محسن قنبریان
🚨بازگشت انقلابی به مردم⁉️ ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟! این ایده کجا متوقف شد؟! #بخش_اول .
👥می شود؛ توانسته بودیم❗️
تا بحث تعاونی فراگیر بعنوان نهادی اقتصادی در جهت مردمی کردن اقتصاد و عدالت در تقسیم منابع ثروت برای اقشار محروم طرح میشود، صدای "نمیشود" و "شکست می خورد"؛ شنیده می شود!
"ایرانی ها اخلاق کار جمعی ندارند"! و...
نتیجه میشود: ولو زیر قیمت و اقساطی ثروتهای کشور را به مش قربانعلی ها بدهید!
درحالیکه:
۱.درون شکم سرمایه داری، تعاونی های بزرگ مردمی نمونه دارد. #موندراگون در منطقه باسک اسپانیا با ۶۶هزار مالک-کارگر ملهم از آموزه های یک کشیش مسیحی(خوزه ماریا) توسط ۵مهندس جوان در۱۹۵۶ تاسیس شد. ۱۵۰شرکت در تولید و توزیع و مالی را پوشش و سالیانه بالغ بر ۸میلیارد دلار درآمد دارد. اصول ده گانه آن از جمله عدم تبعیض، سازمان دمکراتیک، حق حاکمیت نیروی کار، ماهیت فرعی سرمایه، انسجام در پرداخت حقوق و... به آنچه گفته شد بسیار نزدیک است. بخوانید:
https://b2n.ir/097285
⬅️ پس #میشود!
۲. "جامعه ایرانی اهل کار جمعی نیست و تعاونی شکست می خورد"؛ برخلاف تحقیقات مردم شناسی درباره آیین های کهن ایرانی است.
دکترمرتضی فرهادی در کتاب "فرهنگ یاری گری در ایران: درآمدی بر مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون" به خوبی از عهده این کار برآمده است.
در این کتاب انواع یاری گری(خودیاری، همیاری، دیگر یاری) بررسی شده است. گزارشها و تحلیل های مستند از #تعاونی_های_سنتی را می خوانیم و بطور جدی این گزارش غربیان که ایرانیان تک رو هستند و کار جمعی نمی کنند به نقد گرفته میشود:
http://mortezafarhadi.ir/archive/236
ایشان در کتاب دیگرشان بنام #واره یک تعاونی زنانه روستایی-عشایری را باز می شناساند. تا۱۳۳۵ حداقل ۲میلیون زن ایرانی در ۴۰۰هزار واره عضو بوده اند!
http://mortezafarhadi.ir/archive/241
مدرنیزاسیون و انقلاب سفید شاه این تعاونی های سنتی و کهن را روبه نابودی برد.
بازتولید امروزین این فرهنگ در تعاونی های اسلامی-ایرانی، چاره امروز ما برای اقتصادمردمی برای عدالت اقتصادی است.
⬅️ پس چون #توانسته_بودیم، باز هم میتوانیم!
#بازگشت_به_مردم
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
از پیروزی انقلاب تا انقلاب پیروز.mp3
12.81M
💢از پیروزی انقلاب تا انقلابِ پیروز!
حجت الاسلام محسن قنبریان
۹۹/۱۱/۲۱
▫️از وحدت نیاز با کمونیست خبیث تا اختلاف انقلابی ها بر سر انقلاب!
▫️ تقدم انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی ایران؟
▫️فقط بحث مذاکره نیست در سیاست داخلی هم این اختلاف جدی است!
▫️ تقدم پیشرفت و توسعه یا عدالت؟!
▫️دو اردوگاه درون کشور! زبدگان یک اردوگاه بیشتر در ملکوت!
▫️آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب و شخص اول جمهوری اسلامی ایران!
☑️ @m_ghanbarian
‼️با توفیق الهی
از اول ماه رجب فایل های صوتی کتابگفتار "شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)" که در ماه مبارک رمضان۹۶ در ۲۴جلسه توسط حجت الاسلام قنبریان ایراد شده؛ به ترتیب در کانال بارگذاری خواهد شد.
☑️ @m_ghanbarian
جوشش درون نمیشود ، نمیگذارند.mp3
12.73M
🔅جوشش، درونِ نمیشود؛ نمی گذارند!
#جنبش_مَیامین_تا_دولت_عدالتی_تر
#امام_باقر(ع)
۹۹/۱۱/۲۳
☑️ @m_ghanbarian
1-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقدمه.mp3
8.23M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه اول - مقدمه
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه اول - مقدمه #رمضان_۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_
💠 جلسه اول کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ در این جلسه پیشگفتار ، مقدمه و ترجمه حدیث گفته شده است.
✅ اهم نکات:
1⃣ درک احادیث اهلبیت ، طرب های معنوی برای مؤمنان و رابطه معنویه بین آنها و ارواح مقدسه معصومین است.
چرا که کلام آنها نور و خالی از هرگونه هوا است و شما شنوندگان هم از گل آنها و سرشته با محبت آنهایید و آن کلمات در قلوب لطیفه طرب آفرینی می کند.
2⃣ حدیث جنود عقل و جهل متضمن امهات فضائل و رذائل اخلاقی است و در واقع یک دور اخلاق است .
3⃣ مقصود امام در این شرح ، بیان نکات ادبی و علمی و فلسفی نیست که دور کننده از حقیقت تهذیب است بلکه به فرموده خود «سبکبار نمودن نفوس است از عالم مظلم طبیعت»
4⃣ کتابهای اخلاقی متداول بمثابه نسخه است اما کتاب اخلاقی باید دارو باشد . و نویسنده با ابشار و تنذیر و موعظه و نصیحت و تذکر دادن و یادآوری مقاصد خود را در نفوس جایگزین کند.
5⃣ شهادت میدهم که کتابهای اخلاقی امام چنین است و با «موعظه کتبی» است و با خواندنش در انسان اثر پدید می آید که این کتاب هم از آن جمله است.
☑️ @m_ghanbarian
2-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقاله دوم و سوم.mp3
9.57M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه دوم - مقاله دوم و سوم
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه دوم - مقاله دوم و سوم #رمضان_۹۶ محسن قنبر
💠 جلسه دوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
❓آن امهات فضائل و رذائل اخلاقی مقصود بین غشایی از معارف نسبتا سخت قرار گرفته است:
این عقل چیست؟ جهل چیست؟ این خصوصیات چندگانه برای هرکدام به چه معناست؟ اول مخلوق از روحانیین؟ از سمت راست عرش از نور الهی؟ یا برای جهل از دریای شور و تلخ و تاریک؟ و...
❗️ناگریز به اقل ممکن بسنده می شود تا به آن بحث های اخلاقی برسیم.
✅ مقدمه / رابطه انسان و عالم:
🔸 انسان خلاصه عالم است.... آنچه در انسان از عقل و وهم و نفس و...است (متصلأ) در علم کبیر منفصلأ هست .
✅ شرح حدیث ۱ :
🔸 بحث موالیان روی عقل و جهل درون انسان بوده است که :«قوه عاقله یعنی قوه روحانیه ای است که به حسب ذات مجرد و به حسب فطرت مایل به خیرات و کمالات و داعی به عدل و احسان است و در مقابل آن قوه واهمه است که فطرتأ تا تحت نظام عقلی نیامده و مسخر در ظل کبریای نفس مجرد نشده مایل به دنیا میباشد» (صفحه ۲۱)
🔸 خلاصه منظور اینان همان عقول جزئیه موجود در افراد انسان بوده است.
✅ شرح حدیث ۲:
🔸 اما امام(ع) مبحث را ارتفاع میدهد :«ان الله خلق العقل و هو اول خلق من الروحانیین...»
🔸 منظور امام «عقل کلی عالم کبیر است که باطن و سر و حقیقت عقول جزئیه است»(صفحه ۲۱)
«و آن جوهری است نورانی مجرد از علائق جسمانی و اول مخلوق از روحانیین است»(صفحه ۲۱)
🔸 این عقل بلکه عالم عقول موافق احادیث و قرآن و هم حکمت و عرفان است. بعضی به آن «آدم اول» گفته اند که غیر از آدم ابوالبشر است بلکه روحانیت آدم(ع) ظهور آن است. (صفحه ۲۳)
🔸 در مقابل این حقیقت نورانیه ، حقیقت دیگر است که آن «وهم کل» است در انسان کبیر که به حسب فطرت ، مایل به شرور و فساد است (صفحه۲۳) و «آن بعینه ،حقیقت ابلیس الابائسه و شیطان بزرگ است که سایر شیاطین و ابالسه از بروزات و مظاهر آن است» (صفحه ۲۴)
✅ شرح حدیث ۴ : و هو خلق من الروحانیین
🔸 روحانیین همان عوالم و موجودات مجرد از ماده اند. وقتی اولین خلق از روحانیین عقل است پس بطور مطلق او اولین مخلوق است چرا که روحانیین مقدم بر عوالم غیر نکردند.
✅ شرح حدیث ۵ : عن یمین العرش من نوره
🔸 عرش همان مجرای بروز سلطنت الهیه در غیر خویش است ، همان فیض مقدس و منبسط (صفحه ۳۱)
🔸 از یمین عرش اشاره است به اینکه این تعیین اول نزدیکتر به حق تعالی و مقدم به سایر جلوات است (صفحه ۳۱)
✅ یک استفاده:
🔸 جمع بین آنچه گذشت با این حدیث نبوی(ص) که : اول ما خلق الله نوری
این عقل مجرد و کل ، همان نور نبی مکرم است...
🔸 پس آن همه فضایل و مکارم اخلاق هم که به عنوان جنود عقل شمرده خواهد شد همه جنود رسول الله اند...
☑️ @m_ghanbarian
🔻صریح و بی پرده در خصوص ادامه مسیر انقلاب اسلامی
🔹 الزامات تحقق گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و عدالت
🔸ثریا با حضور استاد شهریار زرشناس و حجت الاسلام محسن قنبریان
🔸کدام مسیر، تحقق پیشرفت و عدالت را تضمین می کند؟!
🔹چرا در تحقق عدالت عقب مانده ایم؟
🔸انقلاب اسلامی، از دستاوردهای خیره کننده تا فاصله زیاد با برخی آرمانها
🔹آیا با الگوهای لیبرالی و وابسته می توان گام دوم را محقق کرد؟
🔸نیاز به تحول در رویکردها، ساختار و بدنه مدیریت کشور برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
🔹دولت جوان حزب اللهی به چه معناست؟!
🔹یکشنبه ۲۶ بهمن، ساعت ۲۳:۱۰ شبکه یک سیما
☑️ @m_ghanbarian
3-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقاله سوم و چهارم.mp3
12.36M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه سوم - مقاله سوم و چهارم
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه سوم - مقاله سوم و چهارم #رمضان_۹۶ محسن قن
💠 جلسه سوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ حقیقت جهل
🔸حقیقت جهل کل مقابل عقل کل عبارت از وهم کل عالم کبیر با لذایذ مایل به شر.
🔸طبق این حدیث شریف ، پس از عقل آفریده شده و از دریای شور که اشاره به دو قوه غضب و و شهوت است. ظلمانی است چون کارش شیطنت است.
✅ حقیقت ادبار و اقبال
🔸عالم یک مرحله ی «از اویی» (انا لله) دارد که قوس نزول نام دارد و یک مرحله ی «به سوی اویی» (الیه راجعون) که قوس صعود نام دارد و سرجمع حرکت دایره ای را موجب میشود که مبدأ همان منتهی است.
✅ با این توضیح :
🔸اقبال: رفتن در قوس صعود تا رسیدن به فناء الهی است.
🔸ادبار: رفتن در قوس نزول تا رسیدن به کثرات عالم ماده.
✅ با این وصف اقبال و ادبار عقل چنین میشود :
1⃣ اقبال عقل کل: رجوع به خداوند تا فناء کلی.
2⃣ اقبال عقول جزئی: پاره کردن حجاب های بین خلق و حق.
3⃣ ادبار عقل کل: ظهور آن در مراتب مادون تا رسیدن به عقول جزئیه بشری.
4⃣ ادبار عقول جزئی: توجه آنها به کثرات و اشتغالات عالم دنیا برای اکتساب کمال.
✅ اما جهل که فقط ادبار داشت:
1⃣ ادبار جهل کل: تنزل حقیقت وهم کل در اوهام جزئیه و شیطنت های بشری.
2⃣ ادبار جهل های جزئی: اشتغالات دنیوی برای شیطنت و اضاد در ارض.
❓چرا جهل اقبال ندارد❓
🔸چون اقبال (رجوع به خداوند) دو چیز میخواهد که در جهل نیست:
۱- ترک انانیت: جهل هرچه در جهالت ترقی میکند ، خود خواهی و خودبینی اش افزون میشود.
۲- حب کمال مطلق که در جهل مغلوب و محکوم است.
✅ تفاوت ادبار عقل و جهل:
🔸ادبار عقل از سر اطاعت الهی و بدون دوری از خداست حتی در اشتغالات دنیوی هم قصد قربت دارد.
🔸اما ادبار جهل برای خودخواهی و قضای شهوات خویش است و موجب دوری از خدا و فرو رفتن در طبیعت و در نتیجه خلود در آتش است.
❓از کجا بدانیم که ما در اشتغالاتمان دچار ادبار جهل و ابلیسیم یا عقل❓
🔸راهش عرضه خویش به قرآن و عترت است و اینکه آیات بر خویش تطبیق شود تا کشف شود که از مظاهر ابلیس هستیم یا مظاهر و جنود عقل و رسول الله .
✅و سپس تا فرصت هست برای رفع نقص خود کاری کنیم...
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔻صریح و بی پرده در خصوص ادامه مسیر انقلاب اسلامی 🔹 الزامات تحقق گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و ع
⚜عدالت و اقتصاد در بیانیه گام دوم
#چکیده_آنچه_در_برنامه_ثریا_گفته_شد
۱.بیانیه در بخش اقتصاد چالش ها را بیرونی(تحریم) و درونی("عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی") می کند. ۴راه حل ارائه می کند از جمله "مردمی کردن اقتصاد"؛ که توسط مدیران ما خصوصی کردن اقتصاد خوانده میشود!
۲.در بخش عدالت باز به "فاصله ژرف" وضع موجود تا مطلوب اشاره و از جمله ی بی عدالتی ها "تبعیض در توزیع منابع عمومی" شمرده میشود.
ما این قسمت را با قسمت مردمی کردن اقتصاد همراستا می دانیم. درمان این تبعیض پایه ای و اساسی، مردمی کردن اقتصاد است.
۳.مردمی کردن اقتصاد با نهاد تعاونی فراگیر در قانون اساسی(بند۲اصل۴۳) تعبیه شده است و رهبر انقلاب هم سهم ۲۵درصدی برای آن در سیاستهای اصل ۴۴(سال۸۴) و سیاستهای کلی برنامه پنجم(سال۸۷) دیده و دو نوبت ابلاغ شده است: تعاونی فراگیر ملی برای سه دهک پایین و بیکاران و رساندن ضریب جینی(فاصله فقر و غنا) به۰/۳۵ !
در این بیانیه از نشدن اینها گله دارند: "غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو قبول نیست. این سخنان در قالب #سیاستها و قوانین بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته آن چشم امید به شما جوانهاست و اگر زمام اداره بخشهای گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود این امید برآورده خواهد شد"
۴.ما دولت جوان انقلابی را از جمله دولتی در جهت تحقق اقتصاد مردمی و رفع تبعیض در منابع عمومی با تحقق آن ابلاغها دیدیم و گله کردیم چرا در این ۱۵سال حتی کاندیداهای حزب اللهی و ولائی بدین سو نرفته و اینها را شعار خود نکرده اند؟!
تحقق نامتوازن و کاریکاتوری سیاستهای اصل۴۴ موجب شده بخش سرمایه دار بزرگ خصوصی شکل بگیرد. بخش حاکمیتی غیر دولتی هم بهرمند شوند اما دهک های پایین و بیکاران نه! لذا ضریب جینی روز به روز بالاتر برود!
۵. از "باب تجاوب" با بیانیه (که درخواست خود رهبر انقلاب بوده است) عرضه شد: عدم تحقق اقتصاد مردمی بخاطر آسیب دیدن دو رکن دیگر یعنی حوزه سیاست(حکمرانی مردمی) و فرهنگ(رسانه ها برای مردم) است!
در حکمرانی، مثلا اتاق بازرگانی برای حداکثر ۲۰هزار بازرگان با انتخاباتشان برقرار میشود و حکمرانی ای می یابد؛ که با اختیار اعطای کارت بازرگانی به افراد، می بینیم ۲۵۰نفر بیش از ۷میلیارد دلار(!) ارز دولتی را پس نمی دهند. نظام پزشکی با انتخابات بین پزشکان تشکیل و اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی، تعیین میزان پزشکان کشور با در دست داشتن مجوز مطب و ورودی دانشگاه پزشکی را مال خود می کند.
چنین اختیار سیاسی ای هرگز برای کارگران (علیرغم تصریح اصل ۱۰۴)، انجمن های صنفی و اسلامی(اصل ۲۶) و... تحقق نیافته است. کارگران در اعتراضات خود با مشکل امنیتی مواجه اند و دانشجویان و علماء نیز در یاری آنها دچار مشکل میشوند!
پس تا حکمرانی مردمی دهک های پایین و محرومان با شوراهای مصوب قانون اساسی تحقق نیابد، اقتصاد مردمی نمیشود.
۶.در حوزه فرهنگ، قانون خط و مشی و اصول برنامه های صدا و سیما(مصوب ۶۱/۴/۱۷) در ماده۷ رسانه ملی را ملزم می کند:"صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) است".
آیا برنامه های صدا و سیما تکیه اصلی اش بر تحقق سهم مستضعفان در توزیع منابع عمومی است؟! آیا سهم شرکت های بازرگانی از مستضعفان در برنامه ها بیشتر نیست؟!
خبرگزاری های حاکمیتی هم وضعی مشابه دارند...
*مصاحبه ها و یادداشتهای این ایام بیشتر ابعاد این سه گانه(اقتصاد و سیاست و فرهنگ) برای مستضعفان را واکاوی کرده است که به مقدار وقت اشاراتی از آنها در برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹ انجام شد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian