ورتایمر, در نظریه یادگیری شناختی #گشتالت (بصیرتی یا بینش مندانه) می گوید : کل از اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر است.
یعنی گرداب از مجموع قطره ها , مفهومی بیشتر است.
گشتالت , یادگیری را بینش حاصل از درک موقعیت یادگیری به عنوان یک کل یکپارچه می داند
که از طریق کشف روابط میان اجزای تشکیل دهنده موقعیت یادگیری حاصل می شود.
که قوانینی دارد...
🌀 آنچه یک والد یا مربی بروز باید بداند ‼
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
سازنده گرایان
1. تاکید به استفاده از فعالیت های اصیل یادگیری دارند. (یادگیری مبتنی بر مسئله و مرتبط با زندگی)
2. مربوط و معنی دار ساختن محتواها و مهارتها برای یادگیرنده و تجربه کردن.
3. یادگیرندگان در ساختن دانش و معنی فعال اند و باید به آنها کمک کرد که خودسامانگر درآیند.
4. درگیری با تکالیف و مسائل واقعی و اصیل توام با همکاری با افراد دارای مهارت , یادگیری را تقویت می کند. (شاگردی شناختی)
5. از تکالیف پیچیده و آموزش از بالا به پایین استفاده کنید.
6. سنجش تکوینی و مستمر , مفید است.
🌀 آنچه یک والد یا مربی بروز باید بداند ‼
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
الگوهای طراحی آموزشی
دو دسته کلی :
1. طراحی آموزشی معلم محور
پیش فرض:
رفتارگراها و شناختگراها قائلند که رفتارها , دانش ها و باورهای مشخصی وجود دارند که باید آموخته شوند;; که هریک از راهبردها و شرایط آموزشی برای پوشش دادن بخشی از آن مناسب اند.
2. طراحی آموزش یادگیرنده محور
پیش فرض:
سازنده گرایان, معتقدند برنامه ریزی وظیفه مشترک معلم و دانش آموز است.
🌀 آنچه یک والد یا مربی بروز باید بداند ‼
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
آموزش یادگیرنده محور (برخلاف معلم محور : سخنرانی و مستقیم)
نوعا حول محور رویکردهای سازنده گرایانه شکل می گیرند.
1. آموزش به کمک بحث گروهی
2. یادگیری اکتشافی (پژوهشگری) محض
_ واداشتن به اندیشیدن/ کشف دانش/ توسعه مهارت تفکر
با تسهیلگری معلم از طریق:
_ ابتدا تعیین هدف , سپس انتخاب موقعیت چالش برانگیز
_ آموزش روش اکتشاف, ارائه چالش, جمع آوری اطلاعات, فرضیه سازی, تحلیل فرآیند
_ ارزشیابی و بازخورد
3. یادگیری اکتشافی هدایت شده (نظریه سانتروک)
4. یادگیری مشارکتی یا باهم (همنوردی ها)
🌀 آنچه یک والد یا مربی بروز باید بداند ‼
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy