eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
591 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه ششم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز فصل چهارم، عصر خلفا (۲) عثمان eitaa.com/m_amin_rezai/3678 1⃣ اقدامات سیاسی عثمان (نگاه قبیله ای و خویشاوندسالاری خلیفه سوم!) حکم بن ابی العاص( تبعیدی پیامبرص)، ولیدبن عتبه( مصادق منافق در قران)، مروان بن حکم( داماد عثمان که بعدا نبض دارالخلافه را دست گرفت)، معاویه( در شام) و بسیاری از استاندارها و فرماندهان را عثمان از اموی ها گذاشت به حدی که علاوه بر فقرا، اشراف نیز علیه او شوریدند 2⃣اقدامات اقتصادی عثمان ۱: تقسیم بیت المال به صورت تبعیض آمیز( ادامه سیاست خلیفه دوم) به عنوان مثال مردم شام ۲هزار درهم و عراق را ۳۰۰ درهم یارانه میداد چون عراقی ها دیرتر اسلام آورده بودند ۲: خوانش جدیدی از بیت المال عثمان میگفت: هذا مال الله اعطیته من شئت و امنعه من شئت. دعوای ابوذر، عمار و... دقیقا به این خاطر بود آنها می‌گفتند بیت المال برای مردم است. حاکم صرفا امانت دار است عثمان با همین نگاه الف: اعطا بخشی ب: اقطاع بخشی( زمین های بزرگ) گسترده رقم زد الف: مروان بن حکم( داماد عثمان) ۵۰۰ هزار دینار خمس غنائم آفریقا/ حارث بن حکم( داماد دوم عثمان/ حکم بن ابی۳ العاص( پدر دامادها) ۳۰۰ هزار درهم/ ابوسفیان ۲۰۰ هزار درهم/ عبدالله بن خالد۶۰۰ هزار درهم و.... علامه امینی یک گزارش مفصل از این بخشش های عثمان نقل کرده است ب: چراگاه های مدینه به بنی امیه داده شد( انحصار در منابع تولید) این سیاست موجب شد افراد دام های خود را به صاحبان چراگاه ها بدهند ۳: ادامه گسترش فتوحات در خراسان و... ۴: افزایش مالیات بخاطر کم شد خراج و... خروجی این وضعیت از یک طرف دولت رانتی از سمتی دیگر جامعه طبقاتی بود. و در دست بنی امیه قرار گرفت. به تعبیر یکی از متفکرین مصری(جعل عثمان في ایدیهم مفتاح بیت المال و السیف السلطان ) 3⃣توصیف شخصیت خلیفه سوم در خطبه شقشقیه إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ. تا آن كه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميّه به پاخاستند( خویشاوندسالاری) و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد، عثمان آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت. 4⃣تصویری از زندگی صحابه در عصر خلیفه سوم فتح سر زمین ها از قصد صدور اسلام تبدیل شد به فتح سرزمین های آبادتر( کسب غنائم) و زنان زیباتر( کنیز گرفتن) اشراف غنائم خود را به شمش تبدیل میکردند تا زکات ندهند! ثروت های افسانه ای صحابه عثمان: ۱۵۰۰۰۰هزاردینار+ ۱میلیون درهم+باغ و..../زبیر: ۱۰۰۰ کنیز و غلام/طلحه: ۳ میلون درخت در عراق، سود محصولش روزی ۱۰۰۰ دینار( حدود۹ ملیارد تومان) و.... در مقابل عثمان سه گروه ایستاند ۱: بعضی اشراف که چرا فقط بنی امیه را والی کرده و به آنها پست نداده است ۲: فقرا ۳: بخشی از صحابه که همچنان بر آرمان های انقلاب پیامبر ص معتقد بودند و اهل هزینه دادن بود.یکی از افراد ابوذر بود 5⃣رئوس اعتراضات ابوذر به عثمان ۱: مبارزه با کنز و اشرافی گری ابوذر معتقد بود که(...وَالّذین یَکنِزونَ الذَّهبَ وَ الفِضّةَ وَ لایُنفِقونَها فِی سَبیل‌اللّه فَبشِّرهُم بِعذاب ألیم) به اهل‌کتاب اختصاص ندارد؛ بلکه تمام کسانی‌که طلا و نقره ذخیره و پنهان می‌کنند و در راه خداانفاق نمی‌کنند، به عذاب الهی تهدید شده‌اند. او با استناد به سخنان رسول‌خدا می‌گفت: مقصود از انفاق در راه خدا، فقط زکات نیست؛ بلکه معنای اعمّی دارد که هم شامل زکات و هم هزینه‌های ضرور جامعه از قبیل جهاد، دفاع و حفظ جان‌ها از نابودی و مانند آن است. با این نگاه به ثروت اندوزی خلیفه سوم و همچنین مقابل اقطاع بخشی او اعتراض داشت اسلام در باب مال با دو مقوله مبارزه کرده آیت الف:کنز( احتکار و ثروت اندوزی) ب: دوله بین الاغنیا( دست به دست شدن ثروت در دست یک اقلیت) ۲: خویشاوندسالاری تو( عثمان) کودکان( اقوام خود) را کارگزار خود کردی، چراگاهای عمومی را ملک شخصی کردی و فرزندان آزادگان را همراه خود کردی ۳: نحوه تقسیم بیت المال خلیفه سوم بیت المال را تجمیع میکرد و به صورت سالانه تقسیم میکرد آن هم با روش خلیفه دوم 6⃣جایگاه امر به معروف در قیام امام حسین ع خطبه منی(جلسه دهم) 🔻توضيحات در صوت سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3678 🎙 @m_amin_rezai
🔻در مقابل "اسلام ناب"ما با دو خوانش انحرافی طرفیم ۱: خوانشی که صرفا به عمل اصالت می‌دهد(پراگماتیسم) و حسن فعلی(کارخوب) را کافی میداند ۲: خوانشی که به نیت تکیه میکند(مرجئه) و بی عملی را تئوریزه میکند وحسن فاعلی(انسان بودن) را کافی میداند. "اسلام ناب" ترکیب "عمل گرایی"و "نیت" به صورت تومان است ✍ @m_amin_rezai
🔻این عکس را از آن جهت که بگویند با فلانی هم عکس دارد نمی‌گذارم؛ اساسا اهل این مساله ها نیستم. این عکس را اینجا میگذارم تا فراموشم نشود نوجوانی از یک روستای محروم مرزی که شیفته افکار این مردبزرگ بود و زندگیش را با سخنرانی های او سپری میکرد، اولین دفعات که او را حضوری دید قلبش به تپش افتاده بود، زندگی انقلابیش را مدیون او میداند حالا در دوره هایی دعوت می‌شود و تدریس می‌کند که استاد نادیده اش دعوت میشود و سخنرانی میکند و توفیق هم کلامی با او را پیدا میکند و... 🔻به آقای رحیم پور گفتم:در عالم نوجوانی زنگ زدم به دفترتان تا شما را ببینم رئیس دفترتان گفت: هر وقت کتابهای شهیدمطهری، آیت الله جوادی و مصباح و جعفری و...را خواندی بعد بیا بهت یک وقت بدیم،خیلی توی ذوقم خورد :)) گفتند:بعضی ها الکی درخواست دیدار میکردند و چیزی نمی خواندند، البته همان حرفها باعث شده(بخونی) و الان اینجا باشی :) ▪️در این حد را شاید در نوجوانی پیش بینی میکردم اما اینکه روزگاری استاد از من بخواهد امام جماعت بشوم و توفیق پیدا کنم نمازش را باطل کنم، این دیگر قابل تصور نبود :) الحمدلله علی کل حال ✍ @m_amin_rezai
مکتب امام_16.mp3
26.28M
🔸درباره آزادی... [خوانشی فشرده و نو به مساله با محوریت کتاب" آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ] 📆تهران، دوره دانشجویی شهید جهان آرا، مرداد۱۴۰۲ اول (سه جلسه) -دانش،بینش،گرایش در مکتب امام ره -آزادی در گفتمان انقلاب -معنای آزادی -اختیار-جبر انسان( آزادی فلسفی) -آزادی فردی-اجتماعی *بخاطر ضعیف بودن صدا در صوت اول عذرخواهم. ✍ @m_amin_rezai
🔻مدتی است بخشی از تابستانم در می‌گذرد.سال گذشته به بعضی دوستان که می‌گفتند کل سال درگیر بشوم گفتم: من باید ۹ماه خوب درس بخوانم، نسبت به سال گذشته۵-۶پله بالاتر بروم تا حرف جدی برای ارائه داشته باشم.بدترین آفت این است"دوره های معرفتی دانشجویی" و "اساتیدش"به تکرار بیفتند. 🔻علامه طباطبائی معتقد بود ما هر سه سال نیاز به یک المیزان داریم چون مساله ها، نیاز افراد و جامعه تغییر می‌کند. بخشی از مباحث معرفتی"ثابتات"است. اما"متغیرات"هم کم نیست، همان ثابتات هم نیاز به زوایای جدید برای ارائه دارد. اگر به روز نشویم و به تکرار بفتیم تمام می‌شویم. ✍ @m_amin_rezai
🔻یکی از معجزات عصرما این است که در عصر سرمایه داری که مبتنی بر"اصالت سود" و "پولی شدن"است و اصل است اقتصاد اربعین است. حالا بانک ها آمدند که ما هم میخواهیم در این اتفاق مقدس شریک شویم۱۰میلیون وام کمک هزینه اربعین میدهند با سود۲۳٪ که ۲.۵ میلیونش را هم مسدود می‌کنند! 🔻از سر و رویتان کثافت می بارد. آن مرجع تقلید خوب گفت: جوانان ما اول انقلاب مشروب فروشی ها را شکستند و فاحشه خانه را بستند اما این بانک ها ماندند و حالا... بدتر شورای فقهی بانک مرکزی که کارش شده توجیه، سریع آمده وسط میدان در دفاع از بانکها، خجالت نمی‌کشید فقه را اینگونه خرج منفعت یک اقلیت می کنید ✍ @m_amin_rezai
🔻جناب آقای رئیسی من در این مملکت هیچ کاره ام، شب و روز خودخوری میکنم و خودم را لعنت که چرا برای مساله آب سیستان و بلوچستان نمی‌توانم کاری انجام دهم فعالین این مساله می‌گویند:عملا تا دولت وسط نیاید کاری رقم نمیخورد. ۸۰ روز از قول شما به عنوان رئیس جمهور می‌گذرد انگار نه انگار... امروز @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔻بازی اصولگرایی-اصلاح طلبی مثل همه جا درخراسان جنوبی نیز تمام شده؛ این دوره نمایندگان ضعیف اصولگرا ب
🔹بعضی به بنده اعتراض کردند چه معنی دارد آن هم یک طلبه از بانوان دعوت کند برای ثبت نام نمایندگی مجلس! 🔻اولا: آنچه بنده گفتم نظریه گفتمان انقلاب و ترجمان حرف امام ره بود:《همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفط کنند. زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند》 🔻ثانیا:در ۴۴سال گذشته ما در استان خراسان جنوبی هیچ نماینده خانمی نداشتیم،لازم است در جهت پیگیری مشکلات حوزه زنان از بانوان متخصص مسلمان در این عرصه حضور پیدا کنند.این همه ما آقایان بودیم،یک دفعه هم از خانم ها نماینده شوند به جایی برنمیخورد ✍ @m_amin_rezai
🔻مساله آب است، آب، ابتدایی ترین حق حیات هر انسان، قول دادند اما انجام نمی‌دهند هر کس می‌خواهد صدای مردم تشنه سیستان بشود را به اسم مصلحت میبرند. هیچ مصلحتی بزرگتر از مستضعفین وجود ندارند. آنکس که می آید مجلس روضه ای که خودی ترین ها هستند را که قرار است از مظلومیت مردم سیستان بگویند را کنسل می‌کند او بزرگترین عامل تزریق نامیدی است. وقتی خودی ترین ها نتوانند صدای اعتراض مردم باشند این آدرس به اغتشاش در خیابان است. به دنبال نفوذی اگر هستید اینجا باشید. 🔻حکومت اسلامی موظف است، دولت و شخص آقای رئیسی که قول دادند موظفند در کمترین زمان وضعیت آب مردم سیستان را حل کنند، نه صرفا تاکید کنند. باید توضیح بدهند چکار می‌کنند در این ۲ ماه چه کردند؟ اگر اندک عقلانیتی باشد متوجه می‌شود اگر این روستاهای مرزی خالی از سکنه شود این بزرگترین اقدام ضدامنیتی است. ▪️استوری ها از صفحه یکی از فعالین اجتماعی در حوزه بحث بی آبی استان سیستان و بلوچستان ✍ @m_amin_rezai
آزادی ۲_18.mp3
35.13M
🔸درباره آزادی... [خوانشی فشرده و نو به مساله با محوریت کتاب" آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ] 📆تهران، دوره دانشجویی شهید جهان آرا، مرداد۱۴۰۲ دوم(سه جلسه) -آزادی به مثابه حق حیات -چرا انسان نمیتواند آزادی ش را سلب کند -استدلال برای عدم امکان آزادی مطلق -دوگانه آزادی اجتماعی(عتق) و آزادی معنوی(محرر) -نسبت نظریه عدل انسانی و آزادی او خوانش اجتماعی از توحید، منشا آزادی در اسلام -درباره حدود آزادی در اسلام و ليبراليسم ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به روحانیت بزرگوار و ائمه محترم جمعه مردم همین را از شما می‌خواهند در کنارشان باشید علیه اصحاب ثروت و قدرت؛ نه فقط در عرصه تئوری و نظری و کلی‌گویی، بلکه از شما انتظار دارند در مسائل، در میدان و در موضوعات پای کار مطالبه‌گری باشید. این کلیپ حضور امام جمعه قزوین در جمع مالباختگان شرکت‌های پیش‌فروش خودرو است. مردم از همین کار حداقلی چقدر خوشحال می‌شوند. اگر پای کارشان بمانید و به حق آنها قیام کنید تا به حقوق‌شان برسند همواره شما را محترم خواهند داشت. این احترام‌ها برای این است که به حق خدا و حق الناس قیام کنید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔻امیدواریم بعد از تذکر رهبرانقلاب در دیدار فعالین تعليم و تربیتی عطش تاسیس مدرسه در بین حزب اللهی ها رفع شود و متوجه شوند آنچه اصالت دارد رسمی، کیفیت بخشی و تحقق عدالت آموزشی است. رها کردن یک سرزمین بزرگ و دلخوش شدن به جزیره های کوچک با عنوان کار تربیتی اشتباه راهبردی انقلابی هاست. ✍ 🔻یادداشت چرا عدالت آموزشی خیلی مهم است eitaa.com/m_amin_rezai/2953 @m_amin_rezai
🔰روایت یک دیدار 🔶روایتی از دیدار فعالان حوزه تعلیم و تربیت با رهبر معظم انقلاب 📆زمان: ۲۲مردادماه | ساعت ۲۱ 🌐محل برگزاری اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/alborzcfu/basij ▫️بعثنا؛ صدایی از و برای دانشجومعلّم @boesna_news
♦️حلقه مطالعاتی افق اندیشه دانشجوی مسلمان [جمع خوانی کتب اقتصادی متفکرین انقلاب] 📚 رهیافت های اقتصادي اسلام(امام موسی صدر) مدرس دوره: حجت الاسلام محمدامین رضایی 📆تاریخ شروع:۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ▪️برای ثبت نام و اطلاع از جزئیات به آیدی @heidari_33 در ایتا و بله پیام دهید. @m_amin_rezai
🔻ضمن تشکر از عزیزانی که توصیه کردند برای ثبت نام کنم.بنده فعلا متمرکز بر دروس طلبگی به ویژه فقه در سطوح عالی هستم. در کنار آن در حوزه اقتصاد، سیاست و مباحث معرفتی مشغول مطالعه و تدریس هستم.انقلاب اسلامی نیاز به جوانان متخصص و مُصلح دارد که به وقتش به میدان بیایند وکارهای بزرگ رقم بزنند ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مَن های خیالی! ▫️اینقدر غرق در خود شده ایم که فکر میکنیم قدرت بر همه چیز داریم اما بعداً معلوم خواهد شد که عاریتی هستیم... @m_amin_rezai
آزادی ۳_21.mp3
31.96M
🔸درباره آزادی... [خوانشی فشرده و نو به مساله با محوریت کتاب" آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ] 📆تهران، دوره دانشجویی شهید جهان آرا، مرداد۱۴۰۲ سوم(سه جلسه) -خدا، حد آزادی چگونه آزادی ارزش نسبی است؟ نسبت آزادی و عدالت انواع آزادی ۱: آزادی فرهنگی آزادی اندیشه و عقیده ۲: آزادی اقتصاد سه گانه اسلام،کمونیسم،کاپیتالیسم حد خوردن آزادی اقتصادی به نفع جامعه(عدالت) ۳: آزادی سیاسی انتخاب و جمهوریت آزادی و حق اعتراض ✍ @m_amin_rezai
🔻بعد از مدتها شوق و طلب با استاد مرتضی فرهادی هم کلام شدم. آرامش محض در اوج امیدواری، سلوکش از کلامش هویدا بود و اصالت ایرانی-اسلامی در او موج میزد. جمله ای گفت که برایم ماندگار شد."شما باید اقتصاد مغلوبین(محرومین) را بنویسید. برای این باید هزینه داد، بسیار خواند و با قناعت زندگی کرد" از کسی که ۳۰ سال ایران را زیر پا گذشته تا به صورت علمی ثابت کند "انسان اسلامی" و "جامعه ایرانی" عمیقا با "انسان بازاری" و "جامعه بازار" متفاوت است. ما صاحب تاریخی هستیم که یک هویت جمعی مبتی بر کار و یاری گری( تعاون) را به ما نشان میدهد. این یکی از بزرگترین پرژوه های ضد سرمایه داری است که باید انسان ایرانی بیاموزد 📚این سه کتاب از دکتر فرهادی را باید خواند ۱:صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن ۲: انسان‌شناسی یاریگری ۳:واره [درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون] ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پاسخی به شبهه طرفداران اقتصاد بازار آزاد؛ قیمت ها دست خداست! ▪️چرا از روایات باب تسعیر نمیتوان "دست پنهان بازار آدم اسمیت" و "رها سازی قیمت در بازار" را نتیجه گرفت؟ 🔻متن را بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/3750 @m_amin_rezai
♦️پاسخی به شبهه طرفداران اقتصاد بازار آزاد؛ قیمت ها دست خداست! چرا از روایات باب تسعیر نمیتوان "دست پنهان بازار آدم اسمیت" و "رها سازی قیمت در بازار" را نتیجه گرفت؟ eitaa.com/m_amin_rezai/3749 ▪️بعد از تشکیل بازار در مدینه بعضی از پیامبر ص خواستند قیمت هم مشخص ایشان این کار را انجام نداد و در بعضی روایت هست که بدعت خواند( روایات باب تسعیر) بعضی از معتقدین به بازار آزاد از این استفاده کردند که ببینید پیامبر ص مثل آدم اسمیت کشف قیمت‌ها را برعهده دست پنهان بازار گذاشته و خودش ورود نکرده است! این شبهه این است 1⃣ اسلام برای بایع، مبیع، بیع شرایطی مقرر کرده است. 🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است 🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا) یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند. 🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال) صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025) لذا در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام(قانون اساسی)بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند. 🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و..‌.اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است. اقتصاد لیبرال که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند این بازار هر دو یکی هستند؟ یا ماهیتا ما دو بازار داریم؟ 2⃣پیامبر بر بازار نظارت داشت. از غش نهی شدید میکرد و با احتکار مبارزه میکرد. امیرالمؤمنین ع:فَامْنَعْ [مِنَ] اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَ مَنَعَ مِنْهُ»؛ از احتكار جلوگیری کن چرا که پیامبر از آن منع کرد پيامبر ص: مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ هر کس خوراكى را به اميد گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نيز از او برى و بيزار است 3⃣ بخشی از فقها فتوا دادند اگر رها شدن بازاربواسطه احتکار و...به اجحاف به مشتری بینجامد باید حاکمیت ورود کند 🔻 صاحب مفتاح الکرامه: اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمت‌گذارى می‌پردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آن‌را نپذیرفته است. (مفتاح الکرامه، ج ‌۴، ص ۱۰۹.) 🔻امام خمینى: قیمت‌گذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار می‌کند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاح‌دید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمت‌گذارى، شامل این قبیل نمونه‌ها نمی‌شوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر می‌شود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آن‌را بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیم‌گیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمی‌شود. (کتاب البیع، ج ‌۳، ص ۶۱۳) ⬅️با در نظر گرفتن همه این موارد در بازار اسلامی قیمت به خریدار و فروشنده واگذار شده است. لذا پیامبر در قیمت گذاری ورود نمی‌کرد. ببینید چه فاصله ای است بین آنچه در روایات باب تسعیر و منع قیمت گذاری ذکر شده با آنچه آدم اسمیت و طرفداران بازار آزاد طرح می‌کنند. همسان دیدن این دو و سو استفاده از آن خصوصا در جامعه سرمایه داری حقیقتا ظلم به پیامبر ص و مردم است. @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحاب‌های تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه ◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع ◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در ، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟! .................. ⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت: ۱. اولین موتور تولید تبعیض ۲. دومین موتور تولید تبعیض ۳. سومین موتور تولید تبعیض ۴. چهارمین موتور تولید تبعیض ۵. پنجمین موتور تولید تبعیض ۶. ششمین موتور تولید تبعیض ۷. هفتمین موتور تولید تبعیض @m_amin_rezai
📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده بود به صورت مجازی پی گرفتم. حاصلش مطالعه و ارائه کتب محوری مرحوم صفایی،شهید مطهری،رهبرانقلاب و... بود. هدف توامان ترویج کتاب خوانی و بازخوانی و ترویج اندیشه متفکرین انقلاب بود. 📚 و تعبیر رساتر ایده نابی است که هرگز تکراری نمیشود.بخشی از مشکلات ما این است که نه تنها عموم مردم که حتی حلقه سخت انقلاب با کتابهای متفکران انقلاب عمیقا بیگانه اند! یکی از لوازم تحقق آرمان های۵۷ باخوانی آن مباحث در قالب مطالعه-گفتگو است. 📚اخیرا این فضا در سطح اساتید بزرگ جبهه انقلاب کشانده شده؛ حاج اقای میرباقری کتاب طرح کلی رهبرانقلاب و حاج اقای قنبریان نظام اقتصادی اسلام و مبانی قانون اساسی شهید بهشتی را ارائه کردند. ان شالله سایر اساتید هم اضافه بشوند وحلقات کتاب بحث در بین فعالین جبهه انقلاب گسترش بیاید. 🔻ما باید به سمتی بریم که در هر شهر ده ها حلقه مطالعاتی جدی ترجیحا به صورت حضوری شکل بگیرد.بارها گفتم بخش جدی از مشکلات میدان و ضعف نیروها ناشی از ضعف در مطالعات گفتمانی است. دوره های معرفتی، حلقه های مطالعاتی چنین خلائی را پرمیکنند. ✍ @m_amin_rezai