🔰 چند نکته ظریف به دکتر ظریف!
ایشان بعنوان سخنگوی شورای راهبردی کابینه دکتر پزشکیان در رسانه ملی گفتند:
"اگر از اکثریت -حالا ما که در ایران اکثریت اقلیت نداریم[!] ما همه مجموعه هایی هستیم از چیزهای مختلف- [باشند امتیازی ندارند] اگر از ادیان و مذاهب رسمی[!] باشید امتیازی می گیرید؛ اگر از مذهب رسمی(مسلمان شیعی) باشید امتیازی نمی گیرید! بخاطر اینکه می خواهیم امتیازی دهیم تا از اقوام و گروه هایی که امتیاز کمتر داشته اند..."
1⃣ بر اساس قانون اساسی و مذاکرات آن، ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی "تنها #اقلیت های دینی شناخته شده اند"(اصل۱۳) و مذاهب دیگر اسلامی(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) "دارای احترام کامل" می باشند ولی فقط اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری، #رسمی است(اصل۱۲)
سر کلمه "رسمی" در مشروح مذاکرات بسیار بحث شد و حتی بعضی مختص شیعه دانستن آنرا، انحصار طلبی خواندند!(ص۴۵۹)
اما پاسخ گرفتند که: "مساله نوشتن مذهب رسمی شیعه، امتیازی برای شیعه نیست؛ بلکه واقعیتی برای جلوگیری از هرج و مرج است"(ص۴۶۴)
منظور از رسمی بودن را توضیح دادند که قانون گذاری و مطابقت و عدم مغایرت با اسلام بر اساس یک مذهب می تواند باشد. در جایی که اختلاف بین مذاهب هست یک ضابطه لازم است چون قانون متضاد نمی توانیم تنظیم کنیم، یک قانون واحد باید باشد و الگو هم از اکثریت گرفته شده است به همان دلیلی که شما می گویید نظام ما جمهوری اسلامی است برای اینکه اکثریت به آن رای داده اند و غیر مسلمان، اقلیتی است محترم؛ اما نظام جمهوری "اسلامی" است؛ اگر آن اکثریت احترام دارد این اکثریت(شیعه) هم احترام دارد. در آنجاهایی که تفاوتی بین مذاهب هست بعنوان یک ضابطه بعد از بیان اسلام نوشته می شود: مذهب شیعه اثنی عشری است(ر.ک: ص۴۶۲)
• البته همانجا رسمیت مذاهب دیگر فقط در آزادیِ انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی بیان می شود. فقه این مذاهب در "احوال شخصیه" (ازدواج و طلاق و ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند. در هر منطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، "مقررات محلی" در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب(اصل۱۲)
⬅️ آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود!
2⃣ پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و #مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.
مخالفین این قید از جمله کسانی بودند که قید را زاید و تحصیل حاصل می خواندند و می گفتند وقتی اکثریت مردم ایران شیعه اند واضح است رئیس جمهور از آنها و مروج مذهب رسمی خواهد بود (ص۴۶۴و۴۶۵و ۴۶۶/ص۱۷۷۰)
آنها فکر نمی کردند روزی رئیس جمهوری با تظاهر بیشتر به تشیع و نهج البلاغه و امام حسین(ع) و محرم سرکار بیاید که سخنگوی شورای راهبردی او جای مروج مذهب بودن، امتیاز نداشتن شیعه برای عضو کابینه شدن را طرح کند!
• مقصود از این سنجه را #تبعیض_مثبت به نفع اقوام و مذاهبی که کمتر امتیاز داشته اند طرح می کند.
تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبتشان به اکثریت باشد نه اینکه در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!
این در تقابل روشن با ترویج مذهب تشیع است که حتی شرط شاهان ایران در قانون اساسی از مشروطه به بعد بوده است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۴/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جبهه حسین(ع)
یکی از مباحث دهه محرم امسال حجت الاسلام قنبریان بحث جبهه حسین(ع) بود.
✔️ برخی موضوعات طرح شده در این بحث:
• ضرورت قرآنی جبهه سازی مقابل اربابان زمین
• جبهه علوی سر مرز شیعه و سنی نبود جبهه ای علیه طاغوت اموی بود؛ درون خود سنیان بسیار داشت
• اقلا ۴نفر وقت ملحق شدن به جبهه حسین(ع) سنّی اند! اگر یک نما از مختارنامه نحوه ی نماز اینان را نشان می داد...
• واجبات و محرمات مهم اند امر و نهی هم دارند اما همه مرز جبهه برای تقابل نیستند...
• فاسقان و شل دینداران درون جبهه حق چه می شوند؟
• تشیع عقیدتی و مناسکی در زمان صادقین(ع) مرز هویتی شد اما مرز جبهه تقابل نه! کماکان جبهه علیه ارباباً من دون الله ماند!
• در ماجرای امپراطوری عثمانی و صفویه، شیعه و سنی مرز جبهه تقابل شد یا باز همان ارباباً من دون الله!
• امروز #غزه مرز جبهه است ولی حجاب واجبی قابل پیگرد؛ لکن مرز جبهه برای تقابل نیست!
• تعیین مرز ولی امر می خواهد...
• لینک ۷ جلسه:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5075
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5088
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5089
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5091
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5096
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5098
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5101
☑️ @m_ghanbarian
۱-ربیون و جامعه ربانی.mp3
22.87M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه اول
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• جمع دو آیه ۱۴۶ و ۷۹ آل عمران
• رِبّی و رَبّانی؛ هردو کثیر الارتباط به رَبّ و کسانی که به خدا مشغول اند و از غیر منصرف.
• آیه۷۹ می گوید انبیاء هم حق حکومت تملیکی و تشکیل نظام ارباب رعیتی ندارند چه رسد به غیر آنها
❓ در آیه۱۴۶ باید پرسید انبیاء با چه چیزی قتال می کردند که ربیّون آنها را یاری می کردند؟
• قتال انبیاء با طاغوتهایی مثل نمرود و فرعون بوده که دقیقا حکومت تملیکیه داشتند
- استشهاد از آیه۲۵۸ بقره
- روایت حضرت امیر(ع) درباره بعثت رسول الله(ص)
⬅️ پس ربیّون برای برهم زدن حکومت تملیکی و نظام ارباب رعیتی و تشکیل جامعه ربانی همکار انبیاء شدند
• معنای جامعه ربانی (آیه۷۹ آل عمران)
• حسین(ع) وارث انبیاء و شهدای کربلا امتداد ربیّون اند!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه راه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ حاکمیت مال مردمه یا مال ولایت فقیه؟
‼️ تفاوت های اصل ۵ و ۵۷ با اصل ۶ و ۵۶ در چیست؟
🔴 پیش نویس اصل پنجم (اصل مربوط به ولایت فقیه) آیت الله شهید بهشتی نوشتن پس قرائت ایشان از تفاوت اصل پنج و شش بسیار مهم است.
👈 برشی از صحبت های حجت الاسلام والمسلمین قنبریان در چهاردهمين جشنواره فیلم عمار
🆔️ @Madrese_Rah
هدایت شده از فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته | اهالی تپه ندبه: «فرجامشناسی کوفه در نهضت عاشورا»
▪️ مولف : محسن قنبریان
▪️ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
▪️سال نشر: 1403
▪️تعداد صفحات : 296
🔸این کتاب تحلیل نویی از قیام عاشورا توسط استاد قنبریان است که در تلاش است گروه سومی را در کربلا روایت کند که کمتر از آن شنیدهایم. گروهی که بعدها به اهالی تپه ندبه معروف شدند و در روز عاشورا خود را کنار کشیدند...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸معمولا هر کدام از ما توصیفات زیادی از دو گروهی که در عاشورا صفآرایی داشتند شنیدهایم اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که صف سومی هم در کربلا وجود داشت. این جماعت کثیر که بعدها به «اهالی تپه ندبه» معروف شدند نه به یاری فرزند رسول خدا شتافتند و نه خواستند دستشان به خون آن حضرت آلوده شود در تپهای جمع شدند و با گریه دعا میکردند: «اللهم أنزل نصرک!» (خدایا پیروزی ات را نازل کن).
🔹 این گروه به دلیل نداشتن معرفت کافی نسبت به امام زمانشان، اجتهاد احمقانه و درک نادرستشان از مسائل آن روز، رهاوردی جز روسیاهی و ننگ دنیا و آخرت برایشان به دنبال نداشت. بلاذری مینویسد از هر هزار اعزامی ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر به کربلا میرسیدند و بقیه از سر کراهت فرار میکردند. با یک محاسبه معلوم میشود جمعیت فراریها بیش از حاضران میدان بودند. اگر آنها به امامشان میپیوستند، کار تمام بود اما بازمانده الهیات قعود با خصلتهای جمعی کوفه مانع شد.
🔸 اهالی تپهی ندبه در صف سومی قرار داشتند که معادله جنگ را با خروج از میدان نبرد و بی طرفی خود به نفع یزید رقم زدند. بنا بر این میتوان گفت گناه اهل آن تپه اگر بیشتر از گناه لشکریان عمر بن سعد نباشد، کمتر نیست. برای اینکه گناه بزرگ و نابخشودنی اهل تپهی ندبه بهتر درک شود در ادامه به یک نمونه از این صف سوّمی ها اشاره میکنیم.
🔹 این کتاب با این افراد کار دارد! میرود یقۀ اینها را میگیرد و محاکمۀ تاریخی میکند که «شما که بودید؟ چه بودید؟ از کجا آمده بودید؟ چه فکر و اندیشهای داشتید؟ چه اتفاقی در درون شما افتاد که اینگونه عمل کردید؟ و بعد عبور کنیم به زمان خودمان و بیندیشیم که چه ضمانتی هست من چنین نشوم؟
💢 در این کتاب تمرکز بر ماجراهایی است که در کوفه رخ دادند و واقعۀ عاشورا را رقم زدند. سالهای ۱۷ تا ۶۱ هجریِ شهرِ کوفه بررسی میشود و در این روایت، دو نهضت و سه نظام مورد بررسی قرار میگیرد. بیشک این روایت جذاب و خواندنی میتواند در فهم اهداف قیام عاشورا بسیار مورد استفاده قرار بگیرد...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
۲-ربیون و جامعه ربانی.mp3
29.45M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه دوم
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• دو همکاری ربیون با انبیاء:
- نفی اربابیت زمینی و حکومت تملیکی(۳۶نحل)
- تشکیل جامعه ربانی(۷۹آل عمران)
✔️ در تاریخ اسلام:
• جبهه ربیون ملازم رسول الله(۶۴آل عمران)
• بستره ۳۱توبه قرون وسطای مسیحی و اربابیت کلیساست
- نامه به اهالی نجران
• کسری و قیصر نمونه های دیگر ارباباً من دون الله(خطبه قاصعه)
- نامه به کسری
• دوره بعد رسول الله(ص)؛ کسری و قیصر اسلامی!
• روایت مهم اذا بلغ بنوالعاص ثلاثین رجالا...
- عبدالله خولاً؛ در دوره معاویه به شهادت تفسیر المنار
- مال الله دولاً؛ بدعت بیت المال اختصاصی دربار توسط معاویه
• ربیّون در دوره علوی:
- انتقاد از ناپلئونیسم اسلامی
- ابوذر مقابل مال الله نحلاً
- مقداد و عمار مقابل تئوری سلطنت موروثی سفیانی ها
- ۹ تبعیدی کوفه محرک اصلی جنبش علیه عثمان
• ربیون کربلا
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جبهه حسین!
جبهه مقابل دشمن، مرز می خواهد...
هر واجب و حرامی مرز جبهه علیه دشمن نمی شود!
تعیین مرز، شرایط زمان و مکان دارد لذا ولیّ امر می خواهد!
درون جبهه گناه، گناه است اما گناهکار متدین به امام جبهه حق، لایق عفو است بخلاف صالح متعلق به جبهه باطل!
✔️ برشی از سلسله جلسات «جبهه حسین(ع)» در محرم ۱۴۰۳
🎙 برای قضاوت درست فایل کامل جلسه را بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ساحت اندیشه باید مراقب التقاط باشیم!
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قله دین خالص و دینداری مخلصانه اباعبدالله است
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ماجرای اعتراض به عثمان و یزید، تفاوت معترضین در انگیزه آنان بود!
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
۳-ربیون و جامعه ربانی.mp3
26.62M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه سوم
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• شان دیگر همکاری ربیّون با انبیاء: ساخت جامعه ربّانی (۷۹آل عمران)
لکن کونوا ربانیین بما کنتم تُعلّمون الکتاب و بما کنتم تَدرسون
• شروع از میثاق فطری و اثاره عقول (خطبه۱)
• بحث امیرالمومنین با رئیس شرطه های پایتخت(فرمانده فراجا)!
• مواجهه با عبیده سلمانی و ربیع بن خثیم و ۴۰۰قاری کوفه!
• بازسازی غدیر با مناشده رُحبه و احتجاج برای امامت
• مشورت در همه کارها با مردم بجز احکام الهی(نامه۵۰)
• احترام به تشخیص مردم (فرازی از عهدنامه مالک اشتر)
• اصل ۶ و ۷ قانون اساسی؛ کشور داری هم اتکاء به آراء عمومی و هم حکمرانی شورایی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محسن قنبریان: ما در تصویر جبهه امام حسین (ع) کوتاهی کردیم
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺تعبیر اینکه یا بیعت کن و یا گردنت را به تیغ بسپار برای هیچ امامی جز اباعبدالله نیامده است.
🔺قضیه غزه هم شبیه به هم است که یا تسلیم شو یا همه زندگی ات را میگیریم.
🔺اشتراک معنایی جدی داریم که امامش حسین (ع) است.
🔺اما ما در تصویر جبهه حسین ابن علی (ع) کوتاهی کردیم و نوعی خوانش فرقهای از امام حسین (ع) داریم.
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قنبریان: دانشجویان و کنشگران خود را برای حل مسائل سخت آماده کنند/ رهبر انقلاب خلوص و وحدت را با هم در نظر دارد
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺دولت، حکومت و حرکت مقدس معنایش تقدیس اشخاص نیست و من در اینجا هیچ جایی را برای محافظه کاری درست نمیدانم که آدم حقی را بشناسد و به سمت آن حق نرود.
🔺 یک زمانی دانشجویان نزد رهبر انقلاب در دیدار سالیانه این پرسش را کردند: آیا خلوص را نگه داریم یا وحدت را؟ انقلابی خالص شویم و به دنبال شدیدترین ورژن جبهه انقلاب برویم یا طرف وحدت را بگیریم؟ رهبری صراحتا اعلام میکند که من هر دو را میخواهم.
🔺 عزیزان دانشجو و کنشگران در صحنه برای حل مسائل سخت خود آماده کنند و دوره مسائل آسان تمام شده است. همین دوگانه را اگر یک سرش را بگیریم آسان است. در عین حال اینکه میخواهیم سر مسائل اصلی انقلاب بایستیم باید گستره آن را در سطح چتر وحدت و انسجام ملی ببینیم.
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺محسن قنبریان: ایده تبعیض مثبت در شورای راهبردی اساسا غلط است
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺ایده تبعیض مثبت که آقای ظریف مطرح کردند را از اساس غلط میدانم که این موضوع هم توسط متفکران مغرب زمین نقد شده و اندیشمندان خودمان نیز با آن موافق نیستند.
🔺تبعیض بد است، منفی و مثبت هم ندارد. اگر میگویید اقوام، زنان یا اصنافی در حقشان اجحاف شده باید برای آنها مطلبه حق کرد و حقشان را به نسبت جمعیتی که دارند بدهید و این عین عدالت است و به آن تبعیض مثبت یا منفی نمیگویند.
🔺تبعیض مثبت یعنی در شرایط مساوی یک کسی را به یک دلیلی ترجیح بدهی و خود این موضوع دوباره تکرار چرخه تبعیض در جامعه است.
🔺فلان مذهب یا فلان فرقه که رسمی و مورد احترام هستند باید حقشان در حد قانون داده شود، ولی نباید طوری باشد که آنچیزی که رسمی و اکثریت است دیگر فاقد ارزش است و این خلاف عرف همه دنیاست.
🔺آیا این به این معناست که اکثریت حق دارد حقوق اقلیت را نادیده بگیرد؟ خیر!
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محسن قنبریان: نتیجه استفاده ابزاری از دین سکولار شدن است/ واکنش به هر موضوع سیاسی را نباید به صحرای کربلا برد
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔸سکولار شدن در یک دوگانه شکل میگیرد که وجهی از آن استفاده ابزاری از دین است که برآیندش برای سکولارها تقویت آن میشود.
🔸از هیئتها قصد دینزدایی را دارند چه برسد به سیاست! یعنی بگویند آن را در همان سال شصت و یک هجری قمری دفنش کنید.
🔸اگر بخواهیم منصفانه بگوییم: غیر از اینکه یک خط غربی دارد، بی احتیاطیها و ناشیگری در جبهه خودی دارد که آن استفاده ابزاری از دین است .
🔸استفاده ابزاری از دین یعنی دوگانه حسین (ع) و شمر را در همه قالبهای دعواهای سیاسی هم بیاوریم.
🔸در اطرافیان هر دو سمت انتخابات افرادی بودند که طمع داشتند یا متحجرانی پیدا میشد، پس نسبت غیر انقلابی به طرف مقابل دادن غلط است.
🆔 @snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محسن قنبریان: تنها دو سوم افراد اعزامی لشکر یزید به کربلا آمدند و سایرین از این جنگ اکراه داشتند
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔸در تاریخ است که در کوفه معاصر با نهضت حسینی، هیچ جوانی نماند مگر اینکه به اجبار دستگاه اموی به کربلا اعزام میشد. از سوی دیگر در تاریخ ذکر شده است که بخاطر کراهتی که این جوانان نسبت به جنگ با اباعبدالله داشتند، از هر هزار نفر، سیصد الی چهارصد نفر به کربلا میرسید.
🔸آن سی هزار نفری که در کربلا مقابل امام حسین(ع) ایستادند، تنها یک سوم از افراد اعزامی بودند. آن دو سوم که با لشکر نیامدند، به شیارها و بیابانها رفتند و امکان برگشتن به کوفه و همچنین سایر شهرها را نیز نداشتند. جمعیتی از این افراد سر یک تل جمع میشوند. این افراد در کتاب «اهالی تپه ندبه» نامیده شدند.
🔸من در کتاب «اهالی تپه ندبه» بررسی کردم که این اتفاق در جنگهای گذشته هم رخ داده است. برای مثال این تعداد در جنگ صفین، 30 هزار نفر بوده است. این اتفاق در تاریخ تکرار می شود.
🆔 @snn_ir
۱-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
18.77M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی
جلسه اول / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• درس مهم آیات ابتدایی سوره زمر:
- خلوص دین در ساحت اندیشه
- اخلاص دیندار در ساحت انگیزه
فاعبدِ اللهَ مخلصاً له الدین/ الا للّه الدینُ الخالص
• دین، "طریقه ای که در زندگی اجتماعی انسانی پیموده می شود"، یا همان سبک زندگی است.
• انسان یک موجود وحدانی و اندیشه و انگیزه اش متحد به هم است؛ پس ایندو یکی می شود.
• در وصیت سیدالشهدا(ع) فقرات اول، خلوص دین و فقرات آخر، اخلاص ایشان را بیان می کند.
• "علی ملة رسول الله" یعنی بر آیین پیامبر و دین خالص و بدون مشوب
- روایت ابوحمزه ثمالی، خلوص و اخلاص در جنگها
• سید مظلومان دو جا از مقتل خود این تابلوی خلوص و اخلاص دین را بلند کرد:
بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علی عدالتخواه نیست، خوارج عدالت خواهن!؟
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب دوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری
📆 شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
@m_ghanbarian
@ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دین باز در قیافه این روزهای شما
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب دوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری
📆 شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
@m_ghanbarian
@ashabolhossein_ir
۲-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.1M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی
جلسه دوم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
✔️ چهار صنف از ضرب دین و دیندار، خلوص و مشوب:
1⃣ دین خالص، دیندار مخلص
قله آن عاشورای حسینی است...
2⃣ دین خالص، دیندار مشوب
قرآن چند جا(۵۱ اعراف، ۷۰ انعام و...) اینها را دین باز می خواند!
• امام صادق(ع) در روایت عبدالله بن جندب علت جهالت و دین گریزی ها را اینان معرفی کرد!
3⃣ دین مشوب، دیندار خالص!
جهل مقدس از خوارج تا داعش و... این صنف اند.
• در خطبه۶۱ حضرت امیر خوارج را "من طَلَب الحق فاَخطاَهُ" معرفی می کند.
- نه عدالتخواه بودند و نه...؛ نادان البته عدالت و ولایت و... را بد و کج می فهمد!
4⃣ دین مشوب، دیندار مشوب!
بدترین اصناف است؛ مجسمه اش حزب اموی است!
• ابوسفیان در دوره شرک (دین مشوب) هم بخاطر بت ها کار نمی کرد؛ دنبال تجارت مکی و شهر سرمایه داری بود!
• معاویه همان خط را با اسلام پی گرفت!
- سخن رشید رضا در تفسیر المنار
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | #کلیپ
🔰 سخنرانی | حکومت تملیکی ممنوع
👤 حجت الاسلام #قنبریان
📌 گزیده سخنرانی شام غریبان محرم ۱۴۰۳
#بر_مدار_حسین
#محرم_۱۴۰۳
@azzahraasharif
☑️ @m_ghanbarian
۳-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
21.8M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی
جلسه سوم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
✔️ صنف دوم : دین بازان!
• دین برای دنیاست و نتایجش آخرت می سازد.
• گاهی طاغوتها دین را مقابل دنیا قرار می دهند! مثل آنچه در عاشورا رقم خورد
- سیاست ابن زیاد درباره عریف ها و بیت المال
• دین بازی در دو گونه:
- در همه وضعیت ها
- در هنگامه بلا
• جمله معروف اباعبدالله(ع):
- دینداری آدامسی (دین بازی در هنگام بلا)
- دیّانون!
• فضای تولد دین بازی:
- بعثت و مکه دین باز و منافق ندارد
- دین بازی در هنگام حکومت دینی رخ می دهد؛ مدینه رسول الله هم داشت!
• راه حل غلط دگر اندیشان: سکولاریسم!
- چرا رسول الله این راه را نرفت؟!
- راه درست راه امام خمینی است نه حوزه نجف و...!
• کلمات مقدس تر، حتما دینداری بیشتر نیست!
- جملات حسینی با ادبیات انسانی و کمتر مقدس!
☑️ @m_ghanbarian
۴-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.96M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی
جلسه چهارم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
✔️ ادامه صنف دوم: دین بازان
• خلوص دین پس از مدرنیته مهمتر و سخت تر شده است!
• راه حل دگر اندیشان: سکولاریزم
- علَم کردن حوزه نجف مقابل حوزه قم و امام
- فرآیند سکولاریزاسیون: دین بازان موجب دین گریزی / توصیه سکولارها موجه می شود!
✔️ راه حل دینی مبارزه با دین بازی:
1⃣ سخت گیری و نظارت بر کارگزاران:
- نظارت پسینی بعد از احراز صلاحیت
- گزینش با اختبار نه میل شخصی و رأی شخصی
- جاسوس بر کارگزاران (نه مردم)!
- تنبیه بدنی متخلف و تشهیر به خیانت و عار بین مردم
2⃣ منع تملق و چاپلوسی
- ثناء بیشتر از استحقاق، چاپلوسی و کمتر از آن ناتوانی در سخن یا حسادت است
اما ثناء و گزارش کارها و... باید پشت سر باشد نه جلوی رو ...
- فراز های عالی انتهای خطبه۲۱۶ در نفی تملق و نحوه مواجهه مردم با حاکم
3⃣ ادبیات علیه دین بازی
- قرآن و روایات در گفتارهایشان برای جامعه دینی، علیه دین بازی هم گفته اند؛ ما چرا حذفش می کنیم؟!
- استدلال غلط به تف سربالا!
شهید مطهری ارزش این استدلال را اندازه همان تف می دانست!
• دین خالص و دینداری مخلصانه حسین(ع) در نامه به بنی هاشم
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عدهای از سکولارها از دنیای غرب برایمان سوغات آوردهاند
➕راه حل پیامبر(ص) برای مبارزه با دین بازی و بالتبع دین گریزی را در جلسه چهارم بشنوید
🎙 حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
🏴 شب سوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری
📆 یکشنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
@m_ghanbarian
@ashabolhossein_ir