eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
277 دنبال‌کننده
831 عکس
179 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه پرسمان انقلاب شبکه رادیو معارف استاد لیالی پنج شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۹ ساعت ۱۹- ۲۰
برنامه پرسمان انقلاب شبکه رادیو معارف استاد لیالی پنج شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۹ ساعت ۱۹- ۲۰
هدایت شده از م ر
/ بخش اول 🔰طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی 🎙حجت الاسلام والمسلمین لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🔺ابتدا باید در مورد سه نکته را مد نظر قرار دهیم؛ ۱- ورود فضای مجازی در عرصه کشور ما گزینش عالمانه ای نبود؛ بلکه گزینه تحمیلی ای بود که سایر عرصه های و اطلاع رسانی سابق را به محاق برد و از فضای علمی گرفته تا و را هم در بر گرفت. ۲- فضای مجازی یک مسئله فقط سیاه و سفید نیست؛ بلکه باید در آن صورت پذیرد و نقاط قوت آن را استفاده کرد و نقاط ضعف آن را برطرف کرد. ۳- فضای مجازی هم در بعد نرم افزار و هم سخت افزار و تولید محتوا امری است. 🔺با لحاظ این سه نکته می توان گفت: بدون شک فضای مجازی، جامعه را جهت می دهد و محدودیتی برای آن وجود ندارد. 🔺فضای مجازی در مواردی و بر نوع زیست جامعه در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و به نحوی با زندگی ها عجین شده است. 🔺در ظرف چند ثانیه، در جغرافیای وسیعی نشر پیدا می کند فارغ از اینکه منشأ این اطلاعات و صدق و کذب آن مشخص باشد. 🔺سلطه ی فضای مجازی بسیاری از مولفه های و ما در عرصه های مختلف را دستخوش کرد از جمله سبک پوشش، فیلم، سریال، هنر، موسیقی و... . 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 اصلاح طلبان و استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ از همه نظرات مراجع حمایت کنید ✅ حجت الاسلام محمدعلی لیالی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با رسا: 🔹 کسانی که سابقه و پیشینه اهانت و توهین به نهاد روحانیت و مرجعیت را دارند، در این ایام به فکر دفاع از مرجعیت افتادند و مدافع سرسخت نهاد مرجعیت شدند. 🔹 افراد و جریان هایی که سابقه توهین به مرجعیت را دارند، نمی توانند در این ایام خود را مدافع مرجعیت جلوه دهند و در این زمینه به استانداردهای دوگانه بپردازند. 🔹 برخی از افراد و جریان هایی که اکنون به دفاع از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی می پردازند، چرا هیچ گونه دفاعی از مراجع دیگر همچون حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و همچنین حضرت آیت لله خامنه ای ندارند؟ 🆔 @rasanewsagency
💢 اصلاح طلبان و استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ از همه نظرات مراجع حمایت کنید ✅ حجت الاسلام محمدعلی لیالی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با رسا: 🔹 کسانی که سابقه و پیشینه اهانت و توهین به نهاد روحانیت و مرجعیت را دارند، در این ایام به فکر دفاع از مرجعیت افتادند و مدافع سرسخت نهاد مرجعیت شدند. 🔹 افراد و جریان هایی که سابقه توهین به مرجعیت را دارند، نمی توانند در این ایام خود را مدافع مرجعیت جلوه دهند و در این زمینه به استانداردهای دوگانه بپردازند. 🔹 برخی از افراد و جریان هایی که اکنون به دفاع از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی می پردازند، چرا هیچ گونه دفاعی از مراجع دیگر همچون حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و همچنین حضرت آیت لله خامنه ای ندارند؟ 🆔 @rasanewsagency @layali_taamolat
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش چهارم 🔺عرصه فرهنگ در همه دولت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🔹مقوله و جایگاه در دولت‌ها از مباحث بسیار مهم و اولویت‌دار است که لازم است چند نکته‌ای را در ابتدا طرح کنم؛ اول فهم حوزه فرهنگ، تحولات، سیاست‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی است که متأسفانه در تمام دولت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است؛ 🔹به فراخور زمان‌های مختلف چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سبب شده مسأله اولویت نباشد و از و غفلت شود. 🔹 فرهنگی به عنوان بالاترین مرکز فرهنگی در تمامی دوره‌ها به اعتقاد بنده بوده و همچنان تعطیل است البته امیدواریم آقای رئیسی بتواند این نهاد را از خارج کنند 🔹چرا که بیش از ۲۰ مرکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگ وجود دارد که با حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، آنها هم می‌توانند خود را بهتر انجام دهند. 🔹نکته دوم اینکه اگر می‌خواهیم به مسائل بپردازیم چاره‌ای جز درآوردن فرهنگ از ذیل ، و نیست و اگر این‌گونه نشود سخن گفتن از مباحث فرهنگی به بیراهه رفتن است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش پنجم 🔺مهندسی فرهنگی و مدیریت عاقلانه 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 👇👇
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش پنجم 🔺مهندسی فرهنگی و مدیریت عاقلانه 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 💢در رابطه با دو دیدگاه مردود و متضاد وجود دارد که متأسفانه مثل دو لبه یک قیچی به دنبال قربانی کردن عرصه هستند؛ طبق یک نگاه افراطی، مقتضیات و تحولات فرهنگی را براساس زمان و مکان باید پذیرفت یعنی باید که در دنیا در حال پیشروی است را پذیرفت و در فرهنگ رایج جهانی و فرهنگ غربی هضم شد؛ 💢این نگاه در درون دولت‌ها و مدیران فرهنگی به خصوص ، و جریان رواج دارد و این دیدگاه در انتها به می‌رسد؛ شیوع این نگاه هم به دوران مدیریت پس از جنگ برمی‌گردد که در کنار لیبرالیسم اقتصادی، به تدریج لیبرالیسم فرهنگی هم در عرصه‌های مختلف فرهنگ حاکم شد. 💢در مقابل این نگاه افراطی، عده‌ای تفریطی به مسأله نگاه می‌کنند و را امری ثابت می‌دانند و هرگونه تغییر در ریز مسائل و جزئیات فرهنگی را نمی‌پذیرند، این نگاه متحجرانه و تفریطی است که محیط پیرامونی و اقتضائات حاکم بر تحولات فرهنگی را درک نمی‌کند. نگاه افراط و تفریط و التقاط و تحجر هر دو مثل دو لبه یک قیچی، فرهنگ اصیل ما را از بین می‌برند. 💢در نگاه سوم که مطلوب ما است می‌توان به همراه حفظ اصول و ذاتیات هویت ایران اسلامی و ارزش‌های اساسی، بخشی از تغییرات فرهنگی را بر اساس تغییرات زمان و مکان پذیرفت و به عبارت بهتر یعنی پذیرش مطالب مطلوب فرهنگ با ؛ 💢به این صورت که با یک صحیح تحولات زمانه به همراه پاسداری از پذیرفته شود؛ متفکران و نویسندگانی در خصوص چگونگی این مسأله سخن گفته‌اند برای مثال شهید مطهری با کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به این موضوع وارد شدند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش پنجم 🔺مهندسی فرهنگی و مدیریت عاقلانه 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 💢در رابطه با دو دیدگاه مردود و متضاد وجود دارد که متأسفانه مثل دو لبه یک قیچی به دنبال قربانی کردن عرصه هستند؛ طبق یک نگاه افراطی، مقتضیات و تحولات فرهنگی را براساس زمان و مکان باید پذیرفت یعنی باید که در دنیا در حال پیشروی است را پذیرفت و در فرهنگ رایج جهانی و فرهنگ غربی هضم شد؛ 💢این نگاه در درون دولت‌ها و مدیران فرهنگی به خصوص ، و جریان رواج دارد و این دیدگاه در انتها به می‌رسد؛ شیوع این نگاه هم به دوران مدیریت پس از جنگ برمی‌گردد که در کنار لیبرالیسم اقتصادی، به تدریج لیبرالیسم فرهنگی هم در عرصه‌های مختلف فرهنگ حاکم شد. 💢در مقابل این نگاه افراطی، عده‌ای تفریطی به مسأله نگاه می‌کنند و را امری ثابت می‌دانند و هرگونه تغییر در ریز مسائل و جزئیات فرهنگی را نمی‌پذیرند، این نگاه متحجرانه و تفریطی است که محیط پیرامونی و اقتضائات حاکم بر تحولات فرهنگی را درک نمی‌کند. نگاه افراط و تفریط و التقاط و تحجر هر دو مثل دو لبه یک قیچی، فرهنگ اصیل ما را از بین می‌برند. 💢در نگاه سوم که مطلوب ما است می‌توان به همراه حفظ اصول و ذاتیات هویت ایران اسلامی و ارزش‌های اساسی، بخشی از تغییرات فرهنگی را بر اساس تغییرات زمان و مکان پذیرفت و به عبارت بهتر یعنی پذیرش مطالب مطلوب فرهنگ با ؛ 💢به این صورت که با یک صحیح تحولات زمانه به همراه پاسداری از پذیرفته شود؛ متفکران و نویسندگانی در خصوص چگونگی این مسأله سخن گفته‌اند برای مثال شهید مطهری با کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به این موضوع وارد شدند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
☑️رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهار ساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق بویژه دانشمندان و اساتیدی که در دوره جدید حضور نخواهند داشت، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. 🔸متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔸الحمدالله والصلاة علی رسوله‌المصطفی و آله الاطهار. سلام‌الله علیهم اجمعین. ورود در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد. در رأس این مجموعه، مقوله‌ی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهند‌ه‌ی همه‌ی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ی آن است. 🔸این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ی پیشرفت و موفقیت آن و بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است. 🔸همچنین ناظر به این نکته‌ی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ی بخشهای گسترده‌ی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ئی برنامه‌ریزی شده‌ی بیگانگان بدخواه است. 🔸مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است. 🔸شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینه‌ها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همه‌ی اعضاء محترم که در دوره‌های مختلف نقش آفریده‌اند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دوره‌ی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامه‌ی کمکهای مشاوره‌ئی آنان را به این شورا درخواست نمایم. اینک برای دوره‌ی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم. اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای سه قوه و دستگاههائی که تاکنون عضو شورای عالی بوده‌اند. 🔸و اشخاص حقیقی: جناب آقای اعرافی، جناب آقای ایمان افتخاری، جناب آقای امیرحسین بانکی پور فرد، جناب آقای حمید پارسانیا، جناب آقای عادل پیغامی، جناب آقای غلامعلی حدادعادل، جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، جناب آقای علی‌اکبر رشاد، جناب آقای حسین ساعی، جناب آقای ابراهیم سوزنچی، جناب آقای سعیدرضا عاملی، جناب آقای منصور کبکانیان، جناب آقای علی لاریجانی، جناب آقای محمود محمدی‌عراقی، جناب آقای محمدرضا مخبر دزفولی، جناب آقای مرتضی میرباقری، جناب آقای صادق واعظ زاده، جناب آقای احمد واعظی. 🔸نکات حائز اهمیتی در پیوست این حکم به نظر حضرات اعضای محترم خواهد رسید. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
/ بخش ششم 🔺لزوم گسترده در نهادهای 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🔹 توسط دولت‌ها به خصوص از دهه هفتاد به بعد به طور خواسته یا ناخواسته مورد قرار گرفته است که گاهی به سبب تسلط سیاست، اقتصاد و مدیریت بوده و گاه وادادگی مسؤولین دولتی و حاکمیتی در عرصه فرهنگ به این غفلت رسیده است. 🔹گرایش به و مدیریت اجرایی در عرصه فرهنگ، ناخودآگاه هضم و جذب در عرصه و را به همراه داشت 🔹و باید اعتراف کرد مقداری از مؤلفه‌های ، بخشی از هویت ما شد چرا که حتی اگر خصوصیات فرهنگ غربی دستاوردهای بشری باشد و حَسَن و نیکو باشد با هویت ما فاصله دارد و نباید به سادگی پذیرفته شود. 🔹مؤلفه‌هایی که در فرآیند لیبرالیسم فرهنگی وجود دارد با هویت شرقی، ایرانی و اسلامی در تعارض است و محصول چنین پدیده‌ای کم توجهی به را به همراه دارد؛ 🔹متأسفانه باید اعلام کرد برخی از هنجارهای فرهنگی هویت ایرانی مورد آسیب و چالش های جدی قرار گرفت و برای این امر باید بزرگی در همه عرصه‌های تأثیرگذار به خصوص انجام شود. 🔹دولت سیزدهم باید گزارشی از ناهنجاری‌های حاکم بر اجتماع بدهد و وزیر کشور یک بررسی کند که چرا سن ازدواج بالارفته و تعداد طلاق‌ها زیاد است و اعتیاد رواج دارد؟ 🔹باید تحلیل جامعی از داشته باشیم تا برای آن چاره‌ای ترتیب دهیم؛ 🔹باید نسبت به جامعه در بخش‌های مختلف توجهاتی از جانب دولت و خارج از دولت از تشکل‌ها و انجمن‌ها صورت گیرد. 🔹در دولت‌های گذشته از تشکیل NGO ها حمایت صورت گرفت که بود چون مساجد و هیئات را کمرنگ کرد. 🔹نقش خیلی مهم است چرا که افراد و خانواده‌ها در هیئات مذهبی و جلسات قرآن حضور داشتند؛ 🔹دولت‌ها سهمشان را در این زمینه‌ها مشخص نکرده‌اند مثلا برای احیای امر در جامعه چه کردند؟ ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini