هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.
📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید:
🔻نسبت خانهنشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا
🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایهداری و فرصت فکر کردن زنان
🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکتهای دکمهدار
🔻بت دوگانهی(خانهداری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻یادداشتهایی درباره فیلمهای با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار
🔻مفرد مونث غائب؛ گفتوگو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو
🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا
🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشینژاد و...
🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار
✅ @AmmarFest
🎥 مجال کردید ببینید!
• فرض گرفته وضع اقتصادی ایران امروز به وخامت دوره رکود بزرگ آمریکا باشد!
در آن دوره فرانک #کاپرا فیلمسازی که ایتالیایی الاصل ولی مقیم آمریکا بود فیلم "چه زندگی شگفت انگیزی" ساخت! علیرغم صراحت و نقد، پر از امید و خلق رویا برای آمریکا بود.
اما فیلمهای دهه ۸۰ و ۹۰ سینمای ایران چه؟! اغلب سیاه و مایوس!
❓ واقعا سینما آئینه جامعه است یا جامعه آئینه و خلق سینماست؟!!
• جالب اینکه کاپرا بعدا به اتهامات دچار و منزوی میشود اما باز برای وطن خوانده اش، رویا می سازد!
سازنده در این مستند تحقیقی دنبال روشنفکر و سینماگری مثل کاپرا در ایران می گردد!
💻 اگر خواستید اینجا ببینید:
https://eitaa.com/ammaryar_ir/5639
#جشنواره_عمار
#جهاد_امیدبانی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه سوم • عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود • عدالت و عمران
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه سوم
• عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود
• عدالت و عمران شهرها
- خوانش تاریخی از حکومتهای صدر اسلام
- خوانش معاصر:
❓نسبت توسعه و عدالت؟:
- قرائت لیبرالیستی: راه عدالت از توسعه می گذرد!
- نقد این مشهور غلط!
- قرائت اسلامی: پیشرفت را عدالت صورت بندی نهایی می کند(صورت نوعیه اخیرِ پیشرفت)
- پیشرفت مردم پایه، ملازم با عدالت است!
• مخالف و معترض هم با عدالت مقهور می شود!
(بالسیرة العادله یُقهر المُناوی)
- ایرانِ قوی، باید ایران مُقسط هم باشد!
• اینجور عدالت: سپر دولتها / موجب ثبات آنها می شود
- عدالت، ضابطه مندی است؛ پس اقناع افکار عمومی را آسان می کند.
- شورش مظلومین و محرومین را از بین می برد!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۳
📄 متن گزیده
⏱ مدت مطالعه: ۸ دقیقه
📑 متن کامل
⏱ مدت مطالعه: ۲۹ دقیقه
🎧 فایل صوتی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه اول / ۸دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • بعثت یک انقلاب
۲-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.51M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه دوم / ۱۵دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
◽️ یک جهاد در سه جبهه!
1⃣ جهاد اصغر همراه با جهاد کبیر و اکبر.
بدون آنها، رنجری است نه جهاد!
2⃣ جهاد کبیر همراه با جهاد اصغر و اکبر.
مقاومت، قتال با ائمه کفر و هم سایش نپذیرفتن از درون می خواهد
3⃣ جهاد اکبر همراه با جهاد اصغر و کبیر.
عرفان اصیل با ایندو همراه است؛ حبوبی و عبدالحسین لاری و سید جمال هم از شاگردان حسینقلی همدانی بودند!
☑️ @m_ghanbarian
🎥 درباره خصوصی سازی این مستند را ببینید!
• سیاستهای اصل۴۴، واگذاری به مردم بخصوص دهکهای پایین، با تعاونی های فراگیر هم داشت؛ اما فقط واگذاری های حاکمیتی و خصوصی اش فربه شد.
• مستند #شاهدان_عینی به چندین مورد خصوصی سازی و عیوب مشترک همه پرداخته است.
• در همین خصوصی سازی، به سه راه حل موثر هم می پردازد تا فقط نقد نکرده باشد.
• برای برخی از آن راه حلها جای مبانی دینی و فقهی مثل شهید مطهری(ج۲۰ مجموعه آثار) و شهید صدر(کتاب اسلام راهبر زندگی) خالی است. اگر بود بر غنایش می افزود.
• ضمن تقدیر از مجموعه #ثریا برای ساخت این مستند، به دوستان عدالتخواه و مشتاقان اقتصاد اسلامی توصیه می کنم مستند را ببینند.
❗️ وقتش رسیده در واگذاری ها و خصوصی سازی های پر عیب، بازنگری شود و این نیازمند یک توافق نخبگانی و حمایت مردمی است.
💻 اینجا ببینید
#جشنواره_عمار
#خصوصی_بازی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🤰 مادری و معاد❗️
• "باور" به معاد با "اطمینان" به آن فرق دارد. مثل تفاوت دیدن بهار و انتقال به مفهوم معاد است با زنده شدن ۴پرنده توسط ابراهیم خلیل(ع)!
ابراهیم(ع) در مسیر حشر و احیای الهی قرار گرفت و بعث و معاد را #تجربه کرد.
• قرآن برای رفع ریب و شک از بعث و قیامت به #فرآیند_مادری توجه داده است. در آیه ۵حج مراحل یک تولد از نطفه تا قرار گرفتن جنین در رحم و تولد طفل از مادر را به رخ می کشد: لِنُبَیِّنَ لَکُم: جهت تبیین برای شما!
• ما تصویرش را می بینیم؛ مادر اما این بعث را درون خود دارد. تجربه درونی معاد مثل تبیین آن با عکس و فیلم هایش نیست. لحظه دمیده شدن روح و نُقِرُّ فِی الاَرحامِ، لحظه جانبخشی است؛ لحظه ای ابراهیمی است.
• امام رضا(ع) این لحظه را چنین توصیف کرد: چون ۴ماه تمام شود، خدای تعالی دو فرشته صورت گر می فرستد تا جنین را صورتگری کنند...(قرب الاسناد ص۳۵۲)
این دو فرشته از سپهر جان مادر در جنین روح می دمند.
• همه مادران معمولی هم از این هفته ها زنده شدن موجودی درون خود را احساس می کنند؛ مادران عارف تجربه شان ابراهیمی تر است...
• بی حساب نیست که زنان و مادران بیش از مردان به معاد معتقدند. در نظر سنجی از ۹هزار بریتانیایی زیر ۴۵سال، ۶۰٪زنان معتقد به معاد و بهشت و جهنم بودند.(بی بی سی)
در جامعه ما اعتقاد به معاد بالای ۹۰٪ است.(ایسپا)
#روز_مادر
#قیامت_کوچک
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه!
• در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که با ارث و هبه و بیع و... حاصل می شود؛ مالکیت تبعی (تابع آن کار اول) است.۱
• در این مکتب، حلال کننده (محلّل) سودبری سرمایه هم کار است.۲ یعنی یک سرمایه وقتی می تواند افزون شود که سرمایه ی کاری شود و سود ارزش افزوده ی حاصله، بین نیروی کار و سرمایه سهم بندی شود.
• سودبری از دلالیِ صرف و بدون محلّلِ کار وقتی در کالاهای مصرفی مردم واقع می شود، ضربه بیشتری به زندگی مردم می زند. مصرف را گرانتر و طبقات محروم را مستضعف تر می کند.
• برای نمونه: مسکن/خودرو
- مسکن:
از سال۵۵تا۶۵ ، حدود ۷۸٪ تقاضای مسکن مصرفی و فقط ۲۲٪ سرمایه ای بوده است.
اما از سال۹۵ تا ۱۴۰۰، برعکس شده و ۷۵٪ سرمایه ای و ۲۵٪ مصرفی است.
⬅️ دلالی صرف و سود بردن از دست به دست کردن یا احتکار مسکن، در آن ۷۵٪ شکل می گیرد!
- خودرو:
۲۴میلیون خودرو داریم و ۲۷میلیون خانوار! اگر این شیء مصرفی بین خانوارهای ایرانی توزیع شود ۹۰٪خانوارها خودرو خواهند داشت!
اما فقط ۵۰٪ خودرو دارند! عملا ۲۴میلیون خودرو در اختیار ۱۳/۵ میلیون خانوار است!
⬅️ اینجا هم سود دلالی و سرمایه ای شدن خودرو خود را نشان می دهد!
✔️راه انتقال نقدینگی از دلالیِ صرف به تولید و چرخه واقعی کار عمدتا دو چیز است:
1⃣ مالیات بر عایدی سرمایه
2⃣ امنیت سرمایه گذاری در تولید
..................................
۱.ر.ک: فقه العقود سید کاظم حائری ج۱ص۲۹/ مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۴۳۱
۲. الاسلام یقود الحیات شهید صدر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
حبیسه یا محرره.mp3
16.61M
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟!
درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱
پاسخ به برخی اشکالات به مباحث فاطمیه
• اشکال با خطبه ۱۷۲ و آیه ۵۳ احزاب
- حبیس رسول الله!
- مِن وراء حجاب!
• اشکال به فراز نامه ۳۱
✔️ ۵ پاسخ:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
2⃣ اثر صدر آیه ۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب
3⃣ جوابی قاطع از آیه ۱۵نساء
4⃣ سیره فاطمی خلاف آن خوانش از روایت منقول از ایشان
5⃣ اعراض به خاطر ادله قطعی
*⃣ تکلیف افضلیت نماز زن در قعر خانه
• تحفظ بر دلیل و بی جا بودن تعمیم
❓آیا صوت زنان، عورت است؟!
- سخن محقق اردبیلی و صاحب حدائق علیه این تعبیر و تکلفات اصحاب!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_اول
▫️ درآمد
در مباحث فاطمیه، فلسفه حجاب اسلامی، تضمین حضور اجتماعی زن، نه تعمیم پرده نشینی برای خروج های ضروری از خانه، معرفی شد.
دلیل عمده این بود که حقوق و تکالیف تصریح شده برای زنان با خروج ضروری و استثنایی از خانه نمی سازد. حقوقی مثل:
- حق بیعت و مشارکت سیاسی(۱۲ممتحنه)
- حق ولایت تواصی حتی بر مردان(۷۱ توبه)
- تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی-سیاسی(۷۱توبه)
- حق کسب(۳۲انفال)
- تکلیف کارهای خیرخواهانه (۳۳احزاب)
- و...
✔️ اشکال به این مطلب از نهج البلاغه:
1⃣ فرازی ازخطبه ۱۷۲
حضرت امیر(ع) در این خطبه طلحه و زبیر را در ماجرای جمل چنین نکوهش می کند:
"...فَحَبِسا نساءَهُما فِی بُیُوتِهِما و اَبرَزا حَبِیسَ رسولِ الله(ص) لَهُما و لَغیرِهِما: زنان خود را در خانه حبس کردند اما حبیس رسول الله را برای خود و دیگران ابراز و آشکار کردند"!
عایشه را حبیسه رسول الله می خواند که اشاره به پرده نشینی و خانه نشینی و حبس در خانه بودن است!
با وجودی که می دانیم همسر پیامبر(ص)، کشف حجاب شده در جمل نبود و در محملی با پرده بود؛ اما حضرت همین را ابراز و آشکار کردن حبیس رسول الله می خواند!
• شبیه این فراز نهج البلاغه را شیخ طوسی در امالی خود(ص۷۱۵) هم آورده: واستخفافهما حبیس رسول الله!
• سخن حضرت متکی به آیه۵۳ احزاب است که درباره زنان پیامبر(ص) می فرماید: "...واذا ساَلتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَاسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجاب...: اگر از آنها چیزی خواستید از پشت حجاب [در یا دیوار و پرده] بخواهید!
این آیه معروف به "آیه حجاب" است (آیات سوره نور آیات ستر و پوشش است). لازمه عادی این آیه دیده نشدن زنان پیامبر و ندیدن مردان است (یعنی همان پرده نشینی و خانه نشینی).
• روایت معروف حضرت زهرا(س) هم همین معنا را تایید می کند: خَیر للنساءِ اَن لا یَرَینَ الرجالَ و لا یَراهُنَّ الرجال: بهتر برای زنان این است که نه مردان را ببینند و نه مردان آنها را ببینند!
2⃣ فرازی از نامه ۳۱
در این نامه به فرزند خود می نویسد:
"واکفُف علیهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِکَ ایاهُنَّ؛ فَاِنَّ شِدَّهَ الحِجابِ اَبقَی عَلَیهِنَّ و لیسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخَالِکَ مَن لا یُوثَقُ بِه عَلَیهِنَّ ؛ اِن استَطَعتَ ان لایَعرِفنَ غَیرَکَ فَافعَل: زنان را در حجاب خود گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب[پرده و حائل] آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تورا نشناسد، چنان کن!"
این فراز هم صراحت در پرده نشینی و خانه نشینی زنان دارد نه حضور اجتماعی آنان با پوشش شرعی!
• به همین مضمون در تحف العقول از پیامبر(ص) نقل شده، در کافی ازامام باقر(ع) و امام صادق(ع) و در الفقیه از حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه نقل شده است(ر.ک: الوسائل ج۱۴ص۱۲۰ باب۸۷ از ابواب مقدمات نکاح ح۱و۲و۳)
⬅️ در هردو نمونه حجابی بیشتر از پوشش شرعی(یعنی پرده نشینی و خانه نشینی) برای زنان خواسته شده است!
✔️ پاسخها:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
• حبیس (فعیل بمعنای مفعول) در لغت یعنی محبوس. امام کاظم(ع) را در برخی زیارات چنین سلام می دهیم: السلام علیک یا ابا ابراهیم حبیسَ الظالمین(المزار الکبیر ص۲۴۷وص۲۶۰)
در اصطلاح فقهی به عین مملوکی که منافعش برای جهت یا عنوانی حبس شده اطلاق می شود؛ و در باب وقف و سکنی و عمری طبقه بندی می شود.
• اینجا حبیس رسول الله، نه معنایش محبوس است و نه معنای اصطلاحی فقهی؛ بلکه ناظر به یک حکم اختصاصی برای رسول الله و زنانش هست و آن اینکه ازدواج با رسول الله، آنها را از ازدواج دیگر منع می کرد. یعنی بعد از رسول الله، ازدواج کردن بر زنانش حرام بود. از این حیث به آنها حبیس رسول الله گفته شده است. البته منعی ندارد که از همین حیث مراودات آنها محدود تر شده باشد (وَ قرنَ فی بیوتِکُنَّ)؛ لکن این حکم مختص به زنان پیامبر است و قابل تعمیم به همه زنان مسلمان نیست.
- شاهد آشکار اینکه در همین جمل و بیشتر از آن در صفین، زنان زیادی با حضرت امیر(ع) بودند که برخی حتی با شعر و حماسه سرایی سپاه را تشجیع می کردند مثل ام الخیر، زرقاء، سوده و...
⬅️ اگر اصل بر پرده نشینی بود و این وصف برای همه زنان، حضرت زنان دیگر را هم باید بدان فضیلت وا می داشت؛ بخصوص که در هردو نمونه خطاب و تکلیف به مردان است نه خود زنان!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_سوم
ب) روایت مشهور به حدیث لوح
باز جابر بن عبدالله انصاری به امام باقر(ع) می گوید: در ایام حیات رسول الله مادرت زهرا(س) را ملاقات کردم تا ولادت حسین(ع) را به او تبریک بگویم که در دستان ایشان لوح سبز رنگی دیدم...(ر.ک: کمال الدین/صدوق)
این نمونه هم منحصر نیست.
❓آیا تبریک ولادت فرزند یک ضرورت است؟! آیا مثل این موارد نقض مردی او را نبیند و او مردی را؛ نیست؟!
ج) روایاتی که از مشاهده کار خانه کردن فاطمه(س)، خوابش بردن در کنار گهواره حسین(ع)، مجروح شدن دستش ازکار با آسیب دستی توسط اصحاب(سلمان، ابوذر، بلال و...) نقل شده است.(ر.ک: موسوعه فاطمه)
د) روایاتی که خرید کردن و تهیه جهیزیه حضرت را توسط برخی اصحاب به دستور پیامبر گزارش می کند. مثل عطر خریدن عمار و آوردنش نزد فاطمه(س) (دلائل الامامه ص۲۶)
و...
❓آیا میتوان این دیدن و دیده شدن ها را همه حمل بر ضرورت کرد؟!!
5⃣ اعراض بخاطر ادله قطعی
شهید مطهری هم روایت منقول از حضرت زهرا(س) و هم فراز ۳۱ نهج البلاغه را به برخی وجوه اخلاقی حمل می کند. دلیلش را این قرار می دهد که با ادله قطعی از آیات و روایات و سیره بر خلاف این فرازها، فقهاء از این فرازها اعراض کرده و فتوا نداده اند.(ر.ک: مجموعه آقار ج۱۹ص۵۴۷و۵۴۸)
⬅️ بعد نتیجه می گیرند که نه حبس در خانه و نه اختلاط بلکه همان پوشش شرعی اسلامی برای حضور اجتماعی زن.
*⃣ نماز زن در قعر بیتش
از آنچه گفته شد نمی خواهیم نتیجه بگیریم همه کارهای زن در اجتماع بهتر از در خانه است.
روایاتی در افضلیت نماز خواندن زن در خانه اش هست که موجب فتوای فقهاء هم شده است. (برای نمونه صحیحه هشام بن سالم در الفقیه ج۱ص۳۹۷).
ما فلسفه احکام تعبدی را نمی دانیم که چرا نماز زن در پستوی خانه اش بهتر از ایوان و بهتر حیاط خانه است؟!
❓مگر میدانیم چرا زن در خانه خود و حتی بدون حضور محرم ها هم باید پوششی کامل (مثل پوشش نزد نامحرم) در نماز داشته باشد؟!
باوجودی که خداوند با همه محرم است زن در پستوی خانه اش هم باید پوشش کامل در نماز داشته باشد!
⬅️ کسی نمیتواند از حکم افضلیت نماز در خانه نتیجه بگیرد پس فعالیت های دیگر به طریق اَولی!
چه اولویتی؟!! ما فلسفه احکام تعبدی مثل افضلیت نماز را نمی دانیم و حق نداریم آن حکم را از جانب خود به فعالیتهای اجتماعی ای که قرآن و روایات برای زن تصریح کرده اند، سرایت دهیم. باید سر همان مقدار تحفظ کنیم.
• این عدم تحفظ بر مقدار دلیل نمونه های دیگر هم دارد. تعبیری نزد برخی فقهاء درباره صدای زن شایع شده که: "صوتها عوره" !
همین را هم مجتهدین نقاد یا حتی عالمان اخباری نقد کرده اند !
مقدس اردبیلی آن را فاقد دلیل می شمارد(ر.ک: مجمع الفائده ج۲ص ۱۶۴ وص۲۲۸ وج۳ص۱۲۰)
فقیهی اخباری مثل صاحب حدائق آنرا "تکلفات اصحاب" می شمارد(حدائق الناظره ج۸ص۱۴۱و۱۴۲)
حکم در فروعاتی که مبتنی بر این تعبیر بوده در بین متاخرین دچار توقف و بازبینی شده است.
⬅️ پس در قاعده سازی و تعمیم احکام باید به اندازه دلیل شرعی اقدام کرد و تحت تاثیر عرف زمانه چیزی اضافه نکرد!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• "فقهای عصر از مسائل بانک و بیمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بیش بحثهایی کرده و می کنند ولی توجه ندارند که رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است، زیرا ابتدائاً چنین تصور می رود که سرمایه داری یک موضوع کهنه و قدیمی است که شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر کرده است(...)اما اینکه مقدار سرمایه کمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد. ولی حقیقت اینطور نیست؛ سرمایه داری جدید یک پدیده جداگانه و مستقل و بی سابقه است و جداگانه و مستقلا باید درباره آن اجتهاد کرد..."(شهید مطهری/ مجموعه آثار ج۲۰ص۴۷۹)
• در مستند ها و پایش های اجتماعی هم به سرمایه و سرمایه دار و نقش او در برهم زدن نظم طبیعی زندگی مردم یک شهر کمتر توجه شده است!
• امسال در بخش نقد درون گفتمانی #جشنواره_عمار مستند #نیوجرسی کار
#علی_زهیری برنده فانوس شد.
تلاشی برای نشان دادن موردی ساده و پرتکرار از زور سرمایه و سرمایه دار در به هم زدن نظم طبیعی کسب و کار مردم! اینکه چگونه سرمایه حتی میتواند برخی نهادهای ناظر و مسئول را هم خنثی و حتی در خدمت در آورد!
• تلاش جمعی مطالبه گر موقتا نیوجرسی -بلوکهای بزرگ بتنی که شهرهای خوزستان با آن در برخوردهای انتظامی_امنیتی آشنایند- را از میدان میوه و تره بار برمی دارد؛ اما درباره سرمایه دار و سرمایه داری از کف میدان تا استنباط و تقنین و سیاستگذاری حرف ناگفته بسیار است.
* ضمن خداقوت به مدرسه اندیشه و هنر اهواز و آقای علی زهیری پیشنهاد می کنم این مستند را ببینید و امتدادهای عملی و نظری آن را دنبال کنید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔘 پته ای کردن آموزش!
• پته ای کردن آموزش، دادن کوپن و حواله هایی است که دولت برای ثبت نام در مدارس برگزیده می دهد. سرانه دانش آموز را جای مدرسه به والدین دادن و به نوعی مالکیت آموزش را واگذار کردن است.
• پیشنهاد و مورد تاکید اقتصاددان نئولیبرال میلتون فریدمن بود و اکنون مورد حمایت بانک جهانی است.
طبق معمول افزایش بهره وری(نسبت پیشرفت تحصیلی دانش آموز به مخارج آن)، رقابت و بالتبع کاهش هزینه(!) توجیه اینان است؛ تا دولت را به تنظیم گر بازار آموزشی فروکاهند و موجب افزایش مدارس خصوصی شوند.
• اما تجربه های عینی مطالعه شده در کشورهای در حال توسعه نشان داده، #عدالت_آموزشی آسیب می بیند.
• اخیراً رئیس جمهور در ابلاغی در ضمن مواردی از سند تحول دولت، پته ای شدن آموزش را هم ابلاغ کرده است: https://zaya.io/pu8xy
• رهبر انقلاب چندین بار از منع واگذاری آموزش و پرورش در سیاستهای خصوصی سازی گفته اند: "اینکه ما مدام مدارس دولتی را مدام تبدیل کنیم به غیر انتفاعی معلوم نیست خیلی کار پخته ی درستی باشد".(۹۵/۲/۱۳)
• به لحاظ فقهی نیز تبدیل حق آموزش به کالا اشکالات عمده ای دارد:
https://zaya.io/rnb0r
• پس از ابلاغ رئیس جمهور، ۹۰دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیانیه ای خطاب به ایشان نوشتند و "از واسپاری امر تربیت رسمی و عمومی کشور به بازار آزاد و نا ایمن ساختن مدارس از آفت اختلاف طبقاتی و ترویج نگاه اقتصادی به امر مردمی و همگانی تعلیم و تربیت" انتقاد کردند. متن بیانیه را اینجا بخوانید:
https://rastakhabar.ir/?p=3744
🔺مطلب مرتبط: پارادوکس پول و آموزش
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
پيوست_سند_انتظار_وزارت_آموزش_و_پرورش.pdf
264.2K
📎پیوست ۱: ابلاغ رئیس جمهور
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
716250881_-212077.pdf
628.2K
📎پیوست۲: خصوصی سازی آموزش در کشورهای در حال توسعه - شواهد و پیامدها
🔻 در این گزارش یافتههای کلیدی تحقیقات تجربی در موضوع تأثیرات شیوههای خاص خصوصیسازی مدارس به ویژه در کشورهای در حال توسعه مروری شده است.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه دوم / ۱۵دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران ◽️ یک جهاد در سه
۳-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
18.35M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه سوم / ۲۲دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
شب میلاد صدیقه طاهره(س)
❓ معمای صدّیقه ❗️
یا صدق است یا کذب؛ بسیار راستگو چه معنا دارد؟!
▫️ ۶مرتبه صدق باتوجه به کلمات امیرالمومنین:
- صدق در قول: مطابقت گفته با وضعیت الهی
- صدق در نیت؛ صداق(مهریه) و صدقه از این قبیل است
- صدق در عزم؛ آخربینی هرکس واقع بینانه نباشد صدق در عزم ندارد
- صدق در وفا به عهد: رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه/ صدق های قبل این مرحله را ممکن می کند
- صدق در عمل(قدم صدق)
- صدق در حالات و مقامات؛ خوف و رجاء صادق
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⁉️ "حسنه دنیا" یا "بازگشت جاهلیت"؟!
(سخنی خودمانی با حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی)
▫️ ایشان در یادداشت "تنفس در هوای جاهلیت"، آلودگی هوا، تعطیلی، بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را به لحاظ دینی -در کنار نامناسب بودن تغذیه و کاهش سطح سواد- نوعی عذاب الهی و علامت انحطاط جامعه خوانده که اوج آنرا ادبیات اسلامی جامعه جاهلی می نامد. "شرّ دار" در کنار "شرّ دین" در کلمات امیرالمومنین را توصیف جاهلیت شمرده که مردم از حداقل های زندگی مانند آب سالم و غذای مناسب محروم اند(خ۲۶)
توصیف ملامت بار حضرت را بدین خاطر می شمارد که ولو اعراب جاهلی چنان انحطاط زندگی دنیوی را انتخاب نکرده بودند اما آن شرایط را پذیرفته و برای تغییر و اصلاح آن تلاش نمی کردند! در آخر هم [جامعه ایرانی را] هشدار می دهد که مبادا مسلمانان پس از جاهلیت نخست بار دیگر گرفتار جاهلیت شوند!
▫️به نظر بنده:
• "شرّ دار"، آب تیره و خوراک گلو آزار(خ۲۶) عرَض مفارق یکی از جاهلیت ها (عرب قبل از اسلام) بوده نه مقوّم ذات همه جاهلیت ها و نه حتی عرَض لازم و همیشگی آن است.
❗️برایم کمی عجیب بود که چطور نشانه های ذاتی جاهلیت در خطبه ۱۹۱و۱۹۵ -که بر جبهه دگر اندیش و برانداز بسیار قابل تطبیق است- از نظر ایشان دور مانده و بخاطر سودبردن از آلودگی هوا، در جاهلیت خواندنِ اوضاع، یک نشانه موقعیتی را بر جاهلیتِ قابل تکرار نشانده اند!
• حال آنکه نه هر جاهلیتی آب کدر و آلودگی هوا دارد و نه هرجا چنین بود، جاهلیت است:
1⃣ آیا جامعه فرعونی در کنار نیل با توصیف بهشت گونه عجیب در قرآن (...من جنات و عیون و زروع و مقام کریم و نعمه کانوا فیها فاکهین /۲۵تا۲۷دخان) جاهلیت نبود؟! پس این شرّ دار و "تشربون الکدر و تأکلون الجشب" اش کجاست؟!
2⃣ پیامبر (ص) فرمود بین دو جاهلیت مبعوث میشود. امیر المومنین(ع) جاهلیت دیگر را حکومت اموی معرفی کرد (خ۹۳: ...و قِطَعَاً جاهلیّهً/ و خ۹۸ و...)
آیا شام و سواحل زیبای مدیترانه با مناطق خوش آب و هوا، با انواع خوردنی ها و کاخ های زیبا و غنائم مرغوب، چیزی از جاهلیت آن می کاست؟!
❓چگونه انحطاط ظاهری زندگی، همه ترقی و بهترگزینی شده اما باز جاهلیتی مثل همان جاهلیت سفیانی نام گرفته است؟!
3⃣ پیامبر خاتم(ص) در همین جاهلیت توصیف شده خطبه۲۶ مبعوث شد. بجای شرّ دین، بهترین دین را آورد و مردم را "خیر امة اخرجت للناس" کرد؛ اما همه می دانیم از اول هجرت و تشکیل جامعه و حکومت نبوی تا فتح خیبر، جامعه مسلمان فقیر بود. بین ۷۰ تا ۴۰۰ نفر(۱) از اصحابش اصلا دار و منزلی نداشتند و روی سکوی مسجد زندگی می کردند! زمستان در حفره ها می رفتند!(۲) از گرسنگی سنگ به شکم می بستند!(۳) و تا فتح خیبر(سال ششم) خوب سیر نشدند!(۴) اگر خوراکی پیدا می شد خرما بود روزی یک مد برای دو نفر!(۵) یکبار وقتی نان دیدند، تکبیر گفتند!(۶) پوشاکشان از خوراکشان نامناسب تر بود آنقدر که همواره نگران ستر عورت در نماز بودند!(۷)
❓آیا چون شرّ دار و خوراک ناگوار هست، بعثت را جاهلیت بنامیم؟!!
⬅️ معلوم می شود این عنصری موثر در تعریف مفهوم جاهلیت به گونه ای که قابل تطبیق بر همه مصادیق باشد نیست. جاهلیت در این نما، نه جامع همه جاهلیت هاست نه مانعِ از شمول بر هجرت از جاهلیت ها و تحقق عقلانیت هاست.
• اگر اصراری بر عرَض لازم بودن دارید، آلودگی هوا، پارگی ازن و دهها آسیب زیست محیطی، اثر جاهلیت مدرن و طرح های توسعه مادی او در زمین است؛ که بعید است منکر باشید.
❗️جامعه نجیب و صبّار ایرانی را به خاطر تحمل آلودگی هوا و برخی کمبودها، هشدار بازگشت جاهلیت دادن، نه انصاف است نه مروّت.
❗️اگر اسلامِ خمینی را شرّ دین نمی دانید -که حتماً نمی دانید- و پهلوی ها و سیاست های استکبار جهانی را ظلم می دانید؛ آنوقت ملت ایران را جای هشدار از جاهلیت باید بشارت به "حسنه دنیا" بدهید:
آیه۴۱نحل، مومنانی که بعد از مظلوم شدن، بخاطر خدا از ظلم هجرت می کنند را وعده "جای گرفتن در حسنه دنیا" داده است (والذین هاجروا فی الله من بعد ما ظُلموا لنُبوِّئَنَّهم فی الدنیا حسنه...).
به قرینه سیاق آیه و تایید مفسر بزرگی چون علامه طباطبایی، حسنه دنیا در این آیه "مجتمع صالح و عادلانه اسلامی" است.
حتی اگر سالیانی اهل صفه و آب کدر و اکل جشب هم داشته باشد، تکرار جاهلیت نیست، شروع تحقق حسنه دنیاست.
• اگر گلایه ای از مدیریت ها، تعارض منافع و مانند اینها داشتید -که آلودگی هوای مردم یکی از آثارش هست- از زشتیِ سیئه در حسنه دنیا (حکومت اسلامی) حذر می دادید* نه شائبه تکرار جاهلیت را برای انقلاب و نظام اسلام گرا القاء کنید!
.............................
۱.ر.ک: کشاف ج۱ص۳۱۸
۲و۳.ر.ک: جامع البیان ج۲۸ص۵۲
۴.ر.ک: صحیح بخاری ج۵ص۸۳
۵.ر.ک: مسند احمد ج۴ص۵۴۰
۶.ر.ک: تهذیب الکمال ج۷ص۳۹۰
۷.ر.ک: صحیح بخاری ج۱ص۱۳۰
*مهم: مطلب مرتبط: فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۱/۱
☑️ @m_ghanbarian
مناجات(1).mp3
5.66M
🤲 خابَ الوافِدونَ عَلَىٰ غَيرِك
آنان که بر غیرِ تو وارد شدند ناکام شدند
و خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ إلّا لَك
و آنان که به غیرِ تو روی آوردند زیان دیدند
و ضاعَ المُلِمّونَ إلّا بِك
و آنان که به درگاهِ غیرِ تو فرود آمدند تباه گشتند
و أجدَبَ المُنتَجِعونَ إلّا مَنِ انتَجَعَ فَضلَك
، و آنان که از غیرِ فضلِ تو طلب کردند، بیبرگونوا شدند
بابُك مَفتوحٌ لِلرّاغِبينَ
درب رحمتت بر مشتاقان باز است
و خَيرُك مَبذولٌ لِلطّالِبين
و خیر تو به جویندگان عطا شده است
و فَضلُك مُباحٌ لِلسّائِلينَ
و فضل و احسانت بر درخواستکنندگان مباح است
و نَيلُك مُتاحٌ لِلآمِلين
و وصالِ تو برای آرزومندان میسّر و مهیّاست
و رِزقُك مَبسوطٌ لِمَن عَصاك
و خانِ روزیات برای آنکه نافرمانیات کرده گسترانیده شده
و حِلمُك مُعتَرِضٌ لِمَن ناواك
و بردباریات بر آنکه به دشمنیات برخواسته شامل است
عادَتُك الإحسانُ إلَى المُسيئين
احسان و نیکی به بدکاران، روش و عادت توست
و سَبيلُك الإبقاءُ عَلَى المُعتَدين
و مدارا با متجاوزان شیوۀ توست
اللٰهُمَّ فاهدِنِى هُدَى المُهتَدينَ
پس خداوندا، مرا به راهِ رَهیافتگانْ رهنمون شو
و ارزُقنِى اجتِهادَ المُجتَهِدين
و تلاش سختکوشان را روزیام فرما!
و لا تَجعَلنِى مِنَ الغافِلينَ المُبعَدينَ
و مرا از غافلانِ رانده از درگاهت قرار مده
و اغفِر لِى يومَ الدّين
و در روز جزا مرا بیامرز!
#ماه_رجب
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌐 بازتولید نظم شرعی جامعه! ▫️ جامعه سنتی گذشته در جامعه سنتی ای که ظرف تشریع اسلام شد، "نظم اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 جبران پولی!
• اینکه مقایسه آقای وزیر از اساس خیالی و کاریکاتوری است بماند.
جبران پولی برای سنوات تحصیل(مدرک) را از دو حیث "عدالت" و "کرامت" میشود بررسی کرد؛ فقط سه اشکال از حیث #کرامت:
1⃣ اگر مدرک تحصیلی، معیار جبران مادیِ خدمت نمی بود، آن ۱۵سال تحصیل -که او هنوز دکتر نام نگرفته بود- هم شأن مناسب به نحوی برایش تدارک میشد، تا بعد از ۱۵سال نیاز به #جبران_تفاضلی نباشد!
2⃣ حالا که استاد شده، می تواند در کنار تدریس، علمِ حامل ثروتش را به صنعت پیوند زند، در شرکت دانش بنیادی ایده پردازی کند و در #دنیای_مالکیت_فکری از اینجا درآمد کسب کند. اما سالاریِ پول و بدیل شدنش برای همه چیز(چقدر حقوق دهیم جبران شود؟!) موجب میشود بعد از باخت از جوان دیپلم (البته به روایت وزیر) یکبار دیگر از صاحب سرمایه ببازد! سود ارزش افزوده دانش بنیادها بیشتر به جیب صاحبان سرمایه برود و استاد، #کارگری_فکری تلقی شود!
3⃣ اگر او استاد علوم انسانی شده است، کرامت او به منزلت اجتماعی اوست (که بدیل ریالی و دلاری ندارد) : او اکنون باید در ساخت و تعدیل قدرتِ سیاسی به انحاء فردی و تشکلی نقش آفرین باشد. در ترتیبات نهادیِ اجتماعی هم جزو سلسله مراتب اولیاء (در فقه) قرار گرفته باشد. یعنی مثلا کفالت او برای دانشجویانش در برخی آسیب های اجتماعی و سیاسی پذیرفته و اصلاح و تربیت بدو سپرده شود!
• اگر این علوم هم سرتاسر الحادند -که استادش برای این کارها نااهل است- پس چرا با بدیل ریالی، مدرک و ارتقائاتش را قلاده و بیت المال را هرز می دهید؟!!
#تامل_کنید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❗️به مناسبت حلول ماه رجب و آغاز فصل بهار سلوک معنوی ، ان شاءالله کلیپ های صوتی گزیده از جلسات "درسهایی از چهل حدیث امام خمینی" که در رمضان۱۴۰۱ توسط حجت الاسلام قنبریان ارائه شد به مرور در کانال قرار داده خواهد شد.
☑️ @m_ghanbarian
۱-چهل حدیث.mp3
5.07M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت اول
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه سوم / ۲۲دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران شب میلاد صدیقه طا
۴-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
23.78M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه چهارم / ۲۹دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• علی(ع) از ۱۰سالگی تا ۳۳سالگی در نهضت و نظام محمدی(ص)
- یعنی دوره کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی
• می فرماید هرگز پیامبر دروغی در گفتار و لغزشی در رفتار از من ندید!
❓ این چگونه ممکن است؟! چگونه همه اقتضائات دوره های عمر خرج یک امر مقدس شود؟!
• ادوار ۵گانه عمر و اقتضائاتش در قرآن و حدیث
❗️ سبقت عامل اصلی!
سَاع سَریِع نَجَی/ جُزنَا وَ هِی خَامِدَه
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-چهل حدیث.mp3
6.22M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت دوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه مقدس و اعتراض!
• جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه ای است که به فرمایش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
• قبل از کمپین ها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانه های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات)۲ درست کرد.
• نشستن کارگر معترض بر روی ریل راه آهن، بد؛ اما آن بدتر است یا نشستن ۴۰ساله روی اصل۲۷ و بستن آن؟!
• نخبگان باید روی روشهای درست و کم هزینه اعتراض فکر کنند بلکه بر سر تحقق همین اصل۲۷ قانون اساسی هم!
* برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این سخنرانی که در تاریخ ۷آذر۱۴۰۱ ایراد شده را اینجا ببینید
................................
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)
۲. https://zaya.io/lx0wy
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian