«و فدیناه بذبح عظیم»
«و ما قربانی بزرگی را فدای او(اسماعیل) کردیم» سوره صافات، آيه ١٠٧
🔸بیگمان فلسفه قربان، سر بریدن نیست، دل بریدن است. دل بریدن از تعلق و هرچه و هر که موجب دوری از اوست؛ چه غم باشد، چه شادی، چه نور باشد، چه سیاهی.
🔸عيد قربان مبارک
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
🔸تصویری از لحظه نزول فرشته بر ابراهیم و آوردن قوچی برای قربانی آن به جای فرزند خود، بر دیوار کلیسای
St. Matthew's German Evangelical Lutheran Church
🔹 تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐http://adyanpub.com
🔹آیین قربانی
🔻قربانی کردن از مجموعه رسوم و آیینهایی است که تاریخ دقیقی برای شروعش نمیتوان تعیین کرد. آیینی که از نخستین سالهای خلقت انسان تا امروز با دلایل مختلفی ادامه یافته است.
🔻دلایل قربانی کردن در کهنترین قرون که به دفع خشم خدایان بد و جلب محبت و نعمات خدایان خوب برمیگشت، در ادیان مختلف الهی گاهی شکلی دیگر به خود گرفته است و برای نزدیک شدن به خداوند انجام میشود.
🔻در کتب مختلف آسمانی، با تغییراتی، از داستان اولین قربانی یاد شده است. در اسلام، این ماجرا با پذیرفته شدن قربانی هابیل و نپذیرفتن قربانی قابیل آغاز میشود و با حسادت قابیل و کشته شدن هابیل پایان میگیرد. مراسم قربانی در تمام ادیان الهی وجود دارد اما در چهار دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، تعریف قربانی و هدف از انجام آن و آدابش چه تفاوتی دارد؟
🔹قربانی در یهودیت
🔻سنت قربانی نزد قوم عبری یکی از عبادات مهم محسوب میشد. فصل قداشیم (مقدسات) در کتب مذهبی یهود به آداب و رسوم قربانی پرداخته است. چرا که یهودیها قربانی را از مقدسترین خدمات میدانستند. پیروان یهود در مناسکی ویژه، اقدام به قربانیهای خونی و غیرخونی میکردند. نیات آنها برای قربانی کردن از توبه و اعتراف تا تقدیس و کفاره و شکر را شامل میشد. مراسم قربانی نیز در قربانگاههای خصوصی یا معبدهای کوچک بالای تپهها صورت میگرفت.
🔻یهودیان دارای قربانی «خونین» و «غیرخونین» بودند که قربانی خونین، خود در سه گروه تقسیم میشد:
۱- قربانی و ذبایح سوختنی
۲- قربانیها و ذبایح تکفیری و خطایی (جهت تکفیرگناهان یا تجاوز از شریعت دهگانه موسی)
۳- قربانیها و ذبایح سلامت
دستهای دیگر از قربانیان یهود، پرندگان هستند که آنها نیز در سه دسته برای کفاره گناهان (در زمانی که فرد خاطی در اثر فقر، توان ذبح چهارپا را نداشت)، برای تطهیر زنان بعد از زایمان و برای تطهیر شفایافتگان از بیماری برص انجام میشد. در میان قربانیان خونین، ذبایح یومیه نیز بین یهودیان معمول بود. به این شکل که برهها و قوچهای دو ساله را یکی صبح و دیگری بعد از غروب خورشید قربانی میکردند.
🔻براساس اوامر دهگانه خداوند در دین یهود، قربانی باید از عیوب مبرا و از سلامتی برخودار و تعداد ذبایح تقدیمی نیز متناسب با قدرت و توان تقدیم کننده باشد. کیفیت تقدیم قربانی نیز به این شکل بود که فقط شحم( پیه) و کلیههای آنها را میسوزاندند و باقیمانده به مصرف کاهن و تقدیمکننده میرسید. به این صورت که گوشت سینه و کتفها به کاهن و باقی را به صاحب ذبیحه میدادند. همه مراسمهای قربانی کردن در یهودیت چه برای قربانی خونین وچه غیر آن با دعا همراه بود.
🔻مراسم قربانی در مورد قربانیهای غیرخونین نیز به این صورت بود که کاهن دو دست خود را بر سه بز نر به نام «عزازیل» قرار میداد و پس از اعتراف به تمام گناهان بنیاسراییل، حیوان را بدون سر بریدن رها میکرد.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🔸تصویری از مراسم قربانی در یهودیت
🔹 تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐http://adyanpub.com
🔹قربانی در زرتشت
🔻در دوره پیش از ظهور زرتشت نیز ذبح قربانی وجود داشت. در دین رایج آن دوران یعنی «مهرپرستی»، قربانی جایز بود؛ به استناد تاریخ، پیروان این آیین در فصل بهار، گاوی را به معبد برده و قربانی میکردند.
🔻براساس گاتاها، در زمان زرتشت هر گونه ذبح و قربانی کردن حیوان و همچنین ساخت معبد ممنوع بوده است. آنها معتقد بودند حیواناتی که غذای بشر را تأمین و برای او کار میکنند، باید مورد احترام باشند. مطابق گفتههای زرتشت در گاتاها، او به صراحت، کسانی را که حیوانات را با فریاد شادمانی قربانی میکنند مورد نفرین اهورامزدا میخواهد.
🔻پس از مرگ زرتشت، این موضوع دچار چنان تغییراتی شد که زرتشتیان در مراسم و اعیاد خود از قربانی استفاده میکردند. برای مثال در قرون اخیر، بیشتر خانوادههای ایرانی زرتشتی در جشن مهرگان، گوسفندی سر میبریدند.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🔸تصویری از مراسم قربانی در آیین مهرپرستی
🔹 تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐http://adyanpub.com
🔹قربانی در مسیحیت
🔻آیین قربانی در دین مسیحیت، شکلی عرفانی و نمادین به خود گرفته است. در میان مسیحیان، مظهر قربانی شخصی، عیسی(ع) است. مسیحیانی که از نسل یهود بودند، اعتقاد داشتند که مسیح با قربانی کردن خود، گناهان انسان را بازخرید و با این اقدام، ملت اسراییل را از اسارت رومیان رها کرد. درحالیکه مسیحیان غیریهودی این قربانی را نوعی بازخرید عرفانی تفسیر میکنند. در هر حال قربانی یک بخش جدانشدنی دینی در میان نصاری به شمار میرفت. آنها قربانیهای خود را تنها برای خدا و رضایت او تقدیم میکردند. در نتیجه نگاه مسیحیان به قربانی با یهود متفاوت است. آنها به صلیب کشیده شدن مسیح را مظهر نوعی قربانی عرفانی برای همه انسانها میدانند.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
http://adyanpub.com
🔸تصویری از به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع)
🔹 تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐http://adyanpub.com
🔹قربانی در دین اسلام
🔻قربانی در اسلام، آیینی مرسوم است و حتی یکی از اعیاد مسلمانان به عنوان «عید قربان» مطرح است. قربانی کردن در دین اسلام، قبل از هر هدفی به دنبال یاد خداست و به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است. به گونهای که در آیه ۲۸ سوره حج از قربانی با کنایه اسم خداوند یاد شده است.
🔻 قربانی وقتی قربانی است که سالم باشد یعنی انسان بهترین، خالصترین و زیباترین چیزی که دارد را تقدیم خدا کند. کلمه قربانی و قربت یکی است. همانگونه که نماز با نیت قربت الی الله و به قصد نزدیکی به خدا خوانده میشود، قربانی نیز به قصد تقرب الی الله انجام میشود».
🔻در دین اسلام، این خدا نیست که به گوشت قربانی نیاز دارد چرا که نه جسم است و نه نیازمند. به تعبیر دیگر، هدف از قربانی در اسلام، آن است که انسان با پیمودن مدارج تقوا در مسیر یک انسان کامل قرار گیرد و روز به روز به خدا نزدیکتر شود. چرا که قربانی کردن و اطعام نیازمندان، ایثار و گذشت در راه خدا را به انسان آموزش میدهد. اسلام در قربانی کردن، تأکید به اطعام فقرا و پیشمانی از گناه دارد. در بعد عرفانی آن در روایات اسلامی، همواره از داستان قربانی حضرت ابراهیم یاد میشود.
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🔸تصویری از مراسم قربانی در اسلام
🔹 تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐http://adyanpub.com
🌐در دست انتشار (چاپ چهارم)
درآمدی به تصوف/ نویسنده: ویلیام چیتیک/ مترجم: محمدرضا رجبی/ ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ نوبت چاپ: چهارم۱۴۰۰
کتاب درآمدی به تصوف بر محور این پرسش اصلی شکل گرفته است که تصوف چیست. ویلیام چیتیک مولف این اثر بر آن است تا نشان دهد چگونه آموزههای بنیادین تصوف در شرایط مختلف در قالبهای متنوعی پدیدار میشوند. او با آسیبشناسی موجود، بر این عقیده است که اطلاعات فراوانی که از راه آثار پیچیده آکادمیک از یک سو، و آثار جانبدارانه از سوی دیگر ارائه شده، گاه ابهامات مربوط به تصوف را بیشتر کرده است. از این رو تلاش میکند راه میانهای در پیش گیرد و به سنت عظیم صوفیانه این مجال را بدهد تا خود از جانب خود سخن بگوید.
#تصوف
#سنت_صوفی
#رقص_سماع
#عشق_الهی
#تصوف_اسلامی
#ابن_عربی
#ویلیام_چیتیک
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
میلاد پر خیر و برکت هادی الامم، حضرت امام علی النقی علیه السلام مبارک.
🔹اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ
🔹به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن. (میزان الحکمة، ج. ۷، ص. ۴۵۴)
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐#معرفی_آثار
🖊️#حسین_توفیقی
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
🌐وارد بازار نشر شد.
🔹فلسفه ابنسینا:
شرحی نو بر الهیات شفا با تکیه بر درسگفتارهای استاد حشمتپور
🖊️نویسنده: دکتر حمیدرضا خادمی
📚 ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب
📗 نوبت چاپ: اول/ تابستان ۱۴۰۰
#فلسفه_ابن_سینا
#فلسفه_مشاء
#واجب_الوجود
#ممکن_الوجود
#علت_و_معلول
#سوفسطاییان
#صورت_و_ماده
#حشمت_پور
🛒 خرید مستقیم از فروشگاه اینترنتی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با تخفیف ویژه 👇👇👇
https://b2n.ir/y62332
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
🌐 منتشر شد (چاپ دوم)
🔹نقد مبانی سلفیه جهادی
🖋 نویسنده: مهدی فرمانیان
📚 ناشر: رهپویان اندیشه
📗 نوبت چاپ: دوم/ بهار ۱۴۰۰
📖تعداد صفحات: ۵۱۵ صفحه
#سلفیه_وهابی
#جاهلیت_در_قرآن
#توسل
#تبرک
#طاغوت
#هجرت
#تکفیر
#جهاد
#انتحار
#استشهاد
#ذبح
#ظاهرگرایی
#ابن_تیمیه
#تاویل
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
🌐 #معرفی_کتاب
📚 #نقد_مبانی_سلفیه_جهادی
🔹گروههای تکفیری برای اولین بار به خیال برپایی خلافت اسلامی، در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ میلادی در مصر ظهور یافتند و پس از تهاجم شوروی به افغانستان به آنجا رویآوردند و به افغانالعرب مشهور شدند. این افراد جهاد را واجب عینی میدانستند و با تمسک به فتاوای ابن تیمیه به تکفیر مسلمانان پرداختند. تاکید فراوان این گروهها بر جهاد باعث شد تا به سلفیه جهادی مشهور شوند. این گروهها به بهانه برپایی حکومت اسلامی معتقد به هجرت و جهاد در هر مکان و زمان بوده و دموکراسی ایجاد شده در برخی از کشورهای اسلامی را از مصادیق بارز حکم به غیر ما انزل الله دانسته و معتقدند باید با آن جنگید. آنها با ادعای ظهور جاهلیتی بدتر از جاهلیت دوران پیامبر اسلام، حکم به کفر حاکمان اسلامی داده و تمام مناطق جهان اسلام را دارالکفر معرفی می کنند. جاهلیت، هجرت، خروج بر حاکم، جهاد، دموکراسی، عذر به جهل، تترس و اعتقاد به ذبح مخالفان از جمله مفاهیمی است که در این کتاب به نقد و بررسی آن از دیدگاه سلفیه جهادی پرداختهایم.
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🌐تازههای نشر
🔹درآمدی بر فلسفههای هست بودن/ نویسنده: دکتر حسن مهرنیا/ ناشر: نشر ادیان/ نوبت چاپ: اول/پاییز۱۳۹۹
🛒 خرید مستقیم با تخفیف ویژه 👇👇👇
https://b2n.ir/q84545
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
کتابخانه ادیان
🌐تازههای نشر 🔹درآمدی بر فلسفههای هست بودن/ نویسنده: دکتر حسن مهرنیا/ ناشر: نشر ادیان/ نوبت چاپ: ا
📚 #گزارش_كتاب
📝 گزارشگر: ايمن سادات موسوی نژاد
خبرگزاری ردنا (ادیان نیوز)
📖معرفی کتاب درآمدی بر فلسفههای هست بودن
کتاب «درآمدی بر فلسفههای هست بودن» اثر دکتر حسن مهرنیا، اثری است ارزشمند که به اگزیستانسیالیسم یا فلسفههای هست بودن به عنوان یکی از مهمترین مباحث فلسفی قرن نوزدهم و بیستم میپردازد.
هر گونه تلاشی که در زمینه شرح و تبیین آرا نظرات اگزیستانسیالیستی این اندیشمندان صورت گیرد، در عین حال همچون هر شرح و تأویل دیگری نمیتواند بازنمای دقیق و کاملی از آرای این فیلسوفان باشد. گذشته از این، چنین کاری به دلیل تنوع آراء و کثرت تألیفات و نیز پیچیدگیهای قلمی این فیلسوفان نیز به سادگی امکانپذیر نیست.
نویسنده ضمن بیان مهمترین مباحث و تعیین چارچوبهای کلی آن، منابع و مآخذ مرتبط با هر موضوع و نیز هریک از فیلسوفان نامبرده در این اثر برای مطالعات بیشتر و دقیق تر را در اختیار خواننده قرار داده است.
در این اثر نویسنده کوشیده است به شیوه درسواره و با زبانی کاملا شیوا و روان، به معرفی اجمال فکری سده نوزدهم و بیستم در حوزه فلسفههای هست بودن بپردازد.
درآمدی بر فلسفههای هست بودن، تعریف «اگزیستانسیالیسم»، برخورد با فلسفه رسمی به ویژه فلسفه هگل، برخورد با جریان مذهب پروتستان مسیحی، مراحل سه گانه حیات آدمی، مفهوم «ایمان»، پارادوکس مرحله اخلاقی، مقولات اگزیستانسیالیستی در اندیشه کرکگور، ایمان گروی، اندیشمند هگلی یا ضدهگلی، ادوار سهگانه تفکر نیچه، منابع فکری نیچه، تفکر زرتشت بهعنوان یکی از مهمترین منابع فکری نیچه را از دیگر عناوین بخشهای این کتاب میتوان ذکر کرد.
نویسنده در بخشهای دیگر به موضوعات استراتژی های تفکر انسان، تفاوت میان استراتژی «بودن» و «داشتن»، مارتین هایدگر، «زمان» در اندیشه هایدگر، «زبان» در اندیشه هایدگر، هایدگر متقدم و متأخر، راه غلبه بر بی خانمانی بشر و رهایی از چنگال نهیلیسم، تعریف انسان از نظر هایدگر، مسائل انحرافی در تاریخ تفکر وجود، بدیهی دانستن وجود در فلسفه سنتی و انسان یگانه مدخل ورود به هستی پرداخته است.
رابطه انسان و جهان (معنای در جهان بودگی)، هایدگر و اصول پدیدارشناسی هوسرل، آثار ادبی و نمایشنامه ای سارتر، آثار فلسفی سارتر، سارتر و دکارت، پدیدار شناسی وجودی و نقد بر پدیدارشناسی هوسرل سارتر و اگزیستانسیالیسم، «هستی» و «نیستی» در اندیشه سارتر و تقسیمات آن، جایگاه خدا در اندیشه سارتر، مرلو پونتی و هوسرل، نظریه ادراک حسی خود و دیگران و زمان در اندیشه مرلوپونتی از دیگر بخشهای این کتاب است.
کتاب «درآمدی بر فلسفههای هست بودن» از سوی دکتر حسن مهرنیا و به همت نشر ادیان منتشر شده است.
🛒 خرید مستقیم با تخفیف ویژه 👇👇👇
https://b2n.ir/q84545
☎️ تلفن سفارش :
۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
🌐http://adyanpub.com
@ketabsara_adyan
🔹فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِکَ فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَ عَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَ عَلَی الْأَبْیَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ.
🔹هان مردمان! بدانید این آیه درباره اوست. ژرفی آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی میکنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است.
(فرازی از خطبه غدیر)
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan
🔹قال الامام کاظم علیهالسلام: مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ.
امام کاظم علیه السلام میفرمایند: کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.
🔹میلاد امام موسی کاظم علیه السلام مبارک.
بحارالانوار، جلد ۷۸، ص۳۳۳
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
🔹تحریریه کتابسرای ادیان
@ketabsara_adyan