eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
639 ویدیو
68 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 انتظام نهادهای خانوده و حکومت در شریعت 🔹 هردو نهاد مبتنی بر ولایت است. در خانواده ولایت أب و جد و در حکومت ولایت امام یا نائب الغیبه. • ولایت در هرجا یعنی رعایت مصلحت متعلقین. در خانواده رعایت مصلحت اعضا توسط پدر و شوهر؛ در جامعه، مصلحت مردم • ترتیب اولیاء از مسلمات فقه است یعنی ولایت پدر و وصی در خانواده مقدم بر ولایت حاکم است. اگر اینها نبودند یا شرایط ولایت را از دست دادند در مواردی نوبت به حاکم می رسد که مصلحت اهل خانه را تدارک کند. 🔹 در مواجهه با معضلات مدرن مثل کودک آزاری، کودک همسری، فرار دختران و... دو رویکرد برای تصحیح رخ می نمایاند: ۱. رویکرد مبتنی بر انتظام یاد شده: در این رویکرد با لحاظ ولایت خانواده و ترتیب اولیاء سراغ حل معضل می رویم. در واقع ارتقاء فرهنگی واحد خانواده وجه همت است. ۲. در رویکرد دوم: لویاتان و دولت متمرکز و مقتدر جای ولایت خانواده را خود می گیرد و با قانون گذاریِ یکنواخت و ضمانت های اجرایی اش سراغ حل معضل می رود؛ مثل اورژانس اجتماعی، قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال با منع ثبت در شناسنامه و ندادن یارانه و...!(البته هنوز قانون موجود به این الزام نرسیده!) 🔹 در رویکرد اول، شاهد این نظم شرعی هستیم که بعضا متفاوت از فرهنگ های محلی ماست: ۱. لزوم اختیار و رضایت دختر در قبول شوهر؛ بلکه حتی المقدور ایجاد ازدواج عاشقانه: - پدر حق عَضل ندارد؛ یعنی با وجود تمایل دوشیزه به همتای خودش، حق مانع شدن ندارد و در صورت منع، ولایتش ساقط است - بر دختر رشیده نیز در انتخاب همسر، ولایتی ندارد.۱ اما فرهنگهای استبداد زده همانطور که حاکم مستبد را جای ولیّ منتخب تئوریزه می کرد از ولایت پدر و شوهر نیز خوانشی مستبد و مالکانه می کند. ۲.حفاظت از خانواده ی با اختیار و علاقه ساخته شده: - بخلاف اغلب فرهنگهای محلی، شریعت بر مجرد نسبت به متاهل سهل گیری حقوقی بیشتری دارد! این تسهیل در اجازه، میزان مراوده(احکام آشنایی و خواستگاری)، سطح مجازات در ارتکاب منکرات و... بین مجرد و متاهل متفاوت است. 🔹 این تنوع حقوقی یک فلسفه روشنی دارد: - آسان گیری ها در جهت تسهیل ازدواج اختیاری و انتخابی برای مجرد است. - و سخت گیری ها برای ضمانت بقاء و حفاظت خانواده ای است که متاهل با انتخاب و اختیار خود تشکیل داده است. 🔹 تطبیق فرهنگها و سنت های محلی به نظم و تراز شرعی، رویکرد اول حکمرانی است که با مجموعه ابزار حکمرانی باید انجام شود. اما ورودهای لویاتانی حکومت بنام حمایت از زن و کودک، با نشستن جای متولی خانواده(که در رویکرد دوم هست) آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آن تبدیل واحد خانواده به سلول های بریده از همِ شهروندی است. شوک های اجتماعی حاصل از سوء عملکرد یا حتی جنایات برخی پدران و شوهران، زمینه سیاسی لازم برای پیشروی حکومت به سپهر خانواده را می سازد. در حالیکه این جابجایی غیر از نابودی هویت خانواده، افزایش همان آسیب ها را در پی خواهد داشت! البته این هرگز به معنای سلب صلاحیت از فاقد شرائط و مجازات خاطیان به حقوق زنان و کودکان نیست؛ بلکه تک سایز گرفتن همه خانواده ها و وحدت رویه با روش های حکمرانیِ محدود کننده منظور است. ۱.ر.ک: اللمعه/و هم: ماده۱۰۴۳ قانون مدنی محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1580290968_مقدمه_كتاب_سرمايه_داري_ويرايش_نهایی.pdf
613.5K
مقاله دکتر درخشان در مقدمه كتاب سرمايه داري (جفری اینگام) ترجمه: دکترخاندوزی، علیرضا اشرفی 🔻برای فهم دقیق مساله و مبانی اقتصاد مارکسیسم- کاپیتالیستیم خواندن این مقاله فشرده توصیه میشود @m_amin_rezai
🔻روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای امنیتی حفظ شود خب ساواک، شهربانی، رکن دوم و‌....رژیم پهلوی را حفظ می کردند. حقیقت این است جز هیچ راهی نداریم. رضایت مردم هم عامل مشروعیت است هم عامل بقا جمهوری اسلامی. ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔷هویت انقلابی و انقلاب هویتی 🔻وقتی از نهضت و انقلاب سخن می‌گوییم میتوان از شیعه به عنوان یک مکتب، جوان به عنوان یک عنصر و ایران به عنوان یک جغرافیا سخن گفت. علی رغم اعتقاد به وحدت تعمدا از شیعه نام بردم چون شیعه در تاریخ یک اقلیت نهضتی بوده، ائمه شیعه به مثابه یک انسان ۲۵۰ ساله غیر از پنج و نیم سال تجربه یک نظام مقدس که آن هم در درونش نهضتی بودن موج میزد در شرایط مختلف در موقعیت نهضت بودند و کربلا نقطه کانونی موقعیت نهضت است. خون حسین بن علی ع در طول تاریخ در رگ های شیعیان در جریان بوده و عامل خلق صدها نهضت خرد و کلان شده است. 🔻اهل سنت از دو جهت کلامی و فقهی دستشان در این امر بسته است. مکتب کلامی اشاعره که پذیرفتن جبرگرایی است. بر عکس بعضی من این مساله را کاملا سیاسی فهم میکنم در طول تاریخ حکام جور از عقیده جبرگرایی و تقدیر گرایی افراطی کم سو استفاده نکردند. کسی که خود را مجبور میداند به حرکت آن هم از جنس حرکت اجتماعی برای تغییر و انقلاب دست نمیزند چو عملا تغییر جهان را بی ارتباط با کنش های خود میداند! در فضای فقهی خروج علیه حاکم جور که به هر طریقی حاکم شده را حرام میدانند و کسی که از جماعت مسلمین جدا شود (ربقه) خلاف شرع انجام داده است. 🔻در این فضا بود که ابی عبدلله ع خارجی خطاب میشود. خارجی یعنی خروج علیه ساختار حکمرانی و وحدت تصنعی جامعه مسلمین. طبیعی است این جبرگرایی و عدم مخالفت با حاکم در هر صورت فرهنگ ظلم پذیری و محافظه کاری را ایجاد و انقلابیگری را نفی میکند. شیعه دقیقا مقابل این نگاه است. شیعه یک مکتب نهضتی است که کربلا نماد هویتی اوست. در قرن های متمادی محل قرار نهضت های ضد ظلم کربلا بوده و الگوی حرکت حسین بن علی ع و راز اینکه شیعه به عنوان یک اقلیت کارنامه ای با نهضت های مختلف دارد همین امر است. 🔻جوان بودن مولفه بعدی انقلابی گری است. جوان چون روح تحول گرا و آرمان خواه دارد انقلابیگری در او موج میزند و ایرانی بودن خود مولفه دیگر، ایران قرن ها قدمت دارد صدها جنگ و نهضت بخود دیده، گویا یک روح حماسی در کالبد انسان ایرانی تولید و در بین نسلها به ارث میرسد. همان که فردوسی را آنگونه به سخن در می آورد. تاریخ بعضی کشورها را نگاه کنیم به اندازه یک قرن ایران هم نهضت به خود ندیده است. همه این مولفه ها این امر را به ما نشان میدهد که نهضتی بودن و انقلابی گری هویت جوان شیعه ایرانی است. 🔻 در بیانیه گام دوم از ایده "نظام انقلابی" که به ظاهر پاردوکس بنظر می آید دفاع شده است. [انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.] انقلاب ها در گذر زمان به طور طبیعی به نظام شدگی محض و محافظه کاری دچار و آرمان گریز میشوند. اما انقلاب ما بخاطر همان عناصر هویتی که گفته شد هیچ زمان از حالت نهضت خارج نمیشود. حداقل به لحاظ تئوریک تلاش این است. 🔻 تمام خطر اینجاست در گام دوم از "هویت انقلابی" دچار "انقلاب هویتی" شویم. یعنی جوان شیعه نهصتی تبدیل به یک عنصر توجیه گر ساکتِ مدافع دچار و به روزمرگی محض مبتلا شود. آن جوش و خروش انقلابی که خروجی یک تاریخ نهضتی است جایش را بدهد به دو تیپ حافظ و مدافع وضع موجود یا بی خیال انقلابیگری و مبتلا به امور شخصی شدن، این خطری است که عمیقا ما را تهدید میکند. خصوصا که ما در بعضی آرمان های انقلاب مثل عدالت عقبیم و به آن روح نهضتی بیشتر محتاجیم. 🔻 "انقلاب هویتی" خطری است که امروز انقلاب و نسل جوان ما را تهدید می کند و باید با بازخوانی انقلاب ۵۷، گفتمان سازی عمومی مانع تحق آن بشویم و به طرق مختلف انقلابی گری را در جامعه ایران و کالبد جوان ایرانی زنده نگه داریم. ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلاب همین است. همین حرفهای صریح شهید مطهری درباره عدالت، حرفهای عجیب امام در مورد جایگاه مردم و مستضعفین، حرفهای تند و گزنده شهید بهشتی در مورد فقر و نابرابری و عدالت ، حرفهای سیدعلی خامنه ای در باب حق آزادی، انقلاب همین حرفهاست.... 🔻متن کامل در eitaa.com/m_amin_rezai/2404 @m_amin_rezai