eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
590 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸"حرام در اقتصادیات" عدیل "نجس در عبادیات" است. اگر در جامعه ای "سرمایه" بجای "کار" سود خلق کرد و آن سرمایه نیز به صورت "کَنز" یا "دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ" در اختیار یک اقلیَت باشد آن جامعه را از دست خواهد داد و به نجاسات مختلفه مبتلا خواهد شد! توضیح بیشتر: 🔻سخنرانی مساله عاقبت بخیری و طهارت اقتصادی eitaa.com/m_amin_rezai/3326 🔻قران؛ اقتصاد و طاهر بودن(تفسیر آیات اقتصادی) eitaa.com/m_amin_rezai/3215 @m_amin_rezai
🔻دکترغنی نژاد اقتصاددان لیبرال را متاثر از چپهای کمونیست نامید!بند۲ اصل۴۳و اقتصاد تعاونی( مردمی)در اصل۴۴پیشنهاد شهیدبهشتی بود. (لیبرالهایی چون نیلی وغنی نژاد)در میدان عمل مانع تحقق این اصول شدند. در رسانه هم اینگونه او را ترورشخصیتی میکنند!حقیقتا بهشتی مظلوم است.ما چه کردیم؟ ✍ 🔻تاریچه مکتب نیاوران در ایران journals.ut.ac.ir/article_57039.html @m_amin_rezai
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت. قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد. غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست. لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است. لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند! لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند. لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند. لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی می‌خواند! لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست. لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست. لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید. لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد. لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است. لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم! سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم. این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود. از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش. از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض. از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند. مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔻در مناظره پرفسور درخشان ودکترغنی نژاد اگر مجری در حوزه اقتصاد سیاسی مسلط بودو ۱۰سوال عمیق طرح کرده بود گفتگو بهتر شکل میگرفت.کلیت بحث یک نکته خیلی مهم داشت.حرف اقتصادخوانده های لیبرال(شاگردان آقای نیلی)که اصرار دارند نقش مکتب رانفی و اقتصاد را مثل ریاضی معرفی کنند چقدر حرف بی مبنایی است ✍ @m_amin_rezai
نقطه آغاز مبارزه فرهنگی میان اقتصاد لیبرال و اقتصاد اسلامی بالاخره صداوسیما پس از ۳۳ سال، از لاک تغافل نسبت به کودتای اقتصادی تکنوکراتها درآمد و مجال داد تا مبارزه فکری و فرهنگی میان سردمداران اقتصاد وارداتی رایج در کشور با چهر‌ه‌های مهجور و مظلوم منادی اقتصاد انقلابی، علنی شود و در مقابل چشم مردم قرار بگیرد. این شروع جانانه را به فال نیک میگیریم و از مدیران عدالتخواه صداوسیما می‌خواهیم با همین دست فرمان ادامه دهند تا بالاخره معلوم شود زیربنا و روبنای نسخه‌های اقتصادی فلج‌کننده انقلاب اسلامی چه بوده است. @dr_izadkhah
⭕️ بهشتی؛ همچنان مظلوم... 🔹ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای تکیه کنیم و این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. 🔸به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و روزبه روز ؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطب‌های یعنی یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... 🔹حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می‌توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت هم کشانده نشویم ... 📚 ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲ 🎬@Mostazafin_TV
بسم الله ش را با یکی از دوستان در نجف گفتیم؛ روبروی ضریح حقیقت علم و معرفت حضرت امیرالمومنین ع شاید باید بجای خرده کتابها زودتر این کتابهای اصلی را شروع میکردم کمی دیر اما امسال مطالعه جدی ابرپروژهای علمی را آغاز میکنم. کتابهایی که در حوزه خودشان یک معجزه به حساب می آیند. شروعش با این سه کتاب است. یک دوره مباحثه و روخوانی سریع حدیث خوانی با کتاب ، مطالعه و جمع خوانی و مطالعه و آموختن ؛ اینجا نوشتم چون احتمالا بستر مجازی برای مطالعه-مباحثه جمعی هم فراهم شود خصوصا المیزان؛ اگر شد پوسترش را اینجا میگذارم ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تصمیم سازی علیه محرومین! 🔻این مهم ترین اعتراف تاریخی است که مشخص میکند چطور طرفداران سرمایه داری با تبلیغات و هیاهو ذهن سیاست مداران را علیه محرومان به انحراف کشاندند. آن همه هیاهو که افزایش ۵۷٪ در ۱۴۰۱ موجب تورم افسار گسیخته و تعدیل کارگرها و معظلات امنیتی میشود آخر کار کلا ۳.۳ در تورم اثر گذاشته! براساس گزارش وزارت کار نه تنها تعدیل کارگران رقم نخورد که افزایش اشتغال هم داشتیم! 🔻کاش این درس عبرتی شود برای آقای رییسی و..؛ آن روز بخاطر همین تصمیم و.. وزیر کار و تعاون کنار گذاشته شد، طوری القا شد که آثار حذف ارز ترجیحی برچند کالای محدود است و بعد هم آثار گرانی را به این تصمیم افزایش۵۷٪ حواله کردند حالا مشخص شده همه آن هیاهواها دروغ محض بوده؛ گرانی اصلی برای مسائل ارزی بوده است 🔻 تحت تاثیر همین هیاهوها امسال افزایش حقوق کارگران را ۲۷٪ گذاشتند که خلاف قانون کار بود و حداقل باید به اندازه تورم گذاشته میشد.در میانه سال آثار اجتماعی این تصمیم غلط را خواهیم دید. می بینید چگونه جریان سرمایه داری علیه طبقه محروم می کند و خیلی ها نادانسته فریب میخورند و همراه میشوند. 🔻نفوذ یعنی همین؛ نیاز نیست خیلی مساله را امنیتی معنا کنیم؛ اینکه بتوانی طوری صحنه را ترسیم کنی که سیاست گذاری رسمی موجب فقیر سازی بخش زیادی از مردم شود این یعنی نفوذ در لایه های موئثر حکمرانی! ✍ 🔻مطلب مرتبط: راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری eitaa.com/m_amin_rezai/3133 @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
1⃣: یک طلبه متاهل سطح سه و درس خارج (دکتری) شهریه اش حداکثر دو میلیون است. طلبه متاهل سطح یک و دو ک
🔺درباره چالش های روحانیت پیرامون مسائل معیشتی و اجتماعی که این روزها مطرح هست قبلا اینجا نوشتم
🔻انفال در اختیار وزارت نفت،صمت و..است. تمام بودجه این مملکت در سازمان برنامه و بودجه تقسیم میشود. متهم ردیف اول و فحش و چاقویش برای طلبه هایی است که بیش از ۸۰٪زیر خط فقر هستند! مصداق بارز آش نخورده و دهن سوخته! طلاب جوان به سمت یک جدی در "نسبت حکمرانی و روحانیت"خواهند رفت. 🔻یادداشتی در این مورد eitaa.com/m_amin_rezai/2189 🔻توییت یک سال پیش eitaa.com/m_amin_rezai/2257 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️رهبر انقلاب در دیدار کارگران: باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با ارتباط مستقیم داشته باشد 🔸درباره مساله کار بخوانید 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3133 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3171 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3126 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2461 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3126 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2987 @m_amin_rezai
💠جوان مسلمان عدالت خواه 🔷 دومین جلسه از «سلسله جلسات هفتگی جوانان عدالت خواه استان قم» 🔸با موضوع بازگشت به قانون اساسی 🔹با ارائه حجت‌الاسلام محمدامین رضایی و علی منتظرالمهدی و دیگر ادوار عدالت خواه 🔸زمان : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت۱۷:۳۰ تا نماز مغرب 🔹مکان : قم . میدان روح الله. حسینیه هنر 📍ورود برای عموم دانشجویان آزاد است . 📌جهت ثبت نام و حضور در جلسات به @edalatkhah_admin_kh پیام دهید . 🔻به ما بپیوندید🔻 https://eitaa.com/javan_m_edalatkhah
♦️در اسلام اصالت با کار است! 🔹در فقه نوعی عقد معامله داریم به نام "شرکت وجوه" تعاریف مختلفی(۱) گفته شده اما حد وسط همه تعاریف این است که شخصی صرفا بواسطه آبرو و اعتبار اجتماعی بدون انجام کار یا گذاشتن سرمایه و شراکت در سود و ضرر بخشی از سود معامله سهم او شود. فقها این معامله را باطل و درآمد حاصل از آن را حرام میدانند. 🔸همچنین در احادیث از معامله "تلقی رکبان" نهی شده؛ مشهور حکم به کراهت و بعضی حکم به حرمت داد(۲) در این معامله که نوعی دلال بازی است افراد قبل از اینکه تجار و صاحبان اجناس وارد شهر شوند به استقبال می آمدند و اجناس را سریع می‌خریدند و به قیمت بیشتر داخل شهر میفروختند! در این مساله سهم عمده کار توسط کشاورز و تاجر انجام شده بود اما سود از آن فرد واسطه میشد. 🔹در حوزه اقتصاد اسلامی بین متفکرین مسلمان بحثی جدی وجود دارد در نسبت کار و سرمایه،در جایی که روی منابع اولیه(نه کالای تولیدی)مثل زمین و معدن و...کار انجام شود در این صورت ارزش افزوده(سود) برای کیست کارگر یا صاحب سرمایه؟ در اینجا اختلاف نظر وجود دارد بعضی مثل شهیدمطهری و آیت الله سبحانی سود را برای سرمایه و کار هر دو میدانند بعضی چون شهیدصدر و شهید بهشتی سود را صرفا برای کارگر به عنوان تولیدکننده می دانند.بر اساس نظر دوم(۳)در این حالت ارزش افزوده برای کارگر هست و ابزار کار و...باید کارگر اجاره اش را به صاحب ابزار بدهد نه بالعکس آنگونه که در نظام اقتصادی کاپیتالیسم رقم میخورد. در این حالت هم حد مشترک هر دو نظر این است که در نسبت کارگر و سرمایه کارگر از سود نهایی شریک است چون کار اصالت دارد و در ردیف ابزار به حساب نمی آید و کارگر نیز صرفا اجیر نیست دقیقا بر خلاف تلقی رایج امروز جامعه که در حال رقم خوردن است. 🔸بیش از این مویدات دیگر نیز میشود اضافه کرد که حاصل همه آن این حرف بنیادین است که بر خلاف مکتب سرمایه داری در اسلام کار واحد اول ملکیت و محلل سرمایه است. همانگونه که شهیدصدر بعد از تجمیع موارد مختلف خروجی اجتهاد و نظریه پردازی ش را اینگونه بیان میکند:" اجرت مشروع در نظریه اسلامی بر پایه کار استوار است."(۴) مرحوم حائری شیرازی در جزوه" در اسلام پول نباید کار کند" و امام موسی صدر در کتاب "رهایت های اقتصادی" به مساله اصالت کار در اسلام به تفصیل پرداخته اند. 🔹 رهبر انقلاب امروز در جمع کارگران کوتاه به این مساله بنیادین اشاره کردند: "از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است."(۵) 🔻امروز در جامعه ما بخش قابل توجهی از عقب ماندگی در عدالت و فاصله طبقاتی ناشی از غفلت درباره این نظریه بنیادین و سیاست گذاری مبتی بر آن است. "نظریه اصالت کار" علاوه بر تحق عدالت اقتصادی و رفع تبعیض؛ زمینه پویایی و حرکت که لازمه پیشرفت و تولید است را در جامعه فراهم میکند. ✍ ۱:تحريرالوسيلة، امام خمینی ره ،ج۱،ص۶۲۴؛ جواهر الکلام ج۲۶، ص۲۹۸ ۲: جواهرالکلام،ج۲۲ص ۴۷۰ ۳،۴:شهید صدر، کتاب بارقه ها،ص۱۵۶ ۵: سخنزانی در جمع کارگران۹/۲/۱۴۰۲ eitaa.com/m_amin_rezai/3347 @m_amin_rezai
به بهانه استیضاح وزیر صمت 🔻امروز جمهوری اسلامی؛آرمان هاو سازمان هایش خیلی بزرگتر از قد ش هست و این زیربنایی ترین علت تحقق ناکارآمدی هاست.این مساله در این دولت عیان تر جلوه میکند از شخص رئیس جمهور تا بعضی وزرا و معاونین؛ با آدم های کوچک نمیشود جنگ تمدنی کرد. باید برای این کوتوله شدگی در حکمرانی فکری شود. ✍ 🔻تکمله: شهید بهشتی: من به شما رفقا با صراحت عرض کنم حدود ۳۳ سال است تلاشگری دارم و در این ۳۳ سال حدود ۳۱ سالش کار دسته‌جمعی داشته‌ام. می‌دانید بزرگ‌ترین فقر کارهای ما چه بوده؟ آیا فقر پولی بوده؟ آیا فقر امکانات اجتماعی بوده؟ بله! این فقرها بوده، اذیت‌مان هم کرده و می‌کند اما این‌ها بزرگترين فقر نبوده است. بزرگ‌ترین فقر ما، بوده است؛ یعنی همیشه هر کاری را خواستیم انجام بدهیم در درجه اول، آدم آن کار را کم داشتیم. 📚 سه گونه اسلام، ص۳۰ @m_amin_rezai
🔴 وزارتِ بی‌سیاست ولی پرسیاستگذار ! 🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمی‌امین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟! 🔺 اصلی‌ترین علت ذکرشده‌ی استیضاح، معضلات خودرو و در راسش قیمت بود. حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟؟ ▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز می‌کند یا خیر؟ ▪️ هنوز قوای سه‌گانه نمی‌دانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟ ▪️ هنوز بر سر نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست. 🔺و ده ها مثال دیگر که نشان می‌دهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود می‌چرخیم. 🔶 این بی‌سیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیم‌گیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو): ❕مجلس شورای اسلامی ❕هیات وزیران ❕مجمع تشخیص ❕بانک مرکزی ❕ستاد تسهیل ❕شورای رقابت ❕شورای عالی بورس ❕سازمان حمایت ❕سازمان تعزیرات حکومتی ❕سازمان بازرسی ❕سازمان ملی استاندارد ❕سازمان محیط زیست ❕نیروی انتظامی ❕اتاق بازرگانی ❕و .... ⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را هم‌آهنگ کند؟! این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمی‌رسد. 🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی می‌زند. 👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود. @dr_izadkhah
بازگشت || محمدامین رضایی
♦️در اسلام اصالت با کار است! 🔹در فقه نوعی عقد معامله داریم به نام "شرکت وجوه" تعاریف مختلفی(۱) گفته
🔸"نظریه اصالت کار" راهکار اقتصاد اسلامی برای مقابله با «فرهنگ ثروت بادآورده» 🔻متن کامل یادداشت در سایت قدس آنلاین qudsonline.ir/x9pFf eitaa.com/m_amin_rezai/3350
⭕نقدی علمی و مستدل بر اتهام‌های دکتر غنی‌نژاد در مناظره شبکه افق درخصوص چپی و سوسیالیستی خواندن دیدگاه‌های (قسمت اول) 🖋سعید سیدحسین‌زاده، دکترای اقتصاد 💡از نظر شهید بهشتی دولت نباید کارفرمای بزرگ شود و دولت سالاری ممنوع است/ اقتصاد مردمی؛ الگوی جایگزین شهید بهشتی در برابر اقتصاد دولتی است در مناظره تلویزیونی چند روز پیش، دکتر غنی‌نژاد اقتصاددان لیبرال، مدعی شد اساس اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی کاملاً متأثر از تفکر چپ بوده و اتفاقاً از اسلام در مواد اقتصادی اثری نیست. وی معتقد بود بنی صدر و شریعتی نقش مهمی در تدوین قانون اساسی داشتند و باتوجه به فوت شریعتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در کنار بنی‌صدر از «شهید بهشتی» به عنوان شخصیتی که در جهت‌گیری چپ و سوسیالیستی قانون اساسی مؤثر بوده است، نام می‌برد. برای بررسی درستی یا نادرستی این ادعا، باید به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی مراجعه کرد که در چهار جلد چاپ شده است. ♦با توجه به ویژگی های نظامهای سوسیالیستی سه سؤال از اندیشه شهید بهشتی پرسیده شده و بدان پاسخ داده می شود: سؤال اول) آیا شهید بهشتی به آزادی های فردی و انگیزه ها و منافع شخصی در فعالیتهای اقتصادی توجهی نداشته است و مانند نظام های سوسیالیستی معتقد به اصالت جامعه و فداکردن شخصیت افراد در راستای اهداف جامعه است؟ ♦شهید بهشتی صراحتاً مبنای «اصالت جامعه» مدنظر سوسیالیست‌ها را رد میکنند. ایشان معتقدند دو نوع جامعه وجود دارد: جامعه کاپیتالیستی که اقتصاد خودشان را به بهای محروم کردن دیگران ارتقا داده اند و یک دسته هم که اقتصاد را برنامه خودشان قرار دادهاند، ولی به آزادگی انسان با توجه به تمام ابعاد انسانی خود توجهی نکرده‌اند (جامعه سوسیالیستی). شهید بهشتی معتقد است از منظر اصول اسلامی؛ مسئله اصلی تأمین آزادگی انسان‌هاست که اقتصاد را ما برای آن مقدمه می‌دانیم و نه هدف اصلی و بنابراین ایشان پیشنهاد می دهند در مقدمه اصل 43 قانون اساسی کلمه «برای تأمین آزادگی انسانها» اضافه شود (ص1450). ♦برخلاف رویکردهای کاپیتالیستی و سوسیالیستی، شهید بهشتی آزادی اقتصادی واقعی برای افراد را قبول داشته‌اند که هم خود را در شکل، محتوا و ساعات کار نشان میدهد و هم در منع اعمال روز برای تحمیل کار و بهره‌کشی از افراد (ص1480). از نظر ایشان نه مانند اقتصاد سوسیالیستی باید افراد را تحمیل به انجام کاری کرد و نه مانند اقتصاد سرمایه‌داری به بهانه آزادی نیروی کار باید کارگر را استثمار کرد و شرایط کاری او را به نوعی ترسیم کرد که موجب استثمار و بهره کشی از کارگر شود (ص1480-1479). شهید بهشتی مانند دیدگاه برخی اقتصاددانان لیبرال، کارگر را به عنوان «نیروی کار» یعنی به عنوان کالایی که در چهارچوب عرضه و تقاضای بازار قیمتی برای او تعیین می‌شود که همان دستمزد است نمی بیند، بلکه برای کارگر به عنوان انسانی والا «نقش رهبری» قائل است. سؤال دوم: آیا از نظر شهید بهشتی اقتصاد باید دولتی باشد و دولت مانند یک برنامه ریز مرکزی به صورت مستقیم و متمرکز در همه امور اقتصاد دخالت کند؟ ♦از نظر شهید بهشتی نظام اقتصاد اسلامی مطلوب نظامی است که در آن آزادی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای افراد هست و دولت‌سالاری اقتصادی نیست، ولی در عین حال این فاصله‌های کُشنده میان زندگی و درآمدها هم نیست و مردم می‌توانند واقعاً از نظر اقتصادی احساس برادری نسبت به یکدیگر داشته باشند(ص1477). ♦ایشان درخصوص بند دوم اصل 43 قانون اساسی تأکید می‌کند برای پیشگیری از اینکه مثل برخی کشورهای سوسیالیستی در برخی ادوار نشود که دولت کارفرمای بسیار بزرگ شود، عبارت «به صورتی که دولت به صورت یک کارفرمای بزگ درنیاید» به این بند اضافه می‌شود. وی در توجیه اینکه چرا نباید دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ دربیاید، مسئله استثمار کارگر را مطرح می‌کند. از نظر وی کارگر نباید استثمار شود، حال فرقی نمیکند که زمام امر او را به یک کارفرمای بزرگ شخصی بدهیم و یا اینکه دولت فرد را استثمار کند(ص1469). برای مطالعه گزارش تفصیلی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://www.qudsonline.ir/news/868280
هدایت شده از اجتهاد
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان ✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف‌ نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست به‌تازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنش‌هایی روبرو بود. (اینجا بخوانید) بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان به‌کار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روش‌شناسانه مورد نقد قرار داد و ‌‌‌به تبیین قواعد مصلحت‌اندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت. در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنش‌های متعددی ازجمله سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها پیش‌رو قرار می‌گیرد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸غیرت سه عنصر دارد ۱: شناخت هویت خویش( اینکه انسان گفتمان و شناسنامه دارد و بی تفاوت نیست) ۲: خویشتن داری و عدم تجاوز به حقوق دیگران ۳: عدم اجازه به غیر برای تجاوز به حد مرز خود یا سایر افراد در جامعه بنظرم این تعبیر علامه جوادی(با اندکی تصرف) بهترین تعریف از باشد. در فضای مجازی بعضا موارد خاص وایرال میشود تا غیرت را به ضد ارزش تبدیل و را اصالت ببخشد و آنجا که همین مساله موجب تحقق امنیت و سلامت جامعه میشود از کنار آن عبور میشود. اقدام شهید در مصداق تحقق امنیت و سلامت اجتماعی بواسطه غیرت دینی بود. 🔻بنظرم علاوه بر خانم های محجبه؛ خواهرانی که به اصطلاح شل حجاب به حساب می آیند باید به این مساله توجه کنند چگونه در لحظاتی که امنیت شما بخطر افتاده مرد مسلمان ایرانی حاضر است امنیت و سلامت خود را بخطر بیندازد تا امنیت و سلامت شما تامین شود. اجازه ندهید جای این امر؛ رسانه دشمن تصویری دیگر را خلق و بی تفاوتی را ترویج کند. ▪️شادی روح شهید و فاتحه ای بفرستید ✍ @m_amin_rezai
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 در برخی مسئولین گذشته فکری وجود داشته که آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخشهای خصوصی؛ این برای نابود کردن کشور فکر خوبی است! / تعلیم و تربیت شأن دستگاه حاکم است و قابل واگذاری نیست ✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام.  تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
♦️رهبرانقلاب: تقویت مهم است نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد این است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است.بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲ ✅پیشنهاد میشود در مورد این چهار مطلب به ویژه یادداشت اول( چرا عدالت آموزشی مهم است؟) را مطالعه کنید 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2953 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2976 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/559 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/515 ✍️ @m_amin_rezai
هدایت شده از مجتهد شدن
🔹رهبرانقلاب: وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد این است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. 12/2/1402 🔻در این باره بخوانید؛برشی از یادداشت (چرا عدالت آموزشی خیلی مهم است؟) ▪️چگونه حاکمیت به دست یک طبقه سرمایه دار می افتد؟ آموزش وقتی از حق(حق فرصت رشد تحصیل)که بر عهده دولت است تبدیل به کالای سرمایه‌ای شدو مدرسه از "نهاد دولت"به "نهاد بازار" منتقل شد این ساحت از عدالت به حاشیه می‌رود یعنی فرصت پیشرفت که قرار بود عمومی باشد حالا پولی می‌شود. طبیعتا فقرا در دهک‌های پایین به خاطر نداشتن پول از این حق آموزش با کیفیت باز می‌مانند و آموزش عملا تبدیل به یک کالای طبقاتی می‌شود وقتی فرصت‌های اولیه آموزش نابرابر توزیع شد؛ در ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر برای گروه خاصی می‌شود و در ادامه فرصت‌های شغلی بالای جامعه مثل مدیران، پزشکان، وزرا و...همه برای یک طبقه خاص سرمایه‌دار می‌شود( آمار در ایران کاملا این مساله را تایید می‌کند، ۶۷٪ پنج دانشگاه برتر از سه دهک بالا و ۸٪ از سه دهک پایین!، ۵۰٪ درصد ورودی دانشگاه شریف در رشته‌های فنی از دهک ۱۰[پولدارترین افراد جامعه]، ۸۴٪ ورودی پزشکی از سه دهک بالا ۸،۹،۱۰ و...) 🔻یادداشت کامل eitaa.com/m_amin_rezai/2953 ✍️ @m_amin_rezai
💠جلسه دوم سلسله جلسات 🔸 با موضوع بازگشت به قانون اساسی 🔹میهمانان : حجت‌الاسلام محمد امین رضایی و جناب آقای علی منتظر المهدی 🔻با ما همراه باشید🔻 https://eitaa.com/javan_m_edalatkhah