💠 مطالعه تطبیقی در مورد شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و نقش امپراطور روم در این ترور دردناک
فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) مشهور به Medicine Science in the Law مجلهای برجسته (علمی-پژوهشی) در زمینۀ پزشکی قانونی، اقدام به بررسی یکی از دردناکترین ترورهای بیولوژیکی در تاریخ کرده است.
🔻 در قالب انتشار مقالهای با نام: «a forensic hypothesis for the mystery of al-hasan’s death in the 7th century: Mercury(l) chloride intoxication» در سال 2016 میلادی.
نویسندگان این مقاله از مراکز علمی و دانشگاههای ایالات متحده آمریکا سعی کردهاند در این نوشتار به نحوه ترور نوه پیامبر اسلام، امام حسن بن علی علیه السلام به دستور معاویة بن ابی سفیان بپردازند.
🔹هدف این مقاله: بررسی قانونی و عوامل یک مرگ مرموز از طریق حقایق کانیشناسی، پزشکی و شیمیایی بر پایه گفتههای شاهدان عینی از مسمویت امام دوم شیعیان.
شواهد تاریخی تحقیق:
🔘 ترور با سمّی مهلک:
علی بن محمد خزاز قمی (400ق) شاگرد شیخ صدوق رحمه الله در کتاب کفایة الأثر به نقل از جُنادَة بن أبی أمید مینویسد:
«بر امام حسن علیه السلام وارد شدم؛ در زمانی که در بستر بیماریِ منجر به شهادتش بود. جلوی امام طشتی بود که امام در آن خون میریخت و جگرش به صورت قطعه قطعه از دهان مبارکش خارج میشد. و اینها به خاطر سمی بود که معاویه لعنةالله علیه به ایشان نوشانده بود.» [ص226]
🔘 جنس خاص سمّ:
طبری در دلائل الامامة در مورد جنس سم مینویسد: «بُرادههای طلا برای نوشیدن به او داده شد.» [ص159]
در بخش ابتدایی این مقاله با توجه به این روایت به این نکته پرداخته شده که از نظر سمّشناسی، عنصر طلا نسبتا خنثی است و نمیتواند عامل مرگ باشد. ولی اگر آن مادۀ سمّی "شبیه طلا" باشد شناختن منبع جغرافیایی آن سم برای بررسی دقیقتر میتواند مفید واقع شود.
🔘 اهداکنندۀ سمّ:
یک گزارش خاص از سالم ابن ابی جعد به نقل از امام حسن علیه السلام در کتاب احتجاج طبرسی بیان میکند که «معاویة به امپراطور بیزانس نامه نوشت و از او یک سم مهلک درخواست کرد. امپراطور با گذاشتن شروطی، سم مذکور را برایش ارسال نمود.» [ج2، ص291]
بنابراین سم مورد استفاده برای شهادت امام حسن علیه السلام از جغرافیای روم شرقی است. سرزمین اصلی امپراطوری بیزانس در آن سالها همان ترکیه امروزی است.
محققان این مقاله برای گرهگشایی این مهم به همان منطقه سفر کردند. در اِزمیر (غرب ترکیه) یکی از محصولات معدنی مهم این منطقه جیوه است که از پانصد سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار میگرفته است. این عنصر هیچ عملکرد بیولوژیک شناخته شدهای ندارد، اما دارای سابقه طولانی در زمینه اثرات مسموم کننده میباشد.
به عنوان مثال کُلُراید جیوه که احتمالا اولین ساخته کیمیاگران عرب در قرون وسطی بوده به عنوان یک سمّ خشونت آمیزِ جدی مورد استفاده قرار میگرفته است. سوال دیگر اینجاست: آیا معادن جیوه قابل مصرف به عنوان سمّ در غرب ترکیه حاوی جیوهای است که شبیه طلاست؟
جواب بسیار حیرت انگیز است...
ارزیابیهای زیست محیطی صورت گرفته به دست شیمیدانان و زیستشناسان این گروه پژوهشی در این مناطق معدنی نشان میدهد که جیوه سفید به شکل بسیار عجیبی در این منطقه به شکل یک پوستۀ زرد طلایی ظاهر میشود.
پس اینک با اثبات شباهت جیوه با بُرادههای طلا میتوان نوع سم فرستاده شده از طرف امپراطور برای شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را حدس زد.
🔘 علائم بالینی مسمومیت:
اما گواه دیگر زهر استفادهشده برای این جنایت، برخی از علائم بالینی امام علیه السلام که در روایات توصیف شده است: سبز رنگ شدن پوست [بحارالانوار، ج44، ص145] و استفراغ خون.
اینها نشانههایی هستند که میتوانند در اثر بلع جیوه سفید و مسمویت به آن ایجاد شوند.
سبزرنگ شدن پوست امام حسن علیه السلام میتواند بر اثر آسیبدیدگی کلیهها ناشی از مسمویت با جیوه سفید باشد. این ماده روی کلیهها عمل میکند و باعث نارسایی حاد کلیه میشود؛ همچنین اثرات خورندۀ جیوه بر دستگاه گوارش باعث آسیب و سوزش مری میشود و ظاهرا خون منعقدشده از دهان بیرون میآید. این همان چیزی است که در روایات تاریخی ذکر شده که امام علیه السلام جگرش را استفراغ کرده است.
🔷 این مقاله در آخر به این نتیجه میرسد: حقایق معدنشناسی، علوم پزشکی و شیمیایی، این فرضیه را تایید میکنند که شهادت امام حسن علیه السلام در اثر مسمویت با جیوه کلراید بوده است. بنابراین نظریه پزشکی قانونی مطابق با وضعیت تاریخیای است که در اسناد اسلامی منعکس شده است که امام حسن علیه السلام توسط جعده به تحریک خلیفه و با مشارکت امپراطور بیزانس مسموم گردیده است.
اما بعدها این شکل از ترور برای حذف خاندان پیامبر بارها مورد استفاده قرار گرفت...
@mTatbiqy
4_5924510336580322178.pdf
362.3K
مقالۀ «a forensic hypothesis for the mystery of al-hasan’s death in the 7th century: Mercury(l) chloride intoxication» منتشرشده در سال 2016 در فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) با موضوع بررسی تطبیقی شهادت امام حسن علیه السلام و نقش امپراطور روم در این ترور دردناک
@mTatbiqy
روایات شیعی مربوط به شهادت امام حسن علیه السلام و نقش امپراطور روم در این ترور دردناک.pdf
126.2K
📜 روایات مربوط به شهادت امام حسن علیه السلام و نقش امپراطور روم در این ترور دردناک
پیرامون چگونگی شهادت، جنس خاص سمّ، اهداکنندۀ سمّ و علائم بالینی مسمومیت
📚 در میراث حدیثی شیعه: کفایة الاثر (ابن خزاز قمی)، دلائل الامامة (طبری)، احتجاج (طبرسی) و بحارالانوار (علامه مجلسی) رحمهم الله
🔸 پیشنهاد میشود قبل از مطالعۀ دقیق مقالۀ بالا، این روایات را کامل بخوانید!
@mTatbiqy
برخی از روایات موجود در میراث حدیثی عامّه و زیدیه از اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام.pdf
239.3K
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «برخی از روایات اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام در حوزه سلامت و بهداشت در میراث حدیثی عامّه و زیدیه»
📜 24 روایت در کتب ابن حجر عسقلانی، ابن ماجه، ابوطاهر سلفی، ابن بشکوال، ابونعیم اصفهانی و ... از اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام
📚 روایاتی که شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ طبرسی، ابنابسطام و ... دقیقا همانند آنها را با اسنادی دیگر در الکافی، الخصال، مکارم الاخلاق، طب الائمه علیهم السلام و ... آوردهاند.
@mTatbiqy
◼️ اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ
خدایا! درود فرست بر موسی بن جعفر علیه السلام؛ وارث مقام وقار و سكينت و داراى حكمتها و آثار علمى بسيار
◼️ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاِسْتِخْفَافِ
و [در عین حال] گرفتار به ظلم ظالمان و در قبور محبسهاى ستمكاران گرفتار و معذَّب در قعر زيرزمينها و زندانهاى تاريك، پاهاى مباركش در حلقههاى زنجير خردشده و آن که هنگام رحلتش بر جنازهاش فریاد به خفت و خوارى مىكردند
👇
برخی از روایات موجود در میراث حدیثی شیعه که در میراث عامه یا زیدیه از امام کاظم علیه السلام نقل شده است.pdf
268.8K
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «برخی از حکمتها و آثار امام کاظم علیه السلام در میراث عامه و زیدیه»
📜 24 روایت در کتب خطیب بغدادی، عبدالغنی مقدسی، رافعی قزوینی، رامهرمزی فارسی، دینوری مالکی و ... از امام کاظم علیه السلام
📚 روایاتی که شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه مجلسی و ... دقیقا همانند آنها را با اسنادی دیگر در الکافی، کتاب من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام، استبصار، بحارالانوار و ... از ائمه دیگر آوردهاند.
#السلام_علیک_یا_خازن_علم_النبیین
#یا_معدن_الوحی_المبین
#یا_عیبة_علم_المرسلین
#اشهد_انک_معدن_التنزیل و #صاحب_التاویل و #العالم_العادل
@mTatbiqy
🔶آیا از تحقیقاتی که آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) بر روی احادیث مرتبط با نحوه شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) انجام داده، خبر دارید؟😳
eitaa.com/mTatbiqy/12
🔷 آیا میدانید محققان، پس از سالها تحقیق و بعد از سفرهای متعدد علمی به ترکیه (محل کنونی امپراطوری بیزانس) و آلمان توانستهاند تمامی گزارههای موجود در داستان حضرت نرجس خاتون، مادر امام عصر (علیه السلام)، را به اثبات برسانند؟ آنهم با استفاده از کتب تاریخی امپراطوری بیزانس و با کمکگیری از کتابخانه تخصصی نسخ 📜 و چاپ سنگی بیزانس در برلین آلمان...🤔
eitaa.com/mTatbiqy/6
🔶 آیا اطلاع دارید در کتب تاریخی قرون وسطی، باریدن خون از آسمان در عاشورای سال 60 هجری در اروپا گزارش شده است؟ همان مطلبی که ائمه معصومین (علیهم السلام) و حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) مکرراً به آن اشاره کردهاند...😳
eitaa.com/mTatbiqy/4
🔷آیا میدانید بعضی از روایات ائمه در حوزه سلامت و بهداشت -که امروزه به وسیلۀ کتب حدیثی شیعه در دسترس ما قرار گرفته- در کتب اهل سنت، زیدیه و ... با اسنادی متفاوت از دیگر ائمه روایت شدهاند؟🤔
eitaa.com/mTatbiqy/15
⭕️ و آیا اطلاع دارید اینگونه تحقیقات جدید چه اندازه در اعتبارسنجی احادیث شیعه تأثیر دارد⁉️
📢به کانال 💠مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث💠 بپیوندید👇👇👇
🆔 کانال ایتا: eitaa.com/mTatbiqy
🆔 کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
نقل مطالعهای فرامتنی توسط علامه مجلسی رحمه الله در مورد یکی از عجیب ترین عبارات توحید مفضل.pdf
163K
💠 نقل مطالعه ای فرامتنی توسط علامه مجلسی رحمه الله در مورد یکی از عجیب ترین عبارات توحید مفضل
🔹 آیا اطلاعاتی از زیر کوه ها و معدن های زیر آن دارید؟
🔸 چرا اهل بیت پیامبر علیهم السلام معمولا چشمه ها و چاه های آب را در کنار کوهپایه ها حفر میکردند؟
🌐 با عنایت امام عصر علیه السلام بزودی مطالعه بین المللی این قاعدهٔ علمی نیز در همین کانال منتشر می شود.
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی پیرامون «تاریخچۀ کشف آبهای زیرزمینی وسیع در جهان»
🔸 آیا میدانید اولین بار وجود منابع زیرزمینی عظیم آب (Huge aquifers) در چه زمانی و توسط چه دستگاه علمیای مطرح شده است؟
در سال 2006 میلادی هیأت رصد زمین (The Earth Observatory’s mission) ناسا، طی گزارشی به یک منبع بزرگ آب فسیلی در زیرزمین کشور لیبی پرداخت. این مرکز، تصاویر، روایتها و یافتههای ناسا دربارۀ محیط زیست، اکوسیستمهای زمین و سیستمهای آب و هوایی آن را انتشار عمومی میدهد.
🔻به گزارش هیأت رصد زمین ناسا، برای اولین بار در جهان در دهه 1950 میلادی، منابع وسیع آب زیرزمینی (Huge aquifers) در لیبی کشف شد. این منابع آبی کاملا #اتفاقی و حین جستوجو برای یافتن نفت، کشف شد. لیبیاییها پیش از آن، هزینههای بسیاری بابت انتقال (transporting water from Europe) و تصفیه (desalination of salt water) آب پرداخت میکردند و کشف این منبع آبی، هزینههای آنها را به طرز چشمگیری کاهش داد و استفاده از آن به عنوان به صرفهترین راه ممکن شناخته شد (aquifers as the most cost-effective option). آنها پروژه عُمَر مُختار را در شهر سُلوق برای استفاده از این منبع الهی اجرا کردند.
🌐 به گزارش ناسا، مبتنی بر آزمایشهای مربوط به تاریخگذاری رادیوکربن، این منبع آبی 40 هزار سال است که زیر زمین در این منطقه وجود داشته است (Radiocarbon dating has revealed that some Libya’s aquifer water has been there for 40,000 years) و #بشریت از وجود آن بی خبر بوده!
🔹 به گزارش USGS (سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا)، هیدرولوژیستها معتقدند که از منابع آبی فسیلی در مناطقی همچون بیابانها، میتوان تا 50 سال بهره برد (که این مطلب عظمت این حجم آب و سرمایه خدادادی را میرساند). #Huge
🔖 پی نوشت: یکی از قرائنی که کمک میکند به معجزهبودن تعابیر موجود در روایات اهلبیت پیامبر علیهم السلام پی ببریم، این است که بررسی کنیم آیا اینگونه گزارهها در مقیاس عصر خویش میگنجد یا نه: «هرکس در معادن، بسیار پایین رود به آبهای عظیم میرسد» (توحید مفضل، ص153)
توجهدادن به وجود ذخایر عظیم آب در اعماق زمین (ذیل معادن)، آنهم در زمانی که هیچکدام از ابزارهای تشخیص و حفاری مدرن در دسترس جامعه نبوده تا از وجود چنین منابعی آگاه شوند نشانگر اِشراف علم امام به زیر و زبَر عالَم خلقت است که هر انسان زیرکی را به بهرهگیری از این علوم خطاناپذیر تشویق میکند.
@mTatbiqy
سلام همراهان گرامی
پیشاپیش عید غدیر را تبریک عرض میکنیم.💐
این مدت که مطلبی در کانال کار نشد به جهت آن بود که در حال کار کردن بر روی #یکی_دیگر_از_گرایشاتِ مطالعات فرامتنی حدیث بودیم: مطالعه فرامتنی احادیث شیعیِ در دسترس بهوسیلۀ احادیث شیعی که در دسترس عموم نیست؛ یعنی یافتن، تصحیح و تحقیق نسخ خطی حدیثی شیعی. 📜
عیدی ما به شما سروران ارجمند برای عید غدیر، انتشار تحقیق همین نسخه حدیثی نویافتۀ شیعی در روز عید در همین کانال است. 🎁 به عنایت امام عصر علیه السلام.
⭐️✨ یکی از روایات این نسخه (که بخش اعظم آن تا به حال در کتب حدیثی شیعه و سنی در دسترس نبوده ولی در این نسخه با سندی کامل از امام صادق علیه السلام نقل شده است) را از باب نمونه هماکنون خدمتتان تقدیم میکنیم... عید غدیر منتظر انتشار کامل تحقیق این نسخه خطی باشید...
توجه: قسمتهای برجسته👇، همان بخشهایی است که در کتب حدیثی تا به حال در دسترس نبوده است.
حدثنا ابوغالب احمد بن محمد بن محمد الزراری عن جعفر بن محمد بن مالک الفزاری عن محمد بن الحسین بن سعید الصانع عن علی اللبان عن ابراهیم بن خالد عن کرام عن ابی عبدالله ع قال تلا هذه الآیه «و لا تقربوا الزنا انه کان فاحشة و مقتاً و ساء سبیلا» قال جعلت فداک ساء سبیلا ما هو قال ثلاث خصال فی النار [الدنیا] و ثلاث خصال فی الآخرة اما الثلاث التی فی الدنیا فانه یذیب بهاء الوجه و یورث الفقر و یبتّر العمر و اما الثلاث التی فی الآخرة فسوء الحساب و الکب علی وجهه فی النار و شدة العذاب قلت جعلت فداک ما شدة العذاب قال انه یمثل للزانی مثال المرأة التی جامعها من نار اشد من حرّ النار سبعین ضعفاً فیوتی بها فیقال له تعرفها فیقول لا فیضرب بسوط من النار فینتفخ منه لحمه و جلده و یصیح صیحة لو سمعها اهل الدنیا ماتوا من ذلک فیقول نعم نعم انا اعرفها فیقال اعتنقها کما اعتنقها فی دار الدنیا فیعتنقها فینتشر لحمه و جلده و یسمع فتقعقع عظامه فی مسیرة خمسمأئة عام و یجری الصدید فی فرجه کما یجری الیه الجاری قال قلت جعلت فداک فالمرأة مثل ذلک قال ای والله و المرأة مثل ذلک انه یمثل لها مثال الرجل الذی جامعها فی دار الدنیا من نار ثم یقال لها تعرفین هذا فتقول لا فتضرب بسوط من نار فینتفخ منه لحمها و جلدها فتقول نعم نعم فیقال لها اعتنقیه کما اعتنقته فی دار الدنیا فتعتنقه فینتشر لحمها و جلدها و یسمع تقعقع عظامها فی مسیرة خمسمأئة عام یجری الصدید فی فرجها کما یجری الیه الجاری فیقول اهل النار یا رب ضاعف علینا العذاب و اصرف عنا ریح الزناة.
کرام میگوید: امام صادق علیه السلام این آیه را تلاوت کرد: «و لا تقربوا الزنا انه کان فاحشة و مقتاً و ساء سبیلا» (به زنا نزدیک نشوید که او کار زشت و نوعی دشمنی [با خداست] و بد مسیری است) از ایشان پرسیدم: فدایت شوم بد مسیری است یعنی چه؟ ایشان فرمود: زنا سه ویژگی در دنیا و سه ویژگی در آخرت به دنبال خود میآورد. اما آن سه ویژگی دنیایی: چهره را زشت کردن، فقر میآورد و عمر را کوتاه میکند. اما آن سه ویژگی که برای آخرت است: بدی حساب و کتابش، انداختن زناکننده با صورت در آتش و عذاب شدید. پرسیدم فدایت شوم عذاب شدید چیست؟ فرمود: اینکه جلوی مرد زناکننده تمثلی از همان زنی که با او زنا کرده است پدیدار میشود؛ گرمای آتش آن زنا هفتاد برابر گرمای آتشهای معمولی است. از مرد زانی میپرسند که آیا این زن را میشناسی؟ او پاسخ میدهد: نه! پس با شلاقی آتشین چنان به او میزنند که گوشت و پوستش به شدت ورم میکند و زانی چنان فریادی میزند که اگر اهل دنیا آن فریاد را بشنوند همگی از مهیب بودن آن فریاد میمیرند. در اینجا مرد زنا کننده میگوید بله بله میشناسمش. پس به او گفته میشود که آن تمثل آتشین را بر گردن خود حمل کن چنانچه در دنیا نیز او را حمل کردی! [=در دنیا خودت انتخاب کردی که دست به چنین عمل شنیعی بزنی] پس گوشت و پوست مرد در اثر این عذاب از هم پاشیده و صدای خُرد شدن استخوانهایش از فاصله پانصد سال شنیده میشود و خونابۀ چرکین و سوزانی به نام صدید را با وضع رقتباری در آلت تناسلی وی میریزند. کرام میگوید پرسیدم فدایت شوم آیا با زن زناکار هم همینگونه رفتار میکنند؟ فرمود: بله والله قسم که همینگونه رفتار میکنند. و جلوی زن زناکار هم تمثّل آتشین مرد زانی را پدیدار کرده از وی میپرسند آیا این مرد را میشناسد؟ زن پاسخ میدهد نه! پس چنان با شلاقی آتشین به او میزنند که پوست و گوشتش به شدت ورم میکند. پس در اینجا میگوید بله بله! او را میشناسم. پس به او گفته میشود که بر گردن خود حملش کن چنانچه وی را در دنیا بر گردن خود حمل کردی. پس آن تمثل آتشین را به گردن خود میبندد و در اثر این حمل، پوست و گوشتش از هم میپاشد و صدای خُردشدن استخوانهایش را از مسیر پانصد سالی میشنوند. و خونابۀ چرکین و سوزانی به نام صدید را با وضع رقتباری در آلت تناسلی او میریزند.
در اینجا اهل جهنم میگویند ای پروردگار ما! عذاب را بر ما زیاد کن ولی بوی زناکاران را از ما دور بگردان!
تصحیح نسخهای خطی جزئی در حدیث نوشته ابن شاذان قمی.pdf
948.9K
📜 «جزئی در حدیث» به روایت ابن شاذان قمی- محقق: حجت الاسلام محمد سعادتمند
اصل نسخه خطی به شماره 10005 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی تهران موجود میباشد.
@mTatbiqy
◾️ سلام بر دوستداران اباعبدالله الحسین علیه السلام ◾️
پیشاپیش ورود به ماه سوگواری سالار شهیدان را تسلیت عرض میکنیم🖤
📚 با عنایت مولایمان حجة بن الحسن أرواحنا لآماله الفداء، نوشتاری با عنوان «چند ده روایت از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه» -حاوی روایاتی که تا به حال کمتر شنیدهاید- به همراه تحقیق مختصرِ آن قبل از آغاز ماه محرم الحرام در همین کانال منتشر میشود.
منتظر باشید...
#پیشواز_محرم
#گذاری_در_میراث_دیگران
#مطالعات_فرامتنی_حدیث
یکی از این روایات را در مطلب بعدی بخوانید👇
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عِمْرَانَ، حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ، حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ أَبِي الْوَلِيدِ، عَنْ أُمِّهِ، عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، قَالَ: لَمَّا تُوُفِّيَ الْقَاسِمُ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ خَدِيجَةُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، دَرَّتْ لُبَيْنَةُ الْقَاسِمِ فَلَوْ كَانَ اللَّهُ أَبْقَاهُ حَتَّى يَسْتَكْمِلَ رِضَاعَهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: " إِنَّ تَمَامَ رَضَاعِهِ فِي الْجَنَّةِ "، قَالَتْ: لَوْ أَعْلَمُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَهَوَّنَ عَلَيَّ أَمْرَهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: " إِنْ شِئْتِ دَعَوْتُ اللَّهَ تَعَالَى فَأَسْمَعَكِ صَوْتَهُ "، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، بَلْ أُصَدِّقُ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ.
فاطمه دختر سیدالشهداء علیه السلام از پدر شهیدش نقل کرد که فرمود: زمانی که قاسم پسر رسول خدا از دنیا رفت، خدیجه سلام الله علیها گفت: ای رسول خدا! قاسم، خوب شیری [برای خوردن] داشت. ای کاش خدا نگهش میداشت تا دوران شیرخوارگیاش را به پایان بَرَد! پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «به پایان رسیدن شیرخوارگی [او]، در بهشت است.» خدیجه علیها السلام گفت: ای پیامبر خدا! اگر به این فرمایش شما علم داشتم، مصیبتش بر من آسان میشد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اگر میخواهی خدای متعال را بخوانم تا صدای او را به گوش تو برساند.» خدیجه علیهاالسلام گفت: نه، ای پیامبر خدا! خداوند و پیامبرش را راستگو میدانم.
سنن ابن ماجه، ج1، ص484
پی نوشت: اینکه خدای متعال ایام شیرخوارگی نوزادی که از دنیا برود را در بهشت به اتمام میرساند در من لا یحضره الفقیه [ج3، ص491] به صورت مرسل و در التوحید صدوق [ص395] با سندی صحیح به نقل از عامر بن عبدالله از امام صادق علیه السلام در مورد ابراهیم فرزند رسول خدا که در شیرخوارگی از دنیا رفت روایت شده است: وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ (حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْوَلِيدِ) عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَامِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ كَانَ عَلَى قَبْرِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص عِذْقٌ يُظِلَّهُ عَنِ الشَّمْسِ فَلَمَّا يَبِسَ الْعِذْقُ ذَهَبَ أَثَرُ الْقَبْرِ فَلَمْ يُعْلَمْ مَكَانُهُ وَ قَالَ ع مَاتَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ كَانَ لَهُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ شَهْراً فَأَتَمَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَضَاعَهُ فِي الْجَنَّةِ.
سبط بن جوزی در تذکرة الخواص [ج1، ص227] به نقل از هشام بن محمد مینویسد که وقتی سیدالشهداء علیه السلام فرزند شیرخوارۀ خود را تیرخورده و شهید یافت ندایی از آسمان برای او آمد که وی را رها کن که او در بهشت شیر خواهد خورد: فالتفت الحسين فاذا بطفل له يبكي عطشا فأخذه على يده و قال يا قوم إن لم ترحموني فارحموا هذا الطفل؛ فرماه رجل منهم بسهم فذبحه، فجعل الحسين يبكي و يقول: اللهم احكم بيننا و بين قوم دعونا لينصرونا فقتلونا، فنودي من الهوى دعه يا حسين فان له مرضعا في الجنة.
نکته: قاسم (فرزند اول حضرت خدیجه علیها السلام) نیز همچون ابراهیم (تنها فرزند ماریه قبطیه) در شیرخوارگی از دنیا رفته است با این تفاوت که قاسم در ابتدای رسالت پیغمبر اکرم و در زمان حیات حضرت خدیجه سلام الله علیها و ابراهیم در انتهای عمر شریف رسول اعظم صلی الله علیه و آله از دنیا رفتهاند.
#السلام_علی_الرضیع_الصغیر
چند ده روایت از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه.pdf
1M
💠 «چند ده روایت از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه»
📚 روایاتی که تا به حال کمتر شنیدهاید!
#پیشواز_محرم
#گذاری_در_میراث_دیگران
#مطالعات_فرامتنی_حدیث
📎 برسانید به دست محبان -خصوصا مبلّغانِ- اباعبدالله الحسین علیه السلام که دنبال بیشتر یادگرفتن از ایشان هستند!
@mTatbiqy
⚡️تذکری نسبت به مراسمات محرم و صفر #با_نگاه_مطالعات_فرامتنی_حدیث
🔹 به دلیل آنکه فرصت محرم و صفر امسال از دست نرود، با استفاده از یکی از نسخ خطی حدیثی شیعی، چند روایت را محضر مبارکتان تقدیم میکنیم؛ به امید آنکه در ماههای آینده، تحقیقی مفصل در همین موضوع روزیمان شود.
#نذری_هیئات
#ارتباط_تغذیه_با_هدایت
#تعاونوا_علی_البر_و_التقوی
#متولیان_و_مبلغان_مراسمات_تذکر_بدهند
#چگونه_به_مومنین_کمک_کنیم_بیشتر_اشک_بریزند
تصویر بالا👆 در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، نسخۀ خطی به شمارۀ 12874/11، با نام «طب الصادقَین علیهما السلام» به روایت ابومحمد هارون بن موسی تَلَّعُکبَری (از بزرگان شیعه و معاصر شیخ صدوق) از ابن همام اسکافی رحمة الله علیهم اجمعین
متن واضح این تصویر از نسخه خطی را در پست بعدی ببینید...👇
پیادۀ متن باب «رقت قلب و روان شدن اشک» در نسخه خطیِ کتاب طب الصادقین
فی ما یرق القلب و یسرع الدمعة
(باب آنچه قلب را رقیق کرده و اشک چشم را روان میکند)
1️⃣ خوردن نخود، اشک چشم را زیاد میکند
حدثنا ابن همام قال حدثنا الحمیری عن محمد بن عبدالحمید و احمد بن محمد جمیعا عن محمد بن المفضل عن عبدالرحمن بن زید بن مسلم عن ابی عبدالله ع قال شکا رجل الی النبی ص قساوة القلب فقال علیک بالعدس فانه یرق القلب و یسرع الدمعة و قد بارک فیه سبعون نبیا.
مردی به امام صادق علیه السلام از قساوت قلبش شکایت کرد. امام علیه السلام فرمود: زیاد نخود بخور؛ که قلب را رقیق کرده و اشک را سریع جاری میکند و هفتاد پیامبر نخود را مبارک کردهاند.
پینوشت: این روایت در المحاسن [ج2، ص504] با کمی تفاوت در سند نقل شده است: عَنْهُ (احمد بن محمد بن خالد) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال.
2️⃣ نوشیدن سویق، اشک چشم را زیاد میکند
و عنه (ابن همام) عن الحمیری عن السیاری عن محمد بن جمهور العمی رفعه الی ابی عبدالله علیه السلام ان النساء شکون الیه تعاد الدموع علی اسماعیل فامرهن بشرب السویق النقیع فعاد الیهن الدموع.
زنان به امام صادق علیه السلام شکایت کردند از اینکه اشکشان در فوت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام) تمام شده است. امام علیه السلام به آنها دستور دادند سویق شستهشده بنوشند. (آنان این کار را انجام دادند و) به سرعت اشک به چشمهایشان بازگشت.
پینوشت: این روایت در میراث شیعی یافت نشد، اما مضمونش با آنچه در پینوشتِ روایتِ بعدی میآید مشابه است.
3️⃣ نوشیدن سویق و خوردن کاسنی، اشک چشم را زیاد میکند
روی السیاری رفعه قال الی ابی عبدالله علیه السلام ان الرباب و جواریها بکین علی الحسین علیه السلام حتی نعوت الدموع و کن یبکین بلا دموع فجاءت جاریة فدخلت الخزانة فشربت شربة سویق و عادت فجعلت تبکی من بیتهن بدموع فقالت لها الرباب ایّ شیء صنعت فاخبرتهما انها شربت سویق فدعت بالسویق فشربته جمیعا فعاد الیهن الدموع و قال الهندباء یرق القلب و یسرع الدمعة.
امام صادق علیه السلام فرمود: رباب (مادر بزرگوار حضرت سکینه و علی اصغر علیهما السلام) و کنیزانش دائما بر حسین علیه السلام گریه میکردند تا اینکه اشکِ چشمان شان خشک شد و بعد از این، بدون جاری شدن اشک، گریه میکردند. پس یکی از کنیزان وارد خزانه شد و شربت سویق نوشید و اشک به چشمانش بازگشت. پس حضرت رباب به او گفت تو چه کردی (که اشکت دوباره جاری شد)؟ کنیز به آنان گفت: سویق نوشیدم. پس حضرت رباب دستور داد سویق آوردند و همه از آن نوشیدند و بلافاصله اشک به چشمانِ همهٔ آنان بازگشت. امام علیه السلام فرمود: کاسنی هم قلب را رقیق کرده و اشک چشم را جاری میکند.
پینوشت: بخش اصلی این روایت با کمی تفاوت در تعابیر در الکافی [ج1، ص466] به نقل از مصقلۀ طحان از امام صادق علیه السلام روایت شده است: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ يُونُسَ عَنْ مَصْقَلَةَ الطَّحَّانِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا رَأَتْ جَارِيَةً مِنْ جَوَارِيهَا تَبْكِي وَ دُمُوعُهَا تَسِيلُ فَدَعَتْهَا فَقَالَتْ لَهَا مَا لَكِ أَنْتِ مِنْ بَيْنِنَا تَسِيلُ دُمُوعُكِ قَالَتْ إِنِّي لَمَّا أَصَابَنِي الْجَهْدُ شَرِبْتُ شَرْبَةَ سَوِيقٍ قَالَ فَأَمَرَتْ بِالطَّعَامِ وَ الْأَسْوِقَةِ فَأَكَلَتْ وَ شَرِبَتْ وَ أَطْعَمَتْ وَ سَقَتْ وَ قَالَتْ إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكِ أَنْ نَتَقَوَّى عَلَى الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ ع ... .
اما بخش پایانی روایت که میگوید کاسنی، قلب را رقیق کرده و اشک چشم را زیاد میکند در میراث شیعیِ در دسترس یافت نشد.
سلام علیکم و رحمةالله
با عرض ادب و احترام و همچنین آرزوی قبولی عزاداریهای شما همراهان گرامی
⚡️ نسخۀ خطیِ مفصلی -که تماما حاوی احادیث معصومین علیهم السلام است- به دستمان رسیده که در روزهای آینده کار تصحیح و تحقیق آن را شروع خواهیم کرد؛ و احتمالا انتشار آن چندماه طول بکشد. این نسخه شامل روایاتی مهم از کتبی است که به زمان اهل بیت علیهم السلام نزدیک بوده و امروزه در دسترس ما نیستند.
➖ از همۀ شما سروران عزیز درخواست داریم خدمتگزاران خود را دعا بفرمایید محصولی کمخطا و با اتقان بالا تقدیم شما گرامیان کنیم.
🔘 ضمنا برادران طلبهای که ساکن شهر مقدس قم بوده (یا میتوانند به قم رفتوآمد داشته باشند) و علاقه دارند در زمینه تحقیق و تصحیح این نسخۀ حدیثی به ما کمک رسانند ما را در جریان بگذارند.
محمد سعادتمند
در ایام شهادت امام سجاد علیه السلام، کمی پای منبر این امام دانشمند بنشینیم و بهره ببریم.👇
💠 اعلامیههای جهانی حقوق بشر یا رسالۀ حقوق امام سجاد؛ کدامیک واقع بینانهتر است؟
#مطالعه_ای_تطبیقی_در_زمینه_حقوق_بردگان
☑️ آیا میدانید کدام دانشکدۀ حقوق در زمینۀ حقوق بردگان با پختگی بیشتری نظر داده است؟
🔘 آیا میدانید تاکنون بیانیهها و اعلامیههای حقوق بشری جهان نتوانستهاند جلوی بردهداری در دنیا را بگیرند؟
1️⃣ کلیگوییِ قدیمیترین بیانیۀ معتبر در زمینه حقوق بشر (بیانیۀ حقوق شهروند فرانسه) در زمینه حقوق بردگان
«Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen de 1789»
این بیانیه به صورت مستقیم اسمی از برده و بردهداری به میان نمیآورد اما در بند اول آن به صورت کلی به آزادی و حقوق برابر تمام انسانها اشاره شده و در بند دوم آن گفته شده که هدف تمامی نهادهای سیاسی و اجتماعی، حراست از این آزادی است.
متن این بیانیه در پایگاه شورای قانون اساسی فرانسه را مشاهده کنید.
2️⃣ کلیگوییِ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بردگان
«Universal Declaration of Human Rights»
بند چهارم این اعلامیه به صورت کلی اشاره میکند که «No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms» (هیچکس را نباید در بردگی نگه داشت. بردهداری و تجارت بَرده در تمام اَشکال آن ممنوع است.)
متن مرجع را مشاهده کنید.
3️⃣ تشریح ابعاد حقوق بردگان در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
زین العابدین علیه السلام با اینکه در زندگی شخصی خود -به تبعیت از جدش امیرالمؤمنین علیه السلام- دائما بردگان پُرشماری را از دیگران خریده و به انواع و اقسام بهانهها آزادشان میکرد -تا مخالفت خود با مجبور کردن انسانها را نشان دهد- ولی در مقام ترسیم خط مشی برای دیگران (یا #سیاست_گذاری_اجتماعی) با واقعبینی تاریخیِ خود وارد جزئیات بردهداری شده و حدود آن را تعیین کرده است.
در بخش چهارم این فرسته به مواردی از سیرۀ این فرزانۀ بشریت خواهیم پرداخت، اما قبل از آن، مشروح دقتهای حقوقی و معرفتیِ وی در سیاستگذاری برای حوزۀ بردگان را در اینجا بنگرید:
الف) حقوق مالک برده، ب) حقوق برده، ج) حقوق مالکی که تو را آزاده کرده و د) حقوق بردهای که آزاد کردهای.
4️⃣ سیرۀ امام چهارم شیعیان در آزاد کردن بردگان به بهانههای گوناگون
اهل بیت علیهم السلام و اصحاب علی بن الحسین علیهما السلام از آزاد کردن بردگان به بهانههای متفاوت و متعدد توسط ایشان، وقایعی را نقل کردهاند. مشروح این وقایع را در اینجا ببینید:
الف) بردهای که به بهانۀ شنیدن یک حدیث آزاد شد، ب) بردهای که صورت امام را زخمی کرد، ج) بردهای که با سیخ داغ، فرزند امام را کُشت، د) بردهای که قرار بود تنبیه شود و آیهای از قرآن را برای امام خواند، ه) بردهای که بسیار گران بود، و) آزاد کردن دسته جمعی بردگان در شب عید فطر هر سال و ز) بردگانی که به آنها نیازی نداشت، اما میخرید تا آزادشان کند.
5️⃣ نتیجۀ کلیگوییهای بیانیههای حقوقی جهانی در از بین بردن بردهداری در دنیا
با وجود کلیگوییهای نهادهای بین المللی در زمینه حقوق بردگان، اما امروز همچنان به گزارش رسمی سازمان ملل با عنوان «Slavery is not merely a historical relic» (بردهداری صرفا یک مسأله تاریخی نیست) در حال حاضر حدود ۴۰.۳ میلیون نفر در جهان برده وجود دارد که نزدیک به 25 میلیون بردۀ کار و 14 میلیون نفر ازدواج اجباری داشتهاند.
❓ با این حال به نظر شما رویکرد حقوقیِ مولای دانشمندمان، زین العابدین علیه السلام واقعبینانهتر است یا معتبرترین متون حقوق بشر دنیا؟
@mTatbiqy
روایات امام سجاد و بردهداری.pdf
213.4K
📜 روایات مربوط به 1. تعابیر امام سجاد علیه السلام در مورد حقوق بردگان در رسالة الحقوق و 2. سیرۀ این امام همام در آزاد کردن بردگان خود به بهانههای گوناگون
📚 در کتب شیعه و عامه از قبیل (خصال و امالی و الفقیه شیخ صدوق، مسکن الفواد شهید ثانی، کشف الغمه اربلی، مکارم الاخلاق طبرسی، اقبال الاعمال سید بن طاووس، تحف العقول حرّانی) و (مسند احمد بن حنبل و حلیة الاولیای ابونعیم اصبهانی)
🔸 پیشنهاد میشود برای فهم بهتر مطلب بالا -خصوصا بخش سه و چهار- این نوشته حتما مطالعه شود!
@mTatbiqy
🔷 آیا این جزء حدیثی حاوی روایاتی هست که تا به حال در دسترس ما نبوده است؟
📚 طبق کنکاشی که محققِ این نسخۀ خطی انجام داده است از میان 52 روایت موجود در آن، تعداد 6 روایت #به_صورت_کامل تاکنون در میراث حدیثی شیعه و عامۀ موجود یافت نشده است:
الف) روایت شماره 7 با موضوع اعتراف عایشه به مظلومیت و حقانیت امیرالمومنین علیه السلام،
ب) حدیث شماره 9 با موضوع سپاسگزاری سیدالشهداء از مردم و محبوبیت و قداست ایشان در میان مردم،
ج) حدیث شماره 10 با موضوع رفتار آموزنده سیدالشهداء علیه السلام با فرزندش هنگام نصیحت کردن فرزند،
د) روایت شماره 27 با موضوع فرشتگانی که خدای متعال آنان را مامور به مانع شدن بین بنده با اعمال خوب یا بد کرده است
ه) روایت شماره 42 با موضوع صید ملخ و چگونگی خشک کردن آن
و) روایت شماره 52 با موضوع عدم جواز نماز جماعت خواندن پشت سر 32 گروه از مردم.
🔘 4 روایت این نسخه خطی نیز فقط بخشی از آن در میراث شیعه و عامه یافت شده و بخش دیگر پیدا نشده است. بخشهای منحصر به این جزء حدیثی عبارتست از:
الف) بخش اول روایت شماره 4 با موضوع عقوبت اخرویِ فردی که از طریق عمل نامشروع، دختری را از بکارت بیاندازد،
ب) بخش دوم روایت 6 با موضوع شدّت عذاب زناکاران در روز قیامت،
ج) قسمت دوم روایت 12 با موضوع راهکاری از امیرالمومنین علیه السلام برای آسان شدن زایمانِ زنی که به سختی درد میکشد
د) بخش دوم روایت 25 با موضوع دلسوزی بی حد و حصر نبی مکرم اسلام برای محبین امیرالمومنین علیهما السلام در روز قیامت و چگونگی آزاد کردن فرد-فرد آنها از آتش جهنم.
#مطالعات_فرامتنی_حدیث
#احیای_نسخ_خطی_حدیثی_شیعه
@mTatbiqy
💠 سندی دیگر که نشان میدهد این جزء حدیثی از ابن شاذان قمی👆 در اوایل قرن 12 نقل شده است؛ شیخ سلیمان بن عبدالله ماحوزی (1121 ق) در ازهار الریاض مینویسد از یک کتاب عتیق و قدیمی، این روایت* را نقل میکنم:
📜 28 و منها: ما رواه العلّامة الثقة الأوّاه أبو الحسن الشيخ سليمان بن عبد اللّٰه رحمه الله في كتاب (أزهار الرياض) علىٰ ما وجدته في بعض مجموعات أصحابنا، كما مرّ قال رحمه الله: (وجدت في كتاب عتيقٍ مصحّح، من كتب الحديث لأصحابنا الإماميّة رضوان اللّٰه عليهم حديثاً هذه صورته:
🔲 «سئل الصادق عليه السلام عمّن لا تجوز الصلاة خلفه؟ قال لا تصلِّ خلف مَنْ لا يمسح علىٰ الرجلين، و لا خلف مَنْ لا يقنت في الركعتين قبل الركوع، و لا خلف مَنْ لا يجهر ببسم اللّٰه الرحمٰن الرحيم، و لا خلف مَنْ لا يؤمن بالرجعة، و لا خلف مَنْ لا يقول: إنّ الإمام معصوم، و لا خلف مَنْ يمسح علىٰ الخفّين، و لا خلف الغالي، و لا خلف المجهول، و لا خلف المجاهر بالفسق، و لا خلف الفاسق، و لا خلف السفيه، و لا خلف المجبّر، و لا خلف مَنْ يقول: إنّ اللّٰه كلّف عباده ما لا يطيقون، و لا خلف مَنْ يقول: إنّ اللّٰه جسم، و لا خلف مَنْ تشهد عليه بالكفر و يشهد عليك به، و لا خلف الواقفي، و لا خلف مَنْ يتولّىٰ و لا يتبرّأ، و لا خلف الناصب، و لا خلف المجذوم و الأبرص، و لا خلف المحدود، و لا خلف ولد الزنا، و لا خلف الحاقن لبوله، و لا خلف الأدرن، و لا خلف الشاكّ في دينه، و لا خلف من يبتغي علىٰ الأذان أجراً، و لا خلف مَنْ هو أقل منك معرفة، و لا خلف غلامٍ غير محترم، و لا خلف الأعمىٰ، و لا خلف مَنْ يصلّي جالساً، و لا خلف المخنّث، و لا خلف المأبون» 🔲
🔸 ثمّ قال: (كتبت هذا الخبر من جزء كتاب من خطّ الشيخ الفقيه أبي الحسن علي بن أحمد بن شاذان الفامي).
✔️ أقول: و وجدته منقولاً من (أزهار الرياض) أيضاً بخطّ الفاضل الكامل الذي قال فيه بعض واصفيه: شيخنا، قطب دائرة الكمال، و محدب كرة أُولي الفضل و الإجلال، الفاخر الزاهر، و البحر الزاخر الشيخ ناصر بن عبد الحسن بن ناصر المنامي البحراني.
و في آخره بعد نسبته إلىٰ خطّ الفامي: (و كتب علي بن الحسن بن علي المؤدّب، ابن الصباغ)
الرسائل الاحمدیه**، ج1، ص332
———————————————————————
* روایت 52 همین نسخۀ منتشر شده در کانال
**کتاب الرسائل الاحمدیة، نوشتۀ شیخ احمد آل طعان قطیفی (1315 ق) از علمای شیعه در بحرین است.
#مطالعات_فرامتنی_حدیث
#احیای_نسخ_خطی_حدیثی_شیعه
سلام و رحمت خدا
دوباره عدهای در این ایام فتنهگون به خاطر منافع شخصی و گروهی در حال تاختن به حکم مترقی قصاص هستند. حکم قصاص -که چهل سال است آماج حملههای ناجوانمردانه قرار گرفته- بیش از این به گردن همۀ ما حق دارد. بخشی از امنیت امروز در زندگی اجتماعیمان را مدیون اجرای این حکم نورانی در میهن عزیزمان ایران هستیم.
برای ادای دِین به این حکم زندگیساز، تا ساعاتی دیگر «مطالعه تطبیقیِ "لَکُم فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ"» در این کانال منتشر میشود.
با ما باشید...