عالمی را پرسیدند:
خوب بودن را کدام روز بهتر است؟
عالم فرمود:
یک روز قبل از مرگ
دیگران حیران شدند و گفتند:
ولی زمان مرگ را هیچکس نمیداند
عالم فرمود:
پس هر روز زندگی را روز آخر فکر کن
و خوب باش شاید فردایی نباشد...
مضمون این داستانک را در روایات اهل بیت علیهم السلام فراوان میبینیم، در واقع بخش عمدهای از روایاتِ زهدیِ امامان علیهم السلام به مرگ، و نزدیکی مرگ و لزوم یاد مرگ و مرگاندیشی و مرگآگاهی پرداخته است.
یاد مرگ و خود را در معرض آن دیدن خود موضوعیت دارد و برای تربیت انسان و هدایت او مؤثر است.
امام علی علیه السلام میفرماید:
برای دنیا چنان کار کن که گویی تا همیشه در آن زندهای، و برای آخرت چنانکه گویی همین فردا خواهی مرد.
و این بهترین و ایدهآلترین و میانهترین نگاه تربیتی به زندگی و مرگ و وظیفهٔ انسان در دنیاست.
تلاش نستوه برای زیستن در درازای همیشهٔ تاریخ، در عین انتظار به مرگی که در کمین است و لحظهای دیر و زود نمیگردد. این انسانساز است، انسانی که از تلاش در دنیا خسته نمیشود، چون خود را موظف به کار برای همیشه میداند و بد نمیکند و خطا نمیرود و به دنیا دل نمیبندد و حرص و آز در دل نمیدارد، چون خود را اسیر و دربند مرگ میبیند (اسیر الموت، نهجالبلاغه، نامه ٣١)، و شکار ناگریز مرگ میداند که او را رهایی از چنگال مرگ نیست. (طرید الموت، همان)
به قول فردوسی:
همه مرگ رائیم پیر و جوان / که مرگ است چون شیر و ما آهوان. (شاهنامه)
انسان مؤمن به مرگ، به پیشواز مرگ میرود، چونان مولایش برایش فرقی نیست که مرگ بر او وارد شود یا او به سراغ مرگ رود. او به پیشواز مرگ میرود، و برای مردن و سختیهای پس از آن خود را آماده میکند، (همان، خطبه ١٩٠) چون باور دارد که اگر از مرگ گریزد او را خواهد یافت، و اگر بازایستد او را خواهد گرفت، و اگر مرگ را فراموش کند، مرگ هماره به یاد اوست. (همان، حکمت٢٠٣)
فردوسی نیگو گفته است:
سر پشه و مور تا شیر و گرگ / رها نیست از چنگ و منقار مرگ. (شاهنامه)
این انسان مرگاندیش در دل غم آخرت دارد ولی گشادهروست. (همان، حکمت٣٣٣)
این انسان خود را در معرض هلاک قرار نمیدهد، خودکشی و انتحار نمیکند، و از آن بیزار است، ولی به جهاد با دشمن میشتابد و مشتاق شهادت است، مرگی تاجرانه، مرگی سراسر سود، مرگی با شرافت و ضامن سعادت ابدی، زیرا او هر آن خود را در چنگال مرگ میداند، پس چه بهتر که مرگ خود را خود بهترین قرار دهد، به قول فردوسی:
کرا کشت خواهد همی روزگار / چه نیکوتر از مرگ در کارزار (شاهنامه)
این روزها، تداعیکنندهٔ چنین انسانهایی است، یادآور شهادت سردارانی است که مجاهدانه زیستند و مرگآگاهانه به جهاد شتافتند و پس از سالها جهاد مستمر آن گاه که خدا مقدر فرمود به شهادت رسیدند.
دیروز تشییع بزرگمردی بود از قبیله عشق و ایمان، سید رضی موسوی که رضوان خدا بر او یار دیرین و همرزم حاج قاسم عزیز، که سردار دلها خود به او مژدهٔ شهادت داده بود و او را آمادهٔ رفتن میدانست.
سردار، خود نیز در زندگی از سوی فرمانده، رهبر، و دلبرش شهید زنده خوانده شده بود. او نیز در ١٣ دی ماه در آن ساعت ماندگار به شهادت نایل آمد، و به آغوش سید و سالار شهیدان شتافت.
خدایا ما را در این راه قرار بده و بر استقامت ما بیفزا.
ع.ا.ف
@literature_ut
چندتامون تا قبل از شهادت سید رضی حتی اسمش رو یک بار شنیده بودیم؟
چندتامون خبر داشتیم مسئول پشتیبانی حزبالله کیه و تو خیابون میشناختیمش؟
راز پایداری انقلاب و مسئولین واقعی این مملکت، این افراد گمنام بیصدا هستن نه چندتا دله دزد کت شلواری
#مدیون_شهدا_هستیم
@literature_ut
4_337738704690873203.mp3
8.1M
روزی که ما مسلمانها پول داشتیم، زور داشتیم، استادهای دانشگاه اسپانیا، ایتالیا، فیلسوفها و دانشمندهای اروپایی، وقتی میخواستند درس بدهند، قبا و لباده ملاهای ما را به تن خود میکردند، خود را به شکل بوعلی سینا و رازی و غزالی درمیآوردند، همون که باز استادهای دانشگاههای امروز، تو جشنها میپوشند، لباسهای خودشان را هم از فرنگیها میگیرند! میخواهند ادای کانت و دکارت را دربیاورند، خود را به شکل استادهای دانشگاههای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس بیارایند!
یک، جلوش تا بینهایت صفرها
ص ۳ بند ۲
#دکترعلیشریعتی
@literature_ut
📍 چرا ۹ دی ماندگار شد؟
ایران در طول سالهای پس از انقلاب روزهای حساس و باشکوه زیادی به خود دیده ولی جنس بعضی از این ایام متفاوت و ماندگارتر است.نمونه بیبدیل آن یومالله ۹ دی است که راز ماندگاری آن در کلام امام خامنهای این گونه بیان شده است:
1⃣ حماسه نهم دی نشانگر حاکمیت روح دیانت بر دل مردم بود.
یعنی همان روحی که حاکم بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بینظیر تاریخی در سال ۵۷بود، در ۹ دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد.
2⃣ نهم دی حاصل احساس وظیفه دینی و انجام عمل صالح بود.
ایمان دینی آن معجزهگری است که قادر است همه مردم را بسیج کند و آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ۹ دی این را نشان داد.
3⃣ رد پای عاشورای ۵۷ در نهم دی ۸۸
در قضیه ۹دی هم؛باز پای امام حسین(ع) و عاشورا درمیان بود. اگر آن حرکات سخیف و گریهآور از سوی فتنهگران، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم معلوم نبود به این شکل بوجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود.
4⃣ حضوری بیسابقه برای خنثیسازی چالشهای فتنهانگیز دشمنان
دشمنان امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ اما به عکس شد. در فتنه ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند،گفتند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود.
5⃣ نهم دی نماد اعتماد مردم به نظام
کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. اعتماد به نظام، از این بهتر و روشنتر نمی شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است.
6⃣حضور در نهم دی هنر مردم بود.
بعد از آنکه باطن ها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهی ۹ دی را به راه انداختند.این،هنر مردم است. درود به مردم ایران.
7⃣ نهم دی به معنای واقعی ایام الله بود.
۹ دی ایاماللَّه - به معنی حقیقی کلمه - بود. دلها دست خداست. خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد.
8⃣ ۹ دی تجلی احساس مسئولیت مردم
همه باید این احساس مسئولیت دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داشته باشیم. حالا یک نمونه واضحش همین 9 دی بود.
9⃣ نهم دی اعلام حضور در صحنه بود.
معنای حرکت ۹ دی این است که امروز جوانان ما که اکثریت قاطع ملت ما هستند و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامی دارند پیش می روند.
🔟حماسه نهم دی قوی ترین و آخرین ضربه به دشمن.
قویترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی وارد کرد. یکپارچگی ملت آشکار شد. همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند.
1⃣1⃣حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت مردم
حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت است، برگرفته از دشمنشناسی و وقتشناسی و حضور در عرصه مجاهدانه است.
2⃣1⃣ حماسه نهم دی نشانه قدرت الهی و روزی ماندگار
حماسه مردم در ۹ دی کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را میبیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است.
#حماسه_۹دی
#جهاد_تبیین
🖌#مصطفی_علیجانزاده
@literature_ut
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ چند روز پیش، پیرس مورگان مجری شبکهی انگلیسی گفته بود: زنانی که مسلمان میشن، مورد ستم قرار میگیرند!
این خانم مسلمان جواب اون مجری صهیونیست رو به بهترین شکل داد.
@literature_ut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔻در سال ۱۴۰۲ برهانی و آقامیری شبهه می سازند ۴۲ سال پیش شهید دکتر بهشتی پاسخ داده است.
@literature_ut
25.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فتنه تغلّب | یک بام و دو هوا
🔹 چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ مناظره تلویزیونی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران...
📚 روایتی از کتاب «فتنه تغلّب» در رابطه با ادعای قانون مداری یک نامزد انتخابات
@literature_ut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف صریح ابطحی رئیس دفتر خاتمی در زمان اصلاحات:
میرحسین موسوی از روی نادانی، محمد خاتمی از روی خیانت و هاشمی رفسنجانی از روی انتقام گیری فتنه 88 را رقم زدند.
@literature_ut
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قوانین پوشش در دانشگاههای مختلف
👈خیلی جالبه حتماً ببینید!
@literature_ut