محسن قنبریان
👥 انتظام نهادهای خانوده و حکومت در شریعت
🔹 هردو نهاد مبتنی بر ولایت است. در خانواده ولایت أب و جد و در حکومت ولایت امام یا نائب الغیبه.
• ولایت در هرجا یعنی رعایت مصلحت متعلقین. در خانواده رعایت مصلحت اعضا توسط پدر و شوهر؛ در جامعه، مصلحت مردم
• ترتیب اولیاء از مسلمات فقه است یعنی ولایت پدر و وصی در خانواده مقدم بر ولایت حاکم است.
اگر اینها نبودند یا شرایط ولایت را از دست دادند در مواردی نوبت به حاکم می رسد که مصلحت اهل خانه را تدارک کند.
🔹 در مواجهه با معضلات مدرن مثل کودک آزاری، کودک همسری، فرار دختران و... دو رویکرد برای تصحیح رخ می نمایاند:
۱. رویکرد مبتنی بر انتظام یاد شده:
در این رویکرد با لحاظ ولایت خانواده و ترتیب اولیاء سراغ حل معضل می رویم. در واقع ارتقاء فرهنگی واحد خانواده وجه همت است.
۲. در رویکرد دوم:
لویاتان و دولت متمرکز و مقتدر جای ولایت خانواده را خود می گیرد و با قانون گذاریِ یکنواخت و ضمانت های اجرایی اش سراغ حل معضل می رود؛ مثل اورژانس اجتماعی، قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال با منع ثبت در شناسنامه و ندادن یارانه و...!(البته هنوز قانون موجود به این الزام نرسیده!)
🔹 در رویکرد اول، شاهد این نظم شرعی هستیم که بعضا متفاوت از فرهنگ های محلی ماست:
۱. لزوم اختیار و رضایت دختر در قبول شوهر؛ بلکه حتی المقدور ایجاد ازدواج عاشقانه:
- پدر حق عَضل ندارد؛ یعنی با وجود تمایل دوشیزه به همتای خودش، حق مانع شدن ندارد و در صورت منع، ولایتش ساقط است
- بر دختر رشیده نیز در انتخاب همسر، ولایتی ندارد.۱
اما فرهنگهای استبداد زده همانطور که حاکم مستبد را جای ولیّ منتخب تئوریزه می کرد از ولایت پدر و شوهر نیز خوانشی مستبد و مالکانه می کند.
۲.حفاظت از خانواده ی با اختیار و علاقه ساخته شده:
- بخلاف اغلب فرهنگهای محلی، شریعت بر مجرد نسبت به متاهل سهل گیری حقوقی بیشتری دارد! این تسهیل در اجازه، میزان مراوده(احکام آشنایی و خواستگاری)، سطح مجازات در ارتکاب منکرات و... بین مجرد و متاهل متفاوت است.
🔹 این تنوع حقوقی یک فلسفه روشنی دارد:
- آسان گیری ها در جهت تسهیل ازدواج اختیاری و انتخابی برای مجرد است.
- و سخت گیری ها برای ضمانت بقاء و حفاظت خانواده ای است که متاهل با انتخاب و اختیار خود تشکیل داده است.
🔹 تطبیق فرهنگها و سنت های محلی به نظم و تراز شرعی، رویکرد اول حکمرانی است که با مجموعه ابزار حکمرانی باید انجام شود.
اما ورودهای لویاتانی حکومت بنام حمایت از زن و کودک، با نشستن جای متولی خانواده(که در رویکرد دوم هست) آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آن تبدیل واحد خانواده به سلول های بریده از همِ شهروندی است.
شوک های اجتماعی حاصل از سوء عملکرد یا حتی جنایات برخی پدران و شوهران، زمینه سیاسی لازم برای پیشروی حکومت به سپهر خانواده را می سازد. در حالیکه این جابجایی غیر از نابودی هویت خانواده، افزایش همان آسیب ها را در پی خواهد داشت!
البته این هرگز به معنای سلب صلاحیت از فاقد شرائط و مجازات خاطیان به حقوق زنان و کودکان نیست؛ بلکه تک سایز گرفتن همه خانواده ها و وحدت رویه با روش های حکمرانیِ محدود کننده منظور است.
۱.ر.ک: اللمعه/و هم: ماده۱۰۴۳ قانون مدنی
#حکمرانی_اجتماعی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔲 فتنه ی فاصله!
• نتوانستم از سویه ی سخن آقای رئیسی در اولین همایش اطلاعاتی سه جانبه(وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی) و تیتر کردن جمله مهمی از آن توسط روزنامه دولت سپاسگزاری نکنم!
• سالهاست دستگاههای اطلاعاتی بیشتر برای کشف و خنثای فتنه خوانده میشوند (که در سخنان رئیسی هم بود)/ فتنه هم کبیر و اکبر و هرسال تمدید میشود! معمولا بر سر جریانات و گروه هایی فرود می آید! جریان انحرافی، فتنه اکبر، و...!/ در همه هم گروه هدف مردم می شوند و عملا تئوری فتنه کنشگری مردم و فعالان اجتماعی را محدود و زیر سویه "فتنه ی سال" می برد!(چنانچه در بیانات برخی اعضای همایش اخیر هم اشاراتی برای پیش رو بود)!
• اینبار آقای رئیسی در عین اشاره به جنگ ترکیبی دشمن و نیاز به پیشگری از فتنه ها، سویه را بیشتر به سمت مسئولین و کانون های قدرت و ثروت برد: جلوگیری از نفوذ در مسئولین، برخورد با سرشبکه های فساد، از بین بردن مافیای قاچاق وظیفه اصلی دستگاه های اطلاعاتی شمرده شد.
و مهمتر اینکه از آنها خواسته شد جای مردم از مسئولین مراقبت کنند تا از مردم فاصله نگیرند!
* اینجا بخوانید:
https://www.president.ir/fa/134434
#سپاس
#اطلاعات_تراز
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❇️ سائق نه قائد!
حضرت امیر(ع) رهبری پیامبر(ص) را چنین توصیف می کند:
فَساقَ الناسَ حتّی بَوَّاَهُم مَحَلَّتَهُم وَ بَلَّغَهُم مَنجاتَهُم
مردم را به منزلت شایسته شان سوق داد و به محل نجاتشان رساند.(خطبه ۳۳)
فرق یک اسبِ درشکه با راننده یک ماشین این است: اولی از جلو می کشاند و دومی سوق می دهد.
سائق، راهبری با جهت دادن است، سمت و سو دادن مجموع استعدادهاست، لحاظ مردم و اراده شان در حرکت به سوی نجات و کرامت است؛ نه صرفاً کشاندن از جلو و لحاظ استعداد و خواست نکردن(قائد)، نه هم رنگ جماعت شدن و اصلا به جایگاه شایسته و نجات راهبری نکردن(تابع)!
رهبری پیامبرانه بُعد دیگر اسلام ناب بود که در انقلاب۵۷ امام خمینی زنده اش کرد. نه مثل مراجع تابع بود و نه مثل رهبران استالینی!
۲۲#بهمن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚖ دادگاه ویژه ای برای آزاد سازی اسلام از دست اشرار دین باز!
• نهج البلاغه "آیین نامه انقلاب اسلامی"(۱) و عهدنامه مالک اشتر -با سند معتبر- تارک این آیین نامه ی حکومتی علوی است.
• در حوزه قضائی معمای عجیبی دارد! اول ۱۴ خصلت برای انتخاب قاضی می شمارد از جمله:
- برترین شخص/ محکوم تنگنا نشدن/ به لجاجت نیافتادن/ اصرار بر لغزش نکردن/ وقتی حقیقت روشن شد از رأی برگشتن/ در شبهات محتاط بودن/بیش از دیگران به دلیل تکیه کردن/ بیش از همه در کشف واقعیت شکیبا بودن/ هنگام روشن شدن حکم از همه قاطع تر بودن/ و...
- و البته می فرماید: "واولئک قلیل" چنین قضاتی کم اند!
- سپس تاکید می کند: "در کارهای قضائی او را به دقت زیر نظر بگیر!"
و پس از پرداختن به مسائل مالی او باز تاکید می فرماید: "در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش"!
• از آن ۱۴ خصوصیت و این همه تاکید بر سخت گیری در انتخاب، یک نتیجه می گیرند:
فَاِنَّ هذا الدین قد کان اسیراً فی ایدی الاشرار...
(در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش که) "این دین اسیر دست اشرار بوده، از روی هوی و هوس در آن کار کرده و آنرا وسیله دنیا طلبی ساخته اند"!
⬅️ این سویه اصلی دستگاه قضائی در حکومت علوی است. در حکومت اسلامی با اشرار برهنه مواجه نیستی؛ اشرارش، ملبس به ابزار دین بازی اند! و این کار قضاوت را سخت و قاضی اش کم می شود.
- حالا یکباره اموالی به ارزش چند ده میلیارد را ممکن است بنام وقف در تصرف آقازادگان خود قرار می دهند!
- ممکن است در سایه خیریه، پولشویی شود!
- بنام حوزه علمیه و مانند آن جنگل خواری شود!(۲)
- بنام نهادهای مقدس ساحل خواری شود!
-و...
این اسیر شدن اسلام به دست اشراری ماهر و موجه است؛ که قاضی باید اول اسلام و ارزشها را آزاد کند نه اینکه فریب آنرا بخورد!
• در روایت معتبر دیگری فرمود: "یجب علی الامام ان یحبس الفساق من العلماء" بر امام و حاکم اسلامی واجب است که عالمان فاسق را زندانی کند.(۳)
- سیره عملی خود حضرت امیر(ع) روشنگر این روایت است:
-او مخالفان سیاسی خود را حبس نکرد. بر خوارج در شهرک ۱۲ هزار نفری آنان وارد و بحث آزادانه می کرد. کج فهمی و بازی مکاران زمان خوردنِ آنها را تا وقتی رسماً آدم نکشتند، جرم امنیتی نکرد!
-ولی به مفسر قرآن و عالمی دینی از نزدیکانش که لابد به توجیهی شرعی بیت المال بصره را هنگام حمله تروریست های معاویه برداشته و فرار کرده بود نامه۴۱ را نوشت و تهدید کرد اگر دستش به او برسد با ذوالفقار گردنش را بزند!
• امام خمینی به همین معمای عجیب نهج البلاغه توجه داشت، وقتی دستور #دادگاه_ویژه ای برای ملبسین به لباس اسلام را داد:
" با آنکه در اسلام برای مجازات مجرمین فرقی بین گروه ها نیست و همه در مقابل قانون برابر هستند، باید مجرمینی که با پوشیدن لباس روحانیت خود را در این صف وارد کرده اند به مجازات برسند".(۵۸/۳/۴)
فرق اینان با مجرمان دیگر را همان مضمون عهدنامه بیان می کند:
"فرقش این است که شیطنت و ملعنتشان بیشتر از دیگران است. آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمد رضا[ پهلوی] نمی خورد"!(۵۸/۷/۲۰)
و باز در حکم دادستان ویژه روحانیت همین مضمون را تاکید می کند:
"تا بر طبق موازین شرع مقدس به جرایم روحانی نمایان و دین به دنیا فروشان رسیدگی نمایید" (۶۶/۳/۲۵)
• اینکه دانه درشت های فساد یا امور شبهه ناک در این سالها بین برخی متنفذین پیدا شده و حتی در برخی دادگاه های مفاسد اقتصادی نام برده شده، ظاهرا شکی نیست؛ اما اینکه دادگاه ویژه در اینباره چه عملکردی داشته گزارشی در دست نیست! صدای برخورد با برخی طلاب و فضلای جوان و نوعا انقلابی بخاطر مطالبه گری و با شکایتهای مسئولین، این سالها بیشتر شنیده شده است!
....................................
۱.رهبر انقلاب ۵۹/۲/۱۳
۲. برای نمونه ر.ک : رهبر انقلاب ۹۳/۱۲/۱۷
۳. الفقیه ج۳ص۳۱
📎مطالب مرتبط:
- از رسول الله نشد اقلا تأسی از پاپ!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
- مرگ بر آمریکا و اسلام آمریکایی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/687
- بی عرضه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2790
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
33.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 خوارج عقب ماندند نه جلو افتادند!
• مارق، سبقت گرفته در فعل نیست.
• مارق، خود را جای امام نهادن و بی نیازی از امام آغازیدن است!
دقیق تر ببینیم!
#میلاد_امیرالمومنین
➕فایل کامل سخنرانی را اینجا گوش دهید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2730
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
جهاد تبیین، ابتذال مفاهیم.mp3
8.71M
⚠️ جهاد تبیین؛ خطر ابتذال مفاهیم مقدس
حجت الاسلام قنبریان
مشهد مقدس ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
• جهاد تبیین مقابل تهاجم افک دشمن است!
- آیه۱۱نور می گوید دستگاه افک، متولی دارد
- دو صورت افک که غیر بیان است
• سه محور جهاد تبیین
۱- دستاوردها و نقاط قوت
۲- درمیان نهادن عذرهای موجه برای برخی مشکلات(قاعده اصحار)
۳- از مشکلات بی عذر و حتی تبدیل به اعتراض شده، میشود به اصول انقلاب برگشت
• نظام خارجی تبیین
- وقتی پوزیشن ما توجیه است نه تبیین، شنونده اپوزیسیون میشود!
* ریزه کاری ها و مثالها را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 دو درخواست از دکتر سعید لیلاز
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀 دو درخواست از دکتر سعید لیلاز یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌀 دو درخواست از دکتر سعید لیلاز
1⃣ اسناد کاسبان تحریم درون بخشی از حاکمیت را که شما(مثل برخی دوستانتان) مدعی هستید لطفا منتشر کنید! (درخواست حقیقی است نه استهزایی یا انکاری)
2⃣ درباره اسناد زیر که ثابت می کند بخشی از جریان موسوم به فتنه ۸۸ درخواست دهنده تحریم بیشتر بوده و شما نیز از محکومان آن ماجرا در دادگاه بودید برای جامعه توضیح دهید:
🔻گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ۲۰نوامبر۲۰۰۹ از بازدید مخملباف(به عنوان نماینده میرحسین موسوی) از واشنگتن
http://www.wsj.com/news/articles/SB125865647765756061?mg=reno64wsj&url=http%D8%8C3A%D8%8C2F%D8%8C2Fonline.wsj.com%D8%8C2Farticle%D8%8C2FSB125865647765756061.html
🔻گزارش هفته نامه تایم از سفر مخملباف(به عنوان نماینده میرحسین موسوی) ۲۳نوامبر۲۰۰۹ به قلم رابین رایت
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,1942091,00.html
🔻فیلم صحبت های مخملباف(به عنوان نماینده میرحسین موسوی) در شورای اروپا
http://s8.picofile.com/d/8279788592/dfcb0410-4652-4b25-acf2-ae790b378f78/4_168511087648440519_1_.mp4
🔻افشاگری مایکل لدین در نشریه فوربس
http://www.forbes.com/sites/michaelledeen/2015/08/09/schumer-and-the-secrets-of-iran/#2f6fd23657b9
🔻ترجمه افشاگری مایکل لدین
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940519000034
🔻گزارش حضور فعالان سبز در شورای اروپا
http://www.rahesabz.net/story/65297/
❗️چرخش یکباره:
🔺کمپین ضد تحریم اصلاح طلبان بعد از رای آوردن در ۹۲
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/245107
🔺نامه فعالان سیاسی جنبش سبز به اوباما بعد از رای آوردن
http://www.bbc.com/persian/iran/2013/08/130808_nm_sanction_political_prisoners_obama
🔺 ویدئوی منتشر شده از اعتراف مقامات غربی بر اینکه تحریمهای آمریکا برای احیای جنبش سبز یا روی کار آمدن دولتی نزدیکتر به آمریکائی ها بوده است
http://s9.picofile.com/d/8280013792/0961ebb7-08ed-428a-bbd0-10994b876474/video_2016_12_26_11_55_36.mov
✅ توجه مهم:
❓آیا برای این مدارک ارائه شده تکذیبی این جریان سراغ دارید؟!
❗️یک اتفاق جالب: در ایام دولت روحانی ۳۰نفر از ضد انقلاب و جنبش سبزی های مقیم خارج به ترامپ نامه نوشته و خواستار تحریم شدند!
متن اصلی
http://taghato.net/article/30837
ترجمه
http://taghato.net/article/30849
زود اصلاح طلبان داخلی از این نامه تبری جستند!
http://www.sharghdaily.ir/News/110882
❓حال سؤال اساسی این است: در نامه ها و پیامهای قبلی جنبش سبز به اوباما که از قضا بعنوان نماینده موسوی و اصلاح طلبان هم ارائه میشد آیا همان روزها یا همان سال تکذیبی اتفاق افتاد که ما از آن بی خبریم؟!
🔖 چکیده ای از اسناد را اینجا ببینید:
https://t.me/m_ghanbarian/919
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
🎙 سهم نماز جمعه در جهاد تبیین
🔹 سواد تبیین!
منطقی ها می گویند؛ التزام به چیزی، التزام به لوازم آن هم هست.
اگر جهاد تبیین، واجب قطعی و فوری است(که هست)، لوازم آن هم باید مهیا شود.
تبیین اگر صرفاً رفع ابهامات و گره های ذهنی جوانان و جامعه هم باشد، علم و مهارت کافی در آن عرصه ها و بستره های ابهام زا را می خواهد.
نماز جمعه اگر تریبون رسمی و متیقنی برای این جهاد است، خطیبش باید قدرت رفع ابهام درعرصه های اقتصادی، روابط بین الملل و... را داشته باشد.
به شکل عجیبی خطبای پایتخت و شهرهای اصلی و بزرگ عموما اقتصاد یا روابط بین الملل و... رابه شکل تفصیلی نمی دانند! لذا در ابهاماتِ مکرر این عرصه ها در حد شعار و کلیشه یا سرمقاله برخی روزنامه ها حاضر می شوند!
🔹 تبعیض در خطیب!
در رساله ها مساله ای به نام تبعیض در تقلید هست. یعنی وقتی مرجع اعلم در همه شئون زندگی پیدا نشد، مقلد، شئون خود را در هر بخش از اعلم آن بخش تقلید کند؛ مسائل عبادی از یک مرجع، مسائل اقتصادی از اعلم اقتصادی و...
به نظر می رسد در قحط الرجالِ متفکرینِ جامع مثل مطهری و بهشتی و...در مناصب، لازم باشد اقلا ترکیب و چینش خطبای شهرهای بزرگ طوری باشد که سرجمع از جامعیت آرمانهای انقلاب و اسلام دفاع شود.
محسوس و ملموس است حتی خطبه های پایتخت و قم و مشهد و... چنین پوشش متوازن و فراگیری ندارد و نوعا در جنبه های خاصی بسط دارد.
عجیب اینکه برخی مراکز مهم اصلا امام جمعه موقتی هم کنار خطیب اصلی نیست که احیانا گهگاهی از آرمانی مثل آزادی و جمهوریت و عدالت و... هم بگوید!
🔹 تکمیل جای تعویض!
وقتی مصالح امام جمعه گی های متوسط به پایین اما طولانی مدت برایم روشن نیست، نمیتوانم قضاوتی کنم؛ اما میتوان وقتی تعویض در مواردی نزدیک به محال است اقلا مطالبه تکمیل کرد.
به اقتضای جهاد تبیینی که عمدتا ابهاماتش گره خورده در بستره های اقتصادی، روابط خارجی، روشهای مدرن حکمرانی و... است؛ باید ترکیب خطبای کانون های اصلی به نفع جهاد تبیین همه جانبه تکمیل شود.
منظورم افزودن دکترحجة الاسلام های صرفا مدرک گرفته کنار خطبای مشهور نیست، بلکه صاحب نظرانی که با سواد تفصیلی و شناخت جزیی از عرصه های حکمرانی به نظرگاهی درست و انقلابی رسیده باشند.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✅ در فاصله میلاد امیرالمومنین (ع) تا میلاد قائم آل محمد(ص) ، سلسله بحث "ده کارویژه عدالت" که در فاطمیه اول سال۹۹ ایراد شده است در چند کلیپ صوتی برگزیده تقدیم می شود.
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
درس اول قوام 1.mp3
1.57M
#پادکست
✅ مجموعه کار ویژه های عدالت
📢 فصل اول
««جعل الله سبحانه العدل قواما للأنام»»
🔰 درس یکم «جامعه سرِ پا»
🔸 وجه تسمیه جالب فقیر
🔸 قرآن از اهمیت مال و جایگاهش در برپایی و قیام جامعه سخن میگوید.
🔸 تشبیه مال به خون در بدن
🔸 اثرات کنز شدن و انحصاری شدن اموال در جامعه
🔸 اثرات چرخش مال در جامعه
#عدالت
#جامعه_قائم
🎵صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1824
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⁉️چرا اعتراض ائمه جمعه و مجامع حوزوی برای یک تخلف در حوزه زنان و حجاب با صدای بلند و پرتکرار شنیده میشود اما در حوزه عدالت، اشرافیت مذهبی یا مفاسد اداری نه؟!
1⃣سادگی و بساطت اولی ولی پیچیدگی و ترکیبی بودن مواردی از دومی، تخصص بیشتری را می خواهد.
2⃣اولی را قشر غیر مذهبی مرتکب میشود دومی بسا متهمش از قشر مذهبی یا مقامات سیاسی-مذهبی باشد! حتی جسارت سئوال از دومی در این طیف،سخت و کمیاب است.
3⃣اولی با یک صوت یا ویدئو ولو تقطیع شده ثابت میشود اما دومی بین نفی و اثبات میان رسانه های داخلی وخارجی چرخ می زند و همیشه خطر بازی در پازل دشمن را دارد پس ریسک نمی کنند!
4⃣اولی در کارکرد شهروندان(رعیت)تحلیل و دومی در حوزه حکمرانی تحلیل میشود؛ فریاد وعظ بر رعیت را وظیفه خود می دانند اما حتی سئوال از دومی را تضعیف حاکمیت اسلامی می دانند! یا واعظش را غیر از خود(رهبری و...) می شمارند!
5⃣اولی هزار سال ثابت حرام مانده اما بخش هایی از دومی(مثل اشرافیت مدرسه کاخ ها، مسجد کاخها و...) در دوره شاهان شیعی تئوریزه شده:قد یلیق بسلطان ما لایلیق بغیره! فرهنگ دهه اول انقلاب هم قاعده را برایشان عوض نکرد!
۶.و...
⬅️ دلیل هرچه باشد نتیجه یا اثر وضعی در افکار عمومی یکی است:تبعیض دین خواهی!
خواستم از عدم همراهی عذر بخواهم که برای بسیاری دیگر غیر از این آقایان هم خانواده و ازدواج و حجاب مهم و بی بندباری و لاابالی گری مضر است؛ لکن زیادتر شدن این صدا در کنار آن سکوت و به هم خوردن توازن دین خواهی مورد ملاحظه است.الحمدلله پس از عذر خواهی هنرمند و وزیر ارشاد هم هنوز خیل اعتراض می رسد و من به الکفایه موجود است!
@m_ghanbarian
۲۵-درسهای نهج البلاغه.mp3
15.2M
📖 درسهایی از نهج البلاغه
جلسه۲۵ام - ۲۹بهمن۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
🔸 تفاوت یک جنبش فیک و تبرّجی با یک جنبش اصیل و مکتبی
❓فرق اُمّ زمل و صاحب جمل با زهرا(س) و زینب(س) در چیست؟
❗️فرق در فرم و محتواست!
• عناصر فرمی و محتوایی یک جنبش تبرجی در خطبه ۱۳ نهج البلاغه...
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهایی از نهج البلاغه
جلسه۲۵ام - ۲۹بهمن ۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
حجت الاسلام قنبریان
🔸 تفاوت یک جنبش فیک و تبرّجی با یک جنبش اصیل و مکتبی
• یک جنبش و حرکت اجتماعی دارای دو رکن است: فرم / محتوا
اصالت یا فیک شدن، نجیب یا تبرجی بودن به هردوست.
❓فرق اُمّ زِمل و صاحب جمل با زهرا(س) و زینب(س) در چیست؟!
- در جمل یا ناقه نیست!
- در خانه گزینی یا اجتماعی شدن نیست!
- در فرم و محتوای جنبش اجتماعی_سیاسی شان است.
- خسارت بزرگ انحصار در دوگانه ی: خانه گزینی _ جنبش تبرجی است. انقلاب اسلامی آمد شقّ سوم را احیاء کند: جنبش اجتماعی اصیل زن.
❗️آیه ۳۳ احزاب خطاب به همسر پیامبر(ص) و نهی از تبرج و جلوه کردن های جاهلیت است؛ خطبه ۱۳ نهج البلاغه عکس هوایی از جنبش اجتماعی آن تبرج است. سیمای جمعی آن حرکت را باز می گوید.
- از این دو فرم و محتوای جنبش تبرجی قابل کشف است
✔️ فرم
خطاب حضرت به جمعیت آن جنبش و شورش اینهاست:
- جُند المَراه/ اَتباع البهیمه: لشکر آن زن شدید اما تبعیت کننده از آن شتر زبان بسته بودید!
- رغا فَاجبتُم و عُقِرَ فهَربتم: نعره که می کشید می جنبیدید ، وقتی پی شد(چارپایش قطع شد) فرار کردید!
⬅️ جنبش فیک و تبرجی اینجور است. نمایشی است. جمل شتری خاص بود قوی و بلند که کار پرچم را هم می کرد. اما بهیمه است یعنی متکلم و عاقل نیست، مبهم گو است. حرکت تبرجی هم همین را می خواهد. با نعره اش سپاه هیجان کند! ۷۰نفر آوردند افسارش را بگیرند، در حالیکه یک نفر بیشتر نیاز نبود؛ می خواستند تقدسش دهند! لذا از کرک و پشم و بولش تبرک و شفاء می بردند!
حضرت امیر(ع) وقتی دید فرمود: ویلکم اعقروا الجمل فانه شیطان: وای برشما این شتر را پی کنید که شیطان است! حتی دستور داد لاشه را آتش زده و خاکستر را به باد دهند(مثل عجل سامری)!
همسر پیامبر هم وقتی برآن نشست، خود را شبیه پیامبر(ص) در بدر نشان داد! مقداری خاک برداشت و به طرف سپاه حضرت باد داد و نفرین کرد: شاهت الوجوه! رویشان نابود باد!
اینها فرم یک حرکت تبرجی و جنبش فیک است.
- امروز به کمک رسانه و مجاز آسانتر و قوی تر هم انجام می شود. آزادی یواشکی و دختران انقلاب و...!
فاطمه(س) هم بر استر نشست و درب خانه ها رفت. زینب هم ناقه سوار و چهل منزل شهر به شهر رفت. همراه حضرت امیر(ع) در صفین و شاید همین جمل زنانی مثل زرقا و ام الخیر و سوده و... بودند. چرا آنها تبرج اینها اصیل؟!
اول تفاوت در فرم است:
- اینجا با نعره بهیمه یا جلوه مجازی، ایست و حرکت اتفاق نمی افتاد با کلام و بیان و احتجاج جنبش آفرینی می شد.
- با جلوه فروشی و تشبّه به آنچه واقعیت ندارد هم فریب ساخته نمی شد. مردم کوفه از خطبه زینب(س) کلام علی(ع) را تبادر کردند نه او ادا و اطوار درآورده باشد!
✔️محتوا
حضرت در خطبه۱۳ انسانِ جنبش فیک و تبرجی را به حسب محتوا و کیفیت معرفی می کند. سه ساحت عقل و نفس و جوارح او هرکدام اُفت و آفتی دارد که پیرو یک حرکت فیک و تبرجی می شود:
- "اخلاقکم دقاق": خلق و خوی تان پَست است. اخلاق سِفله گی و دون صفتی و فرومایه گی اصلی ترین عامل جذب به حرکتهای تبرجی و تو خالی است.
- "عهدکم شقاق": عهد و پیمانتان ناپایدار و گسسته است! بین همه اعمال در جوارح روی عهد می رود. جمله پارادکسیکالی است! عهد، اقتضاء استحکام داد، شقاق اصلا گسست است! عهد اینان عین گسست است. ائتلاف هایی که عین تفرقه است، آنی و منفعتی است.
-"دینکم نفاق": دین و باورتان هم نفاق است. یعنی در عمیق ترین لایه (عقل) دچار شک و تردید و این سو، آنسو کشیده شدن هستند. این مستعد بُر خوردن به یک جنبش فیک و تبرجی است.
-" المُقیم بین اظهرکم مُرتهن بذنبه": کسی که اقامت در شما گزید، در گرو گناه خود است.
اینجا توجه به عنصر اتصال به هم این جماعت است. خیلی لطیف می فرماید. مثل وقتی شما رهن و گروئی پیش کسی می گذارید ، می فرماید : گناهشان آنها را گرو گذاشته!
یعنی اقامتشان در جنبش بخاطر امیال پست و سفره طمع و... است
• مقابل اینها در جنبش اصیل و مکتبی، خصائص عالی است:
- ایمان به خدا و حقائق راستین. پشت جنبش سالها علم و تحقیق است نه شک و تردید.
- اخلاق متعالی. برای زیاده خواهی ها یا از سر ترسها نیست. نه برای ریا است نه سُمعه و شرارت.
نه چون یک سیلی ظالمانه خورده، همه چیز را زیر سئوال می برد و نه چون الان محترم است ادعای سیلی های ظالمانه را بدون بررسی می گذارد!
- عهدشان هم استوار است. عهد با امامت رزق هرصبح آنهاست. عهد با ارزشهای اصیل انسانی و اسلامی مثل عدالت و آزادی و مساوات و...
جنبش حاصل از این عهد اصیل و مکتبی خواهد شد.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
🔆 تله های تبیین!
#دوگانه_های_غلط
1⃣ دور نشدن از اهداف انقلاب _ مطلوب بودن وضع موجود!
• برخی از اینکه رهبر انقلاب ادعای دور شدن از اهداف انقلاب را قویا رد کردند (۱۴۰۰/۱۱/۲۸) نتیجه گرفته اند: پس حتما وضعیت موجود، نزدشان مطلوب است؛ حتی آنرا قسم حضرت عباس و اینرا دم خروس گرفته اند!
• در حالیکه این دوگانه تعاندی غلط است و شقّ سومی هم در بین است: از اهداف دور نشده ایم اما نسبت به وضعیت مطلوب هم فاصله(و گاهی فاصله زیاد) داریم.
خود رهبر انقلاب در نمونه هایی از این فاصله ها دارند:
《آن عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ماست فاصله زیادی دارد》(۸۹/۱۱/۱۵)
《 این همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم جزو واضحات و مسلمات است خب کو؟ حالا تحقق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟ ضریب جینی روز به روز بالاتر رفته است۱؛ بدتر شده است چرا؟!》(۹۶/۳/۳۱)
• حرکت به سمت اهداف "کُند یا تند"، "پیوسته یا منقطع" ادامه داشته است؛ اما نظام اسلامی به اهدافش پشت نکرده است.
- مثلا اینکه هر روز توئیت زن های ناقد و متعرض به رهبری بیشتر می شوند، یعنی هنوز آزادی بر استبداد ترجیح دارد. حتی اگر سعه صدر بیشتر برای تعرض ها و اقدامات تندتر را از اهداف بدانید، درون آن فاصله است نه پشت کردن به آرمانها. در گذشته به پاسبانی نمی شد چنین تعرض کرد!
- عدالتخواهی نظام فقط این تشرها از عقب ماندگی عدالت بر دولتها نیست اقلا ابلاغ و قانون سیاستهای عدالتی(مثل بند ب سیاستهای اصل۴۴) بعنوان سهم جایگاه رهبر در این فرآیند نمونه ای از پشت نکردن به اهداف است. عدم تحقق آنها داخل در بررسی علل فاصله هاست و ایندو نباید باهم خلط شود.
2⃣ کارآمدی ها از ولایت _ ناکامی ها از منتخبین(دولتها و مجالس)!
رهبر انقلاب اخیرا درباره برجام گفتند:
《در قضایای برجام در سال۹۴و۹۵ ایرادی که بنده می گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می شد که مشکلات بعدی پیش نیاید...در تذکرات هم مکرر گفتم خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد...این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده می کنند》(۱۴۰۰/۱۱/۲۸)
• برخی کلا اینگونه موارد را تعمیم و به آن خلوص می رسند که: همه عیوب از نهادهای انتخابی و منتخبان ملت است و همه پیشرفتها از ولایت و نهادهای انتصابی!
• این رویکرد در هادیان و تبیین گران مجامع حزب اللهی زیاد است که البته مخالف صریح فرمایش رهبر انقلاب است:
《وجود دو گرایش تبلیغاتی غلط است:
- یکی اینکه عده ای هر مشکلِ موجود در کشور را به نظام نسبت دهند که الان وجود دارد. اگر تبعیض و فقر هست و اگر مشکل خارجی پیدا می کنیم، قواره نظام اسلامی و قانون اساسی را زیر سؤال می برند و هر مشکل کوچکی در هرگوشه ای را به مشکل نظام برمی گردانند! این غلط است.
- نقطه مقابل آن که ۱۸۰ درجه با این تفاوت دارد این است که عده ای نظام را -که نظام را هم در رهبری یا چیزی مثل رهبری خلاصه می کنند- از هر عیوب مبرّا نشان می دهند. هر مشکلی که هست به پای چهار پنج مسئول یک بخش نظام می ریزند، این هم غلط است!
ما مشکلاتی داریم که این مشکلات غالبا ناشی از عملکرد مجموعه خود ماست. باید ریشه مشکلات را بشناسیم و به خودمان -همانطور که آقای خاتمی در صحبت اول جلسه اشاره کردند- نگاه نقادانه کنیم، نقاط قوت و ضعف را بیابیم و دلسوزانه به نقاط ضعف بپردازیم و آنها را برطرف کنیم این مارا موفق خواهد کرد》(۸۲/۶/۵)۲
⬅️ این رویکرد(دوگانه شماره ۲) عملا دو دهه این راه غلط را علیرغم رهبر انقلاب به شکل سازمان یافته برای #تبیین برگزیده و عملا در توضیح بسیاری از مشکلات، عقیم مانده و لاجرم راه را برای راه حل رقیب(مشکل از قواره نظام و قانون اساسی است) فراهم کرده است! در حالیکه راه درست تر بازبینی و بررسی منشأ ها و کانون های تصمیم سازی و اجرا در کل حکمرانی است...
* شاید ادامه یافت!
.........................................
۱. رهبر انقلاب در سیاستهای کلی برنامه ۵توسعه در فقره۳-۳۵ آوردند:"کاهش فاصله دو دهک بالا و پایین درآمدی جامعه به طوری که ضریب جینی به حداکثر۰/۳۵ در پایان برنامه برسد"(۸۷/۱۰/۲۱) برای تحقق آن در بند ب سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ کردند ۲۵٪اقتصاد کشور تا پایان این برنامه برای سه دهک پایین درآمدی باشد و ۳۰٪فروش متعلقات اصل۴۴ به تشکیل تعاونی های فراگیر این سه دهک پایین اختصاص یابد! قانون اجرایی هم در مجلس برایش تصویب شد اما...!
۲. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189
* مطالب مرتبط:
- جهاد تبیین از سوی منتقدها
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2739
- جهاد تبیین خطر ابتذال مفاهیم مقدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2806
#جهاد_تبیین
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۱
☑️ @m_ghanbarian
حلقه های میانی.pdf
477.7K
▫️ حلقه های میانی
❓آیا رهبر انقلاب طرحی دارد؟
#مصاحبه_تخصصی_با_حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• نسبت ماهیت انقلاب اسلامی با پدیده حلقه های میانی
• فرآیند شکل گیری حلقه های میانی
• نقش حلقه های میانی در بسط جمهوریت
• جایگاه اعتراض در مأموریت حلقه های میانی
• استراتژی های اصلاح نظام دیوان سالار
• بازیابی ماهیت حلقه های میانی در تراث علمی شیعه
* اگر مفید دیدید بین اهالی انقلاب نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian