eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.09M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/ ۲۷مرداد۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن - شاخص بیرونی و قابل سنجش نه درونی (حاصل از قوای مثبت یا منفی) ❓معنای بیوتات صالحه چیست؟! زمینه الیگارشی نمی شود؟! 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها - رزق نه اجرت! - معنای اسباغ رزق؟ - دو مبنای فقهی میزان پرداخت از بیت المال - تعابیر چندگانه عهدنامه دراینباره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به کارگزاران (ثم انظر فی امور عُمّالک...) در این فراز سه مساله طرح می شود: ۱. گزینش کارگزاران و شرایط آن ۲. جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها ۳. بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین (جلسه بعد طرح میشود) 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن در اینباره مفصل تر سالهای قبل (جلسه۱۹ درسهایی از نهج البلاغه بحث حکومت علوی و تبارناگزینی) بحث کردیم. • اینجا می فرماید: - گماشتن آنها از سر "محابات" و "اَثره" نباشد (لا تُوَلِّهم محاباتاً و اَثرهً) محابات: چیزی را به جهت تمایلات شخصی به کسی اختصاص دادن، به ناحق از کسی طرفداری کردن اثره: از روی استبداد و بدون مشورت کاری کردن. - علی(ع) مشورت میکرد اگر ابوموسی با مشورت دهی مالک اشتر در فرمانداری کوفه ابقاء شد، وقتی در جمل اعلان بیطرفی کرد باید ببینید همین مالک اشتر (به همراه هاشم مرقال) با او چه کرد؟! اورا نه فقط عزل بلکه مردم را بر او شوراندند که اموالش داشت به یغما می رفت! ابقاء ابوموسی را با این عزل ببینید! - ظلم به جمهوری اسلامی این است که با نمونه های اینچنین، آنها که بالایشان آورده اند، مثل مالک برخورد نمی کنند و همه پای رهبری فاکتور میشود! • در قسمت مربوط به دبیران می فرماید: گزینش از سر "فراست" (قوه حدس و تشخیص قوی) و "استنامه" (اعتماد داشتن) و "حسن ظن" ات هم نباشد. (لا یکن اختیارک ایاهم علی فراستک و استنامتک و حسن الظن منک) ❓پس روش گزینش چه باشد؟! • در این فراز می فرماید: براساس امتحان و اختبار باشد (و استعملهم اختباراً) این یعنی یک شاخص بیرونی برای سنجش و گزینش باشد نه صرفاً درونی و شخصی. • جالب تر اینکه می فرماید: از سر محابات و اثره گزینش کردن محل جمع شاخه های ستم و خیانت است. • در ادامه شرایط می فرماید: "اهل تجربه و حیا از بیوتات صالحه و آنان که در اسلام پیش قدم ترند باشد. زیرا اخلاق اینان بزرگوارانه تر و آبرویشان محفوظ تر و طمعشان کمتر و در ارزیابی سرانجام کارها ژرف اندیش ترند". ❓آیا گزینش از بیوتات خاص و خاندانهای پرسابقه به مرور الیگارشی نمی سازد؟! • توجه درست به این فراز پاسخ سؤال را منفی می کند: - اولا اهل تجربه و حیا از این خاندانها نه مطلق فرزندان آنها. کسی شک دارد که بچه لوس و اشرافی این خاندانها منظور حضرت نیست؟! - برای این بیوتات صالحه تعلیل ۴گانه ای می آورد (اخلاق اینان...) فهمیده میشود بیت و خاندان، موضوعیت ندارد، طریقیت برای این خصال مهم چهارگانه دارد. بطور طبیعی در دنیای گذشته خانواده حامل اصلی فرهنگ و انباشت سرمایه های اخلاقی و ...بود. برای مثال خاندانی که بطور متوالی روحانیت و مرجعیت در آن بود، رعایت احکام شرعی، ارزشهای اسلامی و... در بین نسل ها بیشتر منتقل می شد. اگر بیوتات کارکرد خود را از دست داد و مناسبات شهروندی موجب شد افراد خصلتها و باورهای خود را از موسسات و مراکز تحصیل و کار خود بگیرند شاید دیگر این طریق مناسبی برای کشف آن خصال نباشد. - غیر از تحلیل اجتماعی فوق به لحاظ سیاسی هم این فراز "قرینه مقابلی" دارد که در معنا باید اخذ شود. آن مقابل خاندان های سوء بودند که به شکل شبکه ای دنبال احیای جاهلیت و ارتجاع به پیش از اسلام بودند. سرآمد اینان خاندان بنی امیه بود که بزرگشان صراحتا می گفت حکومت را مثل گوی به هم بدهید! و پیامبر(ص) درباره شان فرمود: خلافت بر آل ابی سفیان حرام است و... - نصب ابن عباس ها -که با اعتراض مالک اشتر مواجه شد- از سوی علی(ع) همین پاسخ را گرفت که اگر صالحی از فرزندان طلقاء سراغ داری تا نصب کنم (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹) ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها می فرماید: "اَسبِغ علیهمُ الارزاقَ... رزق را بر آنها گشاده بگیر. این کار سبب نیرومندی ایشان در اصلاح خویش شود؛ و از خیانت در چیزی که در اختیارشان است بی نیاز می سازد؛ و اگر از فرمانت سرپیچند و یا در امانت خیانت ورزند، بر ایشان حجت است." • اولا می فرماید: رزق نه اجرت! فرقش در بحث قاضی گذشت؛ از جمله اینکه "رزق"، فارغ کردن فاعل برای انجام خدمت است. "اجرت" به ازاء فعل داده میشود، فعل پیمانه میشود و اجرت المثل دارد. در رزق به کارگزار می گویی نفقه خانواده با ما تو فارغ باش برای این کار. • "اسباغ" یعنی چه؟ در لباس و زره یعنی راحت، نه تنگ و نه آنقدر گشاد که کسی دیگر درش جا شود. در وضو یعنی آب به همه جای عضو برسد و وضوی نیکو گرفته شود. در اینجا یعنی پرداخت اندازه تامین زندگی راحت نه تنگ و نه نجومی. • دو مبنای فقهی در پرداخت از بیت المال: ۱) حداقلی و به قدر ضرورت مبنای شیخ انصاری است. مقتضای قاعده اولی این است که از بیت المال پرداخت نشود الا در صورت حاجت؛ به گونه ای که بدون این پرداخت نتواند هزینه زندگی اش را تامین کند. اگر نیازی به این پرداخت نداشت و بدون آن زندگی اش می چرخد، پرداخت جایز نیست (ر.ک: المکاسب ج۲ص۱۵۴) میزان این پرداخت، رفع حاجت و نیازهاست (فیعین له ما یرفع حاجته/ همان ص۱۵۴) ۲) پرداخت حتی بیش از حاجت بیت المال برای مصالح عمومی است پس جایی که مصلحت پرداخت بیشتر از ضرورات و حاجت هست هم توجیه دارد (ر.ک: مستند الشیعه ج۱۷ص۶۸) - تفاوت ایندو مبنا در این است که "مدار حاجت"، حال شخص است اما "مدار مصلحت"، ملاحظه حال جامعه است.(ر.ک: فقه القضاء/ اردبیلی ج۱ص۱۸۵) ⬅️ حضرت امیر(ع) برای کارگزار بخاطر مصلحت های چندگانه ای که شمرد (نیرومندی در اصلاح خویش/ بی نیازی از خیانت در آنچه زیر دستش هست/ حجت داشتن علیه او در صورت خیانت) پرداخت رزق را به اندازه راحتی و بیش از رفع ضرورات می شمارد. ⚠️ لکن در بحث جبران خدمت قاضی گذشت که سیره عملی حضرت شارح این عبارات است. درباره قاضی که تعبیر "و افسح له فی البذل" (فسحت و گشادگی در بذل برایش بگیر) سیره ایشان با شریح قاضی، این میزان پرداخت را معلوم می کرد. او دریافتی شریح را نصف کرد و از خانه ۸۰دیناری اش، اشکال گرفت! اینجا هم "اسبغ علیهم الارزاق" هرگز بمعنی پرداخت های نامتعارف و نجومی نیست. - تعبیر دیگر در همین عهدنامه، "بقدر مایصلحه" است. به اندازه ای که امورش سامان گیرد. تعبیر فقهاء، "بقدر الکفایه" و تعبیر قانون اساسی -آنهم درباره قاضی- "به مقدار نیاز... تا نیاز مالی سبب نشود در او اعمال نفوذ شود"( اصل ۱۵۷) ☑️ @m_ghanbarian
🧱 تا ثریا می رود دیوار کج! ❗️مدارس خاص دولتی (تیزهوشان، نمونه و...) -البته در نظر- در دوگانه "پیشرفت_عدالت" ، جانب پیشرفت ایران را می گیرند و تسهیلات و تحصیلات برتر را از آن خود می کنند؛ در حالیکه برای "انواع هوشهای دیگر" و "پیشرفت ایران در ابعاد دیگر"، مدرسه خاصی نیست! ❗️مدارس خاص دولتی حلقه وصل زنجیره ای از اند: ۱. پذیرفته شدگانشان نه الزاماً هوش های برتر ایران (آن هم فقطiq) ؛ بلکه تست زن های بهتر دبستانهای غیر انتفاعی(پولی) و موسسات پولی اند! ۲. به پذیرفته نشدگانشان از مدارس پولی هم مجوز ادامه مدارس پولی می دهند تا از دو سه رشته پولساز دانشگاه (پزشکی و...) با سد کنکور جا نمانند! وقتی هوش تست زنی میتواند مجوز مدرسه جدا باشد، پول چرا نتواند! ۳. مدرسه پولی در گام اول از "پول" ، "سواد" می سازد و در گام دوم از آن "سواد" (و روزومه)، "قدرت"! مدیران دهه بعد، رتبه های برتر دانشگاه و هستند که از مدارس پولی شروع کرده اند! ⁉️ حالا با وجود همه اینها اگر مدارس خاص باز هم توجیه دارند؛ چرا اش توجیه نداشته باشد؟! طبیعی است برای چنین مدارسی، "جذب خاص" و بعداً "فرهنگیان خاص" هم داشته باشیم!پ.ن: جذب ۸۲۹ گزینشی فرهنگیان با "آزمون اصلح ویژه" در دفترچه کنکور امسال و بند ۷ نامه به وزیر آ.پ تدارک این لازمه است! 📝 محسن قنبریان/ ۳شهریور۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
34.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش اول » 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی ✔️ شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم ۱۴۴۵ 🕰 چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت (ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
موج سوم عشق محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق امام حسین علیه‎السلام در دفاع مقدس، موجی از شجاعت و در اربعین، موجی از سخاوت ایجاد کرد. حال آیا با استفاده از این عشق، نمی‎توان موجی از عفت را هم در جامعه به وجود آورد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مجموعه سخنرانی «موج سوم عشق» سخنرانی استاد قنبریان در 11 جلسه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دانلود pdf از نشانی زیر: shabaketabligh.ir/View-item-2-477 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
محسن قنبریان
موج سوم عشق محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق امام حسین
موج سوم عشق . حجت الاسلام قنبریان.pdf
1.47M
⭕️ موج سوم عشق متن ۱۱جلسه منبر حجت الاسلام در محرم۹۴/ تهیه و تنظیم از موسسه شهید حاج قاسم سلیمانی؛ منتشر در شبکه مبلغان(شمع) ❓عشق امام حسین(ع) در دفاع مقدس، موجی از "شجاعت" و در اربعین، موجی از "سخاوت" ایجاد کرد؛ حال آیا با استفاده از این عشق، نمی توان موجی از "عفت" را هم در جامعه به وجود آورد؟! ❗️ و کاربردی در خَلق حیا و عفت از طریق محبت حسینی در جامعه را در این سلسله مباحث بخوانید! * به مبلغان دینی و مروّجان عفاف و فعالان فرهنگی پیشنهادش کنید! • آمارها متعلق به سالهای قبل از ۹۴ است و برخی اصلاحات نیز در ویرایش های بعد اعمال خواهد شد. (ع) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دولت مردمی یعنی چه؟! ▶️حجت الاسلام قنبریان: 🔹 دولت، با کنار مردم بودن و با مردم سفر کردن فرق دارد؛ این شرط لازم است؛ اما کافی نیست! در این حالت مردم تنها تکبیرگو و شعارگو هستند و از ظرفیت بزرگ مردم استفاده نمی‌شود! 🔸حضرت آقا می‌فرمایند مردم یعنی همه مردم!هر مسئولی در هر دستگاهی تسبیح دستش بگیرد و بگوید مردم یعنی همه مردم،حزب‌الهی ها ۲۰۰ بار بگویند! 🔹چون ما عادت داریم به کارهای نیابتی! باید مردم از هر طبقه‌ و هر جایی استفاده بشوند. این‌جاها خیلی خودی و غیر خودی نشود! 🔸،مردم را مفتون رسانه‌های بیگانه دانستن،رهزن‌های اصلی برای مردمی سازی هستند. 🔹مردمی سازی مشارکت دادن مردم در مسائل سیاست، اقتصاد و فرهنگ است! 🔸در اقتصاد،مردمی‌سازی یعنی در رشد اقتصادی شریک شوند. یعنی صاحب شوند؛نه اینکه صاحب پول و یارانه و افزایش‌حقوق شوند! این‌ها پینه‌دوزی عدالت است! اگر همه مردم در پیشرفت سهیم باشند عدالت است. 🔹در سیاست نیز، هم در عرصه‌های عمومی مثل ، وهم جاهایی که گروهی می‌آیند، یعنی اصل ۲۶ و اصل ۱۰۴، راه را باز کنید تا بتواند اظهار نظر سیاسی بکنند. 🎬@Mostazafin_Tv
۲۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
25.85M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و چهارم/ ۳شهریور۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 3⃣ بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین • پی جوی احوال • فرستادن جاسوسان اهل صداقت و وفا - توضیح سیره حضرت درباره زیاد بن ابیه و اشعث • کفایت شهادت بازرسان وقتی اجماع کنند. - در صورت شک، مجازات نه اما تعویض! • موضوعیت داشتن مجازات بدنی برای کارگزار فاسد • مجازات تشهیر! - تفاوت تشهیر در آیین دادرسی ج.ا و عهدنامه و فقه؟! • مجازات مضاعف مسئولین در نظر رهبر انقلاب حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و چهارم/ ۳شهریور۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 3⃣ بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین چند دستور دراینباره دارند: ۱. تفقد و پی جویی احوال (ثم تفقَّد اعمالهم) از "فقد" یعنی غائب شدن و گم شدن؛ "تفقد" آن است که در حال غائب بودن چیزی از آن جویا شدن. کارگزاری که حکم گرفته و رفته را جستجو کردن که بر موازین هست یا نیست؟! ۲. فرستادن جاسوسان اهل صداقت و وفا بر آنها. می فرماید: جاسوسان اهل صداقت و وفایت را بر آنها بفرست، بازرسی مدام و عهد کشی دائم پنهانی سبب تحریک و تشویق آنها به "امانت داری" و "رفق و مدارای با مردم" می شود. ⬅️ غایت این بازرسی های پنهانی خیانت نکردن در امانت ها و رعایت مردم است نه پرونده سازی یا آتو گیری و...! • تعابیری مثل "قد بلغنی..." (نامه۱۸،۴۵،۷۰) ، " بلغنی عنک امر..." (نامه ۴۰ و ۴۳)، "لئن بلغنی...(اگر به من خبر برسد...)" (نامه۲۰، ۷۱) نمونه ای از این بازرسی هاست که برخی هم پیشگیرانه است. • سیره حضرت درباره زیاد بن ابیه: او جانشین ابن عباس والی بصره در نواحی کرمان و فارس است. در این دوره تا پایان حکومت علوی بلکه تا صلح امام حسن(ع) تخلفی ندارد! سال۳۶ نامه۲۰و۲۱ به اوست که نوعی هشدار و بازدارندگی دارد (لئن بلغنی...). اینجور اگر خبث باطنی هم باشد، کنترل می شود و در بدنه مسئولین و کارگزاران فسادی رخ نمی دهد. سال۳۹ در ماجرای استلحاق که معاویه می خواست برادری با او ثابت کند و این آدم زیرک و کاردان را به خود جذب کند حضرت ورود می کند اینجا پشت کارگزار خود می ایستد تا از پیوندش به معاویه جلوگیری کند (نامه۴۴). • سیره حضرت با اشعث: او والی آذربایجان است که بعد تعویض می شود. حضرت اینجا تدبیر دیگری برای کنترل دارد. در نامه۵ به او می نویسد: "تو حق نداری که در امور رعیت به دلخواه خویش عمل نمایی و یا به کار خطیر اقدام کنی مگر به استناد فرمانی که به تو رسد" ⬅️ برای او "جعل ولایت" نمی کند بلکه در امور غیر خطیر و... به او "تولیت" می دهد. کاهش اختیارات یکی از راه های کنترل مسئولینی است که فضایل بالا ندارند. قبلا گذشت برای مالک اشتر ، جعل ولایت کرد در نامه های درباره او (۱۳ و ۳۸و ۴۶) هم این مشهود است. • ولی فقیه نیز اگر در حکم تنفیذ خود در چهارچوب قانون اساسی شرطی برای رئیس جمهوری بگذارد که مثلا مذاکرات با مشورت ایشان باشد یا... عمل به چنین طریق حکمرانی است. ۳و۴. مراقبت از معاونان، کفایت شهادت بازرسان وقتی اجماع کنند: "معاونان خویش را با دقت زیر نظر بگیر، اگر یکی از آنان دست به خیانت گشود و جاسوسان تو به اتفاق آنرا گزارش کردند برای اثبات آن جرم کافیست". • توجه: دو مساله باید از هم تفکیک شود: - اگر بازرسان اهل صداقت و وفا، در فساد کارگزاری اجماع داشتند همین در اثبات جرم کفایت می کند. - اما در گزارش های منفرد اگر موجب شک به کارگزار شود، مجازات نه اما تعویض جا دارد. چون در مناصب اصل بر "احراز صلاحیت " است و بخاطر خوف مفسده، در صورت شک، کارگزار باید تعویض شود. شهید اول در قاعده۱۴۷ از القواعد و الفوائد(ج۱ص۴۰۵) اینرا درباره قاضی تصریح می کند. ۵. کارگزار فاسد "او را تنبیه بدنی کن و آنچه را به دست آورده از او بگیر (یا به اندازه جرمش مجازات بدنی کن)". نکته قابل توجه این است که در این جرائم مجازات بدنی موضوعیت دارد. با اعتبار سندی عهدنامه، در این خصوص ماجرای ابن هرمه که در روایت غیر صحیح نقل شده هم تایید می گیرد. ۶. تشهیر کارگزار فاسد "سپس او را به ذلت و خواری در آور و نشان خیانت بر او بگذار و طوق ننگ بر گردنش بیاویز". تشهیر در ادبیات فقه یعنی همین. روایت ابن هرمه این مجازات را هم دارد. در فقه، ۴جرم ، مجازات تشهیر دارد که یکی "محتال" (کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد) است. کارگزار فاسد یا مصداقی از محتال است یا مصداقی پنجم برای مجازات تشهیر. • بنظر می رسد تشهیر در قانون ج.ا (ماده۱۸۸ آیین دادرسی کیفری) با این فراز و فتاوای فقه تنزل و تقلیلی دارد. (اینجا بخوانید!) • رهبر انقلاب بیش از ۵ بار (آخرین بار در دیدار پاسداران ۱۴۰۲) به استناد آیه ۳۰ احزاب ، مجازات مضاعف کارگزاران فاسد را مطالبه کرده است (اینجا بخوانید!) . منطقی نیست جرم درباره مقامات مشدد باشد اما مجازات جرم آنها، مضاعف نباشد! ☑️ @m_ghanbarian
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش دوم » 💠 ارزش های الهی،اراده مردم 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی ✔️ شب پنجم مراسم عزاداری دهه دوم ۱۴۴۵ 🕰 پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت (ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
🔰 اربعین و کندوی اهل دین! زیارت ناحیه مقدسه، سیدالشهداء(ع) را "یعسوب المتقین" می خواند! ، ملکه کندوی زنبور عسل است. اوست که است و همه را دور خود "جمع" می کند؛ "تقسیم کار" شکل داده و کندوی اهل ایمان را تشکیل می دهد. نه گرد نفت شکل می گیرد و نه حتی آب و آبادانی؛ بلکه "ولاء" آن را شکل می دهد، همه تدین ها و مدنیت و آبادانی ها از آن به بعد است. امیرالمومنین(ع) کسی دیگر را هم "یعسوب دین" معرفی کرد که: روزی می آید و بالش را زمین می زند و همه مثل پاره های ابر پاییز دورش جمع می شوند. فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ.(حکمت ۲۶۰) بی جا نیست می گویند: اربعین، تمرین ظهور است. دیگر یعسوب متقین، کنار فرات، تشنه محاصره و کشته نمی شود!... ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 چالش شعائر! آیا پیاده روی اربعین از شعائر است؟ فرق بین دسته عزای شهادت امام کاظم(ع) با دسته شادی غدیر چیست؟! چرا مرجعی برای اولی غیرت می ورزد و دومی را نفی می کند؟! غیر از فقهاء، دانشگاهیانی با رویکردهای جامعه شناختی نقدهایی به برخی از این تظاهرات های مذهبی از خود نشان داده اند! منهای اغراض سیاسی به لحاظ علمی و فقاهتی این چالش ها مبتنی بر چه مبنایی است؟! چه راه حلی دارد؟! و... ⬅️ یادداشتی تحلیلی در اینباره را از حجت الاسلام در سال۹۷ اینجا بخوانید: http://mghanbarian.ir/doc/126 ☑️ @m_ghanbarian
🔑 پیاده روی با تلگرام و اینستای غیر فیلتر! در عراق و پیاده روی اربعین اینستاگرام و تلگرام فیلتر نبود و هیچ "فتنه" ای هم نساخت! همان قدر که ایتا و بله "اشتغال" می سازند، این شبکه ها هم زائر را مشغول می کرد. تازه از آنسو زمینه برای غیر اهالی ایتا و بله را هم فراهم می کرد. خیل عظیم جوانان عراقی کمتر از جوانان ما در معرض تهاجم فرهنگ غرب نیستند؛ از ظاهر آنها هم کاملا هویداست. اما پیاده روی اربعین، نقطه مقاومت مقابل این قدرت نرم غرب است. همه می بینند جلوات مدرنیته مقابل اربعین در همان جوانان، شکست می خورد. اگر پیاده روی اربعین یک الگوی فرهنگی_تمدنی است (که زیاد می گویند)؛ خوب است به این ابعادش هم توجه شود. وقتی جمع و جامعه تعالی می گیرد، اینستا و فیس بوک و تلگرام هم از جهت دهی جا می مانند و حتی ناخواسته ابزاری برای روایت اربعین -اقلا به قدری- می شوند. اگر نتوانیم جهت عمومی حرکت جامعه را متعالی کنیم و "قدرت نرم اربعین" را در زندگی فرهنگی_سیاسی شبیه سازی کنیم؛ با فیلترینگ هم فقط جیب فیلترشکن سازان بی فیلتر را پر می کنیم؛ گروه های زیادی از جامعه آنجا تحت تاثیر دشمن خواهند ماند! "فیلتر؛ خوب یا بد" ، نقطه کانونی این یادداشت نیست؛ "قدرت نرمِ اربعینیِ جهت دهی به جامعه"، نقطه اصلی مورد توجه است؛ برای آن، برای ۸۰میلیون ایرانی -نه فقط زائران و بازماندگان اربعین- چه میتوانیم بکنیم؟! 📎مطلب مرتبط: فایل کتابچه "موج سوم عشق" ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ایضاح! روایتی که از آیت الله خوشوقت نقل به مضمون می کنند ظاهرا همان روایت معروف داود بن سرحان (مباهته) است. • اولا درباره اهل ریب و بدعت است نه مخالف زبانی و کتبیِ فقیه حاکم. • ثانیاً بسیاری از فقهاء متقدم و متاخر، "باهتوهم" را برای همان اهل بدعت هم نه بمعنای "بهتان زدن" بلکه بمعنای "مبهوت کردن" (از باب "فبهت الذی کفر") گرفته اند. • ثالثا اینجور برداشت ها قبلا سوژه تخریب نظام اسلامی توسط امثال محسن کدیور و سروش شد که بی بی سی در مستند "بهتان برای حفظ نظام" همه را مصور کرد. درحالیکه در بیان فقیهان به نام جمهوری اسلامی و شاگردان امام چنین برداشتی از روایت نیست! (نقد مستند بی بی سی را اینجا بخوانید) • رابعاً به فتوای رهبر انقلاب، ضدیت با ولایت فقط به "مخالفت عملی" است. در بیان ایشان، "اعتراض به نظرات خاص رهبری" هم ضدیت نیست تا سزاوار مجازاتی باشد چه رسد به بهتان. اصلا شهید بهشتی "آزادی انتقاد از رهبران" را "دگم" می خواند که قابل رفع با حکم ثانوی هم نیست. • بین مخالفت عملی، تضعیف و براندازی با نظر مخالف، نقد عالمانه و ناصحانه در عین تبعیت عملی از ولیّ مشروع داشتن، خط فاصل آشکاری است که در سیره شاگردان اصیل امام به خوبی نمونه دارد (خطبه های آیت الله خامنه ای درباره امکان توبه سلمان رشدی/ ولایت مطلقه/ نامه ایشان و شهید بهشتی و... به امام/ و...) * شاید هم توضیحات تکمیلی را گوینده در ادامه داشته باشند که در این کلیپ نیست! ✍ محسن قنبریان ۱۷شهریور۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از رادیو سداد
mqفقهی چنین میانه میدانم آرزوست.mp3
7.09M
🎙 | قسمت بیست و پنجم 🗂موضوع: فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی استاد محسن قنبریان صوت کامل تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
♨️برنامه زنده امشب 🔴 بخش اول؛ ابهامات و سوالات حادثه تلخ معدن طزره 🔺چرا حوادث معادن زغال سنگ تکرار می‌شود؟ 🔹برای پیشگیری از اتفاقات مشابه و‌ دفاع از حقوق کارگران مظلوم معادن چه باید کرد؟ 🔹همراه با پخش گزارش میدانی از حادثه معدن طزره 🔰با حضور: 🔹رضا محتشمی‌پور ▫️معاون امور معادن وزارت صمت (تلفنی) 🔹رضا بسطامی ▫️رئیس سازمان نظام‌ مهندسی معدن (تلفنی) 🔹کوثر دولت‌خواه ▫️مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان و پیگیر حقوق کارگران معدن 🔴 بخش دوم؛ چرا در عدالت عقبیم؟ 🔺نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و نسبت آن با تحقق عدالت و کاهش فاصله‌‌ی طبقاتی 🔹 آیا هشدارهای رهبر انقلاب در خصوص عقب‌ماندگی در عدالت منجر به تغییر رویکرد برنامه هفتم شده است؟ 🔰باحضور: 🔹 حجت‌الاسلام محسن قنبریان ▫️استاد حوزه و دانشگاه 🔹 حمیدرضا مقصودی ▫️معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه 🕰 امشب؛ یکشنبه ۱۹شهریور ماه | ساعت ۲۳:۱۵ 📺 شبکه یک سیما @sorayatv
هدایت شده از کانال رسمی شبکه دو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش فصل چهارم «علامت» به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر با عنوان «احوال یک نهضت!» ⏰️ از سه‌شنبه 21 شهریور طی چهار قسمت ساعت 22 بازپخش آن، روز بعد ساعات 11 صبح و 19 🆔️ شبکه دو سیما در شبکه های اجتماعی [ایتا](eitaa.com/tv2_irib) [بله](https://ble.ir/tv2_irib) [روبیکا](https://rubika.ir/tv2_irib) [سروش](https://splus.ir/tv2_irib) [سایت شبکه دو سیما](www.tv2.ir)
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برشی از برنامه ثریا/ نقد برنامه هفتم توسعه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۹شهریور۱۴۰۲ • اندیشه انقلاب اسلامی، می شود اصل قانون اساسی، بعد سیاست کلی، بعد برنامه، بعد قانون عادی و اجرا • عدالت در دو سطح قابل بررسی در سیاستها و برنامه هاست: عدالت در تقسیم منابع/ عدالت توزیعی و درآمدی • قبل از برنامه های توسعه، سیاستهای کلی برنامه ها هم قابل ارزیابی است. • از سیاست کلی اصل۴۴ و برنامه پنجم تا سیاست کلی برنامه هفتم، تقلیل در عدالت شاهدیم. دیگر سخنی از گسترش مالکیت عموم مردم نیست! • مجمع تشخیص مسئول تجمیع نظرات درباره راههای دخالت مردم در اقتصاد و لحاظش در سیاستهای کلی است. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ اگر اقتصاد به معنای واقعی کلمه مردمی نشد، جمهوری سیاسی هم نخواهیم داشت! برنامه ثریا/ نقد برنامه هفتم توسعه/ ۱۹شهریور۱۴۰۲/ حجت الاسلام 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
🔖 برنامه آخر صفر حجت الاسلام قنبریان در مشهد 📍هیأت لبیک جنت۴ . مسجد خاتم الانبیا . ساعت ۱۹:۳۰ از سه شنبه ۲۱شهریور به مدت ۵شب 📍مسجد المنتظر استاد یوسفی۲۴ . مسجد المنتظر . بعد از نماز مغرب و عشا از سه شنبه ۲۱شهریور به مدت ۵شب 📍هیأت الشهدا گلستان غربی۴ . حسینیه قرآن و عترت . ساعت ۲۰:۳۰ از چهارشنبه ۲۲شهریور به مدت ۳شب ☑️ @m_ghanbarian