♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها!
[ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره]
🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند
[ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام.
و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱)
🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند.
[ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع]
《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲)
🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است.
🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه مینویسند:
مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴)
🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و اقتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵)
🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰
lib.eshia.ir/71530/1/30
۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲
lib.eshia.ir/10240/4/2
۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123
b2n.ir/r7845
۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷
۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳
🔻@m_amin_rezai
#عکس_نوشته #استوری
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها!
[ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره]
🔻متن یادداشت
eitaa.com/m_amin_rezai/3062
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
این روزها پیرامون اجرای سیاست های نئولیبرالیسم در ایران و آثار اقتصادی آن بحث و گفتگو بسیار است. پیشنهاد میکنم برای شروع در زمینه شناخت سرمایه داری و این سیاست ها این کتب و مقاله ها را بخوانید.
📚کتاب نامه های اقتصادی به دخترم ( تاریخ مختصر سرمایه داری)
📚 کتابهای مایکل سندل ( چه چیز را را پول نمیتوان خرید و...)
📚کتاب مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند؟! (بهمن احمدی)
📚کتاب و مستند دکترین شوک
🔻مقاله مکتب نیاوران
journals.ut.ac.ir/article_57039.html
🔻یادداشت و پادکست همه ما نئولیبرال هستیم
eitaa.com/m_amin_rezai/2575
🔻یادداشت و پادکست در چطور اقتصاد به دین تبدیل شد؟
tarjomaan.com/barresi_ketab/8613/
tarjomaan.com/sound/9024/
✔️این مباحث برای شروع است طبیعی است در ادامه کتب تخصصی تر باید مطالعه شود؛ در این زمینه از اساتید حوزه اقتصاد سیاسی کمک بگیرید.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ یادداشت رسیده | لزوم اقتصاد خواندن طلبهها!
🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه مینویسند:
◻️ «مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم...داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است.
مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است.
در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و اقتصاد خرد و کلان هستیم...
شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.»
📎 متن کامل
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻حدود یک سال و نیم در یک قرار هفتگی با جمعی از معلم های دغدغه مند پیرامون آموزش و پرورش مستند دیدم؛ یکی از آسیب های جدی نظام آموزش ما همین مساله است که رسانه کبریت @kebritmedia در این کلیپ به خوبی نشان داده؛ بین #آموزش و #زندگی در کشور ما یک گسل جدی وجود دارد که خروجی آن مسئولیت گریزی و به تعبیر صریح تر بی عرضگی است! هر چه جلوتر می رویم این آفت بسط پیدا میکند؛ جوان هایی که حتی نمیتوانند خودشان را هم اداره کنند به ویژه سمت خانم ها که به طور طبیعی مسئولیت خانه و مادری به دوش آنهاست.
🔻این را مقایسه کنید با مادربزرگ- پدربزرگ های قدیم که به اندازه چند نفر در بیرون و داخل کار میکردند. نیاز به حرفهای پیچیده نیست علاوه بر مشکلات اقتصادی و...یکی از ریشه های اصلی کاهش ازدواج و فرزندآوری دقیقا همین مساله نابلد بودن و مسئولیت ناپذیری نسل امروزی است. اگر میخواهیم ریشه ای مساله را حل کنیم در #نظام_آموزشی ما بچه ها باید برای #زندگی_کردن تربیت شوند.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از مستضعفین تیوی
⭕️ حکومت طاغوتی در پارس جنوبی!
🔹 مجتمع پارس_جنوبی برای بازگشت به کار تعدادی از کارگران بازداشتی در تجمع یک اسفند، از آنها تعهدنامهای رسمی میگیرد که در صورت اخراج، حق هیچگونه شکایتی ندارند.
🔸 در این تعهدنامه بهانههای عجیبی برای اخراج و تنبیه انضباطی وجود دارد؛ ملاکش هم تشخیص مدیران است!
🔹 البته تعدادی دیگر از کارگران همچنان ممنوع الورود هستند که اگر این تعهدنامه را امضا نکنند اجازه ورود نخواهند داشت.
🔸 این در شرایطی است که ماده ۲۷ قانون کار، سازوکار حقوقی مشخصی برای رسیدگی به قصور کارگر تعیین کرده که در اینجا نقض شده است.
🔹 مماشات با ظلم و دیکتاتوری در برخی از زیرمجموعههای #وزارت_نفت، کار را به جایی رسانده که به راحتی هر قانونی را زیر پا میگذارند!
🔺 وقتی صدای #اعتراض کارگران خاموش شود، #خوی_طاغوتی مدیران شعلهور میشود و اینچنین #عدالت و #قانون را به آتش میکشد!
🎬@Mostazafin_Tv