💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه»
🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش میدهد...
📚 قرنها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شرابخوری به یک #حکمت_تجربه_پذیر و کارگشا اشاره کردهاند: «شرابخواری، آدمکُشی را در جامعه افزایش میدهد.»
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه»
🔍 آیا میدانید که مصرف مشروبات الکلی چه تاثیری بر نرخ قتل در جامعه میگذارد؟
📝 متس رامستد، محقق برتر دانشگاه کارُولینِسکا (بزرگترین دانشگاه بیمارستانی اروپا) در مقالهای با عنوان
"Population drinking and homicide in Australia: a time series analysis of the period 1950-2003"
از رابطه میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا پرده برمیدارد.
🔘 نویسنده جهت بررسی این مسئله، نرخ قتل و میزان مصرف مشروبات الکلی در این کشور را در فاصله زمانی 1950 تا 2003 مطالعه کرده است. در قسمت نتیجه این مقاله چنین آمده است:
«به ازای هر لیتر افزایش مصرف (به ازای هر نفر) مشروبات الکلی، آمار قتل در میان مردان تا 8 درصد و در میان زنان تا 6 درصد افزایش یافته است.»
🔴 متس رامستد، در انتهای این مقاله چنین نتیجهگیری میکند:
«Australia belongs to the group of countries where lowering population drinking is likely to be associated with lower homicide rates»
(استرالیا جزو کشورهایی است که کاهش مصرفکنندگان مشروبات الکلی در آن، مستقیما در کاهش نرخ قتل آن اثر میگذارد.)
📚 این گزارش در سال 2011 در حالی منتشر شده است که قرنها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شرابخوری به یک #حکمت_تجربه_پذیر و کارگشا اشاره کردهاند: «شرابخواری، آدمکُشی را در جامعه افزایش میدهد.»
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
#شراب_خواران_امنیت_جامعه_را_بهم_می_ریزند
@mTatbiqy
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که میگویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه میشود
1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام:
قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ.
راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مىكنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شرابخوار آنگاه كه شراب بنوشد زنا مىكند، دزدى انجام مىدهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل میرساند و نماز را ترك مىكند.
الکافی، ج6، ص403
2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام:
عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ.
مفضّل بن عمر میگويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اينجهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنیهای دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بىرغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندىهاى بدن آنها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اينرو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مىرساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شرابخور به آن دست میزند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد میشود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسانهای بیگناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق میافتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد.
الکافی، ج6، ص243
تهذیب الاحکام، ج9، ص128
من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام
3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... .
محمد بن سنان میگوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد میشود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن میگردد و او را به انكار كردن خدا وامیدارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او میکشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد میکند كه خدا و رسول او از آنها نهی کردهاند مثل فساد و قتل و ... .
عیون اخبار الرضا، ج2، ص98
@mTatbiqy
تشکیل کانونی با مأموریّتِ اوّلاً «تهیّهی موادّ تبلیغیِ #بهروز». یک چیزهایی هست که امروز مناسب است در منبر گفته بشود، فردا ممکن است از اثر بیفتد، بیفایده باشد؛ پارسال میگفتیم مناسب بود، امسال [نه]؛ یعنی دنیا اینجوری دارد پیش میرود و حوادث، اینجوری دارد پیدرپی به وجود میآید. موادّ تبلیغیِ لازمِ بهروز تولید بشود. در این زمینه، منابع کتاب و سنّت اینقدر پُرعمق و پُرمغز است که هرگز تمام نخواهد شد. اینقدر میتوانید از قرآن استفاده کنید، مطلب جدید و نو، سخن نو و متّکی به #قرآن_و_حدیث میتوانید به دست بیاورید که همهی این صحنه را اشباع خواهد کرد. پس یکی از مأموریّتهای این کانون بزرگ، تهیّهی مواد است.
۲۱ تیرماه ۱۴۰۲
#دیدار_با_مبلغین
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 «چند ده روایت از امام حسین علیهالسلام در میراث حدیثیِ اهل سنت و زیدیه» 📚 روایاتی که تا به حال کم
قبل از ورود به محرم، این نوشته👆 خوانده شود! مخصوصا برای گویندگان و ذاکرین نکات جالبی دارد.
دو روایت از سیدالشهداء که محبت شدید پیامبر به کودکان را به امت پیامبر یادآور میشوند😭
برای آنان که اهل دقتاند!
1. شمّهای از مهربانی پیامبر با کودکان؛ جلوگیری از زدن کودک به خاطر نجس کردن پیامبر
وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُلَيَّةَ، ثنا عُمَارَةُ بْنُ أَبِي حَفْصَةَ، عَنْ أَبِي مِجْلَزٍ، عَنِ حَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، أَوِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ: حَدَّثَتْنَا امْرَأَةٌ مِنْ أَهْلِي، قَالَتْ: " بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص مُسْتَلْقِيًا عَلَى ظَهْرِهِ، يُلاعِبُ صَبِيًّا عَلَى صَدْرِهِ، إِذْ بَالَ، فَقَامَتْ لِتَأْخُذَهُ وَتَضْرِبَهُ فَقَالَ ص: " دَعِيهِ، ائْتُونِي بِكُوزٍ مِنْ مَاءٍ "، فَنَضَحَ الْمَاءَ عَلَى الْبَوْلِ حَتَّى تَفَايَضَ الْمَاءُ عَلَى الْبَوْلِ، فَقَالَ: " هَكَذَا يُصْنَعُ بِالْبَوْلِ، يُنْضَحُ مِنَ الذَّكَرِ، وَيُغْسَلُ مِنَ الأُنْثَى "
سیدالشهداء علیه السلام فرمود: یکی از زنان خانوادهام به من گفت پیامبر روی زمین خوابیده بود و کودکی روی سینۀ ایشان بازی میکرد که ناگهان کودک ادرار کرد! پس مادرش بلند شد که کودک را برداشته و کتک بزند. پیامبر به او فرمود: رهایش کن! و فقط کوزۀ آبی برایم بیاور. پس آب را بر ادرار کودک ریخت و با آب آن ادرار را پاک کرد. پس فرمود: این چنین با ادرار کردن کودک برخورد میکنند: از مجرای ادرار میپاشد و با ظرف آبی شسته میشود.
المطالب العالیه، ج2، ص93
پی نوشت: مضمون این روایت در مکارم الاخلاق [ص25] به صورت مرسل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُؤْتَى بِالصَّبِيِّ الصَّغِيرِ لِيَدْعُوَ لَهُ بِالْبَرَكَةِ أَوْ يُسَمِّيَهُ فَيَأْخُذُهُ فَيَضَعُهُ فِي حَجْرِهِ تَكْرِمَةً لِأَهْلِهِ فَرُبَّمَا بَالَ الصَّبِيُّ عَلَيْهِ فَيَصِيحُ بَعْضُ مَنْ رَآهُ حِينَ يَبُولُ فَيَقُولُ ص لَا تُزْرِمُوا بِالصَّبِيِّ فَيَدَعُهُ حَتَّى يَقْضِيَ بَوْلَهُ ثُمَّ يَفْرُغُ لَهُ مِنْ دُعَائِهِ أَوْ تَسْمِيَتِهِ وَ يَبْلُغُ سُرُورُ أَهْلِهِ فِيهِ وَ لَا يَرَوْنَ أَنَّهُ يَتَأَذَّى بِبَوْلِ صَبِيِّهِمْ فَإِذَا انْصَرَفُوا غَسَلَ ثَوْبَهُ بَعْدَهُ.
2. شمّهای از مهربانی پیامبر با کودکان؛ سریع به اتمام رساندن نماز جماعت به خاطر گریۀ کودک
نا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ، قَالَ: نا السَّكَنُ بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ: نا سَعِيدُ بْنُ أَبِي الْجُوَيْرِيَةِ، قَالَ: سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص صَلاةً عَجَّلَ فِيهَا، فَقَالَ: " إِنَّمَا عَجَّلْتُ أَنِّي سَمِعْتُ صَبِيًّا يَبْكِي فَخَشِيتُ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أَبَوَيْهِ "
سیدالشهداء علیه السلام فرمود: پیامبر نماز میخواند که یکدفعه نماز را با عجله تمام کرد سپس فرمود: من فقط به این دلیل نمازم را با عجله تمام کردم که شنیدم کودکی گریه میکند پس ترسیدم که تحمل این شرایط برای پدر و مادرش سخت شود.
الثالث عشر من الفوائد المنتقاة، ص28
پی نوشت: مضمون این روایت در الکافی [ج6، ص48] به نقل از عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام روایت شده است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ الصَّبِيِّ.
#شب_سوم #شب_هفتم
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبيقی شراب خواری و تعرض به مَحارم
📈 طی آخرین آماردهی های وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تجاوز به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خود اعتراف کرده بودند.
📚 امامان پُربرکت شیعه همواره تاکید میکردند که «شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.»
#موضع_تهاجمی
#زن_زندگی_آزادی
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
@mTatbiqy
مقدمه اول: شرابخواری ناامنی را وارد امنترین نهاد جامعه (خانواده) میکند.
68% of the delinquent youths in Oregon treatment programs had witnessed their mother’s abuse or been abused themselves.
📊 طبق گزارش وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه در ایالت Oregon، به تعرض به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خودشان اعتراف کرده بودند.
مقدمه دوم: در همه جای دنیا زنان قربانیان اصلی ناامنی هستند.
91% of the victims of rape and sexual assault are female, and 9% are male
طبق آماری که مرکز ملی خشونت جنسی آمریکا منتشر کرده، در آمریکا حدود ۹۱ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، زنان هستند (۱۷.۷ میلیون نفر در آمریکا) و در حدود ۹ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، مردان هستند (۲.۷۸ میلیون نفر در آمریکا).
نتیجه: شرابخواران به زنان حتی در خانواده هم رحم نمیکنند.
دولت های غربی که دم از آزادی زن میزنند ولی با شرابخواری به سختی مقابله نمیکنند امنیت و آزادی زنان را به خطر می اندازند.
#موضع_تهاجمی
#زن_زندگی_آزادی
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
@mTatbiqy
روایاتی از امامان پُربرکت شیعه که همواره تاکید میکردند: «شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.»
1️⃣ صحیحه محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ ... وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ ... وَ الزِّنَاءِ
از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه موجب فساد میشود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن میگردد... و خودش را به ورطۀ ساير حرام هایی كه خدا و رسول گفتهاند مثل فساد و ... به زنا کردن می اندازد.
عیون اخبار الرضا، ج2، ص98
2️⃣ روایت أبی البلاد از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام:
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَال: مَا عُصِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ إِنَّ أَحَدَهُمْ ... يَثِبُ عَلَى أُمِّهِ وَ أُخْتِهِ وَ اِبْنَتِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ.
امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمود: با خداوند با هيچ چيزى بدتر از نوشيدن شراب مخالفت نشده است؛ ...شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند بدون آنکه بفهمد.
الکافی، ج6، ص403
3️⃣ روایت عذافر از امام باقر علیه السلام:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِيهِ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ ... وَ الْخَمْرَ فَقَالَ ... وَ أَمَّا اَلْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا... وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى اَلْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ اَلزِّنَاءِ حَتَّى لاَ يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ...
امام باقر علیه السلام فرمود: ... شراب را حرام كرد براى اثر بد آن ... شراب خوردن، فرد را وادار میکند که بر محارم خود تعرض کند؛ خونشان را بریزد یا به آنها تجاوز جنسی کند تا حدی که وقتی مست میشود بر روی خود کنترلی ندارد و به خانواده اش حمله میکند درحالی که عقل از سرش پریده...
الأمالی (للصدوق)، ص۶۶۵
من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۴۵
#موضع_تهاجمی
#زن_زندگی_آزادی
#حکومت_ها_موظفند_جلوی_شراب_خواری_را_بگیرند
@mTatbiqy
✅ چهل و چهارمین کرسی رسانو
🖋با موضوع: با بهره گیری از آموزه های عاشورا، چگونه در فضای مجازی به موضوع جمعیت بپردازیم؟
💢با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند
🗓 پنجشنبه 26 تیرماه 1402
🕗 ساعت ۲۱
♻️در گروه تعاملی رسانو💯
🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01
@mTatbiqy
46.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗯 ادبیاتی جدید برای فعالان جمعیت؛
با بهره گیری از آموزه های عاشورا
🎙 ارائه: حجت الاسلام سعادتمند
🖥 در کرسی تحلیلی اهالی رسانو (۲۶ مرداد ۱۴۰۲)
🎞 فایل با کیفیت بالا را اینجا ببینید.
#جمعیت
#حلال_زادگی
@mTatbiqy
هدایت شده از مکتب اسلامی
💠 مهمان ویژه هفتمین
«گردهمایی راه رسیدن به تمدّن اسلامی»
🔸 حجتالاسلام والمسلمین سعادتمند
🔺 پاسخی مستدل و مستند به شبهات واردشده بر مکتب طبی اهل بیت علیهم السلام
🗓 ۱۱ تا ۱۴ مهرماه
📌 مشهد مقدّس
🔻 اطّلاعات بیشتر
Rahetamaddon.ir/rah
مکتب اسلامی | عضو شوید🔻
https://eitaa.com/joinchat/2275540994C6f057befd5
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی
اطلاع رسانی های جلسات و همچنین کلیپ هایی که در کانال بارگذاری میشود همگی مستقیما به مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث مربوط است.
حتما وقت بگذارید و ثمرهٔ کار جمعی و پیگیرانهٔ خادمان خود را دنبال کنید.
🗞 دیلی میل گزارش میدهد...
🥷 لایه محافظ و امنیت زنان آمریکایی در مترو!
#فلا_یوذین
Women are wearing a 'safety layer' over their outfits in public to deter 'creepy' men - with many labelling it 'sad but necessary'
زنان برای منصرف کردن مردان [از آزار جنسی] روی لباسهایشان یک «لایه ایمنی» میپوشند که بسیاری آن را «غمانگیز اما ضروری» میخوانند.
Rae Hersey, from New York, shared how she keeps herself safe in the city on her TikTok
خانم Rae Hersey، اهل نیویورک، نحوه حفظ امنیت خود در شهر را در TikTok به اشتراک گذاشت.
She captioned the clip, which racked up more than 600,000 views: 'Just know if you see me in a white button down, the real fit is underneath.'
او این کلیپ را که بیش از 600000 بازدید داشت، شرح داد: «بدانید اگر من را در یک لباس سفیدِ دکمه ای در (تصویر) پایین دیدید، لباس واقعی ام را زیر آن پوشیدم.»
The TikTok resonated with people as many rushed to the comments to reveal they do the same thing to shield themselves from unwanted attention.
این مطلب در تیک تاک، در میان مردم دست به دست شد، بسیاری از زنان کامنت گذاشتند و اذعان کردند که کارهای مشابهی را برای محافظت از خود در برابر 《جلب توجه ناخواسته》 انجام می دهند.
✍ این گزارش دیلی میل، مویدی است برای این مطالعه تطبیقی
@mtatbiqy
حجت الاسلام سعادتمند.mp3
51.21M
وَقَالَ ٱلمَلَأُ مِن قَومِ فِرعَونَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَومَهُۥ لِيُفسِدُواْ فِي ٱلأَرضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبنَآءَهُم وَنَستَحيِۦ نِسَآءَهُم وَإِنَّا فَوقَهُم قَٰهِرُونَ
قَالَ مُوسَىٰ لِقَومِهِ ٱستَعِينُواْ بِٱللَّهِ وَٱصبِرُوٓاْۖ إِنَّ ٱلأَرضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِن عِبَادِهِۦۖ وَٱلعَٰقِبَةُ لِلمُتَّقِينَ
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی
همانطور که از نوع مطلب گذاشتن در این کانال متوجه شده اید؛ هیچگاه به دنبال پُر کردن کانال با مطالب روزانه یا هفتگی و احیانا کم اهمیت نبوده ایم. بلکه همواره در پی آن بوده ایم که روی یک مطلب، کار دقیق و عمیق انجام بدهیم و سپس اگر تکمیل شد، آن را به محضر شما بزرگواران تقدیم کنیم.
حالا هم مدتی است بر روی چند نسخه خطیِ حدیثیِ ارزشمند کار میکنیم؛ که به مرور زمان و با تکمیل آنها به انتشار میرسد.
با توجه به مناسبت ایام گرانقدر فاطمیه، از یکی از همین نسخ خطی حدیثی -که حاوی چندده روایت ارزشمند در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست- قطعاتی از خطبه فدکیه را به همراه ترجمه روانِ آن به صورت روزانه در کانال بارگزاری میکنیم.
زمان نوشتن این نسخه خطی به بیش از هشت قرن قبل بازمیگردد. اجازه دهید اطلاعات بیشتر را پس از تحقیق کامل این نسخه به اطلاعتان برسانیم.
به عنایت امام عصر علیه السلام تحقیق این نسخه (به همراه ترجمه روانِ آن) در آیندهای نزدیک در همین کانال منتشر میشود.
به امید توجه و عنایت مادرمان حضرت فاضله زکیه فاطمه زهرا سلام الله علیها برای به اتمام و اتقان رساندنِ تحقیق و ترجمه این نسخه خطی.
مقدمۀ خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
«عن زید بن علی عن ابیه عن عمته زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام قال لما بلغ فاطمة بنت محمد اجماع ابی بکر و عمر علی منعها فدکا قالت هذه أدل غدرة و أقبح فجرة ما داعیا لحبیبی محمد حرمة و لا ذمة ثم لاثت خمارها و خرجت فی لمّة من حفدتها و نساء من قومها الحسن عن یمینها و الحسین عن یمینها الثانی تجر أدراعها و تطأ ذیولها ما تخرم من مشیة رسول الله صلی الله علیه و آله شیئا حتی دخلت علی ابی بکر فی المسجد و هو فی حشد من المهاجرین و الانصار فلما رأوها أجهش القوم بالبکاء ثم أمهلتهم حتی سکنت فورتهم و هدا نحیبهم ثم افتتحت الکلام بحمدالله و الثناء علیه و الصلاة علی أبیها.»
زینب کبری سلام الله علیها نقل میکند که وقتی ابوبکر و عمر بنا گذاشتند که مادرم را از فدک محروم کنند و خبر این مطلب به مادرم رسید، او فرمود: این روشنترین عهدشکنیها و قبیحترین تبهکاریهاست. اینها برای محبوبم محمد (صلی الله علیه و آله) هیچ حُرمت و قول و قراری باقی نگذاشتهاند. سپس حجابی بر سرش کرده و با گروهی از کنیزان و زنانِ فامیلش به سمت مسجد راه افتاد، حسن در سمت راستش و حسین نیز در سمت راستِ حسن با مادر راه افتادند. چادرش به قدری بلند بود که تا پایینترین قسمت پای مبارکش نزدیک به زمین امتداد داشت. مانند رسول خدا با كمال وقار و آرامش قدم برمیداشت تا اینکه به مسجد رسید و بر ابوبکر -که در میان عدهای از مهاجرین و انصار نشسته بود- وارد شد. وقتی مردم حضرت فاطمه را دیدند با صدای بلند گریه کردند. ایشان مدتی سکوت کرده تا مجلس از هیاهو بیافتد و سر و صدای گریۀ مردم پایین بیاید. سپس سخن را با حمد و ستایش خدا و صلوات بر پدرش آغاز کرد.
ادامه دارد...
#تجر_أدراعها
#تطأ_ذیولها
@mTatbiqy
بخش اول خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
«فقالت الحمدلله علی ما أنعم و له الشکر علی ما ألهم و الثناء بما قدّم، من عموم نعم ابتدأها و سبوغ آلاء اسداها و احسان منن والاها، جمّ عن الاحصاء عددها و نأی عن المجازاة أمدها استثنی الشکر بفضایلها و استحمد الی الخلائق بإجزالها و امر بالندب الی امثالها»
فرمود: خدا را سپاس به خاطر آنچه به ما نعمت داد. خدا را شکر به دلیل آنچه به ما الهام کرد و خدا را ستایش میکنم به علت آنچه جلوتر از ما مقدَّر کرد. خدا را شکر میکنم به دلیل نعمتهايى كه از چشمه لطفش جوشيد و عطاهاى فراوانى كه بخشيد و احسانى كه پياپى ارزانی داشت. نعمتهايى بیشمار که توان جبران آن را نداریم. خدای متعال شکرِ این نعمتها را از ما خواسته تا این نعمتها برای خودمان زیادتر شود و از بندگان خواسته تا به خاطر فراوانی این نعمتها او را شکر کنند.
«و اشهد أن لا اله الا الله کلمة جعل الاخلاص تأویلها و ضمن القلوب موصولها و أبان فی الفکر معقولها الممتنع من الابصار رؤیته و من الالسن صفته و من الأوهام الاحاطة به لیبتدع الاشیاء لا من شیء مثله و أنشأها بلا احتذاء أمثلة و سماها اظهارا لقدرته [تعبدا] لبریّته و اعزازا لأهل دعوته ثم جعل الثواب علی طاعته و وضع العقاب علی معصیته زیادة لعباده عن نقمته حیاشة لهم الی جنته.»
«اشهد ان لا اله الا الله» شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست و او یکتا و بیشریک است. روح اين شهادتدادن (به یگانگی خدا)، دوستى بىآلايش و خلوص است، كه قلبهاى مشتاقان را با این شهادت و گواهی آميخته کرده و درخشندگیِ معنای حقیقی این ذکر در افكارشان پرتو انداخته است. خدايى كه ديدگان را توانايىِ ديدن او، زبان را ياراى توصیف وی و گمانها را قدرت بر تصورکردن او نيست. چون همهچيز را از نيستى به هستى درآورده و آنان را بدون وجود الگو و نمونهاى ايجاد کرده است. همهچیز را نامگذاری کرد تا قدرت خود را اظهار کرده و بندگانش را به فرمانبرداری از خود راهنمایی کند و براى کسانی که اهل پذیرش دعوت او هستند موجب سرافرازى باشد پس پاداش را در اطاعت؛ و كيفر و عذاب را در نافرمانى و سرپیچی قرار داد تا بندگان را از خشم و عذاب خود رهایی بخشیده به سوى بهشت و كانون رحمتش سوق دهد.
ادامه دارد...
#لیبتدع_الأشیاء_لا_من_شیء_مثله
#أنشأها_بلا_احتذاء_أمثلة
@mTatbiqy
بخش دوم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
و اشهد ان أبی محمدا عبده و رسوله المختار قبل أن یجتبَله و المصطفی قبل أن یبتعثه و المسمّیه قبل أن یستجیبه اذ الخلائق بالغیوب مکنونة و بستر الأهاویل مصونة و بنهایة العدم مقرونة علما منه بمائل الامور و احاطة بحوادث الدهور و معرفة منه بمواقع المقدور. ابتعثه اتماما لعلمه و عزیمة علی امضاء حکمه و انفاذا لمقادیر حتمه
و شهادت میدهم كه پدرم، محمّد، بندۀ خدا بود پیش از آنکه خدا او را برای پیامبری انتخاب کند. خدا او را برگزيده بود قبل از آنكه به سوى مردم براى هدايت آنان بفرستد و پیش از آنکه او را به پیامبری قبول کند نامی زیبا بر او نهاد. و اين در زمانی اتفاق افتاد [=عوالِم قبل از دنیا] كه بندگان در پسِ پردۀ غيب هنوز پنهان بودند، در نهایتِ نيستى بِسَر برده و در پهنۀ بيابانِ عدم، سرگردان بودند. پروردگار بزرگ بر پايانِ هر كار مطلّع است و بر منقلبشدنها و دگرگونیها احاطه دارد و به انجامشدن هر اتفاقی بينا است. حضرت محمّد را به عنوان پیامبر در میان مردم برانگيخت تا علم بینهایتِ خود را کاملا و به صورت واضح به همه نشان دهد. رسولالله را به پیامبری انتخاب کرد تا ایشان حُكم خدا را (در زندگی مردم) اجرایی کرده و آنچه را خدا مقدّر ساخته بود، به انجام برساند.
ادامه دارد...
#ابتعثه_اتماما_لعلمه
@mTatbiqy
بخش سوم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
فرأی صلی الله علیه و آله الأمم عابدة لأوثانها عکَّفا علی نیرانها منکرة لله مع عرفانها فأنار الله بأبی صلی الله علیه و آله ظلمها و فرج عن القلوب بُهَمَها و جلی عن الابصار غُمَمها ثم قبضه الله الیه قبض رأفة و اختیار و رغبة بمحمد صلی الله علیه و آله من تعب هذه الدار موضوعا عنه أعباء الأوزار محفوفا بالملائکة الابرار و رضوان الرب الغفار و جوار الملک الجبار فصلی الله علیه امینه علی الوحی و خیرته من الخلق و رضیه علیه السلام و رحمة الله و برکاته.
رسول خدا مشاهده کرد كه هر گروهی از مردم، دین و آيينى مختلف برای خود انتخاب کردهاند. دستهاى در برابر بُتهایشان به نماز ایستادهاند و گروهى دیگر بر گرد آتش در طوافاند، و همگان ياد خدايى را كه مىشناسند (یعنی "الله" را) از خاطر بُردهاند. پس خداوند به نور پدرم محمّد، تاریکیهای جاهلیت را روشن کرد و قلبها را از ابهاماتی نجات داد که در مورد خداپرستی وجود داشت و ابرهاى تيره و تاری که سدّ راه خداشناسیِ حقیقی شده بودند را از مقابل چشمان مردم کنار زد. سپس از روى اختيار و مهربانى و تمایلِ حضرت رسول، خودِ او جانش را گرفت و او را از سختیهای این دنیا خلاص کرد. سنگینی بار گناهان روی دوش او سنگینی نمیکند و الآن فرشتگانى بلندمرتبه دور او را گرفته و همواره همراه او هستند. خدای متعال رضایت همیشگیاش را همراه او کرده و پرچم عظمت پیامبر را در همسايگىِ فرمانرواییِ خودش برپا کرده است. درود و رحمت و بركات بیپايانِ خداوند بر محمّد، امين وحى خدا و برگزيدۀ امّت باد.
#فرج_عن_القلوب_بهمها
#جلی_عن_الابصار_غممها
@mTatbiqy
بخش چهارم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
ثم قالت و أنتم عباد الله نصب أمره و نهیه و حملة کتاب الله و وحیه و أمناء الله علی انفسکم و بلغائه الی الامم حقٌ لکم لله عزّوجلّ فیکم عهدٌ قدمه الیکم و بقیة استخلفها علیکم، کتاب الله تعالی بیِّنةٌ بصائره و منکشفة سرائره و برهان فینا متجلّیة ظواهره مدیما للبریة استماعه، قائدا الی الرضوان اتباعه و مؤدیا الی النجاة اشیاعه، فیه تُنان حجج الله المنوَّرة و مواعظه المکرورة و محارمه المحذورة و احکامه الکافیة و بیناته الجالیة و جمله الکافیة و شرایعه المکتوبة و فضائله المندوبة و رخصُهُ الموهوبة.
سپس حضرت فاطمه جمعیت را مورد خطاب خود قرار داده فرمود: و شما ای بندگان خدا! خدا امر و نهی خودش را در میان شما نازل کرده است. شما حاملان قرآن و احكام الهی هستید. شما امينِ خدا بر خودتان و پيامآوران او به سوى امّتها هستيد. امروز حقّى از خداوند بر گردنتان است! قبلا عهدی با او بستهايد که باید آن را امروز به جا بیاورید. و آنچه كه پيامبر خدا پس از خود در ميان شما باقى گذاشته، كتاب خدا، قرآن است. قرآن کتابی است كه استدلالهایش روشن است و هیچ ابهامی ندارد، اسرار و ظرایفش آشكار و دلیلآوردنش در مورد ما اهلبیت واضح است. كتابى كه اگر به آن گوش بدهی و بپذیری خود را در دو جهان خوشبخت کردهای و اگر از آن پیروی کنی به بهشت رضوان الهى هدایتت میکند. این کتاب، کتابی است که شیعیانش را به راه نجات وارد میکند. در محضر این کتاب میتوان به حجتهای نورانی خدا [ائمه علیهم السلام] متصل شد، حرامهایی که این کتاب بیان کرده خود انسان میفهمد که باید از همگیِ آنها دوری کرد. احکامی که این کتاب گفته برای زندگی انسان کافی است [و نیازی به احکام دیگر ادیان و کتب آسمانی ندارد]. عبارتهایی که این کتاب برای بیان مسائل مختلف آورده کافی است و نیازی به عباراتی اضافه بر این ندارد. انجام دادن احکام شرعی که این کتاب مطرح کرده حتمی است و راه فراری ندارد. آن کارهایی که این کتاب با فضیلت شمرده هر انسانی آنها را مطلوب میداند و آن مسیرهایی که این کتاب آزاد و بدون مانع گذاشته و به پیمودن آن اجازه داده باید به عنوان هدیهای از سوی خدا به انسانها شناخته شود.
#انتم_بلغائه_الی_الامم
#محارمه_المحذوره
@mTatbiqy
بخش پنجم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق
ففرض الایمان تطهیرا لکم من الشرک و الصلاة تنزیها لکم من الکبر و الزکاة تزید فی الرزق و الصیام تثبیتا للاخلاص و الحج تسنیة للدین و العدل تنسیقا للقلوب و طاعتنا نظاما للملّة و امامتنا لمّا للفرقة و الجهاد عزّا للاسلام
[با این اوصاف خودتان فوائد امر و نهیهای این کتاب را ببینید:] قرآن، ایمانداشتن به خدا را واجب کرد به دلیل اینکه از نجاستِ شِرک و بُتپرستی پاک شوید و از این گرفتاریِ دائمی که انواع و اقسام بُتها را بپرستید و مجبور باشید هر روز دستورالعملهای خداهای گوناگون را بجا بیاورید خلاص شوید. قرآن، نماز را واجب کرد تا به سوی کسی که شما را آفریده خَم و راست شوید تا بلکه تکبّر و «خود بزرگ بینیِ»تان از بین برود. در قرآن، زکات بر شما واجب شده تا رزق و روزی خودتان زیاد شود. در این کتاب آسمانی، روزهگرفتن بر شما واجب شده تا تمرینی برای اخلاص شما باشد [روزه گرفتن یعنی نخوردن آب و غذا و نخوردن، عبادتی است که به چشم نمیآید تا بتوان با آن ریا کرد] حجّ را واجب کرده تا دينتان را رونق بدهد و عدالت را فریضه قرار داده تا میان قلبهایتان پیوندی محکم برقرار کند. قرآن، به اطاعت از ما اهلبیت امر کرده تا در زندگی مردم نظم برقرار کند. به امامت ما حکم کرد تا شما را از تفرقه نجات دهد. جهاد با دشمنان را واجب کرد تا عزت اسلام را حفظ کند.
#فرض_الزکاة_تزید_فی_الرزق
#فرض_الحج_تسنیة_للدین
#فرض_امامتنا_لما_للفرقة
@mTatbiqy
بخش ششم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
[ففرض] الصبر معونة علی الاستیجاب و الامر بالمعروف مصلحة للعامّة و برّ الوالدین وقایة عن السخط و صلة الارحام منساة فی العمر و منماة للعدد و القصاص حَقنا للدماء و الوفاء بالنذر تعریضا للمغفرة و توفیة المکاییل و الموازین تغییرا للبخسة و اجتناب قذف المحصنات حجابا من اللعنة و ترک السرقة ایجابا للعفة و أکل أموال الیتامی فی اجارة من الظلم و النهی عن الجور فی الاحکام ایناسا للرعیة و حرم الله عزّوجلّ الشرک اخلاصا له بالربوبیة و الانتهاء عن شرب الخمور تنزیها من الرجس و {اتقوا الله حق تقاته} و اطیعوه فیما أمرکم به {فانما یخشی الله من عباده العلماء} {و لا تموتن الا و أنتم مسلمون} و لا تولوا عنه و أنتم مدبرون ثم أمرت فضرب بینها و بینهم بسجف.
قرآن به صبر کردن دستور داده تا زمینۀ خوشبختى خودتان را فراهم کرده و ابزاری برای رسیدن به هدفهایتان باشد. امر به معروف را واجب کرده تا مصلحت همگانیِ مردم تأمین شود. نيكى به پدر و مادر را براى در امانماندن از عذاب الهى واجب کرده است. به صلۀ رحم امر کرده تا عمرتان طولانی شود و جمعیتتان افزایش یابد. قصاص را لازم کرده تا از ریختهشدن خون مردم جلوگیری کند (آمار قتل عمد در جامعه پایین بیاید) و وفاکردن به نذر را واجب کرد تا بهانهای برای آمرزش و مغفرتتان پیدا شود. به اینکه در کار و کاسبیتان اندازهگیریها را دقیق انجام دهید امر کرد تا جلوی کمفروشی را بگیرد. تهمتزدن به زنان عفیف را ممنوع کرد تا مورد لعنت خدا قرار نگیرید. دستور داد دزدی نکنید تا اثبات پاکی خودتان آسانتر شود (و حرامخوار شناخته نشوید.) شما را از خوردن مال یتیم پرهیز داد تا ظلم را از ریشه بخشکاند. عدالتورزی در حکومتکردن را واجب کرد تا مردم انس بیشتری با حاکم بگیرند و حاکم را دوست داشته باشند. خدا شرک را حرام کرد تا خالصانه فقط پروردگار واقعی خود را بپرستید. از خوردن مشروبات نهی کرد تا شما را از پلیدی و نجاست دور نگه دارد. پس شما هم «اتقوا الله حق تقاته» (در مراقبت از رفتارتان سنگتمام بگذارید) و از دستورات خدا اطاعت کنید که «انما یخشی الله من عباده العلماء» (از میان بندگان خدا، فقط عالمان خداجو از خدا حساب میبرند) «و لا تموتن الا و أنتم مسلمون» (نکند از دنیا بروید و مسلمان واقعی نباشید!) و از دین خدا رو برنگردانید. سپس امر کرد تا بین او و بین مردم پردهای نصب کنند.
#مصلحة_للعامة
#منساة_للعمر
#منماة_للعدد
#حقنا_للدماء
#ایناسا_للرعیة
@mTatbiqy
بخش هفتم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
ثم جلست و قالت ما قلت سرفا و لا اقول شططا الحمد لله المحمود بنعمته المعبود بقدرته المطاع بسلطانه المرهوب من عذابه المرغوب الیه فیما عنده الذی بعظمته و قدرته ابتغی من فی السماوات و من فی الارض الوسیلة الیه فنحن وسیلة الله الی خلقه و نحن آل رسول الله و نحن جنب الله و عینه و ورثة انبیائه و ان الله عزّوجلّ بعث أبی رسولا الیکم.
سپس نشست و فرمود: من حرف بیهوده نمیزنم [پس خوب گوش کنید!] از خدا تشکر میکنم؛ او را به خاطر نعمتهایی که به همهمان داده تحسین میکنم. خدایی که به علت قدرت بالایش اطاعت میشود. آن خدایی که وقتی عذاب میکند هیبتی از خود نشان میدهد که همه از او حساب میبرند. خدایی که به خاطر مهربانیهایش، به او دلبستگی و علاقه ایجاد میشود. چنان عظمت و قدرتی بیجایگزین دارد که همه مخلوقاتش در آسمان و زمین به دنبال پیدا کردنِ «وسیله»ای برای نزدیکشدن به او هستند. (نزدیکشدن به آنچه او میپسندد.) و ما اهلبیت پیامبر همان «وسیله»ایم که خدا قرار داده تا مخلوقاتش از آن بهره ببرند. ما خاندان رسول خداییم. ما همان جنب الله هستیم (که در قرآن فرموده* برخی مردم در روز قیامت بهسبب کمکاری در حق ما حسرت میخورند.) ما وارثان انبیا هستیم. خدای متعال پدر مرا، محمد را به سوی شما فرستاد.
* اشاره به این آیه:
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرين - اینها را بگو، تا مبادا کسی در قیامت بگوید: «افسوس بر من از کوتاهیهایی که در حق جنب الله کردم و آیهها و احکام الهی را بهمسخره گرفتم!» [سوره مبارکه زمر، آیه 56]
#نحن_وسیلة_الله_الی_خلقه
@mTatbiqy
بخش هشتم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حال تحقیق
ثم قرأت {بسم الله الرحمن الرحیم لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رئوف رحیم} فإن تعرفوه تجدوه أبی دون نسائكم [/آبائکم] و أخا ابن عمّی دون رجالكم فبلّغ صلّى الله علیه و آله فبلغ النذارة صادعا بالرسالة ناكبا عن سنن مدرجة المشركین ضاربا لثبجهم آخذا بكظمهم یجفّ الأصنام و ینكث الهام حتى انهزم الجمع و ولّوا الدبر و حتى تفرّى اللیل عن صبحه و أسفر الحق عن محضه و نطق زعیم الدین و خرست شقاشق الشیاطین و فُهتُم بكلمة الإخلاص
سپس این آیه شریفه را برای مردمِ حاضر در مسجد قرائت کرد: «بسم الله الرحمن الرحیم لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَئُوفٌ رَحيم» (بهیقین، پیامبری بهسویتان آمده است، از جنس خودتان! دیدن درد و رنجتان برایش سخت است، برای هدایتشدنتان حرص و جوش میزند و در حق مؤمنان، دلسوز مهربان است.) اگر او را میشناسید میدانید که او پدر من است و نه پدرِ زنانِ شما! میدانید که او پیمان برادری با پسر عموی من [علی بن ابی طالب علیه السلام] برقرار کرد و نه با مردان شما! پدرم عمرش را به آگاهکردن شما از مأموریتهایی که خدا به او محوّل کرده بود گذراند. به همین خاطر همیشه از پرتگاهِ [دوستیکردن با] مشرکین کنارهگیری میکرد و در عوض، یکسره بر سر آنان شمشیر مینواخت و گلویشان را میفشرد. [به اینها بسنده نکرد:] بتهایشان را نابود کرد و سر کینهتوزانشان را شکست تا اینکه جمعشان متفرّق شده و از میدانِ مبارزه با پیغمبر فرار کردند. تا اینکه صبحِ روشن از پشتِ پردۀ شب درآمد و حق، نقاب را از چهره انداخت، رهبرِ دین به سخن درآمد و فریاد شیطانها خاموش شد. و بالاخره دهانهاى شما به سخنگفتن در مورد یکتاییِ خدا باز شد.
#ناکبا_عن_سنن_مدرجه_المشرکین
#ضاربا_لثبجهم
#یجف_الاصنام
#ینکث_الهام
#حتی_انهزم_الجمع
@mTatbiqy