eitaa logo
فقه و احکام رهبری (leader.ir)
49.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
18 ویدیو
160 فایل
✅ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 🔺اطلاع رسانی جدیدترین فتاوای معظم له. 🔸معرفی شده در سایت: https://www.leader.ir/fa/content/22542 🔹ارسال استفتا: https://www.leader.ir/fa/istifta ❓ارتباط: @leader_ir57m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 اَلسَّلامُ عَلَيک يا اَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا بْنَ سَيدِ الْوَصِيينَ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا بْنَ اَوَّلِ الْقَوْمِ‏ اِسْلاماً، وَاَقْدَمِهِمْ ايماناً. 🆔 @leader_ahkam
📚 جزء سوره نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم» 💠 سؤال: آیا " بسم الله الرحمن الرحیم" جزء سوره محسوب می‌شود؟َ ✅ جواب: " بسم الله الرحمن الرحیم" در ابتدای سوره های قرآن کریم، جزء سوره محسوب نمی‌شود مگر در سوره حمد که جزء آن است؛ اما در هر صورت قرائت آن در نماز واجب در ابتدای همه سوره‌ها به جز سوره برائة، واجب است. 🆔 @leader_ahkam
🌺 اِيـّاكَ وَالاِْبْتـِهاجَ بالِذَّنْبِ، فاِنَّ الاِْبْتِهاجَ بِهِ اَعْظَمُ مِنْ ركُوُبِهِ. ✅ امام چهارم عليه السلام فرمود: مبادا به گناهى كه انجام داده اى خوشحال باشى، زيـرا اظـهار شـادى بخـاطـر گـناه از انجام آن «گناه» بزرگتر است. [كشف الغمه، ج 2، ص 108.] 🆔 @leader_ahkam
34.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 نسیم احکام 💠 مسئله جدید و کاربردی خمس ✅ توضیحات بیشتر درباره اختلاف نظر امام و رهبر انقلاب در موضوع محاسبه خمس 🆔 @leader_ahkam
📚 خورشید و ماه گرفتگی جزئی 💠 سؤال: اگر خسوف یا کسوف آنقدر جزئی بوده که تنها با چشم مسلح، قابل رؤیت باشد؛ آیا در این صورت هم نماز آیات واجب می‌شود؟ ✅ جواب: بنابر احتیاط واجب نماز آیات خوانده شود. 🆔 @leader_ahkam
📚 وضو و غسل جبیره 💠 سؤال: اگر در اعضای وضو یا غسل، زخم یا شکستگی وجود داشته باشد و فرد به اعتقاد ضرر داشتن آب، وضو یا غسل جبیره‌ای انجام دهد و بعداً معلوم شود که آب ضرر نداشته است؛ وضو و غسل چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: وضو و غسل صحیح است ولی اگر قبل از عملی که مشروط به طهارت است متوجه شود، بنا بر احتیاط واجب وضو یا غسل را اعاده کند. 🆔 @leader_ahkam
📚 بیست و دوم بهمن، عید حقیقی برای ملت ماست. 🌷 بیست و دوم بهمن، برای ملت ما در حکم عید فطری است که ملت در آن، از یک دوران روزه‌ی سخت خارج شد؛ دورانی که محرومیت از تغذیه‌ی معنوی و مادّی را بر ملت ما تحمیل کرده بودند. بیست و دوم بهمن، در حکم عید قربان است؛ زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملت ما اسماعیل های خودش را قربانی کرد. بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. ۴/بهمن/۱۳۶۸ 🆔 @leader_ahkam
🌷 در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: 💠 "یا قوم، هولاءِ قد برز الیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله" ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم. 🆔 @leader_ahkam
📚 بدهی دست گردان خمسِ سال قبل 💠 سؤال: کسی که خمس خود را دست گردان کرده، اگر بخواهد با درآمد سال بعد بدهی آن را تسویه نماید، آیا جزو مؤونه سال دوم محسوب می شود و مانند سایر بدهی ها از درآمد سال جدید کسر می شود؟ ✅ جواب: بنابر احتیاط واجب جزو مؤونه سال بعد محسوب نمی شود؛ بنابراین باید ابتدا خمس درآمد سال جدید پرداخت شود و یا از سایر دارایی هایی که به آنها خمس تعلق نمی گیرد پرداخت شود. 🆔 @leader_ahkam
🌸 نیمه شعبان عید بزرگ و واقعی برای تمام بشریت 🌺 این ولادت بزرگ [ولادت امام زمان(عج)] و این حقیقت عظیم، متعلّق به یک ملت و یک زمان خاص نیست؛ بلکه متعلق به بشرّیت است. این «میثاق اللَّه الّذی أخذه و وکَّده»، میثاق خدا با انسان است. «وعد اللَّه الذی ضمنه»؛ این، وعده‌ی خداست که تحقّق آن را ضمانت کرده است. همه‌ی انسانهای طول تاریخ، نسبت به این پدیده‌ی عظیم و شگفت‌آور، احساس نیاز معنوی و قلبی کرده‌اند؛ چون تاریخ، از اوّل تا امروز و از امروز تا لحظه‌ی طلوع آن خورشید جهان‌تاب، با ظلم و بدی و پلیدی آمیخته بوده است. همه‌ی کسانی که از ظلمی رنج برده‌اند - چه آنهایی که به خودشان ظلم شده است و رنج برده‌اند و چه آنهایی که به ستمکشیِ دیگران نگاه کرده‌اند و رنج برده‌اند - با یاد ولادت این منجیِ عظیم تاریخ و بشر، در دلشان امیدی به وجود می‌آید. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۷/دی/۱۳۷۴ 🆔 @leader_ahkam
📚 حکم نماز در سفرهای مأموریتی 💠 سؤال: نیروهای نظامی که برای مدتی و به شهری برای مأموریت فرستاده می شوند و هر هفته چند روزی در آنجا ساکن می شوند (مثلا سه یا چهار روز) و سپس به شهر خود بر می گردند و همین طور...؛ آیا نماز آنها از همان سفر اول، تمام است؟ و اینکه این مأموریت چه مدت ادامه داشته باشد، برای تمام بودن نماز اهمیت دارد؟ ✅ جواب: اگر مأموریت به اندازه ای ادامه دارد که عرفا سفر، شغل آنان محسوب شود مثلا در فرض سؤال 9 ماه ادامه داشته باشد، از ابتدای مأموریت، نماز در بین راه و محل کار کامل است و در این مدت، اگر ده روز هیچ سفری (حتی سفر غیرشغلی) نداشته و در یک محل توقف داشته باشند، در اولین سفر، حکم مسافر را دارند و نماز شکسته است. 🆔 @leader_ahkam