🔥موضعجدیدرهبریپیرامون کشفحجاب
🔻رهبر حکیم انقلاب در دیدار نیمه فروردین ۱۴۰۲ هشت نکته اساسی در مورد #حجاب بیان کردند که همراه پی نوشت تحلیلی تقدیم می شود:
🔻۱-مساله کشف حجاب #قطعا_حل_خواهد_شد.
🔸پ.ن: این #مهمترین نکته امیدبخش بیانات امام خامنهای در حوزه فرهنگ و حجاب بود.
🔻۲- کشف حجاب حرام شرعی است
🔸پ.ن: حجاب حکم الهی است و قابل عقب نشینی نیست.
🔻۳-کشف حجاب حرام سیاسی است.
🔸سیاسیون و مسئولان سابق و کنونی ساختار سیاسی کشور به تناسب توان، موظفند در برابر هجوم به حکم الهی حجاب اقدام کنند.
🔻۴- حجاب، امری قانونی است.
🔸پ.ن حتی کسانی که اعتقاد دینی به حجاب ندارند، موظف به رعایت حجاب در محیطهای عمومی هستند.
🔻۵-پشت پرده کشف حجاب دستگاههای جاسوسی هستند.
🔸پ.ن:کوتاهی دستگاههای امنیتی در برخورد و افشای دستهای پشت پرده جریان ضد حجاب قابل قبول نیست
🔻۶- خیلی از کشف حجاب کنندگان، اگر بدانند دستگاههای جاسوسی پشت سیاست مبارزه با حجاب هستند، قطعا این کار را نمی کنند.
🔸پ.ن: ابتکار و هم افزایی متقابل دستگاههای فرهنگی، اطلاعرسانی و امنیتی برای آگاهی بخشی در افکار عمومی بخشهایی از جامعه واقعا ضغیف است.
🔻۷- دشمن با نقشه و برنامه وارد کار شده است مسئولین هم باید برنامه داشته باشند و دارند.کارهای بی قاعده نباید انجام گیرد.
🔸پ.ن: اگر برنامه نظام برای مبارزه با کشف حجاب قویتر و سریعتر از برنامه دشمن نباشد، کارهای هزینه ساز، شتابزده و نمایشی موجب می شود پازل برنامه دشمن تکمیل شود.
🔻۸- جزو اولین کارهای امام در هفتههای اول انقلاب،بیان قاطع و الزامی حجاب بود.
🔸پ.ن: برخی از معممین و کت شلواری هایی که در دو جناح سر سفره انقلاب به مراتب علمی و اجتماعی و اقتصادی رسیدند باید در دفاع و تبیین حکم الهی حجاب وارد میدان شوند نه اینکه عافیت طلبانه سکوت کنند یا خائنانه راه دیاثت و شهوت را برگزینند و در حمله دشمن به حجاب، همدست شیطان شوند.
۱۷ فروردین ۱۴۰۲
۱۷ فروردین ۱۴۰۲
نظری درباره برنامه «زندگی پس از زندگی»/ لیالی: بهشت و جهنم را در همین دنیا میتوان دید
یک استاد مطالعات دینی گفت: چون بهشت و جهنم نتیجه کار انسان است، امکان احتمال رؤیت مرتبهای از آن برای همه افراد وجود دارد. ما میتوانیم به اذن و اجازه خداوند مراتبی از نتیجه کارهای خود را در همین دنیا شاهد باشیم.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، چندسالی است که در ماه رمضان برنامهای با نام «زندگی پس از زندگی» پخش میشود که در آن افرادی درباره تجربیات خود درخصوص رؤیت جهان ماورالطبیعه سخن میگویند و عوالم فرامادی نظیر قیامت، بهشت، دوزخ، حساب و کتاب و... را به روایت میکشند. در اینباره که چگونه میتوان در دنیای مادی و قبل از مرگ به رؤیت عوالم دیگر نائل شد، با حجتالاسلام محمدعلی لیالی استاد مطالعات دینی صحبتی کردیم که در ادامه حاصل کار را میخوانید.
محمدعلی لیالی
دنیا چیست؟ آخرت چیست؟
لیالی در ابتدا گفت: یکی از موضوعات مهمی که در مسائل قرآنی، تفسیری و روایی به مناسبتهای مختلفی به آن پرداخته میشود، رؤیت بهشت و جهنم و اساسا هر چیزی که به عوالم مابعدالطبیعه اشاره دارد در دنیا و آخرت است. مقصود از «دنیا» همین جهانی است که انسان طی روز با آن سروکار دارد، جهان مادی که روزی در آن متولد میشویم و سرآخر روزی هم میمیریم و رخت از این دنیا میبندیم. در برابر جهان دنیایی، «آخِر» یا «آخرت» قرار دارد. آخرت یا بهشت است یا جهنم که این عوالم و جایگاهها نتیجه کار انسان در دنیاست و به تعبیری ما با رفتار و کردارمان آخرتمان را میسازیم.
وی افزود: بهشت که ترجمه فارسی آن فردوس یا باغهای سرسبز است، یکی از پرکاربردترین کلمات در قرآن است. به طوری که ۲۵۰ تا ۳۰۰ آیه قرآن دارای عباراتی نظیر جنة، جنان یا جنات است. در روایات شیعه و سنی هم به این موضوع مکرراً اشارات زیادی شده است. بهشت دارای مراتب خاصی است که هر مرتبه مختص به قشر خاصی از مؤمنین است. به طور مثال بالاترین مرتبه بهشت، «قرب الهی» یا «رضوان» یا «جناتٍ عدن» است که قرآن هم در اینباره میفرماید: «وَعَدَاللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.» یعنی خدا اهل ایمان را از مرد و زن وعده فرموده که در بهشت خُلد ابدی که زیر درختانش نهرها جاری است درآورد و در عمارات نیکو و پاکیزه بهشت عدن منزل دهد و برتر و بزرگتر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودی خداست و آن به حقیقت فیروزی بزرگ است. این مرتبه طبق روایات فقط مختص مقربان الهی یعنی، انبیا، ائمه، اولیا، شهدا و صدیقین است.
او ادامه داد: در برابر بهشت، جهنم قرار دارد که در ترجمه فارسی ما آن را دوزخ معنا میکنیم؛ محلی برای عذاب، انتقام، شکنجه و حسابرسی کفار و مشرکین و منافقین. در قرآن بیش از ۸۰ بار از جهنم یاد شده است و در روایات فریقین هم انذارهای جدیای دراینباره از سوی پیامبر و معصومین صلواتالله علیهم اجمعین صورت گرفته است.
عالم آخرت در حال حاضر آماده و خلق شده است
این کارشناس دینی بیان کرد: نکته مهم این است که گرچه بهشت و جهنم نتیجه کار ماست، اما این دو مخلوق خداوند هستند و این بدان معنی است که در حال حاضر هم بهشت و هم جهنم خلق شده و وجود دارند. این یکی از لوازم اعتقادی شیعیان است که در امور کلامی، فلسفی و عرفانی در به آن پرداخته شده است. به طور مثال قرآن در مورد بهشت میگوید: «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ.» در مورد جهنم هم میخوانیم: «وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ.» پس باید در وهله اول این تصور را که بهشت و جهنم فردای قیامت تازه خلق خواهند شد، تصحیح کرد.
قبل از مرگ هم میتوان عوالم فرامادی را مشاهده کرد
لیالی در انتها گفت: یکی از مهمترین مسائل در باب بهشت و جهنم، امکان رؤیت آن دو در دنیاست. به تعبیری آیا قبل از مرگ و برپایی قیامت امکان دارد ما بهشت یا جهنم را ببینیم؟ این سؤال اختلافات زیادی را بین علما به وجود آورده است که هرکس از نظرگاه خود به آن پرداخته. در این مورد باید گفت، چون بهشت و جهنم نتیجه کار انسان است، امکان احتمال رؤیت مرتبهای از آن برای همه افراد وجود دارد. ما میتوانیم به اذن و اجازه خداوند مراتبی از نتیجه کارهای خود را در همین دنیا شاهد باشیم. البته باید افزود افراد با بهرهگیری از قلب و نفس سلیم و بصیر میتوانند چنین تفضلی را از خدای خود شاهد باشند که او برایشان به مناسبتهای عالم آخرت را نمایان کند.
پایان پیام/
https://www.farsnews.ir/news/14020106000613/%D9%86%D8%B8%D8%B1
https://eitaa.com/layali_taamolat
۱۹ فروردین ۱۴۰۲
✅ اعمال عبادی شب های قدر
انا انزلناه في ليلة القدر، و ما ادريک ما ليلة القدر، ليلة القدر خير من الف شهر ...
⬅️ شب قدر شبي بزرگ و شريف سال است و در تمامي سال، شبي به عظمت و فضيلت آن نمي رسد و عمل عبادي در اين شب، بهتر از عمل در هزار ماه است و در چنين شبي قرآن کريم بر پيامبراکرم(ص) نازل گرديد و قلب شريف آن حضرت با انوار آيات الهي منور گرديد. هم چنين در شب قدر، تقدير امور سال از سوي پروردگار متعال انجام مي گيرد و فرشتگان و روح ( که اعظم فرشتگان است) در اين شب به اذن پروردگار متعال بر زمين نازل مي شوند و به محضر امام زمان(ع) مشرف شده و آن چه براي هر کسي مقدر شده است، بر آن حضرت عرضه مي کنند. سوره قدر (نود و هفتمين سوره قرآن مجيد) در خصوص همين شب نازل گرديد.
⬅️ البته در اين که شب قدر چه شبي از سال است، همه مسلمين ( اعم از شيعه و اهل سنت ) معتقدند که در ماه مبارک رمضان است وليکن در چه شبي از اين ماه قرار گرفته اتفاقي بين آنان نيست. شيعيان اين شب را در يکي از شب هاي نوزدهم، بيست و يکم و بيست سوم ماه مبارک رمضان مي دانند و در بين اين سه شب، دو شب دوم را قوي دانسته و در بين آن دو شب، شب بيست و سوم را با وجود برخي از قراين و نشانه ها قوي تر از بقيه مي دانند. اما در عمل تفاوتي بين آن سه قائل نبوده و هر سه شب را به عنوان شب قدر گرامي مي دارند و اين سنتي است حسنه که از پيامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تأسي مي نمايند.
به هر روي، أعمال و عبادات شب هاي قدر بر دو دسته اند:
دسته اول: اعمالي که به طور مشترک، در هر سه شب انجام مي گيرند.
دسته دوم: اعمال مخصوص هر يک از سه شب قدر.
⬅️ اما اعمال مشترک ليالي قدر عبارتند:
1- غسل.
بهتر است مقارن غروب آفتاب روز قبل ، اين غسل را انجام دهد و با همان، نماز مغرب شب نوزدهم را به جاي آورد.
2- نماز شب قدر.
اين نماز دو رکعت است، که در هر رکعت پس از حمد، هفت بار سوره توحيد را قرائت کند و پس از سلام، هفتاد بار بگويد: استغفرالله و اتوب اليه.
3- قرآن به سر نمودن و خدا را به معصومين(ع) سوگند دادن.
4- زيارت مخصوص امام حسين(ع).
5- شب زنده داري (احياء).
6- صد رکعت نماز، به پنجاه سلام ، که در هر رکعت پس از حمد، ده بار سوره توحيد را قرائت کند.
7- خواندن دعاي جوشن کبير.
8 - خواندن دعاهاي وارده ديگر.
⬅️ اما اعمال مخصوص هريک از سه شب قدر :
الف - شب نوزدهم ماه رمضان
اعمال عبادي اين شب بزرگ، عبارتند:
1- صد بار استغفار.
2- صد بار لعن بر قاتلان اميرمؤمنان(ع) ( اللهم العن قتله اميرالمؤمنين)
3- خواندن دعاي: اَللهم اجعل فيما تقضي و تقدّر ...
4- خواندن دعاهاي مأثوره ديگر.
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:تقویت رویکرد مردمی، لازمه کارآمدسازی اقتصاد و غلبه بر مشکلات است
حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ما اگر می خواهیم که اقتصادمان کارآمد شده و بر مشکلات غلبه کنیم، لازمه اش تقویت رویکرد مردمی در این زمینه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث نام گذاری سال جاری به عنوان سال"مهار تورم، رشد تولید" اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی امسال از جمله اصلی ترین راهکارهای مهار تورم و رشد تولید را مردمی کردن اقتصاد و بهره گیری حداکثری از ظرفیت عظیم مردم در این زمینه عنوان کردند.
وی افزود: نه تنها در عرصه اقتصاد بلکه در هر زمینه و عرصه ای هر جا که ما از ظرفیت مردم و جوانان به درستی بهره برده ایم موفق بوده ایم و لذا امروز هم برای غلبه بر مشکلات می بایست از همین ظرفیت ها به شکل حداکثری استفاده نماییم.
وی همچنین گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که تجربه نشان داده که اقتصاد دولتی پاسخگو نیست به همین خاطر ما باید زمینه تقویت اقتصاد دولتی و تعاونی را فراهم کرده و نیز از کارگاه های زودبازده و کوچک به شکل واقعی در راستای شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال حمایت کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، یکی از مشکلات جدی جامعه ما وجود اسراف و تبذیر است و به همین خاطر معظم له خواستار توجه مردم و مسئولان به اعتدال در مصرف و پرهیز از اسراف شدند
https://www.hawzahnews.com/news/1078392/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB
https://eitaa.com/layali_taamolat
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
🌸 سلام علیکم🌸
در این شبهای قدر
طلب حلالیت
و التماس دعا
با توسل به قرآن و اهل بیت ع 🌹🌹🌹
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
ماهیت اجتماعی حجاب.m4a
18.82M
سلام و ارادت
در خبر گزاری ها و کانال ها و گروهها کار شود🙏🌹🌹
https://eitaa.com/layali_taamolat
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
ثبت نام مرکز تخصصی حوزوی امام رضا(ع) ویژه برداران در رشته های:
تاریخ اسلام(سطح2)
تاریخ اهل بیت(سطح3)
تاریخ تشیع(سطح3)
کلام جدید(سطح3)
شیعه شناسی(سطح3 و 4)
و....
با ارائه مدرک تخصصی، پرداخت شهریه مناسب و..
👇👇
🌻 @ahlebait110
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
لیالی: حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل میدهد
استاد حوزه علمیه گفت: ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل میدهد، طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند.
حجتالاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه علمیه و جریانشناسی در مورد موضوع حجاب و ماهیت اجتماعی آن به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: موضوع حجاب شاید مهمترین مسأله چند وقت اخیر کشورمان باشد که در این ایام بحثهای چالشبرانگیزی را به پیش کشید و موجب شد تا بار دیگر توجهات به سمت این قضیه معطوف شود. حجاب را میتوان در ساحات و عرصههای گوناگونی نظیر فقه، جامعهشناسی، مردمشناسی، روانشناسی، سبک زندگی، فرهنگ و... پیگیری کرد و در آن زمینهها به گفتوگو پرداخت. ما شاهد بودیم جریان سلطه و مقابل ما در جنگ ترکیبی و نرم خود با انگشت نهادن بر مقوله حجاب نوعی فشار را بر جامعه ایجاد کند.
سر دسته متصدیان بیحجابی کیست؟
وی افزود: سرگروه سیاست برهنگی در عرصه اجتماع بشری را باید شیطان دانست که در ماجرای آدم و حوّا بازیگری میکند، به تعبیر قرآن کریم: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ.» یعنی آنگاه شیطان، آدم و حوّا هر دو را به وسوسه فریب داد تا زشتیهایشان را که از آنان پوشیده بود بر ایشان پدیدار کند و گفت: خدایتان شما را از این درخت نهی نکرد جز برای اینکه مبادا (در بهشت) دو فرشته شوید یا عمر جاودان یابید. یا در جای دیگر قرآن میفرماید: «فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ.» یعنی پس آنان را به فریب و دروغی (از آن مقام بلند) فرود آورد، پس چون از آن درخت تناول کردند زشتیهایشان (مانند عورات و سایر زشتیهای پنهان) بر آنان آشکار شد و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند و پروردگارشان آنها را ندا کرد که آیا من شما را از این درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شماست؟
شروع ماجرا کجا بود؟
او اشاره داشت: در تفسیر این آیات مفسران قرآن مقصود از «زشتیهای آشکار شده» را عورت دانستند و به موضوع برهنه شدن آدم و حوا اشاره دارند. پس با این حساب سیاست کشف حجاب را باید یک سیاست شیطانی به حساب آورد. کشف حجاب از دوره قاجاریان در ایران پا گرفته شد و متصدیان این امر کنسولگریهای کشورهای خارجی نظیر روس، انگلیس و فرانسه بودند که بعدها در غائله بابیت با کشف حجاب «طاهره قرةالعین» این موضوع به اوج رسید و رفتهرفته در سال ۱۳۱۳ با کشف حجاب اجباری رضاخان این سیاست تکمیل شد.
امر فطری در تمدن بشری
وی افزود: حجاب را باید در ذات انسانها جستوجو کرد که خداوند هم بر این موضوع فطری انگشت تأکید گذاشته است. با نگاه به تاریخ انسان در هزاران سال گذشته به این مسأله میرسیم که در تمدنهای قدیم تا همین چندصدسال اخیر حجاب امری ضروری به حساب میآمد که فارغ از دیانتهای الهی مثل اسلام، یهود و مسیحیت سایر ادیان حتی آیینهای شرقی هم با حدود و ثغور متفاوت حجاب را دستوری لازم برای بشر قلمداد میکردند.
حجاب، هنجاری تاریخی برای ایرانیان
لیالی گفت: در همین راستا، مردم ایرانزمین از دیرباز تاکنون حجاب را نه صرفاً یک امر دینی بلکه به عنوان یک فرهنگ و هنجار پوشش در اجتماع اختیار کردند و پس از اسلام هم این موضوع به وسیله آموزههای دینی تقویت شد. ایرانیان از آغاز انواع و اقسام لباسهای بلند را میپوشیدند و جزوی از کالاهای اساسی زندگیشان به حساب میآمد. گاهی نگاه به حجاب به عنوان یک امر فقهی است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، گاهی به عنوان یک امر قانونی است و گاهی مثل حال حاضر حجاب دارای ابعاد سیاسی عمیق و دقیقی است که به عنوان یک نماد قادر به بازیگری در سطح جامعه است.
ماهیت حجاب اجتماعی است
این پژوهشگر حوزه دینشناسی در انتها بیان کرد: اما جدای تمامی این بحثها باید اشاره داشت که ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل میدهد. گاهی حجاب را صرفاً پوشش فردی قلمداد میکنیم که حجاب و بیحجابی در اختیار پوشش دلخواه شخص محدود میشود، اما گاهی حجاب را یک امر اجتماعی مهم به حساب میآوریم که اثرگذاری اجتماعی دارد. در چنین فضایی طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند.
https://www.farsnews.ir/news/14020122000017/
https://eitaa.com/layali_taamolat
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
استاد حوزه علمیه گفت: ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل میدهد، طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
۲۲ فروردین ۱۴۰۲