eitaa logo
فرهنگ و ادب
310 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
135 فایل
این کانال سعی دارد در جهت تقویت بنیه فرهنگی، به مباحث فرهنگی اجتماعی روز بپردازد و در حد توان به ابهامات و چالش‌های فرهنگی نسل جوان امروز پاسخ دهد.. نیازمند مشورت و مساعدت شما هستیم. ارتباط با ادمین: @a_forati
مشاهده در ایتا
دانلود
✅اکران مستند «برای پس از مرگم» از چهارشنبه 24 اسفند 🔻در هنر و تجربه فیلم مستند «برای پس از مرگم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویا نمایی از چهارشنبه 24 اسفند اکران می‌شود. 🔻به گزارش روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه؛ مستند «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی فیلمی درباره روحانی اندیشمند و عارف صفائی حائری مشهور به عین صاد است. 🔻در این فیلم چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری همچون، محمدمهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، نادر طالب‌زاده، علیرضا داودنژاد، خسرو باقری، بیژن بیرنگ، عبدالمجید معادیخواه، منیره صفایی، فروغ احراری، محسن بغدادی و... حضور دارند. 🔻این فیلم نامزد بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین پژوهش در‌ بخش ملی شانزدهیمن دوره جشنواره سینماحقیقت و برنده جایزه ویژه شبکه مستند شده است. 🔻مستند «برای پس از مرگم» در گروه سینمایی هنر و تجربه و از طریق سایت هاشور بصورت آنلاین اکران خواهد شد. 🔴🟥هنرو تجربه @literature_ut
پویش کتابخوانی «دوباره فردوس» این پویش کتابخوانی با محوریت کتاب «دوباره فردوس»، روایت حضور جهادی رهبر انقلاب در زلزله فردوس در سال ۴۷ است. جوایز این پویش ۱۴ هزینه‌ سفر به مشهد هر یک به ارزش ۳ میلیون تومان است. برای ثبت‌نام به اینجا بروید. @literature_ut
فرهنگ و ادب
امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: اِزْهَدْ فِي اَلدُّنْيَا يُبَصِّرْكَ اَللَّهُ عَوْرَاتِهَا، وَ لاَ تَغْفُلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْكَ. دل از دنيا برگیر و زهد بورز، تا خدا زشتى‌هاى آن را به تو بنماياند، و غفلت مکن كه از تو غفلت نمی‌شود. نهج‌البلاغه، حکمت۳۹۱ زهد یکی از مفاهیم پربسامدی است که در نهج‌البلاغه و ادبیات دین بسیار بر آن تأکید شده است، بسیاری از مشکلات جوامع انسانی به عدم شناخت درست دینی از دنیا و ماهیت آن برمی‌گردد، از این رو دنیاخواهی و هوامحوری و خودمحوری و غفلت از خود و غفلت از اصلاح رابطه خود با خویشتن، و با خدا، و با هم‌نوع، و با طبیعت، انسان را در نوعی گرداب هویتی، نوعی پوچی مستمر، گونه‌ای روزمرگی بی‌هدف، شکلی از دنیاگرایی افراطی و سیری‌ناپذیر که هر ظلمی و هر ستمی نسبت به خود، خلق خدا و طبیعت تن می‌دهدو دست می‌یازد تا خود را به‌طور نسبی و موقت ارضا کند و هوای درونش را چونان مارهای بر دوش ضحاک آرام سازد. زهد به چه معناست؟ عزلت گزیدن و در خانقاه نشستن و رهبانیت؟! مفهوم زهد در دنیا چیست؟ دنیاگریزی یعنی چه؟ زهد در اصل معنای لغوی خود بر کمی هرچیز دلالت دارد، و زهید را برای چیز کم و کم ارزش یا شخص کم خوراک یا انسان ندار به کار بسته‌اند. زهد در اصطلاح دین در این روایت امام علی علیه السلام تا حدی روشن می‌شود: اَلزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ اَلْقُرْآنِ قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى اَلْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ اَلزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ. و درود خدا بر او، فرمود: زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود: «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد» كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همۀ جوانب زهد را رعايت كرده است. نهج‌البلاغه، حکمت ۴۳۹ و جای دیگر فرمود: أَيُّهَا اَلنَّاسُ اَلزَّهَادَةُ قِصَرُ اَلْأَمَلِ، وَ اَلشُّكْرُ عِنْدَ اَلنِّعَمِ، وَ اَلتَّوَرُّعُ عِنْدَ اَلْمَحَارِمِ. اى مردم، زهد يعنى كوتاهی آرزو، و شكرگزارى نعمت‌ها، و پرهيز از حرام. نهج‌البلاغه، خطبه۸۱ زهد آن است که دنیا را حقیر و ناچیزتر از آن بدانی که بدان گرفتار شوی و به دنبال آن بدوی و دنیا را در عمل بپرستی، دارایش سرمستت کند و نداریش افسرده‌ات سازد. زهد مستلزم شناخت دنیاست و شناخت هدف از خلقت و هدف از دنیازیستی. دنیا به معنای جهان طبیعت صرفا ظرفی است که انسان را در آن گذارده‌اند تا عمل کند و تنگ‌جایی است موقت که انسان در آن آزمون دهد و خود را بپاید و در آن برای مرحله بعد خود و آن جهان دیگر ابدی آماده گردد و بزرگ شود. دنیا گذرگاه است، آن هم گذرگاهی زینت داده شده که می‌تواند از منزل اصلی که دارالقرار و سرای ماندن و آرام گرفتن جاوید است، باز دارد. این دنیا را نکوهیده‌اند که ارزش فداکاری و خود را به آب و آتش زدن برای رسیدن به آن را ندارد، این دنیا مقابل آخرت است، دو خط و مسیر متفاوتی که هرگز به هم نمی‌رسند، نزدیک شدن به یکی دوری از دیگری‌ست بی‌تردید. حال در این دنیا باید زاهد بود، زهد در دنیا داشتن، کار و تلاش و تولید نکردن و دنیا را آباد نکردن و کنج عزلت خزیدن و منتظر اجل بودن نیست. زهد تلاشی است برای هدف اخروی، زهد در عین در دنیا بودن و عیالواری و زندگی اجتماعی و علم‌آموزی و کسب و کار و تلاش، به دنیا دل نبستن و خودباخته دنیا نشدن و در دنیا فقط برای دنیا نجنگیدن است، زاهد در دنیا بهترین زیست ایمانی را دارد، و نگاهش به دنیا نیست، نگاهش به آخرت است. دنیا برای زاهد به تعبیر امیر مؤمنان همچون رفیق شفیق راست‌گویی است که بدی و ناراستی و ناپایداری خود را به صراحت بیان کرده است تا فریب آن را نخورد و دل در گروش ندارد و برای رسیدن به آرزوهای آن آخرت و آینده‌اش را نبازد. زهد ادا درآوردن و خود را زاهد و درویش و ندار و ژنده جلوه دادن نیست، فرمود: أَفْضَلُ اَلزُّهْدِ إِخْفَاءُ اَلزُّهْدِ. بهترین پارسایی پنهان داشتن آن است. نهج‌البلاغه، حکمت۲۸ زیرا زهد در اصل امری قلبی است و سپس در زندگی جاری می‌شود، دل در گرو دنیا نداشتن و به دنیا بی‌اعتنا بودن و حرص و آزمندی نداشتن ویژگی دل پارساست، نه در ظاهر ژنده‌پوشی و در دل به دنیاکوشی. @literature_ut
من کان لله کان الله له... @literature_ut
بعد دو ماه که آمد گفت مرخصی گرفتم تا خانه را بازسازی کنم. دیوار را که خراب کرد از سپاه دنبالش آمدند و فهمیدم که باز باید برود این بار دیگر عصبانی شدم گفتم میخواهی مرا با چند بچه قد و نیم قد تنها بگذاری توی این خانه ی بی در و پیکر و بروی؟ خندید و گفت: خودت رو ناراحت نکن بهت قول می‌دم که حتی یک گربه روی پشت بام این خونه نیاد. نتوانست آرامم كند و به همين علت با قیافه در هم رفت. اما با مهربانی گفت: من از همون اول بچگی ، و از همون جوانی که تو روستا بودم هیچ وقت نه روی پشت بام کسی رفتم ، نه از دیوار کسی بالا رفتم ، و نه به زن و ناموس کسی نگاه کردم . الان هم میگم که تو اگه با سر و روی باز هم بخوای بری بیرون ، اصلا کسی طرفت نگاه هم نمی کنه ، خیالت هم راحت باشه که هیچ جنبنده ای توی این خونه مزاحم شما نمیشه چون من مزاحم کسی نشدم. مطمئن و خاطر جمع حرف میزد. حرفهایش آبی بود روی آتش. ساکش را بست و رفت. و من انگار سر سوزنی هم نگرانی نداشتم. بعد از بازگشتش، بچه ها را يکی یکی بغل کرد و بوسید و هنوز ننشسته بود که یک «خوب» کشیده و معنی داری گفت و پرسید : توی این چند وقته دزدی ، چیزی اومد یا نه ؟ گفتم: نه و همسرشان ادامه دادند که اثر حرفتان انقدر زیاد بود که با خیال راحت زندگی کردیم و یک ذره دلم تکان نخورد... خدا رحمتش کند هنوز که هنوز است اثر آن حرفش توی دل من و بچه ها مانده و به قول خودش ، هیچ جنبنده ای مزاحم ما نشده است... «به نقل از همسر شهید عبدالحسین برونسی» 📌شادی روحشون یه صلوات می‌فرستید؟ 🙏 ۲۳ اسفند سالروز عروج شهید برونسی @literature_ut
توصیہ میکنم این کتـٰاب‌هایی را کہ درباره‌ی شہدا نوشتہ شده، درباره‌ی ایثـٰارگران دوران دفـٰاع مقدّس نوشتہ شده و شخصیّت‌های اینہا را تشریح میکند، بخوانید؛ هم کتـٰاب‌های شیرین و پرجاذبه‌ای است، هم ذهن شما را با مسائل بسیاری آشنا می‌کند. رهبر کتابخوانم🤍 [۱۳۹۵/۹/۲۳] @literature_ut
عبدالحسین برونسی.mp3
15.42M
🎧فایل صوتی برگرفته و چکیده ای از سری کتابهای درباره ی تقدیم می گردد. @literature_ut
الان چند سالی است که کتاب هایی درباره سرداران و فرماندهان باب شده و می نویسند. بنده هم مشتری این کتاب ها هستم و می خوانم... این اوستا عبد الحسین برونسی قبل از انقلاب یک بنا بود و با بنده هم مرتبط بود؛شرح حالش را نوشته اند.من توصیه می کنم و واقعا دوست دارم شما ها بخوانید؛اسم این کتاب،«خاکهای نرم  کوشک»است؛قشنگ هم نوشته شده. مقام معظم رهبری(مدظله) @literature_ut
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببينيد | روايت رهبرانقلاب از نقش اوستایی در قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی كه جزو عجايب انقلاب ماست 🌷 📥 نسخه کامل: khl.ink/f/25901 💻 Farsi.khamenei.ir