۲۹-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.2M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و نهم/ ۲۶آبان۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۳
توضیحات بیشتر درباره فراز:
وَلْيَکُنِ الْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْل وَأَسْعَار، لاَ تُجْحِفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ.
• بیع سمح مبتنی بر دو میزان عدالت و اسعار(نرخ ها)
• کشف ساختار اقتصادی ای که موجب بیع سمح شود اقلا توجه به سه جهت بیع را می خواهد:
1⃣ متعاملین
• بیع سمح بر سود جویی عوامل بازار (شح قبیح و ضیق فاحش) نیست
• نمای انسان اقتصادی اسلام از بین سه دسته احکام
2⃣ مبیعات (کالا و خدمات)
تحقق بیع سمح از این حیث اقلا دو چیز می خواهد:
- فراوانی
- هر چیز کالا نشدن
3⃣ معاملات
• معاملات منهیه در اسلام بیشتر از امضایی هاست
• مکانیزم اختصاصی قیمت گذاری
- سه طریق قیمت گذاری: دستوری، مبتنی بر شان اجتماعی، قیمت گذاری آزاد
- مکانیزم اسلام هیچ یک از اینها نیست!
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و نهم/ ۲۶آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۳
توضیحات تکمیلی درباره فراز:
وَلْيَکُنِ الْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْل وَأَسْعَار، لاَ تُجْحِفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ.
• جلسه پیش فرق بین این دستور با دستور "فامنع من الاحتکار" بیان شد. در منع احتکار، حاکم موظف است اما در "بیع سمح" با صیغه غایب دستور است. ساختارهای بازار باید موجب چنین بیع آسانی شود نه اینکه نهاد بازار، زایل و یک ایوان دولت شود.
• بیع سمح را مبتنی بر دو میزان "عدالت" و "اسعار(نرخ ها)" می کند.
برای کشف ساختار بازاری که بیع سمح نتیجه دهد اقلا به سه جهت بیع باید توجه کرد:
1⃣ متعاملین
بیع دو طرف دارد: فروشنده و مشتری. ایندو در اسلام شرایطی دارند که عدم لحاظ آن موجب میشود بیع سمح اتفاق نیافتد.
جلسه قبل بیان شد این "سمح و آسانی" مقابل "ضیق فاحش" است که از خصائص منفی این صنف بود.
نکته لطیف این بود که به رغم نظریات بازار آزاد، بیع (و مطلق معامله) نباید بر صرف سود طلبی کنشگران بازار مبتنی باشد . چون "شح قبیح" و "ضییق فاحش" آنها مانع "بیع سمح" می شود. بلکه معامله باید مبتنی بر "موازین عدالت" و "موازین نرخ ها" باشد. حضرت امیر(ع) بیع سمح را مقید به ایندو میزان می کند تا بخاطر شح قبیح(سودجویی) و ضییق فاحش(سخت معاملگی در کشیدن به سمت خود) ، بیع سخت و فقط به نفع یک طرف نشود.
در مقابل انسان سرمایه داری که خودخواه، محاسبه گر و سودجو و تن پرور است(تعریف هابز) اسلام هم انسان اقتصادی ای دارد.
• مقایسه سه دسته احکام شریعت، این انسان را نمایان می کند:
✔️ دسته اول برخی احکام حجر:
- بچه در معامله محجور است و حجر او امتداد دارد تا بلوغ و رشد
- صرف سن بلوغ، رشد او را ثابت نمی کند و باید اختبار و امتحان صورت گیرد!
- بزرگسال اگر دچار "سفه" شد، حجر و منع معامله برایش ثابت می شود (بی نیاز از حکم حاکم)!
- اما زوال سفه او نیاز به اختبار و حکم حاکم دارد!
✔️ دسته دوم: ساحت زندگی عقلایی-اجتماعی
- همان محجور اقتصادی، اقرارش در امور غیر مالی (مثل نسب و جنایت) صحیح و قبول است!
- تصرفات غیر مالی اش (مثل طلاق و...) هم نافذ است.
- وکالت و... او صحیح است
- حق عفو در قصاص دارد(بخلاف دیه)
- قسم خوردن او منعقد است.
✔️ دسته سوم: در حوزه عبادی:
- عبادت بچه ممیز، صحیح است.
- بچه را باید از ۶سالگی تمرین به عبادت داد.
- صرف رسیدن به بلوغ سنی موجب وجوب تکالیف عبادی بر اوست.
- همان محجور اقتصادی، از حج واجب منع نمی شود! کفاراتش هم به روزه و... درست است
⬅️ مقایسه این سه به روشنی می گوید انسان اسلام، اول عهد با خدایش درست می شود بعد زندگی عقلایی و اجتماعی اش (عهد و پیمان و اقرار و شهادت و...) بعد برای زندگی اقتصادی، اعتبار می گیرد.
2⃣ مبیعات (کالا و خدمات)
برای تحقق بیع سمح و روان، کالا و خدمات هم شرایطی دارند:
- اولا: فراوانی کالا و خدمات
در فراز مربوط به اهل خراج توضیح یافت که: باید نظرت به عمارت زمین بیشتر از جلب خراج باشد!
- ثانیاً هر چیزی اجازه کالا و خدمت شدن و ورود به بازار را ندارد.
یک نگاه ساده به فهرست مکاسب محرمه یا حدیث معروف تحف العقول می نمایاند که دسته هایی از کالا یا خدمات، ممنوع اند و نباید وارد بازار گردند! این طیف گسترده هم "نجس"، هم "مقدس"، هم "خدمت واجب" و هم "خدمت حرام" و... را شامل است.
❓می پرسید این منع چه اثری بر تحقق بیع سمح دارد؟!
❗️ بالعکس این تنوع کالا و خدمت، موجب بازار بزرگ و حتی کاهش نرخ برخی اقلام می شود!
توضیح اینکه در نظریه بازار، "قیمت گذاری آزاد" فقط قیمت را معلوم نمی کند بلکه به آزادی بازار می انجامد!:
- قیمت را در این نظریه، صرفا "عرضه و تقاضا" معلوم می کند!
- عرضه و تقاضا ملازم با عرضه "متنوع یک کالا" است تا با رقابت موجب بهینگی تولید و کاهش هزینه های آن و سود بیشتر شود.
- تنوع کالا، به "کالاهای بدیل" می انجامد. مثلا قیمت گوشت گوسفند با عرضه گوشت شتر مرغ یا خوک، تنظیم می شود چون مقداری از تقاضاها را جواب می دهد.
⬅️ از همین جا کالا و خدماتی که در هنجارهای جامعه ضد ارزش یا در شریعت حرام است هم وارد بازار میشود.
حضرت امیر(ع) قید موازین عدل را به همین خاطر افزودند. بیع سمح حتی اگر با تنوع کالا(حرام و حلال) تامین شود، بیع سمح مطلوب نیست؛ بگذریم که اغلب موجب بیع سمح هم نمی شود.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و نهم/ ۲۶آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
3⃣ معاملات
عامل سوم، خود معاملات است که باید برای بیع سمح تنظیم شود.
- یک دسته معاملات بخاطر غیر عقلایی بودن، ضرری بودن، غرری بودن ممنوع میشود.
- تعداد معاملات خط خورده از بازار آزاد حجاز قبل از بعثت نسبت به امضاء شده ها، بیشتر است! به این نکته مهم تاریخی کمتر توجه می شود.
✔️ در "قیمت گذاری" نیز اسلام، "مکانیزم" دیگری دارد!
توضیح اینکه سه طریق برای قیمت گذاری قابل رصد تاریخی است:
- اول: قیمت گذاری دستوری حاکمان!
از حمورابی، کتیبه قیمت گذاری نقل شده تا برخی حاکمان گذشته و نظام های کنترل مرکزی!
در احادیث باب الاسعار دیدیم، پیامبر(ص) بعنوان حاکم از تعیین قیمت خوداری کرد.
- دوم: تعیین قیمت با شان اجتماعی!
در جوامع فئودالیته اروپای قرون وسطا با اخلاق پدر سالار مسیحی، پایگاه اجتماعی، تعیین کننده قیمت بود. طبقه اجتماعی بالاتر اگر نعل اسب می آورد قیمت بیشتری می گرفت تا ابریشمی که طبقه سفلی بیاورد!
از این حیث "تجارة عن تراض" یک شعار انقلابی و ضد طبقه هم هست...
- سوم قیمت گذاری آزاد با صرف عرضه و تقاضا.
این راه حل اقتصاد بازار است.
این راه حل هم موجب بیع سمح نشده است.
نسبت دادن چنین راه حلی به اسلام و پیامبر(ص) بی دقتی است. چون در همان روایات باب الاسعار دیدیم که فقط نفرمود: "قیمت دست خداست!" یا فرشته ای مامور دارد؛ بلکه در ذیلش فرمود: "فلن یغلو من قله و لایرخص من کثره: نه با کمی، قیمت بالا برود و نه با زیادی، قیمت پایین بیاید"!
این برخلاف قاعده عرضه و تقاضا (مکانیزم قیمت گذاری اقتصاد آزاد) است. با عرضه کم، حتما قیمت بالا می رود و با زیادی عرضه کالا، حتما قیمت پایین می آید!
در حکمت یاد گرفته ایم رابطه طولی بین عوامل غیبی با عواملی ملکی برقرار است. پس فرشته موکل بازار که اجازه نمی دهد با زیادی، قیمت کاهش و با کمی، قیمت افزایش یابد؛ در ساختار اقتصادی خودش را با مکانیزمی غیر از قیمت گذاری آزاد نشان می دهد!(دقت کنید)
- کشف این مکانیزم که چیزی غیر از سه مکانیزم شمرده شده است یکی از عناصر مهم مکتب اقتصادی اسلام است دو متفکری که بدان توجه داشته اند یکی شهید محمد باقر صدر و یکی شهید بهشتی بوده است که تفصیل بیان ایندو مجال واسع تری می خواهد.
☑️ @m_ghanbarian
🇵🇸 حجت الاسلام محسن قنبریان:
امام خمینی، #گفتمانِ اسلامی مبارزه با اسرائیل را ایجاد کرد و آیت الله خامنه ای، #سازمان مبارزه با اسرائیل را از درون آن گفتمان شکل داد.
• جنگ ۶روزه پایان گفتمانِ عربی برای مبارزه با اسرائیل و انقلاب اسلامی، شروع گفتمان اسلامی مبارزه با اسرائیل است که هنر بی نظیر امام خمینی است.
• این گفتمان، برای مبارزه عینی و عملی با اسرائیل نیازمند سازمان بخشی ای بود که بی تردید مدیر اصلی آن رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای است.
• نکته شایان توجهش این است که این سازمان بخشی به هسته های مقاومت با #استانداردهای_انقلاب_اسلامی انجام شد؛ یعنی همه کاملا مردمسالار هم عمل می کنند!
از حماس تا حزب الله و یمن، هر سازمان، نماینده اراده جمعی و اکثری ملتشان هم هستند و به همان میزان در هارمونی مبارزه با اسرائیل حضور دارند.
هیچ نمونه شبه داعشی در آنها نیست؛ همه کاملا انسانی، اخلاقی و حتی با رعایت قواعد بین الملل با اسرائیل می جنگند!
این هنر و مهارت فوق العاده آیت الله خامنه ای واقعا ستودنی است.
(برشی از یک مباحثه پیرامون اوضاع غزه/ آبان۱۴۰۲)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انسان اقتصادی اسلام و سرمایه داری!
در مقابل انسان سرمایه داری که خودخواه، محاسبه گر و سودجو و تن پرور است(تعریف هابز) اسلام هم انسان اقتصادی ای دارد.
• مقایسه سه دسته احکام شریعت، این انسان را نمایان می کند:
✔️ دسته اول برخی احکام حجر:
- بچه در معامله محجور است و حجر او امتداد دارد تا بلوغ و رشد
- صرف سن بلوغ، رشد او را ثابت نمی کند و باید اختبار و امتحان صورت گیرد!
- بزرگسال اگر دچار "سفه" شد، حجر و منع معامله برایش ثابت می شود (بی نیاز از حکم حاکم)!
- اما زوال سفه او نیاز به اختبار و حکم حاکم دارد!
✔️ دسته دوم: ساحت زندگی عقلایی-اجتماعی
- همان محجور اقتصادی، اقرارش در امور غیر مالی (مثل نسب و جنایت) صحیح و قبول است!
- تصرفات غیر مالی اش (مثل طلاق و...) هم نافذ است.
- وکالت و... او صحیح است
- حق عفو در قصاص دارد(بخلاف دیه)
- قسم خوردن او منعقد است.
✔️ دسته سوم: در حوزه عبادی:
- عبادت بچه ممیز، صحیح است.
- بچه را باید از ۶سالگی تمرین به عبادت داد.
- صرف رسیدن به بلوغ سنی موجب وجوب تکالیف عبادی بر اوست.
- همان محجور اقتصادی، از حج واجب منع نمی شود! کفاراتش هم به روزه و... درست است
⬅️ مقایسه این سه به روشنی می گوید انسان اسلام، اول عهد با خدایش درست می شود بعد زندگی عقلایی و اجتماعی اش (عهد و پیمان و اقرار و شهادت و...) بعد برای زندگی اقتصادی، اعتبار می گیرد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 حلّال سیاسی؛ نه حلال سیاسی! • "فعلِ" مجتهد عادل مثل "قول"ش حجت و گویای فتوایش است. اگر وضو گرفتن
خامنه ای بقیة السلفی که صدای خدا و زن بودند!
• بلا شک امر درست به حجاب، صدای خداست؛ لکن خدا صداهای دیگری هم دارد!
زن، مظلوم همیشه تاریخ -که به تعبیر شهید مطهری "دنیای گذشته او را انسان نمی دید" و "دنیای متجدد او را زن نمی بیند"- هم باید در بین "بلندگوهای خدا در جامعه"، صدایی داشته باشد.
• اگر بلندگوهای خدا، به هر دلیل فقط صدای "احکام خدا" شدند نه صدای "حق زن"، طولی نمی کشد که صدای خدا در جامعه غیر از صدای زن میشود.
گله نباید کرد که شیاطین صدای زن شوند و دوگانه های کاذب "حکم خدا_حقوق زنان" و "صدای خدا_صدای زن" بسازند و با دین و حکومت دینی صف بندی بسازند!
• آیت الله خامنه ای از بازماندگان کسانی است که این دو را باهم جمع داشتند.
در بیت اش بارها از حکم حجاب گفته، اما همزمان اعتراض تند زنی ناقص الحجاب را شنیده و از نزدیک تفقد کرد!
از نادر روحانیونی است که نقشه شیاطین برای "نقش های فیک و مبتذل" برای حضور اجتماعی زن را خوانده است؛ بجای "حکم متحجرانه پرده نشینی"، در کنار صدای الهیِ حکم حجاب و عفاف، "نقش های موثر و متعالی اجتماعی زن" را تمجید می کند. "زنِ عرصه کتاب" و "زن ورزشکار با استانداردهای جمهوری اسلامی" را به حضور می پذیرد و در راهبری به سمت انطباق بیشتر حکم خدا و حق زن می کوشد.
نقطه ای ندیده و متجزی نمی اندیشد و با تدبیر به راهبری زن معاصر به سمت احکام الهی با لحاظ حقوقش می کوشد.
او بهتر می داند: "فی حمل عبادالله علی احکام الله، استیفاء الحقوق و کل الرفق"(غرر الحکم): بردن مردم به سمت احکام الهی، لحاظ همه حقوق آنها و رفق می خواهد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
37.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
✳️ زینبیات و زن غزه ✳️
✅ جنگ روایت رو کردیم یک جنگ تماشا گری
◀️ ترحم انقلاب نمیسازد!
◀️ ترحم خیره میسازد!
🔰 اگر بعد از عاشورا انقلابی می شود، علتش فقط برانگیختگی ترحم ها نیست ...
⭕️ حجتالاسلام والمسلمین #محسن_قنبریان
🔶 ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها)
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fateme
تبلیغ تراز، خلاق و محرک.mp3
15.75M
🎙تبلیغ تراز ؛ خلّاق و محرّک
حجت الاسلام #قنبریان/ مدرسه علمیه مشکوة قم/۴آذر۱۴۰۲
▫️ مبانی:
۱. اسلام، یک انقلاب بود!
۲. درک جهات انقلابیِ اسلام، اجتهادی انقلابی و تبلیغی تراز و خلّاق می خواهد!
▫️ بایسته ها:
۱. درک دستگاه واژگانی خاص و انقلابی اسلام
۲. ایستادن در سمت درست تاریخ
⬅️ ژنوم اسلام اصیل باید در هر منبر باشد!
▫️ تطبیقات:
نمونه های تطبیقی:
- چرا "ولایت" نه "ارباب، سلطان و..."؟!
- درک درست از غدیر و سقیفه!
- فاطمه(س) در مردم ایستاد!
• اصالت فرد افراطی و سکولاریزم دانشی و گرایشی، بلیه زمان ما!
- جهات درست اسلام در مواجهه با آن یک تبلیغ تراز می سازد
* گوش دادن به این فایل، به خطباء و مبلغان انقلابی توصیه می شود
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از وِتْرَ الْمَوْتُور🍃🇵🇸
بچههای شیعه را حضرت زهرا سلاماللهعلیها تربیت میکند.pdf
3.82M
مطالب سخنرانی استاد قنبریان باعنوان "بچه های شیعه را زهرا(س) تربیت میکند" که در ۵ جلسه ارائه شد بشکل منطقی و نوشتاری در این جزوه در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
✅ مطالعه این جزوه به همه والدین و مربیانی که دغدغه تربیت مذهبی کودکان را دارند پیشنهاد میشود..
✅ برای دسترسی به صوت جلسات میتوانید از طریق لینک اقدام نمایید.
https://t.me/m_ghanbarian/1060
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
📚 #منتشر_شد
به مناسبت هفته بسیج
🔸#جزوه رسالت طلبه بسیجی و بسیج طلبه
🔻این نوشتار، متن پیاده شده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در پنجمین دوره عصر اقامه میباشد.
🔹پيام خوبي كه امام خمینی(ره) دربارۀ بسيج داده است ابتدا جملاتي است كه از آن روح لطيف بلند شده است. راست و حسيني میگویم اگر مثل اين روايت، مثل اين خوانش از بسيج نباشد واقعاً بسيج نيست. بسيج وقتي لشگر مؤمن و مخلص خداست كه نشان در بینشانی دارد، فطرتها را به خودش جلب میکند. اگر سازماني در كنار سازمانها، بروكراسي كنار بروکراسیها، خدا نياورد روزي پلكاني مثل پلکانهای ديگر بالا رفتنها بشود، اينكه میگوید آدمهای مخلص همه جاي دنيا هستند مختص به ايران نيست....
↙️ جهت دانلود جزوه کلیک کنید.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
۱-نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی.mp3
26.67M
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
جلسه اول
حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران
• تعریف مسئولیت
• مسئولیت اجتماعی دو نوع است:
۱- در قبال امور اجتماعی
۲- مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد:
۱- با یک گروه منسجم هم قابل انجام است
۲- فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است
• ماجرای فاطمه زهرا(س)
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
(نمای کلی بحث)
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف
• "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین.
در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع
• مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است:
1⃣ در قبال امور اجتماعی
مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و...
در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و...
در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است.
2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی
برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند.
در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است.
⚠️ توجه مهم:
مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود.
اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید!
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد:
1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است.
2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است.
مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است.
دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد.
این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد.
این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند.
• ماجرای فاطمه زهرا(س):
مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید!
روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند:
اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر!
مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد.
پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل).
حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند.
انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی.
ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند!
این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد.
☑️ @m_ghanbarian
۲-نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی.mp3
30.69M
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
جلسه دوم
حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران
• مسئولیت نوع اول یا امور حسبیه
- مثالها و مصادیق
• مسئولیت نوع دوم یا امر جامع
- نمونه های گذشته و معاصر
• "انثیال" در بیعت با علی(ع)؛ مردمسالاری دینی ای که سر دستش نگرفتیم
• اختلاف کلمه یکی از عوامل شکست امر جامع
• سقیفه حاصل اختلاف انصار و مهاجر که به حذف ولایت انجامید!
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
جلسه دوم
• مسئولیت اجتماعی نوع اول (مسئولیت در قبال امور اجتماعی) در فقه به "امور حسبیه" معروف است.
حسبه در لغت بمعنای اجر و ثواب و در اصطلاح به اموری گفته می شود که خداوند هرگز به تعطیل و اهمال آنها راضی نیست.
حفظ و صرف مال مجهول المالک در موارد مقرر، حفظ اموال یتیم بدون ولی، حفظ موقوفات عامه بدون متولی، قضاء حوائج دیگران و فریاد رسی ستمدیده (اغاثه الملهوف)، حفظ جوانان از انحراف از دین، امر به معروف و نهی از منکر و...
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم (که حتما جمعی و اجتماعی انجام می شود) را قرآن "امر جامع" می خواند:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ...
مؤمنان حقیقی آنهایی هستند که به خدا و رسولش ایمان (و انقیاد کامل) دارند و هرگاه در کاری اجتماعشان به حضور رسول (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) لازم باشد حاضر آیند و تا اجازه نخواهند هرگز از محضر او بیرون نمیروند. و (ای رسول ما) آنان که از تو اجازه میخواهند..."
- "امر جامع"، هر واجب کفایی نیست که در قسم اول هم بود؛ واجباتی است که با حضور جمعی و گاه همگانی انجام می شود.
امر جامع، جامع امور است مثل "صلاة جامعه"، "مسجد جامع" و...
- شان نزول آیه ماجرای حنظله غسیل الملائکه است که برای شب دامادی از حضور در احد (امر جامع) اجازه گرفت.
• برخی از مثالهای معاصر امر جامع و مسئولیت نوع دوم:
- فتوای آیت الله سیستانی برای انتخابات قانون اساسی عراق پس از اشغال آمریکا ؛ که عدم شرکت را "گناه نابخشودنی" خواندند.
- فتوای کاشف الغطاء، میرزای قمی و صاحب ریاض درباره جهاد علیه روسها در زمان فتحعلی شاه.
که این جهاد را مثل حضور در کربلا با حسین(ع) و برتر از ثواب اصحاب مجاهد امیرالمومنین خواندند!
- تعابیر امام خمینی درباره دفاع مقدس که آنرا اهم امور خواند و رزمندگان را یاوران خدا و پیامبر و ائمه خواند(صحیفه امام ج۱۷ص۱۳۶)
- بیعت با امیر المومنین پس از عثمان.
حضرت اینجا هم تعبیر "انثیال" می کند یعنی ازدحام همگانی و به سرعت و پی در پی هم آمدن:
فَمَا رَاعَنِي إِلَّا وَ النَّاسُ [إِلَيَ] كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ: ناگهان ديدم مردم از هر سوى روى به من نهادند، و چون يال كفتار پس و پشت هم ايستادند، چندان كه حسنان فشرده گشت و دو پهلويم آزرده به گرد من فراهم و چون گله گوسفند سر نهاده به هم."(خ۳)
متاسفانه بیعت بی نظیر با علی(ع) را خوب سردست نگرفته ایم چون خیلی با مردم سالاری دینی همراه نیستیم!...
رهبر انقلاب این معما را طرح می کند که چرا ۲۵سال برای امر ولایت دست به شمشیر نبرد اما برای عدالت در زمان حکومتش سه جنگ کرد؟!(ر.ک:۸۳/۸/۱۵)
حکمت۲۲ نهج البلاغه سرش را بیان می کند! ولایت حق الهی است لکن اعطاء کردنی است ولو با ندادنش توسط مردم، شب و ظلمت جامعه را بگیرد!
تابلوهای ولایت و عدالت را در قرآن ببینید! آیه ولایت انگشتر دادن به فقیر است؛ آیه عدالت، "انزلنا الحدید"! شمشیر برای گرفتن عدالت هست اما عموم مردم باید ولایت را بپذیرند نه به زور سرنیزه!
• از عمده عوامل شکستن امر جامع، اختلاف کلمه است!
امام خمینی در وصیت نامه، "کلمه توحید" و "توحید کلمه" را رمز نجات ملت می شمارد.
• ماجرای سقیفه، حاصل اختلاف مهاجر و انصار بود درجانشینی پیامبر که به حذف ولایت انجامید: صرتم بعد الموالاة احزاباً بعد از پیوستگی (باهم و با ولیّ) گروه گروه شدید!(خ۱۹۲)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓از نظر امیرالمومنین یک نظام سیاسی_اجتماعی چگونه حرم می شود؟!
(مبنای سخن حاج قاسم در نهج البلاغه)
🎙حجت الاسلام #قنبریان:
• ولایت در فرهنگ شیعی یک میثاق سه وجهی است؛ پیوند و پیوستگی مردم با ولیّ و بالعکس و پیوند مردم با مردم.
ولایت، فقط شخص ولیّ نیست؛ کل این سه پیوند و میثاق است.۱
• حضرت امیر(ع) این میثاق، را #حرم می نامند آنجا که از ایجادش در زمان پیامبر(ص) گفته و از نقضش پس از او گله می کند:
"...نَقْضاً لِمِیثَاقِهِ الَّذی وَضَعَهُ اللَّهُ لَکُمْ حَرَماً فِی أَرْضِهِ وَ أَمْناً بَیْنَ خَلْقِهِ...: و پیمان و میثاقی را بشکنید که خداوند آنرا حرم(پناه گاه) برای شما در زمین و جایگاه امن بین مردم قرار داد..."(خطبه قاصعه)
• این میثاق در زمان ما همان است که بهشتی۲ و خامنه ای۳ آنرا "نظام امت و امامت" و "جمهوری اسلامی" نامیدند و حاج قاسم آنرا "حرم" می خواند!
هستیِ این پیوند(ولایت) مقدم بر پوسته حقوقی و قانونی آن است و واقعا باید در جامعه برپا شده باشد.
...........................
۱. ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ آیت الله خامنه ای/ فصل آخر
۲. ر.ک: مبانی نظری قانون اساسی/ شهید بهشتی ص۴۷
۳. ر.ک: دیدار با مردم آذربایجان ۹۶/۱۱/۲۹ و هم کتاب صورت و صیرت انقلاب اسلامی
* برشی از #جلسه_سوم فاطمیه اول هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران/ آذر۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی (نمای کلی بحث) 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشق بسیج!
🎙برشی از سخنرانی "نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی" / ۴آذر مسجد دانشگاه تهران
• مسئولیت اجتماعی گاهی بدون حضور جمعی و اجتماعی ممکن نیست. این قسم مسئولیت اجتماعی گاهی با "فئه" (یک گروه منسجم) انجام می شود و گاه "همه" را می خواهد.
• بسیج، لشکر مخلص خدا و فئه انقلاب اسلامی است که از حفظ مرزها تا واکسیناسیون و کرونا، زلزله و سیل و... را در انجام مسئولیت اجتماعی خود دارد.
• اما حفظ نظام عزیز اسلامی بیشتر از فئه را می خواهد نیازمند همه یا اکثریت مردم ایران است؛ این حقیقت مردمسالاری دینی است. اگر می شد با یک فئه، نظام را حفظ کرد بسیج هزار بار حاضر بود لکن قواعد مردمسالاری دینی به او می گوید باید همه را بیاوری.
اینرا بسیجی مثل یک مشق باید روزی چند بار بنویسد. مردم در مردمسالاری دینی یعنی همه مردم نه فقط حزب اللهی!
• از همین جا ارزش جهاد تبیین و همراه کردن حداکثری موضوعیت می یابد.
* برای قضاوت بهتر چکیده را اینجا و فایل کامل صوتی را اینجا ببینید!
حجت الاسلام قنبریان
@ashabolhossein_ir
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کاش امر درجه ۳ و ۴ را ناموس انقلاب نکنیم
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب چهارم »
🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه
📥 دریافت نسخه باکیفیت
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
34.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نمیشود من فقط هفتهی آخر به مردم بگویم بیایید، یک زنجیره کار باید اتفاق بیافتد.
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب چهارم »
🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه
📥 دریافت نسخه باکیفیت
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
۳-نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی.mp3
28.23M
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
جلسه سوم
حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران
• گونه های نظام اجتماعی
۱- نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت
۲- نظم اجتماعی مدرن
۳- نظام ولایت_موالات
• سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم
- در نظم قبیلگی امر جامع با مشکل مواجه است
- نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمیکند
* مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد!
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
جلسه سوم
• گونه های نظام اجتماعی
انجام درست مسئولیت های اجتماعی لوازم و تمهیداتی دارد که باید گونه های نظام اجتماعی را در این خصوص بررسی کرد:
1⃣ نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت
نظام های قبیلگی و عشایری و روستایی و... گذشته براساس خویشاوندی و رحامت بود.
در این نظم، رابطه افراد با هم "اهالی" است؛ از هم یاد میگیرند، باهم تکافل اجتماعی دارند، از هم دفاع می کنند و...
⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول(امور حسبیه) در این نظم خیلی راحت انجام می شود...
2⃣ نظم اجتماعی مدرن:
با پیدایش شهر و دولت مدرن دیگر رابطه ها براساس خویشاوندی نیست. "رابطه شهروندی" جای "اهالی" نشسته است.
در این نظم جدید، "موسسات رسمی و غیر رسمی" واسط بین مردم و امور اجتماعی اند. "مدرسه مدرن" عمده آموزش های لازم را در خود متمرکز می کند (حتی آموزشهایی که دیروز در ضمن کار و بازار و روابط خانوادگی انجام می شد)، "بیمه" جای تکافل اجتماعی سابق(عاقله) می نشیند، "سرای سالمندان"، "پرستاران خانگی" و... جای روابط خانوادگی گذشته می نشیند.
⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول، در این نظم، سخت تر انجام می شود. همه نیابتی می شوند و به موسسات سپرده می شود. آدم ها برای پدر و مادر پیر خود هم پرستاری در شهرستان می گیرند و خود از دور تلفنی می زنند!
اما باز ریشه این مسئولیت ها که تربیت آدمی و روحیات اوست صفر نمی شود انواع ابزار جدید برای انجامش تدارک می شود.
• سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم!
مسئولیت اجتماعی نوع دوم که مسئولیت جمعی و "امر جامع" است، در هردو نظم گذشته دچار آسیب است!
🅰 در نظم قبیلگی هم امر جامع با مشکل مواجه است! شکست حکومت علوی، قیام حسینی ، دعوت فاطمی همه مواردی از این است!
❓چرا؟!
چون امر جامع (مثل حفظ حکومت اسلامی، قیام امت مقابل بدعت ها) بزرگتر از قبیله و فامیل است! تعصبات خونی و قبیلگی مانع "بسیج شوندگی" در امری فرا قبیلگی است! (دقت کنید)
ابن خلدون همین را عامل شکست [ظاهری] نهضت حسینی می شمارد...
حضرت امیر(ع) برای توجه به این مهم خطبه قاصعه را انشاء که فرازهای زیادی از آن به همین نکته می پردازد. با این تعصبات جاهلی شیطان امت های گذشته را هم فریب داده و در واقع شکست های تاریخ رقم خورده است.
جالب اینکه در همین وضع، همان قبیله مسئولیت های نوع اولش را انجام می دهد حتی حاضر است یتیمان حسین(ع) را سرپناه و غذا دهد بعدی که از مسئولیت بزرگش درباره امر جامع حسینی کوتاهی کرده است!
🅱 نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمی کند! با وجودی که امر جامع اندازه بزرگی حکومت و دولت مدرن است (مشکل قبلی اینجا نیست) لکن به دو دلیل باز مسئولیت اجتماعی خوب انجام نمی شود:
- امر جامع در دیوانسالاری دولت مدرن می شکند و تجزیه می شود!
- رابطه مردم با امر جامع، قطع و با وساطت و نیابت می شود!
برای مثال اگر "پیشرفت عدالت محور" امر جامع دهه ای در ایران باشد، نظام دیوان سالار اول این امر را متجزی و بریده از هم می کند و بعد بخاطر تصدی خود یا موسسات غیر رسمی راهی برای "قیام مردم به این امر جامع" نمی گذارد!
3⃣ نظام ولایت_موالات
چاره و نظریه مبنای اسلام در نظم اجتماعی، هیچ یک از دو نظم سابق نیست. نه دنبال ساخت "قبیله اسلامی" است و نه "استیت اسلامی"!
ولایت، یعنی چسبیدگی و هم جوشیدگی سه وجهی: ولیّ با مردم/ مردم با ولیّ/ مردم با مردم
(ر.ک: فصل آخر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
آیت الله شاه آبادی از این عرض و طول ولایت و موالات تعبیر به "خیط نبوت" و "خیط اخوت" می کرد (ر.ک: شذارت المعارف)
حضرت امیر(ع) در بخش دیگر خطبه قاصعه به این مهم توجه می دهد. پیامبر که آمد این رابطه جدید را شکل داد (جَمَعَ علی دعوَتِه اُلفَتَهُم) این موجب شد امرهای جامع مستقر و جاگیر شود (قد تَرَبَّعَتِ الامورُ بهم فی ظل سلطان قاهر) امر جامع در دسترس همه و همه مباشر آن به آسانی منعطف می شد (تَعَطَّفَتِ الامورُ علیهم...)
اما وقتی بعد از این پیوستگی و موالات، گروه گروه شده و سراغ منافع قبیلگی رفتند (صرتُم بعد الموالاة احزاباً) این حصن و پناه گاه الهی هم درش رخنه ایجاد شد (ثَلَمتُم حصنَ الله المضروبَ علیکم باحکام الجاهلیه). حضرت آن روابط سه وجهی را #حرم در زمین می شمارد که داشت نقض می شد (...نقضاً لمیثاقِه الذی وَضَعَه الله لکم حرماً فی ارضه)
این موالات طولی و عرضی خود از بزرگترین احکام الهی است.
"ولایت مطلقه" نه دولت مطلقه و استیت و لویاتان است و نه یک صرفاً قلب مهربان درون یک ربات فولادی خشن(دولت مدرن)!
بلکه چنین رابطه سه وجهی ای است که بتواند دولت مدرن و اقتضائاتش را تسخیر و تا ساخت الگوی بهتر خود مهار نماید.
* مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسئولیت اجتماعی
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰 شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب سوم »
🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه
📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• اینکه: "هرکس مبانی انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارد، #برادر شماست"؛ را در حد قاعده اش، شاید غلط گیرترین و برچسب زن ترین ها هم همراه باشند و تکرار کنند. لکن در تطبیق و کشفِ "برادران"، باز چنان تنگ بگیرند که هیچ کس جز خودشان نماند!
• حضرت آقا این مبنای ارزشی را سالهاست دارند؛ لکن تطبیق ایشان ظاهرا با ما بسیار متفاوت است!
مثلا سال۷۷ (پس از ماجرای ۲خرداد و فضای آن روز تشکل ها) دانشجویی از ایشان می پرسد:
✔️ میخواستم نظر حضرتعالی را درباره گروه های حامی ولایت بدانم!
می فرماید: "به نظر من همه گروهها حامی ولایتند(!) یعنی در کشور گروه قابل توجهی که ولایت را قبول نداشته باشد، نمی شناسم(!). همه ولایت را قبول دارند؛ حالا ممکن است بعضی عشق و اخلاص بیشتری داشته باشند، بعضی کمتر داشته باشند؛... همه گروه های دانشجویی با من ارتباط دارند، پیش من می آیند؛ چه گروه های دانشجویی،چه افراد دانشجویی؛ همه شان اظهار ارادت به ولایت می کنند همه قبول دارند، نمیشود قبول نداشته باشند، معلوم است که قبول دارند؛ من هم همه شان را به یک معنا حمایت می کنم..."(۷۷/۲/۲۲)
❗️این #صرفاً یک نمونه است که تطبیق خود را با ایشان چک کنیم!(شر نشود!!!)
❓آیا ما همه گروه های (اقلا دانشجوییِ) سالهای۷۶و ۷۷ را حامی ولایت می دانستیم؟!!
جبهه انقلاب امروز بیشتر محتاج #مهارت_تطبیق این قاعده زرین است.
اگر در مهارتِ اثبات و کشف، به مذاق بهشتی ها و خامنه ای ها نباشیم، مترقی ترین اصول برای جبهه بندی را هم دچار ساده لوحی بعضی و دگم و تنگ نظری بعضی دیگر می کنیم.
محسن قنبریان / ۸آذر۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظام باشد اما انقلابی باشد، نظام ثبات می خواهد و انقلاب تحول
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب پنجم »
🏴 مراسم عزاداری #ایام_فاطمیه
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ ashabolhossein.ir ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
[[ @m_ghanbarian ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خصوصیتی دارد نظام ما که در آن عدالت دائما می تواند امر درجه چندم شود
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب پنجم »
🏴 مراسم عزاداری #ایام_فاطمیه
📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ ashabolhossein.ir ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
[[ @m_ghanbarian ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «مسئولیت های اجتماعی در دنیای جدید چگونه است؟ »
🎙 حجت الاسلام #قنبریان
🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲
« شب پنجم »
🏴 مراسم عزاداری #ایام_فاطمیه
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ ashabolhossein.ir ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]