🍃🌼برگی از #نهج_البلاغه
🍃🌼امیرمومنان فرمودند:
📜(نامه به مالك اشتر، در سال ۳۸ هجری هنگامی که او را به فرمانداری مصر برگزید)
2️⃣ اخلاق رهبری (روش برخورد با مردم)
🌼🍃مهربانی با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنيمت دانی، زيرا مردم دو دسته اند، دسته ای برادر دينی تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می باشند.
🍃🌼 اگر گناهی از آنان سر می زند يا علّتهایی بر آنان عارض می شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتكب می گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست داری خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد.
🌼🍃همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است.
🍃🌼هرگز با خدا مستيز، كه تو را از كيفر او نجاتی نيست، و از بخشش و رحمت او بی نياز نخواهی بود.
🌼🍃بر بخشش ديگران پشيمان مباش، و از كيفر كردن شادی مكن، و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش.
🍃🌼 به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نيز فرمان می دهم، پس بايد اطاعت شود، كه اين گونه خود بزرگ بينی دل را فاسد، و دين را پژمرده، و موجب زوال نعمتهاست.
🍃🌼 و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر، كه تو را از آن سركشی نجات می دهد، و تند روی تو را فرو می نشاند، و عقل و انديشه ات را به جايگاه اصلی باز می گرداند.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه53
﷽؛
✅ نماز حضرت امام عسکری (ع)
📝 بنا بر نقل سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع»
#نماز_آن_وجود_مبارک
#چهار_رکعت است که در رکعت اوّل پس از سوره «حمد»پانزده بار سوره «زلزال» و در رکعت دوّم بعد از«حمد» پانزده بار سوره «توحيد» خوانده میشود .
☄ #دو_نماز_دو_رکعتی می باشد.
#دعاى_آن_حضرت :
اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّ لَكَ الْحَمْدَ، لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ الْبَدِيءُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ، وَ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، وَ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ الَّذِي لا يُذِلُّكَ شَيْءٌ، وَ أَنْتَ كُلَّ يَوْمٍ فِي شَأْنٍ، لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ خَالِقُ مَا يُرَى وَ مَا لا يُرَى، الْعَالِمُ بِكُلِّ شَيْءٍ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، أَسْأَلُكَ بِآلائِكَ وَ نَعْمَائِكَ بِأَنَّكَ اللّهُ الرَّبُّ الْوَاحِدُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، وَ أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ أَنْتَ اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ الْوِتْرُ الْفَرْدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ،
خدایا ! از تو میخواهم به حق آنکه ستایش تنها از آن توست ، شایسته پرستشی جز تو نیست ، تویی سرآغاز هر آنچه هست ، و تویی زندهٔ به خود پایدار ، و شایسته پرستشی جز تو نیست ، چیزی خوارت نسازد ، و تو هر روز در کاری هستی ، شایسته پرستشی جز تو نیست ، آفریننده هر آنچه به دیده آید و هر آنچه نادیده باشد، دانای به هر چیز بی آنکه آموخته باشی ، از تو خواستارم به حق عطایا و نعمتهایت ، ای آن که تویی خدا و پروردگار جهانیان ، یکتایی که شایسته پرستشی جز او نیست بخشایشگر مهربان ، و از تو میخواهم به آنکه تویی خدایی که شایسته پرستشی جز تو نیست ، یگانهٔ یکتای بیهمتای بینیازی که نه زاده است ، و نه زاده شده ، و برای او همتایی نیست ،
وَ أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ، الْقَائِمُ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ، الرَّقِيبُ الْحَفِيظُ، وَ أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ اللّهُ الْأَوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ، وَ الْآخِرُ بَعْدَ كُلِّ شَيْءٍ، وَ الْبَاطِنُ دُونَ كُلِّ شَيْءٍ، الضَّارُّ النَّافِعُ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ، وَ أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ أَنْتَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الْبَاعِثُ الْوَارِثُ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ، بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ، وَ ذُو الطَّوْلِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطَانِ، لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ أَحَطْتَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً، وَ أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
و از تو می خواهم به خدایی ات که شایسته پرستشی جز تو نیست ای مهرورز آگاه ، ناظر بر همگان و آنچه فراهم آوردهاند ، ای آن که دیدهبان و نگاهداری ، و از تو درخواست میکنم به خداییات که سرآغاز است پیش از آنکه چیزی باشد ، و سرانجام است پس از هر آنچه هست ، و ای ژرفای هر چه هست ، و ای زیان رسان سودبخش ، و فرزانه دانا ، و از تو میخواهم به خداییات که در پرستش یگانهای ، زنده و پایندهای ، ای برانگیزنده ، میراث بر ، و ای مهرورز ، منّت گذار ، ای پدیدآورنده آسمانها و زمین ، صاحب شکوه و بزرگواری ، و ای بخشایشگر عزتمند و دارای سلطنت پایدار ، شایسته پرستشی جز تو نیست که دانشت همه را فرا گرفته ، و شماره هر چه هست دانی ، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست .
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ فرجهم
▪️به بهانه ی شهادت امام حسن عسکری (ع)؛
🔴 "عسکری" صحیح است یا "عسگری" !؟
1. عسگری به معنای عقیم و بیدانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده است. لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و میکنند!
2. در حالیکه عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت.
3. خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری (علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند، به « #عسکری » لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را عسکریین گفتهاند.
4. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد.
5. از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).
6. در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری بهسزا داشتند.
7. شایسته است با بازنشر این مطلب در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش نماییم / بصیرت افزایی
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
❎خداوند به مومنان انقلابی وعده جانشینی خود در زمین را داده است
[سوره النور (24): آيه 55]
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً (نور/55)
خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين قرار دهد، همان گونه كه كسانى پيش از ايشان را جانشين كرد، و قطعاً دينى را كه خداوند براى آنان پسنديده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنيّت را جايگزين كند
❎بخشی از بیاناتامام خامنهای در ۵۳/۰۷/۰۱ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد
1️⃣بعضی خیلی وسواسی میشوند و جمود میکنند، میگویند مخصوص زمان ولیعصر صلواتاللهوسلامهعلیه است. شکی نداریم ما در اینکه امام زمان مصداق کامل این آیه است. در این تردیدی نیست؛ اما کجای این آیه نوشته که مخصوص آن زمان است؟ بگویید ببینیم! چرا آیه را محدود میکنید؟ مگر خدا با مؤمنین صدر اسلام به این وعده عمل نکرد؟
2️⃣- «لیستخلفنهم فی الارض» که جانشینشان سازد بر روی زمین، همچنانی که مؤمنان پیشین را جانشین ساخته است. ما خیال میکنیم مؤمنین هر جا بودند از اول عالم، همیشه توسری خوردهاند، اصلاً تاریخدانی و جهانبینی عامهی مسلمانها این است که ایمان یعنی ملازمت با کتکخوری؛ مسلمبودن، مؤمنبودن، در راه خدا بودن، ملازم با زجرکشیدن است و شکنجهشدن و کشتهشدن و شکستخوردن. درست نقطهی مقابل آنی که قرآن میخواهد بگوید.