9-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
11.53M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه نهم (پایانی)
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/ چکیده جلسه نهم(پایانی):
✅نحوه شهادت قائمین به قسط بر توحید:
امیرالمومنین درخطبه۱۶۷فرمود:"الفرائض الفرائض...وشَدَّبالٳخلاصِ والتوحیدِ حقوقَ المسلمین فی معاقدِها: واجبات!واجبات[...] وخداوندبا توحید واخلاص محکم کرد حقوق مسلمین را در جایگاه آن حقوق"
❓برقراری حقوق مسلمین عبارت دیگر از قسط وعدل است. چگونه با توحید و اخلاص انجام میشود؟ چه فرقی بین توحید واخلاص هست؟ چه ربطی بین این با شهادت به قسط است؟
✅تمایز صورت علمی و عملی!
۱. صورت علمی وتشریعی این احکام و فرائض وحریم ها در تشریع الهی با "توحید" تشدید و محکم شده است.
یعنی همه این آموزه ها منبعث از کلمه توحیدند. توحید روح همه احکام الهی است. علامه طباطبائی در چند جای المیزان و امام در چهل حدیث و... این مطلب را خوب تبیین کرده اند.
🔅آیه۱۰٨انبیاء نیز با دو حصر(انما) میفرماید فقط توحید به تو وحی شد ولاغیر!(قل انما یُوحی الیَّ أَنما الهکم اله واحد) در حالیکه می دانیم در وحی قرآنی احکام بسیاری از حدود ودیات وارث و قصاص و... وجود دارد!
⬅️معلوم است اینها هم همه توحیدند که با حصر وانحصار فرموده فقط توحید وحی شد!
این یعنی" شَدَّبالتوحید" .
۲. درصورت عملی وتحقق آن فرائض و حقوق در جامعه(نه در تشریع الهی) " اخلاص " آنها را مستقر ومحکم می کند.
🔅اخلاص، تحقق توحید در فرد است. همانگونه که توحیدنظام بخش آموزه ها در صورت علمی وتشریعی دین است ؛اخلاص انسان های برتر(اولوالعلم) ، محقق کننده آن حقوق در عینیت جامعه است.
⬅️شارحان نهج البلاغه هم همین گفتند که:برموحدین ومخلصین واجب شده محافظت بر حقوق مردم ومراعات جایگاه آن حقوق!
✅نتایج مهم:
1⃣مخلصین و موحدین تام(عرفاء)در نگاه امیرالمومنین ،نگهبان حریم های اجتماعی هم هستند و نباید فقط مراقب خلوت وخلسه خود باشند.لذا در خطبه ۳از عهد الهی با این عالمان گفت که بر سیری ظالم وگرسنگی مظلوم ساکت نباشند.
2⃣تحقیق وتحقق قسط وعدالت اجتماعی با توحید است ولا غیر. هم در نظام تقنینی بدون توحید قسط صورت بندی قانونی نمیشود هم در نظام عینی بدون توحید و وجود موحدان قسط وعدل محقق نمیشود ⬅️ثبوتا توحید عامل قسط است!
[از همین جا معلوم است ملحدانی مثل مارکسیستها ولو شعار عدالت را در ایدئولوژی های سوسیالیستی خود بر دست بگیرند، اما در تحقق آن عاجرند.نه قانونگذاری عادلانه میتوانند بکنند نه قسط واقعی را میتوانند محقق کنند]
3⃣صورت علمیه قسط در منظومه احکام وصورت عملیه آن در جامعه قرآنی؛همان شهادت به توحید است که مضمون آیه ۱٨آل عمران بود.
شهدالله انه لااله الا هو:خدا چگونه به توحید شهادت می دهد ؟
یکی با نظام عادلانه عالم تکوین یکی با منظومه عادلانه تشریع!
حکم ظالمانه از او سرنمیزند واگر ظلمی به دین بسته شد معلوم است تحریف است ودین الهی نیست.
🔅اولوالعلم قائم به قسط چگونه به توحید شهادت می دهند؟
نه با سخنرانی!با تحقق عملی قسط.
یک جامعه دارای قسط -که ساخت موحدین ومخلصین از اهل علم است-بهترین شهادت بر توحیدالهی است.
⬅️اثباتا قسط سند توحید است.
🔸سلسله عرفاء اصیل باید مثل سلسله ائمه اطهار باشند همه موحدتمام ومخلصین اند اما همه قائم به قسط وحافظ حقوق مردم هم هستند.حتی کم تحرک ترین امام به جهت شرایط زمانه -مثل امام سجاد(ع)- در اینباره بی تفاوت نیست. دعای ۴۹صحیفه سجادیه یک نمونه است که امام از سوء قصدها به خود می گوید و...
٭(نکته رابطه توحید وعدالت اجتماعی به جهت ثبوت واثبات بسیار حائز اهمیت است که حتما اهل علم غنیمت خواهند گرفت).
☑️ @m_ghanbarian
🔰"سرمایه دار" وقتی خیّر میشود هم "سرمایه، داری" می کند❗️
🔴از نیکول اشاف نویسنده کتاب "پیامبران جدید سرمایه" پرسیدند: در عصر منابع کمیاب و بودجه های روبه کاهش دولتها، چرا باید نگران نفوذ روبه رشد "سرمایه داران" خیرخواهی مثل گیتس، والتون ،براد و بافت بود؟!
اشاف جواب داد: "وقتی بنیاد ها کمک مالی خیرخواهانه می کنند -برخلاف مالیات دادن- آنها هستند که انتخاب می کنند در چه پروژه هایی سرمایه گذاری کنند. این پروژه ها اغلب برخی نتایج مترقیانه دارند مثلا کودکان فقیر واکسینه می شوند در حالیکه بدون این کمک ها چنین امکانی نداشتند؛ اما این کمک ها اغلب شامل اهداف محافظه کارانه هم هستند!
مثلا خانواده گیتس در عوض حمایت از مراقبت بهداشتی عمومی، طرف دار #کالایی_کردن_خدمات_بهداشتی هستند و خیلی از بنیادها، پشتیان #خصوصی_سازی_آموزش_عمومی و کاهش نقش والدین و معلم ها درنحوه اداره مدارس هستند"!
(یکبار دیگر این پرسش و پاسخ را بخوانید دارد برایمان مسأله می شود!)
⭕️پ.ن:
۱- مراقب خیّرین و حاتم های خود باشید، شیوع سرمایه داری، آنها را کاسبانی از خیر نکند!
۲- به کارهای خیر سرمایه داران(بنیادها و خیریه هایشان) خوش بین نباشید، دارند "سرمایه، داری" می کنند! طرفداری از مدارس غیرانتفاعی، بقاء کنکور و...نمونه کوچک در ایران معاصر است.
۳- این غیر از رانت دادن یا گرفتن برخی از این سرمایه داران بنام کار خیر(کمک به ساخت مدرسه علمیه و مسجد و... ) است که خبرش را در دادگاه های مفسدان اقتصادی می شنوید!
۴- سرمایه، ثروت نیست! ثروتی خودافزا که هویتش در خلق اعتبار بیشتر برای خود است و با بازارهای پولی و مالی ارتباط وثیق دارد. همیشه دنبال بازار جدید و کالا کردن ارزشی تازه است!سرمایه داری را باید عمیق تر شناخت.
☑️ @m_ghanbarian
💠 عـرفـه را با لهـوف بخوانید!
🔅دعای عرفه، شرح انفسی عاشورا و مقتل، شرح آفاقی دعای عرفه سید الشهداست.
یعنی آنچه در این نجوای متعالی با خدا شکل میگیرد یکماه بعد در صحرای کربلا عیان میشود. و آنچه نمود می یابد باطنی دارد که در عرفه با خداوند نجوا شده است.
🔅بدون عرفه نمیتوان عاشورا را فهمید:
🔸"ای رهاکننده اسیر دربند، ای روزی دهنده طفل صغیر، ای پناهِ هراسنده ی پناه خواه" !
این فقرات برای حسین(ع) به احسن وجه استجابت شد. نا آشنای با عرفه برای دو قطره اشک تحقیرش نکند که پس چرا علی اصغر تیر خورد و زینب اسیری رفت و...؟! هیچ نوزادی مثل اصغر حسین رزق نخورد، هیچ خائف مستجیری مثل زینب و عیال حسین در عصمت خداوندی قرار نگرفت!
🔸اگر دعای مستجاب حسین در عرفات را کمک نبری، عاشورا را به عکس این تفسیر می کنی:
"خدایا مرا بر بلاهای روزگار و حوادث شب ها و روزها یاری ده. و از هراس های دنیا و گرفتاری های آخرت نجات ده. مرا از شرّ آنچه ستمگران در زمین انجام میدهند کفایت کن...خدایا مرا در سفرم نگهدار و در خاندان و مالم جانشین باش ومرا در آنچه نصیبم فرمودی برکت ده"!
مسافری را سراغ داری که خداوند بیش از حسین حفظش کرده باشد؟! غارت شده ای سراغ داری که بیش از او خدا جانشین مالش شده باشد؟!
🔹و اگر به عاشورا نگاه نکنی این فرازها و دههای دیگر از مناجات عرفه برایت معنا نمیشود:
"خدایا...مرا به اعضایم بهره مند کن وگوش و چشمم را دو وارث من گردان! مرا برآن که به من ستم روا داشته پیروز فرما و در رابطه با او انتقام وهدفم را نشانم بده وچشمم را بدین سبب روشن گردان"!
بدون روضه گودال محال است بفهمی "متِّع٘نِی بِجَوارحی" یعنی چه؟!...بماند!
بدون "انا قتیل العبرات" نمی فهمی چگونه گوش وچشم، وارث اویند و چگونه اشکها به فرج می نشیند و طلب ثار محقق و چشم حسین(ع) روشن میشود؟!
🔅دعای عرفه، لهوف سید را باخود ببر شب و روز عاشورا هم تفسیر روضه هایش را در دعای عرفاتش جستجو کن:
"انت ربی وملیک امری اشکو الیک غربتی وبُعد داری وهوانی علی مَن ملَّکتَه امری...یا مَن دعو٘تُه مریضاً فشَفانی وعریاناًفکَسانی و جائعاً فأش٘بَعَنی وعطشاناً فأر٘وانی وذلیلا فأعزّنی وجاهلاً فعرَّفنی و وحیداًفکثَّرنی ..."
همه مستجاب شد! چشم ها راباید شست جور دیگر باید دید!
اگر از کرب و بلا میترسی و کلاس حیات حسینی را حال نمی کنی؛ دعایت، عرفه نیست چیز دیگری بخوان!
#دعای_عرفه
☑️ @m_ghanbarian
💠اول زائر حسین، بعد حاجی عرفات!
🔅شکوای حسین(ع) عصر عرفه پاسخ گرفت وقتی می سرود:"أشکو الیک غربتی وبُعدَداری..."!
دیگر حسین غریب نیست و هیچ کس محبوب تر از او روی زمین نخواهد شد. کل ارض، کربلا شده؛ همه خانه ها، خانه اومی شود؛ دیگر خانه اش دور نیست! از این پس هر مالک امر و سلطانی پیش او هوا وسبک است؛ تا قیامت یقه ی همه را خواهد گرفت!...
🔅اگر تماشای کربلا در دعای عرفه، مانع از دعا و درخواستت ازخدا شد؛ فکر نکن عبادت عرفه ات از دست رفته است که به "ثواب عظیم" ره یافته ای!
امام رضا(ع) به اباصلت فرمود:"...پس نظر کردن به انبیاء ورسولان و حجت های الهی در درجاتشان[دقت:فی درجاتهم]ثواب عظیمی برای مومنین روز قیامت دارد"(عیون اخبارالرضا ج۱ص۱۱۶)
🔅نظر به حجت خدا در درجاتش را یک مثال بزنم:
سیدالشهداء در دعای عرفه نمی گوید خدایا همه اعضاء و جوارحم به وحدانیتت شهادت می دهند؛ تا من و تو هم چنین باشیم و روز "نختم علی افواههم وتکلمنا ایدیهم" این شهادات را بشنویم.
نه! میگوید:خدایا من بوسیله اعضاء و جوارحم بر توحیدت شهادت می دهم!"أنا أَش٘هد ُیاالهی ...!"بین این دو فرق بسیار است .ما جز بازبان چنین شهادتی نداریم!چگونه میتوانیم با پرده قلب و موها وجای روییدن دندانها به توحید شهادت دهیم؟!
🔅اگر تأویل این فقرات را در معرکه عاشورا برای سیدالشهداء دیدی، روز عرفه به این مقام نائل شده ای که نظر به حجت خدا در درجه اش کنی.
می سراید:"خدایا گواهی می دهم با حقیقت ایمانم ...ودرون پوشیده نهادم وآویزه های راه های نور چشمم وچین های صفحه ی پیشانی ام و روزنه های راه های نفسم وپره های نرمه تیغه بینی ام وحفره های پرده شنوایی ام وآنچه ضمیمه شده وبرآن برهم نهاده دولبم وحرکتهای سخن زبانم وجای فرو رفتگی سقف دهانم وآرواره ام ومحل دندان هایم وجای گورایی خوراک وآشامیدنی ام وبار بر مغز سرم و رسایی رگ های گردنم وآنچه قفسه سینه ام دربرگرفته وبندهای پی شاهرگم وآویخته های پرده قلبم وقطعات کناره های کبدم وآنچه را دربرگرفته غضروفهای دنده هایم وجایگاه های مفاصلم وپیوستگی پاهایم واطراف انگشتانم و گوشتم وخونم و مویم و پوستم وعصبم ونایم واستخوانم ومغزم ورگهایم وتمام اعضایم..."!
حالا دیدی چرا باید لهوف همراهت می آوردی؟!
ببین میتوانی زائر و ناظر حسین در چنین درجه توحیدش شوی؟!
🔅شاید همین سرّ حدیثی است که خداوند روز عرفه اول به زائران حسین نظاره می کند بعد حاجیان عرفات!
#دعای_عرفه
☑️ @m_ghanbarian
🌀برای غــدیـــر چه بایــد کرد؟!
مسئولین تشکل های مذهبی و انقلابی به این سؤال فکر کنند و جواب دهند:
❓بهترین کاری که در رابطه با ولایت و ایام غدیر -بعنوان مسئول یک تشکّل- میتوانند کنند چیست؟!
❗️تشکّل شان چه می کند؟ منظور نیست! برنامه چه و سفره چه وابتکار چه! همه خوب و بجا؛ شما -شخصا- بعنوان مسئول یک تشکّل اسلامی-انقلابی چه بدهکاری به غدیر داری؟!
🔅پاسخهایتان را با ما درمیان نهید، از این سؤال بسیار مهم سخن خواهیم گفت!
☑️ @m_ghanbarian
✅ برنامه ثریا
🔺با موضوع: الگوی مدیریتی امام علی(ع) در برقراری عدالت و مبارزه با اشرافیگری؛ درسی برای امروز
🔺چهارشنبه ساعت ۱۹:۲۵
شبکه یک سیما
☑️ @m_ghanbarian
39.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش اول
🔺اشرافیت در حکومت اسلامی، اشرافیت مذهبی است.
🔺اشرافیت در نهادهای حوزوی، اشرافیت در بخش های دیگر را توجیه میکند.
🔺اولین اقدام حکومتی امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) برخورد با این نوع اشرافیت بوده و خواهد بود.
پ.ن: در بخشی از صحبت که گفته شد رئیس این قوه، منظور رئیس جمهور بوده است.
☑️ @m_ghanbarian
33.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش دوم
🔺وجوب ساده زیستی در حد فقرای جامعه برای حاکمان و مسئولین
🔺تئوری سازی اشرافی گری توسط برخی رجال مذهبی و سیاسی
🔺برخورد امیرالمومنین(ع) با برخی کارگزارانش
🔺برهان تف که شهید مطهری میگفت چیست؟
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش سوم
🔺چند مثال از مواجهه و برخورد رهبری با مصادیق اشرافیگری
☑️ @m_ghanbarian
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش چهارم
🔺تخصیص منابع غیر عادلانه، زمینه اشرافیت
🔺چگونه ارزش ها کالا میشوند؟!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰دو انتظار از جامعه مدرسین در حوزه اشرافیت مذهبی!
🔸خدارا شکر رئیس محترم جامعه مدرسین بنظر موافق و مخالف، آدم صریح اللهجه ای است؛ نشان داده، کسوت مرجعیت هم مانع انتقادش نمی شود. اینبار علیه مدارس علمیه اشرافی گلایه کردند از "بی وجهی تاج داشتن برخی مدارس" مجلل -که در آستانه افتتاح شان هستیم- گفتند.
اما از رئیس و اعضاء محترم جامعه مدرسین دو انتظار بیشتر هست:
1⃣ صدور بیانیه!
باتفکیک قوا، صندوق رأی در دنیای جدید ونقش احزاب وگروه های مرجع، رسانه ها و... در تشکیل حاکمیت ها؛ گروه های مرجع ورسانه ها هم رکن مردم سالاری شده اند. ازاینرو آنچه تلخی، درنامه های امیر المومنین(ع) به کارگزاران مبنی بر دوری از اشرافیت هست، بارش را باید این ارکان مردم سالاری، کنار حاکم(ولی فقیه) به دوش کشند.
حتما در جلسات خصوصی تذکرات تند وتلخ در اینباره مثل رهبری به افراد داده میشود؛ اما نامه امیر(ع) به منذربن جارود و عثمان بن حنیف و... هم در ارثیه اینان مخفی نبوده تا به سید رضی رسیده باشد! بلکه در جامعه، فریاد شده بود و نسل به نسل گشته تابه گردآورنده نهج البلاغه رسیده است. امروز جای این تشرها و ملامتهای بازدارنده ی بعضا تند و عتاب آلود در جامعه ولایی ما خالی است. همه هم سهم رهبر نیست. هم رسانه ها و هم گروه های مرجع(مثل جامعه مدرسین) سهم دارند. پس بیش از گله کردن، صدور بیانیه واعلان محکومیت در قبال این رویه های ناموجه(به تعبیرآیت الله یزدی)لازم است.
2⃣ ضابطه گذاری!
در همین دیدار(۳۱تیر۹٨)، آیت الله یزدی درباره نیاز مجتهدین به اجازه جامعه مدرسین برای چاپ رساله عملیه می گویند(تا مرجع سازی و مراجعِ خود٘ خوانده پیدا نشود). بدون این اجازه، وزارت ارشاد مجوز انتشار به آن رساله نمی دهد.
❓حال سؤال اینجاست آیا مدارس مجلل و خارج عرف وبرخلاف سیره علماء سلف، آسیبش به دینداری مردم کمتر از یک رساله در بازار نشر است؟!
آیا ازدیاد و رویه شدن این مدارس در قم وتهران وبرخی شهرستان ها آن هم نه ازسوی مراجع بنام وصاحب رساله بلکه اغلب از سوی رجال سیاسی همراه بااعتراض روز افزون مردم وجوانان درخور توجه جامعه مدرسین نیست؟!رئیس سابق قوه قضائیه، اسبق مقننه، رئیس جمهور فعلی، برخی از ائمه جمعه تهران و استانها همه مشغول ساخت یا بهره برداری از مدارس علمیه خودند!برخی، حواشی بسیار درنحوه واگذاری زمین ورعایت قوانین شهری وکشوری دارند وبرخی درمنابع مالی شان حرف وحدیث است. برخی هم که تکمیل شده، دارند بهره برداری میشوند؛ در تجمل و تبذیر غیر لایق به شأن فقیه و مدرسه علمیه اشکالات جدی هست.
ظاهرا جامعه مدرسین -اگر شأن بررسی صلاحیت رساله دادن دارد- باید به طریق او٘لی، شأن این را داشته باشد که بررسی کند:
❓آیا هر رجل سیاسی چون صرفا در لباس روحانیت بوده -حتی اگر مانند برخی سالها دور از درس وبحث بوده- میتواند با نفوذ به ارث برده از دوران ریاستش، برای دوران بازنشستگی یا برکناری از مناصبش، حوزه علمیه بزند وبا امکانات بیشتر، از اهل علم وفضلِ سالها زحمت کشیده، جلو افتد؟!
❓آیا جامعه مدرسین نباید ضوابطی برای بناء ومعماری -باتوافق مرجعیت- معلوم کند تا هنجارشکنی دراین حوزه که مستقیما با اعتقاد مردم بازی وسرمایه اجتماعی هزارساله روحانیت را به مخاطره می اندازد، به حداقل برسد؟!
❗️آنچه از جامعه مدرسین خواسته شد قابل مطالبه از شورای عالی حوزه های علمیه هم هست وشاید برخی از وظایف ذاتی آن شورا هم باشد.
#اشرافیت_مذهبی
#وظیفه_جامعه_مدرسین
#وظیفه_شوای_عالی_حوزه
٭اگر شایسته نشر دیدید، یاری ام کنید.
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 میر مردم !
🔸مرحوم آیت الله میراحمد تقوی برای همه طلاب و روحانیت آیتی روشن برای مایحتاج آخوندی بود.این یکی بیشتر به چشمم آمد:
اثرگذاری وخدمت به مردم، انقلاب و نظام اسلامی ،منحصر در گرفتن پُست اداری وقرارگرفتن در"نهادهای سیاسی" نیست تا کشمکش ها ونزاعات قدرت طلبانه پیش آورد ودین مردم راتباه کند. یک روحانی-البته درس خوانده و وارسته- در"نهادهای اجتماعی" صدچندان میتواند اثرگذار و خادم ارزشهای اسلامی و انقلابی باشد. روحانیِ خود٘ ساخته بدون اینکه نسبت به قبول مناصب در نظام اسلامی ،"بشرط لا"(عدم قبول مطلق)باشد؛درباره مناصب ،"بشرط شیئ"(کاری کردن درصورت منصب داشتن!)هم نیست ؛تا جایگاه معنوی روحانیت را به یک شغل و تنفّذ اداری سقوط دهد.با کاغذ وامضائی امرش راست وبدون آن رانده شود!
مردم درنهادهای اجتماعی ومدنی با "شخصیت حقیقی" و واقعی روحانی-وبالتبع علم و تقوای او- ارتباط میگیرند لذا وجدان عمومی ،اصیل را از تقلبی بازمی شناسد.به تعبیر امیرمطلق علی(ع):"نیکوکاران رااز آنچه خداوند درباره ایشان بر زبان مردم جاری می کند، میتوان شناخت"(عهدنامه مالک اشتر).
دراین مسیر نزاع قدرت طلبی رخت بسته یا اقلا یکطرفه میشود چون زبان حال این نیکوکاران این است:
فریدون فرخ فرشته نبود /به مشک وبه عنبر سرشته نبود/به داد ودهش یافت چنین نیکوئی/تو داد ودهش کن فریدون توئی!
🔸آمیراحمد آیت عالی در اینباره بود. باوجودی که بسیاری از شاگردان راه مناصب را در پیش گرفتند؛او خود آیتی بود که بدون حکم و منصبی حقوقی، با تقوا و زهد وزندگی مردمی خود "میردلها"شد وبیش از هر صاحب منصبی نفوذ کلام یافت.درعین حال کاسب محبوبیت اجتماعی هم نبود. مواضعش را با بادسنج اقبال وادبارها نمی سنجید.تقدس و علوم دینی اش از سیاست -آن که در زیارت جامعه کبیره سند خورده نه دغل کاری وتکالب شیاطین -جدا نبود؛ هرجا لازم می دید دراین وادی پرتنش اثرگذاری می کرد.
درس خوانده نجف بود ،آیت الله مدقق مرحوم سیدمحمود شاهرودی در دستخط برایش عنوان"آیت الله"برگزید اما این پیر زاهد آنرا هم قلم گرفت.سالها پیش تربرای نماز جمعه ی شهرش- پس از آن مبارزات در انقلاب- پیش امام (ره) رفت؛امام خودِ او را برگزید ،اما او دیگران را ترجیح داد! برای حضور جهادی دردفاع مقدس اما کسی را برخود ترجیح نمی داد.
با دانایی وپارسائی ،"میرمردم"شده بود ؛چیزی که نه با امضاء کسی نصب ونه با عزل کسی منعزل میشودپس باقی است مابقی الدهر.
این جلوه ی آمیراحمد را برای خود وهمه روحانیون آن منطقه درس آموزتر دیدم.
روحش شاد وراهش پررهرو باد.
#آیت_زهد_و_اخلاص
#آمیراحمد_تقوی
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
🌀حاشیه ی ثریا!
بزرگوار منتقدی در یادداشتی از موضع دیرهنگام آیت الله یزدی علیه رئیس سابق قوه قضاییه گلایه و افزوده:
"ایضاً حجت الاسلام دیگری که چند شب پیش از برنامه تلویزیونی صریح از آقای آملی انتقاد کرد یا جناب زاکانی که دست به افشاگری علیه فساد طبری زده یا دیگر اصولگرایان و پیاده نظام رسانه ای شان. شما پیش از آمدن آقای رئیسی در قیدحیات نبودید؟... تمام کنید این نمایش را..."!
🔹اینکه چرا بزرگترها زودتر تذکرات جدی تر و بازدارنده ندادند؟ را قبل از رسانه ای شدن فرمایشات آیت الله یزدی هم در یادداشتی بنام "دو انتظار از جامعه مدرسین در حوزه اشرافیت مذهبی" نوشته و صراحتا صدور بیانیه علیه این اقدامات و هم ضابطه گذاری برای رویه نشدن را درخواست کردم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1076
🔹بنده پیاده نظام رسانه ای هیچ گروه و جناحی هم نیستم. در برنامه ثریا هم مثالها را بین همه جناح ها توزین کردم تا باعدالت، جناحی برخورد نکرده باشم.
در حد کانال تلگرام و ایتا و سروش ۱۰۰۰نفری -که دوسال پیش کمتر هم بود- در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی این نقدها را نوشته ام. در کنارش برخی محاسن ایشان هم در یادداشتهای دیگر بیان شده است. از جمله رأی قاطع فقهی شان به ابطال وقف اموال دانشگاه آزاد؛که از آنها هم پشیمان نیستم.
دوستان برنامه ثریا هم تازه از طریق کانال و معرفی برخی دانشجویان با بنده آشنا شدند. قبل از این هم در رسانه ملی حضوری نداشته ام؛ پس نمایشی در کار نبوده است.
🔹چند نقد بنده در دوره ریاست ایشان:
🔺مسئولین و پدیده های اعتقادسوز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/590
که در تاریخ ۹۷/۸/۳۰ نوشته و به همین مدرسه ولیعصر ایشان پرداخته ام
🔺جای خالی دکة القضاء
https://eitaa.com/m_ghanbarian/597
که درتاریخ ۹۷/۹/۶ نوشته و به لزوم گسیل قضات ویژه برای مقابله فوری با کوه خواری و مرتع خواری در اغلب شهرهای ایران پرداخته ام.
🔺کاش جای دانشجوی شریف بودم!
https://t.me/m_ghanbarian/1629
که در تاریخ ۹۶/۹/۲۱ همزمان با حضور سخنگوی قوه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی نوشته شد. آرزو این بود که از همین ساختمان مدرسه و شایعات درباره مزرعه رئیس قوه هم پرسیده شود.
🔺از رسول الله نشد اقلا تأسی از پاپ!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
که در تاریخ ۹۷/۲/۱۸ دراعتراض به دادگاهی کردن منتقدین اشرافیت مذهبی نوشته شد
📝 محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
📚مستندات 3⃣
(مستندات حاج آقا قنبریان در برنامه ثریا)
🔸در این برنامه از جمله از مدارس مجلل روسای سابق و اسبق قوه قضاییه ومقننه و رئیس جمهور فعلی گفته شد[با تعبیر واین قوه] و زیاد شدن این رویه.
برخی دوستان از مدرسه منتسب به رئیس جمهور پرسیدند. و برخی از اینکه مگر چند مورد بوده که اینجور گفته شد؟!
🔴مدرسه بازسازی شده توسط رئیس جمهور!
🔸آقای روحانی چون در مدرسه علوی در خیابان امام قم درس خوانده و الان قدیمی شده بود؛ دستور خرید خانه های اطراف و بازسازی این مدرسه داده میشود. با زیربنای ۷۷۰۰مترمربع در چهارطبقه درمدت ۲سال توسط بنیاد مسکن ساخته میشود.
نکته شایان توجه این است که همانگونه که برای کابینه و دفتر رئیس جمهور سونا و جکوزی ضروری است، برای این مدرسه هم سونا و جکوزی ساخته میشود! به گفته رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه(عبدالفتاح نواب): "آقای روحانی در مدرسه علوی خیابان امام درس خوانده اند آنجارا بازسازی کرده اند. بازسازی اش شاید مطلوب ما نباشد...یک سری کارها را نباید می کردند مدرسه علمیه #جکوزی و #استخر نمی خواهد" https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317
⬅️این مثال واضح از نسبت مستقیم اشرافیت دولتی و مذهبی است که ایشان در برنامه تأکید داشت!
🔴نهضت ساختمان !
🔸آقای نواب در این مصاحبه تصریح می کند:
🔺"۳۰ ،۴۰درصد ساخت و سازهایی که در دو دهه اخیر در قم صورت گرفته ضرورت مهمی نداشته است"!
🔺"برای نمونه ما دو موسسه را کنار هم می بینیم[امام کاظم و فقهی ائمه اطهار] که دو سالن آمفی تئاتر بسیار بزرگ دارند که شاید هرماه یک یا دوبار استفاده میشود[بنظر خیلی کمتر از این حرفها مورد استفاده است]خب مردم با نگاه بیرونی می گویند در شرایطی که وضعیت اقتصادی آنها نابسامان است هر روز موسساتی در حال ساخته شدن هستند"!
🔺"بخش زیادی از مراکز و موسساتی که در قم مشاهده می کنید هیچ ارتباطی به شورای عالی حوزه و سازمان حوزه های علمیه ندارند و مدیریتشان کاملا مستقل است. اغلب مراجع تقلید یا برخی علماء هستند که به گفته خودشان از طریق کمکهای مردمی این مراکز را ایجاد کرده اند"!
🔺"شورای عالی با این ساخت و سازها موافق نیست مگر در موارد ضروری و درحد ضرورت مثلا در شهرستانی ساختمانی کوچک به اندازه یک مدرسه ابتدائی برای حوزه باشد"!
#اشرافیت_مذهبی
#برنامه_ثریا
#حجت_الاسلام_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚مستندات4⃣
(مستندات حاج آقا قنبریان دربرنامه ثریا)
📖اولین اقدام حکومت عدل مبارزه با اشرافیت مذهبی است!
دربیانات ایشان در برنامه ثریا این کار به امیرالمومنین(ع) و امام عصر(عج) نسبت داده شد. وسپس نمونه ای از امام خمینی خوانده شد که به همین سیره تأسی شده است:"مخالفت با هتل مجلل وبودجه ۱۰میلیونی برای مجلس خبرگان قانون اساسی در سال٥٨.
اما مستندات :
1️⃣امیرالمومنین(ع):
"ایشان وقتی از خانه آجری ای(که تازه داشت باب می شد وشیء متجملی به حساب می آمد) گذر کرد پرسید از آن کیست؟گفتند برای فلان مغرور(فریفته دنیا)! سپس به خانه آنچنان دیگر گذر کرد ؛خود فرمود:این هم مغروری دیگر"
(وسائل الشیعه ج۵باب تشیید البناء ص338).این اشرافیت نوپدید در اجتماع (اشرافیت اجتماعی)را مذمت کرد اما دستور تخریب نداد؛در حالیکه با چنین نمونه هایی در حوزه مذهب برخورد دیگر میکرد و دستور تخریب می داد!
🔅موثقه سکونی از امام صادق(ع)از آباء طاهرینش:"علی(ع)بر مناره بلندی گذشت، پس دستور داد آنرا ویران کنند سپس فرمود:مناره بلندتر از سطح مسجد[دیوار حامل سقف] نشود"(تهذیب الاحکام ج۳ص۲۵۶).
🔅موثقه طلحه بن زید از امام صادق(ع)از امام باقر(ع) :"علی(ع) وقتی محرابهای ساخته شده درمساجد[اشراف برای حفاظت خود یا فخرفروشی بر مردم مقصوره یا محراب جدا ساخته بودند]را دید آنها را شکست وفرمود مثل مذابح یهود [جایی از معابد یهود که محل قربانی وذبح حیوانات بود]است".(همان ص۲۵۳)
⬅️مخالفت با جایگاه ویژه در مساجد!
🔅موثقه دیگر طلحه بن زید:" علی(ع)در کوفه مسجد مشرف (بلند تر از معمول)دید ؛فرمود مثل عبادتگاه یهود است مساجد باید با دیوار های کوتاه ساخته شوند.(همان ص۲۵۳)
⬅️براین اساس شیعیان نماز گزاردن در مساجداشرافی(مظله و مصوره و...)را ناپسند می دانستند اما چون در شهر وتمدن غیر شیعی می زیستند از ائمه در اینباره سئوال می کردند که آیا در این وضع هم مکروه وناپسند است در این مساجد رویم ائمه اطهار درپاسخ می فرمودند:"آری!اما در این روزگار ضرری به نمازتان نمی زند هروقت دولت عدل آمد خواهید دید چگونه با این مساجد مواجهه می شود"(همان ص۲۵۳).
2️⃣در دولت قائم(عج):
🔅امام عسکری (ع)به ابوهاشم جعفری فرمود:" وقتی قائم قیام کرد دستور به ویرانی مناره ها[ی بلند]و مقصوره ها[که جباران واشراف برای خود در مساجد می سازند]می دهد..."(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص: 323 ).
🔅وهم روایاتی که در قسمت قبل درباره مساجد نقش ونگار شده(مصوره ومظله) اشاره شدکه میفرمود:"لو قد کان العدل لرأیتم انتم کیف یُصنع فی ذلک"(تهذیب الاحکام ج۳ص۲۵۳)
🔅در دعای ندبه هم ایشان را"أین هادم ابنیه الشرک والنفاق"(کجاست ویران کننده ساختمانها وبناهای شرک ونفاق)؟!می خوانیم!
3️⃣امام خمینی
٭ممانعت ازهتل مجلل برای خبرگان قانون اساسی http://yon.ir/Jim1d
٭مخالفت با زخارف حوزه های علمیه http://yon.ir/bqZNl
☑️ @m_ghanbarian
🔆برای غدیر چه باید کرد⁉️
🔅عرش اخوت-عرش ولایت
آیت الله شاه آبادی-استاد امام عزیز- در کتاب گرانسنگ شذرات المعارف، تشکیل اخوت مومنان را شرط استقرار ولایت غدیر می خواند!
"توسعه اجتماعات مذهبی برای ارتباط و دوستی بایکدیگر" را خیط[بند تسبیح] اخوت می نامد. اخوت راهم "به حسب حقیقت الفت قلوب وارتباط دلهای مومنین بایکدیگر" معنا می کند.
از آیه شریفه ی"واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا..."استفاده می کند که حبل الله(قرآن وعترت) از "عرش رحمان" آویخته شده بر"عرش اخوت"؛ وتا جامعه اخوت مومنان تشکیل نشود، ایندو مستقر نمی شود!
"لذا پیغمبر اکرم(ص)در صدر اسلام با ارتباط کثیری به مقام مقدسش به ایمان واسلام، ممکن نشد که از وجود آنها استفاده بفرماید برای بسط ومقصد اسلام مگر به احداث خیط عرضی اخوت [خیط طولی، همان قرآن وعترت است] که آن کثرت رابه وحدت آورد...از اینجا معلوم شد که اخوت از احکام سیاست الهیه است برای اجرای مقاصد اسلامیه".
(حتما دوستان محقق و موثر ، شذره اول تاسوم این کتاب را بخوانند).
🔅نتایج مهم:
1⃣خود این اخوت به یُمن وبرکت دوستی اهلبیت بین مومنان ایجاد میشود. ذیل آیه"فاصبحتم بنعمته اخوانا" (با نعمت خداوند باهم برادر شدید)؛ روایات میفرمایند: بوسیله ما ومحبت ما باهم برادر شدید(ر.ک:تفسیرنورالثقلین ج۱ص۳۷٨).
⬅️پس دوست داشتن بیشتر اهلبیت از خود وخویشان ، موجب می شود دوستان آنها را دوست بداریم ولو خویش ما نباشند وگاه علیه منافع ماباشند. این پیوند قلبی واخوت ایمانی ،بستره می شود برای تحقق واستقرارولایت وحکومت ائمه اطهار که بسی بیشتر از محبت و مودت آنهاست.(دقت کنید)
2⃣احادیث بسیار اخوت وسفارش به رعایت حقوق آنرا از مهمترین احکام سیاسی اسلام ودر راستای تحقق دولت اهلبیت ببینیم نه جزئی وشخصی.
⬅️نخبگان مردم ومسئولین تشکلهای دینی، اگر این مهم را رعایت کنند واحدهای پراکنده به هم می پیوندند وکثرت به وحدت میرسد و دست ولیّ مشروع جامعه برای پیشبرد مقاصد اسلامی باز میشود.
3⃣از مستحبات عید غدیر #عقد_اخوت است. با این رویکرد جدید به عقداخوت نگاه کنید. فعالان مذهبی وفرهنگی یک شهر که همه ولایت اهلبیت وجانشینان آنها را پذیرفته واز دشمنان خدا واهبیت در زمانشان برائت دارند؛باهم عقد اخوت ببندند ودر اصول حرکت با هم اختلاف نکنند. بزرگترین مستحب غدیر این اخوت وفریضه غدیر عدم تفرقه است ؛غنیمت شمارید.
4⃣عامل همه پیروزی ها در صدر اسلام تا کنون این بوده و عامل شکستها ، غربتها وغیبت های اولیاء خدا هم عدم تشکیل اخوت بین مومنان بوده وهست.
آخرین ولیّ غیبت گزیده خدا(روحی فداه) هم به بزرگ شیعیان- شیخ مفید- پیام داد:"اگر مومنان اجتماع قلوب باهم کنند بر وفای به عهد ما" خواهد آمد(الاحتجاج ج۲ص۴۹٨).
امام عزیز ما این حقیقت را شهود کرده فرمود:" ماحس کردیم این مطلب را ذوق کردیم این مطلب را که این جماعت ایران که باهم شدند ، خدا پشتیبان آنها بود والان هم هست. کاری نکنید که عنایت خدا-خدای نخواسته-کم بشود. کاری نکنید که برای ولی عصر(ع)ایجاد نگرانی بکنید ،تفرقه نداشته باشید باهم".
⬅️تفرقه=ایجاد نگرانی برای ولی عصر(روحی فداه).
مباحثه واختلاف در روش وعمل به زدن وساقط کردن هم نیانجامد.
5⃣برای عدم تفرقه، فرماندهان جنگ نرم و فعالان مذهبی ،غیر از " از جلو نظام"-که دیدن ولایت وهماهنگی با فرمان اوست-فرمانِ"از بغل نظام"هم دارند!
یعنی هرتشکّل وگروه باید گروه بغل دستی اش درجامعه اخوت ایمانی را ببیند وارد حریم او وکشمکش با اونشود گاه حتی با بودن او لازم است دیگر تونیایی و همو را کمک کنی.
چنانچه اهلبیت به فقهاء-البته کامل وباتقوا-آموزش دادند اگر یکی حکم یا حکومتی کرد دیگران -مادام که او شرایط ولایت را دارد-در حکم با او تزاحم نکنند حتی اگر فتوایشان غیر او باشد. چه خوشبخت میشویم اگر افسران جنگ نرم هم این را درباره برادر خود در تشکّل وکانون دیگر رعایت کنند.
٭اگراین یادداشت را نیاز برجا مانده غدیر دیدید به فعالان مذهبی و فرهنگی غدیری عیدی اش دهید!
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️
(پاسخ به آیت الله آملی لاریجانی درباره مدرسه ولیعصر)
صفحه ۱ از ۵
✅مقدمه:
1⃣در این مباحثات و مذاکرات دینی از ناحیه بنده ی ناچیز اگر ثوابی باشد؛ آنرا به روح مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی، واقف محترم مدرسه علمیه ولیعصر و والد مکرم آیت الله آملی لاریجانی تقدیم می کنم.
2⃣دربحث "اشرافیت مذهبی" -طرح شده توسط این کمترین در رسانه ملی- نباید جای "مسأله" با "مثال" طاق بخورد. مدرسه ولیعصر، علوی، لواسان و... هرکدام مثال اند برای یک مسأله؛ تا آن مسأله روشن تر شود که چگونه عرف طلبگی و مدرسه داری را دارند عوض می کنند. نه اینکه خصومتی بایکی از سازندگان یا منتفعان این مدارس باشد؛ یا بازیگر سناریویی سیاسی علیه شان شده باشم.
3⃣جناب آقای آملی درپاسخ به یکی از منتقدان(رئیس جامعه مدرسین) نکاتی مرقوم داشته اند که همه مورد ادعای این کوچکترین نبوده است پس متعرض نمیشوم. اما دو مسأله را باهم مشترکیم که ناگزیر از توضیح ام:
🔸الف)استناد دادن این مدرسه به ایشان.
🔸ب)اشرافی بودن آن(آیت الله یزدی کاخ خوانده بود).
یک اضافه هم خود دارم:
🔹ج)وظیفه ایشان در قبال این سازه چه بوده است؟
⬅️اجمالا عرض میشود: کماکان مدرسه ولیعصر را مدرسه ایشان و در این زمان از اشرافی ترین مدارس قم می دانم! ایشان هم جای نفی انتساب، اقلا وظیفه ردع و منع از چنین نحوه ساختی داشته اند که به هردلیل عمل نشده است.
اما تفصیل این سه در چهار ستون ذیل تقدیم فرهیختگان می شود:
(اللهم) وسَدّد٘ السِنتنا بالصواب والحکمه.
ادامه در مطلب بعد👇
☑️ @m_ghanbarian
💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️
(پاسخ به آیت الله آملی لاریجانی درباره مدرسه ولیعصر)
صفحه ۲ از ۵
✅الف) استناد مدرسه به ایشان!
ایشان مرقوم فرموده اند: "استناد دادن ساختمان مدرسه به اینجانب خلاف واقع است. مدرسه علمیه ولیعصر وقف است. واقف آن هم مرحوم والد ما آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی قدس سره بود. متولی این وقف هم امروز بنده نیستم. فقط به جهت اینکه امور مدرسه زمین نماند، وکالتی به بنده داده اند. زمانی که مدیر مدرسه وضعیت نابسامان ساختمان قبلی مدرسه را مطرح کردند بنده به جهت اشتغال در قوه قضائیه به ایشان گفتم که اینجانب در ساخت مدرسه هیچ دخالتی نمی کنم..."!
🔸این شاگرد کوچک در یادداشتهای قبل هم حرف خود ایشان را برشایعات و حتی قرائن ظنی دیگر ترجیح داده و اصل را بر همان فرمایش ایشان نهاده ام. اینجا هم همین میکنم :
آیت الله آملی، وکیلِ متولی وقف مدرسه ولیعصرند و در ساخت مدرسه هیچ دخالتی ندارند!
با این وجود استناد مدرسه به ایشان عرفا و شرعا، "خلاف واقع" نیست:
1⃣چنانچه فقیهان اذعان دارند: گاه مالی و چیزی به کسی نسبت داده می شود درحالیکه مالک آن نیست وصرفا حافظ ومتولی(یا وکیل متولی) آن است. مثالش در قرآن آیه ۵نساء است که مال یتیمان، مال شما(اموالکم) خطاب میشود! جناب ابن ادریس این نسبت دادن را بدین خاطر میداند که مخاطب، حافظ آن مال و برپا دارنده آن است ولو مالکش نیست.(ر.ک:السرائر ج۱ص۴۹۲). در مرقومه ایشان هم هست که بخاطر زمین نماندن امور مدرسه، قبول وکالت کرده اند؛ همین "حافظ منافع بودن" نزد فقهاء کافی در انتساب است.
2⃣وکالت در فقه ما "تفویض امر الی الغیر لیعمل له" است(تحریرالوسیله ص۵۴۰).
پس وکیل با متولی از این حیث فرقی نمی کند چون امر، تفویض به ایشان شده است.
3⃣"منتفع اصلی" این موقوفه حضرت ایشان است. کسی گمان ندارد که این مدرسه مثل فیضیه و خان و... باشد که هرکس بتواند در آن تقاضای برقراری تدریس کند. سابقا هم تنها درس خارج فقه و اصول این مدرسه، درس ایشان بود و بقیه امکانات هم در جهت آن استفاده میشد.
منتفع اصلی بودن در موقوفه ای کفایت نمی کند که عرفاً بگویند مدرسه ی فلانی؟!
به این می ماند که خانه مجللی را واقفی بوسیله بنّاء ای بسازد و کسی را در آن سکنی دهد؛ به آن کس گفته شود خانه یا محل اسکانتان مجلل است! او جواب دهد: من در ساخت آن دخالتی نداشته ام!واقفش هم نیستم!
⬅️از قضا بهترین مصحح استناد در عرف، انتفاع -بخصوص منحصر- است.
4⃣اگر ایشان موقوف علیهم مدرسه نیست، پس خوب است اداره مدرسه را به شورای عالی حوزه یا هیئت امنائی بسپارد تا دروس سطح عالی را درآن دایر کنند. خود ایشان هم اگر موقوف علیهم نیست درسشان را درفیضیه یا دارالشفاء و مسجد سلماسی و... برپا کند!
در صورت اخیر واقعا نسبت دادن مدرسه به ایشان خلاف واقع است.
آیا چنین می کنند؟!
ادامه در مطلب بعد👇
☑️ @m_ghanbarian