هدایت شده از اندیشکده راهبردی نوآیند
📣 کافه گفتگو : تربیت ارزش آفرین
ارزش آفرینی به عنوان خروجی فرآیند تربیت
👨🏻💻 تسهیلگر علمی:
- آقای دکتر احسان نمازی
📈 [ ویژه والدین دغدغه مند و فعالان تعلیم و تربیت ]
📆 سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ، ساعت ۲۰
✳️ به صورت وبینار در قرار👇
🌐 https://gharar.ir/r/3d54ed24
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
📳 @noaiand
📳 @borna_group
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
سلام
انتشارات برنا در تعامل با اندیشکده راهبردی نوآیند؛ خدمات مشاوره، چاپ و نشر تولیدات و محصولات بنیادین، راهبردی و کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت و مدیریت، به پژوهشگران و اندیشهورزان در حوزه های زیر ارائه می نماید:
🔹مدلسازی، آینده پژوهی و حکمرانی مردمی در تعلیم و تربیت
🔹بنیادهای تزکیه، تعلیم و تربیت
🔹بهزیستی و سلامت معنوی دانش آموز، معلم و خانواده
🔹سنجش و توسعه سرمایه انسانی در سازمان با تاکید بر مجموعه های آموزشی
🔹پایش، بهبود و تعالی عملکرد سازمانی با تاکید بر مجموعه های آموزشی
🔹 فناوری و روش های نوین یادگیری
✍ این محصولات می تواند ویژه ی:
دانش آموزان | والدین | معلمان و اساتید | مدیران مراکز آموزشی | سیاستگذاران و اندیشهورزان باشد.
با شماره پروانه ۱۸۷۳۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
🧕🏻جهت ثبت درخواست یا راهنمایی، لطفا با شناسه ی مسئول فنی مرتبط شوید:
🆔 @mehrabanisfahani
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🚀 نوجهان، دریچه ای به دنیای نوجوان |بخش اول
#نوجوانی ، پل دوره کودکی به دنیای بزرگسالی ... «من کیستم»❓
و فصل تجربه و پاسخ به پرسش های بنیادین مثل از کجا آمده ام ، در کجا هستم و به کجا قرار است بروم؟ برای «تبدیل شدن پیله به پروانه زیبا»
یکی از مباحث مهم دوره نوجوانی ، شکل گیری هویت است.
پدیدهی نوجوانی، با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان از خود می پرسد “من کیستم؟”. به این پرسش که تا چند سال ادامه خواهد یافت «جستجوی هویت» میگویند. نوجوانی که با این پرسش اساسی روبهروست، میداند که بهزودی باید مسئولیت زندگی خویش را شخصاً برعهده گیرد و از خود میپرسد: “چگونه باید زندگی کنم؟”، “چه حرفهای را باید انتخاب کنم؟”، “در ارتباط با جنس مخالف و زندگی خانوادگی آتی چه خواهم کرد؟”، “با کدام باورها و ارزشها باید زندگی کنم؟”. پاسخ به این پرسشها آسان نیست و معمولاً با مقداری نگرانی و اضطراب نیز همراه است. شاید بتوان گفت که اضطراب والدین نیز کمتر از خود نوجوانان نیست. نوجوانان سعی دارند در مسیر مستقل شدن حرکت کنند و والدین از این مستقل شدن و خطرات این مسیر واهمه دارند.
👈هویت مجموعه نگرش ها، ویژگی ها و روحیات فرد است که باعث تمایز از دیگران می شود.
👈مهم ترین وظیفه نوجوان، رسیدن به هویت نسبتا پایدار از میان آشفتگی، ابهام و سردرگمی است.
🎭انواع هویت در نوجوانان:
هویت فردی: شامل خصوصیات، توانمندیها و صفات مثبت و منفی فرد.
هویت خانوادگی: جایگاه فرد در خانواده و کیفیت ارتباط او با سایر اعضای خانواده.
هویت فرهنگی: احساس تعلق به یک گروه با ارزشهای خاص.
🔺تغییرات این دوره شامل سه مرحله هست:
🔹۱. فاصله گرفتن (۱۴_۱۲ سالگی)
بروز رشد جسمانی و اولین نشانههای بلوغ، با نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگسالان، بهخصوص والدین همراه است. این تمایل میتواند در بستن در اتاق یا حمام توسط کودک و یا محرمانه جلوه دادن تغییرات بدن، مشاهده شود. اینگونه رفتارهای محرمانه و اختصاصی، نقش روانی-اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگیهای کودکانه قبلی به والدین و سایر بزرگسالان ایفا میکند. با افزایش این فاصله، کودک میتواند با دوستان نزدیک خود، رازهایی را مطرح کند و ارتباطهای ویژهی دوره نوجوانی را که با گروههای همسالان است، شکل دهد.
🔹۲. جدایی تدارکاتی (۱۷_۱۵)
این مرحله که هسته اصلی نوجوانی و مشکلات آن است، با رشد بیشتر بدنی و جنسی همراه میباشد. رشد مغز و تواناییهای شناختی نوجوان با درونی شدن حیات عاطفی و ارتباط عمیقتر با گروه همسالان، جدایی بیشتر باورها و ارزشهای او از والدین و بزرگسالان را به همراه دارد. معمولاً این جدایی یک جدایی روحی، فکری، ارزشی و رفتاری است و کمکم زمینههای ذهنی استقلال را برای او فراهم میآورد. در همین مرحله، پاسخگویی به سؤال اساسی “من کیستم؟” به تدریج در ذهن نوجوان شکل میگیرد.
🔹۳. ورود مجدد به مناسبات اجتماعی (۲۰_۱۸)
اگر رشد نوجوان در مراحل قبل به گونهای نسبتاً بهنجار صورت گرفته باشد، در مرحله آخر، نوجوان بهتدریج به صورت یک فرد مستقل در مناسبات خانوادگی، آموزشی، شغلی، اجتماعی و فرهنگی ظاهر میشود.
👈مطابق هستی شناسی در حکمت متعالیه صدرایی، هر فردی می تواند سمت و سوی هویتی خود را تعیین کند و با تلاش به طور واقعی، ملموس و عینی به آن برسد. به این صورت که نفس انسان نخست مادی (طبیعی و حیوانی) بوده و بواسطه کسب علم و انجام عمل متعالی و عقلانی (فعلیت های جدید توام با حفظ کمالات سابق - شکوفایی استعدادهای مثبت نهفته)، به صورت تدریجی (حرکت جوهری متصل) کامل می شود، و از درهم تنیدگی همه ی فعلیت های کسب شده، هویت را تشکیل می دهد. پس هویت در حال تغییر، تقویت و تکمیل (پویا) است.
#نوجوان #نوجوانی #هویت #پیله #پروانه
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🚀 نوجهان، دریچه ای به دنیای نوجوان |بخش دوم
هویت مجموعه ای پویا، خودساخته و درونی است که از سوی عوامل بیرونی اجتماعی برانگیخته و در طول عمر، همواره بازسازی می شود.
عوامل فراوانی هویت نوجوان را متناسب با توانایی های ذهنی و قدرت تفکر خودش، و تیپ شخصیتش تحت تاثیر قرار می دهند:
۱. گروه همسالان ۲. رسانه و موبایل ۳. عملکرد مدرسه ۴. خانواده و والدین (ترتیب تولد فرزندان، فاصله سنی فرزندان با یکدیگر و والدین، مسائل اقتصادی و ...) ۵. عوامل فرهنگی، اجتماعی و کلیشه های جنسیتی موجود ۶. و ... که از میان این عوامل معمولا سه عامل اول در بازسازی هویت بسیار اهمیت دارد.
همچنین گفته می شود چهار نوع مواجهه, پذیرش و درونی سازی وجود دارد:
✅ ۱. هویت کسبشده: یعنی فرد توانسته با موفقیت بحران هویت را پشت سر بگذارد و در اواخر نوجوانی به اهداف و الزامات معینی خود را متعهد کند. این افراد معمولاً از سلامت روانی بهتری برخوردارند و انعطافپذیری، اعتمادبهنفس و فعالیت مناسبتری دارند.
❌ ۲. هویت پیشرس: افراد دارای هویت پیشرس، بدون تجربهی مناسب بحران و سردرگمی، از ابتدای نوجوانی تحت القائات شدید خانواده یا محیط، آداب و مرسوماتی را درونیسازی میکنند. در واقع، آنها نسبت به مواردی خود را متعهد میکنند که پیشتر به ایشان تحمیل شده است. انضباط، پذیرفتن اقتدار دیگران و انعطافناپذیری از ویژگیهای این افراد است.
❌ ۳. هویت خویشتنیاب: این افراد کسانی هستند که نتوانستهاند به خود، هویت مشخصی ببخشند و در سالهای متمادی بعد از بلوغ، همچنان در تشویش، اضطراب و سردرگمی سیر میکنند. این افراد معمولاً پرحرف و رقابتطلب هستند. همچنین این افراد بیش از دیگران احتمال دارد به سمت مطالعهی پراکنده و کنجکاوی در اعتقادات مختلف کشیده شوند.
❌ ۴. ابهام هویت: این گروه هیچ بحرانی را تجربه و یا سپری نکرده و در عین حال به اهداف خاصی هم احساس تعهد نمیکنند و روی هم رفته افرادی بیخیال، سطحی و ناخرسند و تنها هستند. در مورد افراد با ابهام در هویت، مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل انزوا و بیخیالی، جامعه معمولاً آنها را جزو افراد برخوردار از سلامت روان تلقی میکنند اما این افراد بیش از دیگران در معرض افسردگی و تحمل شکستهای متعدد هستند.
👆«طبعا حالت دوم تا چهارم ، بحران هویت را ایجاد یا تشدید می کند.»
از نشانه های این بحران در دوره نوجوانی:
😩ناامیدی و اندوه
🤯اضطراب
😶🌫افسردگی انزوا
🥱خستگی
🤢احساس بی ارزش بودن
🤕آسیب پذیری
🤮کاهش اشتها و کاهش وزن
🥺احساس پوچی و تهی بودن
🙄اختلال در تمرکز
😶عدم برخورداری از انگیزه
خواهد بود.
#نوجوان #نوجوانی #هویت #پیله #پروانه
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🚀 نوجهان، دریچه ای به دنیای نوجوان |بخش سوم
😎 #خودآگاهی یا Self-awareness به عنوان اولین گام در توسعه فردی، خود پنداره ی یکپارچه یا توان ایجاد شناخت کافی از خود و نقاط ضعف و قوت مان «در لحظه کنونی» هست.
به عبارت دیگر خودآگاهی یعنی تمرکز بر خود و خود را در مرکز توجه خود قرار دادن. این برداشت از خود و حس رضایت یا عدم رضایت از خود، در معنابخشی به زندگی، انگیزه بخشی و عمل مثبت بسیار موثر خواهد بود.
😵💫 نوجوانی؛ ابهام ها و بحران های هویتی اش به طور طبیعی، ایجاد اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری خواهد داشت.
👈 خودآگاهی و خود پنداره مثبت به عنوان ریشه ای ترین مهارت، کمک به ایجاد هویت می کند؛ به کشف استعدادتان کمک می کند؛ مسئولیت پذیری در قبال خود، دیگران و خدا را افزایش می دهد؛ انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی مثبت ایجاد می کند؛ به تصمیم گیری کمک می کند؛ حالات خلقی مناسب به دنبال دارد؛ استرس را مدیریت می کند؛ مهارت های اجتماعی و ارتباطی را توسعه می دهد و باعث دوری از ناهنجاری ها می شود.
🌀 خودآگاهی در دوره نوجوانی، راهکاری برای پاسخ به پرسش من کیستم و هویت یابی است.
♾ خودشناسی به عنوان سودمندترین نوع شناخت و معرفت در دین «فراتر از این لحظه» تلقی می شود.
◀️ خودآگاهی، گاهی از جنس خودشناسی است. مثل اینکه من: خودم را برونگرا میدانم. همیشه مشتاق تجربههای تازه هستم. استعداد ایده پردازی در من قوی است و ... .
◀️ و گاهی فراتر از معنای رایج خودشناسی است. مثل اینکه من: امروز در این جلسه، آن آدم برونگرای همیشگی نبودم. الان خشم عجیبی در من شکل گرفته. مراقب باشم آن را بروز ندهم. اگر من حس خوبی به پیشنهاد او ندارم، احتمالاً به خاطر این است که فکر میکنم با پیادهسازی ایدهاش، شغلم را از دست میدهم و ... .
〰➿ برای خودآگاهی ، گفتگوی درونی با خود؛ خود افشایی؛ توجه به روتین ها| عادات و ملکه های شخصی را جدی بگیرید.
گاهی به گوش دادن فعال و موثر از دیگران درباره خود بپردازید. گاهی از تکنیک نوشتن برای هیچ کس (برای خود) بهره ببرید و در مجموع به دنبال شناخت خود و سلسله مراتب ارزش های تان باشید.
#نوجوان #نوجوانی #هویت #پیله #پروانه
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🚀 نوجهان، دریچه ای به دنیای نوجوان |بخش چهارم
❓♾ زندگی ما، پوچ و ماشینی است یا معنایی در پی آن است ؟
👆 انسان معنای زندگی خود را شکل می دهد و معناجویی یکی از مهم ترین انگیزه های انسان و عامل تمایز اوست.
😎 معتقدیم کسی که چرایی زندگی را یافت ، چگونگی زندگی را نیز هم خواهد یافت و هم خواهد ساخت!
📲💻 تکنولوژی* هیچ وقت جای هدف زندگی و چگونه زندگی کردن را نمی گیرد.
* (شیوه انجام کار، فناوری، مهارت ها و ...)
😶🌫 در خلا هستی و معنایی است که خستگی ها، بی حالی ها، افسردگی ها، ناامیدی ها و بی قراری ها ظاهر می شوند.
😮💨 ریشه اختلال های پریشان کننده ، ناتوانی در معنا یابی و مسئولیت زندگی است.
1⃣2⃣3⃣💤 از دیدگاه فرانکل، معنای زندگی (لوگوس) با ادراک سه دسته از ارزش ها فهم می شود:
◀️ 〰➿ فرامعنا و غایی (نگرشی)
معنایی که با ایمان به خدا بوجود می آید.
◀️ 〰➿ دریافت فرد از زندگی (تجربی)
معنای دست یافتنی با توانایی منحصر به فرد انسان برای مرور و بررسی زندگی / زنده بودن به خاطر چیزی یا کسی.
◀️ 〰➿ تدارک خلاق معنا (خلاق)
معنای ملموس یا عینی «حال حاضری» یا «همین لحظه» ، فریادی منحصر به فرد، اختصاصی و تکرار نشدنی.
#نوجوان #نوجوانی #هویت #پیله #پروانه
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#اندیشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
az_tanidegi_ta_asimegi_end.pdf
4.58M
اضطراب جدایی کودکان
والدین عزیزی که در این روزهای آغازین مهر ، درگیر اضطراب فرزند هستید لطفا با ما همراه باشید.
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
👭اضطراب جدایی در ۶ ماهگی شروع شده و تا ۲۴ ماهگی در اوج خود خواهد بود. این اضطراب تا ۳ سالگی کاهش مییابد؛
دیدن یک کودک نوپا که گریه میکند و نمیخواهد از بغل مادرش به بغل مادربزرگ برود، برای هرکسی سخت است. اما باید بدانید که این موضوع، یکیاز بخشهای عادی رشد فرزند شماست و با مدیریت صحیح قابل حل است.
⚡️ اضطراب جدایی با شروع هر تغییری در زندگی کودک (مانند شروع مهد یا مدرسه) باز خواهد گشت.
🤌 بیشتر والدین با موضوع اضطراب جدایی در نوزادان و کودکان نوپا آشنا هستند؛ اما آنچه والدین برای آن آماده نیستند، بازگشت اضطراب جدایی در “بچههای بزرگتر” است.
📈طبق آمار اختلال اضطراب جدایی در ۴٪ کودکان و ۱.۶٪ نوجوانان دیده میشود و این یکی از بارزترین اختلالات در کودکان زیر ۱۲ سال است.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
👀 انواع اصلی اضطراب کودکان❓
🔹اضطراب حین جدایی از خانه، افراد و یا اشیایی است که کودک به آنها وابسته است.
🔹اضطراب حین تنها ماندن در یک مکان
🔹ترس از دست دادن عزیزان یا بیماری آنها
🔹ترس از بروز اتفاقات غیرمترقبه
🔹ترس از کابوس، خواب یا تاریکی
👆دو مدل ترس اول از رایجترین ترسهای کودک هستند که به اصطلاح اضطراب جدایی نامیده میشوند.
👀 نشانه های اضطراب جدایی❓
🔺نگرانی بیشاز اندازه حین بیرون رفتن از خانه یا حضور در محیط جدید
🔺نگرانی ناشی از فکر کردن درباره به جدایی از والدین
🔺نگرانی با فکر کردن درباره آسیب دیدن والدین
🔺امتناع از بیرون رفتن از خانه و حضور در جمع جدید
🔺ترس از تنها ماندن
🔺امتناع از تنها خوابیدن یا تنها غذا خوردن
کابوس دیدن درباره جدایی
🔺شکایت از مشکلاتی مثل سردرد، معده درد و یا استفراغ در صورت دور بودن از کسی که به آن دلبستگی دارد.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🙏 کاملا عادی و طبیعی است که فرزند خردسال شما هنگام جدایی از شما تا چند روز حتی چند هفته، احساس اضطراب کند. در اوایل کودکی، گریه کردن، عصبانیت، یا چسبیدن واکنشهای سالم به جدایی و مرحله طبیعی رشد هستند. در این مواقع:
🔹جدایی را تمرین کنید. در ابتدا کودک خود را برای مسافت های کوتاه نزد یک مراقب بگذارید. به تدریج می توانید مدت بیشتری را ترک کنید.
🔹کودکان زمانی که خسته یا گرسنه هستند بیشتر مستعد اضطراب جدایی هستند.
🔹یک آیین «خداحافظی» سریع ایجاد کنید:
- بدون هیاهو بروید. به فرزندتان بگویید که میروید و برمیگردید، سپس بروید. متوقف نشوید و دوری را بزرگتر از آنچه هست نکنید.
- به وعده زمانی که دادید عمل کنید تا اعتماد ایجاد شود.
🔹در صورت امکان محیط اطراف را آشنا نگه دارید و محیط جدید را آشنا کنید. با هماهنگی مدرسه فرزند را تشویق کنید که یک شیئ آشنا همراه خود بیاورد.
🔹تلویزیون و برنامه های ترسناک را به حداقل برسانید.
🔹به فرزندتان اطمینان دهید که حالش خوب خواهد بود و تسلیم شرایط نشوید.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
اما چه زمانی ، اضطراب جدایی را یک #اختلال می دانیم ؟
اختلال اضطراب جدایی یک مرحله طبیعی از رشد نیست، بلکه یک مشکل عاطفی جدی است که با پریشانی شدید زمانی که کودک از مراقب اصلی دور است مشخص می شود.
[از آنجایی که اضطراب جدایی عادی و اختلال اضطراب جدایی علائم مشابهی دارند، میتواند گیج کننده باشد که بفهمید آیا فرزندتان فقط به زمان و درک نیاز دارد یا مشکل جدیتری دارد.]
تفاوت اصلی بین اضطراب جدایی عادی و اختلال اضطراب جدایی در شدت ترس کودک شما است و اینکه آیا این ترس ها او را از فعالیت های عادی باز می دارد یا خیر.
✍علائم اختلال اضطراب جدایی
🔹ترس از اینکه در غیاب شان اتفاق بدی برای یکی از عزیزانشان بیفتد. به عنوان مثال، کودک ممکن است دائما نگران بیمار شدن یا آسیب دیدن والدین باشد.
🔹نگران باشد که یک رویداد پیش بینی نشده منجر به جدایی دائمی شود. فرزند شما ممکن است ترس داشته باشد که پس از جدا شدن از شما، اتفاقی برای حفظ جدایی بیفتد. برای مثال، ممکن است نگران ربوده شدن یا گم شدن باشند.
🔹امتناع از رفتن به مدرسه. کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی ممکن است ترس غیرمنطقی از مدرسه داشته باشد و تقریباً هر کاری را برای ماندن در خانه انجام دهد.
🔹بی میلی به خوابیدن. اختلال اضطراب جدایی می تواند کودکان را بی خواب کند، چه به دلیل ترس از تنها ماندن و چه به دلیل کابوس های جدایی.
🔹بیماری های جسمی مانند سردرد یا درد معده. در زمان جدایی یا قبل از آن، کودکان مبتلا به مشکلات اضطراب جدایی اغلب شکایت دارند که احساس بیماری می کنند.
🔹چسبیدن به شما.
علل شایع اختلال اضطراب جدایی در کودکان:
➕تغییر در محیط: تغییرات در محیط اطراف مانند یک خانه جدید، مدرسه، یا وضعیت مراقبت روزانه.
➕فشار: موقعیت های استرس زا مانند تغییر مدرسه، طلاق، یا از دست دادن یکی از عزیزان.
➕دلبستگی ناامن: دلبستگی پیوند عاطفی است که بین نوزاد و مراقب اصلی او شکل می گیرد. در حالی که یک پیوند دلبستگی ایمن تضمین می کند که کودک شما برای رشد مطلوب احساس امنیت، درک و آرامش کافی خواهد داشت، یک پیوند دلبستگی ناایمن می تواند به مشکلات دوران کودکی مانند اضطراب جدایی کمک کند.
➕یک والدین بیش از حد محافظ: در برخی موارد، اختلال اضطراب جدایی ممکن است مظهر استرس یا اضطراب خود شما باشد. والدین و فرزندان می توانند نگرانی های یکدیگر را تغذیه کنند.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
کمک به کودک درگیر اختلال اضطراب جدایی
اجتناب از چیزهایی که کودک از آنها می ترسد _ مثل مدرسه_ ممکن نیست!
پس به جای تلاش برای اجتناب از جدایی، هر زمان که ممکن است می توانید با انجام اقداماتی برای ایجاد احساس امنیت بیشتر به کودک خود کمک کنید تا با اختلال اضطراب جدایی مبارزه کند.
فراهم کردن یک محیط دلسوز در خانه و مدرسه می تواند باعث شود کودک شما احساس راحتی بیشتری کند.
حتی اگر تلاش شما به طور کامل مشکل را حل نکند، همدلی شما می تواند اوضاع را بهتر کند.
➕ به احساسات فرزندتان گوش دهید و به آنها احترام بگذارید. برای کودکی که ممکن است از قبل به دلیل اختلال خود احساس انزوا کند، تجربه گوش دادن به او می تواند تأثیر شفابخش قدرتمندی داشته باشد.
➕در مورد موضوع صحبت کنید. برای کودکان سالم تر است که در مورد احساسات خود صحبت کنند – آنها از “فکر نکردن به آن” سودی نمی برند. همدل باشید، اما به فرزندتان – به آرامی – یادآوری کنید که از آخرین جدایی جان سالم به در برده است.
➕پیش بینی چالش های جدایی برای نقاط انتقالی که می تواند باعث اضطراب فرزندتان شود. مانند رفتن به مدرسه یا ملاقات با دوستان برای بازی، آماده باشید. اگر فرزندتان راحتتر از یکی از والدین جدا میشود، از آن والدین بخواهید که این انتقال را انجام دهد.
➕در هنگام جدایی آرامش خود را حفظ کنید. اگر فرزند شما ببیند که شما خونسرد هستید، احتمالاً او نیز آرام است.
➕از مشارکت کودک در فعالیت ها حمایت کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا در فعالیت های اجتماعی و فیزیکی سالم شرکت کند. آنها راه های بسیار خوبی برای کاهش اضطراب و کمک به کودک شما برای ایجاد دوستی هستند.
➕تلاش های فرزندتان را تحسین کنید. از کوچکترین دستاوردها – رفتن به رختخواب بدون سر و صدا، گزارش خوب از مدرسه – به عنوان دلیلی برای تقویت مثبت فرزندتان استفاده کنید و به او بازخورد بدهید.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
کاهش اضطراب جدایی: نکاتی برای مدرسه📢🥶
که در مدارس #گروه_خلاق_برنا در تعامل و هماهنگی با خانواده در مورد کودک رعایت می گردد:
🔹دیر رسیدن کودک را در نظر بگیرد.
اگر مدرسه در ابتدا نسبت به دیر رسیدن راحت رفتار کند، میتواند به شما و فرزندتان فضای کمی برای صحبت کردن بدهد و با سرعت کمتر فرزندتان از هم جدا شوید.
🔹مکان امن را شناسایی کنید. مکانی را در مدرسه پیدا کنید که کودک بتواند در آن برای کاهش اضطراب در دوره های استرس زا برود. دستورالعمل هایی برای استفاده مناسب از مکان امن ایجاد کنید.
🔹اجازه دهیم کودک در مواقع نیاز با خانه ارتباط برقرار کند. در مواقع استرس در مدرسه، یک تماس تلفنی کوتاه – یک یا دو دقیقه – با خانواده ممکن است اضطراب جدایی را کاهش دهد.
🔹برای فرزندتان یادداشت بفرستید تا بخواند. می توانید یک یادداشت برای کودک خود در کیف یا کمد او بگذارید. یک “دوستت دارم!” یا ایموجی روی دستمال سفره می تواند به کودک اطمینان دهد.
🔹در هنگام تعامل با همسالان، به این کودکان کمک کنید. کمک یک بزرگسال، خواه از جانب معلم یا مشاور باشد، ممکن است هم برای کودک و هم برای سایر کودکانی که با آنها در ارتباط هستند مفید باشد.
🔹تلاش های این کودکان را تحسین و بازخورد دهید. هر تلاش خوب در مدرسه – یا قدم کوچک در مسیر درست – شایسته ستایش است.
🔺با کاهش استرس خود به فرزندتان کمک کنید!
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
پس در مجموع برای مدیریت کاهش اضطراب جدایی ضمن افزایش دانش ، صبر و همدلی با کودک و همراهی با مدرسه:
🔹بدون خداحافظی کودک را ترک نمی کنیم.
🔹زمان برگشتن خود را به کودک می گوییم. حتی اگر ساعت را بلد نیست!
🔹به کودک بگویید کجا میروید و چه کاری انجام میدهید.
🔹با کودک درباره مدرسه صحبت کنید.
🔹با دادن اطلاعات از قوانین مدرسه کاری کنید محیط مدرسه خیلی زیاد برایش جدید و غیرقابل پیش بینی نباشد.
➕ بازی های دوره خردسالی و کودکی:
[دالی موشه خاطرتون هست در نوباوه های زیر ۲ سال ... ]
بازی امیدوارم:
قبل از بیرون رفتن از خانه، ضمن انجام این بازی هرکس ۵ جمله میگوید که با امیدوارم شروع میشود. این جملهها شامل کارهایی است که امیدواریم دیگری ضمن بیرون رفتن ما انجام ندهد. مثلا میگوییم: امیدوارم وقتی از خانه رفتم، کم بازی نکنی! و کودک میگوید: امیدوارم وقتی از خانه رفتی، بستنی نخوری!
این بازی به کودک اطمینان میدهد که شما کارهایی که دوست ندارد تنها انجام بدهید را انجام نخواهید داد و از طرفی قوانین حین بیرون بودن والدین را دوره میکند. در آخر پنجمین جمله شما میتواند این باشد: امیدوارم وقتی از خانه بیرون میروم، گریه نکنی و منتظرم بمانی.
بازی چی بپوشیم؟:
به کودک اجازه دهید بخشی از پروسه بیرون رفتن خودش و شما از خانه باشد و در انتخاب لباس و وسایل مورد نیاز مشارکت کند.
بازی عکاسی:
برای اجرای این بازی کافیست قبل از رفتن از خانه با کودک یک قرار بگذارید. شما و کودک هرکدام ۵ عکس از چیزهایی که در زمان جدایی خواهید دید، میگیرید و بعد از برگشتن این تصاویر را با هم میبینید و درباره آنها حرف میزنید. این کار به کودک کمک میکند تا درک بهتری از کارهایی که بزرگترها در نبود او انجام میدهد داشته باشند و با دیدن اینکه شما کجا بودید، اضطرابش فروکش خواهد کرد. (مثلا از فضای بانک برای کودک عکس بگیرید!)
چی ببریم:
این بازی ساده به شما کمک میکند تا کودک را برای بیرون رفتن خودتان یا او آماده کنید. وقتی میخواهید از خانه بیرون بروید یا وقتی کودک قرار است برای اولین بار به مدرسه برود یک بازی گفتاری جالب درباره چیزهایی که لازم است ببرید راه بیاندازید. برای اجرای این بازی کافیست جملاتی مانند: قابلمه ببریم؟ بگویید و کودک باید بگوید نهههه یا آررررره!
قایم باشک:
قایم باشک یکیاز بازیهایی است که به کودکان کمک میکند تا امکان نبودن والدین را درک کنند.
بوسه قایمکی:
برای انجام این بازی چند استیکر بوسه یا گل یا قلب بردارید و آنها را در جاهایی مختلفی مانند زیر بالشت، روی آینه و غیره بچسبانید. حالا به کودک بگویید من ۱۰ استیکر برایت در جاهایی مخفی کردم. آنها را پیدا کن. هرکدام از این استیکرها یک بوسه از سمت من برای تو هستند. هربار یکی را پیدا میکنی یکبار میبوسمت.
چک لیست بدن:
این یک بازی جالب برای قبل از رفتن و بعد از برگشتن شما به خانه است. قبل از اینکه از خانه بیرون بروید با کودک روبروی هم بنشینید و تک تک اجزای صورت هم را چک کنید و نقاشی آنها را بکشید. حالا شما نقاشی کودک را با خود بیرون میبرید و کودک نقاشی که از شما کشیده را پیش خود نگه میدارد. هرزمان دلتان برای هم تنگ شد، نقاشیها را نگاه میکنید. بعد از اینکه به خانه برگشتید. تمام اجزای صورت را که قبل از رفتن بررسی کرده بودید دوباره بررسی میکنید و مطمئن میشوید که مامان همان مامان قبل است و کودک هم همان کودک قبل است.
➕احساسات را به کودک یاد بدهید (علائم بروز هر احساس، نام آنها و روش ابراز و کنترل صحیح هریک). در این میان علائم اضطراب را نیز به کودک آموزش دهید(مثلا سرد شدن دست و پا، تپش قلب، حالت تهوع، دلپیچه و غیره). این کار باعث میشود کودک درک خوبی از حسی که در این لحظه دارد، داشته باشد و آن را کنترل کند:
تمرین تنفس:
به کودک یاد بدهید که در زمان داشتن اضطراب روی تنفس خود تمرکز کند و آن را بشمارد.
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
خانواده های گرامی ، سلام
🌱لطفا با آرامش و دقت هفت پیام بالا را مطالعه و بررسی بفرمایید.
صبر و دانش خود شما می تواند کمک موثری به فرزندتان با اختلال اضطراب جدایی کند. عمده موارد اضطراب جدایی و حتی اختلال اضطرابی با رعایت نکات فوق با همیاری خانه و مدرسه حل خواهد شد.
✍اما چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه ای باشید؟
برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا نیاز به کمک برای فرزندتان دارید، به دنبال «پرچم های قرمز» یا علائم شدیدی باشید که فراتر از علائم هشدار دهنده خفیف هستند. این شامل:
🔺چسبندگی یا عصبانیت نامناسب برای سن.🚩
🔺کناره گیری از دوستان، خانواده یا همسالان.🚩
🔺اشتغال به ترس یا احساس گناه شدید.🚩
🔺شکایت مداوم از بیماری جسمی.🚩
🔺هفته ها از رفتن به مدرسه امتناع می کند.🚩
🔺ترس بیش از حد از ترک خانه.🚩
👨🏻🏫 اگر تلاشهای شما برای کاهش این علائم نتیجه نداد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک متخصص سلامت روان پیدا کنید.
➕ جهت اطلاع، در این مواقع از درمان شناختی- رفتاری (CBT) ، بازی درمانی ، قصه درمانی ، خانواده درمانی و حتی در مواقعی دارو درمانی توسط متخصص استفاده می گردد.
موفق باشید
#کانون_تربیت_محور_برنا
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا ☀️
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
💬 یادگیری خودش خودش را جلو میبرد. (Learning is self directed)
⬜️ یادگیری برای جابجا کردن مقطع تحصیلی ما نیست، بلکه هدف از یادگیری، تغییر زاویه دید ما به جهان است.
⬜️ یادگیری یک کار داوطلبانه است. یادگیری همیشه در دسترس است و اثر همافزایی(compounds) دارد.
📌 چون یکبار که چیزی را یاد بگیریم، میتوانیم بارها و بارها از آن استفاده کنیم.
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
چلچراغ تربیت
🔹 اضطراب جدایی در مدرسه
🔸باحضور سرکار خانم شیخ بهایی
مشاور کودک و نوجوان
▶️ جلسه برخط (آنلاین)
از ساعت ۱۸:۱۵ عصر
روز دوشنبه (۳۰ مهر ماه)
🔹در برنامه قرار ، برقرار است ...
🔸لینک ورود:
https://gharar.ir/r/5ccc9bbb
➕ [ رهیاری و توانمندسازی خانواده ]
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
🔷 @borna_group
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
⚠️ نشانههای عمومی دانش آموزان بیش فعال هنگام آموزش :
◽️ عدم اتمام تکالیف و وظایف
◽️ بیتوجهی به سخنان و تدریس معلم
◽️ حواسپرتی
◽️ عدم تمرکز طولانی
◽️ خستگی زودرس در کارها
◽️ حوصله دانش آموزان بیش فعال زود سر میرود
◽️ تغییر در فعالیتهای موردعلاقه
◽️ قطع سخنان معلم
◽️ عدم رعایت نوبت در کلاس
◽️ دویدن دائم و راه رفتنهای بیاجازه در کلاس
◽️ بالا رفتن از ارتفاعات و کارهای خطرناک در مدرسه
⚠️ این مشکل درمان قطعی ندارد. اما میشود با کمک درمان های تلفیقی (رفتاری- دارویی) اختلال را کنترل کرد.
📌 سن طلایی درمان بیش فعالی و نقص تمرکز ، دوران پیش از دبستان و سال اول دبستان است .
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
اختلال بیش فعالی (ADHD) ، با ویژگی های بی توجهی، تکانشگری (داد و فریاد مکرر، صحبت با همکلاسی ها، عصبانی شدن، شکست مکرر در وظایف، ترک صندلی و مکان، بازی با اشیا نامناسب، بی قراری، ضربه زدن با دست و پا ...) و بیش فعالی همراه است.
سه نوع دارد.
بی توجه (IA)، تکانشی (HI)، ترکیبی (CT)
و درمان ها هم دو دسته کلی دارند:
غیر دارویی:
درمان شناختی یکپارچه نگر
شناسایی باورهای ناکارآمد
روان درمانی تحلیلی
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
طرحواره درمانی
گروه درمانی
سرمشق گیری
طب سنتی
دارویی
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)
#چالشگری #سرکشی
نوعی اختلال رفتاری است که در سنین اولیه دبستان و عمدتا در پسرها دیده می شود.
این کودکان معمولا:
- با بزرگترها زیاد بحث میکنند.
- از انجام آن چیزی که بزرگسالان میخواهند امتناع میکنند.
- همیشه قوانین را زیر سوال میبرند و از پیروی از قوانین خودداری میکنند.
- کارهایی برای آزار یا ناراحتی دیگران، از جمله بزرگسالان انجام میدهند.
- دیگران را به خاطر رفتارهای نادرست یا اشتباهات خود مقصر میدانند.
- به راحتی از دست دیگران ناراحت میشوند.
- غالباً برخورد عصبانی دارند.
- تند یا نامهربانانه صحبت میکنند.
- انتقام جو یا به دنبال انتقام جویی هستند.
چه درمانی دارد؟
درمان شناختی-رفتاری برای کودک
خانواده درمانی
گروه درمانی (تقویت مهارتهای اجتماعی و بین فردی)
داروها (اغلب برای درمان ODD استفاده نمیشود)
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
اختلال سلوک (CD) نوعی اختلال رفتاری محسوب میشود که قبل از سن ۱۰ سالگی بروز پیدا میکند و در نوجوانی شدت میگیرد. این اختلال شخصیت دارای الگوی ثابتی از رفتارهای پرخاشگرانه و نافرمانی است.
اختلال سلوک یا Conduct disorder که با اسم اختصاری CD شناخته میشود یکی از شایعترین اختلالات رفتاری است که کودک مبتلا به آن از قوانین و هنجارهای مرتبط با سن خود پیروی نمیکند. اغلب افراد این اختلال را با شیطنت دوران کودکی اشتباه میگیرند.
شما نباید با مشاهده کوچکترین نافرمانی به کودک خود برچسب اختلال سلوک بزنید. این اختلال چیزی فراتر از شیطنتهای کودکی است. درواقع نوجوان نسبت به افراد دیگر، حیوانات خانگی و هر موجود زندهای ظالمانه رفتار میکند و دست به تخریب اموال میزند. اگر اختلال سلوک در کودکی یا نوجوانی درمان نشود به نوعی اختلال شخصیت با نام اختلال شخصیت ضداجتماعی بزرگسالان تبدیل خواهد شد.
راه های درمانی:
آموزش مدیریت انضباط از طریق والدین
روان درمانی
آموزش مدیریت خشک
درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان مبتنی بر جامعه
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
اختلال ADD (Attention Deficit Disorder - ADD) که معمولاً برای توصیف علائم بی توجهی،حواس پرتی، حافظه کاری ضعیف و عملکرد ضعیف استفاده می شود.
اما ADHD اصطلاحی است که برای توصیف علائم اضافی بیش فعالی و تکانشگری استفاده می شود.
اختلال ADD قسمتی ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه است. برای درک فرق اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی و درک علائم این دو، باید با نشانههای هر کدام به طور جداگانه آشنا شوید. ADD مولفههای بیش فعالی را ندارد و بیشتر برای کسانی است که فراموشکار، بیعلاقه و بینظم به نظر میرسند.
در مقابل برای ADHD (یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه) فرد علاوه بر این علائم، انرژی زیادی دارد که قابل کنترل نیست. همچنین این افراد مشکلات خود را بیشتر بروز میدهند.
۱)ورزش
۲)رژیم غذایی سالم
۳)رفتار درمانی
۴)رفتار درمانی برای والدین
۵)استفاده از نوروفیدبک
۶)درمان با دارو
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
چگونه افراد معتاد به یادگیری می شوند؟
در فرآیند آموزش و یادگیری در عموم مدارس، 🔎 یافتم ... یافتم ... می دونی امروز چی یاد گرفتم ؟
📌به مرور تبدیل می شود به :
کی تعطیل میشیم؟ کی آخر هفته میشه؟ حالا لازمه این رو بدونیم یا در امتحان میاد؟
📍به نظرتون آیا چنین شخصی را می توان وادار به یادگیری یا مجبور به درک اهمیت آن کرد؟! قطعا خیر ...
📚 از جهت علمی ثابت شده است که:
۱. کودکان برای یادگیری نیازی به پاداش ندارند.
۲. در تمام سنین، تاثیر انگیزه درونی در یادگیری و موفقیت تحصیلی، نیرومندتر از پاداش است.
۳. پاداش در ازای یادگیری، انگیزه درونی را تضعیف می کند.
هرچقدر با ملاک های بیرونی یادگیری را دنبال کنیم، مانع درگیری خودجوش و مشارکت فعال در امر آموزش می شویم. و بلکه بیشتر موجب نگرش منفی نسبت به یادگیری کیفی و عمیق خواهیم شد.
🗞 اما چرا ما روشهای متداول را کنار نمی گذاریم؟
۱. نمیدانیم روش جایگزین چیست.
۲. وقت کم، فرصت تعامل را کم می کند.
۳. شیوه های کنترلی و تهدیدی، ناشی از عجز و ناتوانی است.
۴. اگر از بالادستی تحت فشار باشد، کنترل بیشتر می شود.
❓سوال شایع این است: پس چگونه در کودکان انگیزه ایجاد کنیم؟!
🔺این برداشت نادرست از مفهوم انگیزه هست و در چهارچوب کنترل گری است... ما فقط می توانیم و باید زمینه ها را ایجاد کنیم
🚨♾ با نمره گرایی مخالفت کنید!
۱. لااقل تعداد تکالیفی که قرار است به آنها نمره و امتیاز دهید را محدود کنید!
۲. تعداد رتبه ها را به دو رتبه کاهش دهید. عالی ، هنوز کامل نیست.
۳. در حین یادگیری هرگز نمره ندهید.
۴. هرگز به تلاش دانش آموز، نمره ندهید.
۵. هرگز نمرات یا امتیازات را روی منحنی نبرید.
۶. دانش آموزان را در روند ارزشیابی شرکت دهید.
〰 🧩 و بالعکس، یادگیری به عنوان یک کشف را ترویج کنید:
۱. شرایط یادگیری فعال را فراهم کنید.
۲. دلیل انجام تکالیف را بیان کنید.
۳. کنجکاوی ها را برانگیزید.
۴. خود یک الگو باشید و یادگیری ها و نکات جالب را به اشتراک بگذارید.
۵. از اشتباهات استقبال کنید.
و از ۳ اصل کلیدی انگیزش، غافل نشوید :
- همکاری ، یادگیری گروهی و مشارکتی
- محتوا ، پرداختن به موضوعاتی که ارزش یادگیری دارند
- اختیار ، استقلال در کلاس درس
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 «جیگسا» یکی از متدهای روش یادگیری فعاله، روش فعالیت گروهی مبتنی بر سرگرمیه که در فارسی به «پازل» معروفه.
در این روش هر کسی مسئول قسمتی از بحث آموزشیه که طی یک کار گروهی مبحث و یا یک پازل کامل میشه.
🧩 یکی از نکات قابل توجه این روش علاوه بر تقویت کارتیمی و گروهی اینه که هر کسی بر اساس نوع یادگیری خودش بحث رو یاد گرفته و به دیگر همگروهی های خودش یاد میده.
➕ مشابه این روش را ما در «رویداد کتاب نوردی» در دهه اخیر اجرا کردیم.
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
🔷 @borna_group
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
⛓ پاداش ها، علتها را نادیده می گیرد
نیاز نیست به علت ایجاد مشکل توجه شود!
چرا جیغ می زند؟ چرا تکلیف نمی نویسد؟ چرا کم انگیزه است؟ ... مهم نیست.
علت جذابیت رفتارگرایی، این است که تلاش چندانی از سمت مداخله گر نیاز ندارد! وقتی انگیزه ای برای تغییر یا یادگیری نیست و مطابق میل ما رفتار نمیشود ، از این دو راهکار استفاده می شود.
در صورتی که بدون فهم چرایی رفتار، تجویز اصلاح ممکن نیست.
🥊 پاداش، خطر پذیری را تضعیف میکند
چرا که مطابق میل دیگری بودن را تشویق میکند.
پاداش، به ظاهر می تواند مستلزم تلاش خلاقانه باشد. ولی در عمل چنین نیست. مطابقت رفتار برای کسب پاداش ، هدف می شود.
🔍 کاهش علاقه و کنجکاوی
محرک های بیرونی و مشوق های قراردادی، لذت درونی از خود کار و کنجکاوی ها را کم می کند. و از کیفیت کار، می کاهد.
پاداش، به مرور علاقه را در افراد می کشد. و قدرت تخریبی دارد!
شرط و پیش نیازها ، معمولا مطلوبیت و ارزش کمتری دارند.
پاداش ها، چون عامل کنترل گرند، استقلال افراد را کم می کنند. اصولاً افراد، محدودیت ها را دوست ندارند. و در محدودیت ها، خلاقیت کم می شود.
☺️ با این همه مشکل! باز هم رفتارگرایان به ظاهر دقیق تر، فکر میکنند با ترکیب دو نوع انگیزه درونی و بیرونی می توان به بهترین نتیجه رسید!
یا اینکه استفاده مقطعی از پاداش را آسیب زا نمی بینند!
یا اینکه پاداش دادن را اجتناب ناپذیر و مطلوب مردم و غیرقابل حذف می دانند!
یا اینکه می گویند: بعضی افراد ذاتا تمایل به مشوق های بیرونی دارند! در حالی که برعکس! انسان ها فطرتا دنبال کاوشگری هستند.
🍡🍭مسئله ما با دعوت به بستنی دادن نیست. با مشروط کردنش به فلان رفتار افراد و کنترل گری بیرونی است.🍦🍭
🤚✌️اجازه بدهیم افراد خودشان علایق شان و پاداش شان را تشخیص بدهند و خودگردان باشند.
🤏 اگر به هر دلیل می خواهید پاداش بدهید، لااقل مسمومیتش را کم کنید!
🤒 از برجسته کردن و نمایش دادن آن بپرهیزید.
😵 پاداش را شرط کار قرار ندهید.
🥱 هرگز دریافت پاداش را به صورت مسابقه در نیاورید.
🥴 پاداش را به عنوان یک کار یا تکلیف در آورید.
😴 افراد را در چگونگی استفاده از پاداش دخالت دهید.
😧 سعی کنید افراد را در مقابل تاثیر زیانبار پاداش بر انگیزه، مطلع و مصون سازید.
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
تشویق و تنبیه دو روی سکه اند
💎 در هر دو راهکار تشویق و تنبیه، به طور طبیعی احساسی از جنس: تهدید / نظارت / ارزیابی شدن/ محدودیت زمان/ امر و نهی/ رقابت با دیگران می کنیم!
این باور که با محرک های بیرونی می توان امور ملال آور را جذاب کرد، نوعی ساده اندیشی است.
بلکه برعکس، خلاقیت را کم و عملکرد در امور حتی عادی را کم کیفیت تر می کند.
📚 از جهت علمی بهت آور است:
📍ضعف عملکرد افراد در ازای دریافت پاداش!
📍ایجاد نفرت از کاری که باید برای به دست آوردن پاداش، انجام داد. به خصوص هر چه وعده پاداشی که داده می شود، مطلوب تر باشد.
🧮 رفتارگرایان نیز الان بر این باورند که وسوسه دریافت پاداش، تمرکز ما را از انجام مسئولیت یا تکلیف با کیفیت کم می کند.
❓پرسش جدی این است:
چرا باید دیگران را ترغیب به کاری کنیم که علاقه فطری و طبیعی به آن ندارند؟!
حتی در چنین شرایطی که به این نتیجه رسیدیم که تکلیف کسل کننده باید انجام شود، باز هم تشویق و تنبیه تنها گزینه نیست.
😎 روش های آزادمنشانه و محترمانه تری هم وجود دارد!
👍حالاپاداش بدهیم یا تنبیه کنیم؟👎
به مرور رفتارگرایان از تنبیه و ایجاد تجربه ناخوشایند، به ««مچگیری در زمان انجام کارهای درست (تشویق)»» رسیده اند.
اما :
👊 پاداش ، اثر تنبیهی دارد.
این دو راهکار، ضد هم نیستند. دو روی یک سکه هستند و شبیه به هم عمل می کنند.
این دو راهکار، در زمانی که نیروهای طبیعی میدانی در انگیزه بخشی موثر نیستند، به کار می آید.
🤝از طرفی آموزگاران و والدینی که از تشویق استفاده می کنند، به احتمال بیشتری به راهکار تنبیه هم متوسل می شوند (رابطه معنادار).
👊 پاداش مانند تنبیه، ماهیت کنترل کننده از طریق فریفتن دارد.
و بعضی -عمده افراد- پاداشی که به آن امید بسته اند را دریافت نمیکنند.
رفتارگرایان جهت حل این مشکل می گویند : 👐۱. پس پاداش را به همه بدهیم! (بی اهمیت کردن تلاش، و عملا پاداش نبودن وقتی بی معیار و شرط است) ۲. از قبل معیار ندهیم و بی شرط عمل کنیم. بعد از انجام کار بگوییم : فلان چیز را دادم چون فلان کار را کردی. (به اعتقاد ما نیز لااقل اثر سوء کمتری دارد)
👋پاداش روابط را مخدوش می سازد ... نابغه یا دانشمند هفته !!
همکاری و ارتباط صادقانه و مثبت، اعتماد، شرط لازم برای یادگیری ، عملکرد بهینه و انجام تکالیف با کیفیت و لذت بخش است.
🥇🔺حتی پاداش هم به حفظ و توسعه روابط مثبت و همدلانه کمک نمیکند.
چون این دو راهکار، محصول نابرابری است و توسط کسی که قدرت نابرابر و تفوق دارد اتفاق می افتاد.
پاداش در روابط افقی و عمودی و در رشد یادگیری، خلاقیت و مسئولیت پذیری خلل ایجاد می کند.
پاداش ها، حس مشترک برای تعاون، همکاری و کار تیمی را کاهش می دهند. و ستیز، حسادت، حس نابرابری و تبعیض را افزایش.
به خصوص وقتی تعداد پاداش، محدود است.
🏃🏻🥇🥈🥉رقابت و مسابقه:
۱. ایجاد اضطراب میکند و بر عملکرد فرد تاثیر منفی می گذارد.
۲. افراد ضعیف تر را دلسرد و بی اعتماد به نفس می کند.
۳. نتایج را به عوامل ورای کنترل نسبت می دهیم و در نتیجه احساس ضعف در توانایی ایجاد، و حس مسئولیت پذیری را کم می کند.
۴. خصومت و تنش مسموم در جمع ایجاد می کند (مقصر تلقی کردن سایرین) به خصوص در مواقع تنبیه و تشویق جمعی.
✍ یادداشت ، حامد سعادت پور
╭┈────𖦹 عضو هیات اندیشهورز نوآیند
╰─┈➤ 🆔 @hamed_saadatpour
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
📳 @borna_group
بد خط نویسی به چی میگیم؟
🔹ناخوانا بودن دست خط کودک
🔹خودداری کودک از انجام فعالیت کتبی
🔹نامرتب بودن فعالیت کتبی
🔹نوشتار غیرپیوسته و نامنظم کودک
🔹کلمات و جملاتی که نسبت به خط صاف بالاتر یا پایینتر نوشته شده اند
🔹بعضی از حروف دیرتر برخی دیگر کمرنگ تر هستند
مهم نیست! مگه مشکلی ایجاد می کنه؟!
بله ... چرا ایجاد نکنه :
🔺سرخوردگی در مدرسه
🔺عدم یادگیری دروس
🔺سرعت پایین نوشتن
🔺مشکلات آموزشی و ارزشیابی
🔺دشواری در بیان افکار و عقاید به صورت کتبی
🔺عدم تمایل به انجام تکالیف کتبی
در سن پایین، چه دلایلی می تواند داشته باشد؟
شایع ترین دلیل، ضعف ماهیچه های دست هست و مناسب ترین راهکار، قوی کردن آن از طریق دست ورزی.
( البته چپ دستی، مشکل نیمکره ها، اختلال در عملکرد دست و انگشتان به دلیل ضایعات عصبی، مشکلات بینایی/استخوانی/ روانشناختی هم می تواند باشد)
مهارت های اولیه ای هم لازم دارد:
➕دست ورزی و تقویت ماهیچه ها
➕تمرین نحوه صحیح مداد دست گرفتن
➕تمرین نوشتن حروف در اندازه مناسب
➕رعایت فاصله بین حروف و کلمات
➕نگهداشتن و کنترل یک مداد یا خودکار
➕نگه داشتن کاغذ با یک دست در حالی که مشغول نوشتن با دست دیگر
➕اعمال فشار مناسب روی کاغذ با مداد
➕قرار دادن دست یا بازو در موقعیت مناسب
➕و بعد به مرور تمارین زیبا نویسی
✍خودش خود به خودی خوب میشه؟ نه ...
✍آیا نیازه با سرعت در کلاس اول خوب بشه؟ نه ... زمان و تمرین می خواهد
✍آیا با صرف شرطی سازی و تشویق و تنبیه خوب می شود؟ ابدا بلکه بدتر می شود و عوارض اضطرابی و ... دارد
✍چه کنیم برای انگیزه؟ مطابق رویه ایجاد انگیزه درونی که توضیح داده شد
- اولا در تشخیص اینکه کدام نوشته بهتر شده، از کودک کمک بگیریم.
- مواردی که خوب شده را بازخورد مثبت کلامی و تایید بدهیم.
- از او بخواهیم یک مورد دیگر مثل همان بنویسید.
- هیچ وقت نخواهیم کل نوشته که حاصل تلاش اوست را پاک کند! هیچ وقت خودمان دست به پاک کن نشویم!
#خودیاریوالدین #آکادمیبرنا
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
🆕 B2n.ir/r33748
💠 @borna_group
🌐 www.borna-gp.ir
مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی #گروه_خلاق_برنا
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
[ توسعه فردی | توانمندسازی | تعالی خانواده ]
هدایت شده از پژوهشکده راهبردی نوآیند
چلچراغ تربیت
🔹 شوق نوشتن
🔸باحضور سرکار خانم اشجع
کارشناسی ارشد روانشناسی و رهیار دبستان هدهد
▶️ جلسه برخط (آنلاین)
از ساعت ۱۸:۱۰ عصر
روز دوشنبه (۱۴ آبان ماه)
🔹در برنامه قرار ، برقرار است ...
🔸لینک ورود:
https://gharar.ir/r/5ccc9bbb
➕ [ رهیاری و توانمندسازی خانواده ]
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
[ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ]
#پژوهشکده_راهبردی_نوآیند دانشگاه اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتیتحقیقاتی_برنا
💠 @UI_noaiand
💠 @UiResearch
🔷 @borna_group
آکادمی لوحه
چلچراغ تربیت 🔹 شوق نوشتن 🔸باحضور سرکار خانم اشجع کارشناسی ارشد روانشناسی و رهیار دبستان هدهد ▶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا