10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بودگی ما به چیست؟
🔺تفاوت وجود حقیقی با شخصیت مجازی ما در چیست؟
⚠️این سوالی است که هر کس باید از خود بپرسد
📚 برشی از حلقه مطالعاتی افق اندیشه دانشجو معلم مسلمان
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔴بیگانگی!
امشب اشک هایم بی اختیار سرازیر شد، حوالی ساعت۲۱ شب ۲۲بهمن، گریه کردم برای همه آرمان های۵۷، برای همه آنهایی که برای عدالت و آزادی خونشان روی زمین ریخت، برای تمام آن آرزوها، برای این فقر و تبعیض، برای مردمی که حقشان این نیست. برای این همه شک که دارد تکثیر میشود. برای از دست دادن تک تک رفقایمان که دارند از انقلاب میبرند و هر روز ما تنها تر میشویم! برای پیاده شدن خیلی ها از این کشتی، برای خستگی خیلی ها، برای بلاهایی که سرمان می آید. برای آدم هایی که دچارشان شده یم، برای این همه توجیه و حرف مفت! برای این همه حاشیه نشینی، برای این همه مهاجرت و فرار، برای ناامیدی که دارد شُره میکند روی سر و رویمان، برای این همه عصبیت، برای بغض های فروخورده، برای دردهای نشنیده، برای این همه بیکاری، برای این همه رنج، برای بی عدالتی، برای این محافظه کاری، برای این همه مصلحت پرستی که دچارش شدیم. خودمان هم خوب میفهمیم چه بلایی دارد سر آرمان هایمان می آید. انگار کم کم دارد مفهوم #بیگانگی شکل میگیرد! بیگانگی تلخ ترین اتفاق ممکن است. بیگانگی یعنی مردم نظام سیاسی و حتی ارزش های ملی فرهنگی را جز خود ندانند و خود را از نظام سیاسی بگیرند احساس کنند یک گسست عمیق وجود دارد انگار سیم ارتباط قطع شده است و دیگر مردم و حاکمان همدیگر را فهم نمیکنند! مردم بی خیال همه چیز شوند، وقتی این اتفاق رقم خورد، وقتی این مفهوم شکل بگیرد یعنی همه چیز تمام شده است! این اتفاق اگر در انقلاب ما که روی دوش مردم بنا شده رقم بخورد یعنی فرو ریختن همه چیز، تمام رسالت انقلابیون این است نگذارند این اتفاق رقم بخورد، این شکاف عمیق شود، این پیوند پاره شود، هر طور شده باید جلوی این فاجعه را بگیرند. تحقق بیگانگی یعنی آغازِ پایانِ یک انقلاب.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔹یکی از مخاطبین اهل قلم در واکنش به یادداشت "بیگانگی" من این جمله نوشته: اشک نشان دلواپسان عاشق است و تنها کلامی است که بی هیچ واژه عمق احساس عمیق عشق را بازگو میکند
🔸کاش بعضی ها همین جمله را فهم میکردند برای من بچه روستایی که در این انقلاب نه مسئولیت و مقامی دارم، نه حقوقی می گیرم، نه آقازاده بودم که با رانت رشد کنم، نه چیزی از سفره اش نصیبم شده، این اشک و نفرین ها، این تکاپوها جز عشق به آرمان ها و جز اعتلای شعارهای انقلاب، عدالت وآزادی و استقلال نیست.
🔺آن وقت این ناجوانمردان تلاش نمیکردند اینقدر با برچسب و توهین، با طعنه و کنایه من و امثال مرا خسته و منزوی کنند، و از این انقلاب که آرمان هایش تمام هویت و جان من است بگیرند.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔹آن روز که این جمله به ذهنم آمد، آن روز که این جمله را نوشتیم، در ۲۲ بهمنی که این جمله را بالای دست گرفتم، استقبال مردم که دیدند در میان پلاکاردهای سازمانی خنثی چند نفر حرف دلشان را بالای دست گرفته اند. برخورد آن مامور امنیتی که میخواست این #پلاکارد را هر جور شده پایین بیاورد و دفاع مردم از من که اصلا حرف انقلاب یعنی همین پلاکارد برو رد کارت!
🔸از ان روز خیلی میگذرد ولی من گمان میکنم این جمله یک آسیب شناسی بزرگی را مطرح میکند، یک درد که همچنان درد ماست. به اندازه یک یادداشت میشود درباره این جمله نوشت حتی بیشتر. مساله این است #منطق و #منطقه زندگی جمع قابل توجهی از مسئولین رده بالای ما تغییر کرده است. انگار دوگانه مردم-مسئولین دارد شکل میگرد و این یکی از عوامل تاثیرگزار در تحقق بیگانگی است.
🔺 اگر شعارهای انقلاب از دل توده، از کف جامعه به یک طبقه خاص تعلق بگیرد، اگر یک گروه خاص بخاطر شرایط خاص و منطقه خاص مدافع نظام سیاسی بشوند و بقیه #بی_تفاوت به زندگی بپردازند، به مهاجرت تن دهند این یعنی زنگ خطر، زنگ هشدار که ای انقلابیون مواظب باشید همه چیز از دست نرود، مراقب باشید انقلابیگری برای یک طبقه نشود. انقلاب مخصوص یک منطق و منطقه نشود.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔹بازگشت یا اسم قبلی "بازگشت به خویشتن" از آن کتابهایی است که خواندش را بسیار توصیه میکنم. ایده ها و روحیات شریعتی در این کتاب به خوبی انعکاس یافته است. بازگشت تنها درد نیست درمان هم میگوید. برای این روزهای کشور ما در مسائل اجتماعی، فرهنگی هن هم حرف بسیار برای گفتن دارد.
🔸خصوصا در مساله کم رنگ شدن سنت های ایرانی-اسلامی در جامعه که نسل جدید به آن مبتلا هستند و یک #بی_هویتی جمعی در حال شکل گرفتن است. این کتاب را در روزهای آموزشی سربازی خواندم، چون از عالم مجازی بدور بودم با تمرکز بسیار به نکات آن فکر میکردم و چقدر حرفها را اصیل می یافتم.
#کتابگو
@m_amin_rezai
🔹فقر اصالت ندارد، نتیجه اشتباه در توزیع و انحراف است.
✍شهیدصدر اقتصادنا صفحه۳۶۷
#عکس_نوشته
@m_amin_rezai
✅۶۰ گیگ اینترنت هدیه در انتظار دانشجویان
🔹وزیر ارتباطات: به دلیل حجم زیاد شکایت دانشجویان برای رایگان نبودن استفاده اینترنت ِسایتهای آموزش مجازی، با دستور رئیسجمهور بسته اینترنت ۶۰ گیگی به دانشجویان داده میشود.
🔹دانشجویان و طلاب ۲ هفته وقت دارند برای دریافت این بسته در سامانه ictgifts.ir ثبتنام کنند و ظرف ۲ هفته بسته برای آنها فعال میشود.
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« تنم در وسعت دنیای پهناور نمیگنجد
روان سرکشم در قالب پیکر نمیگنجد
مرا اسرار از این گفتهها بالاتر است ، امّا
به گوش خلق ، از این حرف بالاتر نمیگنجد
به سینه دست نادانی مزن ارباب دانش را
اگر علمی تو را در مخزن باور نمیگنجد
عجب نبوَد که این خوابیدگان را نیست بیداری
اذان صبح اندر گوشهای کر نمیگنجد
مرا خواب آن زمان آید ، که در زیر لَحَد باشم
سر پُرشور اندر نرمی بستر نمیگنجد
ز بس راه وفاداری سریع و آتشین رفتم
سخنهای وفایم در دل دلبر نمیگنجد
توانگر را مخوان در گوش دل اسرار ِ درویشی
که در خشخاش ، خورشید بلندْاختر نمیگنجد
دل سرگشتهام هر لحظه آهنگ عَدَم دارد
که رسوایی چو من در عالم ِ دیگر نمیگنجد
نشان قبر مگذارید بعد از مرگ یغما را
شهاب طارم ِ اسرار ، در مقبر نمیگنجد
#یغما_نیشابوری
🔘شاعر خشتمال نیشابوری، وفات ۲ اسفند۶۶
@m_amin_rezai
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/برش دوم
✔️عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی
▫️بین "مردمی کردن اقتصاد" و "تبعیض در توزیع منابع عمومی" در بیانیه گام دوم، نسبت هست
▫️باید سه دهک پایین و بیکاران در ۲۵درصد اقتصاد کشور شاغل-مالک می شدند! و ۳۰درصد سود فروش دشت مغانها و... برای تشکیل تعاونی های آنان هزینه می شد!
▫️با لیبرالها کاری ندارم چرا کاندیدهای ولایی و حزب اللهی در این ۱۵سال این ابلاغ را شعار خود نکردند؟!
▫️تعاونی های فراگیر، شدنی است؛ نمونه های مدرن و کهن ایرانی!
*در یادداشتها و مصاحبه های این ایام مدارک و منابع این ادعاها خوانده شده است:
- بازگشت انقلابی به مردم ۱ و ۲
- ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی
- میشود؛ توانسته بودیم
#برنامه_ثریا
☑️ @m_ghanbarian
🔴تحجر، موضوع مرکزی منشور روحانیت
🔹انقلاب ها زمانی به انحراف مبتلا و به مرگ تدریجی دچار میشوند که "شخص ها" جای "شاخص ها" را بگیرند. شاخص هایی که توسط رهبران صدر انقلاب صادر شده است. آن زمان که "شاخص ها" در پیچ و خم تاریخ بخاطر مبتلا شدن انقلابیون به محافظه کاری و منفعت طلبی و آن زمانی که بخش هایی از انقلاب به ناکارآمدی گرفتار شود این آغاز یک تراژدی بزرگ است. منشور روحانیت که امام ره در سال آخر عمرش به یادگار گذاشت جز معدود متن هایی است که امام ره اینقدر به صراحت از #شاخص_ها سخن به میان آورده است. دال مرکزی این منشور را میتوان "تحجر" نامید.
🔸تحجر همان مفهومی است که در همه این سالها در برابر مفاهمی مثل لیبرالیسم و سکولاریسم مغفول ماند و حال آنکه به تعبیر یادگار امام مرحوم حاج سیداحمد خمینی ره "پیروزی سیاسی انقلاب در ۲۲ بهمن مترتب بر پیروزیهایی بوده است که در میدانهای سخت مبارزه طولانی امام با متحجرین و مقدسنماهای احمق و دین به دنیافروشان به دست آمده بود. انقلابی به مراتب دشوارتر از انقلاب سیاسی لازم بود تا طلسمهای تحجر شکسته شود." مرحوم احمدآقا در جایی آنچه موجب #امام شدن امام ره میشود را اینطور توصیف میکند: "ما فقیه و فیلسوف و عارف بسیاری داشتیم؛ اما اینها هیچکدام امام نبودند. هنر امام تنها در مبارزه با آمریکا نیست؛چراکه سیاسیون بسیاری در داخل و خارج با آمریکا جنگیدند؛اما آنها هم امام نیستند. من معتقدم آنچه امام را امام کرده و باعث اوجگیری نهضت تاریخی واسلامی امام شده است، مبارزه پیگیر حضرت ایشان با متحجرین و مقدسمآبان و واپسگرایان احمق بوده است."
🔹ابتلای به تجدد وخصوصا تحجر بزرگترین آسیبی است که حوزه علمیه به عنوان مادر انقلاب در خطر آن هستند.امام ره در منشور به خوبی به آن اشاره کرده اند و میتوان ادعا کرد این روزها بیش از آن روزها حوزه در معرض خطر این #بیماری_فکری بزرگ هست چنانکه رهبر انقلاب صراحتا از مساله انقلاب زدایی در حوزه سخن میگویند! تحجر یک معنای واحد ثابت و صرفا به معنای قدیمی بودن و سنت گرایی نیست، هر عصری نوع تحجرش متفاوت است. گویا متحجرین شبیه متجددین در هر عصر خودشان را بازآفرینی میکنند! تحجر دهه ۶۰ با تحجر دهه ۹۰ تفاوت ماهوی دارد. مخالفت با تمام مظاهر تمدن غرب، نفی مطلق طب مدرن و انکار کامل علم و تجربه پزشکی جدید، دهه سازی های متعدد برای عزاداری،مخالفت مطلق با فضای مجازی، اعتقاد به کاربرد فقه فردی در این روزگار و عدم فهم فقه سیستمی و نظامند و...را میتوان جز مصادیق تحجر در روزگار امروز ما دانست
🔸اگر مهم ترین شاخص،دال مرکزی منشور روحانیت را تحجر بنامیم، بزرگترین مصداق مفهوم تحجر رویکرد #اسلام_فردی است. اسلامی که تمام ظرفیت و رسالت فقه ش مطهرات و عبادیات فردی است و هیچ ارتباطی با تمدن سازی ندارد. اسلامی که در قبل و اوایل انقلاب انجمن حجتیه ای ها وبعضی گروه های دیگر علمش را بالای دست گرفتند چنانکه امام ره در منشور مینویسند:"دیروز، مقدسنماهاى بیشعور میگفتند: دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است،امروز میگویند مسؤولان نظام کمونیست شده اند..دیروز <حجتیه اى ها> مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات، تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نیمهشعبان را به نفع شاه بشکنند،امروز انقلابیتر از انقلابیون شده اند!"
🔹متحجرین در ارائه اسلام در این روزها اسلام فردی راطوری دیگر معنی میکنند. اسلامی که نه نظام اقتصادی دارد،نه از آن نظام سیاسی در می آید پیامبرش صرفا یک #شخصیت_معنوی است که میخواهد اخلاق را ترویج کندهمین! تقلیل دین در این حد را نمیتوان چیزی نامید جز خروجی نگاه متحجرانه به ظاهر متجددان. این روزها که به دلایل مختلف نظام دچار نقاط ضعف جدی در اقتصاد و فرهنگ است انگار روز شادی متحجرین است.بی تکلیفی و پاسخگو نبودن، تلاش نکردن برای تغییر شرایط موجود به مطلوب چیزی است که این روزها خیلی از متحجرین به دنبال آن هستند.وقتی مذهب در نگاهشان در حد اخلاق و مناسک صرف که امام ره آن را مناسک میان تهمی معنی میکند این خروجی ها از آن طبیعی است.مساله اصلی ما با متحجرین بحث "اسلام اجتماعی" است
🔸اسلامی که درمتن جامعه نفس میکشد،نظام و نهاد میسازد و ما را به سمت تمدن میبرد. متاسفانه جریان تحجر امروز در بین حوزه تلاش میکند این نگاه را حذف یا کمرنگ کند تا حوزه برگردد به روزهایی که تمام دغدغه اش مساله های فردی و خرد بود نه آنچه امام ره با انقلاب پیش روی ما گذاشت،نگاهی که در آن حوزه باید نرم افزار ساخت یک #تمدن_بزرگ_اسلامی در تمام ساحت ها و عرصه های مختلف را بسازد، این کجا و آن کجا.ترویج این نوع نگاه تمدنی یک اقدام ضد تحجر است شاخصی که امام خطر در دام افتادن آن را به حوزه وانقلابیون گوشزد میکرد وامروز همچنان مساله و چالش ماست
✍ #محمدامین_رضایی
http://www.vatanemrooz.ir/?nid=3153&
@m_amin_rezai