هدایت شده از مدارس شبهه پژوهی
♦️مـرکـز مـطالــعـات و پــاســخگــــویی بــه شــبـــهات (حــوزههــای عــلمیـه) با مــشــارکــت گروه کلام و فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار مینماید.
مدرسه شبهه پژوهی « رویـکـرد تـهـاجـمـی در مـواجـهـه بـا شـبـهـات»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️آیت الله سیّد محمد حـسـیـنـی قـزویـنـی
➖راهبردها و راهکارهای تهاجم
▫️حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی
➖چیستی، ضرورت و ابعاد
▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی
➖ملاکهای تدافع و تهاجم
▫️حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
➖لوازم و بایستههای حکمی و معرفتی
▫️حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی امیری
➖پیشینیه و جریانشناسی
▫️جناب آقای دکتر محمود حکمتنیا
➖بررسی فقهی، حقوقی و اخلاقی رویکرد تهاجم
دبیر علمی:
▫️حجت الاسلام احسان انبیائی
🗓 مهلت ثبت نام: 13 الی 16 بهمن 1403
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 و 24 بهمن از ساعت 13 الی 17:30
📍محل برگزاری: قـــــــم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی - سالن جلسات
لینک فرم ثبت نام:
https://formafzar.com/form/divm6
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
هدایت شده از حسینیه هنر
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تحقق همهجانبه اسلام و روحانیت اصیل
🔻 برشی از صحبتهای «حجتالاسلام محسن قنبریان» در ویژهبرنامه تلویزیونی جماران به مناسبت ایامالله دهه فجر
💠 حسینیه هنر؛ محفل رسانه، اندیشه و هنر
🌐 eitaa.com/joinchat/3915186194C76c73a937a
هدایت شده از عصرانه علمی
🔹 هشتاد و نهمین جلسه #عصرانه_علمی
🔷با موضوع
◽️ حق مخلوق از نظر شیخ انصاری رحمه الله
➖و امتداد آن در قانون اساسی
🔹با حضور:
▫️ حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🗓 سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۳:۱۵
🏢 قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
📍 موقعیت جلسه در نشان
📌 پخش زنده از کانال ایتا عصرانه علمی
حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ما می باشد
#فقه_و_اصول #جلسه_هشتاد_و_نهم
🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
جلسه سوم درسگفتار دعوت.mp3
22.49M
🔇 حقیقت دعوت و الگوی تبلیغ دینی
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
مدرسه نگاه/ ۱۱بهمن۱۴۰۳
1⃣ دعوت و تبلیغ به حسب علل وجود (فاعلی و غایی):
۱.۱. داعی منزلت پیش ساخته ندارد!
- سخن عجیب شهید ثانی در رسائل ج۲ص۷۹۲و۷۹۳
۱.۲. قائد نیست، سائق است!
- خطبه ۳۳ و ۱۰۴ نهج البلاغه
- علماء جبّار! (الکافی ج۱ص۳۶)
۱.۳. یک "نقش" انسانیِ خلّاق در "نهاد" اجتماع است!
- آسیب سازمان شدن تبلیغ!
- مسجد و هیات مردم سالار! (خصال صدوق ج۱ص۲۴۲ و ج۲ص۴۰۷)
- کانون قدرت و ثروت جای مردم!
- نسبت درست سازمان اداری با نهادهای خلّاق تبلیغی!
2⃣ به حسب علل ماهوی (ماده و صورت):
۲.۱. نشستن سر مساله های زندگی / در متن زندگی مردم!
- "رسانا" شدن دعوت، مقدم بر "رسانه" داشتن دعوت!
- بدون رسانایی تبلیغ، رسانه آنرا برساختی و تحمیلی(پروپاگاندا) می کند!
۲.۲. صورت آزادشده پیامِ دعوت!
- دین اسیر شده! (عهدنامه مالک اشتر)
- احیای تفکر دینیِ مرده! (اقبال، مطهری و...)
- اجتهاد انقلابی نه مجتهد انقلابی! (شهید بهشتی)
* بیانی صریح و جسورانه که شاید برخی را ناراحت کند!
* یک فایل صوتی مفید و مکمل!
☑️ @m_ghanbarian
#نقد
♨️توصیه ای به آقای قنبریان
1️⃣مدتی است که جناب آقای قنبریان در تحلیلهای خود از مسائل و موضوعات مختلف، علاوه بر بیان نظر خویش، اتهامات و برچسبهایی را نیز به مخالفین فکری خود روا میدارد. این حجم برچسب زنی ها که گاهی اوقات با تندگوییهایی همراه میشود، به مرور افزایش پیدا کرده و به نقطه ای رسیده است که ابتدا برچسبها به مخالفین زده میشود و سپس اصل ادعا و نظر تبیین میگردد. ایشان خود بهتر میداند که این رویه مانع از شکل گیری گفتگوی علمی واقعی است. اگر در پی اصلاح اموراند درست آن است که اختلاف اندیشه و تفکر را پذیرفته و به دور از هرگونه سرکوب اخلاقی طرف مقابل و صرفاً با کمک استدلال و منطق، دیدگاه خود را به کرسی بنشانند.
2️⃣همانطور که مقام معظم رهبری در همان پیام تاریخی خود در موضوع جنبش نرم افزاری بر رعایت اخلاق تأکید ویژه نمود و چنین فرمود:
«آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. بی شک آزادیخواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است.»
3️⃣برای جلوگیری از انسداد فضای گفتگوی علمی، صحیح آن است که آقای قنبریان مخالفین خود را با عناوینی چون «طالبان» و «متحجر» ننواخته و تلاش خویش را معطوف به استحکام بیانات خود ساخته و در مقام نقد علمیِ دیدگاه مخالفین خود برآید. به ویژه اگر مخالفین هم از کسانی باشند که مانند ایشان دل در گرو آرمانهای انقلاب اسلامی دارند. و علی الخصوص در مسئله مهمی چون «جایگاه مردم در حکومت اسلامی» آراء متفاوتی غیر از رأی ایشان وجود دارد که هم مبتنی بر ادله بوده و هم امکان استناد به دیدگاه امامین انقلاب را دارد. حال، چرا آقای قنبریان خود را مجاز میداند که به دیدگاه مخالف اتهام بزند؟ باید همگان بکوشیم تا موضوعاتی چون «مردم سالاری دینی» از ساحت خطابه بیرون رفته و در فضای علمی طرح گردیده و به محک استدلال و برهان گذاشته شود.
@Tanbiholomah
✍ (بی نام)
☑️ @m_ghanbarian
🤚🏻 این دست ها!
در اسلام از جعفر برادر امیرالمومنین(ع) اوج گرفت، در جنگ موته!
خداوند بجای دو دست قطع شده اش، دو بال به او در بهشت عطاء کرد و جعفر طیّار لقب گرفت!
چند دست مثل او فدا شد؟ نمی دانم؛ اما "قله" حتما "دامنه" می آفریند!
تا به عباس پسر امیرالمومنین(ع) رسید؛ در عاشورا!
قله به قدر قد کشیدنش به آسمان، "سلسله جبال" از زمین می سازد!
سلسله عباس!
در زمان ها و زمین ها!
از حسین خرازی تا حاج قاسم و سنوار...
نگاهی به "نماد دست" در آیین های دینی نشان می دهد این قصه سردرازی دارد...
✍🏻 محسن قنبریان
📸 عکس: پلاکی از دست حاج قاسم و نقشه ایران؛ ابتکار لبنانی ها
#جانبازی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔹 منطق علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی اجتهادی شهید بهشتی ناظر به نظریه قانون اساسی
🔸با ارائه ی استاد محسن قنبریان
🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%b1%db%8c%d9%87/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
محسن قنبریان
♟ راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد! بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه ان
🌀 عثمان وارگی در قطبیدگی جناحی!
• گاهی در شرایط دو قطبی جناحی، کسی در خودبرگزیدگی افراط یا برایش افراط می کنند؛ در مقابل علیه اش هم افراط میشود!
در تصادم این دو افراط، حرف حق و جریان متعادل است که ذبح میشود!
• در روزگار علی(ع)، عثمان آن خودبرگزیده ای بود که افراط کرد؛ مقابلش اهل جزع و فریاد هم افراط کردند تا کار به اعدام کشید!
• حضرت در خطبه۳۰ به این معضل اجتماعی_سیاسی می پردازد و تنگنای کنشی خود -بعنوان امیر حق و عدل- را باز می شمارد:
اگر به كشتن او فرمان داده بودم، [نزد طرفدارانش] قاتل بودم!
و اگر از آن باز مى داشتم [نزد مخالفانش] از ياوران او به شمار مى آمدم!
كسى كه او را يارى كرد، نمى تواند بگويد كه از كسى كه دست از يارى اش برداشت بهترم!
و كسى كه دست از يارى اش برداشت نمى تواند بگويد، ياورش از من بهتر است!
من قضیه اش را برایتان جمع بندی می کنم: خودبرگزیدگی (استئثار) كرد و بد هم چنین کرد!
و شما بى تابى كرديد و بد بی تابی کردید!
و خداوند برای هر دو (تندروی) حکم دارد: هم برای مستأثر (خودبرگزیده) و هم جزع کننده!
• بلاتشبیه همین زبان حال جمعی از دلسوزان عقلانیت انقلابی است: بی چاره بین "پیراهن عثمان" یا "امارت عثمان"!
درباره برخی رجال سیاسی، گروهی طوری در تمجید افراط می کنند که عیوب فاحشی از او را نمی بینند!
و گروهی هم در تنقیص او افراط و او را خائن و ساواکی خوانده و حکم اعدام می خواهند!
این وسط، آنچه بین هیاهو گم میشود، جریان اصیل تری است که نقص او را برای آن منصب می بیند و افراط را هم پازل دشمن می بیند!
#ظریف
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔇 حقیقت دعوت و الگوی تبلیغ دینی حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان مدرسه نگاه/ ۱۱بهمن۱۴۰۳ 1⃣ دعوت و تب
چگونه نهضت سوادآموزی مقاومت شکل میگیرد؟.mp3
36.45M
💠 چگونه نهضت سوادآموزی مقاومت شکل میگیرد؟
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
📍۱۰ بهمن۱۴۰۳ در جمع راویان قصه فلسطین
#اولین_نشست_ملّی_راویان
• اسلام سیاسی یا اسلام اجتماعی؟!
- مراقب تنزیل و تقلیل باشیم!
• اسلام سیاسی ؛ با نهاد حاکمیتی و نهاد مدنی
- مراقبت دوم!
• چگونه در نهاد اجتماعی برای اسلام سیاسی کار کنیم؟
- فرم و محتوا!
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه فلسطین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
[در غزه] مردم نگران سازش نیستند!
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
هدایت شده از رحا مدیا
⚠️ هیأت های مذهبی از امام شناسی غافل نشوند ⚠️
🎙استاد محسن قنبریان:
🔰 رابطه امام به عنوان یک انسان کامل با خدای متعال رابطه تصویر است با صاحب تصویر. امیرالمؤمنین(ع) خدانما است و ارادهای جدای از اراده الهی ندارند؛ اما فقرش نسبت به خدای متعال بسیار زیاد است.
علامه جوادی آملی میفرمایند؛ «زیارت جامعه کبیره روی دیگر دعای جوشن کبیر است»؛ یعنی مظاهر اسمائی که در جوشن میخوانیم را در زیارت جامعه کبیره میخوانیم. این زاویه دید بسیار نفیس است نه راه به غلو دارد و نه راه به تقصیر دارد.
☑️ نکته دیگر اینکه ما وقتی در مقام وعظ و خطابه و منبر میخواهیم مخاطب را از یک نقطه به نقطه دیگر برسانیم در حقیقت باید مخاطب را از امامشناسی به خداشناسی برسانیم تا کار را تمام کرده باشیم.
🔺به نظر باید در نوحهها و سرودههای مداحان این سهگانه باشد تا چرخه کامل شود و بتواند مخاطب را از نقطهای بگیرد و به نقطه دیگر برساند. یک بُعد، بُعد منقبت و فضائل است، دیگر این که این کسی که فضایلش را گفتی رابطهاش را با خدا میگویید و یک بُعد هم بُعد مرثیه است.
🔻نکته قابل تأمل این که هر جا اهل بیت(ع) فضیلت اخلاقی یا عرفانی خود را بروز میدادند، دست قدرت حق را نشان میدادند. حتما پشت سر آن چهره، بندگی حضرات معصومین نشان داده میشد تا مردم سراغ آدرس غلط نروند. مثلا بلند میشود، وضو میگیرد، نماز میخواند از خدا میخواهد تا آن اتفاق بیفتد در حالی که امام اراده هم بکند کافی است.
💠 انسان والایی که آنگونه کمالات اخلاقی داشته و این چنین هم بنده خدای متعال بوده، وقتی مقتلاش خوانده شود دیگر لازم نیست روضه مکشوف خوانده شود، ادامه داد: معمولا در طبع مداحان ما و شعرای ما اخذ شده که یک کرامت اخلاقی از سید مظلومان میگویند بعد متناسب با همان روضهای میخوانند. خیلی هم به دلها هم مینشیند.
❇️ روضه یکی از اعمالی است که ما مخلص میشویم؛ اما در منبر یا جاهای دیگر ممکن است حضور ذهن نداشته باشیم. هیئت خوب و یک جلسه خوب حتما باید یک روضه خوبی داشته باشد، به خود امام بپردازد، و نباید همهاش برای خودمان، برای خودِ گناهکار یا خودِ عاشقمان صرف شود.
#هیئات_مذهبی #امام_شناسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia