۲-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
13.85M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳ / جلسه دوم
▫️ عنوان نامه و فراز اول
• "حین ولّاه مصر" یعنی چه؟ جعل ولایت است یا تولیت؟
- ثمره مهم این تفاوت!
• تقدم سیاست نفس بر سیاستِ مردم!
- سیاست اعم از حکمرانی
- تقدم رتبی خودسازی بر راهبری اجتماعی
- تفاوت مهم مکتب سیاسی علوی با مکاتب سیای غرب
- امر حضرت امیر(ع) به این دسته مستحبات، مستحبات را بر مالک (و حاکم) واجب می کند؟!
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳ / جلسه دوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
❓ یک سؤال مهم!
• در عنوان نامه آمده: فی عهده الیه حین ولّاه مصر!(این فرمانی است که بنده خدا علی امیرمومنان به مالک اشتر داده) در پیمان خود وقتی او را حاکم مصر نمود!
• این "ولّاه مصر" چه جور ولایتی است؟!
- جعل ولایت است یا تولیت؟
تولیت نازل تر از ولایت است یعنی مجری و مدیر همین عهدنامه!
ولایت یعنی لحاظ مصالح مولی علیهم (مردم مصر) که گاه بیشتر از این عهد نامه میشود یا حتی برای مصلحتی برخی از فرازها یا حتی احکام شرعی موقتا تعطیل شود!
- این سؤال در #فقه_سیاسی بسیار مهم است ! و ثمرات مهمی دارد.
- با نگاه دقیق، امام خمینی اصلا ولایت مقیده را ولایت نمی داند و ولایت را همه جا مطلقه می داند.۱
✔️ فراز اول نامه: شروع از سیاست نفس!
• اولا سیاست اعم از حکومت و حکمرانی است.
- سیاست در لغت: تدبیر چیزی کردن و به مصلحت آن اقدام نمودن.
- در اصطلاح: شامل تدبیر امور شخصی، تدبیر منزل و تدبیر امور اجتماعی است. راهبری اجتماعی هم خود اعم از حکومت کردن است. همه ائمه، "ساسة العباد" هستند گرچه فقط سه تا حکومت کردند.
• ثانیا تقدم سیاست نفس بر سیاست مردم
- این تعالی تفکر علوی و نقصان فلسفه سیاسی مدرن است. سیاست مدرن از لحظه به قدرت رسیدن است، مدعی است حکمرانی را تصحیح می کند کار به فاسق و عادل بودن حاکم ندارد!
گرچه غیر از حاکم، چگونگی حکمرانی هم مهم است اما حاکم هم مهم است...
- امیرالمومنین(ع) در غرر الحکم فرمود:
"هر که نفس خود را تدبیر کند، لایق سیاست (راهبری مردم) می شود."
"بر حاکم لازم است نفس خویش را قبل از لشکرش تدبیر کند".
- حال این تقدم آیا رتبی است (مثل تقدم علت بر معلول که باهم موجودند اما علت تقدم رتبی بر معلول دارد) یا تقدم زمانی (مثل دبستان بر دبیرستان)؟! پاسخش در مشارب اخلاقی متفاوت است. در تعالیم علوی تقدم رتبی قطعی است (حالا زمانی هم باشد جای بحث است)
- روایت صحیح السند فضیل بن یسار در الکافی(ج۱ص۲۶۶) در اینباره است که خداوند پیامبر(ص) را اول تربیت کرد و به "انک لَعَلی خُلُق عظیم" رساند بعد سیاست دین و امت را به او سپرد (ثم فوّض الیه امر الدین و الامه لیَسُوس عباده)
- درتفاسیر روایی نامه ای از امیرالمومنین نقل شده که حدیثی از پیامبر(ص) می کند که حاوی گلایه خداوند از یونس(ع) است؛ وقتی ۳۰ سال تبلیغش بیش از دونفر جذب نکرد. روایت از قول خداوند به یونس می فرماید: "لَم تَسُسهُم بِسیاسَة المرسلین" مثل رسولان گذشته سیاست نورزیدی!
چرا؟ چون یونس، حدّت و شدّت بر او عارض و صبرش بر قوم کم و مدارای کمی داشت! (ر.ک: بحار ج۱۴ص۲۹۲)
⬅️ پس سیاست نفس و خود سازی مقدم بر سیاست و ریاست بر مردم است.
• در فراز اول حضرت امیر (ع) همین مهم را به مالک فرمان می دهد:
《(علی)او را فرمان می دهد به تقوای الهی، و مقدم داشتن طاعت خدا بر هرکاری و پیروی از آنچه خداوند در کتاب خود بدان فرمان داده، از واجبات و سنت های خود، که کسی جز به پیروی از آنها به سعادت نرسد و جز با انکار و ضایع کردن آن به شقاوت نرسد. و باید که خدای سبحان را دل و دست و زبان یاری نماید، زیرا خداوند یاریِ هرکس را که یاریش کند و عزت هرکس را که او را عزیز بدارد خود برعهده گرفته است. (علی) او را فرمان می دهد که نفس خود را هنگام شهوت ها درهم شکند و آنرا از طغیان ها باز دارد، زیرا نفس، آدمی را سخت به بدی می خواند، مگر آنکه خداوند رحم کند.》
• نکات:
- در این فراز دوبار "امره" آمده یعنی امیرالمومنین به مالک امر می کند. متعلق این امر تقوا، رعایت سنت، شکستن شهوات و... است. امر به مستحب، مفید وجوب است یعنی ای بسا این مستحبات با امر حضرت بر او واجب شده است.
- حکمرانی باید با رعایت فرائض و سنن و ارزشهای اخلاقی باشد تا سعادت بیاورد و الا شقاوت است. این همان ارزشهایی است که قرار است حاکم مردم را بدانها راهبری کند؛ اگر حاکمی این ارزشها را زیر پا گذاشت، مقصد را از بین برده، الا و لابد خود جای ارزشها می نشیند و جای ارزشها به خود دعوت می کند!
- بردن مردم با رفق و مدارا جزء همان تربیت نفس حاکم است. مثلا امام جمعه ای که ۶ روز هفته در خیابان پدرانه تذکر دهد با امام جمعه ای که مردم نمی توانند او را از نزدیک ببینند اما در خطبه سخن درشت می گوید و فقط خط و نشان می کشد خیلی فرق می کند!
.................................
۱. ر.ک: کتاب البیع امام خمینی ج۲ص۶۳۲
☑️ @m_ghanbarian
🔘 پس از فاجعه پلاسکو یادداشتی با عنوان: "ایران؛ امنیت ملی بالا، ایمنی شخصی پایین!" نوشته شد.
- آمار وحشتناک سوانح جاده ای و شهری اش شاید باید به روز شود و دوباره برای فاجعه متروپل آبادان خوانده شود.
- با این تفاوت اندک که همین روزها در وسط تهران هم دشمن، جوان برومند سپاه قدس را ترور می کند!
یادداشت را اینجا بخوانید:
https://t.me/m_ghanbarian/985
#متروپل_آبادان
#شهید_صیاد_خدایی
☑️ @m_ghanbarian
❇️ در آستانه سالگرد امام خمینی سلسله مباحث کارگاه آموزشی: اسلامی که انقلاب کرد! در کانال ایتا و تلگرام بارگذاری می شود.
• ده جلسه در سه حوزه دانش، بینش و گرایش انقلابی
• قرائت توحیدی بنیانگذار و متفکران انقلاب اسلامی از مقولات اساسی: آزادی، عدالت، مردم سالاری و...
• احیای گرایش انقلابی در توازن آرمانها و هشدار بر محافظه کاری ها
* جوانان انقلابی این سلسله بحث را غنیمت بشمارند!
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ یک نکته دلسوزانه!
کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟!
به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است!
اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و... از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟!
اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت!
قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست!
۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
اسلامی که انقلاب کرد.pdf
1.2M
📒 درسنامه کارگاه آموزشی
"اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
🔺 حوزه دانش
• گستردگی آموزه ها
• پیوستگی آموزه ها
🔺 حوزه بینش
• جایگاه مردم
• انتخابات
• ولایت-مردم
• مردم در اقتصاد
• عدالت
• آزادی
🔺 حوزه گرایش
• علما موظف به انقلاب هستند؟
• انقلاب یک بار است یا مستمر؟
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۱-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
20.67M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه اول
▫️ مقدمه
• الگو بودن شاگردان حلقه تهران امام
• مهمترین مشاهده اسلام اینان/ امتداد بخشی اجتماعی آن/ گرایش انقلابی شان
▫️ قدم اول؛ سطح دانش
• مهمترین مشاهده از اسلام
- در بیان علامه طباطبایی و امام خمینی
- در بیان آیت الله خامنه ای
- در بیان شهید بهشتی
• چند مثال و افق گشایی
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۲-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
18.34M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه دوم
▫️ گستردگی و پیوستگی آموزه ها:
- در انسان و جامعه انسانی
- در علوم نافع
- در دین
▫️ ظهور توحید در ساحات سه گانه ی دین و انسان و علم!
• دلیل قرآنی بر این ادعا
❓چگونه معارف و اخلاق و اعمال همه توحیدند؟!
❗️شواهد سیاسی_اجتماعی از امام خمینی
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۳-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
20.89M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه سوم
▫️ بینش اول: مردم در امتداد توحیدی
1⃣ مجرای اراده حق
• تبیین های امام خمینی...
• مبنایی روایی این بینش
2⃣ زبان خداوند!
• در بیانات امام خمینی...
• مبنای روایی این بینش
⬅️ نتیجه این بینش: امامتِ امت!
• جملات صریح امام خمینی در رهبریِ مردم!
❗️دواشکال!
❓۱- اکثرهم لایعقلون ها و لایعلمون ها چه؟!
- دو پاسخ!
❓۲- عارف همه چیز را مظهر خدا می داند؛ مردم هم مثل همه چیز!
- پاسخ: فرق وحدت شهود در تکوین با کشف اراده تشریعی خداوند!
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
🔷 امیرجان این استوری، بلندترین تمجید از نظام جمهوری اسلامی بود!
وقتی "دیگریِ" (رقیب) نظام را تتلو میدانی، نه اپوزیسیون های متعدد سکولار و نه هیئت های مذهبی غیر انقلابی و نه قرائت های عدالتِ ضد ساختار موجود و نه ...و نه...؛ با صدای بلند می گویی هیچکدام از اینها برای دهه نودی ها و نسل جدید، قدرت رقابت با جمهوری اسلامی را ندارند! یعنی جمهوری اسلامی ارزشهای بنیادین خود را به نسل جدید داده فقط اگر کسی بتواند رقابت کند، تتلو است!
حالا نسبت تتلو با آن رقبای نظام سیاسی ج.ا چیست؟! با شما!
تتلوی ما، جاستین بیبر آمریکاست؛ آنجا هم جمع آوری امضا برای اخراج بیبر کاری دموکراتیک است. اینجا هم -غیر از ارزشهای شرقی و اسلامی- ۲۳۰هزار امضاء برای راه ندادن تتلو بخاطر تاثیر منفی اش بر فرزندان پیدا میشود!
پ.ن: کمپین والدین آمریکایی بر سایت وزارت خارجه آمریکا علیه بیبر: "ما می خواهیم بیبر به دلیل رواج کارهای مخرب و خطرناک بی پروایی و استعمال مواد مخدر از کشورمان اخراج و گرین کارتش باطل شود او نه تنها امنیت ما را به خطر می اندازد بلکه تاثیر بدی بر جوانان کشور ما دارد"!
#سلام_فرمانده
#تتلو
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۴-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
19.58M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه چهارم
▫️ بینش دوم: انتخابات۱: حق رأی
• حق رأی در سه مکتب:
۱.مکتب لیبرالیسم
- نظریه حق طبیعی مبتنی بر اصالت علت فاعلی
۲. مکتب سلفی های تکفیری
- بیاناتی از جزوات و تالیفات داعش!
- مساوی نبودن عالم و جاهل!
۳.اسلامِ خمینی
• بیان شهید مطهری و فرق مهم آن با نظریه حق طبیعی لیبرالیسم
• سه نقد بر نظریه داعش (اسلام تحجر)!
- حق فطری بودن !
- تساوی عالم و جاهل در احکام اسلام غیر از تفاضل عندالله است!
- تساوی در تقسیم بیت المال، دیه، محکمه و... رای هم مثل آنها
- حق رای مقابل حکم خدانیست، تعیین وکیلی برای اجرای احکام و امور است؛ در وکالت، عالم و جاهل مساوی اند!
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
🔰پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار میکند:
💠آیین رونمایی از مجموعه دو جلدی
📖حکمرانی نوین
کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
🔸با حضور حاج سید احمد عبودتیان
دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت
🗓زمان: یکشنبه مورخ هشتم خرداد ماه ساعت 17
📌مکان: سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی قم
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰سلسله عکس نوشتهای #حکمرانی_نوین
💠حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
#حلقه_های_میانی
#حکمرانی_نوین
#گام_دوم_انقلاب
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۵-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
21.07M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه پنجم
▫️ بینش سوم: انتخابات۲: رجوع به آراء عمومی
❓آیا رجوع به آراء عمومی همان بیعت و یدالله فوق ایدیهم است؟!
❗️امام آنرا همان بیعت عهد رسول الله می دانست.
• توضیح مبنای امام
- صندوق رأی که در صدر اسلام نبوده است!
- آیا گرفتن نظر اهل حل و عقد، حاضران و... اصالت و "موضوعیت" داشته یا "طریقیت" برای کشف نظر عموم؟
- اگر کاشف از رأی عموم باشد...
- اگر بیعت کاشف از رأی همه نبوده و رجوع به آراء عمومی ارتکاز جدیدی باشد...
• نامه۵۴ و خطبه۱۷۳ نهج البلاغه در اینباره چه می گوید؟!
• پاسخ صریح امام خمینی به یک استفتاء در اینباره!
• بیان آیت الله خامنه ای در اینباره!
▫️ خوانش مکتب سلفی تکفیری در اینباره:
• فهد صالح العجلان، رجوع به آراء عمومی را ارتکاز تازه و غیر شرعی می داند!
• رهبر انقلاب، داعش را شکل افراطی تر از مخالفین مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی خواندند!
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
🌐 تَتَرُس @ نت!
مردم آبادان در جنگ روایتها بین بیگانگان با ج.ا ، ندید گرفته میشوند!
اخبار پیرامون متروپل (متن و حاشیه) نه همه اش آن است که رسانه های رسمی روایت می کنند و نه آنچه رسانه های بیگانه!
وسط این جنگ رسانه ای مردم آبادان خود نگاه از نزدیک و کاملا محسوس و ملموسی از پیرامون متروپل دارند؛ اما در آن جنگ سپر گرفته شده اند.
دشمن خود را پشت اعتراضات پراکنده و مثل آتش زدن مغازه مالک و شایعات و ابهامات دائم نو به نو شده، مخفی کرده و اینها را بهانه زیر سؤال بردن نظام کرده!
رسانه های رسمی هم فقط موکب ها، همکاری ها و تلاش گروه های امدادی را روایت می کنند. جای انعکاس گلایه و ایرادهای خانواده هایی که عزیزانشان یک هفته است زیر آوارند، جای ریشه یابی کردن تجمعات و اعتراض ها و... بیشتر دوست دارند از استانداردهای دوگانه ی رسانه های غرب و... بگویند!
دو روز از نزدیک آبادان را دیدم و شنیدم، چیزی بین آن دو روایت است!
در جهاد رسانه ای با دشمن تا میشود نباید اجازه داد مردم آسیب دیده و ناتوان سپر انسانی برای دشمن (تَترُس) شوند!
#متروپل
#آبادان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
۶-اسلامی که انقلاب کرد.mp3
23.88M
🔰 کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد"
(اسلام به قرائت امام خمینی)
حجت الاسلام قنبریان - رمضان۱۴۰۱
جلسه ششم
▫️ بینش چهارم: ولایت و مردم
• هستی شناسی نظام ولایت مقدم بر پوسته فقهی-حقوقی آن
- هستی و واقعیت ولایت، امری دو طرفه است؛ همه دارایی و استعدادهای متولی لحاظ و رعایت میشود
• کمال چنین حقیقتی: امامتِ امت
- جملات صریح امام خمینی در اینباره
- این حقیقت، جامعه را مظهر و مجلای خواست و اراده حق می کند
• به لحاظ فقهی-حقوقی
- ولایت معصوم، منصوص و منصوب اما غیر تحمیلی/ فقیه؛ تعیینی هم نیست، شناختنی و انتخابی
- نظام امامت و امت...
• ولایت مطلقه فقیه
- در نگاه شهید بهشتی:
- اطلاق از چه؟
۱. از تمایلات اکثریت! (اما منتخب اکثریت است)
۲. اطلاق از برخی احکام شرع موقتا
- ۶مورد از زبان شهید بهشتی
- در هردو، مقید به مصلحت مردم!/ جملات امام خمینی
- سنجه ی مهم شهید بهشتی در هنگام تعارض تصمیمات حکمرانی با خواست عمومی!
* درسنامه این کارگاه آموزشی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096
#اسلامی_که_انقلاب_کرد
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
🕸 زر امیر ابراهیمی و امرء القیس؛ معلقه بر کعبه یا بیت عنکبوت⁉️
❓ مشکل انتخاب فیلم #عنکبوت_مقدس چیست؟!
• اینکه به تحلیل بی بی سی فارسی: "آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران یعنی پورن و نقد مذهب می پردازد"؟! (صحنه هایی عریان و صریح از هردو در فیلم را گزارش می کند)
• اینکه: بازیگر زن آن در حواشی سینمای ایران بخاطر مصور شدن رابطه ای غیر اخلاقی بدنام شد و از ایران گریخت؟!
❗️نه! هیچکدام!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🕸 زر امیر ابراهیمی و امرء القیس؛ معلقه بر کعبه یا بیت عنکبوت⁉️
❓ مشکل انتخاب فیلم #عنکبوت_مقدس چیست؟!
• اینکه به تحلیل بی بی سی فارسی: "آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران یعنی پورن و نقد مذهب می پردازد"؟! (صحنه هایی عریان و صریح از هردو در فیلم را گزارش می کند)
• اینکه: بازیگر زن آن در حواشی سینمای ایران بخاطر مصور شدن رابطه ای غیر اخلاقی بدنام شد و از ایران گریخت؟!
❗️نه! هیچکدام!
• در هنر جاهلی قبل از اسلام (شعر) هم هردوی اینها بود. کسی مثل #امرء_القیس، هم آدم هرزه و عیاشی بود و هم اشعارش در تصویر عشقبازی و روابط جنسی و...تباه بود؛ اما امیرالمومنین(ع) در گردهمایی رمضانی با اصحاب او را شاعرترین شاعر قبول کرد!
در افطار ماه رمضانی از ابوالاسود دوئلی درباره موضوع بحث گردهم آمدگان پرسید. او گفت: درباره برترین شعرا گفتگو بود! وقتی نظر حضرت را درباره شاعرترین پرسیدند فرمود: "در یک دسته اسب مسابقه نتاخته اند تا پایان شان به ربودن نیِ گرو شناخته شود"(شعرشان به یک سبک نیست که بتوان مقایسه کرد)" اگر ناگزیر بوده و چاره نباشد جز برتری دادن، "پادشاه گمراه"(امرء القیس) برتر است!"(حکمت۴۵۵)
حضرت اینجا صریحا با لقب "المَلِکُ الضِّلِّیل" مضمون اشعار امرء القیس را تباهی و گمراهی می داند اما به لحاظ صنعت ادبی، "اشعر الشعراء" می شمارد!
• برتری هنری فیلمی با صحنه های خلاف عفت و حتی نقد مذهب اگر واقعا هنری باشد!(۱)، درون یک نظام ارزشی دیگر چیز عجیبی نیست و اسلام هم با آن برتری مشکلی ندارد! (با نظام ارزشی اش در نزاع فرهنگی است)
• لکن تمام فرق در نکته دیگر است که #زر_امیر_ابراهیمی را از امرء القیس جدا می کند:
امیرالمومنین(ع) در همان گردهمایی معیار انتخاب خود غیر از صنایع ادبی را چنین بیان کرد: "ولکن ان یکن فالذی لم یقل عن رغبه و لا رهبه: اگر بنا شود انتخابی صورت گیرد برترین آنها کسی است که نه به دلیل رغبتی (مالی و...) و نه از ترس کسی، شعر سروده"(شرح ابن ابی الحدید ج۲۰ص۱۵۳ ذیل همان حکمت۴۵۵) یعنی امرء القیس ولو اشعارش تباهی است و فقط به لحاظ صنایع ادبی قابل تقدیر است اما همان اشعار را به سفارش کسی و به رغبت متاعی نسروده بود! آزاد از رغبت و ترس سروده و قصیده اش جزء ۷معلقه به کعبه در جاهلیت شده بود. از این غیر ایدئولوژیک تر؟: فقط هنرِ آزاد!
🔅 فرق زر (زهرا) و فیلم عنکبوت مقدس با امرء القیس و معلقه اش، نه پورن آن است نه نقد مذهبش، سفارشی بودن و غیر آزاد بودنش است.
• دستگاه داوری آن(#جشنواره_کن) نه صرفاً بررسی هنری می کند و نه حتی هنر برای هنر را معیار می نهد؛ بلکه کاملا سیاسی و ایدئولوژیک برترهای خود را برمی گزیند. جزیی از پروژه ایران و اسلام هراسی را پیش می برد و از اینجا هنرمندان را به نخل طلایش رغبت و از هو شدن در رسانه های وابسته اش رهبت و ترس می دهد. از نقد ادبی و هنری مذهب به توهینِ مقدسات یک ملت می کشاند!
• چنین رغبت و دوستی ای را قرآن، "بیت عنکبوت" و "اوهن البیوت"(سست ترین خانه) می خواند: "مثَل کسانی که غیر خدا برای خود اولیاء گرفتند مثل حال عنکبوت است که با تارهایش خانه ای ساخت! ای کاش می دانستند که سست ترین خانه ها، خانه عنکبوت است"(۴۱/عنکبوت)
...................................................
۱. تنیدگی فرم و مضمون و اسلامی شدن یا نشدن سینما بحثی است که جای خود باید بررسی شود. همچنین نمره هنری فیلم عنکبوت مقدس نزد منتقدین حتی اروپایی چند است؟ و آیا همه انتخاب بخاطر جهات سیاسی است یا چیزی از هنر هم در آن است؟ نیز مجال و حرفه دیگری طلب می کند.
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۹
☑️ @m_ghanbarian