eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ناز و نیاز6 مناجات الشاکرین.mp3
9.74M
🍀ناز و نیاز 🔺شرح مناجات خمسه عشر 6⃣ مناجات ااشاکرین ☑️ @m_ghanbarian
🍀ناز و نیاز 🔺شرح مناجات خمسه عشر 6⃣مناجات الشاکرین _______________________________ 1⃣سرما خوردگی روانی 🔴امروز افسردگی خفیف روانی به اندازه سرما خوردگی جسمانی شایع است. 💠برخی از علائم آن: ▫️هرروز احساس غمگینی، پوچی و بی خاصیتی ▫️کاهش علائق و احساس لذت نسبت به فعالیتهای روزمره. ▫️احساس بی ارزشی یا گناه افراطی ▫️کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بلا تصمیمی تقریبا در هر روز. ▫️خستگی شدید روزانه. ▫️فکر خودکشی یا فرار از مسئولیت ها و... ☑️ریشه عمده ی این ناهنجاری های روانی افکار و احساسات منفی است: 🔘همه چیز را سیاه دیدن ، عینک بدبینی داشتن ، مبالغه در بدی ها و درشت نمایی مشکلات و بی توجهی به جهات مثبت و برچسب منفی به خود زدن مثل با زنده ام ، بی عرضه ام و ... و احساسات منفی خود را مساوی با واقعیت گرفتن و امثال این افکار و احساسات منفی علت پیدایش آن است. 2⃣مدیتیشن شکر! 🔴متأسفانه علوم انسانی سکولار شده اند. تکنیکهای درمان برای یک مسأله روحی-روانی منفک از اعتقاد است. یعنی چه هندو و چه بی دین چه مسلمان یک راه حل برایشان ارئه می شود و این هم حُسن علم گرفته می شود! 🔶در حالیکه چگونه اعتقاد_که عنصر اصلی روح ماست_هیچ اثری در هنجار های ما ندارد؟! 💠راه حل امام سجاد(ع) برای چنین عارضه هایی ایجاد حس و حال شکر است این چاره اصلی افسردگی و دهها عارضه دیگر است و شکر نیاز مند به اثبات خدا و ایمان به اوست و فاقد ایمان نمی تواند بهره وافر آنرا ببرد. 3⃣سه گام ایجاد حالت شکر 3⃣-1⃣یقظه شکر 🔸شده چیزی گلویت بپرد نفس تنگ شود تا آستانه خفگی؟! وقتی از مرگ نجات یافته تنفس تازه می کنی یقظه شکر همانجاست! 🔸نفس بهترین چیز در عالم احساس می شود و خدای مهربان قدر دانی می شود. 🔸اگر تشنگی مفرط هم بیابی و به نوشیدنی ها برسی سراغ آب می گیری و می بینی طعم حیات دارد و ... 🔸از یک آزمایش مشکوک وقتی ترس بیماری خطرناک وجودت را می گیرد و بعد با آزمایش های دقیق متوجه می شوی سالم هستی همان احساس خوب شکر را می یابی! 🔶تا حالا دقت کردی چرا این حال خاص شکر گزاری وقتی در پس این حوادث پیدا می شود؟! 🔸دلیلش وفور نعمتها و تداوم و استمرار و پی در پی بودن آنهاست آنقدر که مجال شکر نمی گذارد!: 🔶"خدایا پیاپی آمدن کرمت، برپا داشتن شکرت را از یاد من برد! فراوانی بخششت مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت مرا از یاد اوصاف نیکت باز داشت و پشت سر هم رسیدن نعمت هات مرا از گسترش خوبی هایت درمانده نمود" 3⃣_2⃣درک تقصیر خود در شکر واضح میبینی از خدا عقب مانده ای! خدا منتظر شکر فراموش شده ات ننشسته و پیاپی نعمت هایش را فرستاده. راستی همه ی ما سرطانی متولد می شویم و خدا برخی را شفا می دهد یا بر عکس؟! پس چرا برای شفای دائمی تشکر نداریم؟! 🔷این اظهار رکن دیگر حالت شکر است: 🔹"این است جایگاه آنکه به برازندگی نعمت های تو و در برابر آن به کوتاهی خود اعتراف دارد و به زیان خود و سستی در بندگی و هدردادن نعمتها گواهی می دهد و تویی دلجو، مهربان ، نیکوکار و کریم"... 🔷الهی تصاغر عند تعاظم الائک شکری و تضائل غی جنب اکرامک ایای ثنائی و نشری: 🔹خدایا در برابر بزرگی نعمت هایت ، سپاسم کوچک می نماید و در کنار اکرامت بر من ستایش و گزارشم از آن خود را پست و ناچیز نشان می دهد" البته اشکال ندارد بلکه زیباست که در همین حال تقصیر هم آرزوها و خواسته هایت را بخواهی و امام نعمت ها را بخواهی... 3⃣_3⃣خود را غرق نعمت ببین و شعر بگو. 🔷اگر دو قدم قبل را خوب برداشته باشی الان باید وفور نعمت ها را یافته و خود را غرق نعمت ها و احسان ببینی و اینقدر که شکفته شوی و رقصی زیر پوستت بیاید و شعرت بیاید: 🔹"نعمت هایت از انوار ایمان زینت هایی به من پوشاند. 🔹لطایف نیکی ات خیمه هایی از عزت بالای سرم افراشت. 🔹عطاهایت گردن بندهای زیبنده ای به گردنم افکند که هرگز باز نشود..." 💠برای پیشگیری از افسردگی ها اقلاً هفته ای یکبار حالت ویژه شکر را برای خود و خانواده ات تدارک کن و خدایت را سپاس بگو! ☑️ @m_ghanbarian
❇️ ستیز لاکچری ها! (چکیده سخنرانی اعیاد شعبانیه ۹۷ شیراز/ جلسه 1⃣) 🔶قرآن در سوره قصص از "بغی قارون" و "خروج در زینت او" می گوید. یعنی تجاوز و ستیزی بدون خونریزی و با ! امام سجاد(ع) هم میفرماید: "ای مومنان مصیبت شما طاغوتهای از اهل رغبت به دنیا هستند که به دنیا مایلند و مفتون آن شده بدان روی آورده اند"(أمالی/مفید/ص۱۱۷). این چه معمایی است؟ "طاغوت اقتصادی"، "قارونها"، "مترفین"، "مرفهین" و "لاکچری ها" چگونه به ستیز با مردم می آیند؟! دارندگی است و برازندگی! دارند، کیف اش را می کنند چرا این بغی باشد؟! اینکه یکی در دارایی اش غلط بزند(مترف) یا مانور تجمل در مصرف دارایی اش بدهد، را قرآن چرا "بغی و تجاوز" خوانده است؟! 🔶توجه: در سیاسی میگویند لاکچری لایف و زندگی لوکس عمدتا در این سه طبقه پیدا میشود: 1⃣ستاره های سینما و موسیقی و فوتبال 2⃣صاحبان ثروت بادآورده 3⃣قاچاقچیان. جامعه ای که رکود اقتصادی دارد و چرخ تولید لنگ است، بنظرتان اگر مدیر تولیدی رقم میلیاردی ای داشته باشد، پورشه می خرد تا بچه اش دور دور کند یا تولید کارخانه اش را احیاء میکند؟! پس معلوم است پورشه سوارها عمدتا تولید کنندگان و صاحب سرمایه های در چرخش نیستند اگر از ستاره ها نباشند عمدتا از دومی ها هستند. 🔶ضرر اول ها به جامعه: اداری و اقتصادی قرآن ۸بار از اتراف و لاکچری لایف مذمت کرده است. کسی که شاهانه خرج میکند باید بی حساب هم کسب کند. کسب بی حساب -بخصوص در وضع اقتصادی غیر مطلوب- از طریق قانونی و اخلاقی نیست. با کارچاق کنی و پارتی بازی، جعل سند و فریب و اختلاس و...است. پس این تیپ اولین ضربه خود را به نظام اداری و روال اقتصادی کشور میزنند. نمونه ای تابلو شده، صرفا از باب مثال: اولین کسی که چک بلا محل در ایران کشید گوگوش خواننده زمان طاغوت بود. لاکچری ای که شاهانه میخرید و چک میداد تا بعدا وصول شود. تحقیق کنید هم اساتید اقتصاد و هم حقوق به این مساله صحه نهاده اند که این رویه از او شروع شد. حتی سال۵۵ قانون چک به نفع این رویه تصحیح شد که چکی که سفید امضاء یا مشروط است پیگرد کیفری ندارد معروف شد به قانون گوگوش! رویه، به بحران رسید. اصلا خلاف فلسفه چک است! چک بجای پول نقد داده میشود که برود وصول کند اگر به ازاءاش پولی نباشد این خلق اعتبار فاجعه بار است. لاکچری های الان بدترند حالا اعتبار چند ده یا چند هزار میلیاردی میگیرد پس نمی دهد. بدهکاران بانکی را نگاه کنید اقلی تولید کنندگانند اغلب یا ستاره ها و حواشی فوتبال اند یا نوع دوم. خوش حسابش آن اعتبار را در بانک دیگر یا بخش دلالی بازار گذاشته، قسط بانک اول را -که با سود نازل است- می دهد! با این پولها پورشه سواری و لاهی کشی می شود. 🔶ضربه دوم لاکچری ها به نظام جامعه است: این کاری تر و مخرب تر است. آیه ۷۹قصص میگوید در مقابل مانور تجمل قارون، کسانی که زندگی دنیایی را دوست داشتند می گفتند: یالیت لنا مثل ما اوتی قارون: کاش به ما هم مثل آنچه به قارون داده شده می داد! انه لذو حظ عظیم: او چه کیفی می کند! همین "ای کاش" پدر نظام اخلاقی را در می آورد. هنوز فرمول همین است برای توسعه اقتصادی بنگلادش آمدند، اول تجویزشان ویدئو بود! زندگی های قارونی را ببینند تا بگویند: ای کاش... بعد شروع می شود. بعد دیگر برای آن مقدار مصرف کردن باید صبح تا شب کار کرد، حلال و حرام را قاطی کرد و یکسره هم و غم خود را پول قرار داد. دو چیز یکباره فوت میشود: 1⃣رسیدن به خود: توجه به فضایل، علوم نافع، ارتباط با خدا و... 2⃣نیکوکاری و کارهای تبرعی: دیگر چرا رایگان بخشی؟ از همه چیز پول میگیرد و فقط کاری میکند که پول داشته باشد! آیا این از بین بردن تمام نظام اخلاقی جامعه نیست؟ حالا معلوم شد چرا لاکچری ها را قرآن اهل بغی می شمارد؟ 🔶مقابله با قارونها، با نمادهایی مثل امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و ابالفضل(ع) در جامعه است. دقیقا مقابل آنها به سادگی و زندگی در حد متوسط بسنده و همه وقت و کار خود را در همان دو قسم مصرف می کنند: توجه به خود و رابطه با خدا/نوع دوستی و خدمت رایگان. امام سجاد شبانه روزی ۱۰۰۰رکعت نماز می خواند. ۱۰۰خانواده را هم تحت پوشش داشت. شبها از دسترنج خود انبان میگرفت و در خانه از کار افتادگان میرفت. خودش و پدرش سید الشهدا از این مداومت شانه شان اثر زخم کهنه برداشت. می نویسند هیچ مالی به حسین(ع) نمی رسید مگر اینکه بین محرومان تقسیم میکرد.(ر.ک:راه روشن ج ۴). ابالفضل و علی اکبر هردو این سیره را داشتند که شب بر کوهی آتش می نهادند تا جاماندگان و در راه ماندگان پیدایش کنند. و رایگان سر سفره هرشب آنان بنشینند. آیا نمی توانستند این خرجها را پس انداز و زندگی لوکس تری برای خود بسازند؟ تکثیر این الگوها در جامعه راه مقابله با بغی قارونها و ستیز لاکچری هاست. ☑️ @m_ghanbarian
❇️ ستیز لاکچری ها (چکیده سخنرانی اعیاد شعبانیه ۹۷ شیراز/ جلسه2⃣) 🔶 در فرهنگ قرآن "بغی" خوانده میشود. روایات "مانور تجمل" مشروط به تهاون به مردم و حقوقشان و تحقیر آنان را ملعون میخوانند(روضه المتقین ج۹ص۳۵۷) فقهاء نیز فتوای به حرمت آن دارند. رهبری ۷۷/۱۲/۴ پیدایش این طبقه جدید را مساله اصلی و خطر اصلی خواندند. و این سالهای اخیر از های پایتخت، هشدار دادند 🔶چنانچه گفته شد این سبک زندگی کمتر در کارآفرین ها و سرمایه های در گردش و بیشتر در ستاره ها(سینما، فوتبال، موسیقی یا حتی مذهبی!) و صاحبان ثروت بادآورده پیدا میشود 🔶لاکچری لایف و مانورهای تجمل غیر از فساد اداری و اقتصادی جامعه،موجب زوال نظام اخلاقی جامعه میشود. مانور تجمل آنها، میل به دنیا و رویاهای قارونی بشر غیرمهذب در هم گره خورده، "یا لیت" و ای کاش ی میسازد که همه جامعه را پی کار بیشتر برای مصرف بیشتر و زندگی لوکس تر می دواند. دیگر نه وقتی برای خود و خدا میماند و نه برای نیکوکاری ورسیدگی به هم نوع 🔶راه مقابله: جلوه ی ثواب الله در جامعه راه مقابله اسیدپاشی روی ماشینهای لوکس و زدن لاکچری ها نیست. راه همان است که دارایان علم(الذین اوتوا العلم) در مقابل قارون زدگی جامعه خود گفتند: "ویلکم ثواب الله خیر...: وای برشما ثواب الهی برای مومنان و آنان که عمل صالح انجام می دهند بهتر است"(۸۰/قصص) ثواب الله همان پاداش الهی در مقابل است. اعمال تبرعی، اعمال دلبخواه و رایگانی است که به قصد قربت انجام میشود. این جلوه ها را مقابل مانور تجمل قارونها و لاکچری ها باید در جامعه به رخ کشید 🔶لازمه شیوع ثواب الله و کارهای تبرعی: "اجمال در طلب رزق" مرحوم کلینی در کافی(ج۵ص۸۰تا۸۳) ۱۱روایت در بابی بنام "الاجمال فی الطلب" آورده است. ۴روایت این عبارت را دارد: "أجملوا فی الطلب: در طلب رزق و روزی نیکو و به اجمال بسنده کنید"(دو روایتش صحیح السند است) 🔶معیار اجمال در طلب: در همین باب روایتی از امام صادق(ع) است: "باید در طلب معیشت بالاتر از کسب کسی باشی که کار را ضایع میکند و مادون کسی که در طلب مال حریص است، راضی به دنیا و مطمئن به آن است. خود را از چنین تیپی تنزل بده به یک منصف عفت پیشه(که حرام نمیخواهد) و از جایگاه آدم سست و ضعیف(بی عرضه) بالاتر باش..." همینقدر دنبال پول درآوردن باش بقیه را خرج خود و خدا و نیکوکاری کن 🔶اگر دستور "اجمال در کسب مال است" پس چرا از تجمل گفته اند؟! ان الله یحب الجمال و التجمل! جواب: در همین روایات جمال را مقابل، "البؤس" و تجمل را مقابل، "التباؤس" قرار داده اند. خدا جمال و تجمل را دوست دارد و این دو را دشمن می دارد(ر.ک:کافی ج۶باب التجمل واظهار النعمه) تبأس یعنی کردن، گریه و زاری از فقر، خود را ذلیل کردن. جمال و راحتی و تجمل و خود را به زیبایی زدن را دوست دارد 🔶دقت: تجمل در عربی غیر از تجمل در فارسی است! درفارسی یعنی اسباب و اثاث لوکس داشتن، جمع آن تجملات است. همین لاکچری لایف که محل بحث است. اما درعربی یعنی آراستگی لذا با فقر هم میسازد. یک پیراهن دارد اما نظیف و اتو کرده، میشود تجمل. لذا در فقه(باب زکات) دارند که زکات چارپایان را به "ذوی التجمل من الفقراء" بدهید یعنی فقیری که ظاهرش آراسته است واظهار نداری نمیکند ولو محتاج است. صاحب وسائل الشیعه در جلد۵ بابی بنام "استحباب آشکار کردن بی نیازی -ولو واقعا نباشد- وقتی که گمان فقر به او می برند" دارد. از قضا روایتی آورده که از شدت حال ظاهری امام سجاد(ع)برخی گمان فقر بردندو پچ پچ در مدینه افتاد که حضرت فقیر است امام ۱۰۰۰درهم معین و به آنان فرستاد وگفت این زکات من است! ببینید اجمال در طلب دارد، متوسط به پایین زندگی میکند ولو دارد. آن مازاد را نه پس انداز میکرد نه لوکس می گشت با آن کارهای تبرعی میکرد. سراغ محمد بن اسامه رفت که مریض بود او از قرضی که توان پرداختش را در این وضع نداشت گریست فرمود چقدر است؟ گفت ۱۵۰۰۰دینار(نزدیک ۱۵۰۰۰سکه بهار آزادی!) فرمود:برعهده من! با این پول چقدر میشد زندگی را لوکس کرد؟! اما نیکوکاری میکند. این موج نیکوکاری در جامعه پدید می آورد. وقتی کسی رابا ماشینت رساندی و جای پول گرفتن یک صلوات گرفتی او هم جای دیگر چنین میکند وزنجیره ادامه می یابد. این سد اصلی مقابل قارونها و لاکچری هاست 🔶از ائمه یاد نگرفتید اقلا از کارآفرینان و ثروتمندان(با سرمایه در گردش) یاد بگیرید. "وارن بافت" جزء دو سه سرمایه دار اصلی دنیاست اما خانه اش را از ۱۹۵۷ تاکنون عوض نکرده وماشین قدیمی اش را سوار میشود شعارش "من سادگی را بیشتر می پسندم" است. 🔶نیازهای زندگی ات را در حد متوسط فهرست کن برای "خرج" آن ببین چند ساعت کار لازم است.مابقی "برج" است یعنی پولهایی که صرف غیر ضروری وتجملات میکنیم. قرار بگذار "برج" را حذف و پول و وقتش را صرف نیکوکاری کنی ☑️ @m_ghanbarian
ستیز لاکچری ها1.mp3
11.31M
❇️ستیز لاکچری ها جلسه اول اعیاد شعبانیه۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
ستیز لاکچری ها2.mp3
12.3M
❇️️ ستیز لاکچری ها جلسه دوم اعیاد شعبانیه۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
👇مطلب مرتبط با ستیز لاکچری ها👇
💎علی(ع) و بغی قارونی! (سخنرانی شب میلاد امیرالمومنین(ع) ۹۷/۱/۱۰) ✅ سوره قصص چشم ما را به حقیقت تازه ای باز میکند: بغی ! بغی یعنی تجاوز و تعدی. صورت سیاسی اش را میشناسیم: شورش و آشوب طلبی و... اما قرآن از نمونه دیگری حرف میزند: ان قارون من قوم موسی فبغی علیهم: قارون از قوم موسی -نه فرعونها- بود که بر آنان بغی کرد! یا میفرماید: فخرج علی قومه فی زینته: بر مردم خروج کرد در زینتهایش! یعنی خروجش با شمشیر نبود با و به رخ کشیدن گنجهایش بود! او عده و لشکری نداشت(۸۱قصص) خون کسی را هم نریخت اما قرآن او را میخواند. این بغی را باید شناخت. ✅ باغی اقتصادی را در دو مرحله و صورت باید بررسی کرد: 1⃣مرحله جمع آوری و تکاثر ثروت 2⃣مرحله مصرف ثروت و اتراف و اسراف او. فعلا با مرحله دوم کار داریم: آیا مانور تجمل حرام است؟! ✅روایات: 🔺۱.روایت صدوق در الفقیه ج۴ص۱۱تا۱۳ (معروف به نواهی): در این روایت -که منشأ فتوا هم شده- دو فقره مربوط به بحث است: الف)کسی که بنایی از روی ریا وـخود نمایی بسازد. که پیامبر فرمود به طبقه هفتم زمین که آتش است حمل میشود و طوقی در گردن صاحبش میشود. پرسیدند: چگونه بنایی ریایی میشود؟ فرمود: وقتی زیاده از کفایت و برای برتری جویی بر همسایه و مباهات بر برادران باشد! ب)نهی از پوشش برای تفاخر که فرمود: هرکس لباسی بدین منظور بپوشد خسف به جهنم شده و قرین قارون قرار میگیرد. 🔺۲.روایت صدوق در عقاب الاعمال ص۲۵۵از امیرالمومنین(ع): هرکس چیزی برای مفاخره بسازد خداوند سیاه محشورش میکند. ✅فتاوا 🔺شیخ حرعاملی در جلد ۵وسائل ص۴۳عنوان باب را "تحریم الاختیال و التبختر" نهاده است. 🔺کاشف الغطاء در کشف الغطاء(ج۳ص۳۳و۳۴) در لباس و آنچه شبیه آن است(فرش و حال و مال و...) در قسم حرام آنها از جمله این را میشمارد: "لباس التبختر و الخیلاء" و به همان احادیث اشاره میکند. 🔺سید جزایری در التحفه السنیه(خطی) ص۲۴ (ر.ک:الجامع للشرایع ص۶۳۴) و محقق اردبیلی در زبده البیان (ص۴۰۸) حکم به حرمت دارند. 🔺آیت الله سیستانی در الفتاوی المیسره ص۳۸۵ و حواریات الفقیهه ص۳۲۰ و۳۲۱ ✅شرط حرمت مانور تجمل 🔹در صحیحه عمر بن یزید هست که به امام صادق(ع) عرضه میدارد: من غذای خوب میخورم و عطر خوب میزنم و مرکب خوب سوار میشوم غلام هم دنبالم روان است آیا چیزی از تجبّر در اینها هست که ترکش کنم؟ امام سرش را پایین می اندازد و سپس میفرماید: جز این نیست که جبار ملعون آن است که غمص الناس کند و حق را نشناسد! عمر میپرسد حق را میشناسم، غمص الناس چیست؟ میفرماید: کسی که مردم را تحقیر و بر آنان تکبر کند(الکافی ج۲ص۳۱۱) 🔹معانی الاخبار غمص الناس را به تهاون به مردم و حقوقشان معنا میکند. فقط یک نیت نیست، حرکت بگونه ای باشد که حقوق مردم ضایع شود (در مواجهه علی(ع) توضیح خواهد یافت) ✅مسأله دیگر: حکم تحسین و تعظیم این قارونها؟ 🔹رسول الله(ص) فرمود هرکس صاحب دنیایی را تعظیم و او را بخاطر طمع به دنیا دوست بدارد خداوند بر او غضب کرده و در درجه او با قارون در تابوتی در پایین جهنم قرینش میکند!(وسائل ج۱۷ص۱۸۱) فقها فتوای بر حرمت تعظیم و تکریم اینها دارند. متاسفانه خوی قارون پرستی در مستضعفین بسیار است. ✅علی (ع) و بغی قارونی نامه های ۳ و ۲۱ و ۴۰ و ۴۱ و ۴۵ و ۷۱ نهج البلاغه در اینباره است. 🔹نامه ۳ درباره خانه ۸۰دیناری شریح قاضی اوست. امام هم قباله ای برای آن خانه مینویسد خواندنی: خریده از مرده، یک طرفش آفات و بلاهاست یک طرفش مصیبتها و طرف سومش هواها و هوسها و چهارمش شیطان گمراه کننده... 🔹نامه ۷۱ درباره منذر بن جارود است. قارون صفتی که در شمارگان کارگزاران علی قرار گرفته است. دو برد گران قیمت میپوشید و از روی خود پسندی دائم چپ و راست خود را نگاه میکرد و کفش هایش را فوت میکرد! به او مینویسد: اگر آنچه از تو برایم نوشته اند درست باشد شتر خانواده و بند کفشت از تو بهتر است! این بهترین مواجهه با این تیپ آدمهاست یاد بگیرید و عمل کنید. 🔹در نامه ۴۵ از فرماندار دیگری سخن است که خود ندارد اما سر سفره دارایان میرود و در مانور تجمل آنها شریک است: ای پسر حنیف خبر یافتم که یکی از جوانان بصره تو را به مهمانی خوانده و تو نیز بدان جا شتافته ای. سفره ای رنگین برایت گشوده و ظرفهای پیاپی طعام برایت آورده گمان نمیکردم بر سفره ی کسی بنشینی که نیازمندشان را به جفا می رانند و توانگرشان را به آن فرا میخوانند! ببینید این معنای غمص الناس است. فقط نیت تفاخر و...نیست همین لژ نشینی خود آن را مصداق تکبر ملعون میکند 🔹امروز در جامعه و حکومتمان هم مثل منذر داریم هم مثل ابن حنیف که عذر می آورند مال ما که نیست دعوت بودیم! سوارمان کردند! هدیه دادند! و... وظیفه دارید کلمات علی را بر اینان بخوانید. حتما توجیه میکنند توصیه میکنم بحث را که بی ثمر دیدید محترمانه بگویید: ولی قانع نشدم! ☑️ @m_ghanbarian
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن17.mp3
9.95M
💠طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن موضوع سخنرانی استاد قنبریان ظهر های ماه رمضان 1437 🔴جلسه هفدهم : گروه های معارض @m_ghanbarian
💠طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن-جلسه هفدهم "گروههای مُعارِض" در این مبحث به بررسی گروههایی میپردازیم که با پیامبران و پیام توحیدی آنان مبارزه میکنند. 🔆 وقتی شعار توحید،همه ی زندگی فرد و اجتماع را در برمیگیرد باید انسان از خود بپرسد این پیامِ پاکیزه ی متناسب با فطرت را چه مرضی در کار است که افراد و جوامعی در طول تاریخ از پذیرفتن آنها سرباز زده اند. ✳️ مقام معظم رهبری در این باره که جامعه ی توحیدی،جامعه ای بی طبقه است،میفرمایند: اساساً در اسلام فرض نشده که حالتی پیش آید که فردی بدلیل ضعیف و ناتوان بودن،نتواند حق مشروع خود را بگیرد. 📌 پیامبر ص فرمودند:مقدس نمی شود(آراسته به فضائل نمیشود،به کمال نمیرسد)امتی که ضعیف در آن نتواند بدون لکنت زبان،حق خود را بگیرد. ✳️ بعنوان مثال اگر فرزندی در خانه تقاضای غذا داشته باشد،آیا با تردید و دلهره به آشپزخانه میرود یا کسی به او نگاهِ چپ میکند؟ ⚠️ درجامعه ی توحیدی هم مانند همین مثال، همه ی افراد باید بتوانند آزاد و بدون واهمه حقِّ خود را طلب کنند و حق را بگیرند.این وعده ی پیامبران بوده است و در هر مقطعی که مجال یافته اند،آنرا عملی کرده اند. ____________________________ 📌جامعه ای که دین اسلام میخواهد بسازد، جامعه ای است که در آن قلدر مآبی و تجمع ثروت در کنار محرومیت نیست. امام علی ع:یک نعمت وافری را جایی ندیدم جزآنکه کنار آن حقی تضعیف شده بود. ❓این نغمه ی آسمانی توحید را که رشحه هایی از آن در روی زمین انجام شده و خاطرات آن در حافظه ی بشریّت مانده و حتی غاصبان آن هم نتوانستند یک شبه آنرا مُندَرِس کنند،مردم با آن چه مشکلی داشتند که آنرا نپذیرفتند؟ 🔹 ۴ طیف با پیامبران و پیام توحیدی آنان مبارزه میکنند: 1⃣طاغوت:راس مخروط حکومت که در مقابل خداوند،قد عَلَم میکند و میخواهد لاالهَ الّااللّه در جامعه تحقق پیدا نکند؛اولین کسانی که با پیامبران مبارزه میکنند همین ها هستند که با اختلاف طبقاتی زنده اند.فراعنه ها و نمرودها هستند،جنود دارندو قرن ها تعارض کرده اند،اینها سرمایه های بشر را بلعیده اند. 2⃣ثروت اندوزان:قارون ها خداوند متعال میفرماید:«ما در هیچ شهری،هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه مرفهین شهر از اطاعت،سر باز زدند.» 👈مُتْرَفین:مرفهین،مُتْرَفْ یعنی مبتلا به تٌرْفْ= سرخوشی افرادی هستند که خوشی زیر دلشان زده(دارندگی و برازندگی) 🔴همیشه مبارزه با توحید،یک مبارزه سیاسی بوده است نه اعتقادی،هیچ کس علیه توحید، حجتی نیاورده است فقط منافع در خطر بوده که درآخر گوینده( پیامبران)را زیر سؤال برده اند نه مسئله ی توحید را؛به گوینده نسبت دیوانه، شاعر و ساحر دادند ولی اصل مسئله ی توحید را نتوانستند زیر سؤال ببرند. 3⃣مَلَعْ : هامان ها مردان سیاسی که موقعیتهای بزرگ اجتماعی دارند،اینها شاید بزرگترین ثروتمندان جامعه نباشند اماکلامشان نفوذ بیشتری دارد؛امرشان مُطاع است. ✔️ مَلَعْ از یَمْلَعونَ الْعَیْن برمی آید و این عبارت یعنی کسانی که چشمها را پر کنند،چشمگیر، دلفریب. 4⃣ علمای درباری؛اَحٌبار و رُهْبان: مراد از اَحٌبار،علمای یهودی و مراد از رُهْبان، علمای مسیحی است و علمای درباری هم مربوط به مسلمانان است. رسول گرامی اسلام فرمود: دین خود را از مسلمانِ اهل کتاب نگیرید.یعنی امام جماعت نشوند چون دانسته یا ندانسته احکام را قاطی میکنند.کَعْبُ الْاَحْباراین یهودی مبلّغ احکام اسلام و مشاور عثمان شده بود.سخن همیشگی وی این بود که کسی که زکات مالش را داد،دیگر هرچه ثروت بیاندوزد متعلق به خود اوست. ✅نباید زمان که میگذرد قرائت عده ای از دین همان باشد که قرائت کَعْبُ الْاَحْبار و امثال او بود و ابوذر در تبلیغ این عده، آدمی تندرو، متعصب و انقلابی باشد که محکوم به تبعید یا خانه نشینی باشد. 🔰 این گروه که به ظاهر،سردمداران مذهب و در باطن، سردمداران مذهبِ خرافی هستند،دین مردم و به تَبَع آن عقل مردم را در دست دارند،اینها موجب شده اند که پیام پاکیزه ی انبیا در نزد و نظر مردم بشکند. ✅حضرت علی ع به این دلیل که نمیخواست عالمان جامعه ای که خود،حاکم آن بود،اَحبار و رُهْبان نشوند و وزرا و وکلا، هامان نشوند،برای اینکه قوم و قبیله اش،قارون نشوند،سخت میگرفت. ‼️نامه ۴۵ نهج البلاغه به عثمان بن حُنَیْف: ...آگاه باش که هرپیروی راپیشوایی است که بدو اقتدا میکندواز نور دانش او،روشنایی میگیرد،آگاه باش که پیشوای شما از این دنیا به دو جامه ی کهنه وازطعام آن به دو قرص نان بسنده کرده است،بدان که شما نمیتوانید چنین کنید و لیکن با وَرَع و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری نمایید،به خدا سوگند از دنیای شما زری نیاندوخته ام... ☑️ @m_ghanbarian
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 مدد امام زمان به فاتح لانه جاسوسی و بازی دراز ☑️ @m_ghanbarian