💠جنبش های مبارک!
روایات ناظر به میدان سیاست و اجتماع، سه مولفه ی معنا دار دارند:
۱. عاجز الرای: سست تدبیران که امام صادق(ع) از آن پرده برداری کرد و چنین زعمایی را لابد منه معرفی فرمود.
۲. میامین: انسانها و جمع های میمون و مبارک که امام باقر(ع) از آن رونمایی کرد. همانها که جنبش های مبارک را رقم می زنند.
۳. میامین الرای: قومی با آراء مبارک که درخواست الهی امام شیعیان امیرالمومنین(ع) بوده است.
جنبش میامین، معروف و عدالت را گفتمان و بر سلسله شاهان هم اثر کرد ! تنها علاج عاجزالرای ها درون تشیع همین جنبش شدن میامین است.
امیرالمومنین از خداوند بجای کوفه معاصرش ، ملحق شدن قومی را می خواست که آراء مبارک داشته باشند. طبعا آن قوم دچار عاجز الرای هایی مثل ابوموسی ها نمی شوند...!
تفصیل را در سخنرانی جنبش های مبارک بشنوید!
#شهادت_امام_صادق(ع)
#انتخابات
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ قائمه مردم_نظام امام خمینی اگر می فرمود: "بر همه ملت، حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است"(۶
امام خمینی و قائمه مردم-نظام.mp3
13.71M
⭕️امام خمینی و قائمه مردم-نظام
سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی
۱۴۰۰/۳/۱۴
⬅️ برش و تقطیع ممنوع! اگر وقتش را داشتید کامل بشنوید و الا رها کنید.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❗️پ.ن:
کاش جوانان حزب اللهی و انقلابی به خود جرات دهند و این دسته از علماء که گفته و می گویند "حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد" را درون جمهوری اسلامی محققانه بشناسند.
فریب بریده های جراید و هوچیگرهای رسانه ای در تخریب برخی چهره های روحانی را نخورند اما همه روحانیون و حتی شاگردان امام و حتی نشسته در مجاری امور را هم همنظر با امام و رهبر انقلاب در مبانی جمهوری اسلامی و اعتقاد مبنایی به مردمسالاری دینی فرض نکنند!
از قضا آنچه کمتر یافت میشود همین فهم و اعتقاد راسخ به جمهوری اسلامی است!
جوانها اگر تفاوتها را نشناسند نمیتوانند از خط اصیل امام و رهبری در این مسائل اساسی حفاظت کنند.
#جمهوری_اسلامی_نه_یک_کلمه_کم_نه_زیاد
☑️ @m_ghanbarian
🌐مناظرات و عصاره فضایل جمهور
*مناظرات ، سبُک و دارای حواشی کم ارزش است ، چون همه تریبون هایش عصاره فضایل جمهور نیست!
*توهین و تخریب های سست و سخیف در برخی غالب است ؛ چون آن بعضی، جای آدم های پُر و قد کشیده در اجتماع و سیاست و بی نیاز از التماس دیده شدن، نشسته اند!
*سازوکاری برای آوردن عصاره فضایل جمهور در سبد انتخاب مردم ، به تامل جدی نیازمند است. همفکری در ساخت رجل سیاسی درون نهادهای اجتماعی (علاوه بر نهادهای سیاسی) لازم است ؛ و الا نظام اداری موجود از خود می خورد و فربه میشود و کوتوله های خود را رقیبِ بازی می کند.
شورای نگهبان قطعا سهمی از آن روند تکامل را دارد اما تمامش نیست.
#جمهوریت
#عصاره_فضایل_جمهور
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول
🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی
🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟
🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟
http://fdn.ir/page/200552/
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول
🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی
🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟
🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
1⃣ انتخابات حق غیر قابل اسقاط!
این روزها بعضی برای مشارکت بیشتر ، حق بودن انتخابات را مخدوش و آنرا صرفاً تکلیف می کنند!
در نظریه درست متفکران انقلاب اسلامی:
حقوقی مثل حق تعیین سرنوشت و انتخاب، از زمره حقوقی ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط است.
بیش از آنکه تصویب مجالس را بخواهد ، تصدیق فیلسوفان را می خواهد.
از اینرو ملتها آنرا بعنوان حقایقی فوق قانون رعایت می کنند.(برای تفصیل ر.ک: شهید مطهری/نظام حقوق زن در اسلام ص۱۲۶و۱۲۷)
پ.ن:
۱.خلط چنین حقی با حقوقی -که در پرتو قانون و مرجعی قانونی، ثابت میشود و قابل اسقاط و انتقال است- کم دقتی در مبانی و مبادی آندو است.
۲.جمع شدن این حق با مسئولیت اجتماعی انسان و تکلیف انسانی و شرعی او هم منافاتی ندارد مثل حق حیات که قابل اسقاط نیست و گرفتنش از خود هم حرام است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
2⃣ انتخابات تکلیف هم هست!
این روزها بعضی برای مشارکت کمتر، تکلیف بودن انتخابات را مخدوش می دانند! از جمله به یکی از فتاوای آیت الله سیستانی استناد می کنند که:"انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی کند"!
درحالیکه ایشان طبق همین مبانی درست چندین بار دیگر از وجوب انتخابات گفته اند:
۱.برای همه پرسی قانون اساسی عراق، شرکت را واجب و عدم حضور را گناهی نابخشودنی خواندند.
۲.برای مجمع ملی بررسی قانون اساسی به همه نزدیکان گفتند کاندید شوند!(: نماینده ایشان در ایران/ مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۶۵)
حتی از لیستی حمایت کردند!
۳.چندین سال بعد در دور دوم دولت نوری مالکی که بحث قانون انتخابات مطرح بود فتوا دادند: "برهمه واجب است که در انتخابات شرکت کنند تا با حضور پرتوان و گسترده خود پشتوانه کسانی باشند که بر درستکاری آنان اطمینان است و از پراکنده کردن آراء و تباهی دادن آنها اجتناب کنند!"
برای اغراض سیاسی مبانی دینی را دستکاری نکنیم.
برای مواضع انتخاباتی آیت الله سیستانی این مقاله را ببینید:
http://prb.iauctb.ac.ir/article_515655.html
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول 🔺مبانی نظری (فلسفی و
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم
🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟
🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟!
🔺حوزه کم کاری نکرده است؟!
🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری!
http://fdn.ir/55542
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب ها
15_2064.pdf
389.8K
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم
🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟
🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟!
🔺حوزه کم کاری نکرده است؟!
🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری!
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
جمهور و عاجز الرای.mp3
10.04M
🔅جمهور و عاجز الرأی!
#قرائتی_روایی_از_نقش_جمهور_مردم
دانشگاه تهران۱۴۰۰/۳/۱۶
▫️امام صادق(ع) از دچار شدن به روسای سست تدبیر(عاجز الرای) گفت!
▫️آیا تقصیر مردم است؟!
*جمهور مردم، عماد دین اند!
*جمهور مردم، طریق کشف صالحین اند!
▫️چاره تخلّص از روسای عاجز الرای: میامین الرای!
*امیرالمومنین(ع) ملحق شدن به قومی با آراء مبارک(میامین الرای) را می خواست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian