✍🏻 لوازم این نظر را آیت الله نمی پذیرد!
(صمیمانه با آیت الله محسن اراکی)
#صفحه_اول
• مقدمه
این طلبه کوچک هفته های قبل در بحث نقد و ابرام ها بر حکم محاربه و اعدام محسن شکاری و موج سواری بیگانه بر آن، ساکت بودم.
بیش از یک ماه پیش تر و در اول شروع دادگاه ها یادداشت کوتاهی، درباره مجازاتهای محارب و فحّاش با دو واسطه برای رئیس قوه قضائیه فرستادم -که نمیدانم به دستش رسید یا نه؟- و دیگر ساکت ماندم.
سخن اخیر استاد معظم آیت الله اراکی -که از حکم محارب و مفسد فی الارض به بغی هم ارتقاء دادند و تقریبا همه حاضران در اغتشاشات را شامل کردند- ناگزیرم کرد فقط دو پرسش از لوازم نظرشان بپرسم؛ که بعید می دانم دو لازمه را بپذیرند.
• لازمه اول: جواز کشتار خیابانی!
به پایان خطبه۱۷۲ نهج البلاغه درباره باغیان جمل استناد کرده اند که حضرت فرمود:
"به خدا سوگند، حتی اگر به یک نفر از مسلمانان دست می یافتند و او را به عمد و بی هیچ گناهی می کشتند، کشتن همه آن لشکر (ذلک الجیش) برمن حلال بود، زیرا همه آنان در کشتن آن مرد حضور داشتند و این جنایت را منکَر نشمردند و به زبان و دست از او دفاع نکردند".
نتیجه گرفته اند:
"طبق این فرمایش امیرالمؤمنین؛ جمعی که برای براندازی قیام میکنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی میکنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمیکنند شریک جرم و باغی به شمار میآیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است."
بر قتل، جرائم دیگر مثل سوزاندن و نا امن شدن خیابان برای مغازه داران و تردد خانمهای چادری افزوده و بر عنوان افساد فی الارض و محارب هم عنوان بغی را افزوده اند و نتیجه گرفته اند:
"باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام میکند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم(ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد"
yun.ir/cmae9f
⬅️ سلمنا که بغی اعم از خروج بر معصوم و شامل دوره غیبت هم بشود۱؛ لازمه عنوان بغی را پرسش دارم:
❓اگر جمع های اغتشاشگران (حاضر و مجرم)، صدق عنوان "جیش" در این خطبه و "فئه" در کلمات فقهاء می کند؛ لازمه اش در چنین ارتکاب مشهودی چرا مثل همان جمل نباشد؟! چرا محاکمه و دادگاه؟! در همان معرکه(خیابان) چرا به جرم بغی کشته نشوند؟!!
مگرحضرت امیر(ع) اهل جمل را شناسایی و شبانه دستگیر و بعدا برایشان دادگاه تشکیل داد؟!
اگر شرکت در چنین تجمعاتی که افرادی در آن محاربه می کنند، در حکم بغی؛ و آن اجتماع، بمثابه جیش و لشکر باغیان جمل است؛ پس آیت الله بپذیرد نیروی نظامی-انتظامیِ نظام پس از یکی دو بار هشدار و ابلاغ با بلندگو، دستور آتش دهد و مثل جمل در همان معرکه آنها را بکشند!
از اجرای حکم خدا هم به اتهام ژاله سازی و برچسب ۱۷شهریور پهلوی شدن نترسد! چون حتما ایشان جواب دارد که آن خروج بلکه اعتراض علیه جائر بود و این خروج علیه عادل!
❓اینرا طلبه ای در فیضیه می تواند پلاکارد کند اما آیا آیت الله چنین لازمه ای را می پذیرد؟!!
رهبران انقلاب البته در ۴دهه گذشته قطعا خوانشی که چنین لازمه ای داشته باشد نداشته اند.
❗️اگر در رصد اطلاعاتی بودن و به تعبیر فقهاء "در قبضه ی امام بودن"، بی نیاز از اقدام در صحنه دارد؛ که باید گفت با این فرض (در قبضه بودن و جدا نشدن از مردم با رفتن به بیابان یا گرفتن یک شهر) اصلا حکم بغی درباره شان منتفی است: "و حکی عن الشیخ ایضاً و ابنی حمزه و ادریس، اشتراط الخروج عن قبضه الامام منفردین عنه فی بلد او بادیه فی جریان حکم البغاه اما لو کانوا معه و فی قبضته فلیسوا اهل بغی"۲
ادامه در صفحه دوم
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 لوازم این نظر را آیت الله نمی پذیرد!
(صمیمانه با آیت الله محسن اراکی)
#صفحه_دوم
• لازمه دوم: پذیرش حکمیت بیطرفان، بین ولایت و اغتشاشگران!
اگر حضور در بین اغتشاشگرانِ خیابان، بغی مثل جمل است و از نهج البلاغه می توان برای حکم بغی همه استفاده کرد، دعوت به حکمیت بین حکومت و باغیان را هم باید بر همان اساس پذیرفت!
حضرت امیر(ع) به همین باغیان جمل در نامه۵۴ فرمود: "وَقَد زَعَمتُما اَنِّی قَتَلتُ عُثمانَ، فَبَینِی و بَینَکُما مَن تَخَلَّفَ عَنِّی وَ عَنکُمَا مِن اَهلِ المَدینَهِ ثُمَّ یُلزَمُ کُلُّ امرِئً بِقَدرِ مَا احتَمَلَ: پنداشتید که من عثمان را کشتم، میان من و شما از مردم مدینه کسانی هستند که با من بیعت نکرده و به شما نیز یاری نرسانده اند، اینان داوری کنند تا هرکس به هر اندازه دخالت داشته، گناه را بر گردن گیرد"
یعنی بین آن امام معصوم و باغیان جمل مثل اسامة بن زید و عبدالله بن عمر و سعد ابی وقاص -که نه علی(ع) را پذیرفته اند و نه الان با باغیان اند- حَکَم شوند و هرچه حُکم کردند طرفین بپذیرند!۳
فقهای بزرگ شیعه هم در احکام بغات از حکمیت فرد یا جمعی بین آنها و امام سخن گفته اند.۴
(یجوز ان یستند الحکم الی الاثنین او اکثر مع ملاحظه الاجتماع بلاخلاف اجده فیه بل فی المنتهی الاجماع علیه)
آیا آیت الله این قسمت از احکام مواجهه با باغیان را هم می پذیرد؟! یا فقط کشتن همه، عمل به سیره علی(ع) است؟!!
آیا اگر معترضان در بدو امر پیشنهاد حکمیت کردند و حکمیت غیر شخص حاکم و نهادهای حکومتی (مثلا نهادهای بین المللی اسلامی یا حتی مرجعیت نجف) را بیان کردند، خود این پیشنهاد متهم به براندازی نمی شود؟!!
بسیار بعید می دانم آیت الله اصل چنین پیشنهادی را مسموع و براندازانه نداند!
❗️نهج البلاغه علی(ع) هم مثل ذوالفقارش، دو لب است؛ تیز کردن یک لبه آن و کُند کردن لبه دیگرش، انتسابش به علی(ع) را مخدوش می کند!
رهبران انقلاب اسلامی اگر در اعتراضات، حکمیت کسانی غیر از نهادهای قانونی را نپذیرفته اند؛ در مقابل معترضان خیابان را -ولو چیزی هم آتش زده و ناامنی موجب شده اند- باغی ندانسته اند.
• موخره
این قیل و قالها سر اعدام، در جمهوری اسلامی حکایت غریبی دارد. در جو انقلابی روزهای اجرا، سینه سپر دارد؛ ولی یکی دو دهه بعد در انتخابات ها و طلب رای از مردم هرکس گردن دیگری می اندازد و "آیت الله اعدام"، میشود یک فحش و کلی مربی بصیرتی برای اثبات نبودن در کمیته های سه نفره درست می شود!
نه در جو دادن های حزب اللهی، بیشتر از حکم خدا گفتن، انقلابی گری است و نه در میتینگ و ستادهای های انتخاباتی انفعال از حکم خدا و صرفاً تبرئه کاندیدای خود جوانمردانه است.
بهتر نیست همان قدر که حکم قطعی خداوند است اجرا و در جوانب یا تطبیقات مشکوک یا اختلافی، در دماء(کشتن) احتیاط کنیم و بعد همه محکم از کار دفاع کنیم؟!!
خدا را شکر امام بزرگوار و رهبر انقلاب بسیار حساب شده تر در این موارد حکم کرده اند:
- سال۶۷ امام خمینی در تطبیق حکم بغی بر زندانیان منافقین، باوجودی که بخاطر حملات گسترده منافقین به شهرهای مرزی، "شرایط رجوع به فئه" و تشکیلات کاملا سازمان یافته تا درون زندان داشت جدی می شد؛ به کمیته سه نفره توصیه احتیاط کرد. در تطبیق حکم، فقط هرکس بر همراهی با منافقین مصرّ بود و دونفر یا سه نفر از کمیته به این تشخیص می رسیدند، حکم اعدام درباره اش جاری می شد.
- رهبر انقلاب نیز حاضران در اغتشاشات اخیر را چند بار دسته بندی کرده اند و به همه حاضران حُکم -چه رسد به حکم باغی- ندادند: "کسانی که در خیابان فساد و تخریب می کنند و کردند اینها همه یک حکم ندارند" بعد برای جوانان هیجانی که جوانان و بچه های خودمان می خوانند، به تنبیهی بسنده و بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته راهم به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه به امنیت مطالبه مجازات می کند.۵
...................................
۱. بسیاری از فقهاء بغی را منحصر در خروج بر امام معصوم می دانند ر.ک: ریاض المسائل ج۸ص۲۴/ لمعه ص۸۳/جواهر الکلام ج۲۱ص۴۶/و...
۲. جواهر الکلام ج۲۱ ص۳۳۲
۳. https://b2n.ir/a36018
۴. فقهاء حکمیت خواهی یا پناه بردن به قرآن را فقط پس از جنگ و کثرت کشته و مجروح آنها، آنهم وقتی اول کار به آن دعوت شده و نپذیرفته اند، رد می کنند (تحریر الاحکام ج۲ص۲۳۵/ جواهر الکلام ج۲۱ص۳۲۶و۳۲۷)
۵. رک: سخنان ایشان در ۱۴۰۱/۷/۱۱و۱۴۰۱/۸/۱۱
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
13.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۱
• نهضت اسلام در یک کلام مقابل جاهلیت بود
• زن در همه جاهلیت ها، کالاست؛ یا کالای غارت که زن را عار و عورت (نقطه ضعف) می کند؛ یا کالای مصرف که او را اهل تبرّج می کند.
• نهضت اسلام برای این جاهلیت، زنی آورد بنام فاطمه(س) که نه عار بود و نه ابزار تبرج، نه کالای غارتی بود نه مصرفی؛ زن بود!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۲
• فاطمه، وارث خدیجه است؛ زنی که نه عار است و نه متبرّج؛ در شهر تجارت، یک تاجر موفق است. فاطمه، ارتقاء و تعالی خدیجه است.
°(در خطبه۱۷۲ حضرت امیر(ع) درباره زنی که در آیه۳۳ احزاب از تبرّج جاهلی نهی شده بود تعبیر عجیبی دارد: "به سوی جنگ بیرون شدند همسر پیامبر(ص) را مانند کنیزی که برای فروش به دنبال خود می کشانند با خود کشاندند!"
⬅️ تعبیر رسائی برای ادعای ماست: که زن در سیمای تبرّج هم کالاست اما کالای مصرفی!)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
23.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۳
• زهرا(س)، چادر نیاورد! چادر در عرب جاهلی و ایران هخامنشی هم بود!
• فاطمه(س)، خاستگاه پوشش را از عار و عورت(نقطه ضعف) بودن عوض کرد؛ پوشش را برای تشخص و عامل حضور انسانی زن در جامعه قرار داد.
• هر پوششی، حجاب نیست!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
21.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۴
• در همه جاهلیت ها زن، کالاست، کالای غارتی(جاهلیت اُولی)، کالای مصرفی(جاهلیت مدرن)
• درکش منوط به درک این زنجیره است:
- در دنیای کارِ دستی گذشته، مصرف تابع تولید بود. پس قناعت، یک ارزش می شد.
- در دنیای صنعتی و تولید انبوه، تولید تابع مصرف است؛ مصرف کن، تا تولید شود!
⬅️ مصرف، پیشران اقتصاد ⬅️ مصرف متجمل و لوکس، پیشران مصرف ⬅️ تبلیغات(پروپاگاندا)، در خدمت مصرف متجمل ⬅️ زن، هم مصرف لوکس، هم تبلیغ لوکس!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نامه ۱۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی به رئیس جمهور محترم در خبرگزاری ها و بخش های مختلف خبری صدا و سیما. این ویدئو مربوط به انعکاس این نامه در بخش خبری ۲۰:۳۰ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۳ می باشد.
همچنین خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نیز این نامه را منتشر کرده است.
لینک انعکاس خبر در خبرگزاری دولت (ایرنا): https://irna.ir/xjLkcx
@social_theory
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ هنجار سازی مترفین!
❓از کجا باید شروع کرد؟!
• آیه۱۶ اسراء فسق جوامع را سرریزِ شادخواریِ مترفین می خواند؛ که موجب هلاک اجتماعی میشود.
• دهه۷۰ تهاجم فرهنگی صرفاً برون زا قرائت شد و به سهم درون زایش در طبقه نوکیسه، کمتر توجه شد. طبقه برخوردار که زد و بند با برخی لابی های حاکمیت هم بلد است، سبک زندگی خود را می خواهد: اتراف و شادخواری با فسق و پرده دری تلازم دارد.
• #گشت_ارشاد هم در همان ناقص الخلقه بودن، این طبقه را در شاپینگ مال ها و مظاهر دیگر اشرافیت، کاری نداشت و دختران خیابانها و پیاده شدگان مترو را کار داشت!
• به اندازه ای که برخورد قضایی چاره است:
- مالک کافه های اشرافی پیتزا و بستنی طلا و... را در مالش، ممنوع التصرف کردن.۱
- مالیات بر اشرافیت (پنت هاوس ها، ماشین های چند میلیاردی و...)
- مقررات گذاری برای تبلیغات و کسب سلبریتی ها!
- و...
هم شرعی بود (برخی از قدماء هم فتوا داشت) و هم برخی در عرف دنیا نمونه دارد و هم برخی تا مرز قانونِ (البته بدون اجرا) در کشور رفته است!
❓شروع از اینجا شرعی تر است یا منع خدمات عمومی به مشتریان معمولی اما بی حجاب؟!!
• بدون عدالت اقتصادی و اقلش عدالت توزیعی با قله تراشی از مترفین، اینبار هم موج حجاب و عفاف به سرانجام نمی رسد!
................................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/703
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۵
• وقتی خواستند فاطمه(س) را ترور کنند!
• اگر فاطمه نبود حرفهای نهضت درباره زن، نسیه می ماند.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
چرا مردم یاری نکردند؟.mp3
4.76M
• تحجر اگر حکمران جامعه ای شود چیزی از جنس طالبان می شود. کتاب نظام امارت اسلامی نوشته قاضی القضات طالبان با مقدمه هبه الله آخندزاده رهبر طالبان، مانیفست حکمرانی این گروهِ به حکومت رسیده است.
• آنچه این روزها درباره منع زنان از کار و تحصیل در افغانستان می گذرد هم عمل به این کتاب است!
• در جای جای کتاب زن، ضعیف و جای او در خانه معرفی شده است(ص۸۰و۸۱). نظام ربّانی درباره زن، بودن در خانه و تولد فرزند و سرپرستی اطفال است(ص۱۵۱و۱۵۲). تعلیم زنان باید در خانه و توسط محارم باشد. اگر ناگزیر به خروج از خانه شد، معلم، زن باشد. اگر این هم میسر نشد، بایستی میان دانشجویان زن و معلم پرده ای باشد(ص۲۵۴و ص۲۶۲) نویسنده برای فتوای به حرمت اختلاط به این شعر فارسی هم تمسک می کند: "زبیگانگان چشم زن کور باد/ چو بیرون شد از خانه درگور باد"!
• نزدیک به این فتاوا در کنج حجره های ما هم پیدا میشود؛ لکن اسلامِ خمینی و متفکران انقلاب درباره زن نظرشان چیز دیگری بود. آن نظر، غیرِ شرعیت از اجتهاد روشمند، مقبولیت با رأی مردم را هم از آن خود کرد.
• تحجری که امام(ره) تا روزهای آخر از آن نالید و در منشور حوزیان هم از آن حذر داد، بعیداست مشکلش، بودنِ خمینی بوده باشد و بعد از او به اصالت و زمانه شناسی برگشته باشد!
⚠️ توجه: هروقت در جامعه مظاهر غربزدگی -مثل کشف حجاب و...- بروز می کند، آن قرائت متحجر موجّه جلوه می کند!
• گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، نقطه وسط و ثبات حرکت پاندولی جامعه است؛ هرچه حرکت به جانب تحجر منحرف شود، از آنسو به سمت غربزدگی برمی گردد و بالعکس!
#زن
#کتاب_نظام_امارت_اسلامی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian