eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
280 دنبال‌کننده
831 عکس
179 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و ارادت در خبر گزاری ها و کانال ها و گروهها کار شود🙏🌹🌹
ثبت نام مرکز تخصصی حوزوی امام رضا(ع) ویژه برداران در رشته های: تاریخ اسلام(سطح2) تاریخ اهل بیت(سطح3) تاریخ تشیع(سطح3) کلام جدید(سطح3) شیعه شناسی(سطح3 و 4) و.... با ارائه مدرک تخصصی، پرداخت شهریه مناسب و.. 👇👇 🌻 @ahlebait110
لیالی: حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل می‌دهد استاد حوزه علمیه گفت: ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل می‌دهد، طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند. حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه علمیه و جریان‌شناسی در مورد موضوع حجاب و ماهیت اجتماعی آن به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: موضوع حجاب شاید مهم‌ترین مسأله چند وقت اخیر کشورمان باشد که در این ایام بحث‌های چالش‌برانگیزی را به پیش کشید و موجب شد تا بار دیگر توجهات به سمت این قضیه معطوف شود. حجاب را می‌توان در ساحات و عرصه‌های گوناگونی نظیر فقه، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روان‌شناسی، سبک زندگی، فرهنگ و... پیگیری کرد و در آن زمینه‌ها به گفت‌وگو پرداخت. ما شاهد بودیم جریان سلطه و مقابل ما در جنگ ترکیبی و نرم خود با انگشت نهادن بر مقوله حجاب نوعی فشار را بر جامعه ایجاد کند.  سر دسته متصدیان بی‌حجابی کیست؟ وی افزود: سرگروه سیاست برهنگی در عرصه اجتماع بشری را باید شیطان دانست که در ماجرای آدم و حوّا بازی‌گری می‌کند، به تعبیر قرآن کریم: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ.» یعنی آنگاه شیطان، آدم و حوّا هر دو را به وسوسه فریب داد تا زشتی‌هایشان را که از آنان پوشیده بود بر ایشان پدیدار کند و گفت: خدایتان شما را از این درخت نهی نکرد جز برای اینکه مبادا (در بهشت) دو فرشته شوید یا عمر جاودان یابید. یا در جای دیگر قرآن می‌فرماید: «فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ.» یعنی پس آنان را به فریب و دروغی (از آن مقام بلند) فرود آورد، پس چون از آن درخت تناول کردند زشتی‌هایشان (مانند عورات و سایر زشتی‌های پنهان) بر آنان آشکار شد و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند و پروردگارشان آن‌ها را ندا کرد که آیا من شما را از این درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شماست؟ شروع ماجرا کجا بود؟ او اشاره داشت: در تفسیر این آیات مفسران قرآن مقصود از «زشتی‌های آشکار شده» را عورت دانستند و به موضوع برهنه شدن آدم و حوا اشاره دارند. پس با این حساب سیاست کشف حجاب را باید یک سیاست شیطانی به حساب آورد. کشف حجاب از دوره قاجاریان در ایران پا گرفته شد و متصدیان این امر کنسول‌گری‌های کشورهای خارجی نظیر روس، انگلیس و فرانسه بودند که بعدها در غائله بابیت با کشف حجاب «طاهره قرة‌العین» این موضوع به اوج رسید و رفته‌رفته در سال ۱۳۱۳ با کشف حجاب اجباری رضاخان این سیاست تکمیل شد. امر فطری در تمدن بشری وی افزود: حجاب را باید در ذات انسان‌ها جست‌وجو کرد که خداوند هم بر این موضوع فطری انگشت تأکید گذاشته است. با نگاه به تاریخ انسان در هزاران سال گذشته به این مسأله می‌رسیم که در تمدن‌های قدیم تا همین چندصدسال اخیر حجاب امری ضروری به حساب می‌آمد که فارغ از دیانت‌های الهی مثل اسلام، یهود و مسیحیت سایر ادیان حتی آیین‌های شرقی هم با حدود و ثغور متفاوت حجاب را دستوری لازم برای بشر قلمداد می‌کردند. حجاب، هنجاری تاریخی برای ایرانیان لیالی گفت: در همین راستا، مردم ایران‌زمین از دیرباز تاکنون حجاب را نه صرفاً یک امر دینی بلکه به عنوان یک فرهنگ و هنجار پوشش در اجتماع اختیار کردند و پس از اسلام هم این موضوع به وسیله آموزه‌های دینی تقویت شد. ایرانیان از آغاز انواع و اقسام لباس‌های بلند را می‌پوشیدند و جزوی از کالاهای اساسی زندگی‌شان به حساب می‌آمد. گاهی نگاه به حجاب به عنوان یک امر فقهی است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، گاهی به عنوان یک امر قانونی است و گاهی مثل حال حاضر حجاب دارای ابعاد سیاسی عمیق و دقیقی است که به عنوان یک نماد قادر به بازیگری در سطح جامعه است. ماهیت حجاب اجتماعی است این پژوهشگر حوزه دین‌شناسی در انتها بیان کرد: اما جدای تمامی این بحث‌ها باید اشاره داشت که ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل می‌دهد. گاهی حجاب را صرفاً پوشش فردی قلمداد می‌کنیم که حجاب و بی‌حجابی در اختیار پوشش دلخواه شخص محدود می‌شود، اما گاهی حجاب را یک امر اجتماعی مهم به حساب می‌آوریم که اثرگذاری اجتماعی دارد. در چنین فضایی طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند. https://www.farsnews.ir/news/14020122000017/ https://eitaa.com/layali_taamolat
استاد حوزه علمیه گفت: ماهیت حجاب امری اجتماعی است که هویت و ظاهر جامعه را شکل می‌دهد، طبیعی است که نهاد حاکمیت با ورود به این موضوع دست به اخذ سیاست بزند و درباب آن تعیین تکلیف کند
امام علی علیه السلام می فرمایند : «مَا أَصْبَحَ‏ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلَّا نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً لَيَأْكُلُ الْبُرَّ وَ يَجْلِسُ فِي الظِّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ الْفُرَات‏؛ (( بحارالانوار، ج40، ص 327)) .در کوفه همه زندگی مناسب دارند: صاحبان پایین ترین شغل ها هم نان گندم می خورند، خانه و سرپناه دارند، و از آب گوارا (فرات) می نوشند))
⚫️ *به روایت نهج‌البلاغه: آخرین هفته‌ عبرت آموز حیات پیشوای مظلوم امام علی (ع)* ✒️محسن معارفی؛ عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی ✅بعد از توافق تحمیلی صفین هر روزسینه‌اش تنگ و تنگ‌تر می‌شد. دو و نیم سال بود که داعشیها (طرفداران معاویه) به شهرهای مختلف حمله و آنها را تصرف می‌کردند. کودکان راجلو چشم مادرانشان سر می‌بریدند، شیعیان رازنده زنده می‌سوزاندند (شرح خ۲۵)، هتک حرمت زنها می‌کردند و اموال مردم را می‌دزدیدند(خ27) برخی فرمانروایان امام به معاویه پناهنده شده بودند (خ44). امام علی ع پیوسته ازفضل جهاد و شهادت برای یارانش می‌گفت و اینکه باید داعشی‌های وحشی را در مرزهای خودشان در دوردست‌ها مهار کرد و نباید اجازه دادآنها به مرزهای کشور نزدیک شوند(خ27). اما مردم سست کوفه به ندای امام جواب نمی‌دادند. بهانه‌گیری میکردند(خ27). لال شده بودند(خ119). با اینکه خودشان توافق صفین راتحمیل کرده بودند، پیوسته می‌گفتند که خون شهیدان صفین به خاطر جنگ‌طلبی امام هدر شده (خ182)، گاه گرماوسرما را بهانه می‌کردند (خ27) و گاه می‌گفتند تا خودت با ما نیایی، ما تکان نمی‌خوریم(خ119). ✅انگار همین دیروزبود که خلیفه‌ دوم از امام علی ع مشورت گرفت درجنگ با روم و جنگ با ایران همراه رزمندگان ازمدینه خارج شود، ولی امام به عمر توصیه فرمود با توجه به نقش خلافت و رهبری او، بهتر است با رزمندگان درجنگ‌ها همراه نشود (خ134 و خ146). بعد از اینکه امام در خلوت و جلوت مردم را به جهاد فراخواند و آنها جواب نمی‌دادند، مدت‌ها بود که زبان سرزنش وتوبیخ به سخنرانی‌های عمومی امام راه یافته بود. زبان سخنرانی‌های امام تلخ‌ترشده بود و می‌گفت دیگرحتی از سرزنش و عتاب کردن شما خسته شده‌ام (خ 34). کاش شما یاران من نبودید که هر که شما یاران او باشید،خوار می‌شود (خ 69). شما مثل تیرهای کُند و شکسته می‌مانید(خ29). اگر می‌شد که شما را بایاران معاویه عوض کنم، ده تا می‌دادم و یکی می‌گرفتم (خ97). در یکی از آخرین سخنرانی‌ها گفت: هم من از شما خسته شده‌ام و هم شما از من، من از شما به ستوه آمده‌ام و شما از من (خ25)! و ... ✅آن سال بعد از نیمه‌ی ماه مبارک رمضان، اوایل هفته دیگر طاقت نیاورد. به جعده‌ی مخزومی گفت سنگ بزرگی را برای ایستادن و خطبه خواندن وسط میدان بگذارد، امام ع لباس رزم پوشید؛ پیراهنی خشن از پشم با کفش و بند شمشیری از لیف خرما (خ182). مردم را فراخواندند. روی سنگ ایستاد و بعد از حمد خداوند، گفت مردم شما را چه شده، دیگر تازیانه‌ها، توبیخ‌ها و هشدارهای من اثری در شما ندارد. آیا منتظر رهبر دیگری هستید (خ182) من هم دوست ندارم با شما باشم و تنها امیدم این است که در این راه پربهجت شهادت نصیبم شود(ن35). به یاد یاران باوفایش که در جنگ صفین شهید شدند، افتاد. گفت به خدا آنها ضرر نکردند، اگرچه دیگر امروز نیستند که خوراکشان غم و غصه و خونابه‌ دل باشد. ناگاه فریاد کشید: کجایی عمار، کجایی مالک بن تیهان؟ کجایی ذوشهادتین؟ به اینجا که رسید دست بر ریش مبارک گرفت و برای مدت طولانی در وسط سخنرانی بلند گریست. بعد که کمی آرام گرفت، با بلندترین فریادش گفت: پیش به سوی جهاد، جهاد، من همین امروز لشکر آماده می‌کنم، هر که میخواهد به سوی خدا حرکت کند، بسم الله. از سنگ پایین آمد. آرایش جنگی گرفت. برای فرزندش حسین ع و قیس بن سعد و ابوایوب انصاری ده هزار نفر تعیین کرد و گفت: آماده باشید که تا آخر هفته به سوی صفین حرکت می‌کنیم (خ۱۸۲). ✅نیمه هفته، در سحرگاه نوزدهم رمضان، در حالی که امام نشسته بود، خواب چشمانش را ربود. رسول خدا ص را دید و پیش او از سستیها و لجبازی‌های امت گله کرد. پیامبر ص فرمود: نفرینشان کن و امام گفت: خدایا مرا از اینها بگیر و همنشینان بهتری نصیب من کن(خ70). همان شب وقتی به مسجد رفت، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد. هنوز جمعه نیامده بود که لشکریان، همه برگشتند مانند گوسفندانی که شبان از دست داده و گرگ ها به آنها حمله کرده‌اند (خ 182). در بستر بیماری چند بار به هوش آمد:یک بار گفت: چه خوشحالم که گمشده‌ام، شهادت را یافتم، مثل تشنه‌ای که در شب تار، به آب برسد( ن 23). ✅ لحن امام عوض شده بود. زبان توبیخش به پند و اندرز تغییر یافته بود. گفت من تا دیروز امام شما بودم، حال مایه‌ اندرز شمایم. ببینید که بعد از آن همه تلاش و تحرک و گفتار در کنجی ساکن و ساکت نشسته‌ام و منتظرم فردا از پیش شما بروم و البته اجل به سراغ همه خواهد آمد. خدا من و شما را بیامرزد. شما بعدا خواهید فهمید که علت اصرار من چه بود. وقتی جای خالی مرا دیدید، مرا خواهید شناخت( خ149). حال تقوی پیشه کنید. به واجبات عمل کنید، مواظب یتیمان وهمسایگان باشید. یکدیگر را تنها نگذارید و به هم نیکی کنید (ن 47)، قتل مرا بهانه‌ تحلیلهای خود نکنید تاخون مسلمانان رابریزید (خ45). قاتل من یک نفر است، با او هم به انصاف رفتار کنید(ن 47)
اظهارات جنجالی حجت الاسلام انصاریان در شب بیست و یکم رمضان اظهارات حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی ها، با واکنش های گسترده ای در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی مواجه شده است. اظهارات آقای انصاریان بازتاب های متفاوتی داشته است، رسانه ها و شبکه های معاند و به تبع جریان‌های سیاسی و رسانه ای داخلی زاویه دار با انقلاب با آب و تاب فراوان به استقبال این اظهارات رفته اند. در شبکه های اجتماعی، کانال ها و گروه های انقلابی نیز نقدهای جدی به اظهارات شیخ حسین انصاریان وارد شده و از این که ایشان بدون توجه به و رسانه ای همه جانبه دشمنان، اظهاراتی را به زبان آورده که زمینه ساز سو استفاده دشمنان و هجمه به نظام شده، انتقاد و گلایه هایی مطرح شده است. ملاحظه؛ با وجود واردن بودن انتقاداتی به سخنان این خطیب توانمند و برجسته، نباید از کنار اقدام غیر حرفه ای و شیطنت آمیز برخی از سایت های داخلی که با تحریف و تقطیع سخنان آقای انصاریان زمینه ساز سوء استفاده معاندان و مغرضان شده اند، به سادگی گذر کرد. 💯 🆔 @rasanewsagency
بسم الله الرحمن الرحیم روز قدس ۱- سبحان الذی اسری ... اسرا ۱ ۲- مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان ۳- حکایت معراج پیامبر ۴- سرزمین مبارک ۵- سرزمین موسی ( یهود ) عیسی ( نصارا ) و اسلام ( پیامبر ) و نزاع بر سر اورشلیم و قدس و بیت المقدس ۶- بیت المقدس و قدس در جنگ های صلیبی ۷- پیدایش رژیم جعلی اسراییل ( یهود و صهیونیسم ) ۸- حمایت نصارا از پیدایش صهیونیسم ۹- شکست های تلخ اعراب و دولت ها عربی مسلمان در طی ۴۰ سال ۱۰ پیدایش انقلاب اسلامی و روز قدس و آغاز جریان های مقاومت و پیروزی ها جهان اسلام و شکست صهیونسیم ۱۱- پیدایش انتفاضه از سنگ تا موشک ۱۲ نزاع دو جریان سازش و مقاومت در مساله فلسطین ۱۳- اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی ۱۴- تحقق وعده الهی برای نصرت ۱۵- انشاءالله در قدس نماز خواهیم گذارد
هدایت شده از M Layali
همه پرسی رفراندم.m4a
14.49M
سلام و ارادت در خبر گزاری ها و کانال ها و گروهها کار شود🙏🌹🌹
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تشریح کرد؛ رفراندوم؛ اسم رمزی برای احیای جریان‌های ورشکسته سیاسی https://rasanews.ir/fa/news/733118
هدایت شده از خبرگزاری رسا
؛ اسم رمزی برای احیای جریان‌های ورشکسته سیاسی حجت الاسلام محمدعلی لیالی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا تبیین کرد: به دوستان اصلاح‌طلبي كه امروز بحث همه‌پرسي و مراجعه به آراي عمومي را مطرح مي‌كنند، از اين‌ها بپرسيم كه آيا شما در زمان حاكميت و حكومت خودتان در دوران هشت سال گذشته بحث‌هاي برجام، اف‌اي‌تي‌اف، اينستكس و بسياري از مباحث اجتماعي و سياسي و حقوقي و فرهنگي را به آراي عمومي مردم و همه پرسي ارجاع می دادید؟ آقايان ضد انقلاب، اصلاح‌طلب، اعتدالي، شما كه از تحريم انتخابات سخن مي‌گوييد، تحريم انتخابات همه پرسي و رفراندوم است؟ انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي برخاسته از رفراندوم و همه‌پرسي و رأي مردم بوده و هست... 📎 ادامه خبر 🌐https://rasanews.ir/0034iU 💯 🆔 @rasanewsagency