اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی.mp3
39.4M
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
📆۳۱/مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی
1⃣اربعین جامعه نابازار
ارزش مصرفی-مبادله ای در اقتصاد سیاسی( ریکاردو، مارکس)
ارزش ذاتی-مبادله ای در فقه( عبادات،حرمت اخذ اجرت بر واجبات و عقود رایگان مثل ودیعه و عاریه)
۱:مبادله ای کردن +۲:کالایی کردن همه چیز=جامعه بازار
اربعین یک جامعه مینی مال مبتنی بر تعاون و نصرت(ولا طرفینی)
2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟
جملات اسمیت و هابز درباره انسان سرمایه داری(سوداگر)
3⃣اقتصادتبرعی( رایگان)
کارویژه اقتصاد تبرعی درجامعه دیروز و امروز
- اربعین، مبارزه با اقتصاد سرمایه داری در دولایه
۱: احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی
۲: کمک به اقتصاد مبادلهای واقعی(خدمت و کالا بجای سفته بازی و...)
🔻خلاصه سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3767
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
📆۳۱مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی
1⃣اربعین جامعه نابازار
🔻دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو)
۱:ارزش مصرفی مثل هوا که خرید وفروش نمیشود
۲:مبادله ای مثل کالاهای متداول(مارکس ارزش مبادله ای را اصل میداند چون کالا را کالا میکند)
🔻دو نوع ارزش در احادیث و فقه
۱: ارزش ذاتی
عبادات از آن جهت که قصد قربت لازم است/حرمت اخذ اجرت بر واجبات(اختلاف بین واجبات عبادیه و نظامیه)/ عقود مثل ودیعه و عاریه،قرض و...که ماهیت شان رایگان است. انگیزه مستودع(امانت دار) ارزش اجتماعی بودن امانت داری و انگیزه مودع( امانتگذار) کالا نبودن تمام اشیا هست
۲:ارزش مبادله ای مثل اجاره، تجارت و...
🔻در عصر سرمایه داری دو اتفاق رقم میخورد
۱:مبادله ای شدن همه روابط
۲:کالایی کردن همه اشیا( مقدمه کتاب مایکل سندل"چه چیز را با پول نمیتوان خرید" را بخوانید. چگونه در دنیای سرمایه داری مثل آمریکا حق صف، دانشگاه، درمان حتی مادر به عنوان یک شخصیت مقدس را میشود با پول خرید!)
▪️خروجی این وضعیت "جامعه بازار" است به جای"جامعه دارای بازار" البته تشکیل جامعه بازار در غرب نیجه یک سیر طولانی دارد از عصر شکار، کشاورزی تا عصر تجارت و صنعتی شدن که اقتصادسیاسی متکفل آن است. در این زمینه کتاب "تکامل نهادها و ایدئولوژی ها" هانت پیشنهاد میشود.
🔹توضیح اربعین جامعه نابازار
۱:اربعین فراتر از یک مناسک به یک جامعه مبدل شده؛همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی، با اندکی تسامح میشود گفت:ما یک جامعه می نیمال طرفیم.
۲: روابط در یک جامعه سه حالت دارد
الف:رقابت(ویژگی جامعه سرمایه داری)
ب:تسخیرطرفینی(لیتخذ بعضهم بعضا سخریا)
ج:نصرت و تعاون( الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال،تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است. اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است.
۳: اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل میشود. برای ۲۱ میلیون عراقی( ۴۰٪جمعیت عراق)کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است.
2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟
🔻سیر شکل گیری انسان سوادگر
در ابتدا ثروت افزایی و همدردی با جامعه( خیر عمومی) دو خط قرمز کلیسا بود که به تدریج کمرنگ شد. فیزیوکراست ها و مرکانتیلیستها با تکیه بر طبیعت گرایی زمینه نظریه های اقتصاد کلاسیک( آدم اسمت را فراهم کرد. مساله لذت گرایی، حسابگر بودن انسان با توجیه عقلانیت ابزاری پررنگ شد. تئورسیون های سرمایه داری توصیف شان از انسان این عصر و توصیه شان به او این جملات است.
بنتهام: ما فقط یک وظیفه داریم و آن جستجوی بالاترین لذت ممکن است و مسئله رفتار انسان، فقط مسئله تعیین این است که چه چیزهایی بیشترین لذت را به انسان میبخشد.
هابز:جز ملاحظه منافع شخصی، چیز دیگری نمیتواند انگیزه رفتار آدمی باشد.
در جامعه ای که همیشه"نفع شخصی" بر "خیرعمومی" ترجیح پیدا میکند بهترین توصیف برای انسان آن جامعه، جمله مشهور هابز است" انسان گرگ انسان است"
🔻انسان اربعینی، انسان یاریگر
۱: روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی)
۲: یاری گری سه ساحت دارد
الف: هم یاری( کار جمعی، تیم بورک)
ب: خود یاری
ج: دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خودشان و مالشان را برای امام حسین ع( للحسین ع) میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را، اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد!
3⃣ اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان)
در اسلام بخشی ازGdp اقتصاد، اقتصاد تبرعی( رایگان) هست که برای شخص عایدی ندارد. اقتصاد تبرعی موجب تقویت نهاد اجتماعی و خدمات عمومی مثل درمان، آموزش، زیارت( مثل اربعین)و...میشود. امروز متکفل این امور یا دولت است یا به بازار واگذار میشود(نئولیبرالیسم)
🔻اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه میکند
۱:احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی)
۲: کمک به اقتصاد مبادلهای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و بازارهای صوری مبادله ای
🔸مبسوط مطالب در صوت سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3766
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻 #محصول_اربعین صرفا رویدادی یک ماهه در مقابل یازده ماه سال نیست، بلکه انسانی است که بسیاری از خصائص سرمایه داری در ذهنش فروریخته است. اربعین پذیرش جامعه مبتنی بر"تعاون"به جای"رقابت" را در #مردم_عادی و جرئت تغییر و سیاست گذاری مبتنی بر"رویای اجتماعی" را برای #نخبگان ایجاد کرده است. این یک معجزه است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#اربعین_نوشت
📸 قم،امامزاده شاه جمال
▪️بسم الله... ما جوانان مسلمان قرن پانزدهم هجری قمری هستیم که معنای زندگی مان قدم برداشتن در راه توست. ما با اربعین تو "جهانی نو" و جامعه ای اصیل خواهیم ساخت. جهان و جامعه ای که "رویاهای ناب" انسان های بزرگ در آن محقق شود. حسین بن علی ع، آقای عشق، به سوی کربلایت رهسپار شدیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#عکس_نوشته
♦️بت بزرگ عصر ما سرمایه داری است و اربعین بزرگترین فرصت برای شکستن آن، این فرصت تاریخی را نباید از دست داد.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔹درباره درخواست اخیر مسئولین مدارس تیزهوشان برای جداسازی، پرورش و تخصیص رتبه های بالای دانشگاه فرهنگیان برای اين مدارس( ماده۷ بخشنامه، دفترچه کنکور۱۴۰۳) از سازمان امور استخدامی و... و تایید آن!
🔻متن کامل یادداشت
eitaa.com/m_amin_rezai/3774
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
♦️عمق فاجعه،نهایت تبعیض!
🔹تبعیض گاهی استخوان سوزتر است خصوصا آن لحظه که رسمی و سازمانی میشود؛ این موقعیت حس توهین عجیبی در جامعه تلقین میکند! درخواست اخیر مسئولین مدارس تیزهوشان برای جداسازی، پرورش و تخصیص رتبه های بالای دانشگاه فرهنگیان برای اين مدارس( ماده۷ بخشنامه) از سازمان امور استخدامی و تایید آن از این جنس است
▪️درباره این مدارس خاص دولتی چند مساله مطرح است
🔻۱: این مدارس هم کم کم دارند پولی میشوند( ۳ تا۹ میلیون هزینه این مدارس در ۱۴۰۲/۱۴۰۳ است) همین پولی شدن موجب شده دولت امسال بخشنامه کند و بگوید هزینه قبول شدگان این مدارس از دهک ۱تا۴ را تامین میکند. البته بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی وظیفه دولت تامین آموزش رایگان با کیفیت برای همه دانش آموزان است.
🔻۲: برای قبولی در آزمون این مدارس نیاز به آموختن تست زنی است(در سال۱۴۰۰ دانش آموزها۶۰ سوال را باید در ۲۵ دقیقه جواب میدادند!) تسلط بر تست زنی نیاز به هزینه زیاد برای شرکت در کلاس های موسسات و خریدن کتب کمک آموزشی و....است که عملا بخشی از دهک های محروم عملا از آن محروم میشوند!( عملا جایگاه قبل از امتحان(مسابقه)را پول مشخص میکند B2n.ir/r85497)
🔻۳: آزمون های این مدارس عمدتا مبتنی بر هوش IQ است و این موجب میشود یک قشر خاص از دانش آموزها آن هم با مهارت تست زنی جذب شوند و حال آنکه ما هوش های دیگر هم داریم B2n.ir/b53003 که عملا برای آنها مدارس خاص وجود ندارد!
🔻۴:وضعیت ناعادلانه فعلی را وجود همین مدارس توجیه میکنند با این حرف هر کس از فقرا با استعداد بود ما در این مدارس جذبش میکنیم در حالی که به شدت محدودیت و سقف پذیرش دارند و بخش زیادی از دانش آموزهای با استعداد در مناطق محروم جذب نمیشوند!
🔻۵: بعضی متخصصین آموزش،روانشناس و جامعه شناسی آفات متعددی برای این جداسازی طرح کردند که قابل تامل است
◀️بعد از پته آموزشی، هیئت امنایی کردن ۲۵٪ مدارس(واگذار کردن) حالا این قانون جذب و پرورش معلم های خاص برای مدارس خاص( ماده۷بخش نامه، دفترچه کنکور۱۴۰۳) نشان از این دارد علی رغم شعارها ما در دولت سیزدهم با یک رویکرد شدیدا ناعادلانه در حوزه آموزش و پروش مواجه هستیم! معلوم نیست این حوادث با اطلاع خانم دکتر علم الهدی(همسر آقای رئیسی) که پشت صحنه بخش آموزش و پروش در این دولت هستند رقم میخورد یا کار از دست ایشان هم خارج شده یا خود ایشان عامل هستند؟! اولین اقدام لغو این بخش نامه تبعیض آمیز است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#اربعین_نوشت #کتابگو
🔻زیارت "عمل جامع" و نتیجه اش "حرکت" و "رشد" جان است؛ ذهن را ترفیع میبخشد و قلب را تطهیر میکند. در زیارت اربعین این امر دوچندان میشود. با این حال پیشنهاد میشود زائران اربعین در کنار "تجربه معنوی" در این چند روز برنامه ریزی کنند و #رزق_معرفتی کسب کنند. این میتواند مطالعه یک کتاب باشد یا شنیدن پادکست یا یک سخنرانی جذاب در مسیر، سال پیش در مسیر پیاده روی صوت (کوفه، نهضت،نظام و تاب آوری mghanbarian.ir/lecture/2692 ) از حاج آقای قنبریان را گوش دادم. امسال چون ایام محرم خودم سخنرانی داشتم توفیق گوش دادن سخنرانی استاد را نداشتم اربعین قصد کردم این سخنرانی ها را در مسیر گوش کنم
eitaa.com/m_ghanbarian/4207
eitaa.com/m_ghanbarian/4011
eitaa.com/m_ghanbarian/2857
📚در کنارش این دو کتاب را هم آوردم که هر چه قدر که توانستم را مطالعه کنم. شما هم اگر پیشنهادی دارید، سخنرانی، پادکست یا کتاب صوتی و... از هر کدوم از عزیزان به این آیدی @R_m_am بفرستید با مخاطبین به اشتراک میگذارم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#اربعین_نوشت
از مرز #چذابه عبور کردیم، مسیر بسیار خلوت و روان بود. ماشین هم فراوان است.خصوصا افرادی که خانواده دارند پیشنهاد میکنم اینجا را انتخاب کنند.
حلال کنید. نایب الزیاره خواهم بود
@m_amin_rezai
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 کلیپی مهم برای طلاب
♨️ مرجع تفسیر سخنان و سیره حضرات معصومنین علیهمالسلام در غیر از فقه مصطلح کیست؟ اگر فقهاء، پس چرا به آن نمیپردازند؟
♨️ آرام آرام روش فهم دین، سنت و احادیثی که غربیها در دامن مسلمین گذاشتهاند، دارد همهگیر میشود!
♨️ نکند «از علوم انسانی باید اسلامی شود» برسیم به «نگذارید علوم اسلامی غربی شود»!
♨️ نتیجه حضور پررنگ چنین تفسیرهایی از دین در مجامع علمی مانند دانشگاهها، تنزل حوزه علمیه از عنوان «مرجع رسمی و علمی تفسیر دین» به «قرائت دین از منظر حوزه علمیه» خواهد بود!
⚠️ چند سال قبل درباره مرجعیت علوم دینی و توضیح و تبیین دین، هشدارهایی عرض شد که میتوانید از اینجا(کلیککنید) بشنوید.
🔗 نقد حجةالاسلام محمدامین رضایی بر گفتههای مطرح شده در کلیپ.
┄┅┅❅l مَدرَس l❅┅┅┄
📲 @Lakaliabadi