📌 چکیده گزارش «تقویت نظام آموزش و پرورش (۲): ضرورت ایجاد «پایگاه اطلاعات جامع مدارس»
🔸برقراری عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به مدارس نیازمند پیشنیازهایی است که اصلیترین آنها را می توان ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس بهمنظور اطلاع آماری دقیق از وضعیت و سپس رتبهبندی مدارس براساس شاخصههای عدالت و کیفیت آموزشی دانست.
🔹 این پایگاه جامع باید همچون نظام دهکبندی خانوارها در حوزه اقتصادی، منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامعی شود که با اتصال به دیگر پایگاهها و سامانههای اطلاعاتی مرتبط با وجوه مختلف مدرسه، اطلاعات جامعی را از وضعیت مدارس کشور فراهم سازد.
🔸این امر باعث ایجاد پایهای اطلاعاتی، تحلیلی و محاسباتی خواهد شد که تمام سیاستگذاریها و برنامهریزیهای آموزشوپرورش در راستای گسترش عدالت، مبتنی بر آن قرار خواهد گرفت.
🔹 محوریترین کارکرد این پایگاه، یعنی رتبهبندی مدارس، بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد بالادستی آموزشوپرورش مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، راهکار ۱۹-۳ سند تحول بنیادین به صراحت بر «ایجاد نظام رتبهبندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش» تکلیف کرده است.
🔸در اسناد مذکور، اهداف متعددی برای این مهم بیان شده که ازجمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: «شفافسازی عملکرد»، «ارتقای کیفیت» و «تقویت انگیزههای رقابت منطقی و علمی بین مدارس» است.
🔹 در مجموع میتوان بیان داشت که تحقق نظام رتبهبندی دارای مزایای زیادی ازجمله موارد ذیل میباشد: «تحقق عدالت آموزشی»، «ایجاد زمینه ارتقای مدارس به سطح مدرسه مطلوب سند تحول بنیادین»، «بسترسازی برای تحقق سیاست مدرسهمحوری»، «ایجاد امکان سنجش مدیریت مدارس و کارکنان»، «ایجاد زمینه رقابت منطقی و علمی بین مدارس»، «ساماندهی کمکهای خیریه»، «شفافسازی عملکرد» و «ایجاد امکان مشارکت و مطالبهگری والدین».
🔸همچنین شایان توجه است که ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس دارای لوازمی همچون «تعیین مؤلفههای رتبهبندی»، «در نظر گرفتن وجوه مختلف کارکردی مدرسه» و «سنجش سامانهای و برخط» میباشد.
🔹 در گزارش حاضر، ضمن بررسی ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس و رتبهبندی مدارس به اتکاء آن، به الزامات و همچنین ابهامات و انتقاداتی که در خصوص این پایگاه و رتبهبندی مدارس مطرح است، پرداخته خواهد شد.
📚 متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
ـــــــــــــــــــــ
🔰 کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله
🆔 @ap_rcmajlis
92.pdf
236.5K
📚 #طرح | تقویت نظام آموزش و پرورش
🌐 شماره ثبت: ۹۲
✳️ #تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
___✨🌺✨_______
کانال لذت یادگیری:
🌐https://eitaa.com/learning_enjoyable
#یادگیرنده_مادام_العمر 🍃
.
سلام همراهان دوست داشتنی😍
شبتون بخیر
امروز چند ساعتی با آموزگاران مدارس استثنائی همراه بودم حدود ۱۲ ساعت از گفتگوهامون میگذره ولی هر چه زمان بیشتر میگذره ذهنم بیشتر و بیشتر درگیر مسائلشون میشه
هنوز در حیرت این موضوع به سر میبرم که بعضی از آموزگاران عزیز بدون آشنایی با این مدارس و گذراندن حتی یک روز کارورزی و مشاهده، الان وسط معرکه ای بودند که شنیدن چالش های سخت و طاقت فرساش لرزه به تن آدم می اندازه
با تمام وجود دعا میکنم و از شما میخوام که دعا کنید انشاله حال آموزش و پرورشمون خوب بشه ✨
.
هدایت شده از رویداد بینالمللی الفتا
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸مدرسه جامعهای کوچک برای ایجاد بستر تجربهنوردی دانشآموزان هست.
🔹به نظر خانم «زینب ایزدیان» یک مدرسه خوب مدرسهای هست که به دانشآموزانش بال و پر بده. برای اونها موقعیتهای واقعی رو شبیهسازی کنه تا دانشآموزان بتونن در زمینههای مختلف کسب تجربه بکنن.
🔸این ایده جذاب رو با توضیحات کاملتر در نمایشگاه مجازی #الفتا میتونید مشاهده کنید.
@alefta
www.aleftaevent.ir
#برخط
رویداد آموزش و توانمندسازی عوامل آموزشی و اجرایی #گروه_خلاق_برنا :
📣 رهیاری به روش رهیاری!!
👌با هدف توسعه فردی معلمان و عوامل اجرایی مجموعه به روش کوچینگ🤝
در پاییز دلانگیز در حال برگزاری است...
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
لذت یادگیری
#برخط رویداد آموزش و توانمندسازی عوامل آموزشی و اجرایی #گروه_خلاق_برنا : 📣 رهیاری به روش رهیاری!! 👌ب
.
مهارت پرسشگری در کنار مشاهده گری فعال، شنوندگی فعال و همدلی از جمله مهارتهای اساسی است که یک معلم در نقش کوچ به آن نیاز دارد ✨
محور جلسه امروز رهیاریمان مهارت پرسشگری بود
مهارتی که در فرهنگ دینیمان هم جایگاه ویژه ای دارد
شما چقدر به این مهارت مجهز هستید؟؟؟
.
QD_Volume 14_Issue 25_Pages 211-232.pdf
371.6K
عنوان مقاله: پرسشگری خداوند در قرآن کریم
.
پرسشگری یکی از ابزارهای قوی در کلاس درس معلمان جهت پرورش قدرت تفکر انتقادی و شکل گیری تعاملات سازنده است
استفاده از پرسش های هدفمند یکی از شیوه هایی است که خداوند متعال برای برانگیختن تفکر در گفتگو با بندگان به کاربرده است
مسلما سوالات پروردگار از بندگان جهت کسب اطلاعات نیست، دقت در کاربرد این مدل تعاملی برای بیدار نمودن تفکر در انسانها برای معلمان می تواند بسیار الهام بخش باشد😍
.
___✨🌺✨_______
کانال لذت یادگیری:
🌐https://eitaa.com/learning_enjoyable
#یادگیرنده_مادام_العمر 🍃
.
JEP_Volume 9_Issue 27_Pages 2-26.pdf
310.5K
عنوان مقاله: اثربخشی آموزش مهارت پرسشگری معلمان بر تفکر انتقادی دانش اموزان
🔸معلمان با پرسش سوالات هوشمندانه، متنوع، تحلیلی، چندبعدی میتوانند سبب رشد تفکر انتقادی در دانش آموزان شوند
🗒شروع فرایند آموزش با سوالات باز و تحلیلی باعث افزایش توجه و تمرکز دانش اموزان بر موضوع مورد بحث میشود🔍
💡خوب پرسیدن و خوب شنیدن را تمرین کنیم🏃
_✨🌺✨_____
کانال لذت یادگیری:
🌐https://eitaa.com/learning_enjoyable
#یادگیرنده_مادام_العمر 🍃
.
.
تا حالا به سوالات تحول آفرین در زندگیتان فکر کردید؟
این سوالات را خودتان از خودتان پرسیدید یا دیگران از شما پرسیدند؟؟؟
👇👇👇👇👇
@zeinabizadian
.
.
در مدرسه و سرکلاس پیش میاد که با رفتارهای هنجارشکنانه ای رو برو میشیم که طبیعتا برامون خوشایند نیست
چه رفتارهایی ؟🧐
دعوا، دزدی، خرابکاری، شلوغ کاری، تقلب، اوردن وسائل غیرمجاز، ناسزا، اختلال و بی نظمی، عدم رعایت بهداشت و نظم و....🤦♀
خب فرض کنید من معلم اجازه هیچگونه تحقیر، توهین، تنبیه و کنترلگرهای رفتارگرایانه رو ندارم🧑🏫
از طرفی اصلاح رفتار و وضعیت مدرسه و کلاس هم برام مهمه☺️
به نظر شما چکاری میتونیم انجام بدیم🤔
@zeinabizadian
.
___✨🌺✨_______
کانال لذت یادگیری:
🌐https://eitaa.com/learning_enjoyable
#یادگیرنده_مادام_العمر 🍃
.