eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
909 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد! بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه اند. از نگاه راهبردی، نسبت های متفاوتی بین وجه زنانه(پوشش) با تغییر سرنوشت اجتماعی در تاریخ معاصر ما رخ داده است: 1⃣ کشف حجاب در نظام خودکامه و وابسته پهلوی: این شخصی سازی و آزادی فرهنگی، در واقع مخدّری برای عدم توجه به سرنوشت سیاسی اجتماعی جامعه و بالتبع ادامه خودکامگی و وابستگی رژیم بود. امام خمینی در این باره فرمود: "از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی بانوان ما را به عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند!" 2⃣ مداخله دادن زنان در سرنوشت سیاسی اجتماعی و مقدرات اساسی(انقلاب اسلامی): امام خمینی این مداخله را یک اصل اساسی و برتر از یک راهبرد می دید اما در مقابل فرهنگ ابتذال هم از آن استفاده راهبردی کرد. ورود زنان به نهضت اسلامی -برای تغییر سرنوشت- نسبت مستقیمی با انتخاب پوشش اسلامی داشت. حجاب توسط متفکران انقلاب اسلامی ابزاری برای پوشاندن زنانگی و تامین حضور انسانی او در اجتماع تعریف شد. امام خمینی در اینباره فرمود: "زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باید زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند". 3⃣ کشف حجاب و جنگ روسری در حکومت اسلامی (جنبش ززآ): بطور خاص از دهه ۹۰ مهندسیِ دقیقی برای جمع بُرداری بین وجه زنانه و وجه مشترک انسانیِ زن برای تغییر سیاسی طراحی شد که در بروز نهایی یافت. کشف حجاب اینجا نه صرفا شخصی سازی پوشش فردی بلکه نوعی کمپین سازی علیه اسلام سیاسی بود. پوشش، قدر مشترک زنان است که اسلام درباره آن فرامینی دارد. وجه اصلی اسلام سیاسی هم قائل به حکومت بودن و دخالت آن در تحقق ارزشها و احکام اسلامی است؛ پس کشف حجاب در این موقعیت دیگر یک انتخاب سلیقگی و شخصی نیست، بلکه جزیی از تقابل با اسلام سیاسی قلمداد می شود. قرار دادن درصدی از زنان در این موقعیت، حس پیشرانیِ تغییر به آنها می دهد. دیگر زنان با کشف حجاب خود را ملعبه مردان هرزه -چنانچه در حکومت پهلوی بود- نمی بینند؛ بلکه آنرا کنشی موثر در تغییر سرنوشت اجتماعی و جزیی از مبارزه مدنی سیاسی می بینند! از همین جاست که رهبر جمهوری اسلامی آنرا خواند! ⬅️ اگر یک جوان متشرع این مهندسی راهبردی را در حد نقض حکم شرعی یا دختر کم حجابی آن را انتخابی شخصی و سلیقگی ببیند جای تعجب نیست؛ اما کسی در کرسی معاونت راهبردی رئیس جمهور نباید آنرا فروکاهد. ❓چگونه میشود تحقق راهبرد معارضه با اسلام سیاسی را "مسیر درست" خواند و همزمان آنرا وجه جلب منافع ملیِ همان نظام سیاسی(رفع تحریم) قرار داد؟! ✔️ آن بخش گفتگو:فرید زکریا: بگذارید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از شما بپرسم. من در سال گذشته چندین بار در عربستان سعودی بودم. زنان سعودی به من آمدند و گفتند که بسیار افتخار می‌کنند که حالا در عربستان سعودی، زنان حقوق بیشتری نسبت به ایران دارند. رئیس‌جمهور جدید گفته که قرار است امکان اینرا فراهم کند که زنان هر چیزی که می‌خواهند بپوشند. اینکه دیگر نیازی به پوشیدن روسری نباشد و از آنچه که من آن را آزار زنان توسط گشت ارشاد می‌دانم جلوگیری شود. این هنوز به نظر نمی‌رسد که اتفاق افتاده باشد. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ ظریف: خوب،ببینید. من به این که در شکل‌گیری کابینه ایران نقشی داشته‌ام افتخار می‌کنم. در کابینه‌مان چهار زن داریم. در سطح وزارتی. فرید زکریا: آیا این زنان می‌توانند بدون پوشش مو در جلسات کابینه حضور پیدا کنند؟ ظریف: خوب، آنها انتخاب کرده‌اند که این کار را نکنند چون به قوانین کشور احترام می‌گذارند. حالا، اگر به خیابان‌های تهران بروید، خواهید دید که بسیاری از زنان موهای خود را نمی‌پوشانند. این خلاف قانون است، اما دولت تصمیم گرفته است که زنان را تحت فشار قرار ندهد. این وعده‌ای بود که رئیس‌جمهور پزشکیان داد و این وعده در حال اجراست. او اجرای قانون رابا موافقت ارکان نظام به تعلیق درآورد. منظور من رهبری کشور نیست. منظور ارکان کشور است، مانند رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و دیگران، مانند شورای امنیت ملی. پس ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم. ...این[حقوق اقلیت ها و مساله پوشش زنان] کافی نیست فرید. این یک گام در است!》 ❗️کاستن از اسلام سیاسی، حرکت در مسیر درست نیست؛ حرکت در مسیری است که از اول آمریکایی ها خواسته اند. آنها بارها گفته اند دنبال سرنگونی نظام سیاسی نیستند، دنبال تغییرند و منظورشان دقیقا تغییر اسلام سیاسی به یک اسلام اجتماعی یا فردی است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 🔰 راه‌حل آزادی 👤 حجت الاسلام 📌 گزیده سخنرانی روز اول فصل بندگی | اعتکاف رجب @AzzahraaSharif
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند: ‌ ‌✨دوره "اِنّک مَسئول!"✨ 💢جایگاه جهاد و عمل در انسان شناسی شهید بهشتی 🔰برنامه ها: 🎞️ درس‌گفتار تحلیلی تصویری توسط حجج اسلام: 🎙حجت‌الاسلام اسدپور 🔹هویت و ویژگی‌های انسان چیست؟ 🎙حجت‌الاسلام قنبریان 🔹مسئولیت اجتماعی ما چیست؟ 🔹انسان‌ها بر اساس عقیده و عمل چند دسته هستند؟! 🎙حجت‌الاسلام سراج 🔹خوانش صحیح از دین: ایستا یا پویا؟تخدیری یا ضد تخدیر؟ 🔊 درس‌گفتار صوتی کتاب اِنّك مَسئول با تدریس حجت‌الاسلام سلیمی (انتشار در ماه مبارک رمضان)🌙 ⏳زمان برگزاری دوره: ایام الله دهه فجر ⏳زمان مسابقه: ۲۲ بهمن در کانال اندیشه بهشتی ┄┅══₪❃✾❃₪══┅┄ ‌🆔@Andishebeheshti
💠 خدای نهج البلاغه، مدافع برخی شهرهاست! • خدای نهج البلاغه، لشکر دارد: "عَزِیزَ الجُند"(لشکر نفوذ ناپذیر)، "الغَالِب جُندُه"(سپاه پیروز). [خطبه ۱۹۰و۱۹۱] • خدای نهج البلاغه پشت برخی شهرها در می آید و اجازه اجرای نقشه به متجاوزان نمی دهد. علی(ع) روزی درباره یکی از آن شهرها(کوفه) این راز را بیان کرد: كَأَنِّي بِكِ يَا كُوفَةُ تُمَدِّينَ مَدَّ الْأَدِيمِ الْعُكَاظِيِّ، تُعْرَكِينَ بِالنَّوَازِلِ وَ تُرْكَبِينَ بِالزَّلَازِلِ، وَ إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّهُ مَا أَرَادَ بِكِ جَبَّارٌ سُوءاً إِلَّا ابْتَلَاهُ بِشَاغِلٍ [أَوْ] وَ رَمَاهُ بِقَاتِلٍ. اى كوفه، گويا تو را مى نگرم كه همانند چرم عكاظى۱ زير پاى حوادث كشيده مى شوى، پايمال پيشامدها مى گردى، و اضطرابها بر تو سوار مى شود. و مى دانم هيچ ستمكارى بر تو بدى نخواست مگر اينكه خداوند او را به برنامه مشغول كننده اى مبتلا ساخت، يا هدف تير كشنده اى نمود.(خطبه۴۷) • امروز آن چرم عکاظیِ کشیده شده زیر پای حوادث و پایمال پیشامدهاست؛ که خداوند پشتش در آمد، جبّار صهیونی را به مشکلات خود مشغول و ان شاء الله به تیر قاتل هم دچار خواهد کرد. عاقبتِ را هم خواهیم دید! • خدای علی(ع) زیباست در اوج آسمان عرفان، به شدت سیاسی و اجتماعی است؛ "یَرفَعُ المُستَضعَفیِن و یَضَعُ المُستَکبِریِن " هم هست! ................................... ۱.عکاظ از بازارهای دوره جاهلیت و از ماده «عکظ» به معنى کوبيدن، پايمال کردن است. چرم عکاظی کنایه از لگدکوب حوادث شدن است. ✍🏻محسن قنبریان 📎مرتبط :خداشناسی در نهج البلاغه ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 آموزش حق نه کالا! دهها ساعت بحث فقهی-کلامی بهتر از رفتار فطری معلمان عزیز نمی تواند ثابت کند که آ
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بر دوش بردن دانش آموزان برای حق آموزش! 🦋 در روستای قارخون آذربایجان‌شرقی مادران این روستا، دانش‌آموزان را بر دوش خود گرفته و از رودخانه عبور داده و به مدرسه می‌رساند تا آن‌ها از دسترسی به آموزش محروم نشوند . خانم معلم معصومه حمیدی از این محرومیت می گوید و خود اینجور مدرسه می رود! ✍ به تعبیر شهید بهشتی "منطق فطرت" اینجا چه می گوید؟ • عمل فطری معلمان زیادی می گوید: آموزش است نه کالا! هیچ کس با صاحب کارش چنین نمی کند. فقط محق را چنین به حقش می رسانند. • ، حامل فرهنگ است و جامعه پذیری و ایرانی-اسلامی زیستن و نیازهای ضروری بچه ها را تامین می کند؛ پس حق است. • کالا، بازارپذیر و در عرضه و تقاضا و تجارت می افتد. اما حق، می شود؛ در است. فطرت و ارتکاز شرعی و تمدنی مان بر این شاهد است: ببین از "اعطاءِ" خون و "اهداء" عضو و... برای حق حیات می گوییم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹 فصل سوم برنامه تلویزیونی جماران 🔻سیری در سیره و اندیشه امام خمینی(ره) ▫️قسمت ۲ | منشور روحانیت میهمانان: حجت‌الاسلام نبوی، رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی حجت‌الاسلام قنبریان، استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه ▫️ جمعه ۱۲ بهمن ▫️ حوالی ساعت ۲۳:۱۵ - شبکه یک سیما ▶️ @jamarantv1
20.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بخش اول: 🎥 رابطه حقوق متقابل و استیفاء حق نه حق در مقابل تکلیف بلکه حق در مقابل حق ◀️ نکته اول: این حقوق متقابل متکافئ آیا فقط در مقام جعل هست یا در مقام استیفاء هم هست؟ ◀️در نامه ۵۰ امیر المومنین ۴ حق را می شمارند: ... ◀️ در نتیجه: ::و اذا فعلت ذلک وجبت لله علیکم النعمه:: 🎙حجت الاسلام استاد قنبریان 🎵صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید: 👇👇 https://eitaa.com/rah_fatemeh/885 🏴 مراسم هفتگی 📆 جمعه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۳ 🕌 هیات راه فاطمه (س) قم مقدسه به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
37.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بخش دوم: 🎥 استیفاء حق توسط خود مردم در راستای زیان تصمیمات دولت ◀️ نکته دوم: استیفاء حق با کیه؟ حق جعل کردی باید بگی استیفائش کیه؟! ◀️ یه موقع حق معین هست و یه موقع حق استیفاء با خودش نیست و مخلوط با دیگران است 🎙حجت الاسلام استاد قنبریان 🎵صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید: 👇👇 https://eitaa.com/rah_fatemeh/885 🏴 مراسم هفتگی 📆 جمعه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۳ 🕌 هیات راه فاطمه (س) قم مقدسه به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
یکشنبه ۱۴ بهمن؛ 📖 کتاب «اهالی تپه ندبه» معرفی و بررسی می‌شود 📅 یکشنبه (چهاردهم بهمن ۱۴۰۳) ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ با حضور: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 🎙 مرتضی اخوی 🎙 سعید طاوسی 📍 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، ساختمان سرای اهل قلم، طبقه همکف @khaneh_ketab_adabiat
۶-شرح خطبه۲۱۶.mp3
17.79M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ شرح خطبه ۲۱۶ جلسه ششم / ۵بهمن۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان ▫️فراز: وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي، فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ ▫️ یک نکته تکمیلی جلسه قبل؛ • حقوق علیه دولت در قوانین موضوعه: ۱. جایی که دولت تصدی دارد ۲. جایی که نقش حاکمیتی دارد • استیفای این دو حق: ۱. قضایی / ۲.سیاسی(مجلس شورای اسلامی) ❓چرا اعظم حقوق متقابل، در رابطه حاکم مردم است؟! ❗️نتیجه اش در فراز: • فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ ؟! • فراز :فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ، وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ؛ دوری نیست! صلاح رعیت به صلاح ولات؛ صلاح ولات به استقامت رعیت (نه صلاح رعیت)! ❗️استقامت بر همان حقوق متقابل! • بیانی لطیف از علامه طباطبایی در اینباره (ترجمه المیزان ج۳ص۳۹۴و۳۹۵): - برای حذر از ارباباً من دون الله و سلطه یک طبقه یا فرد: اراده و خواست آنها نشود الا همان مقدار اراده و خواست دیگران شود! • تایید از حکمت ۱۶۴ + حکومت با مقدوراتش می تواند بدون تحمل اراده مردم، اراده خود را تحمیل کند؛ پس آن حقوق متقابل در اینجا اعظم فریضه الهی است. • دستور مجلس عام برا ضعیفان در عهدنامه مالک اشتر مبنی بر: شنیدن درشت گویی آنها از این قبیل است. ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 امام خمینی انقلاب اسلامی را حسینی الحدوث و علوی البقاء خواست! 🔅 از اول فرمود: تکلیف ما را سیدالشهدا(ع) معلوم کرده است! • در تبعید، نزد مراجع نجف از تأسی به سیدالشهدا گفت! (ر.ک: نهضت امام خمینی ج۳) اینگونه پاسخ سؤال آن سالها که "این خونها را چه کسی گردن می گیرد؟" را داد! • اول آذر۵۷ ، بیانیه معروف: خون بر شمشیر پیروز است را از نوفل لوشاتو صادر کرد و در بیانیه دیگر(۲۳آذر۵۷) راهپیمایی های عزاداران تاسوعا و عاشورای۵۷ را رفراندوم برای غیر رسمی شدن سلطنت و دولت اعلام کرد! • بعدها هر وقت دیگر نهضت در تهدید جباران یزیدی افتاد باز به سیدالشهداء تأسی کرد! 🔅 در دوره ، اقتداء به حکومت داری علی(ع) در بیاناتش پرتکرار شد! • حضرت امیر(ع) را چنین می ستود: « او تمام مقصدش خدا بود. اصل این دنیا و این ریاست دنیا و اینها در نظر او چیزی نبود، مگر اینکه بتواند یک عدلی را در یک دنیا برقرار کند، و الّا پیش آنها مطرح نبود که یک ریاستی داشته باشد یا خلافتی داشته باشد» (صحیفه امام؛ ج۱۳، ص:۱۹۵) • حکومت ایشان را چنین معنا کرد: «حکومت اسلامی یک همچو حکومتی است. حاکمش با آن ادنی فردش در حقوق مثل هم هستند» (صحیفه امام؛ ج۴، ص:۱۹۷-۱۹۸) • روحانیون را به الگوگیری از آن حضرت دعوت می کرد: «شما که داعیه پیروی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام دارید، لااقل در زندگی آن مرد بزرگ کمی مطالعه کنید، ببینید واقعا هیچ گونه پیروی و مشایعتی از آن حضرت می کنید؟ آیا از زهد، تقوا، زندگی ساده و بی آلایش آن حضرت چیزی می دانید و به کار می بندید؟ آیا از مبارزات آن بزرگوار با ظلم و بیدادگری و امتیازات طبقاتی، و دفاع و پشتیبانی بی دریغی که از مظلومین و ستمدیدگان می کرد و دستگیریهایی که از طبقات محروم و رنجدیده اجتماع می نمود چیزی می فهمید؟» (جهاد اکبر، ص۱۶۷) • به مسئولین کشوری و لشکری هم فرمود: «من امیدوارم که این عدالت الهی که به چهره تابناک علی بن ابیطالب علیه السلام، ظاهر شده است، در ملت ما و بخصوص قوای انتظامیه جلوه گر شود. شماها که پاسدار جمهوری اسلامی هستید و پاسدار اسلام و قرآن هستید باید به همان نحو که مولا علیه السلام، مظهر عدالت بود و مظهر رحمت، شما هم اقتدای به آن حضرت کنید و با عدالت با مردم و بین خودتان رفتار کنید و با عطوفت» (صحیفه نور، ج۱۹، ص۲۲۳/ دیدار با مسئولین) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدارس شبهه پژوهی
♦️مـرکـز مـطالــعـات و پــاســخ‌گــــویی بــه شــبـــهات (حــوزه‌هــای عــلمیـه) با مــشــارکــت گروه کلام و فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌نماید. مدرسه شبهه‌ پژوهی « رویـکـرد تـهـاجـمـی در مـواجـهـه بـا شـبـهـات» ▪️به صورت حضوری و مجازی ▪️همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره ⭕️ با حضور اساتید: ▫️آیت الله سیّد محمد حـسـیـنـی قـزویـنـی ➖راهبردها و راهکارهای تهاجم ▫️حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی ➖چیستی، ضرورت و ابعاد ▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی ➖ملاک‌های تدافع و تهاجم ▫️حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ➖لوازم و بایسته‌های حکمی و معرفتی ▫️حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی امیری ➖پیشینیه و جریان‌شناسی ▫️جناب آقای دکتر محمود حکمت‌نیا ➖بررسی فقهی، حقوقی و اخلاقی رویکرد تهاجم دبیر علمی: ▫️حجت الاسلام احسان انبیائی 🗓 مهلت ثبت نام: 13 الی 16 بهمن 1403 🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 و 24 بهمن از ساعت 13 الی 17:30 📍محل برگزاری: قـــــــم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی - سالن جلسات لینک فرم ثبت نام: https://formafzar.com/form/divm6 ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh