eitaa logo
لسان صدق
3.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
456 ویدیو
26 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @admin_lessan
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ گزیده منبر شب جمعه - بخش اول ✅ «مواعظ العددیه - حدیث 3821» ✅ ۸ تیر ماه ۹۷ 🔸حدیث مشهوری است از پیامبر (ص) به نام حدیث رفع. احکام شرعی بعضا یا تکلیف هستند، یا اباحه و یا اجازه؛ همه حکم الهی هستند، فرقی نمی کند که امر باشند یا نهی. رفع احکام یعنی این که احکامی بوده است، اما برداشته شده است. عقلا و استحقاقا می توانستند باشند، اما خدا آنها را برداشته است. 🔸این الطاف به خاطر وجود حضرت ختمی مرتبت (ص) است، به خاطر دعاهای بسیاری که برای این امت کرد. خدا نعمت های زیادی به این امت داده است. یکی از عنایات خداوند به امت ما سهل گرفتن احکام است. نسبت به همه ادیان نماز و روزه کمتری داریم، عبادت هایمان ساده تر است. 🔸در روایتی حضرت می فرمایند: «رُفِعَ عن امّتی تِسعَةٌ» خداوند [جزای] نه چیز را از امت من برداشته شده است: 1.الخَطَأُ خطاهایی که ما انجام می دهیم. یعنی می خواهیم کاری را انجام بدهیم، اشتباها کار دیگری انجام می دهیم. می خواهیم چیزی بگوییم، چیز دیگری می گوییم. البته بعضی خطاها جزای دنیوی دارد، مثلا حواستان نیست و تصادف می کنید [باید خسارتش را پرداخت کنید]، ولی جزای اخروی برداشته شده است. 2.و النِّسیانُ مواردی که انسان فراموش می کند، حتی در بعضی موارد هم قضا ندارد. مثلا هنگام روزه غذایی می‌خورد، نه عقاب اخروی دارد، نه قضای آن لازم است. 3.و ما اکرِهُوا علَیهِ یعنی اجبار و اکراه، یک اجبار داریم که فرد اصلا اختیار ندارد، یک اکراه داریم که فرد از روی رودربایستی انجام می دهد در حالی که دلش همراه آن نبوده است. مثل عمار یاسر و پدر و مادرش که آن ها را مجبور کردند به توهین به پیامبر (ص). پدر و مادرش نکردند و آن ها را کشتند، اما عمار از فشار شکنجه به زبان آورد، بعد گریه کنان نزد پیامبر (ص) آمد و آیه آمد که خداوند تو را بخشیده است، چرا که قلبش او را همراهی نکرده است. میزان اثر افعال به همراهی قلب است. درست است که ظواهر دین را باید رعایت کرد و ظواهر با باطن رابطه دارد، اما این رابطه همیشگی نیست. ممکن است وابستگی یک آدم پولدار به دنیا از وابستگی ما - که وضع مالی مان متوسط است- به اموالمان کمتر باشد. اگر می خواهی ببینی گرفتاریت در عالم بالا چقدر است، ببین که تو راحت تر می توانی از ماشین مدل پایین خودت دل بکنی یا او از ماشین مدل بالای خودش. اکراه یعنی همین که انسان در فضای محیط به خیلی از چیز ها تن می دهد، اما دلش به آن کار نیست. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه - بخش دوم ✅ «مواعظ العددیه - حدیث 3821» ✅ ۸ تیر ماه ۹۷ 4.و ما لا یعلَمونَ یعنی آنچه که نمی دانند. خداوند جهل را بخشیده است. در اسلام حد بعضی از احکام را می‌بخشند، اما باید قضای آن بجا آورده شود. مانند کسی که نمی دانسته باید نماز بخواند و حالا فهمیده، تا جایی که مقدور است باید قضا کند، اما عقاب ندارد. فرق خطا با جهل این است که خطا اشتباه در موضوع است. اما جهل علم نداشتن به موضوع است. 5.و ما لا یطیقونَ آنچه که طاقت آن را ندارند. تکلیفی که طاقت انجام آن را نداشته باشی واجب نیست. گاهی انجام بعضی از تکالیف امکان ندارد و تکلیف به محال است. این روایت ناظر به این تکالیف نیست، چون رفع تکلیف یعنی تلکیفی که بوده است و برداشته شده است. لذا رفع در این تکالیف معنا ندارد، منظور تکالیفی است که انجام آن ممکن است، اما طاقت انجام آن نیست. مثلا کسی که طاقت روزه گرفتن ندارد. 6.و ما اضطُرُّوا إلَیهِ اضطرار شبیه اکراه است. بعضی ها اضطرار را مواجه‌ی خارجی می دانند، یعنی این که آدم یک مرتبه با یک مسئله خارجی مواجه شده و راهی جز انجام یک عمل ندارد. 7.و الحَسَدُ حالتی است که انسان نسبت به پیروزی برادران و رقبای خود دارد. از انعام خدا به بندگان خدا حالتی در دلش ایجاد می شود. حسد رذیله اخلاقی است که در روایات معادل کفر شمرده شده است. ابلیس وقتی شیاطین را جمع کرد، گفت امت ها را به کفر بکشانید، اما این امت به دلیل ولایت امیرالمومنین(ع) کافر نخواهند شد، آن ها را به حسد مبتلا کنید که معادل کفر است. 8.و الطِّیرَةُ منظور از طیره گمان بد بردن است، بعضی دیگری معتقدند که طیره فکر گناه است. فکر گناه به معنای قصد گناه است. فکر گناه بخشیده شده است مادامی که به آن عمل نشود! 9.و التَّفکرُ فی الوَسوَسَةِ فی الخَلقِ ما لم ینطِقْ بِشَفَةٍ منظور از این عبارت بدگمانی به مردم و سو ظن به آن ها است، البته تا زمانی که به زبان نیاید. سه مورد آخر در انسان هایی که حالت های نفسانی شان شدید است، بیشتر است. انسان های عاطفی، احساساتی و درون گرا مخصوصا خانم ها بیشتر به آن ها مبتلا هستنداین امر معصیت است، اما در امت ما بخشیده شده است تا زمانی که به زبان نیاید. 🔸این که از امت برداشته شده است، یعنی این که خداوند به حساب نمی آورد. معنی دوم این است که مادامی که در سینه است و به زبان نیاید، اثر نمی کند. اگر دهان بسته شود، حسد در وجود انسان فروکش می کند. از داده های و نداده های خدا به دیگران که از اسرار آن بی خبریم، نباید گلایه های بچه گانه کنیم. اگر حسد و وسوسه در خلق را در وجود خود دیدید، خیلی مراقب باشید، چون این‌ها بالاخره دهان آدم را باز می کند! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
2884865_-210924.mp3
7.55M
⭕️ کلاس شب جمعه - مواعظ العددیه ✅ ۷ تیر ماه سال ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ درمان دردها ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزارش تصویری ✅ اردوی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزارش تصویری ✅ اردوی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⚫️ شهادت امام صادق(علیه السلام) تسلیت باد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ غفلت ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
خوب گوش کن.mp3
5.58M
👂خوب گوش کن... ⚪چرا ما نمی توانیم بعضی از بدی ها را ترک کنیم؟! ⚪چه چیزی باعث می شود برخی به خوشبختی برسند و برخی بدبخت شوند؟! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
1704961_-210123.mp3
13.42M
⭕️ صوت کلاس شب جمعه ✅ ۱۴ تیر ماه سال ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزاره شیطان ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره 3823 و 3824» بخش اول ✅ هفدهم تیر ماه ۹۷ ریشه همه مشکلاتی که به دست بشر به وجود می آید، یک چیز بیشتر نیست و آن جهل است؛ عدم بصیرت و عدم توجه به حقایق وحیانی. لذا توجه به معارف دینی و حقایق وحیانی راه درمان همه دردهای بشر است. ⭕️ حدیث شماره 3823 در این حدیث پیامبر (ص) فضایل خودشان را چنین می شمارند: 1. اظهر الله تبارک و تعالی الاسلام علی یدی اسلام به عنوان شریعت کامل و غیر قابل منسوخ و جامع و جاودانه به دست من آشکار شد ، 2.و انزل الفرقان علی فرقان (به معنای قرآن) بر من نازل شد، 3.و فتح الکعبة علی یدی فتح کعبه به دست من انجام شد، معنای ظاهری فتح کعبه همان محاصره شهر مکه و تکبیرگویان وارد آن شدن است. اما این واقعه در کنار امور عظیمی مثل ظهور اسلام معانی بالاتری پیدا می کند! فتح کعبه صرفا یک عملیات جغرافیایی نیست، بلکه نصرتی است که هدایت بندگان به واسطه این فتح انجام می شود. وقتی شیطان امتی را هدف می گیرد، مرکز دینی و اجتماعی آن را هدف می گیرد. فساد جامعه به دلیل فساد خوبان است. فتح مکه صرف کشور گشایی نیست! اگر مردم این مسجد را رها کنند امت به بلا گرفتار خواهد شد. ⭕️ خیلی ها توفیق پیدا می کنند به فقرا کمک کنند، اما توفیق پیدا نمی کنند مسجد بسازند، خیلی ها توفیق پیدا می کنند مسجد بسازند، اما توفیق ندارند که مسجدی بسازند که خروجی آن رونق دین باشد. ⭕️ در روایات کلمه توفیق زیاد به کار رفته است. اما در قرآن یک الی دوبار بیشتر به کار نرفته است. اگر در روایات دنبال کنیم، قرآن این توقیق را به نصر و فتح تعبیر کرده است، هیچ کاری شروع نمی شود الا به نصرت الهی و هیچ کاری به نتیجه نمی رسد الا به فتح الهی. قرآن سه فتح برای پیامبر قائل است: فتح مکه، جنگ احزاب، نصرت به دست حضرت مهدی (ع) عبد در مسیر بندگی خدا به مقامی می رسد که خداوند کاری که می‌خواهد انجام دهد به دست این عبد انجام می دهد. ⭕️ در قرآن کعبه به «قیاما للناس» تعبیر شده است، یعنی مردم به آن قائم هستند. طوفان نوح وقتی رخ داد که مردم حرمت این خانه را شکستند. فتح کعبه حیات بخشیدن به کل هستی است. احیاء کعبه از مهمترین امور است، و راس قیام حضرت حجت (ع) هم فتح کعبه است. 4.و فضلنی علی جمیع خلقه من را بر جمیع خلق برتری داد، انسان اشرف مخلوقات است، و اشرف انبیاء حضرت محمد (ص) است، و از مصادیق غلو این است که فرد کسی را از پیامبر (ص) بالاتر بداند. 5.و جعلنی فی الدنیا سید ولد آدم من را در دنیا آقای فرزندان آدم قرار داد، 6.و فی الاخرة زین القیامة من را زینت قیامت قرار داد، زینت یعنی زیبایی. شرافت مجلس به اهل مجلس است، اوج زیبایی قیامت حضرت محمد (ص) است. 7.و حرم دخول الجنة علی الانبیاء حتی ادخلها انا دخول در بهشت را بر پیامبران حرام کرد تا من داخل آن بشوم، 8.و حرمها علی اممهم حتی تدخلها امتی و بهشت را بر امت انبیاء حرام کرد تا امت من داخل آن بشود، 9.و جعل الخلافة فی اهل بیتی من بعدی الی النفخ فیالصور خداوند خلافت و وصایت را تا روز قیامت در ذریه من قرار داده است، وراثت یک قانون حقیقی است. اگر پدر و مادری یک ژن برتری دارند، خصوصیات خوبی دارند، فرزند آن ها هم آن خصوصیات را خواهد داشت. امروزه قائل هستند که ملکات ذهنی و نفسانی هم جنبه ژنتیکی دارند. لذا مادر ائمه از یک زنان خاصی انتخاب می شد و این طور هم نبود که همه اولاد ائمه بتوانند به مقام امامت برسند. ⭕️ و در آخر حدیث حضرت می فرمایند که هر کسی این مقامات را نپذیرد، کافر است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ بخش دوم ✅ حدیث شماره 3824 ⭕️ روزی پیامبر اکرم (س) رو کردند به امیرالمومنین(ع) و فرمودند تو را بشارت بدهم؟ سپس فرمودند: جبرییل این جا حاضر است و پیامی از طرف خداوند آورده است: قد أعطی شیعتک و محبیک تسع خصال خداوند به شیعیان و محبین تو نه خصلت عطا کرده است: بعضی ها قائل اند که شیعه و محب یک معنا دارد، اما اگر دو کلمه [در روایتی] کنار هم قرار بگیرند، دو معنای متفاوت دارند. شیعه یعنی پیرو، یعنی کسی که محبتش صادق است و به عمل کشیده شده است. شیعه معنای خاص است، محب در درجه پایین تری است. اما بعضی معتقدند که اگر کسی محبت داشته باشد، حتما پیروی خواهد کرد. ⭕️ این که می گویند اولادتان را به حب ما تربیت کنید و مجلستان را به محبت ما نورانی کنید، یعنی از فضایل امیرالمومنین(ع) بگویید. محبت امیرالمومنین(ع) را تحصیل کنید؛ انسان کاملی که محبت او محبت به خداست. از صدر اسلام محبین امیرالمومنین(ع) در مجالس می نشستند و فضایل ایشان را می گفتند. آن جایی که خدا می خواسته برای پیامبر خودش یک مجلس ویژه ترتیب بدهد، از فضایل امیرالمومنین(ع) گفته‌است. بزرگترین اهل معرفت از درک مقامات علی (ع) عاجز هستند. منافقین می گفتند که وقتی پیامبر (ص) از امیرالمومنین(ع) می گفت چشمانش مانند کسی می‌شد که هوش از سرش رفته است! متهم اول سکر ولایت امیرالمومنین(ع) پیامبر اکرم (ص) است! مجالس فضایل امیرالمومنین(ع) راه توفیق است. نهج البلاعه را نخوانید که راه زندگی پیدا کنید، نهج البلاغه را بخوانید که علی (ع) را بشناسید. در این حدیث می فرماید تشیع، دوستی و محبت حضرت علی بن ابی طالب (ع) هنگام مرگ و پس از آن 9 اثر دارد: 1.الرفق عندالموت نرمی در هنگام مرگ ملائک به واسط تقرب به خدا عقل محض هستند. عقل تغییر پذیر نیست. مدارا بردار نیست. اما در این حدیث می فرماید یکی از این ملائک مقرب (عزراییل) هنگامی که نزد مومن می رسد و می فهمد بوی علی (ع) می‌دهد، نرم می شود! 2.و الانس عند الوحشة انس در هنگام وحشت همان معنای حضور امیرالمومنین(ع) در کنار میت است. 3.و النور عند الظلمة نور در هنگام ظلمت «یا نور المستوحشین فی الظلم» یعنی هنگامی که شیعه امیرالمومنین(ع) را در قبر می گذارند، از تاریکی قبر به وحشت می افتد، اما نوری بر وی وارد می شود و وحشت وی را از بین می برد. آن نور، وجود مبارک امیرالمومنین(ع) است. 4.و الامن عند الفزع امنیت در هنگام فزع این هم مراتبی از مرگ و قبر است. کسی که می میرد و در قبر گذاشته می شود اتفاقات زیادی برایش می افتد. 5.و القسط عند المیزان عدالت در هنگام محاسبه اعمال یک معنا این است که عملی که با ولایت انجام شد، عادلانه پذیرفته خواهد شد. معنای دوم قسط مطلوب است. 6.و الجواز علی الصراط جواز بر عبور از پل صراط راهی است پر پیچ وخم که عبور از آن ممکن نیست، الا به ولایت امیرالمومنین(ع). 7.و دخول فی الجنه قبل سائر الناس داخل شدن به بهشت قبل از دیگران از عذاب و تاخیر و انتظار در قیامت در امان هستند. 8 و 9. و نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم نورشان از پیش رو و از دست راستشان در حرکت است ⭕️ منظور یا شرافت است، یا همان ولایت امیرالمومنین(ع) است که به درخشش در آمده است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
263171_-210128.mp3
7.28M
✅ چه کار کنیم که زندگیمون برکت کنه و بیمه بشه؟ علیه السلام علیه السلام 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ زائرین مساجد ... 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🌷🌷فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد 🌷🌷 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فقط خدا.mp3
3.62M
⭕️ قال امیرالمومنین علیه السلام : منْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ كَفي 🔶کاری کن که فقط به تو اعتماد کنم!! 🔶🔶دلم به تو گرم باشد! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ اوج التفات ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش اول ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ مطالبی که از غیر معصوم از پیامبر (ص) نقل می شود، از نظر ما، دارای حجیت روایی نمی باشد، چرا که فهم بیانات پیامبر (ص) برای عموم مردم روشن نبوده است. دلیل دیگر هم این که بعد از رحلت پیامبر (ص) بعضی از افراد به دلایل مختلف روایاتی از پیامبر (ص) نقل کرده اند که حقیقت ندارد. حدیث شماره ۳۸۲۵ پیامبر اکرم (ص) در این حدیث می فرمایند: یا علی، خدا به واسطه تو 9 خصلت به من اعطا کرده است؛ سه خصلت در دنیا، سه خصلت در آخرت و دو خصلت برای تو که بر یکی از آن دو خصلت بر تو می ترسم. اما آن سه خصلتی که خدا در دنیا اعطا کرده است: 1 و 2. وصی و خلیفه من در خاندانم تو هستی؛ وصی یعنی کسی که قائم به امور فرد بعد از مرگ او می شود، اگر کسی شخصی را تعیین کند که مدیر اموال و امور او باشد، می تواند در اموال و اموراتش تصرف کند. در دین ما سفارش شده که شایسته نیست که مرد بمیرد و وصی تعیین نکند. عقلا و شرعا ممدوح است که آدمی شخص مناسبی برای تدبیر امور قرار داده باشد. از موارد تضییع امور این است که آدمی برای خود وصی تعیین نکند. از موارد اختلاف ما با اهل سنت این است که آن ها قائلند که پیامبری که توصیه کرده است تا برای خود وصی تعیین کنید، برای خودش وصی تعیین نکرده است! نکته دیگر این جاست که پیامبر (ص) ناگهانی از دنیا نرفت. پیامبری که گفت حتی در جوانی برای خود وصی تعیین کنید، در آن سن، با وجود آن جنگ ها، و با آن بیماری برای خود وصی تعیین نکرد!؟ نکته آخر این که در روایات عامه کلمه وصی زیاد تکرار شده است، یعنی پیامبر (ص) این کلمه را در موقعیت های مختلف تکرار کرده است که نتوانستند اساس این کلمه را حذف کنند. 3. ادا کننده دیون من تو هستی؛ بدهکاری های جزیی به افراد و یا حتی بالاتر، وعده هایی که پیامبر به خدا داده است علی (ع) باید ادا کند. همه این مطالب برمی گردد به جایگزینی برای پیامبر (ص). خدا یک اسم دارد به نام هدایت، پیامبر (ص) یک واسطه فیض است برای این اسم. پیامبر (ص) از دنیا رفته است! اگر خدا ارحم الراحمین است باید این هدایت بعد از پیامبر (ص) ادامه پیدا کند. این روایت ناظر به این است که آن چه که پیامبر (ص) انجام می داد، غیر از دریافت وحی، امیرالمومنین (ع) هم انجام خواهد داد، یعنی علی (ع) پیامبر دیگری است بدون نزول وحی. لذا در آیه «انفسنا و انفسکم» نفس پیامبر (ص) نامیده شدند. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش دوم ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ ⭕️ اما سه خصلت مربوط به آخرت: 1.لوای حمد را که خدا به من عطا کرده است، در دست تو قرار می دهم. لوای حمدی که آن قدر عظمت دارد حضرت آدم و تمام ذریه اش تحت آن هستند؛ این یک منصب حقیقی است، یعنی پیامبر (ص) در مقام حمد، سرآمد همگان است، و لوای حمد نشانه عبودیت برتر الهی است به پیامبر (ص) می دهد - چرا که اصل عبودیت شکر است- و پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) می دهد. این دو معنا دارد: اول این که بعد از پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) در رتبه بعدی عبودیت قرار دارد. معنای دوم این که پیامبر (ص) گیرنده لوای حمد است و امیرالمومنین (ع) نگه دارنده آن است، یعنی ادامه دهنده مسیر پیامبر (ص) امیرالمومنین (ع) است. 2.یاور من در کلیدهای بهشت تو هستی؛ یعنی واسطه فیض انسان ها برای قرار گرفتن در درجات بهشت پیامبر (ص) است و امیرالمومنین (ع) ایشان را در این امر یاری می کند. 3.مقام شفاعتم را تقدیم تو می کنم تا از کسانی که تو را دوست داشتند شفاعت کنی؛ مشخص می شود که ولایت امیرالمومنین (ع) قبول است، عبادت و عبودیت است، مایه رسیدن به درجات بهشت است و عامل بهره مندی از شفاعت پیامبر (ص) در روز قیامت است. ⭕️ اما آن دو خصلتی که مخصوص تو است: 1.امیرالمومنین (ع) بعد از پیامبر (ص) کافر نخواهد شد بعضی ها در معنای این جمله گفته اند که به فتنه بعد از پیامبر (ص) اشاره دارد. در طول تاریخ همه انبیا این داستان را داشته اند که بعد از این که هدایت در جامعه فراگیر شد، این سنت خداست که امت به حال خود رها می شوند. چون پذیرش اولیه دین که به دستور الهی است و به قدرت الهی دین حاکم می شود، ارزش ندارد. آن هدایتی ارزشمند است که مردم در بقای آن هزینه کنند. پیامبر (ص) از این عصر خبر می دهد که خیلی ها گمراه خواهند شد. پیامبر (ص) در این دوره یک نفر را به عنوان علم هدایت معرفی می کند. ⭕️ در روایات چند نفر گفته شده اند که اهل نجات هستند و به بهشت وارد می شوند. آن چه که در روایات مسلم است، در راس این افراد امیرالمومنین (ع) است. این غیر از امامت و وصایت است. ممکن است کسی امامت را نپذیرد و یا با آن عناد داشته باشد، اما این که امیرالمومنین (ع) خطا نخواهد کرد، در جریان انحراف قرار نخواهد گرفت و فعلش حجت است، امر دیگری است. ⭕️ حدیث عشره مبشره که طبق آن ده نفر به بهشت می روند، در راستای همین احادیث جعل شد. زبیر خودش این حدیث را نشنیده بود، اما آن قدر منافقین تکرار کردند که خود زبیر باورش شد، تا جایی که در مقابل امیرالمومنین (ع) قرار گرفت. هر جامعه ای یک آفتی دارد و آفت جامعه متدینین خودباوری است. معصومین (ع) با ناله از خدا می خواستند که خدایا مرا از مکر خودت غافل نکن! یعنی خیال مرا از جانب خودت راحت نکن که این راحتی خیال گناه کبیره است. امیدواری خوب است و نا امیدی بد است، اما راحت بودن خیال هم خوب نیست. اگر امید خوب است و نداشتن آن انحراف است، نداشتن خوف هم انحراف است. علی (ع) اشتباه نخواهد کرد. عمار هم به همین مقام رسید. ⭕️ معنای دیگر این است که ذره ای کفر از امیرالمومنین (ع) صادر نخواهد شد، معنای عصمت از آن خارج می‌شود. 2.قریش دست از تو بر نمی دارد و به تو خیانت خواهد کرد. باید در تاریخ بسیار گشت تا فهمید که دوستان علی (ع) چگونه از ترس و دشمنان او چطور با طمع قدرت با ایشان چه‌ها کردند. هیچ کس به اندازه امیرالمومنین (ع) مظلوم نیست. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
☢ «گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش سوم ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ حدیث شماره ۳۸۲۶ ⭕️ پیامبر (ص) در این حدیث می فرمایند: خداوند هیچ موجودی را نیافریده الا این که یک سید دارد: (سید یعنی برجسته) 1. عقاب و کرکس برجسته پرندگانند. 2. گاو برجسته بهائم است. 3. شیر برجسته حیوانات وحشی است. از این سه قسمت که خیلی بحث ندارد می گذریم. 4. اسرافیل سید ملائکه است؛ در این که مقرب ترین ملک نزد خداوند کدام ملک است، چهار ملک گفته شده است: اسرافیل و جبرییل و میکاییل و عزراییل. روایات بسیاری هستند که می گویند اسرافیل از همه ملائک مقرب تر است. در کتاب صحیفه سجادیه در دعای سوم که صلوات بر ملائک است، اسرافیل را بر همه ملائک مقدم می کند. شاید این مطلب برای ما ناملموس باشد. غالب ما خیال می کنیم که جبرییل مقرب ترین ملک است. استدلال بعضی ها برای برتر بودن اسرافیل این است که کسی که همه را قبض روح می کند اسرافیل است و در آن موقع هیچ ملکی باقی نخواهد ماند جز اسرافیل و خود خداوند اسرافیل را قبض روح می کند. بعضی دیگر اعتقاد دارند که هر یک از ملائک از جهتی مقرب ترند. 5. حضرت آدم سید بشر است؛ 6. سید روزها جمعه است؛ در بین روز ها روز جمعه پر فضیلت ترین روز است. خدا خودش توفیق احیای برنامه عبادی را در روز جمعه به همه ما عنایت کند. متاسفانه جمعه به روز تعطیلی تبدیل شده! در حالی که جمعه روز کارهای جامع بود. چون عمل در این روز مقبول است. هیچ عیدی از اعیاد از روزه جمعه بالاتر نیست، حتی عید فطر و قربان از روز جمعه پایین تر است. فقط عید غدیر از روز جمعه بالاتر است. از فکر و عمل در این روز نباید غافل شد. 7. سید ماه ها، ماه رمضان است؛ 8. سید انبیا پیامبر (ص) است؛ برجسته ترین نبی و تاج انبیاء پیامبر (ص) است. 9. سیدالاوصیاء علی (ع) است؛ عاصف بن برخیا که وصی حضرت سلیمان (ع) بود، بخشی از علم کتاب به او داده شده بود. در روایت آمده است که اگر یک مویی را به داخل آب دریا فرو کنید، چقدر آب به آن چسبیده است؟ نسبت علم عاصف بن برخیا به علم امیرالمومنین (ع)، نسبت آب چسبیده به مو در برابر آب دریاست. عاصف با این مقدار از علم کتاب کاری کرد که تخت بلقیس از کاخش به کاخ سلیمان آمد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
آثار اخروی محبت علی.mp3
6.56M
🌺 فریاد رسی علیه السلام پس از ☘ الرِّفْقَ عِنْدَ الْمَوْتِ 🌼الْأُنْسَ عِنْدَ الْوَحْشَةِ ☘النُّورَ عِنْدَ الظُّلْمَةِ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir