چی_بگم_آخه؟.pdf
2.53M
میخوای امر به معروف کنی اما نمیدونی چی بگی🤔؟! عذاب وجدان میگیری که نمیتونی حرفی بزنی؟!
دیگه نگران نباش 🌸
یه خبر خوب 😊
📔 کتاب جالب «چی بگم آخه؟!»🌷
💠 مختصر | مفید | کاربردی 💠
✓ جملات کوتاه
✓ به قلم روان و گفتاری
✓ فهرست لمسی
✓ کم حجم
#امربهمعروفونهیازمنکر
🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
@yekmorabbi
برای دوستان خودتان بفرستید☝️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
سلام علیکم ان شاء الله که همگی خوب باشین آمار به ۱۰۰ نفر برسه ان شاء الله پرداخت داریم لطفا مارو به دوستانتون معرفی کنین
💢منافقینِ #جلاد| روایت آیتالله خامنهای از اقدام تروریستی «منافقین»
♦️قطعه قطعه کردن مهمانان امام رضا (علیه السلام) در روز عاشورا
📝«تروریسم یعنی چه؟ یعنی اینکه مجموعهای، سازمانی، گروهی یا دولتی بخواهد کار خود را با ایجادِ ترور و وحشت و قتل و ناامنی پیش ببرد. مثل همین کاری که گروهِ منافقینِ روسیاه، در حرم مطهّر علیبنموسیالرّضا علیهالصّلاةوالسّلام انجام دادند.
♦️ این کار، مظهر زشتترین نوع تروریسم است. به خیال خودشان، نشستند، جمع و تفریق و محاسبه و تحلیل کردند تا به این نتیجه رسیدند که باید جمهوری اسلامی و ملت ایران را به بحران بکشانند... تحلیل و تصمیمگیری آنها، مقصودی را برایشان فراهم کرد.
♦️ راهِ رسیدن به آن مقصود هم این بود که حرم امام رضا علیهالصّلاةوالسلام را که بهنظر ملت ایران، مقدّسترین اماکن مذهبی در داخل کشور است، منفجر و هتک کنند و بیگناهترین و پاکترین آدمها را که در آنجا مشغول تضرّع و راز و نیاز و دعا و توجّه بودند و مهمان علیبنموسیالرّضا علیهالصّلاةوالسّلام محسوب میشدند، در روز عاشورا قطعه قطعه نمایند. لعنت خدا بر آن دلهای سیاه باد!» ۱۳۷۳/۰۴/۲۹
🗓 سی خرداد سالروز انفجار بمب در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) توسط منافقین در سال ۱۳۷۳
🖤سالروز انفجار در حرم امام رضا(ع) به دست منافقین کوردل
💔حرم مطهر امام رضا (ع) در تاریخ 30 خرداد 1373 مصادف با عاشورای 1415 شاهد یکی دیگر از جنایات گروهک تروریستی منافقین بود که به خاک و خون کشیده شدن جمع زیادی از ارادتمندان ساحت قدسی امام رضا(ع) و عزاداران سیدالشهدا(ع) انجامید.
💔ساعت 14 و 26 دقیقه روز دوشنبه 30 خرداد سال 1373 برابر با عاشورای سال 1415 قمری در حالی که رواقها، صحنها، بست ها و اطراف مرقد مطهر هشتمین امام شیعیان از جمعیت موج میزد و مردم بر افروخته از عشق و ارادت به سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، غرق عزاداری و نوحه سرایی بودند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره رضوی را پر کرد.
💔بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه به انفجار 10 پوند ماده منفجره تی. ان. تی بود، اعضای بدن تعدادی از زائران همچون سر، دست، پا و انگشت جدا شده و سطح بیشتر رواقها همچون رواق دارالحفاظ، دارالسعاده و نیز گنبد الله وردیخان، گنبد حاتم خانی و بخش وسیعی از دیوارها را پوشانده بود.
💔طاقت فرساترین و سوزناکترین بخش کار، جمع آوری و پاک سازی حرم مطهر از قطعات ریز ریز شده پیکر مطهر زواری بود در ظهر عاشورای حسینی(ع) سطح بیشتر رواق ها هم چون رواق دارالحفاظ، دارالسعاده و نیز گنبدالله وردیخان، گنبد حاتم خانی و …. بخش وسیعی از دیوارها را پوشانیده بود، که این کار سخت و جگرسوز و شستشوی حرم مطهر در طول همان شب و با زحمت بسیار انجام گرفت و صبح روز بعد حرم فرزند موسی بن جعفر(ع) آماده زیارت و طواف عاشقان دلسوخته و عزادار شد و طی مراسم رسمی به روی مردم دلداده آغوش گشود، و بدین سان پناهگاه همیشگی مردم به روی آنان بازگشت.
💔در کمترین زمان، ساکنان و مجاوران مشهد مقدس از وقوع حادثه خبردار شده و هر آن کس که خبر فاجعه را می شنید، سراسیمه به سوی حرم می شتافت. شور و التهاب و هیجان، شهر را فرا گرفته و همگان را مبهوت و متأثر ساخته بود. همه از حادثه ای که هرگز وقوعش را در باور نمی آوردند، گفتگو میکردند و هر کس در آن لحظات سخت، میاندیشید که چه کاری باید و می تواند انجام دهد.
💔پیکرهای زخمی مجروحین و شهیدان توسط خدام و مردم با وسایل نقلیه شخصی و آمبولانسهایی که به دو صحن انقلاب اسلامی و آزادی وارد شده بودند به بیمارستانهای مشهد منتقل شدند و آنچه از کینه منافقان باقی ماند، 27 شهید گلگون کفن و 300 مجروح بود.
💔جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اسناد متقن؛ منافقین کوردل(🔥اللهُمَّ الْعَنْهم جَميعا🔥ً) را عامل این حادثه دانست و اعلام کرد که هدف آن سازمان از این کار اختلاف افکنی بین شیعه و سنی بوده است.
🥀أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی الرضا المرتضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴یکسال سلامتی با حجامت حزیران
🗣به داد خودتون برسید با حجامت
❌امسال خیلیی مهمه حجامت حزیران
📣برای بی تحرکی ها، ویروس ها، امواج و ...
🌹 حوزه انقلابی
🖤سالروز انفجار در حرم امام رضا(علیه السلام) به دست منافقین کوردل
💔حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) در تاریخ 30 خرداد 1373 مصادف با عاشورای 1415 شاهد یکی دیگر از جنایات گروهک تروریستی منافقین بود که به خاک و خون کشیده شدن جمع زیادی از ارادتمندان ساحت قدسی امام رضا(علیه السلام) و عزاداران سیدالشهدا(علیه السلام) انجامید.
🥀أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی الرضا المرتضی
ویژه نامه ها
ویژه نامه های صفحه اول پایگاه ویژه نامه اوقات فراغت؛ فرصتها و تهدیدها
ویژه نامه اوقات فراغت؛ فرصتها و تهدیدها
اوقات فراغت، به معنای رها بودن از الزامات اجتماعی و شغلی است. اوقات فراغت، زمینه ای مناسب برای شکوفایی استعدادها و درمان نابسامانی های فردی و اجتماعی است. از سوی دیگر اوقات فراغت، می تواند عاملی برای انحراف اخلاقی جوانان باشد. برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان ضرورت دارد؛ چرا که صاحبان زر و زور از اوقات فراغت برای به ابتذال کشاندن جوانان سوء استفاده می کنند. برنامه های اوقات فراغت باید دارای تعادل باشد؛ ورزش، سیر و سفر، روی آوردن به کارهای دستی و هنری و مطالعه، از راه های غنی سازی اوقات فراغت به گونه ای مناسب و سودمند است.
تاریخ انتشار : 1398/4/10 بازدید : 2903
تاریخ بروزرسانی: 6 تیر 1400
مفهوم شناسی اوقات فراغت
فراغت، در لغت به آسایش و آسوده شدن از کار روزانه معنا شده است. در لغت لاتین نیز فراغت، معادل «leisure» به معنای رخصت و رهایی از اشتغال و کار آمده است. در اصل، اوقات فراغت، فرصت هایی است که انسان مسئولیت پذیر هیچ گونه تکلیف یا کار موظفی را عهده دار نیست و زمان در اختیار اوست تا با میل و انگیزه شخصی به امر حاضر بپردازد.
در تعریف اوقات فراغت، مفهوم رضایت، انگیزه و عامل انتخاب، نقش اساسی دارد. در حقیقت برجسته ترین ویژگی اوقات فراغت، این است که انسان از روی رضایت باطنی و انگیزه شخصی، از میان مجموعه متنوع و گسترده ای از فعالیت ها، به اختیار خویش یکی را برگزیند.
ناگفته نماندکه اوقات فراغت به معنی بی کاری، وقت آزاد یا وقت مرده نیست، بلکه ضرورتی است که انسان، رها از برنامه ها و وظایف شغلی، مدرسه ای و اجتماعی خویشتن با رضایت و اختیار کامل عهده دار چگونگی گذران عمر خویش می شود. به سروده مولانا:
مصلحت آن است تا یک ساعتی
قوّتی گیرند و زور و راحتی
انسان موجودی است که همواره با خود، اجتماع، طبیعت و خدا در ارتباط است و هر یک از آنها الزاماتی برای او به همراه می آورد. حال اگر آدمی از این گونه تعهدات مذهبی، اجتماعی و شغلی رهایی یافت و فرصتی آزاد داشت تا از بایدها و نبایدها آسوده خاطر باشد، به اوقات فراغت دست یافته است.
نقش اوقات فراغت در تکامل فردی و سلامت اجتماعی
هندسه مفهومی اوقات فراغت با رویکرد جامعه شناختی، روان شناختی، اخلاقی
بهره وری از اوقات فراغت«قسمت اول»
سبک زندگی اسلامی در اوقات فراغت
یک کلام چهل کلام
اوقات فراغت جوانان فرصت ها و تهدیدها
گفت وگو با دکتر علی اکبر دولت آبادی
اوقات عزیزت چگونه می گذرد؟
صفحه من نسل سومی ام
تاملی در اوقات فراغت; آثار و پیامدها
کارکردهای اوقات فراغت
اوقات فراغت می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد. اوقات فراغت موجب می شود تا تکرار و یکنواختی در زندگی پیش نیاید. خستگی های جسمی و روحی موجب کسالت و سستی در انجام وظایف نشود. بر این اساس می توان فواید اوقات فراغت را به این ترتیب ذکر کرد:
1- رفع خستگی های ناشی از کارهای روزمره؛ به هر حال، هر شخصی، توانی محدود دارد، کار مداوم و یکنواخت موجب خستگی جسمی و روحی می شود، اوقات فراغت اگر به درستی مدیریت شود می تواند خستگی ها را رفع کند؛
2- بالا بردن بازده کار؛ اوقات فراغت موجب بازیابی و بازسازی توانایی های افراد می شود و در نتیجه بازده کاری آنان را بالا خواهد برد.
3- جلوگیری از افسردگی های روحی و خستگی های جسمی: اوقات فراغت می تواند بسیاری از مشکلات روحی و روانی و اضطراب ها و ترس ها و خشم ها را کنترل کند و در نتیجه موجبات آرامش روحی و آسایش جسمی را فراهم کند؛
4- رشد اجتماعی: در صورتی که اوقات فراغت را در فعالیت های اجتماعی سپری کنیم، موجب رشد اجتماعی افراد و بهبود روابط اجتماعی می شود؛
5- پیشگیری از آسیب های اجتماعی: مدیریت درست اوقات فراغت و ساماندهی آن در جهت فرهنگ سازی می تواند زمینه شکل گیری بسیاری از آسیب های اجتماعی را از بین ببرد.
6- رونق اقتصادی: اوقات فراغت اگر به درستی ساماندهی شود می تواند موجب رونق اقتصادی مردم شود. به عنوان مثال، اگر همگی مردم یا بخش اعظمی از آنان به این توصیه قرآن مبنی بر سیر و سفر در زمین عمل کنند در آن صورت شاهد رشد و رونق اقتصادی در بسیاری از مناطق جهان خواهیم بود.
7- فرصتی برای تقویت ایمان و عبادت بیشتر: یکی از بهترین کارها در اوقات فراغت این است که به امور عبادی و دینی خود بیشتر بپردازیم. اطلاعات و آگاهی های دینی و مذهبی خود را بالا ببریم. امام علی (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «وَ لا تَنْسَ نَصِیبَک مِنَ الدُّنْیا» می فرماید:
لا تنس صحتک و قوتک و فراغک و شبابک و نشاطک أن تطلب بها الآخرة؛ (معانی الاخبار، ص 325)
فرامونش نکن که از تن درستی، نیرومندی، فراغت، جوانی و نشاط خود برای طلب آخرت استفاده کنی. (شریفی، احمد حسین؛ همیشه بهار (درس آداب و سبک زندگی اسلامی)، ص
: 77)
اوقات فراغت، همواره بستر مناسبی برای خلاقیت هاست. از آن جا که ذهن انسان در اوقات فراغت، به فعالیت موظفی مشغول نیست، انسان می تواند فارغ از قالب های از پیش طراحی شده، پیرامون مسائل مورد علاقه، فعالیت داشته باشد. انسان در اوقات فراغت، می تواند با طیب خاطر و آزادانه اندیشه نموده، در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرح هستند، از تفکر واگرا بهره گیرد؛ همان تفکر واگرا یا خلاقی که خمیرمایه نوآوری ها و اختراعات بشری است.
تحقیقات انجام شده در زمینه ویژگی های افراد خلاق توسط سیسک (1985م.)، نشان می دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند، از اوقات فراغت خود حداکثر بهره را گرفته، با آزاداندیشی و تفکر واگرا، مسائل مختلف را بررسی می کنند و به راه حل های نو دست می یابند. (پرسمان شهریور 1385، شماره 48)
اوقات فراغت
رهایی از خستگی ها
اوقات فراغت: فرصتها، قابلیتها و تهدیدها، محدودیتها
نقش اوقات فراغت در تکامل فردی و سلامت اجتماعی
اهمیت اوقات فراغت
جوان و اوقات فراغت
جامعه شناسی اوقات فراغت
فراغت، وقتی است که همه افراد خانواده، رها از کارهای روزانه، بنا به علاقه های مشخصی، مشغول کاری می شوند. در چنین حالتی، حوزه فردی شخص بیشتر خودنمایی می کند و حضور خانوادگی و اجتماعی او کم رنگ تر است. فرد در حال و هوای شخصی خود است و به گفته جامعه شناسان، کاری انجام می دهد که لازم نیست بعد اقتصادی داشته باشد. برای مثال، عبادت می کند یا به میهمانی می رود، به باشگاه های ورزشی سر می زند، تلویزیون تماشا می کند، به پارک و سینما می رود یا برای مدتی از شهر خارج می شود و به دامان طبیعت سفر می کند. حتی می تواند اوقات فراغتش را به گفت وگو با بستگان نزدیک یا مطالعه بپردازد. بر اثر این کارها، خلاقیت و شخصیت فردی او پرورش می یابد و جسم و روحش به نشاط و آرامش می رسد. البته این فعالیت ها در صورتی رضایت بخش خواهد بود که با ندانم کاری و سردرگمی همراه نباشد و فرد، کلافه و آواره به دنبال پیدا کردن راهی، فقط برای وقت کشی نباشد.
اینکه هر فردی متعلق به کدام قشر اجتماعی باشد و در چه مکان و دوره ای زندگی کند و فرهنگ، امکانات مالی و موقعیت های اجتماعی اش چه باشد، همگی بر نوع گذران اوقات فراغت او اثر خواهد گذاشت.
جامعه شناسی اوقات فراغت خانواده
نگاهی به نحوه گذران اوقات فراغت جوانان
دانشجویان و اوقات فراغت
میزان و نحوه گذران اوقات فراغت جوانان استان قم
مصرف کالای فرهنگی در قم
استراحت، یا اتو کشیدن، کدامیک؟
سهم ورزش از اوقات فراغت بانوان
اوقات فراغت در آموزه های دینی
تابستان که فرا می رسد حرف و حدیث در مورد اوقات فراغت و نحوه گذراندن این اوقات بالا می گیرد.
سؤالی که در این چند خط می خواهیم به آن بپردازیم این است که ایا در فرهنگ قرآنی جایی هم برای گذراندن اوقات فراغت باز شده است؟
اساساً نگاه قرآن به مقولاتی چون تفریح،سرگرمی،بازی و… که معمولاً این اوقات را با آنها پرمی کنیم چیست؟
در فرهنگ قرآنی و در جامعه پیامبرپسند،فراغت مطلق به معنای وقت گذرانی بیهوده و عبث وجود ندارد.در ایات متعددی از قرآن اشتغال به «لغو»که همان بیهوده گذرانی است نهی شده است.مؤمن باید پایان کار مفیدی را با آغاز کار مفیدی دیگر گره بزند.(فَإذا فَرَغتَ فانصَبْ.چون از کاری فراغت یافتی به کار مهم دیگری بپرداز.) (سوره انشراح، ایه 7)
اما تفریح،گشت وگذار،بازی و سرگرمی و به طور کلی استفاده از لذتهای مشروع دنیا به خودی خود لغو و بیهوده گذارانی نیست. زیرا این امور جزء نیازهای زیستی و روانی انسان است و بدون آنها انسان دچار رکود،افسردگی و جمود می شود.
ازاین روست که قرآن استفاده از«طیّبات» را که همان لذت های مشروع دنیوی است برای مؤمنان توصیه می کند و تأکید دارد که نباید آنها را بر خود حرام کرد. [لاتُحَرّ موا طَیباتِ ما أَحلَّ اللهُ لَکُم ولا تَعتَدوا إِنَّ اللهَ لا یحِبُّ المُعتَدینَ؛ چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای استفاده شما حلال کرده حرام مشمارید و از حد مگذرید،که خدا از حد گذرندگان را دوست نمی دارد. (سوره مائده،ایه78)] اما حدود الهی را باید در این امور پاس داشت و از خط قرمزهای معین شده تعدّی نکرد.خط قرمزهایی که قرآن معرفی می کند یکی نیامیختن این امور با محرمات الهی است که در آن صورت آدمی مصداق «تَفرَحونَ فی الاَرض بِغیرِ الحَقّ». آنانی که در زمین به شیوه نادرستی شادمانی می کنند، (سوره فاطر،ایه 75) خواهد بود و دیگری،عدم اسراف و افراط در اشتغال به این لذتها و به عبارت دیگر«حد نگاه داشتن»است. (بشارت تیر و مرداد 1381، شماره 29)
اوقات فراغت در آیات و روایات
اوقات فراغت در سیره و سنّت
اوقات فراغت، فرصت تربیتی
سبک اهل بیت علیهم السلام در تفریحات و اوقات فراغت
گلبرگ سلوک; اخلاق فراغت و سفر
اوقات فراغت خوب، اوقات فراغت بد
فرصت های اوقات فراغت
اوقات فر
اغت در آموزه های آسمانی
بیکاری و ساعت های فراغت
چگونه تفریح کنیم؟
دین و زندگی
ساعت صفر ; نگاهی به فرآیند گذران اوقات فراغت
ای نور چشم من، به جز از کِشته ندروری!
گنج گرانبها
ویژگی های جوان نوآور
مدیریت و برنامه ریزی اوقات فراغت
پدر و مادر باید نظارت دقیق و حساب شده ای بر روی اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند و حتی بیش از آنچه به دوران تحصیل آنها در مدرسه توجه می کنند، باید به برنامه ریزی روزهای فراغتشان همت گمارند. متأسفانه بسیاری از اولیای دانش آموزان به محض پایان سال تحصیلی، فرزندان را به حال خود رها می کنند یا آنکه تمام زمان فراغت آنان را با برنامه های دلخواه خود و بدون مشورت با فرزندانشان پر می سازند. با این کار، در کنار صرف هزینه های هنگفت برای اجرای خواسته هایشان، در جهت بروز خلاقیت ها و شکوفایی استعدادهای نهان فرزندان خود هیچ تلاشی نمی کنند.
پر نبودن اوقات فراغت، سبب دل زدگی از تحصیل و افت تحصیلی می شود. نوجوانی که اوقات فراغت، اعم از روزهای تعطیل یا اوقات خارج از مدرسه یا تعطیلات تابستانی را بدون برنامه و هدف و انگیزه در خانه یا کوی و برزن به بیهودگی می گذارند، افزون بر اینکه از بدآموزی محیط در امان نخواهد بود، به تنبلی و وقت کشی نیز عادت خواهد کرد. والدین باید برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان، مقدمات لازم را بچینند و نسبت به آن، نه تنها بی توجه نباشد، بلکه کاملاً هدفمند و حساس عمل کنند.
همچنین والدینی که بدون در نظر گرفتن نیازهای روحی، شرایط سنی و علاقه فرزندان خود، اوقات فراغت آنان را به شکل مستبدانه پر می کنند، نه تنها کمکی به شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان نمی کنند، بلکه خستگی و کسالت روحی فرزندان خود نیز می شوند.
نقش اوقات فراغت بر روی فرد و جامعه
آسیب شناسی اوقات فراغت
بهره وری از اوقات فراغت «قسمت دوم»
اوقات فراغت یا فراغت از اوقات
بسیج و مسجد
اوقات فراغت نیازمند توجه بیشتر
نقشه راه و هدایت تفریحی جوانان
برنامه ای برای اوقات فراغت
مبلغان و تعطیلات نوروزی
گام به گام تا اوقات فراغت کارآمد
طرح تربیت سیار در اوقات فراغت
تشکیل کارگاه تربیتی در اوقات فراغت(ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان)
حرف اصلی
برنامه ریزی تعطیلات
غنی سازی اوقات فراغت
جوان باید در زندگی اش برنامه و نظم داشته باشد تا اوقاتش چراگاه وسوسه های شیطانی نگردد. او باید از تفریح و ورزش برای سالم سازی بدن در جهت پرورش روح، استفاده کند؛ زیرا تفریح سالم، انسان را از ملالت کاری های یک نواخت زندگی، رهایی می دهد؛ از همین روست که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «فرح و شادمانی، باعث وجد و نشاط روح می شود.» متأسفانه بعضی از جوانان ما نمی دانند چگونه از اوقات فراغت خود بهره برداری کنند. گاهی در خلال ایام تعطیل و فراغت مرتکب گناه می شوند و دست به کارهای نامشروع می زنند و در نتیجه، موجبات کسالت و پشیمانی خود و دیگران را فراهم می سازند؛ بنابراین جوان می تواند قسمتی از فرصت های خود را پس از مطالعه دروس و ورزش و انجام فعالیت های جسمی و هنری با دوستان خوب اختصاص دهد؛ از این رو انجام اعمال زیر را در ایام فراغت پیشنهاد می کنیم:
استفاده از نرمش و حرکت های سبک، به طور مرتب و روزانه؛ و یا هفته ای یک بار پرداختن به ورزش های سنگین مانند کوهنوردی، شنا، والیبال، فوتبال، کشتی و...؛ ولی نباید تمام اوقات فراغت صرف ورزش شود، بلکه باید دقت داشت تا با برنامه ریزی، از فرصت ها استفاده شایسته ای به عمل آید.
هر جوانی باید استعدادهای ذوقی خود را نیز شناسایی کند و با اختصاص وقت مناسبی آن را پرورش دهد؛ مثلًا می توان در زمینه نقاشی، عکاسی، خطاطی، شعر، مکانیک، الکترونیک و مانند آنها، پس از خستگی از مطالعه، پاره ای از فرصت های مرده را که معمولًا بدون استفاده باقی می مانند، به این قبیل امور تفنّنی اختصاص داد تا ضمن استفاده بهینه از وقت، جوان بتواند فنون و هنرهای دیگر و احتمالًا ضروری را نیز فرا بگیرد.
پرداختن به امور ذوقی از این جهت اهمیت دارد که اولًا، بر توانایی انسان می افزاید و دیگر آن که سبب تلطیف روح می شود و زندگی را از حالت خشک و بی روح، خارج ساخته، شخصیت انسان را به صورت چند بُعدی (نه یک بعدی) رشد می دهد.
- در مطالعه باید علاوه بر کتب درسی و کتاب های مفید در زمینه های اعتقادی، اخلاقی، تاریخی و سیاسی، به افزایش اطلاعات عمومی و فراگیری تجوید و قرائت قرآن و زبان های خارجی نیز توجه داشت و در زمینه های مختلف بر اطلاعات خود افزود تا سبب وسعت دید شود.
- پاره ای از مهارت های فنی و عملی نیز در زندگی مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانی با استفاده از اوقات فراغت به فراگیری آنها پرداخت؛ مانند تعمیر وسایل مکانیکی، برقی و... که ما را برای زندگی آینده آماده تر می سازد.
از این رو، باید همه جانبه اندیشید. همه جانبه برنامه ریزی کرد و به پرورش استعدادهای فکری، ذوقی
، هنری و علمی پرداخت تا دیدی واقع بینانه و شخصیتی جامع به دست آورد و طبیعتاً به کمال انسانی نزدیک تر شد.
اوقات فراغت پسران
اوقات فراغت دختران
کشف استعدادهای دختران یک ضرورت است
اوقات فراغت روزهای بی پولی
وقات فراغت و تفریح
فضا و مکان تفریح، چگونه و کجا باشد؟
خانواده و تربیت; ضرورت و اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندانمان در تابستان
عبادت خداوند
حسابرسی نفس
صله ارحام
فراغت مجازی
تاثیرات مختلف ورزش بر سلامتی و فرهنگ و اجتماع
رسالت هنر، حضور در متن زندگی
آن قدر سرگرم بودیم!
اوقات فراغت
مأوایی برای سرهای پرشور
آسیب شناسی اوقات فراغت
همه افراد در نحوه گذران اوقات فراغت خود یکسان نیستند. متأسفانه برخی افراد هیچ برنامه ای برای این کار ندارند. به همین دلیل، بدترین لحظات زندگی آنان زمان های فراغت از کار است. اوقات فراغت برای چنین افرادی معنایی جز اوقات بیکاری ندارد. پرسه زدن در خیابان ها، ایستادن در کوچه و خیابان و یا مشکل تراشی برای اطرافیان محصول چنین نگاهی به اوقات فراغت است. برخی دیگر ممکن است با تماشای تلویزیون و گوش دادن به رادیو و امثال آن اوقات فراغت خود را به گونه ای سپری نمایند. چنین افرادی نیز در اغلب موارد بی برنامه اند. البته اگر با برنامه ریزی زمان هایی از خود را به تماشای تلویزیون و امثال آن اختصاص دهیم، اشکالی ندارد. آنچه که اشکال دارد برخورد منفعلانه با این مسأله است. نباید به دلیل بی برنامگی و از روی بی حوصلگی با شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی و ماهواره ای و امثال آن خود را سرگرم کنیم. چنین حالتی ممکن است انسان را به بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی بکشاند.
آنچه اسلام از ما می خواهد این است که فعالانه با اوقات فراغت خود برخورد کنیم و با مدیریت صحیح و برنامه ریزی همه جانبه بهترین بهره ها را از اوقات فراغت خود ببریم. توشه جسمی و روحی لازم را برای زمان های فعالیت و کار باید از همین اوقات فراغت فراهم نمود. (شریفی، احمدحسین؛ همیشه بهار (درس آداب و سبک زندگی اسلامی)، ص: 82)
خانواده؛ جوان و اوقات فراغت
بزرگترها بخوانند!!
اوقات فراغت عارضه بزرگ جوامع بشری در عصر حاضر
احکام آشنا;اوقات فراغت، وضعیت نارنجی! خطر!
سرگرم شدن به چه قیمتی؟
بازی های رایانه ای از جهت دهی به افکار تا خدمت به استعمار نوین
یادداشت علمی ; جوانان و هویت مجازی; مروری بر اثرات چت و پیام کوتاه
اوقات فراغت و آسیب شناسی آن
اوقات فراغت در سیره بزرگان
اوقات فراغت امام خمینی رحمه الله، رهبر یک جامعه در جوانی چگونه گذشت؟ مگر می شود یک رهبر مثل بقیه جوان ها، شور و شوق داشته باشد؟
شاید همیشه در جدیت و سیاست و تفکر، گذشته است.
شهید محلاتی در کتاب 15 خرداد نقل کرده است که امام در جوانی طلبه خشکی نبودند که همیشه مثلاً روزه بگیرند، ذکر بگویند، نخندند و تفریح نکنند. اوقات فراغت هم داشتند؛ نظیر اینکه شب های پنجشنبه دور هم جمع بشوند و یک کبابی بخورند یا در مدرسه یه کته ای درست کنند.
مقام معظم رهبری و اوقات فراغت: تفریح من در محیط طلبگی خودم در دوران جوانی، حضور در جمع طلبه ها بود. به مدرسه خودمان می رفتیم. جو طلبه ها برای ما شیرین بود طلبه ها دور هم جمع می شدند، صحبت و گفتگو و تبادل اطلاعات می کردند و حرف می زدند. محیط مدرسه برای خود طلبه ها، مثل یک باشگاه محسوب می شد. در وقت بیکاری، آنجا دور هم جمع می شدند. علاوه بر این، در مسجد گوهرشاد مشهد هم مجمع خیلی خوبی بود. آنجا هم، افراد متدین، طلاب، روحانیون و علما می آمدند، می نشستند و با هم بحث علمی می کردند، بعضی هم صحبت های دوستانه می کردند.
ثروتمند زاهد
اوقات فراغت بزرگان
آیین استادی ;فراغت بال
فشنگ و قلم ;الگوی مصرف در جنگ قسمت دوم
در سایه سار قلم
می فرماید که «دو نعمت خطیر است که حضرت الله تعالی به بندگان عنایت فرموده و اکثر، قدر آن نمی شناسند و به ضایع صرف می کنند و خُسرانِ آن بر خود لازم می دارند: یکی نعمت تندرستی است که پرداختن به امور دنیوی و اخروی بدو میسّر است، و دیگری، نعمت امن و فراغت خاطر است که صحّت تمامی اعمال اخروی موقوف است بر آن، چه مادام که خاطر مشوّش و پریشان بود، هیچ عملی مقبول و منظور آن حضرت نگردد؛ چراکه خداوند به صورت اعمال نمی نگرد بلکه به قلب و خاطر توجه دارد».
نکته ای سعادتمند! مقصود از آفرینش عالم، وجود بنی آدم است و مطلوب از وجود بنی آدم، معرفت و محبّت حق است ـ تَقَدَّسَ و تَعَظَّم ـ که دولت ابدی بدان منوط و سعادت جاودان بدان مربوط است. و بزرگ ترین اسبابِ اکتساب معرفت و محبّت، سرمایه اوقات و ساعات است که چون طالب عاشق و سالک صادق آن را به مواظبت بر طاعات و مداوت بر عبادات صرف نماید، عنایت حق به استقبال او آید و راه های هدایت بر روی او بگشاید، انوار معرفت در دل او جای می گیرد و جان او مخزن اسرار محبّت گردد و دولت ابدی و سعادت جاوید یابد و خات
مه احوال او از خسران مصون ماند و عاقبت اعمال و افعال وی از حسرت و ندامت در امان ماند.
عمر را می دان غنیمت هر نَفَس
چون رَوَد، دیگر نیاید باز پس
هر دمی کان صرف طاعت می کنی
وز فراغ دل عبادت می کنی
قُربتی با حق همی آید پدید
دور می گردی ز شیطان مَرید
حدیث سلامت و فراغت
تنها در خانه
اوقات فراغت من
داستان های طنز (قصه های حسنی)(1) (2)
اوقات فراغت
تابستان خود را با تیغ و سنان و سپر، بگذرانید
شکل دگر خندیدن;در باب انواع اوقات فراغت و معانی متصوره آن!
توصیه های ما درباره اوقات فراغت خودمان (تو رو خدا، ما را ببرید سفر!)
مواد لازم جهت گذراندن یک اوقات فراغت خوب
دیوار آرزوها;اوقات فراغت یا فلاکت
کلمات کليدي:
اوقات فراغت مفهوم شناسی اوقات فراغت کارکردهای اوقات فراغت جامعه شناسی اوقات فراغت اوقات فراغت در آموزه های اسلامی آسیب شناسی اوقات فراغت مدیریت اوقات فراغت غنی سازی اوقات فراغت
مبارزه در راه خدا تا آخرین نفس وآخرین قطره خون
[سوره يوسف (12): آيه 110
حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا (110)
هنگامى كه پيامبران (از هدايت مردم) به آستانه نوميدى رسيدند ویقین كردند که همه مردم آنها را تکذیب کردند؛ آن گاه يارى ما به آنان رسيد
👇🌹پيامها
1⃣ -قساوت و لجاجت در انسان، تا آنجا اوج مىگيرد كه انبياى بردبار را نيز مأيوس مىكند. «إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ»
2⃣- امدادهاى الهى نسبت به پيامبران هم زمان خاصى دارد. «إِذَا اسْتَيْأَسَ ... جاءَهُمْ»
3⃣ - قهر الهى شامل انبيا و مومنان واقعی نمىشود. «فَنُجِّيَ»
4⃣ - راه خدا بن بست ندارد. «إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ ... جاءَهُمْ نَصْرُنا»
5⃣ - سنت خداوند در حمايت انبيا و هلاكت مجرمان است. «جاءَهُمْ نَصْرُنا، لا يُرَدُّ بَأْسُنا»
6⃣- انقلابیون نیز که ادامه دهنده راه انبیاء هستند گاهی تنها می مانند وقتی به یاس کامل رسیدند و یقین کردند که دیگر هیچکس آنها را کمک نمیکند وهمه آنان را تکذیب می کنند؛ یاری خدا می رسد«حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ (214/ بقره)
📝- #داد_مردم از #گرانیها بلند است/ ما مکرر تذکر داده و میدهیم
آیت الله مکارم شیرازی:
🔹گرانیهای #افسارگسیخته با وجود افزایش درآمدهای نفتی دولت، برای مردم به معما تبدیل شده
🔹داد مردم از گرانیها بلند است، دستهای پشت پرده جلوی واردات صحیح خودرو را گرفته؛ قیمت مشابه خارجی، بسیار پایین تر از خودروی ایرانی است.
🔹مردم #گلایه دارند که چرا مراجع نسبت به گرانیها ساکتند؛ ما مکرر تذکر داده و میدهیم
🌀 چمرانی که نمیشناسیم
📝 ای کاش مثل چمران زندگی کنیم و مثل چمران بمیریم
🔸 "چمران" را ما با تصویر و تصورات ذهنمان میشناسیم، خیلیهایمان با عکسهای قشنگ و برخیهایمان هم با دستنوشتههای شورانگیز و زندگینامهاش.
ما اما با "زندگی و زیست چمران" بیگانهایم. برایمان این جملهی امام جذاب است که "مثل چمران بمیرید."، اما حواسمان نیست مثل چمران مردن، مقدمهاش مثل #چمران_زیستن است.
❗️چمران را به ظاهر زندگی مادیاش که نگاه کنی چیزی ندارد، رسما باخته است.
نه شغل ثابتی، نه درآمدی، نه پیشرفتی، نه اندوخته مالی درست درمانی.
میگویند وقتی شهید شد وسایل خانهاش هم چیز قابل ذکری نبود. در زندگی خانوادگیاش هم فراز و فرود و ناکامی کم ندارد.
♨️ رک و روراست اگر امروز یک جوان #حزباللهی اینطور زندگی کند، یعنی در راه آرمان و انقلاب و معتقَداتش از آسایش و آرامش و ثبات و درآمد زندگیاش بزند، یک بار زنش رهایش کند برود، آنقدر درگیر جهاد فی سبیل الله _به معنای عامش_ بشود که بعد از چند دهه زندگی، نه اندوخته مالی داشته باشد و نه بار و بساط زندگی؛ سایرین او را چگونه قضاوت میکنند؟
همین جماعت حزباللهیها را میگویم. نمیگویند بی عرضه بود؟ اولویت نشناس بود؟ مدیر نبود؟
❇️ زندگی چمران را بدون ذکر نام بنویسید و بدهید به رفقای خودمان بخوانند، بگویید نظرتان درباره این مدل زندگی کردن چیست؟
خودتان یا فرزندانتان حاضرید اینطور زندگی کنید؟ بگویید الان یک نفر در سال ۱۴۰۱ میخواهد اینطور زندگی کند، میخواهد این مَنش را در زندگیاش پیاده کند، نمیخواهد همه زندگیاش خودش و زن و بچهاش شود، میخواهد وقتی همه دنبال خدمت به انقلاب با حقوق و بیمه و ثبات شغلی و مزایا هستند، مثل چمران زندگیاش را وقف دین خدا و انقلاب کند، چه جوابی میشنوید؟
🔹 چمران بهار ۱۳۳۹ وقتی داشت در آمریکا درس میخواند، وقتی رفقایش به دنبال زندگیشان بودند، نوشت:
"عالَم و مافیها مرا راضی نمیکند. مردم را میبینم که به هر سو میدوند، کار میکنند، زحمت میکشند، تا به نقطهای برسند که به آن چشم دوختهاند. ولی ای خدای بزرگ از چیزهایی که دیگران به دنبال آن میروند بیزارم. اگرچه بیش از دیگران میدوم و کار میکنم، اگرچه استراحت شب و نشاط روز را فدای فعالیت و کار کرده و میکنم، ولی نتیجه آن مرا خشنود نمیکند. فقط به عنوان وظیفه قدم به پیش میگذارم و در کشمکش حیات شرکت میکنم."
🔹 چند درصد یا چند دهم درصد از جوانهای ما حزباللهی حاضرند پا را از حد شعار -استوری اینستاگرام و توییت و پیکسل روی کیف و امثال اینها- فراتر بگذارند و مثل چمران زیست کنند؟
اولین نفرش خودِ نگارنده این سطور....
➖ توصیف این زمانه را باید سید مرتضی #آوینی بکند با آن قلم فاخرش:
🔺 "نگاهی به شهر بيندازيد! عقل غربی سيطره يافته و وجود بشر را در دائرةالمعارف خويش معنا کرده است. #بیدردی و لذتپرستی توجيهی عقلایی يافته است و از میدانهای ورزش تا کلاسهای دانشگاه، «ربالنوع تمتع» است که پرستیده میشود و باز در اين ميان، بسيجی حزبالله، تنها و غريب است و با آن چوب زيربغل و پای مصنوعی و دست فلج و چشم پلاستيکی و موی کوتاه و محاسن و لباس ساده و فقيرانه و لبخند معصومانه، مظهری است از يک دوران سپری شده که با «خونين شهر» آغاز شد و در «والفجر ۱۰» به پايان رسيد و بعد از «مرصاد»، از ظاهر اجتماع به باطن آن هجرت کرد و بيماردلان را در اين غلط انداخت که ديگر تمام شد!"
🌐 مستضعفین
💠 سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد.
🍃حدیثشماره66🍃
🔅بِسمِاللهِالرَّحمَنِالرَّحِیم🔅
💠کسے که به روی دشمنان اهل بیت علیهم السلام لبخند بزند💠
مولا اميرالمؤمنين علی علیه السلام فرمودند :
✍🏻مَنْ ضَحِڪَ فِی وَجْهِ عَدُوٍّ لَنَا، مِنَ النَّوَاصـِبِ وَ الْمُعْتَزِلَةِ وَ الْخَارِجِـیَّةِ، وَ الْقَدَرِیَّةِ وَ مُخَالـِفِ مَذْهَـبِ الْإِمَامـِیَّةِ، وَ مَنْ سِوَاهُمْ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ طَاعَةً أَرْبَعِینَ سَنَةً.
👈🏻کسی که به چهره دشمنان ما نظیر نواصب جماعت معتزله (دو گروه اهل سقیفه) و خوارج و قَدَریه و همچنين به کلیه مخالفین مذهب امامیه یک لبخند بزند، خداوند قـهّار حاصل چهل سال عبادت او را، هرگز نمیپذیرد و اعمالش حبط و باطل است.
📚مستدرک الوسائل/ج12/ص322
🌹اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌹
💐اَللّهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّدوَ آلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائِهِم اَجمَعین💐
🔴#نعمت_انقلاب:
♦️...حكومت رضاخان پس از تحكيم پايه هاي سلطنت، به رو در رويي با حوزه و روحانيون پرداخت و سعي كرد با وضع قوانين، روحانيون را از صحنه خارج سازد و تا جايي پيش رفت كه زدودن شعائر مذهبي را در دستور كار حكومت خود قرار داد.
♦️ سپهبد اميراحمدي مي نويسد: يك روز رمضان به دربار رفتم، سردار رفعت براي خودشيريني گفت: قربان، ديشب با سپهبد به مسجد رفتيم نماز خوانديم، خيلي دعاي اعليحضرت كرديم. مردم كه شب زندهداري مي كردند، عموما به دعاگويي اعليحضرت مشغول بودند.
♦️ يك مرتبه شاه متغير شد و گفت: كدام مسجد؟ سردار رفعت گفت: مسجد، مسجد! آن وقت رو به من كرد و گفت: آقاي سپهبد آقاي سپهبد، من حالا ميفهمم كه اشكال كار در كجاست؟ من آخوندبازي را مي خواهم از بين ببرم، گفتهام كه فرشها را جمع كنند و ميز و صندلي بچينند، ولي سپهبد ارتش ميرود و جانماز پهن ميكند و روي زمين پهلوي آخوندها مينشيند. اين پير سگ هم ميگويد رفتيم و اعليحضرت را دعا كرديم. چرا رفتيد؟...
✍🏻(نقل از كتاب ارزشمند سقوط - موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي)
👆 #اینفوگرافی/ ۸ حمله سایبری فلج کننده به رژیم صهیونسیتی در ۳۶۵ روز گذشته؛ آیا پای ایران در میان است؟!