💠اول زائر حسین، بعد حاجی عرفات!
🔅شکوای حسین(ع) عصر عرفه پاسخ گرفت وقتی می سرود:"أشکو الیک غربتی وبُعدَداری..."!
دیگر حسین غریب نیست و هیچ کس محبوب تر از او روی زمین نخواهد شد. کل ارض، کربلا شده؛ همه خانه ها، خانه اومی شود؛ دیگر خانه اش دور نیست! از این پس هر مالک امر و سلطانی پیش او هوا وسبک است؛ تا قیامت یقه ی همه را خواهد گرفت!...
🔅اگر تماشای کربلا در دعای عرفه، مانع از دعا و درخواستت ازخدا شد؛ فکر نکن عبادت عرفه ات از دست رفته است که به "ثواب عظیم" ره یافته ای!
امام رضا(ع) به اباصلت فرمود:"...پس نظر کردن به انبیاء ورسولان و حجت های الهی در درجاتشان[دقت:فی درجاتهم]ثواب عظیمی برای مومنین روز قیامت دارد"(عیون اخبارالرضا ج۱ص۱۱۶)
🔅نظر به حجت خدا در درجاتش را یک مثال بزنم:
سیدالشهداء در دعای عرفه نمی گوید خدایا همه اعضاء و جوارحم به وحدانیتت شهادت می دهند؛ تا من و تو هم چنین باشیم و روز "نختم علی افواههم وتکلمنا ایدیهم" این شهادات را بشنویم.
نه! میگوید:خدایا من بوسیله اعضاء و جوارحم بر توحیدت شهادت می دهم!"أنا أَش٘هد ُیاالهی ...!"بین این دو فرق بسیار است .ما جز بازبان چنین شهادتی نداریم!چگونه میتوانیم با پرده قلب و موها وجای روییدن دندانها به توحید شهادت دهیم؟!
🔅اگر تأویل این فقرات را در معرکه عاشورا برای سیدالشهداء دیدی، روز عرفه به این مقام نائل شده ای که نظر به حجت خدا در درجه اش کنی.
می سراید:"خدایا گواهی می دهم با حقیقت ایمانم ...ودرون پوشیده نهادم وآویزه های راه های نور چشمم وچین های صفحه ی پیشانی ام و روزنه های راه های نفسم وپره های نرمه تیغه بینی ام وحفره های پرده شنوایی ام وآنچه ضمیمه شده وبرآن برهم نهاده دولبم وحرکتهای سخن زبانم وجای فرو رفتگی سقف دهانم وآرواره ام ومحل دندان هایم وجای گورایی خوراک وآشامیدنی ام وبار بر مغز سرم و رسایی رگ های گردنم وآنچه قفسه سینه ام دربرگرفته وبندهای پی شاهرگم وآویخته های پرده قلبم وقطعات کناره های کبدم وآنچه را دربرگرفته غضروفهای دنده هایم وجایگاه های مفاصلم وپیوستگی پاهایم واطراف انگشتانم و گوشتم وخونم و مویم و پوستم وعصبم ونایم واستخوانم ومغزم ورگهایم وتمام اعضایم..."!
حالا دیدی چرا باید لهوف همراهت می آوردی؟!
ببین میتوانی زائر و ناظر حسین در چنین درجه توحیدش شوی؟!
🔅شاید همین سرّ حدیثی است که خداوند روز عرفه اول به زائران حسین نظاره می کند بعد حاجیان عرفات!
#دعای_عرفه
☑️ @m_ghanbarian
🌀برای غــدیـــر چه بایــد کرد؟!
مسئولین تشکل های مذهبی و انقلابی به این سؤال فکر کنند و جواب دهند:
❓بهترین کاری که در رابطه با ولایت و ایام غدیر -بعنوان مسئول یک تشکّل- میتوانند کنند چیست؟!
❗️تشکّل شان چه می کند؟ منظور نیست! برنامه چه و سفره چه وابتکار چه! همه خوب و بجا؛ شما -شخصا- بعنوان مسئول یک تشکّل اسلامی-انقلابی چه بدهکاری به غدیر داری؟!
🔅پاسخهایتان را با ما درمیان نهید، از این سؤال بسیار مهم سخن خواهیم گفت!
☑️ @m_ghanbarian
✅ برنامه ثریا
🔺با موضوع: الگوی مدیریتی امام علی(ع) در برقراری عدالت و مبارزه با اشرافیگری؛ درسی برای امروز
🔺چهارشنبه ساعت ۱۹:۲۵
شبکه یک سیما
☑️ @m_ghanbarian
39.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش اول
🔺اشرافیت در حکومت اسلامی، اشرافیت مذهبی است.
🔺اشرافیت در نهادهای حوزوی، اشرافیت در بخش های دیگر را توجیه میکند.
🔺اولین اقدام حکومتی امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) برخورد با این نوع اشرافیت بوده و خواهد بود.
پ.ن: در بخشی از صحبت که گفته شد رئیس این قوه، منظور رئیس جمهور بوده است.
☑️ @m_ghanbarian
33.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش دوم
🔺وجوب ساده زیستی در حد فقرای جامعه برای حاکمان و مسئولین
🔺تئوری سازی اشرافی گری توسط برخی رجال مذهبی و سیاسی
🔺برخورد امیرالمومنین(ع) با برخی کارگزارانش
🔺برهان تف که شهید مطهری میگفت چیست؟
☑️ @m_ghanbarian
22.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش سوم
🔺چند مثال از مواجهه و برخورد رهبری با مصادیق اشرافیگری
☑️ @m_ghanbarian
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش چهارم
🔺تخصیص منابع غیر عادلانه، زمینه اشرافیت
🔺چگونه ارزش ها کالا میشوند؟!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰دو انتظار از جامعه مدرسین در حوزه اشرافیت مذهبی!
🔸خدارا شکر رئیس محترم جامعه مدرسین بنظر موافق و مخالف، آدم صریح اللهجه ای است؛ نشان داده، کسوت مرجعیت هم مانع انتقادش نمی شود. اینبار علیه مدارس علمیه اشرافی گلایه کردند از "بی وجهی تاج داشتن برخی مدارس" مجلل -که در آستانه افتتاح شان هستیم- گفتند.
اما از رئیس و اعضاء محترم جامعه مدرسین دو انتظار بیشتر هست:
1⃣ صدور بیانیه!
باتفکیک قوا، صندوق رأی در دنیای جدید ونقش احزاب وگروه های مرجع، رسانه ها و... در تشکیل حاکمیت ها؛ گروه های مرجع ورسانه ها هم رکن مردم سالاری شده اند. ازاینرو آنچه تلخی، درنامه های امیر المومنین(ع) به کارگزاران مبنی بر دوری از اشرافیت هست، بارش را باید این ارکان مردم سالاری، کنار حاکم(ولی فقیه) به دوش کشند.
حتما در جلسات خصوصی تذکرات تند وتلخ در اینباره مثل رهبری به افراد داده میشود؛ اما نامه امیر(ع) به منذربن جارود و عثمان بن حنیف و... هم در ارثیه اینان مخفی نبوده تا به سید رضی رسیده باشد! بلکه در جامعه، فریاد شده بود و نسل به نسل گشته تابه گردآورنده نهج البلاغه رسیده است. امروز جای این تشرها و ملامتهای بازدارنده ی بعضا تند و عتاب آلود در جامعه ولایی ما خالی است. همه هم سهم رهبر نیست. هم رسانه ها و هم گروه های مرجع(مثل جامعه مدرسین) سهم دارند. پس بیش از گله کردن، صدور بیانیه واعلان محکومیت در قبال این رویه های ناموجه(به تعبیرآیت الله یزدی)لازم است.
2⃣ ضابطه گذاری!
در همین دیدار(۳۱تیر۹٨)، آیت الله یزدی درباره نیاز مجتهدین به اجازه جامعه مدرسین برای چاپ رساله عملیه می گویند(تا مرجع سازی و مراجعِ خود٘ خوانده پیدا نشود). بدون این اجازه، وزارت ارشاد مجوز انتشار به آن رساله نمی دهد.
❓حال سؤال اینجاست آیا مدارس مجلل و خارج عرف وبرخلاف سیره علماء سلف، آسیبش به دینداری مردم کمتر از یک رساله در بازار نشر است؟!
آیا ازدیاد و رویه شدن این مدارس در قم وتهران وبرخی شهرستان ها آن هم نه ازسوی مراجع بنام وصاحب رساله بلکه اغلب از سوی رجال سیاسی همراه بااعتراض روز افزون مردم وجوانان درخور توجه جامعه مدرسین نیست؟!رئیس سابق قوه قضائیه، اسبق مقننه، رئیس جمهور فعلی، برخی از ائمه جمعه تهران و استانها همه مشغول ساخت یا بهره برداری از مدارس علمیه خودند!برخی، حواشی بسیار درنحوه واگذاری زمین ورعایت قوانین شهری وکشوری دارند وبرخی درمنابع مالی شان حرف وحدیث است. برخی هم که تکمیل شده، دارند بهره برداری میشوند؛ در تجمل و تبذیر غیر لایق به شأن فقیه و مدرسه علمیه اشکالات جدی هست.
ظاهرا جامعه مدرسین -اگر شأن بررسی صلاحیت رساله دادن دارد- باید به طریق او٘لی، شأن این را داشته باشد که بررسی کند:
❓آیا هر رجل سیاسی چون صرفا در لباس روحانیت بوده -حتی اگر مانند برخی سالها دور از درس وبحث بوده- میتواند با نفوذ به ارث برده از دوران ریاستش، برای دوران بازنشستگی یا برکناری از مناصبش، حوزه علمیه بزند وبا امکانات بیشتر، از اهل علم وفضلِ سالها زحمت کشیده، جلو افتد؟!
❓آیا جامعه مدرسین نباید ضوابطی برای بناء ومعماری -باتوافق مرجعیت- معلوم کند تا هنجارشکنی دراین حوزه که مستقیما با اعتقاد مردم بازی وسرمایه اجتماعی هزارساله روحانیت را به مخاطره می اندازد، به حداقل برسد؟!
❗️آنچه از جامعه مدرسین خواسته شد قابل مطالبه از شورای عالی حوزه های علمیه هم هست وشاید برخی از وظایف ذاتی آن شورا هم باشد.
#اشرافیت_مذهبی
#وظیفه_جامعه_مدرسین
#وظیفه_شوای_عالی_حوزه
٭اگر شایسته نشر دیدید، یاری ام کنید.
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۴
☑️ @m_ghanbarian