هدایت شده از امور فرهنگی مسجد صاحب الزمان عج
s.mp3
1.34M
🎙 جلسه دوازدهم- 1402.11.11
سخنرانی حجه الاسلام #سعادتمند
موضوع: محتوای بروز تبلیغی بر اساس آیات و روایات
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🎙جلسه اول - 16 مهر 1402
🎙جلسه دوم - 23 مهر 1402
🎙جلسه سوم - 30 مهر 1402
🎙جلسه چهارم - 7 آبان 1402
🎙جلسه پنجم - 14 آبان 1402
🎙جلسه ششم - 21 آبان 1402
🎙جلسه هفتم - 3 آذر 1402
🎙 جلسه هشتم - 12 آذر 1402
🎙 جلسه نهم - 10 دی 1402
🎙 جلسه دهم - 17 دی 1402
🎙 جلسه یازدهم - 11 بهمن 1402
امور فرهنگی مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/masjedmarkaz
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎙 جلسه دوازدهم- 1402.11.11 سخنرانی حجه الاسلام #سعادتمند موضوع: محتوای بروز تبلیغی بر اساس آیات و رو
این سخنرانیهای کوتاه در جمع فضلای مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور ایراد شده و مناسب همه عاشقان مکتب قرآن و عترت است که میخواهند از مطالعات تطبیقی در سخنان خود در جمعهای مختلف استفاده کنند.
برگزیدهای از مطالعات بین المللی منتشرشده را از اینجا و منتخبی از مطالعات فرامتنی منتشرشده را از اینجا ببینید.
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راوی جراحت های دشمن باشیم!
🔸 اگر میخواهیم متدینین سرخورده نشوند باید به آنان نشان دهیم که:
جنگ اُحُد، واکنشی است از سوی دشمن به آن زخمهایی که در جنگ بَدر به او زدهایم؛ کودک کُشی در کرمان واکنشی است به زخم هولناکی که از طوفانالاقصی خوردهاند!
🔗 حتما فیلم کامل ۲۲ دقیقهای مصاحبه را مشاهده فرمایید:
https://www.aparat.com/v/Mt4k6
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 راوی جراحت های دشمن باشیم! 🔸 اگر میخواهیم متدینین سرخورده نشوند باید به آنان نشان دهیم که: جنگ
حتما فیلم ۲۲ دقیقه ای که لینکش در همین پست موجود است را کامل ببینید.
ادله دیگری هم ارائه شده است.
💠 نقش ثروتهای حیفا در حماسه ۲۶ فروردین!
#یادداشت ۱ - بیست و هشتم فروردین ۱۴۰۳
✍ محمد سعادتمند
هر کسی در ساعات پایانی ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ مشغول بالا و پایینکردن شبکههای اجتماعی بود و خبرهای پاسخ ایران به اسرائیل را دنبال میکرد متوجه نوعی تغییر موضع از سوی مقامات آمریکایی میشد. چه شد که یکباره حامیان همیشگی اسرائیل پشت طُفیلیشان را خالی کردند و به نتانیاهو گفتند ما نیستیم؟!
برای پیدا کردن جوابش بد نیست سری به آیه ۲۰ سوره فتح بزنیم. همان آیهای که خدای حکیم به اتفاقات جنگ با یهودیان خیبر پرداخته: "قبلا به شما وعده غنیمتهای بزرگی را داده بودم؛ الان، در جنگ با این یهودیانِ کافر [۱]، یکی از مهمترین آن هدیهها را به شما میدهم."
کدام هدیه؟ معلوم است! شکستنِ شاخِ کینهایترین دشمنانتان. [۲] با حمله شما به قلعه مستحکم خیبر، ثابت شد که اهل یاریکردن دین من هستید، حالا وقت یاریکردن شماست: "كَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنْكُمْ" خبر دارید مشرکین میخواستند به کمک یهودیان خیبر بیایند و کار شما را یکسره کنند؟
قبيله اسد و قبیله غطفان حتی راه افتاده بودند و یک منزل هم طی کرده بودند. اما ما در میانه راه خبری به گوششان رساندیم: اموالتان در حیفا در معرض نابودی است! اگر به یاری یهودیان خیبر رفتید دیگر باید منافعتان را نابودشده بدانید! [۳] در دل مشرکان ترس انداختیم. [۴] آنها هم از کمک به یهودیها منصرف شدند. به همین راحتی!
احتمالا از این به بعد هر موقع "كَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنْكُمْ" را در این آیه خواندیم باید یاد ۲۶ فروردین بیافتیم! و یاد اینکه در آن شب چه شد که مهمترین حامیان اسرائیل، سریع پشتش را خالی کردند!
و یاد اینکه خدا کارش را بلد است.
#آبکش_آهنین
#ارسل_علیهم_طیرا_ابابیل
[۱] اگر میپرسی چرا میگوییم یهودیهای کافر، اینجا را ببین!
[۲] این، تعبیرِ قرآن از یهودیهای کافرست؛ به آیه ۸۲ سوره مائده نگاه کن.
[۳] المغازی (واقدی)، ج۲، ص۶۵۰
[۴] این کار را خدای ما به خوبی بلد است. این آیات را ببین: سوره آل عمران، آیه ۱۵۱ و سوره انفال، آیه ۱۲
@mTatbiqy
💠 ایرانیان در ۲۶ فروردین چه زیبا نشان دادند اهلسنتند!
#یادداشت ۲ - بیست و هشتم فروردین ۱۴۰۳
✍ محمد سعادتمند
بیشتر از شش ماه ببینی کثیفترین موجوداتِ انساننما چگونه کودکان مظلوم را دارند زیر رگباری از بمبها به شهادت میرسانند و تو مجبور باشی که فقط تماشا کنی و خون خونت را بخورد! و هِی پای تلویزیون و فضای مجازی تصاویر معصومشان را نگاه کنی و زیر لب بگویی: "بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ"[۱]
هرچه غیرتیتر باشی سختتر است! اینکه بشنوی حالا که دستشان به حماس نمیرسد چگونه زنان را زیر آوار ساختمانها گیر میاندازند و مستأصل میکنند.
اما الان وقت تصمیمگرفتن است. جامعه جهانی هر جوری بزنیم احتمالا به ما حق میدهند. کجا را زیر ضربه بگذاریم که دلمان بیشتر خنک شود؟ یک لحظه سکانس را به عقب ببریم...
آیه ۲۰ سوره فتح، وقتی دارد در مورد جنگ مسلمانان با یهودیهای خیبر صحبت میکند، میگوید ای پیامبر! "لِتَكُونَ آيَةً لِلْمُؤْمِنينَ" داستان خیبر باعث شد تو برای مؤمنین یک معیار شوی! معیار چه؟ اینکه میشود با خدا بود و بر یهودیهای کافر [۲] و نامَرد پیروز شد. میشود دین خدا را رعایت کرد و در عوضش خدا هم همهجوره برایت مایه میگذارد و قهرمانت میکند.
مگر پیامبر در جنگ خیبر چه کرد که خدا اینگونه از او قهرمان میسازد؟ تصور کنید! یهودیان بنی نضیر انواع گرفتاریها را برای حکومت پیامبر ایجاد کردهاند، از خونهای بسیاری که در فتنههای مختلف بر زمين ریخته شد مسببش اینها هستند تا تنور برخی از جنگهای بزرگ که با فتنهانگیزیِ این بیدینها گرم شده.
حالا وقتش رسیده پیامبر، خشم انقلابی خود را بر سرشان خالی کند. همه هم حق میدهند. بالاخره صدتا ضربه خورده و الان قرار است نه یک انتقام جدی بلکه یک سیلی به گوش یهودیهای خیبر بزند.
اما اصحابش میگویند یکی از دغدغههای جدی او این بود: "حواستان باشد زنان و کودکان یهودی کُشته نشوند" [۳]
در عملیات وعده صادق، بار دیگر دنیا به چشم خود دید که روش و سنت رسول خدا در جنگ با یهودیانِ خیبر توسط آیت الله سید علی خامنهای زنده شد. او با اینکه قدرت داشت، نشان داد که بیش از بسیاری، اهل رعایت سنت است.
درود بر خامنهای قدرتمند که در اوج جنگ هم مهربانی فراموشش نمیشود.
[۱] آیه ۹ سوره تکویر
[۲] اگر میپرسی چرا میگوییم یهودیهای کافر، اینجا را ببین!
[۳] فَنَهَاهُمْ عَنْ قَتْلِ النِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ.
مصنف (ابن ابی شیبه)، ج۶، ص۴۸۲ و ج۷، ص۳۹۶
@mTatbiqy
💠 روایت دفاع فاتحانه!
#یادداشت ۳ - بیست و نهم فروردین ۱۴۰۳
✍ محمد سعادتمند
حالا که عملیات "وعده صادق" پیروزمندانه اجرا شده، باید برای مردم روایت کنیم. [۱] روایت چه؟ روایتکردن از اینکه درست است ما پیروز شدیم ولی مردم عزیز! یادتان باشد که ما تجاوزگر و جنگطلب نیستیم و جنگ را طرف مقابل شروع کرده.
مومنین معمولا وقتی در جنگ پیروز میشوند اولویتشان این است که مارش پیروزی بنوازند و بر طبل شادانه بکوبند اما خدا و اهلبیت علیهم السلام تازه شروع به روایت میکنند.
غزوه ذیأمر با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۱۱ سوره مائده میفرماید "مردم! پیامبر جنگ را راه نیانداخته بود... اول آنها شروع کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ) و بعد خدا کمک کرد و شما پیروز شدید (فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ).
جنگ احزاب با آنهمه سختیاش با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۹ سوره احزاب، وقتی شروع میکند به روایتکردن میگوید: " مردم! یادتان میآید اول آنها حمله کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ) بعد خدا شما را یاری کرد و ... (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً).
جنگ جمل با فتح و ظفر به اتمام رسیده اما مولای متقیان به شیعیانش نامه نوشته و مفصل از جنایات جملیها گفته! اینکه اینها چه افراد پاکی را به قتل رساندند که من مجبور شدم وارد جنگ شوم: "حکیم بن جبله را به همراه ۷۰ تن از بهترین مؤمنین در بصره کشتند. استاندار من، عثمان بن حُنَیف را با فریب دستگیر کرده، تمام موهای سر و صورتش را کَندند و تکهتکهاش کردند." [۲] و از این دست تبیینها...
در گعدههایی که در مسجد با مردم داشته همین روایت را ادامه داده: "من اول و آخر باید با جملیها میجنگیدم ولی اگر دیرتر از این اقدام میکردم دست به جنایتهایی میزدند که دیگر نمیشد جبرانش کرد" [۳] یا اصرار بر این مطلب که "من جنگ را شروع نکردم؛ تازه خیلی هم حوصله به خرج دادم که دست بردارند ولی دیدم آدم نمیشوند" [۴].
چرا خدا و اهلبیت علیهم السلام اینقدر اصرار دارند برای عموم مردم توضیح بدهند که حکومت مؤمنان جنگطلب نیست؟ واضح است! چون مردم اگر چنین حس منفی و مضرّی به حکومت پیدا کنند دیگر با حکومت همراهی نمیکنند!
و اما روضه مولا:
وقتی علی علیه السلام در این روایت دفاع فاتحانه دستتنها ماند پس از مدت کوتاهی همین تصویر جنگطلبانه از حکومت مبارکش در ذهن مردم جا گرفت. و کار به جایی رسید که به مردم میگفت: "اسم جنگ که میآید از کنار علی بن ابیطالب فرار میکنید" و مردم در جوابش میگفتند چرا تو مثل عثمان، ضربات دشمن را نادیده نمیگیری که اینقدر کشور وارد جنگ نشود؟ [۵] صبورانه پاسخ میداد: "به خدا قسم آن کسی که به دشمن اجازه بدهد گوشت تنش را ببرد و استخوانش را بشکند حاکم بیدین و ضعیفی است. من هیچوقت به خودم اجازهی پذیرفتن چنین ذلتی را نمیدهم" [۶]
نگذاریم تصویر حکومت مؤمنین در ذهن مردم خراب شود.
نگذاریم فرصتِ روایت دفاع فاتحانه از دست برود. از همین الان دست بهکار شویم...
[۱] قبلا در دو موقعیت دیگر، دو الگوی روایت از نگاه قرآن گفته شده. روایت پیشرفت ما و روایت جراحتهای دشمن.
[۲] فَمَثَّلُوا بِهِ كُلَّ اَلْمُثْلَةِ، وَ نَتَفُوا كُلَّ شَعْرَةٍ فِي رَأْسِهِ وَ وَجْهِهِ
کشف المحجة (سید بن طاووس)، ص۱۸۳
[۳] فَأَصِيرُ إِلَى مَا كَرِهْتُ أَوَّلًا وَ آخِراً وَ قَدْ أَهْمَلْتُ الْمَرْأَةَ وَ جُنْدَهَا يَفْعَلُونَ مَا وَصَفْتُ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ مِنَ النَّاسِ
[۴] لَمْ أَهْجِمْ عَلَى الْأَمْرِ إِلَّا بَعْدَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ تَأَنَّيْتُ وَ رَاجَعْتُ وَ أَرْسَلْتُ وَ سَافَرْتُ ...
الخصال (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۷۸
[۵] يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَهَلَّا فَعَلْتَ كَمَا فَعَلَ ابْنُ عَفَّانَ؟!
[۶] وَيْلَكَ إِنَّ فِعْلَ ابْنِ عَفَّانَ لَمَخْزَاةٌ عَلَى مَنْ لَا دِينَ لَهُ ... وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَخْذَعُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ ... لَضَعِيفٌ
امالی (شیخ مفید)، ص۱۴۸
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 #مصاحبه_اختصاصی | از معرفی کردن قهرمانان زنده در بین مسئولین کشور میترسیم؟ 🔸 وقتی در بین مسئولین
📸 از معرفی کردن قهرمانان زنده در بین مسئولین کشور میترسیم؟
🔸 وقتی در بین مسئولین فعلی افرادی را به عنوان قهرمان معرفی کنیم و به آنها و ویژگی برجسته شان به خوبی بپردازیم قلب مسئولان دیگر را برای حرکت به سمت آن ویژگی مثبت محکمتر کرده و آنان را زودتر به حرکت در میآوریم.
#ایستادگی_پای_حق
#لایخافون_لومة_لائم
▫️تحلیل و بررسی آیه ۱۲۰ سوره هود را ببینید
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 گزارش شفاهی از چندین مطالعه تطبیقی با موضوع روایات طبی 🎙 سخنرانی حجت الاسلام سعادتمند 🔸 با موضوع
♨️درس تحقیقات جدید در عرصه روایات طبی با تدریس حجتالاسلام سعادتمند به صورت آنلاین روزهای شنبه و سهشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار میشود.
سهشنبه، ۴ اردیبهشتماه اولین جلسه از این درس خواهد بود.
لینک شرکت در کلاس:
https://event.alocom.co/class/mohammad.dareini/shafiye1
لازم به ذکر است قبل از شرکت در کلاس، به مطالعه جزوه مربوط بپردازید.
برای دسترسی به جزوهی این درس، به لینک زیر در سایت دانشگاه شافیه مراجعه کنید.
https://lms.shafiye.ir/course/view.php?id=151
👋 برای آموزش رایگان و آسان طب اسلامی به شافیه بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3241869397C786926af21
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 #مصاحبه_اختصاصی | با یهودیهای جهان ارتباط بگیریم! 🔸 آینده پژوهی قرآن به ما میفهماند که یهودیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاخام یهودی در دفاع از خیزش دانشجویان آمریکایی؛ بیایید همه فریاد بزنیم: اسرائیل، تو نماینده مردم یهود نیستی!
@mTatbiqy
💠 پشهای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیدۀ خودبین بریز!
#یادداشت ۴ - دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳
✍️ محمد سعادتمند
من از اینکه در قرآنم از پشه مثال بزنم خجالت نمیکشم! [۱] خودم میدانم که مثالهایم بعدا به انسانهای شریفی تطبیق میشود ولی برای اینکه قدرت خود را نشان دهم باید از موجودی کمتوان و کوچک مثال بزنم!
قدرتی مثل نمرود که در مقابل من طغیان کرده و میخواهد به جنگ من بیاید را -اگر بخواهم- میتوانم بهراحتی با یک پشه از بین ببرم. [۲]
وقتی ابراهیم بتشکنی کرد، نمرود دستور داد برای او گودالی درست کنند و ابراهیم را در آن آتش بزنند. ابراهیم را در آن آتش مهیب انداختند [۳] ولی دوست خودمان، ابراهیم را با سلامتی از آن مهلکه بیرون آوردیم؛ در عوضش نمرود را به ضعیفترین نیروهایمان واگذار کردیم. [۴] نمرود برای ابراهیم نقشه کشیده بود که او را از بین ببرد، ولی ما بازی را عوض کردیم: نمرود را به خودش و گرفتاریهای خودش مشغول کردیم. [۵]
امروز هم روزگاری است که نمرود زمانهتان[۶]، پیروان ابراهیم را در گودالی پر از آتش به نام غزه گیر انداخته و هولوکاست واقعی را با خیال راحت رقم میزند؛ به بهانه بتشکنی بزرگ آنان در طوفانالاقصی. اما من از جایی که فکرش را هم نمیکند: از دانشگاههای آمریکا، از اوهایو و هاروارد و استنفورد؛ به سراغش میآیم. کار را به جوانانی که هیچ سلاحی در دست ندارند سپردهام.
من اینگونهام! آنهایی که خیال میکنند جایشان مستحکم است و از سر شکمسیری شورِ ظلمکردن به دیگران را درمیآورند، خودم به سراغشان میروم، از جایی که فکر نمیکنند. [۷]
خواست تا لاف خداوندی زند/برج و باروی خدا را بشکند
پشهای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیده خودبین بریز
[۱] إِنَّ أللهَ لا يَسْتَحْيي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً
سوره بقره، آیه ۲۶
[۲] امام صادق علیه السلام: و أهان بها جبارا تمرّد على الله و تجبر... فدخلت في منخره حتى وصلت إلى دماغه فقتلته
احتجاج (طبرسی)، ج۲، ص۸۶
[۳] امام صادق علیه السلام: لَمَّا کَسَرَ أَصْنَامَ نُمْرُودَ أَمَرَ بِهِ نُمْرُودُ فَأُوثِقَ وَ عَمِلَ لَهُ حَیْراً وَ جَمَعَ لَهُ فِیهِ الْحَطَبَ وَ أَلْهَبَ فِیهِ النَّارَ ثُمَّ قَذَفَ إِبْرَاهِیمَ ع فِی النَّارِ لِتُحْرِقَهُ
الکافی، ج۸، ص۳۷۱
[۴] فَسَلَّطَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَضْعَفَ خَلْقِهِ لِيُرِيَهُ قُدْرَتَهُ وَ عَظَمَتَهُ وَ هِيَ اَلْبَعُوضُ
احتجاج (طبرسی)، ج۲، ص۸۶
[۵] قالُوا حَرِّقُوهُ... أَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرينَ
سوره انبیاء، آیه ۶۸ و ۷۰
[۶] برای آشنایی با نوعی از مبارزه با نمرود زمانه اینجا و اینجا را ببینید.
[۷] ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللهِ فَأَتاهُمُ اللهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا
سوره حشر، آیه ۲
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «تاثیر دعاکردن بر افزایش سلامت»
📝 پروفسور نیل کراوز - استاد جامعهشناسی و محقق سرشناس بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان آمریکا و یکی از ۲۵۰ دانشمند پراستناد علوم اجتماعی- در مقالهای با عنوان
«Praying for Others, Financial Strain, and Physical Health Status in Late Life»
تعداد ۱۲۵۸ نفر از ساکنین آمریکا را مورد بررسی قرار میدهد.
نتایج تحقیقات ایشان نشان داده که اثرات مخرب مشکلات مالی سخت، بر سلامت جسمانی افراد مسن که اغلب برای دیگران دعا می کنند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
📚 در روایات معتبر شیعی: دعاکردن، درمان تمام بیماریها و موجب افزایش رزق و روزی عنوان شده است.
@mTatbiqy
🤲 دعاکردن، درمان تمامی بیماریهاست.
مرحوم شیخ کلینی در کتاب الدعاء کافی، یک باب به همین عنوان نامگذاری کرده است:
بَابُ أنَّ الدُّعَاءَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ
1️⃣ موثقه اسباط از امام صادق علیه السلام
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ.
از دعا غافل مشو؛ چون دعاکردن موجب شفا یافتن از هر بيمارى است.
الکافی، ج6، ص413
2️⃣ روایت علاء بن كامل از امام صادق علیه السلام
عَنْ عَلاَءِ بْنِ كَامِلٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ .
از دعا غافل مشو؛ چون دعاکردن موجب شفا یافتن از هر بيمارى است.
الکافی، ج2، ص470
3️⃣ روایت محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي هَذِهِ اَلْحَبَّةِ اَلسَّوْدَاءِ مِنْهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلاَّ اَلسَّامَ فَقَالَ نَعَمْ ثُمَّ قَالَ أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ حَتَّى اَلسَّامِ قُلْتُ بَلَى قَالَ اَلدُّعَاءُ.
محمد بن مسلم میگوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم آیا رسول خدا در مورد همین سیاهدانه [که ما میشناسیم] فرمودهاند که شفای همه بیماریهاست جز مرگ؟ امام علیه السلام پاسخ داد: بله. در ادامه فرمود: حالا میخواهی من تو را به چیزی راهنمایی کنم که شفای همه بیماریهاست حتی مرگ؟ عرض کردم: بله. فرمود: دعاکردن.
فلاح السائل (سید بن طاووس)، ص28
4️⃣ روایت قطب الدین راوندی از امام صادق علیه السلام:
قَالَ ع عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ [وَ] إِذَا دَعَوْتَ فَظُنَّ أَنَّ حَاجَتَكَ بِالْبَاب.
از دعا غافل نشوید که شفای همه بیماریهاست و وقتی دعا میکنید [انقدر حسن ظن به خدا داشته باشید که] تصور کنید حاجتتان درب خانهتان رسیده است.
الدعوات، ص18
@mTatbiqy
سلام و عرض ادب خدمت همه همراهان گرامی کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
به جهت اینکه این مجموعه، کاملا مردمی بوده و همیشه با کمکهای شما مومنین در تولید و انتشار مطالب تا اینجا جلو آمده موظف به ارائه توضیحاتی به شما سروران خود هستیم.
این مجموعه _که صرفا با انگیزههای دینیِ برخاسته از دلبستگی به قرآن کریم و عشق به خاندان پیامبر رحمت تشکیل شده و جلو میرود_؛ چنانچه تا بحال دیدهاید: همیشه به دنبال آن بوده که سراغ کارهای انجامنشده یا روی زمین مانده در عرصه قرآن و حدیث برود. و این یعنی مطالب ما ناچارا همه باید تولیدی باشد.
با توجه به بضاعت کم ما و از آنطرف، موضوع حساس کار که قرآن و عترت است ظرافتهای پرتعدادی جزو دستورالعملهای ما حساب میشود که ناگزیر از رعایت همه آنها در روند تحقیقات هستیم. رعایت این دستورالعملها طبیعتا سرعت تولید و انتشار مطالب را کُندتر از سرعت معمول انتشار مطلب در عرصه فضای مجازی میکند.
حتما این سرعت کم ما را به جهت ملاحظات زیادی که کار ما دارد درک میکنید.
و اما یک خبر...
همراهان قدیمی ما احتمالا حدس زدهاند که وقتی ما مدتی سکوت میکنیم یعنی در حال کارکردن بر روی پروژههای سنگین و مختلف هستیم که بزودی با دست پُر برگردیم.
درست حدس زدهاید!
بزودی خبر خوشی از این کانال دریافت میکنید.
با ما همراه باشید...
💠 نظام تصمیمسازیِ جمهوریِ شهید!
#یادداشت ۵ - پنجم خرداد ۱۴۰۳
✍ محمد سعادتمند
پیمودن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برای سفرهای استانی و برای شنیدن سخن مردم سرزمینش در دورترین نقاط باعث شد مُزدش را در کوههای ورزقان به او اعطا کنند.
او برای ساختن نظام تصمیمسازیش درستترین تصمیم را گرفت: گرفتن نظر آحاد مردم. و خدا هم او را در همین راه مقدس به فیض شهادت رساند.
یکی از تفاوتهای اصلی در سیره انبیاء و در منش طاغوتها همین است: انبیاء و اولیای الهی امر شدهاند که دائما با نخبگان و مردمی که مواجببگیر دولتش نیستند مشورت کنند[۱] ولی طاغوتها یک گروه محدود کنار خود دارند و همیشه با همان مَلَأْ ها مشورت کرده و بدون اجازه آنان آب نمیخورند.[۲]
امیرالمؤمنین علیهالسلام به کارگزاران خود اینگونه استدلال میفرمود: اگر در پشت درهای بسته (و فقط با کمک افرادی معدود) تصمیم بگیرید و در دسترس آحاد مردم نباشید دغدغههای مردم و حتی مشکلات اصلی کشور را دقیق متوجه نمیشوید.[۳]
در واقعه عاشورا نقش همین ملأ ها و افراد به اصطلاح دانشمند که کنار حاکمان تصمیمسازی میکنند به خوبی پیداست؛ چنانچه زینب کبری سلام الله علیها در شام پس از آنکه در مورد شخصیت یزید ملعون و پدرش معاویه افشاگری میکند سخن از فرد یا جریان سومی به میان میآورد که به تسویل و وارونهجلوهدادن اوضاع برای یزید اقدام کردهاند.[۴] گفتگوی سرجون یهودی با یزید برای راضیکردنش به قتل سیدالشهدا کاملا هویدای همین فردِ سوم است.
یک تقابل مهم بین دوستان خدا با دشمنان خدا در حکمرانی وجود دارد: مردم و نخبگانشان را هم در تصمیمسازی دخیل میکنید یا فقط اکتفا به افراد، گروهها یا حتی سازمانهای خاص[۵]؟ این سوال همه ما در انتخاباتِ جانشینی شهید جمهور باید باشد.
شهید رئیسی انتخاب کرد و مزد این انتخابش را هم گرفت. ما هم برای جایگزین او باید انتخاب کنیم: افرادی که در مدیریتهای قبلیشان پیوسته در میان مردم بودهاند یا آنان که فقط در گروههای علمیِ خاصی پیدایشان میشود.
[۱] فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
آیه ۱۵۹ سوره آل عمران
[۲] قالَتْ یا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي ما کُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتّى تَشْهَدُونِ (بلقیس گفت: عالىجنابان، به من مشورت دهيد كه در اين موقعيت چه بايد بكنم. بناى من اين نبوده و نيست كه بىحضور شما تصميمى بگيرم.)
آیه ۳۲ سوره نمل
اگر اطلاعات بیشتری از این آیات میخواهی اینجا را ببین.
[۳] فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلاَةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ قِلَّةُ عِلْم بِالاُْمُورِ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکَبِيرُ، وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ.
نامه ۵۳ نهج البلاغه
[۴] و سيعلم من سوّل لك و مكّنك من رقاب المسلمين بئس للظالمين بدلا
اللهوف(سیدبنطاووس)، ص۱۰۷
[۵] سازمانهایی مثل برنامه و بودجه و مراکزی مثل مرکز بررسیهای استراتژیک و ...
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
سلام و عرض ادب خدمت همه همراهان گرامی کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث به جهت اینکه این مجموعه، کام
⚡️ بزودی در همین کانال منتشر میشود...
@mTatbiqy
💠 چگونه مُردن؛ مسئله این است!
✍ محمد سعادتمند
#یادداشت ۶ - نهم خرداد ۱۴۰۳
آن کاندیداهایی که جلوی چشم میلیونها بیننده تلویزیونی آبروی دیگران را میبرند و از گناهکردن ابایی ندارند خیال میکنند نوع مُردنشان با سید ابراهیم رئیسی یکی است؟[۱] مرد مؤمنی که در مقابل تهمتها سعه صدرش را از دست نداد و دنبال خدمت بیحاشیه و شبانهروزی به مردم بود. سید ابراهیم، بنده عزیزمان را به آرزویش، شهادت رساندیم و مردم ایران را با شهادتِ او به بصیرت؛ شما چه؟
دیدید با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را چگونه رقم زدیم؟ جان او را در دامنه کوههای بلند، در دورافتادهترین سرزمینها گرفتیم؛ حتی دورافتادهتر از روستاهای اطراف ورزقان. قلب همه را موقعی لرزاندیم که فهمیدند حین تلاش مجاهدانه برای حل مشکلات مردم پیکر تماما سوختهی او ساعتها زیر آسمان روی زمین مانده بود.
به مولایتان علی بن ابیطالب علیه السلام نگاه کنید! حتی برخی از مذهبیها -بجای آنکه با او همکاری کنند تا دستش برای جلوبردن دین خدا در جامعه بازتر شود- به او تهمت بیدینی میزدند[۲] چه رسد به غیرمذهبیها. اما علی، بندهی عزیز ما، صبوری کرد و خشمگین نشد و به خود گفت: صبر کن! جواب توهینهایشان را نده که وعده خدا حق است![۳] کدام وعده؟ همان که گفته بودیم: حتما از مؤمنین دفاع میکنیم.[۴]
و ما با نوع شهادتش، ممات (مرگ) او را طوری رقم زدیم تا دل همه دوستان و دشمنانش بلرزد.[۵] در محراب مسجد، در حال نماز و در حالت سجده. در عمیقترین لحظهی دینداری جانش را گرفتیم تا آنان که تهمتها به او را باور کرده بودند[۶] مبهوت شوند. ما جبران میکنیم، در کوران حوادث خدایتان را فراموش نکنید. مثل علی باشید و مثل پیرو راستینش سید ابراهیم رئیسی...
#رونوشت_به_کاندیداهای_انتخابات_پیشرو
[۱] أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ. (آيا زشتكارها خيال مىكنند كه آنها را با مؤمنان درستكار يكى مىكنيم؟ بهطورىكه زندگى و مرگشان مثل زندگى و مرگ درستكاران باشد؟! بد قضاوتى مىكنند!)
سوره جاثیه، آیه ۲۱
[۲] ابن کَواء یَشکُری موقعی که امیرالمؤمنین به مسجد آمد با جسارت فریاد زد: تو مشرک و کافر هستی! مولا سکوت کرد تا او فحشهایش را بدهد. به خیال باطلِ خودش، میخواست بگوید امیرالمؤمنین علیه السلام با پذیرش حَکَمیت کافر شده!
شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید)، ج۲، ص۳۱۱
[۳] فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ (صبورى كن كه وعدۀ خدا حق است. مبادا كسانى كه به وعدههاى خدا يقين ندارند، تو را [با حرفهای تلخشان] بهم بریزند!)
سوره روم، آیه ۶۰
[۴] إِنَّ اللهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا (خدا، خودش از مومنین دفاع میکند.)
سوره حج، آیه ۳۸
[۵] لَمَّا كَانَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُبِضَ فِيهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِرْتَجَّ اَلْمَوْضِعُ بِالْبُكَاءِ وَ دَهِشَ اَلنَّاسُ كَيَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (اُسَيْد بن صفوان يار رسول خدا میگويد روزى كه اميرالمؤمنين به شهادت رسید، كوفه از ضجّه و گريه به لرزه افتاد و مردم از خود بيخود شدند دقیقا مثل روزى كه پيغمبر از دنيا رفته بود.)
کمال الدین (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۸۸
[۶] به عنوان نمونه لشکریان معاویه در جنگ صفین به بینمازبودن مولا و یارانش تصریح میکردند!
وقعه صفین، ص۳۵۴
@mTatbiqy
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان"
🔹 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربهفرد از کتاب طبالصادقین علیهم السلام
🪶 به روایت: هارون بن موسی تَلَّعُکْبَري رحمة الله علیه (۳۸۵ ق)
✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند
📜 روایاتی که پس از چند قرن در دسترس شیعیان قرار گرفته است.
📚 آخرین عالمی که این کتاب را دیده و به آن ارجاع داده، مرحوم شهید اول (۷۸۶ ق) بوده است.
@mTatbiqy
صوتی ج 9~2.mp3
28.92M
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🎥 فیلم #پیش_نشست «واکاوی تعطیلی روز شنبه از منظر اسلام و یهود» در صفحه آپارات بارگذاری شد:
🌐 https://aparat.com/v/piu1jyc
با حضور:
👤 حجتالاسلام والمسلمین محسن عبدلی گراوند
👤 حجتالاسلام والمسلمین محمد سعادتمند
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🎥 فیلم #پیش_نشست «واکاوی تعطیلی روز شنبه از منظر اسلام و یهود» در صفحه آپارات بارگذاری شد: 🌐 https:
حتما این فیلم را کامل ببینید!
این ارائهی مشترک، مسئله را از منظر قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام و با تطبیق بر تورات تحلیل کرده است.
@mTatbiqy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آیا میدانید ائمهی نار (پیشوایانی که جامعه را به سمت آتش جهنم میبرند) در قرآن کریم به چه کسانی گفته میشود؟
🔹 عَنْ أَبِيعَبْدِاَللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اَلْأَئِمَّةَ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِمَامَانِ قَالَ اَللَّهُ: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» لاَ بِأَمْرِ اَلنَّاسِ يُقَدِّمُونَ أَمْرَ اَللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُكْمَ اَللَّهِ قَبْلَ حُكْمِهِمْ قَالَ «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى اَلنّٰارِ» يُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اَللَّهِ وَ حُكْمَهُمْ قَبْلَ حُكْمِ اَللَّهِ وَ يَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلاَفَ مَا فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود: لفظ امام در قرآن به دو معنا بکار رفته:
1⃣ افرادی که: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» (جامعه را با دستفرمان خداوند جلو میبرند)* نه با میل مردم. و عِلم و حُکم خداوند را مقدّم بر میل مردم قرار میدهند.
2⃣ کسانی که: «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى اَلنّٰارِ» (جامعه را به سمت گرفتاری و آتشِ قهرِ خدا میبرند.)** و میل مردم را به عِلم و حُکم خداوند مقدّم میکنند و برخلاف آنچه در کتاب خدا هست و براساس هوی و هوس مردم عمل میکنند.
الکافی، ج۱، ص۲۱۶
* سوره انبیاء، آیه۷۳
** سوره قصص، آیه۴۱
#حکمرانی_لیبرال_یعنی
#عبور_از_اسلامیت_نظام
#به_بهانه_تعظیم_جمهوریت
✍ این عاقبت مسئولینی است که از حرف نوی انقلاب اسلامی آگاهی ندارند. برای آشنایی بیشتر با نقش مردم در حکمرانی اسلامی به عنوان نمونه اینجا، اینجا و اینجا را ببینید.
@mTatbiqy
هدایت شده از مدرسه شمع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مثل سید ابراهیم باشید و مثل مولای علی ابن ابی طالب علیه السلام
▫️حجتالاسلام #سعادتمند:
رئیسی دنبال خدمت بی حاشیه بود!
#انتخابات
#مثل_ابراهیم
ــــــــــــــــــــــــ
جامعهٔ مجاهد
ویژه کنشگران انتخابات
eitaa.com/j_mojahed
💠 روایتی از رفتار امام باقر علیهالسلام که تا بهحال تصور میشد در کتابی در قرن ۱۴ نقل شده، در قرن ۶ قمری پیدا شد...
🔹 آنچه مرحوم قزوینی (۱۳۳۰ ق) در تذکرة الذاکرین آورده را قطب الدین راوندی (۵۸۳ ق) در مکارم الاخلاق نقل کرده است!
👈 اینجا را ببینید.
💠 روایتی از رفتار امام باقر علیهالسلام که تا بهحال تصور میشد در کتابی در قرن ۱۴ نقل شده، در قرن ۶ پیدا شد...
🔹 آنچه مرحوم قزوینی (۱۳۳۰ ق) در تذکرة الذاکرین آورده را قطب الدین راوندی (۵۸۳ ق) در مکارم الاخلاق نقل کرده است!
1⃣ تذکرة الذاکرین، واعظ قزویني، ص۱۸:
مرویست جنازهای آوردند که حضرت امام
محمد باقر علیه السلام بر او نماز کند. چون حضرت حاضر شد، یکی از دوستان به حضرت عرض کرد: قربانت! آیا شما بر این جنازه نمازمیگزارید و حال آن که این شخص مدّتالعمر به ملاهی و مناهی و معاصی به سر میبرد؟ حضرت فرمود:
"چون چنین است، نماز نمیگزارم. بیایید [جنازه را] بردارید."
حضرت روانه منزل شد. کسی دیگر از اصحاب آن حضرت پیش آمد. عرضکرد: یابن رسولالله! راست است این شخص معصیتکار و لا ابالی بود؛ اما در اغلب مجالس و محافل، من حاضر بودم و میدیدم ذکر مصائب و نوائب جدّ غریبت حسین که می شد، این مرد بیاختیار بر غریبالغربا اشک میریخت! تا حضرت این کلام را شنید، برگشت و فریاد کرد:
"مبرید. بیاورید جنازه دوست ما و محبّ ما را که عزادار جدّ من بوده."
پس حضرت ایستاد نماز کرد، و خود، تشییع جنازه کرد، و پای جنازه را به دوش گرفت، تا قبرستان همراهی کرد، و نشست تلقین خواند. مُرده را به خاک سپرد. از جا برخاست. فرمود:
"به خدا قسم از سر قبر وی برنخاستم الّا آن که دیدم ملائکه با طبق های نور وارد قبر دوست ما شدند، بعد برخاستم."
2⃣ مکارم الاخلاق قطب الدین راوندی، حدیث ۳۹۹
دخل علی الباقر علیه السلام قومٌ مات لهم میّتٌ فقالوا نحبّ أن تصلّی علیه، فأطرق ملیّاً ثم قال: انطلقوا فواروا صاحبکم، فخرجوا کأنّما یُسفَی فی وجوههم الموت. فقال له رجل: إنّه کان مُسرفاً علی نفسه و لکن قد کانت فیه خصلة: ما ذکرتم عنده الا فاضت عیناه، فقال علیه السلام: الله اکبر! زَلَّت له قدمٌ و ثبتت له اُخری. ثم قام فصلّی علیه و قام علی قبره حتّی دفن.
گروهی بر امام باقر علیه السلام وارد شدند که به تازگی کسی از آنها از دنیا رفته بود. به امام عرض کردند میخواهیم شما بر او نماز میّت بخوانید. امام علیه السلام مدتی سرش را پایین انداخته و سپس فرمودند: [بر او نماز نمیخوانم؛] بروید و میتتان را هم ببرید! آن جماعت از نزد امام خارج شدند در حالی که [از ناراحتی] انگار گَرد مرگ بر چهرههایشان پاشیده شده بود! مردی از آنها [نزد امام برگشت و] عرض کرد: درست است که او بسیار گنهکار بود ولی یک ویژگی مهم در او وجود داشت: مناقب و مصایب شما اهل بیت پیامبر نزد او گفته نمیشد مگر اینکه اشک از چشمانش جاری میگشت. امام باقر علیه السلام تا این را شنیدند فرمودند: الله اکبر! یک قدمش [در گناهکردنهایش] لغزیده و قدم دیگرش [در گریه کردن بر ما] با ثبات بوده است.
سپس بلند شدند و رفتند بر او نماز خواندند و تا موقع دفن بر سر قبر او ماندند.
نسخه خطی «مکارم الاخلاق قطب الدین راوندی» در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، حدیث ۳۹۹
@mTatbiqy