🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24446
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️استاد گرامی سلام
با توجه به این متن : بر اساس حکمت متعالیه اشیایی که بینشان رابطه تأثیر و تأثر برقرار است، با هم اتحاد و وحدت دارند. و گرنه اشیایی که تباین وجودی دارند نمی توانند رابطه تأثیر و تأثرّ متقابل داشته باشند. به عبارت دیگر بر اساس حکمت متعالیه علیت به تجلی و تشأن بر گشت می کند؛ در نتیجه رابطه علی و معلولی به رابطه اتحادی تبیین می شود .
قسمت بر اساس حکمت متعالیه علیت به تجلی تشأن برگشت میکند یعنی چه؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: «علیک بالصدرا و برهان الصدیقین» در آنجا است که به زیبایی نسبت بین علت و معلول را نسبت بین وجود شدید و وجود نازله که همان تجلی به حساب میآید؛ با ما در میان میگذارد. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24446
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24448
💠از پروردگار میخواهند که مطابق طاقت آنها با آنها برخورد کند
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️باسلام و عرض ادب. لطفا:
1_ درصورت امکان راجع به این جمله توضیحی بفرمایید:
" عرفا درباره تغییر جواهر به تجدد امثال قائل اند" .
2- در آیه قرآن سوره بقره می گوییم "ربنا ولا تحملنا ما لاطاقت لنا ورحمنا..."سوالم این است که مگر رب حکیم چیزی ورای طاقت ما بر ما تحمیل میکند که ما اینچنین تقاضا میکنیم لطفا بفرمایید سر این مطلب چیست؟
متشکرم و التماس دعا.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- آری! تغییر جوهر عملاً به یک نوع تغییر اعراض و تثبیت جوهر ختم میشد ولی با نگاه حرکت جوهریِ صدرایی، موضوع به نگاه عرفا نزدیک شد که معتقدند همواره عالَم جدید است و نظر به خلق جدید دارد 2- حضرت ربّ العالمین همواره برای تربیت انسانها به نور ربوبیت خود عمل میکند ولی این انسانها هستند که بعضاً آمادگی تربیت ربّ خود را ندارند و در این راستا از پروردگار میخواهند که مطابق طاقت آنها با آنها برخورد کند و این دعای بسیار ارزشمندی است. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24448
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24449
💠در موضوع معرفت نفس
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️باسلام و تشکر. استاد گرامی یکی از اساتید معتقدند که انسان دو نفس دارد نفس نباتی و نفس انسانی و این دو نفس هیچ گونه اتحادی باهم ندارند. کارهای اگاهانه و اختیاری انسان از شئون نفس انسانی و کارهای طبیعی و قوای غیرشعوری قوای نفس نباتی هستند. درواقع نفس نباتی صورت بدن است که نوعی جسم نامی است و این بدن را خداوند مسخر نفس انسانی قرار داده است.
اگر ممکن است نظرتون رو راجع به این فرمایش بفرمایید.
ممنون و التماس دعا.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: در روایات ما نیز این نکته هست که انسان دارای نفس نباتی و نفس حیوانی و نفس انسانی است. جناب صدرا در جمعبندی خود متذکر میشود که نفس ناطقهی انسان به جهت شدت وجودیاش جامع نفس نباتی و نفس حیوانی نیز هست ولی نه به صورت جدا جدا، و لذا در هر موقعیتی مطابق آنچه پیش میاید نفس ناطقه به صورت نفس نباتی یا نفس حیوانی و یا نفس انسانی ظهور میکند. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24449
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24450
💠اگر که یار نداری چرا طلب نکنی
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام علیکم
می بخشید استاد!
من دوست دارم یکی باشه که بش وابسته باشم(اونم هیچکس و بیشتر ازمن دوست نداشته باشه) تا احساس وجود داشتن پیدا کنم تا حس بودن پیدا کنم... البته یه بار یکی پیدا شد به اون وابسته بودم نه خدا روحس میکردم نه امام زمان رو,
این بده؟ اگه بده در مانش چیه؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: انسان نیاز دارد به دوست و برادرانی که با آنها مأنوس باشد که در دین تحت عنوان «اِخوان ایمانی» مطرح است ولی باید سعی کرد کسی را دوست داشت که آینهی نمایش زیباییهای الهی باشد. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24450
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24454
💠جایگاه رای اکثریت
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام
شهید آوینی در مجموعه مقالات حکومت فرزانگان می نویسد:
این نكته بسیار دقیقى است كه هر كسى را توفیق ادراك آن حاصل نمى شود، چرا كه در نظر سطحى این دو رأى با یكدیگر قابل جمع نیست در روش سیاسى اسلام، این یك اصل است كه (1.) حتى براى آنكه امام مفترض الطّاعه و معصوم و وصىّ بلافصلِ رسول خدا(ص) مسندِ خلافت ظاهرى را نیز صاحب شود، بیعت مردم ضرورى است. (2.)و از آن سو قرآن نظرش درباره اكثریت مردم این باشد:
{ جملات شهید آوینی در همان مقالات: قرآن مجید با تعبیراتى بسیار عجیب و حتّى در اكثر موارد بسیار شدیداللّحن، نه تنها «رأى اكثریت» را «معیار مطلق حقّ» نمى داند، بلكه برخلاف آن، «رأى اكثریت» را غالباً باطل مى شمارد. نمونه آیاتى كه در این زمینه وجود دارد آن همه است كه به ناچار باید تنها به منتخبى از آنان بسنده كرد. در بعضى از این مجموعه آیات آن همه صراحت همراه با شدّت لحن موجود است كه ما را از هر گونه تأویل و تفسیرى بى نیاز مى كند. مثلاً آیه مباركه 116 از سوره «انعام» كه مى فرماید:«وَ اِن تُطِعْ اَكْثَرَ مَنْ فِى اْلاَرْضِ یضِلّوكَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ اِنْ یتَّبِعونَ الاَّ الظَّنَّ وَ اِنْ هُم الاّ یخْرُصونَ» [و اگر از اكثریت مردم كره زمین اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه خواهند كرد، كه آنان جز از «ظنّ» تبعیت نمى كنند و جز «دروغ» نمى ورزند].
و یا در آیه مباركه 78 از سوره «زخرف» مى فرماید: «لَقَدْ جِئْناكُم بِالْحقّ ولكِنَّ اَكْثَرَكُمْ لِلْحقّ كارِهونَ»(1) [ما حقّ را براى شما آوردیم، امّا اكثریت شما مردم از حقّ كراهت داشتید]. «كراهت از حقّ» در اینجا صفتى است كه قرآن براى اكثریت ذكر مى كند.
و یا در آیه مباركه 106 از سوره «یوسف» مى فرماید: وَ ما یؤْمِنُ اَكْثَرُهم بَاللّهِ اِلاّ وَ هُم مُشْرِكونَ» [و اكثریت مردم به خدا ایمان نمى آورند مگر آنكه مشرك هستند]. این آیه مباركه ناطق بدین معناست كه ایمان اكثریت مردم درآمیخته با شرك است.
و در آیات دیگر اجمالاً اكثریت خلق را به صفاتى از این قبیل متّصف مى دارد: «اَكْثَرَ النّاسِ لا یشْكُرونَ» (243 بقره)؛ «اَكْثَرَ النّاسِ لا یعلَمونَ» (187 اعراف)؛ «اَكْثَرَ النّاسِ لا یؤمِنونَ» (17 هود)؛ (اَكْثَركُمْ فاسِقونَ) (59 مائده) ؛ «اَكْثَرُهُم لا یعْقِلونَ» (103 مائده) ؛ «اَكْثَرَهُم یجْهَلُونَ» (111 انعام) ؛ «وَ ما یتَّبعُ اَكثَرُهُم اِلاّ ظَنّاً» (36 یونس) ؛ «اَكثَرُهُمُ الْكافِرونَ» (83 نحل)... و بالاخره مجموعه آیات قرآن درباره «اكثریت» حكایت از این دارد كه تمایلات اكثریت نه تنها با حقّ سازش ندارد، بلكه غالباً متناقض آن است. }
این به ظاهر تناقض را چگونه می توان رفع کرد و جواب داد؟
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! با طلوع حرکتی توحیدی توسط پیامبر خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» باید در مقابل فرهنگ شرک بر توحید تأکید کرد و در اینجا رأی اکثریت هیچ جایگاهی ندارد تا اینکه آرامآرام انسانها متوجهی حقّانیت و زیبایی توحید شوند و در بستر نگاه توحیدی فکر کنند و تصمیم بگیرند. در این فضا است که خداوند به پیامبر خود توصیه میفرماید: «وشاورهم فیالامر» یعنی نگاه و نظر آنها را نیز در میان آور. در همین رابطه بعد از تحقق نظام جمهوری اسلامی و گرایش مردم به عبور از فرهنگ غیر الهی است که رأی مردم ارزشمند است. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24454
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24455
💠نومید هم مباش که رندانِ جرعهنوش
با یک کرشمه به منزل رسیدهاند
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام
آقا ی ک سوال ، فقط یک سوال ، همینو بهم جواب بده
آقا من خودم قبول دارم انسانی گناه کار و به شدت سیاهی
قبول دارم انسانی به شدت بی توجهی هستم در کل قبول دارم بدم
اما به خدا قسم بعضی مواقع ، قسم میخورم،،،،بعضی مواقع وقتی دارم توی مباحث معاد و توحید و ..... فکر میکنم و تعمق میکنم ، به خدا ،به والله ، نمیتونم تحمل کنم ، اصلا گیج میشم ، میخوام همش رو ول کنم برم از بس برام تا ب ینهایته بینهایته
مشکل من اینجا شروع میشه ، وقتی اینجوری میشم ، اصلا همه چیزو ول میکنم یعنی دیگه پیگیر این مبحث نمیشم و میشم همون آدم خیلی عادی
حالا من آقا اولا در خواستم اینه که بگید این حالت ، توهمه؟ یا واقعا چیزی هست ؟
اصلا بگید چی کار کنم
این مشکلمه که اینجوری میشم ، بعد نمیتونم تحمل کنم ، بعد همه چیزو ی دفعه ول میکنم ، دوباره بعد ی مدت این چرخه تکرار میشه و درجا میزنم
آقا نمیخواستم بپرسم چون خودم رو واقعا مستحق این حال نمی بینم
این که گفتم مستحق نمی بینم این عقده مه از روی شکست نفسی نگفتم
بنده اینو نمیخواستم بپرسم ، اما چون خیلی تکرار شده پرسیدم
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همیشه همینطورها بوده است و گاهی جمال حق سراغ انسان میآید و ما را شیفتهی خود میکند و شما آن تصمیمات جدّی را میگیرید و گاهی جلال حق میآید و ما در قبض میرویم. ولی به گفتهی جناب جامی: «غرّه مشو که مرکب مردان مرد را / در سنگلاخ بادیه پیها بریدهاند
نومید هم مباش که رندانِ جرعهنوش / با یک کرشمه به منزل رسیدهاند»
عزیز دلم! قصهی من و شما نیز همین است که باید به امید کرشمهای از حضرت محبوب آنقدر که میتوانیم قدمی برداریم ولی بیش از آن باید امیدمان کرشمهای باشد که از حضرت محبوب میآید و دل میبرد و این زمینی را آسمانی میکند. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24455
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24456
💠به نظر بنده این برخورد که چیزی از این طریق پای امام عزیزِ رئوفمان بگذاریم درست نیست
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد
چند وقت پیش زیارت امام رضا علیه السلام نصیبم شد از حضرت خواستم که از طریق شما هدیه ای چیزی عنایت بفرمایند ، سه چهار بار هم ازتون سوال کردم ولی پاسخی دریافت نکردم ،با خودم گفتم شاید حضرت علیه السلام دست خالی من رو باز گردونده باشه دیدم نه نمیشه اقا خیلی کریم تر از این حرفاست که کسی پبشش بره و ازش هم درخواست بکنه او دست خالی برش گردونه ، استاد لطفا یه توجهی بفرمایید ببینید اقا امام رضا علیه السلام چیزی داده اند که داده اند انشاالله لطفا بببنید چیزی به نظرتون میاد خواهشا ،
متاسفانه جواب ایمیل هارو نمی تونم دریافت کنم اگه مقدورتون هست جواب رو روی سایت بزارید ،التماس دعا
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به نظر بنده این برخورد که چیزی از این طریق پای امام عزیزِ رئوفمان بگذاریم درست نیست. همینکه از برکات زیارت آن امام همام بهرهمند شدهاید، کافی نیست؟ چه چیزی بالاتر از آن که او ما را لایقِ زیارت خود کرده است. آری! زیارت امام معصوم. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24456
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸امیرالمؤمنین عليه السلام:
✅دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادی نشود، زنده نیست
✅الكَذّابُ و المَيِّتُ سَواءٌ، فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيِّتِ الثِّقةُ بهِ، فإذا لم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ
🔺غررالحكم حدیث2104
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24457
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️استاد گرامی سلام
در موضوع رابطه نفس و بدن که به ظهور و تجلی تعبیر میشود چرا سنخیت مطرح نیست؟ چه میشود که از سنخیت بین نفس و بدن چشم پوشی میشود و دیگر سنخیت مهم نیست؟
با تشکر
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: علیک ببرهان الصدیقین و نظریهی تشکیک وجود. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24457
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24458
💠ما و نسبی بودن علوم
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد ارجمند دو سوال خدمتتان داشتم که اگر امکانش هست جواب بدهید.
1. برای حل شبهات ایدهآلیست ها و شکگرایان و نسبیگرایان افراطی چه میکنید؟ (فکر کنید که من یک شکگرا یا ایدهآلیست هستم و در وجود اشیایی در خارج از ذهن، شک دارم. به من چه جوابی می دهید؟)
2. برای حلّ مشکل فکری پستمدرنیست ها چه میکنید؟ ( می دونید که پست مدرنیستها، علم را یک مقولهی فرهنگی میدانند و میگویند، هرفرهنگی، علم خود را دارد. در نتیجه، همهی علوم نسبی میشوند. برای خروج از این نسبیت، باید علمی داشته باشیم که فرافرهنگی باشد و بشود با آن، همه چیز را قضاوت کرد.) آیا چنین علمی وجود دارد؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1ـ همینکه میداند شما هستید و میخواهد سوالی بکند نشان میدهد شک او علمی نیست بلکه یک نوع بیماری روحی است. 2ـ با نظر به وجود و عین وجود که عین کمال است پس حقیقت که همان وجود است را عقل میشناسد و میپذیرد و بدین لحاظ کمالات و از جمله علوم به عنوان فهمی که حکایت از خارج دارد امری است حقیقی. آری بحث تشکیک در وجود و شدّت و ضعف در علوم غیر از نسبی بودنِ علوم است به این معنا که ملاک بودن و نبودن، نظر انسان باشد که مشهور است میشل فوکو چنین گفتهاست. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24458
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24459
💠با عبادات خود را به اولیاء معصوم که مظهر عبادت الهی هستند در مأوای سایهی وجود آنها قرار دهید.
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️سلام استاد عزیز
۱)دلتنگی و غم درونی در موقع فراق و جدایی از حرم ائمه و حضرت معصومه(س)....را چه باید کرد؟ خیلی سخت است این جدایی و دل کندن،مخصوصا اگر مدتی میهمان آن حضرات بوده باشی.کمی شرح دهید.
۲)در موقع اوقات دلتنگی و غربت قلب چه اعمال و اذکار را برا رجوع به حضرت حق پیشنهاد میکنید؟ آیا این دل تنگی علت خاصی دارد؟
ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1ـ با عبادات خود را به اولیاء معصوم که مظهر عبادت الهی هستند در مأوای سایهی وجود آنها قرار دهید. 2ـ ذکر «لا اله الا الله» ذکر محبوبی است و یاد محبوب را در جان زنده نگه میدارد. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24459
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
💠 سوال شماره24460
🔵استاداصغرطاهرزاده
⁉️جناب استاد با سلام و عرض ادب، از اینکه سوال بنده به شماره ۲۴۳۸۲ را پاسخ فرمودید بسیار سپاسگزارم و شرمنده از اینکه دقیقا متوجه نشدم و در همان راستا سوالی دارم: اینکه فرمودید این رویت ها ملاک و حجت برای دیگران نیست آیا به این معنی است که آنچه این افراد در تجربیات نزدیک به مرگ خود دیده اند واقعی نبوده و ناشی از توهم یا تصورات فردی هر شخص است؟ همانطور که فرمودید گزارشات مشابه زیادی وجود داردکه بصورت کتاب هم منتشر شده ولی آنچه توصیف شده اغلب با روایات دینی ما کاملا همخوانی نداردبرخلاف مورد ایشان که گفته اند بخاطر انطباقش باگزاره های دینی اسلامی، باعث شده که رویه دینداری را بعد از آن در پیش گیرند. از آنجا که در اطرافیان کم نیستند کسانی که ایمان و باورهایشان به دین قوی نیست شاید با دیدن شاهدی زنده که مشاهداتش از عوالم دیگر موجب دینداریش شده برای آنها نیز عبرت آموز باشد.
اگر برداشت من صحیح نیست چه راهکار دیگری را برای نهیب زدن به افراد غافل توصیه می فرمائید؟
با تشکر فراوان
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: برای رجوع به ایمان راههای مطمئنی مثل راه معرفت نفس در میان است و این امور مثل خواب دیدن است که در روایات داریم «برای بقیه نمیتواند حجت باشد» و بهتر است انسانها را مشغول امور اصیلتری بکنیم. موفق باشید.
🌐http://lobolmizan.ir/quest/24460
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan