eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
732 ویدیو
75 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوستدار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #اقتصاد_مردمی سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am 🔻اینستاگرام instagram.com/M_amin_rezai1 🔻تویتر/x.com/m_amin_rezai1 🔻 virasty.com/m_amin_rezai تلگرام t.me/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تظاهرات این روزهای دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا در حمایت از فلسطین و هزینه دادن در این راه در حالی که بعضی مدعيان در عالم اسلام به سکون و سکوت مبتلا شوند این جمله مرحوم صفایی را بهتر تفسیر می‌کند به اسلام می‌رسد ولی پدر بزرگ کفر است. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
♦️راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری ☑️ آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست حدود۱۵ میلیون نفر برآورد میشوند. اگر اقل اعضای خانواده را ۳ نفر بگیریم حدود۴۵ میلیون( بیش از ۲/۳ خانواده ایرانی ها) از این طریق نان میخورند و مصوبه شورای عالی کار بر زندگی شان تاثیر مستقیم دارد! البته ما چیزی به عنوان کارگران غیر رسمی هم داریم که قانون کار و بیمه و...شامل حالشان نمیشود و به مراتب وضعیت شان بدتر است. در بعضی گزارش ها آمارشان بین ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون اعلام شده است! ☑️ بر اساس روایات و فتوای فقها حقوق مبتنی بر اجاره نفس مکروه و مذموم است! (۱) در حقیقت عموم مردم حتی کارمندان دولت که حقوقشان ذیل عقد اجاره است شامل این حکم فقهی میشوند چون همگی اجیر به حساب می آیند حالا کارفرما خصوصی است یا دولتی! روایات ارزش کارگر هم در مورد کارگری که مولد است گفته شده نه اجیرشدن (۲)در فقه ما عقود مختلفی داریم مثل مزارعه، مضاربه، مساقات و...که جز عقود کارگر-مالکی به حساب می آید و مانع اجیرشدگی محض میشود(۳). امروز عموم این عقود تعطیل و باب اجاره احیا و توسعه پیدا کرده است. در یک نگاه کلان این یک وضعیت ناعادلانه است و چنانچه آن حکم فقهی کراهت اجاره را در سطح سیاست گذاری در نظر بگیریم طبیعتا خروجی جامعه اسلامی نباید جامعه ای بشود که عموم مردم آن اجیر( کارگر-کارمندو..) باشند! ☑️ هرساله اسفندماه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب میشود. غفلت جریان انقلابی، قدرت رسانه ای سرمایه داران، نبود تشکل های قوی کارگری که صدای کارگران باشند، حمایت دولت از کارفرما و...همه موجب افزایش حداقلی حقوق کارگران میشود. کاهش ارش پول و تورم هم در طول سال به گونه ای دیگر این حداقل را بی ارزش میکند و در نهایت هر روز زندگی کارگران سخت تر و دسترسی آنها به اولیات زندگی مثل مسکن و... مشکل تر میشود. ☑️ برای تحقق عدالت نسبی راه حل کوتاه مدت افزایش حقوق کارگران به اندازه تورم است اما راه حل بنیادین حذف تدریجی نظام کارگر-کارفرما است که امروز حاکم است و ۲۰۰ هزار کارفرما بر ۱۵ میلیون کارگر سلطه دارند! این نظام باید با نظام کارگر-مالکی تغییر پیدا کند و این مساله با این کارها رقم میخورد 1⃣ توسعه اقتصاد تعاونی چنانکه شهید بهشتی تاکید داشت(۴).مدل تعاونی در اصل ۴۴قانون اساسی ما آمده یک نوع اقتصاد کارگر-مالکی و عدالت محور است.[ توسعه تعاونی مانع توسعه افزایش کارگر و کارفرما و استثمار کارگر میشود. بنا بر قانون پنجم توسعه باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا سال ۹۳تعاونی میشد که هنوز انجام نشده است!] 2⃣اجراسازی احکام فقه در زمینه احیای زمین و اصالت کار و...چنانکه که بسیاری از فقها من جمله شهیدصدر تاکید داشتند(۵) 3⃣احیا عقود مختلف اقتصادی مثل مضاربه و... با فرهنگ سازی در جامعه 🔻خلاصه آنکه در مقام مطالبه گری و سیاست گذاری در لایه اول باید تلاش کرد با افزایش حقوق و مزایا حداقل حقوق کارگران تامین شود اما در لایه دوم تلاش جدی باید این باشد که در جامعه اسلامی تاجایی که امکان دارد( هرچند بخاطر اختلاف استعداها و... صفر نمیشود) مردم به جای کارگری، خودشان به مولد بودن و مالک شدن برسند. تجربه تعاونی موندراگون اسپانیا در این مورد خواندنی است. ۱: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏5، ص 90، «بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَه‏ ۲: علامه جوادی؛ درس تفسیر، سوره نحل،بهار۱۳۸۶ ۳:اللمعه الدمشقیه، شهید اول ۴: شهید بهشتی، سخنرانی درباره تعاونی ها ۵: شهیدصدر، بارقه ها، نظریه توزیع منابع طبیعی در اسلام خلاصه نطریه شهیدصدر heitaa.com/m_amin_rezai/3126 @m_amin_rezai
شهید مطهری هنوز تمام نشده، هر چه از او می‌خوانی گویا برای امروز سخن گفته؛ البته مساله‌ای امروز ما به تبع واقعیت جامعه خیلی پیچیده شده اما جامعه ما بی نیاز از اندیشه او نیست. خیلی می‌شود از ایده گرفت. بخش خوبی از کتب شهیدمطهری را خواندم و البته بخشی را هم نخواندم. تابستان یکی از برنامه ها تکمیل نخوانده هاست. بنظرم جز بخش هایی است که پر از اندیشه ناب است در حالی که بسیاری از افرادی که حتی با آثار او مانوس هستند از يادداشت ها غفلت دارند. این بخش آثار به تدریج چاپ شده، در نرم افزار کتب شهید هم رایگان گذاشته میشود. وقت بگذارید و بنوشید. ما هیچ زمان از کتاب خواندن بی نیاز نیستیم‌ 🔻روز معلم بر همه اهل علم، بر معلم های خوب ایران زمین بخصوص آنها که با بنده مرتبط هستند تبریک می‌گویم. ✍ @m_amin_rezai
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹روز معلم را تبریک عرض میکنم به همه معلمان ایران زمین، به معلم هایی که می شناسم و ارتباط داریم و به معلم های خودم در شهرستان قاین و زیرکوه🌹 🔻همیشه دوست داشتم معلم بشم و خدا این آرزو را ده برابر مستجاب کرد چون بخشی از مخاطبینی که باهاشون نشست و برخواست دارم معلم های عزیز هستند ✍ @m_amin_rezai
♦️معلم... از بزرگترین توفیقات هر انسان قرار گرفتن یک استاد جلوی پای اوست حالا اگر آن استاد چون پدر دستگیری هم کند که نور علی نور؛ برای من شما چنین هستید. همیشه خدا را شاکرم که چون شمایی جلوی راه من قرار گرفت تا در این روزگار که آرمان خواهی و علم اندوزی بسیار مشکل شده بشود استوار ماند. بارها گفتم:آدم های بزرگ در نسبت بین گفتمان و میدان خلق میشوند.شهید بهشتی از این جنس بود؛ اینکه بشود بین دانش و مساله‌ های میدان جمع کرد و در جهت تحقق آرمان های انقلاب قدم برداشت شما برایم تجلی آن شخصیت جامع میدان و گفتمان شدید، من به روش‌های شما بارها دقت کردم و هر بار این باور برایم مسجل تر شد. اینها تعریف نیست، نه من اهل تملق هستم نه شما چنین فضایی را می پسندید اینها توصیف و تقدیر است؛ بخواهم صریح بگویم هر چند می‌دانم بعدا تذکر می‌دهید که این چه حرفی بود گفتی :)) گام اول انقلاب برای تدوین قانون اساسی که زمینه تحقق عدالت باشد و...نیاز به شهید بهشتی داشت، عالمی که جمع بین گفتمان و میدان کرده بود، گام دوم انقلاب نیز به شهید بهشتی ها می‌خواهد من شما را گام دوم انقلاب میدانم. آن وقت که با شما آشنا شدم و خیلی رسانه ای نشده بودید هر چه بیشتر در مباحث تان تلمذ کردم بیشتر این باور برایم شکل گرفت. این را چند وقت پیش به پدر پیرتان هم گفتم. حاج آقای عزیز @m_ghanbarian خدا شما را برای اسلام و انقلاب و برای ما که توفیق شاگردی تان را پیدا کردیم نگه دارد. دعا کنید این طلبه که دوست دارد شاگرد کوچک شما هم باشد اندکی از توفیقات تان نصیبش شود و عاقبت بخیر شود. ✍ @m_amin_rezai
🔻ان شاالله پرونده شیخ که بسیاری از دلسوزان انقلاب به ناعادلانه بودن آن تصریح کردند موجب خواهد شد این بساط ناشفاف دادگاه ویژه روحانیت اصلاح شود. ✍ @m_amin_rezai
🔹آزادی نه متعلق به تهران که برای ایران است. این میدان به هویت ملی ما گره خورده، آزادی سرپاست تا بدانیم تا آزادی نباشد ملت ایران سرپا نمی ماند و مقدس نمیشود. قداست مکان به فرد مقدس است اما قداست یک امت به میزان امکان و تحقق آرمان بلندی چون آزادی است. این تصریح پیامبر ص ماست. "لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع" برای آزادی باید مبارزه کرد چنانکه برای عدالت و توحید، نباید گذاشت قرائتی متحجرانه از دین آزادی های مشروع را ذبح و آنچه متفکران انقلاب ما از آن سخن گفتند را دفن کند. 📚درسگفتار "درباره آزادی" 🔻جلسه اول 🔻جلسه دوم 🔻جلسه سوم پ.ن: در هوای اردیبهشتی و بارانی تهران دور آزادی گشتم و چه چیزی بهتر از دور آزادی گشتن؛ آخر هفته ای را آمدم به شهر دماوند مثل سابق با هشتک جاهای دیدنی را به اشتراک خواهم گذاشت. ✍ @m_amin_rezai
📸دماوند، برج شبلی باری شبلی را بخواب دیدند پرسیدند که کیف وجدت سوق الاخره(بازار آخرت چگونه یافتی؟) گفت: بازاریست که رونق ندارد درین بازار مگر جگرهای سوخته و دلهای شکسته و باقی همه هیچ نیست که اینها سوخته را مرحم می‌نهند و شکسته را باز می‌بندند و بهیچ التفات نمی‌کنند،رحمةالله علیه. و شبلی می‌گفت: الهی اگر آسمان را طوق می‌گردانی و زمین را پابند می‌کنی و جمله عالم را بخون من تشنه گردانی من از تو برنگردم... 📚منبع: تذکره اولیا، عطار 🔻قبر شبلی از عرفای قرن چهارم در بغداد است. بعضی مورخین گفتند: حاکم دماوند بوده، دنیا و پست و مقام را رها کرده و شاگردی ابن جنید را کرده است. ✍ @m_amin_rezai
📸دماوند، برج شیخ شبلی از شبلی نقل است: من و حلاج، یک چیزیم، اما مرا به دیوانگی نسبت کردند؛ خلاص یافتم و او را عقلش هلاک کرد.... @m_amin_rezai
بنیاد شیخ انصاری و مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا برگزار می‌کند: چگونه برای حل مسائل جامعه از تراث فقهی استفاده کنیم؟ گام های نخستین و ضروری اجتهاد چیست ؟ 🔸رویداد کارورزی تطبیق (فصل اقتصاد) 🔹آموزش روش استنطاق متن لمعه و انطباق با مسائل روز جامعه زمان: 19، 20 و 21 اردیبهشت مکان: مدرسه علمیه بقیة الله ❇️ویژه طلاب مدارس بقیة الله و رستگاران❇️ •┈┈••✾••┈┈• 🔅مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا 🌐https://eitaa.com/mobtada_org بنیاد شیخ انصاری 🌐https://eitaa.com/bsheikhansari
☑️ امام صادق ع: العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ، ما أوسَعَ العَدلَ إذا عُدِلَ فيهِ و إن قَلَّ! . عدالت، از آبى كه انسانِ تشنه به آن مى رسد شيرين تر است . چقدر [دامنه] عدالت گسترده است اگر در كار عدالت ورزند، هر چند آن كار اندك باشد. (الكافي ج۲ص۱۴۶) 🔻۱:آب مایه حیات( وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ) و حیات عامل حرکت و رشد است 🔻۲: در لغت عرب به انسان ندار فقیر گفته میشود چون ستون فقراتش آسیب دیده و نمیتواند حرکت کند. جامعه فقیر جامعه ای است که به سکون و قعود مبتلا شده و امکان قیام و حرکت ندارد. 🔻۳: عطش فرد را از پا در می آورد و بی آبی شهر و روستاها(جامعه) را به هلاکت میرساند. در این روایت امام ع فقر و تبعیض را از جنس عطش دانسته اند و عدالت را به چونان آبی تشبیه کردند که حتی اندکش فرد و جامعه را سیراب و موجبات قیام و حرکت را فراهم میکند 🔻۴: عدالت و در نقطه مقابل آن فقر و تبعیض علاوه بر وضعیت موجود، سبب هم هست. عدالت در منابع موجب عدالت در درآمدها میشود و... در سمت مقابل فقر و تبعیض نیز مجددا فقر و جهل خلق میکند و این موجب ناعادلانه تر شدن جامعه و در نتیجه مرگ تدریجی جامعه میشود! 🔸در این مورد پادکست "چرا فقیرها فقیرتر میشوند؟"و "فقر احمق میکند" را گوش کنید b2n.ir/u13761 b2n.ir/d75352 @m_amin_rezai eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca