محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه پنجم ✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی ۱
📖سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه پنجم /۵خرداد۱۴۰۰/ بخش اول
✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی
⚪️تعاریف:
۱. اسلام سیاسی: قرائتی از اسلام که قائل به حکومت اسلامی است و معتقد است حکومت در اجرای احکام اسلام و تحقق ارزشهای آن بیطرف نیست و وظیفه دارد. بلکه اصلا فلسفه وجودی اش آن است...
۲. اسلام اجتماعی: قرائتی که با حکومت مسلمانان مخالف نیست اما حاکم و حکمرانی را اسلامی نمی داند. یا حکومت را مامور اجرای احکام(بخصوص احکام معارض با مدرنیته و حقوق بشر) نمی داند. همراهی با جبهه ملی در تقابل با لایحه قصاص(سال۶۰)، مخالفت با حجاب اجباری یا الزامی و... از این جمله است
*توجه: ایندو را باید بشکل طیف(کمرنگ به پررنگ) دید. لذا برخی نزدیک به هم میشوند. از نهصت آزادی تا مدرسه علوی، تا گلزاده غفوری و شاگردان، تا این تازگی آقایان نصیری و زائری و آقامیری و... در طیف پررنگ و کمرنگ اسلام اجتماعی قرار دارند.
۳. نهاد سیاسی: نهادهای سیاسی و شعب حکمرانی و هرجایی که مسئول و سیاستهایش از طریق حاکمیت معین شود؛ حتی اگر به کمک نیروی مردمی و تبرعی اداره شود(مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، امام جمعه و ستاد نماز جمعه و...)
۴. نهاد اجتماعی: نهادهای مدنی و اجتماعی ای که ولو با مجوز حکومت و در چارچوبه قواعد پذیرفته شده فعالیت می کنند اما برآمده از مردم اند. مسئولین و سیاستهایش ابلاغ از بالا نیست. مثلا هیاتهای مذهبی نهاد اجتماعی و سازمان تبلیغات، نهاد حکومتی است. خیریه ها، مدنی و اوقاف و کمیته امداد حکومتی و سیاسی است.
*توجه: نهادهای اجتماعی و سیاسی الزاما در تقابل باهم نیستند آنگونه که اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی بودند. مثلا معتقدین به اسلام سیاسی(حکومت ولایت فقیه برای اجرای احکام و تحقق ارزشهای اسلامی) ممکن است در نهادهای مدنی و حکومتی منتشر و در تعامل با هم باشند(۱).
🔴توجه مهم: هرچه نهاد اجتماعی و مدنی در اسلام سیاسی، کوچکتر و رنجور تر و کم اثرتر شود، برای تحقق اسلام سیاسی، سهم نهادهای حاکمیتی بیشتر می شود. به تبعِ خصوصیت ورود حاکمیتی که از بالا به پایین و با ابلاغ و اجرای خاص است، چهره غیر دمکراتیک تری از اسلام بروز می کند...(توضیح بیشتر در فایل صوتی)
⚪️نهج البلاغه، اسلام سیاسی را بانگ میزند!
واضح است نهج البلاغه برای حاکم و حکومت در اسلام قواعد دارد و مداخله حکومت در اجرای احکام را هم می خواهد برای نمونه:
-نامه۴۲: فرماندار خوب را کسی می شمارد که بتوان در اقامه دین به او تکیه کرد.
-نامه۵۲: آیین نامه ابلاغی حضرت به فرمانداران برای اقامه نماز جماعت برای مردم با تعیین زمان دقیق آن است(مثلا نماز صبح در وقت روشنی هوا خوانده شود).
-نامه۶۷: به فرماندار مکه و دستور اینکه نباید مردم مکه در موسم حج از هیچ حاجی ای اجاره بگیرند...
⚪️نهادهای اجتماعیِ اسلام سیاسی در عصر امیر المومنین قوی اند!
قبل از علی(ع) هم این نهادهای اجتماعی نقش آفرین بودند. هنوز دوره فراگیری استبداد اموی و بی کار کردن این نهادها نرسیده بود. حتی گاهی وظیفه های نهاد حکومتی(مثل اجرای حد) را هم انجام می دادند! چند نمونه:
-اعتراض عمومی کوفه به خلیفه دوم درباره فرماندار کوفه(سعد ابی وقاص)؛ علت: خوب بجا نیاوردن نمازهای جمعه و جماعت!(۲)
-برخورد و مطالبه جدی عزل ولید بن عقبه؛ علت: آوردن جادوگر به مسجد و مستی در نماز صبح!(۳)
-اخراج فرماندار(سعید بن عاص)؛ علت: ویژه خواری و تئوریزه کردن ویژه خواری بنی امیه(۴)
- بحث های روشنگر با شهرک ۱۲۰۰۰نفری خوارج؛ نتیجه: کاهش خوارج به ۴۰۰۰نفر(۵)
- مطالبه گری یک زن(سوده همدانی) و گرفتن حکم عزل کارگزار نامناسب.
❓چرا در ماجرای مقاومت اخیر غزه حمایت مردمی ایران ضعیف تر از کشورهای اروپایی و آمریکا بود؟! نقش حاکمیت ایران در موشک برای غزه جای خود، اما ضعیف شدن حمایت مردمی، بدیلش را تقویت می کند؛ یعنی: نه غزه نه لبنان!
❗️علت، ضعف نهاد اجتماعی برای اسلام سیاسی در ایران است. نهادهای مدنی حامی فلسطین در اروپا قوی تر از نهادهای مدنی ایران اند! چون اینجا همه چیز حتی مقابله با اسرائیل و ضدیت با آمریکا، حاکمیتی و با تصدی نهاد سیاسی انجام میشود! بدون اعلان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و اعلانهای رسانه ملی، حتی حوزه علمیه قم در قم نمیتواند اندازه یکی از شهرهای اروپایی مردم انقلابی ایران را برای فلسطین به خیابان بیاورد! این #رنجور_سازیِ نهاد اجتماعی برای مقاصد اسلام سیاسی(محو اسرائیل) اصلا قابل قبول نیست!
🔴حرکت پاندولی نهاد سیاسی در ضعف نهاد اجتماعی
ادامه در بخش دوم👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله درسهای نهج البلاغه جلسه پنجم /۵خرداد۱۴۰۰/ بخش اول ✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی د
📖درسهای نهج البلاغه
جلسه پنجم /۵خرداد۱۴۰۰/ بخش دوم
✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی
🔴حرکت پاندولی نهاد سیاسی در ضعف نهاد اجتماعی:
مثلا در انتخابِ صالح ترین ها برای حکمرانی یک تقسیم کار بین نهادهای اجتماعی و سیاسی قابل تصور است تا وضعیت ایده آل را رقم زند.
وضعیت ایده آل مردمسالاری دینی این است که مثلا شورای نگهبان(نهاد حاکمیتی) جاهای مخفی از چشم مردم مثل فساد اقتصادی، نفوذ امنیتی، دو تابعیتی بودن و شرایط پرسنلی(ایرانی الاصل و ...) را نور بزند و غیر واجدین را رد کند. التزام به اسلام و انقلاب و ولایت و مانند اینها -که استنباط از قول و فعل افراد است- را به مردم مسلمان انقلابی واگذارد تا آنها با رای خود تعیینش کنند.
این وضع ایده آلی است که نهج البلاغه در نامه۵۳ چنین بیانش می کند: "صالحین و شایستگان فقط از طریق آنچه خداوند درباره آنان بر زبان بندگانش جاری می کند قابل شناسایی اند"(۶).
❓خوب، چرا ما نگرانیم و این سهم بزرگ از انتخاب و تعیین را به مردم نمی دهیم؟!
❗️چون میترسیم اکثریت بعلت ضعیف شدن ارزشها(!) غیر شایسته را انتخاب کنند!
❓ارزشها چرا ضعیف شده؟! (اگر ضعیف شده باشد!)
❗️بخاطر رنجوری نهادهای اجتماعیِ اسلام سیاسی بین مردم! مقداری بخاطر تنبلی و اداری شدن همه زبدگان انقلاب، بار گردن نهادهای حاکمیتی افتاده و مقداری هم تصدی گری و تمامیت خواهی آن نهادها اجازه رشد و فعالیت به نهادهای مستقل مدنی(در عرصه های فرهنگی و اجتماعی) نداده است. اگر این نهاد های اجتماعی مثل سالهای منتهی به انقلاب قوی می ماند، ارزشها و هنجارهای اسلام سیاسی دائما درون مردم و از خود طبقه مردم بینشان پمپاژ می شود. با شیوع آن ارزشها دیگر حزب اللهی ترها نگران افتادن سهم بیشتر برای انتخاب مردم و مشارکت حداکثری نبودند.
❗️اما در وضع کنونی برای صیانت از انقلاب و نظام و نگرانی از انتخابهای با مشارکت حداکثری، دائما ورود بیشتر نهاد حاکمیتی (شورای نگهبان و منابع اربعه اش) را می خواهیم!
❓نتیجه و برآیند کلی چه میشود؟!
❗️حرکت پاندولی نهاد های سیاسی!(۷)
یعنی دخالت حداکثری تر در انتخاب مردم، چهره مردمسالار و دمکراتیک را کمتر می کند. هرچه این پاندول بیشتر به سمت مداخله بیشتر برود، بیشتر زمینه پس زدنش فراهم می شود.
❗️با این دست فرمان احتمالا ما حزب اللهی ها دهه بعد افزایش شرایط بیشتر در انتخاب شوندگان را بخواهیم! و نهاد نظارتی هم چنین کند!
در حالیکه راه حل و ایده آل، میانه اینهاست. نظارت استصوابی دزدها و فاسدها و جاسوسها و دو تابعیتی ها و ثروت های پنهان و... را کنار بزند ، کارآمدی ها و رجل سیاسی بودن و انقلابی و ملتزم به قانون اساسی بودن را به مردم واگذارد. مردمی که البته ولایت را پذیرفته و با نهادهای اجتماعی و گفتگو های اجتماعی، ارزشهای انقلابی را پذیرفته و آنرا می خواهند!
*(نکات ریز درشت جا مانده را در فایل صوتی بشنوید)
......................................
پی نوشت:
۱.در فرض مثل دوره پهلوی نهادهای اجتماعی در تقابل نهادهای سیاسی قرار می گیرد که نتیجه اش خیزش علیه نظم مستقر شد، انقلابی که از پای منابر و در حسینیه ها شکل گرفت.
۲.طبری ج۳ص۲۰۹
۳و۴و۵. کوفه ونقش آن در قرون نخستین اسلامی. محمدحسین رجبی دوانی
۶.رهبر انقلاب نیز نقش مردم در احراز صلاحیت ها را در کنار شورای نگهبان و وزارت کشور گوشزد کرده می فرمایند:"مسئول احرازش هم فقط شورای نگهبان نیست هم وزارت کشور است، هم شورای نگهبان، که باید صلاحیت ها را احراز کنند. در احراز صلاحیت نامزدها، خود مردم بهترین افراد هستند و بیشترین مسئولیت ها را دارند که وقتی انسانی را احراز صلاحیت کردند به همدیگر معرفی کنند..."(۸۲/۹/۲۶)
۷.در سرتاسر بحث چندین بار توجه داده شد بحث متعرض یک حیثیت کارکردهای نهادهای سیاسی است و نسبت به حیثیت های دیگر در این بحث، قضاوتی نشده است. مخاطب فرهیخته متوجه حیثیات متعدد در بحثها هست.
* مطلب مرتبط: مردمسالاری دینی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1950
اجمال یادداشت مصالح عالیه و مُر قانون هم توضیح یافت!
☑️ @m_ghanbarian
⚠️مراقب سوء استفاده دشمن باشیم!
همانقدر که تحریک به انصراف مورد سوء استفاده دشمن است، با ادبیات تکفیر سخن گفتن از تحریم کنندگان انتخابات هم مورد سوء استفاده اوست.
تعرض به نهاد قانونی پس از تصمیم، چشم داشت دشمن است؛ سلطانی تفسیر کردن انتخابات هم خواست ۴۰ساله اوست.
رهبر انقلاب تحریم کنندگان را مشرک و کافر نخواند؛ فرمود دلسوز مردم نیستند!
مردم و انتخابات را هم هیچوقت در ادبیات فرمانبری و فرمانروایی تفسیر نکرده اند.
اعتراض ها به شورای نگهبان را هم تحامل خواند و سه قسم کرد...
#دشمن_همه
#همهی_دشمن
☑️ @m_ghanbarian
💠 تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه
#به_بهانه_سوء_فهم_برخی_از_کلمه_رعیت
#برای_برخی_مشاهیر_حوزه
اینجا بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه #به_بهانه_سوء_فهم_برخی_از_کلمه_رعیت #برای_برخی_مشاهیر_حوز
💠 تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه
#به_بهانه_سوء_فهم_برخی_از_کلمه_رعیت
#برای_برخی_مشاهیر_حوزه
ایشان در تفسیر ولیّ امر و رعیت در نهج البلاغه مطالب عالی ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه در سال۶۰ دارند که این روزها به بهانه سوء فهم چند جوان اینستاگرامی از کلمه رعیت در روایت پشت سر رهبری، بازخوانی اش را برای برخی مشاهیر حوزوی لازم دیدم. عین جملات ایشان:
«تعبیر دیگر تعبیر والی است، والی از کلمهی ولایت است و با مشتقات دیگر والی که از وِلایت با وَلایت گرفته میشود می توان به بُعد مورد نظر در این کلمه توجه کرد. ولایت در اصل معنای لغت به معنای پیوند و به هم جوشیدگی دو چیز است. لغت میگوید اتصال دو شیء به همدیگر به طوری که هیچ چیزی میان آن دو فاصله نشود. در تعبیر فارسی به هم جوشیدگی، به هم پیوستگی، ارتباط تام و تمام، این معنای ولایت است. البته برای ولایت در تعبیرات مختلف معانی مختلفی ذکر شده، ولایت به معنای محبت، ولایت به معنای سرپرستی، ولایت به معنای آزاد کردن برده، ولایت به معنای بردگی یا ارباب برده بودن، نوع ارتباطاتی که در معنای ولایت ذکر میشود به نظر میرسد که کلاً مصادیق همان پیوند و پیوستگی هستند. والی امت و والی رعیت آن کسی است که امور مردم را به عهده دارد و با آنها پیوسته است، این بُعد خاصی از مفهوم حکومت را از نظر نهجالبلاغه و امیرالمؤمنین روشن میکند.
ولی امر. ولی امر یعنی متصدی این کار، هیچ امتیازی توی کلمهی متصدی این کار خوابیده نیست. جامعهی اسلامی مانند یک کارخانهی عظیم تشکیل شده از بخشها، از پیچها، از مهرهها، از قسمتهای کوچک و بزرگ، پرتأثیر و کمتأثیر؛ یکی از این بخشها، یکی از این قسمتها آن قسمتی است که مدیر جامعه آن را تشکیل میدهد. او هم مانند بقیهی قسمتهاست، او هم مانند بقیهی اجزاء و عناصر مشکلهی این مجموعه است، ولی امر است، متصدی این کار است. متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمیکند و عملاً هیچگونه امتیازی به او تعلق هم نمیگیرد؛ از لحاظ وضع زندگی، از لحاظ برخورداریهای مادی. اگر بتواند وظیفهی خودش را خوب انجام بدهد به اندازهای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب حیثیت معنوی بکند به همان اندازه حیثیت متعلق به او میشود؛ بیش از آن نه. این مفهوم حکومت در نهجالبلاغه است. حکومت بنا بر این تعبیر در نهجالبلاغه هیچ نشانهای و اشارهای از سلطهگری ندارد، هیچ بهانهای برای امتیازطلبی ندارد.
از آن طرف مردم در تعبیر نهجالبلاغه رعیتاند، رعیت یعنی آن کسانی، آن جمعی، که رعایت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولی امر است. البته مراقبت و حفاظت یک وقت نسبت به یک موجود بیجان است این یک مفهوم پیدا میکند، یک وقت مربوط به حیوانات است این یک معنا پیدا میکند. اما حراست و حفاظت یک وقت مربوط به انسانهاست، یعنی انسان را با همهی ابعاد شخصیتش، با آزادیخواهیاش، با افزایشطلبی معنویش، با امکان تعالی و اوج روحیاش، با آرمانها و اهداف والا و شریفش، اینها را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید. این باید با همهی این مجموعه مورد رعایت قرار بگیرد. این همان چیزی است که در فرهنگ آل محمد در طول زمان مورد ملاحظه بوده و کمیت اسدی میگوید «ساتتٌ لا تمن یرا رعیتة الناس سواءً و رعیة الانعامی»، سیاستمدارانی که مراعات انسانها را مانند مراعات حیوانها به نظر نمیگیرند. یعنی انسان با انسانیتش باید مراعات بشود، این مفهوم رعیت و تعبیری از مردم در نهجالبلاغه است.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️مراقب سوء استفاده دشمن باشیم! همانقدر که تحریک به انصراف مورد سوء استفاده دشمن است، با ادبیات تکف
امام خمینی:
🌱«همه ملت رهبرند و بیدار شده اند... من با کمال مباهات از رشد سیاسی و تعهد اسلامی ملت شریف ایران تشکر میکنم... من در ایام آخر عمر با امیدواری کامل و سرافرازی از نبوغ شما به سوی دار رحمت حق کوچ میکنم.»
🌱«...من از همه شما، منت میکشم، من خادم شما هستم، من نمیتوانم شکر این نعمتی را که به ما داده است و آن غیرتمندان سرتاسر ایران است، نمیتوانم از عهده شکر برآیم.»
🌱«اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی میباشیم.»
#بدون_شرح
☑️ @m_ghanbarian
🎭سیاستمدار باش اما نه منافق!
*قرن ها یهودیت مخفی، منافقانه خود را در اروپا، کاتولیک و در جهان اسلام، مسلمان جا میزد و در مناصب کلیدی قرار می گرفت و برای قوم خود کار می کرد.
*اصلاح طلبان در۹۲ -به هر دلیل- کاندید اجاره ای را بر نماینده خود(آقای عارف) ترجیح دادند و حتی رحم اجاره ای نامیدند!
فرقش را که می دانی؟!!
فرض می کنم مخاطبم یکی از قاطبه مردم گله مند و قهر کرده با صندوق است که هیچ یک از کاندیدای باقیمانده را نماینده خود و توانا برای درخواستهای طبقه خود نمی بیند!
بلکه اصلاً مشکل خود را با رئیس جمهور قابل حل نمی داند؟!!
می گویم:
*چرا به کمک مثل خودت، یکی را اجاره نکنی؟!
* دور از شأن، آن یهودی هم شاه کشور نمی شد؛ گاه دبیر ساده و حداکثر یک وزیر بود، اما قوم یهود از خیرش نمی گذشت!
مشکل این طرف قرار است!
طبقه بزرگ مردم(کارمند و کارگر و دانشجو و معلم و...) نه سازمانِ قوم یهود را دارند و نه شبکه حزبیِ اصلاحات و سرانی که بتوانند با کاندید نیابتی یا اجاره ای قرار بگذارند؛ و الا شاید در میدان، نماینده نسبی ای هم پیدا شود!
(ادامه در ۹ !)
#رویای_ایرانی_اسلامی
#انتشارتان_امتنان_ما
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
👥 زیرساخت های مشارکت! ۲۰هزار تاجر با حداکثر ۵۰۰منتخب در کل کشور، پارلمان بخش خصوصی را در یکی از لای
👤برای ایران، تو هم پارلمانت را بخواه!
(ادامه از ۸): ۴دهه جناح ها و احزاب را تجربه کردی اینبار -که...- هم صنف ات را تجربه کن!
انگار پیام زودتر به تاجرها رسیده بود! وقت ثبت نام، بسته پیشنهادی پارلمان بخش خصوصی برای رئیس جمهور آتی آماده شده و روز اول تبلیغات هم با شانس دارترها دیدار کردند!
بسته پیشنهادی پارلمان معلمان و پارلمان دانشجویان کجاست؟!
_: در اصل معطل ۲۶ قانون اساسی!
بسته پیشنهادی پارلمان کارگری کشور؟!
_: در اصل معطل ۱۰۴!(فقط ۳٪کارگاه های متوسط و بزرگ شورای کارگری دارند!)
تاجرها محاسبه گرند، لابد بسته سیاستی و جلسه قرار گذاری را برای اقتصاد خصوصی و حقوقشان موثر دانسته اند که سبقت گرفته اند!
پارلمان بیش از ۱۱میلیون کارگر، ۱میلیون معلم و ۳/۵میلیون دانشجو هم می شد بسته سیاستی برای رویای ایرانی-اسلامی خود در عرصه اقتصاد و فرهنگ و آموزش داشته و در ضمن آن، مطالبه حقوق مادی و معنوی جامانده خود را آنطرف میز با کاندیدها قرار بگذارند!
اینبار فقط آزادسازی اصل ۲۶و۱۰۴ را بخواه!
#رویای_ایرانی_اسلامی
#انتشارتان_امتنان_ما
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📌پ.ن:
از این فحش دهندگان ظاهرا یکی حُجر بن عدی و یکی عمرو بن حمق بود(۱) که شهیدان برگزیده ای شدند اما "اَینَ عَمار" لقب نگرفتند!
در جریان انقلابی، فحّاش و بد زبان هایی داریم که تازه معلوم نیست حُجر یا ابن حمق شوند.
کوتاهی ما مبلغان دینی هم بوده که در منازعات اجتماعی-سیاسی فقط دو گانه: ابوموسی-عمار درست کردیم و نگفتیم سه گونه است:
- ابوموسی: ساکت و ساقط در فتنه!
- ابن حمق و حُجر: سبّاب و دشنام دهنده!
- عمار: تبیین کننده و روشنگر مودب!
به فحّاش ها لایک ندهید! بدزبانی را فوروارد نکنید! و اگر دستتان میرسد نهی از منکر کنید!
۱.ر.ک: ترجمه وقعه صفین. نصربن مزاحم. ص۱۴۴
#اخلاق_سیاسی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌀 رایزن سیاسی انتخابات!
مردم قبل از برچسب چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب، معلم و کارگر و کاسب و دانشجو هستند؛ و همه ایرانیِ مسلمان.
اینبار -که به هر دلیل اقلا تا الان- جَنگ احزاب، انتخابات را رقابتی نکرده؛ جُنگ* اصناف، شاید بتواند تعاونی اش بکند! :
جهش تولید به همراه توزیع عدالت برای کارگران،
آموزش رایگان به همراه حفظ کرامت معلمان،
آینده روشن به همراه آزادی جنبش برای جوانان،
ودهها مثل اینها، می تواند قطعات آلبومِ منتظم رویای ایرانی اسلامی مان باشد؛ که به کمک هم آنرا بسازیم.
جوانان فعال و امیدوار باید حلقه اتصال این واحدها با کاندیدای ایده دار باشند.
برای مطالبات کارگر و معلم و... می خواستی کاری بکنی! وقتش الان است!
رایزن سیاسی بین کاندیدهای باقیمانده میدان، و واحدهای انسانیِ معطل، چند هزار جوان فعال است. در رقابت احزاب از ستادانتخاباتی به سمت معلم و کارگر و کاسب می رفتی حالا برعکس!
*جُنگ، کشکول و آلبوم ادبی-هنری است که یک یا چند نفر جمع آوری کرده باشند.
#رویای_ایرانی_اسلامی
#انتشارتان_امتنان_ما
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚜دوماه عسل!
امام صادق(ع) فرمود: العدلُ اَحلی من الشُّهد...
عدالت اجتماعی از عسل شیرین تر است.(الکافی ج۲ص۱۴۷)
قاسم بن الحسن در پاسخ سیدالشهدا درباره شهادت عرض کرد: احلی من العسل: از عسل شیرین تر است.
این دو احدی الحسنَیین مومن و دو ماه عسل اوست. یا به جامعه و حکومت عدل می رسد یا در تحقق آن سعی اش به شهادت می انجامد.
یاد همه شهیدان راه عدالت گرامی باد.
#شهادت_امام_صادق
#پانزده_خرداد
☑️ @m_ghanbarian
دو ماه عسل.mp3
10.63M
⚜دو ماه عسل!
سخنرانی یادواره شهدای بهبهان
۱۴۰۰/۳/۱۲
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜دو ماه عسل! سخنرانی یادواره شهدای بهبهان ۱۴۰۰/۳/۱۲ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹این کتابی است که حجت الاسلام قنبریان امشب درضمن خاطراتی از شهدا از آن گفت.
شهیدی که در دوران جمهوری اسلامی بخاطر عدالت، زندان رفت از دادستانی منفصل و با فشارها ناگزیر به مهاجرت به قم و سپس توسط منافقین ترور شد!
۱۰۰روز بعد شهادتش هم اجرای حکم انفصالش از سوی دادسرا مطالبه می شد!!!
او اما در زندان به افراد جبهه ملی و اختلاس گران و... از اصرارش به وفاداری از نظام می گفت!
بعد از آزادی هم گله نکرد و گفت اگر در میدان شهر شلاق هم می خوردم بلند شده شعار می دادم درود بر خمینی!
چقدر به این روحیه ها در عدالتخواهی نیازمندیم و چقدر این سنخ خاطرات شهدا راهم نسل چهارمی ها نیاز دارند!
#العدل_احلی_من_الشّهد
#سخنرانی_دو_ماه_عسل
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜دو ماه عسل! سخنرانی یادواره شهدای بهبهان ۱۴۰۰/۳/۱۲ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت) پس از شهادت از او پشتیبانی و علیه دادستانی وقت سخن گفت:
"... البته برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر آن دستگاه می توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بزرگی بود!... اینگونه برخوردها[...] می تواند اثرات نامطلوبی در بین دوستان واقعی انقلاب اسلامی برجا گذاشته و دشمنان انقلاب را برای فتح مجدد سنگرهای از دست رفته شان ترغیب کند"(از کتاب سردار حزب الله گیلان)
شهد، عسل باموم است ؛ شهادت، عسل ناب. شهدای راه عدالت سهم بزرگی در زنده ماندن مشعل عدالت خواهی داشته اند.
#العدل_احلی_من_الشّهد
#سخنرانی_دو_ماه_عسل
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ قائمه مردم_نظام
امام خمینی اگر می فرمود: "بر همه ملت، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است"(۶۰/۸/۴)
مقابلش به مسئولین نظام می فرمود:"اگر به مردم کار نداشته باشید، به مصالح مردم کار نداشته باشید...شما از عُمّال آمریکایید!(۵۹/۶/۲۰)
اگر می فرمود:"چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور[ملت] و مسامحه، گناهی باشد که در راس گناهان کبیره است"(۶۸/۳/۱۵)
به مسئولین هشدار می داد:"اگر مردم کنار بروند همه شکست می خوریم"(۶۲/۹/۲۰)
امام، نظام و مردم را به هم قائم کرده بود و دنبال پیوستگی و اتصالی در این حد بود:"امروز ملت و دولتی در کار نیست؛ همه ملتند و همه دولت"!(۶۰/۱۰/۷)
شکست این قائمه، شکست انقلاب است و در دو طرف مراقبتها و مواظبتهای مهمی قابل فهرست است...
#سالگرد_امام_خمینی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
نفس آرام.mp3
4.79M
💢نَفس آرام!
قطعه ای کوتاه از سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ حجت الاسلام قنبریان
کاش۳۰ثانیه نفس آرام را ببینیم!
او که در معرض حوادث نیست و تلاطم ندارد!
شاه آبادی و امام مثل خضر و موسی!
خضر کشتی را سوراخ کرد موسی آن فرعون را غرق!
در حوزه هم جای عرفان امام خالی است!
#عرفان
#امام_خمینی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠جنبش های مبارک!
روایات ناظر به میدان سیاست و اجتماع، سه مولفه ی معنا دار دارند:
۱. عاجز الرای: سست تدبیران که امام صادق(ع) از آن پرده برداری کرد و چنین زعمایی را لابد منه معرفی فرمود.
۲. میامین: انسانها و جمع های میمون و مبارک که امام باقر(ع) از آن رونمایی کرد. همانها که جنبش های مبارک را رقم می زنند.
۳. میامین الرای: قومی با آراء مبارک که درخواست الهی امام شیعیان امیرالمومنین(ع) بوده است.
جنبش میامین، معروف و عدالت را گفتمان و بر سلسله شاهان هم اثر کرد ! تنها علاج عاجزالرای ها درون تشیع همین جنبش شدن میامین است.
امیرالمومنین از خداوند بجای کوفه معاصرش ، ملحق شدن قومی را می خواست که آراء مبارک داشته باشند. طبعا آن قوم دچار عاجز الرای هایی مثل ابوموسی ها نمی شوند...!
تفصیل را در سخنرانی جنبش های مبارک بشنوید!
#شهادت_امام_صادق(ع)
#انتخابات
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ قائمه مردم_نظام امام خمینی اگر می فرمود: "بر همه ملت، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است"(۶
امام خمینی و قائمه مردم-نظام.mp3
13.71M
⭕️امام خمینی و قائمه مردم-نظام
سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی
۱۴۰۰/۳/۱۴
⬅️ برش و تقطیع ممنوع! اگر وقتش را داشتید کامل بشنوید و الا رها کنید.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❗️پ.ن:
کاش جوانان حزب اللهی و انقلابی به خود جرات دهند و این دسته از علماء که گفته و می گویند "حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد" را درون جمهوری اسلامی محققانه بشناسند.
فریب بریده های جراید و هوچیگرهای رسانه ای در تخریب برخی چهره های روحانی را نخورند اما همه روحانیون و حتی شاگردان امام و حتی نشسته در مجاری امور را هم همنظر با امام و رهبر انقلاب در مبانی جمهوری اسلامی و اعتقاد مبنایی به مردمسالاری دینی فرض نکنند!
از قضا آنچه کمتر یافت میشود همین فهم و اعتقاد راسخ به جمهوری اسلامی است!
جوانها اگر تفاوتها را نشناسند نمیتوانند از خط اصیل امام و رهبری در این مسائل اساسی حفاظت کنند.
#جمهوری_اسلامی_نه_یک_کلمه_کم_نه_زیاد
☑️ @m_ghanbarian
🌐مناظرات و عصاره فضایل جمهور
*مناظرات ، سبُک و دارای حواشی کم ارزش است ، چون همه تریبون هایش عصاره فضایل جمهور نیست!
*توهین و تخریب های سست و سخیف در برخی غالب است ؛ چون آن بعضی، جای آدم های پُر و قد کشیده در اجتماع و سیاست و بی نیاز از التماس دیده شدن، نشسته اند!
*سازوکاری برای آوردن عصاره فضایل جمهور در سبد انتخاب مردم ، به تامل جدی نیازمند است. همفکری در ساخت رجل سیاسی درون نهادهای اجتماعی (علاوه بر نهادهای سیاسی) لازم است ؛ و الا نظام اداری موجود از خود می خورد و فربه میشود و کوتوله های خود را رقیبِ بازی می کند.
شورای نگهبان قطعا سهمی از آن روند تکامل را دارد اما تمامش نیست.
#جمهوریت
#عصاره_فضایل_جمهور
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول
🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی
🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟
🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟
http://fdn.ir/page/200552/
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول
🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی
🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟
🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
1⃣ انتخابات حق غیر قابل اسقاط!
این روزها بعضی برای مشارکت بیشتر ، حق بودن انتخابات را مخدوش و آنرا صرفاً تکلیف می کنند!
در نظریه درست متفکران انقلاب اسلامی:
حقوقی مثل حق تعیین سرنوشت و انتخاب، از زمره حقوقی ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط است.
بیش از آنکه تصویب مجالس را بخواهد ، تصدیق فیلسوفان را می خواهد.
از اینرو ملتها آنرا بعنوان حقایقی فوق قانون رعایت می کنند.(برای تفصیل ر.ک: شهید مطهری/نظام حقوق زن در اسلام ص۱۲۶و۱۲۷)
پ.ن:
۱.خلط چنین حقی با حقوقی -که در پرتو قانون و مرجعی قانونی، ثابت میشود و قابل اسقاط و انتقال است- کم دقتی در مبانی و مبادی آندو است.
۲.جمع شدن این حق با مسئولیت اجتماعی انسان و تکلیف انسانی و شرعی او هم منافاتی ندارد مثل حق حیات که قابل اسقاط نیست و گرفتنش از خود هم حرام است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
2⃣ انتخابات تکلیف هم هست!
این روزها بعضی برای مشارکت کمتر، تکلیف بودن انتخابات را مخدوش می دانند! از جمله به یکی از فتاوای آیت الله سیستانی استناد می کنند که:"انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی کند"!
درحالیکه ایشان طبق همین مبانی درست چندین بار دیگر از وجوب انتخابات گفته اند:
۱.برای همه پرسی قانون اساسی عراق، شرکت را واجب و عدم حضور را گناهی نابخشودنی خواندند.
۲.برای مجمع ملی بررسی قانون اساسی به همه نزدیکان گفتند کاندید شوند!(: نماینده ایشان در ایران/ مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۶۵)
حتی از لیستی حمایت کردند!
۳.چندین سال بعد در دور دوم دولت نوری مالکی که بحث قانون انتخابات مطرح بود فتوا دادند: "برهمه واجب است که در انتخابات شرکت کنند تا با حضور پرتوان و گسترده خود پشتوانه کسانی باشند که بر درستکاری آنان اطمینان است و از پراکنده کردن آراء و تباهی دادن آنها اجتناب کنند!"
برای اغراض سیاسی مبانی دینی را دستکاری نکنیم.
برای مواضع انتخاباتی آیت الله سیستانی این مقاله را ببینید:
http://prb.iauctb.ac.ir/article_515655.html
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian