eitaa logo
کانال استاد رفیعی
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
🌹بــســم الــلــه الــرحــمــن الــرحــیــم🌹 کانال استـاد رفیعۍ ↓ مجموعہ سخـنرانے هاے حجت الاســلام #رفیعے #بہ‌همراه‌پست‌های‌مختلف‌و‌عالے این کانال توسط جمعی از محبین استاد اداره می شود.🌹 #آیدی‌ِادمین‌جهت‌ِ‌تبادل👇 @Sahar_Z_B
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ارث 🔰 پدر من در زمان حيات خود همه ي اموال خود را به دو برادر من بخشيده است و بقيه فرزندان خود را در فقر و بدبختي رها كرده و بدون ارث گذاشته است. آيا ايشان حق داشته اند كه چنين كاري بكنند يا خير؟ 🔸🔸🔸 💬يك بحث اين است كه بگوييم يك كسي در زمان حيات خود با اينكه فرزندان او هستند كل اموال خود را به يك مؤسسه خيريه مي‌بخشد در حالي كه در سلامت كامل است و در بستر مرگ و بيماري هم نيست، سرحال، كل اموال خود را به يك مجموعه مي‌بخشد. شايد بگوييم اين كار از نظر شرعي و حكمي عيبي نداشته باشد چون فرد خودش مال خود را مي‌بخشد و بقيه را نيز محروم مي‌كند. اگر ورثه او به دادگاه پيش قانون بروند، قانون مي‌گويد حق داشته است مال او بوده و مي‌توانسته همه ي آن را در چاه بريزد. اما يك بحث اخلاقي هم داريم. يك بحث تعهدي هم داريم. مثلاً يك وقتي جنازه را روي زمين گذاشتند. پيامبر هم براي او نماز خواند و در حال دفن بودند يا شايد هم دفن كرده بودند، به نزد پيامبر آمدند و گفتند: يا رسول اله اين فرد تمام اموال خود را به فقرا بخشيده است و براي خانواده ي خود چيزي نگذاشته است و آنها را در فقر قرار داده، پيامبر فرمودند: اگر شنيده بودم براي او نماز نمي خواندم و اجازه نمي دادم در قبرستان مسلمانان به خاك سپرده شود. حتماً مسئله مهمي است كه در قرآن كريم و روايات ما تأكيد به رعايت حقوق فرزندان شده تا جايي كه ارث به فرد مسلمان تعلق مي‌گيرد نه به فرد با ايمان. مثلاً فردي دو فرزند دارد از نظر شناسنامه اي هر دو مسلمان هستند يعني پدر ايشان مسلمان است ولي يكي از آنها بي نماز و بي دين است و اصلاً در ايران نيست به خارج رفته و در يك كشور ديگر زندگي مي‌كند و ديگري مؤمن، متدين و نماز شب خوان است، پدر آنان كه فوت كرد ارث بين آنها به تساوي تقسيم مي‌شود. يعني بحث ارث را روي اسلام بسته اند و آن اسلام شناسنامه اي نه اينكه بگوييم اين فرد نماز شب خوان است و آن يكي اهل فساد، بايد يك جور ارث بدهيم. تقسيم ارث ربطي به ايمان و اعتقادات ندارد و لذا اين ظلم است و اگر پدري اين كار را كرده ظالم است و بايد پدرها به اين مسئله توجه داشته باشند. البته ما يك وقت حقوقي در شرع داريم كه مثلاً مي‌گويند كه پسر بزرگ يك چيزهايي را به ارث مي‌برد، متعادل هم است چون نماز و روزه فرد نيز به گردن پسر بزرگ است. اما آقايان توجه داشته باشند كه بين فرزندان تبعيض قائل نشوند، گاهي پدري مثلاً فرزندي دارد كه نقص عضو دارد يا بي دست و پا است، فرزندان ديگر او همه فوق ليسانس و دكتري گرفته اند اما اين ديپلمه است، در اين صورت پدر براي او مغازه مي‌گيرد، بقيه ازدواج كرده اند و ماشين دارند، ديگر نمي توان گفت اينجا ظلمي شده است يعني زير بال يكي را پدر بيشتر گرفته است. من مي‌خواهم به آن برادران بزرگتر بگويم اگر اين بابا نبود، شما اين كار را بايد مي‌كرديد اين جور مواقع حسادت نشود. بسيار خانواده‌هايي هستند كه چند اولاد دارند يكي يا دو تا از اولادها مثلاً يك دختر شانس زيادي داشته و شوهر پولداري كرده است بهترين خانه و ماشين دارد، اما دختر ديگر يك شوهر كارگر بايك زندگي ساده دارد، حالا اگر پدري آمد يواشكي يك صد هزار توماني در اختيار دختر دوم قرار داد اشكالي ندارد و لازم هم نيست كه ديگران متوجه شوند. بله اگر شام دعوت مي‌كند خونه ي خود بايد همه فرزندان را دعوت كند ولي رسيدگي به آن فرزند موضوع ديگري است. مثلاً شنيده‌ام بعضي پدرها اين جور فرزندان را عمره مي‌فرستند شايد فرزندان ديگر بتوانند بروند كارخانه داشته باشند يا درآمد ميليوني، اينها را ديگر نمي توان تبعيض گفت. اين تبعيض يك نوع مساعدت بيشتر براي فرزندي است كه وضع او زياد خوب نيست. ✔ڪانال استاد رفیعے
401-02-12 rafiee avamel bahremandi az rahmat khas khoda 30 RA~1.mp3
8.43M
🎵 🔸حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ▫️موضوع: عوامل بهره مندی از رحمت خاص خدا ⏱12اردیبهشت 1401 🔷🔸💠🔸🔷
✨﷽✨ سفر مرگ 💬و این منزل عَقَبات ڪَئُودَه و جاهاے دشوار دارد، اینک ما به ذڪر دو عقبه از آن اشاره می‌ڪنیم: عَقَبه اوّل: سَڪَراتِ مَوْت و شدّتِ جان ڪندن است « وَ جاءَتْ سَڪْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِڪَ ما ڪُنْتَ مِنهُ تَحیدُ » [۱] و این عقبه اے است بسیار دشوار زیرا ڪه شدائد و سختی‌ها از هر طرف به مُحْتَضَر رو می‌ڪند؛ از طرفے شدّت مرض و درد و بسته شدن زبان و رفتن قُوا از اندام، از طرف دیگر گریستن اهل و عِیال و وداع آن‌ها با او، و غم یتیمے و بے ڪس شدن بچه‌هاے خود، از طرف دیگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاک و اندوخته‌ها و چیزهاے نفیس خود ڪه عمر عزیز خود را صرف آن‌ها ڪرده و به وسیله‌هاے زیاد آن‌ها را تحصیل نموده، بلڪه بسا شده ڪه بسیارے از آن‌ها مال مردم بوده و به ظلم و غصب، آن‌ها را مالک شده و آنڪه چقدر حقوق بر اموال او تعلّق گرفته و نداده، حالا ملتفت خرابی‌هاے ڪار خود شده ڪه ڪار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده؛ فَڪانَ ڪَما قالَ اَمیرُ المُؤمنین علیه السلام «یَتَذَڪَّرُ اَموالاً جَمَعَها اَغْمَضَ فے مَطالِبِها وَ اَخَذَها مِنْ مُصَرَّحاتِها وَ مُشْتَبِهاتِها قَد لَزِمَتْهُ تَبِعاتُ جَمْعِها وَ اَشْرَفَ عَلے فِراقِها تَبْقے لِمَنْ وَرائَهُ یَنْعَمُونَ فیها [۱] وَ یَتَمَتَّعُونَ بِها فَیَڪُونُ المَهْنَأُ [۲] لِغَیْرِهِ وَ اِلْعِبْ ءُ عَلے ظَهْرِه. [۳] ---------- [۱] سوره ق، آیه ۱۹. [یعنے: و حقیقتاً ڪه بے هوشے مرگ، آمد! این همانست ڪه از آن روے گردان بوده اے. ] [۱] یُنْعَمُونَ بِها، چاپ شده، ولے در غالب نسخه‌هاے نهج البلاغه همان است ڪه در متن آوردیم، مانند لفظ: ألْمَهْنَأ، ڪه در چاپ اول، ألْمُهَنَّا آمده است. [۲] پیشین. [۳]پس همانند گفته حضرت علے علیه السلام خواهد بود ڪه فرمود: «به یاد می‌آورد اموالے را ڪه آن‌ها را جمع ڪرده و در راه پیدا ڪردن آن‌ها - از حلال و حرام - چشم پوشیده، و از جاهایے ڪه [حلال و حرامش واضح و یا مُشْتَبَه بود به دست آورد، تَبِعات و پے آمدهاے جمع ڪردن مال‌ها همراه و ملازم اوست و مُشْرِفِ بر جدایے و فراق از آن‌ها گشته است. اموال براے بعدی‌ها می‌ماند و از آن‌ها بهره و لذت، می‌گیرند؛ گوارایے و لذّت مال غیر است و وبال و سنگینے بر پشت او مانده است». 📗نهج البلاغه فیض الاسلام، ص ۳۳۱، ادامه خطبه ۱۰۸. ✔ڪانال استاد رفیعے
رد مظالم 🔰در مورد رد مظالم صحبت كنيد. در چه مواردي بايد به رد مظالم بپردازيم؟ 🔸🔸🔸 💬حقوقي كه به گردن انسان است به چند صورت است. بخشي حق الهي است، چون وقتي ما بحث توبه را مطرح مي‌كنيم كسي كه استغفار كند، توبه كند و شب قدر را احياء بگيرد، زيارت حضرت اباعبدالله (ع) يا زيارت امام رضا (ع) برود يا فلان دعا را بخواند، خداوند گناهان گذشته و آينده ي او را مي‌بخشد. و در بعضي روايات گفته شده كه چند هزار گناه بخشيده مي‌شود. بعضي‌ها مي‌گويند خوب شد با اين وضع گناهي باقي نمي ماند. اينگونه روايات را بايد در كنار هم ديد. بخشي از حقوقي كه به گردن انسان است قضا نياز دارد و طبيعتاً با استغفار اين حقوق جبران نمي شود. مانند كسي كه سي سال نماز نخوانده است كه بايد قضا كند، البته نمي گوييم يك مرتبه بلكه كم كم شروع كند. مثلاً كسي مي‌گويد من از ۵۰ سالگي با دين آشنا شده و نماز را شروع كردم اين ۳۰ يا ۳۵ سال گذشته را بايد يواش يواش يك نماز صبح و يك نماز ظهر و غيره را بخواند. و يا قصد آن را داشته باشد بعد هم اگر مرگ اجازه نداد در وصيت نامه خود بنويسد از اصل مال ايشان كه جزء ارث نيست خارج شود و اين نمازها خوانده شود. اگر كسي حج به گردن او باشد و با فرض استطاعت نرود به شرط اينكه همه شرايط آماده بوده و غيره، در حديث داريم به فردي كه در حال جان دادن است مي‌گويند: تو مسلمان نمي ميري انتخاب كن يا يهودي بميري يا نصراني. و اين نكاتي است كه به هر حال ترك حج بدنبال دارد و هر كس استطاعت داشته باشد حج وظيفه ي او بوده. يا كسي كه روزه خورده است، بيمار نبوده و توان هم داشته است و بدون هيچ عذري آن را ترك كرده خوب حالا اين اگر عمدي بوده يك حكم دارد و اگر سهوي بوده يك حكم ديگر. بخش دوم حق الناس است، حق افرادي كه طرف را مي‌شناسند، مثلاً بنده از شما پولي را قرض كردم ممكن است به اين دليل كه شما فراموش كرده ايد من آن را به شما ندهم، شما هم برائت اعلام نكرده ايد خوب اين حق الناس است و وظيفه من است آن را پرداخت كنم، حق الناس مالي را عرض مي‌كنم. الان بعضي‌ها ورشكست مي‌شوند يكي از دلايل ورشكستي آنها نيز همين است كه بدهي‌هاي آنها را مردم نمي دهند. شخص زندان مي‌رود و سالها مي‌گذرد البته يك عده خيّر پيدا مي‌شوند و بالاخره او را آزاد مي‌كنند ولي شخص بدهكار پول او را نمي دهد. در حق الناسي كه فرد را مي‌شناسيد بايد پول او را پرداخت كنيد. اما در حق الناسي كه مربوط به آبرو است گفتيم به شخص نگويند اما جبران كنند، شما پشت سر كسي غيبت كرده ايد حالا از او تعريف كنيد، مذمت كرده ايد تهمت زده ايد حالا به يك صورتي خود شما كاري كنيد زمينه ي آن را از بين ببريد و طلب مغفرت كنيد. رد مظالم مال آن جايي است كه من نمي دانم چه چيزهايي است مثلاً به كاسبي بدهي كوچكي دارم اما از ياد برده ام. يك زماني امكان دارد اينجور موارد پيش آمده باشد كه به اينها رد مظالم مي‌گويند كه انسان طرف را نمي شناسد و حدسي است. آقاياني كه الان به مكه مي‌روند به همين خاطر بايد مبلغي حدود ده هزار يا سي هزار تومان به فقير بدهند. خوب چيزي كه مسلم است نه اقل دارد نه اكثر، من واقعاً نمي دانم يك مبلغي را بدهند خود ايشان مي‌دانند و كرم ايشان. ✔ڪانال استاد رفیعے
✨﷽✨ سڪرات مرگ 🔰شیخ ڪلینے رحمه الله روایت ڪرده از حضرت صادق علیه السلام ڪه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را درد چشمے عارض شد، حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم به عیادت آن حضرت تشریف برد، دید او را ڪه صیحه و فریاد می‌ڪشد. فرمود ڪه: آیا این صیحه از جزع و بے تابے است یا از شدّت درد است؟ امیرالمؤمنین علیه السلام عرض ڪرد: یا رسول اللَّه! من هنوز دردے نڪشیدم ڪه سخت تر از این درد باشد. فرمود: یا علے! چون مَلَڪُ الْمَوْت نازل شود به جهت قبض روح ڪافر با خود بیاورد سیخے از آتش، پس بیرون ڪشد روح او را با آن سیخ! پس صیحه ڪشد جهنم! حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چون این را شنید برخاست و نشست و گفت: یا رسول اللَّه! اعاده فرما بر من این حدیث را، زیرا ڪه دردِ مرا فراموشے داد. پس گفت: آیا از امت شما ڪسے به این نحو قبض روح می‌شود؟ فرمود: بلے حاڪمے ڪه جَوْر ڪند، و ڪسے ڪه مال یتیم را به ظلم و ستم بخورد، و ڪسے ڪه شهادت دروغ دهد . 📗 بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۷۰. ✔ڪانال استاد رفیعے
✨﷽✨ سڪرات مرگ 🔰روایت شده ڪه حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم حاضر شد نزد جوانے در وقت وفات او. پس به او فرمود: بگو: «لا اله الاّ اللَّه». پس بسته شد زبان آن جوان و نتوانست بگوید و هر چه حضرت مُڪَرَّر ڪرد او نتوانست بگوید. پس حضرت فرمود به آن زنے ڪه نزد سر آن جوان بود ڪه آیا این جوان مادر دارد؟ عرض ڪرد: بلے من مادر او می‌باشم. فرمود: آیا تو خشمناڪے بر او؟ گفت: بلے و الآن شش سال است ڪه با او تڪلّم نڪرده ام. حضرت فرمود: راضے شو از او. آن زن گفت: «رَضِیَ اللَّهُ عَنهُ بِرِضاڪَ یا رَسوُلَ اللَّهِ». [۱] و چون این ڪلمه را - ڪه مُشْعِر بر رضایتِ او از پسرش بود - گفت، زبان آن جوان باز شد. حضرت به او فرمود: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: لا اله الاّ اللَّه. حضرت فرمود: چه می‌بینے؟ عرض ڪرد: می‌بینم مرد سیاهے قبیح الْمَنْظَرْ، با جامه‌هاے چرک و بوے گندیده و بد ڪه نزد من آمده و گلو و راه نَفَس مرا گرفته. حضرت فرمود: بگو: «یا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسیرَ وَ یَعفُو عَنِ الڪَثیر، اِقْبَلْ مِنِّے الْیَسیرَ وَ اعفُ عَنِّے الڪَثیرَ اِنَّڪَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ». [«ای ڪسے ڪه - عبادت و عمل - ڪم را می‌پذیرے و از - معصیت - زیاد می‌گذرے، - اطاعت - ڪم را از من بپذیر و از - گناه - زیادم درگذر همانا تو آمرزنده و مهربانی». ] آن جوان این ڪلمات را گفت. آن وقت حضرت به او فرمود: نگاه ڪن چه می‌بینے؟ گفت: می‌بینم مردے سفید رنگ، نیڪو صورت، خوش بو با جامه‌هاے خوب نزد من آمد و آن سیاه، پشت ڪرده و می‌خواهد برود. حضرت فرمود: این ڪلمات را اعاده ڪن، اعاده ڪرد. حضرت فرمود: چه می‌بینے؟ گفت: دیگر آن سیاه را نمے بینم و آن شخص سفید نزد من است. پس در آن حال آن جوان وفات ڪرد . 👌خوب در این حدیث تأمل ڪن ببین اثر عقوق چه اندازه است ڪه این جوان با آنڪه از صحابه شمرده می‌شود و مثل پیغمبر رحمت - صلوات اللَّه علیه و آله - به عیادت او آمده و به بالین او نشسته و خود آن جناب ڪلمه شهادت تلقین او فرموده نتوانست به آن ڪلمه تلفظ ڪند مگر وقتے ڪه مادرش از او راضے شد، آن وقت زبانش باز شد و ڪلمه شهادت گفت. ---------- 📚بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۷۵، ح ۶۷. ✔ڪانال استاد رفیعے
🌷 آيت الله مجتهدی تهرانی(ره) : ✍ من علمای بسياری را درک كردم ، اگر بخواهم در يک كلام نصيحت تمام بزرگان را بگويم می گويم : 👌 اگر دنيا و آخرت می خواهيد ، اگر رزق و روزی می خواهيد و در يڪ كلام اگر همه چيز می خواهيد بخوانيد . ☀️ به ما بپیوندید 👇 @lecture_rafiei
✨﷽✨ نماز 🔰هر كاري مي‌كنيم نمي توانيم فرزندان خود را به نماز علاقمند كنيم، در خصوص حقوق معنوي فرزندان و تربيت ديني آنان چه كاري پيشنهاد مي‌كنيد؟ 🔸🔸🔸 💬پاسخ - اين سؤال را زياد مي‌پرسند. ما خوب است اول يك دسته بندي بكنيم. جوانها و نوجواناني كه اهل نماز نيستند چند دسته اند: دسته ي اول معاند با نماز كه مي‌گويند: من اصلاً نماز را قبول ندارم و از آن بدم مي‌آيد. اينها همانهايي هستند كه قرآن كريم مي‌فرمايد: گروهي بودند كه از قرآن خوششان نمي آمد، انگشت خود را درگوش مي‌كردند تا قرآن را نشنوند، البته فكر نمي كنم سؤال شما شامل اين گروه باشد. اگر يك جواني گرايشاتي پيدا كرد و با نماز عناد پيدا كرد خوب طبيعتاً با زور و جبر نمي توان او را به راه آورد بلكه بايد با كسي كه قبول دارد مشاوره انجام دهد تا براي او تبيين شود كه نماز مفيد است. دسته ي دوم تارك نماز است كه نماز را قبول دارد و مي گويد كه وظيفه است اما نمي خواند و مي‌گويد نه وقت آن را و نه حوصله ي آن را ندارم. دسته ي سوم مي‌خوانند و كج دار و مريز، ظهر را مي‌خوانند، اما صبح را مي‌خوابند و مغرب و عشاء را هم آخر وقت مي‌خوانند، اگر مسافرت هم بروند ممكن است همان را هم نخوانند، پس نماز آنها نماز بعضي است نه تارك كامل. دسته ي چهارم نمازخوان‌هايي هستند كه كاهل اند، پدر مي‌گويد: فرزند من نماز مي‌خواند اما زماني كه به ركوع و سجود مي‌رود مثل اينكه دارد الاكلنگ مي‌كند، بي توجه و سهل انگار است. معاند را كه گفتيم مي‌ماند تارك الصلاة، تبعيض در صلاة و كاهل، به اين سه گروه بايد خانواده‌ها توجه كامل داشته باشند كه اولاً از اين كه هستند بد تر نشوند و نگذارند كه تارك، معاند بشود؛ تبعيض در صلاة، تارك شود و يا كاهل، تبعيض در صلاة بشود. حالا اگر جوان صبح نماز نخواند ولي ظهر كه بيدار شد به او بگو پسرم قضاي آن را بخوان، يك مرتبه همه را بخوان اين فرد مقيد به قضا خواندن مي‌شود. يا الان كه حدود ساعت ۵ اذان است و ساعت شش وسي دقيقه آفتاب مي‌زند، شما شش و بيست و پنج دقيقه كه فرزندتان بايد بيدار شود و صبحانه بخورد و براي مدرسه آماده شود به او بگوييد: پسرم الان كه بيدار شدي نماز خود را نيز بخوان. بايد به زبان خوش و با مهرباني عنوان كرد نبايد نماز را پيش بچه‌ها مغبوض جلوه داد، نبايد نزد فرزندان دين را مغبوض جلوه دهيم. بايد با مهرباني به نماز دعوت كنيم اين شيوه ي ائمه اطهار است بايد تدريجي پيش آمد. چرا در مكه خيلي چيزها حرام نبود: شراب حرام نبود، روزه واجب نبود چون كسي كه با آن سابقه كفر در مكه مسلمان مي‌شد اگر پيامبر به او مي‌گفت: روزه بگير و خمس و زكات بده، شراب هم نخور، جهاد هم بكن براي او مشكل بود. بنابراين در مكه شراب حرام نبود، روزه واجب نبود، تدريجاً اين احكام آمد. يك مقداري با ملاطفت و مهرباني، البته به شيوه‌هاي مختلف. بعضي از بچه‌ها را مي‌توان با اين روش كه امكاناتي را كه مي‌خواهد منوط به خواندن نماز كنيم به دين آورد. البته نمي خواهم بگويم نماز ما نماز انتقامي باشد اين هم درست نيست ولي ممكن است بگوييم: فرزندم من دوست دارم تو نماز بخواني من هم اين كار را براي تو انجام مي‌دهم. البته گاهي هم تشر لازم است و گاهي هم بايد به خواسته‌هاي او بي توجه بود. مثلاً به او بگوييد تو به نماز اهميت نمي دهي چطور مي‌خواهي من به خواسته‌هاي توعمل كنم. رفتار پدر و مادر هم كه اول وقت به نماز بايستند مهم است. اينكه تنظيم غذا و برنامه به گونه اي باشد كه نماز هم در برنامه ديده شود. اينكه فرزند خود را با رفقاي نماز خوان همراه كرد، گاهي نوجوان در خانه است و دوست هم دارد با رفيق خود بيرون برود دوست او مي‌آيد و مي‌گويد: بيا بيرون برويم يك بستني بخوريم. سر راه حرم هم برويم نماز خود را نيز بخوانيم، يعني از طريق رفيق مي‌توان اين جذبه را بوجود آورد. البته همه ي راهكارهايي كه گفتيم به تنهايي كافي نيست بايد توجه و عنايت كرد و نااميد هم نشد. پيامبر اكرم اين همه تبليغ كردند، نوح پيامبر نهصد و پنجاه سال تبليغ كرد عده ي كمي ايمان آوردند، نا اميد نشويم يك مقدار توجه و عنايت بيشتر بكنيم. بخش عمده ي اين بي نمازي‌ها معلول سهل انگاري است، يك بخش عمده هم نقش رسانه‌هاي ما است اين فيلم و سريالها گاهي احساسي مي‌شود و نماز هم خيلي در آن جايي ندارد. بايد نشان داده شود كه يك بخشي از زندگي اين جوان نماز هم است، چرا توي سريال زماني كه فرد به بن بست رسيد انتهاي آن يك مسجد است و فرد به مسجد مي‌رود، نبايد اينگونه باشد بن بست نيست. بلكه نشان دهند كه آغاز راه است، نشان دادن و فرهنگ كردن اين مسئله در سريال‌ها مي‌تواند خيلي نماز را نهادينه كند و جا بيندازد. ✔ڪانال استاد رفیعے
✨﷽✨ سڪرات مرگ 🔰 از حضرت صادق علیه السلام مَرْوِیّ است ڪه هر ڪه بپوشاند برادر خود را جامه زمستانے یا تابستانے، حق است بر خداوند تعالے ڪه او را بپوشاند از جامه‌هاے بهشت و آنڪه آسان ڪند بر او [از] سڪرات مرگ را و گشاد ڪند بر او قبر او را... [۱] و از حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم منقول است ڪه هر ڪه بخوراند برادر خود را حلوایے، حق تعالے برطرف ڪند از او تلخے مرگ را [۲] . و دیگر از چیزهایے ڪه براے تعجیل راحت مُحْتَضَر نافع است خواندن سوره «یس» و «وَالصَّافّات» و «ڪلمات فَرَج» است [۳] نزد او [۴] . و شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت ڪرده ڪه هر ڪه یک روز از آخر ماه رجب روزه بگیرد، حق تعالے او را ایمن گرداند از شدّت سڪرات مرگ، و از هَوْلِ بعد از مرگ، و از عذاب قبر [۵] . و بدان ڪه از براے روزه گرفتن بیست و چهار روز از رجب ثواب زیادے رسیده؛ از جمله آنڪه مَلَڪُ الْمَوْت به صورت جوانے اَمْرَدْ با لباس خوبے با قَدَحے از شراب بهشت، وقت قبض روح او حاضر شود، و آن شراب را به او بیاشاماند تا سڪرات مرگ بر او آسان شود [۶] . 📚 [۱]: ۷۲. بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۷۹ ح ۸۳. [۲]: ۷۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۴۵۶، ح ۳۳. [۳]: ۷۴. ڪلمات فَرَج: «لا اله الاّ اللَّه الحلیم الڪریم... » تا آخر. ڪه در قنوتِ نمازها خوانده می‌شود. {مِنْه} [۴]: ۷۵. بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۲۳۸ - ۲۴۰. [۵]: ۷۶. بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۲، ح ۶. [۶]: ۷۷. امالے صدوق، مجلس ۸۰، ح ۱. ✔ڪانال استاد رفیعے