محسن قنبریان
📚 آموزش حق نه کالا! دهها ساعت بحث فقهی-کلامی بهتر از رفتار فطری معلمان عزیز نمی تواند ثابت کند که آ
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بر دوش بردن دانش آموزان برای حق آموزش!
🦋 در روستای قارخون آذربایجانشرقی مادران این روستا، دانشآموزان را بر دوش خود گرفته و از رودخانه عبور داده و به مدرسه میرساند تا آنها از دسترسی به آموزش محروم نشوند . خانم معلم معصومه حمیدی از این محرومیت می گوید و خود اینجور مدرسه می رود!
✍ به تعبیر شهید بهشتی "منطق فطرت" اینجا چه می گوید؟
• عمل فطری معلمان زیادی می گوید: آموزش #حق است نه کالا!
هیچ کس با صاحب کارش چنین نمی کند.
فقط محق را چنین به حقش می رسانند.
• #سواد_ابتدایی، حامل فرهنگ است و جامعه پذیری و ایرانی-اسلامی زیستن و نیازهای ضروری بچه ها را تامین می کند؛ پس حق است.
• کالا، بازارپذیر و در عرضه و تقاضا و تجارت می افتد.
اما حق، #اعطاء می شود؛ در #نابازار است.
فطرت و ارتکاز شرعی و تمدنی مان بر این شاهد است: ببین از "اعطاءِ" خون و "اهداء" عضو و... برای حق حیات می گوییم!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی جماران
🔹 فصل سوم برنامه تلویزیونی جماران
🔻سیری در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)
▫️قسمت ۲ | منشور روحانیت
میهمانان:
حجتالاسلام نبوی، رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی
حجتالاسلام قنبریان، استاد سطوح عالی حوزههای علمیه
▫️ جمعه ۱۲ بهمن
▫️ حوالی ساعت ۲۳:۱۵ - شبکه یک سیما
▶️ @jamarantv1
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
20.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری
#کلیپ
💢 بخش اول:
🎥 رابطه حقوق متقابل و استیفاء حق
نه حق در مقابل تکلیف بلکه حق در مقابل حق
◀️ نکته اول: این حقوق متقابل متکافئ آیا فقط در مقام جعل هست یا در مقام استیفاء هم هست؟
◀️در نامه ۵۰ امیر المومنین ۴ حق را می شمارند: ...
◀️ در نتیجه: ::و اذا فعلت ذلک وجبت لله علیکم النعمه::
🎙حجت الاسلام استاد قنبریان
🎵صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید: 👇👇
https://eitaa.com/rah_fatemeh/885
🏴 مراسم هفتگی
📆 جمعه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۳
🕌 هیات راه فاطمه (س) قم مقدسه
#استیفاء_حق
#نهج_البلاغه
#خطبه_216
به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید:
👇👇👇
🆔 @rah_fatemeh
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
37.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری
#کلیپ
💢 بخش دوم:
🎥 استیفاء حق توسط خود مردم در راستای زیان تصمیمات دولت
◀️ نکته دوم: استیفاء حق با کیه؟ حق جعل کردی باید بگی استیفائش کیه؟!
◀️ یه موقع حق معین هست و یه موقع حق استیفاء با خودش نیست و مخلوط با دیگران است
🎙حجت الاسلام استاد قنبریان
🎵صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید: 👇👇
https://eitaa.com/rah_fatemeh/885
🏴 مراسم هفتگی
📆 جمعه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۳
🕌 هیات راه فاطمه (س) قم مقدسه
#استیفاء_حق
#نهج_البلاغه
#خطبه_216
به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید:
👇👇👇
🆔 @rah_fatemeh
یکشنبه ۱۴ بهمن؛
📖 کتاب «اهالی تپه ندبه» معرفی و بررسی میشود
📅 یکشنبه (چهاردهم بهمن ۱۴۰۳)
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
با حضور:
🎙 حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🎙 مرتضی اخوی
🎙 سعید طاوسی
📍 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، ساختمان سرای اهل قلم، طبقه همکف
#خانه_کتاب_و_ادبیات_ایران
#معرفی_و_بررسی_کتاب
@khaneh_ketab_adabiat
۶-شرح خطبه۲۱۶.mp3
17.79M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
جلسه ششم / ۵بهمن۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
▫️فراز:
وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي، فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ
▫️ یک نکته تکمیلی جلسه قبل؛
• حقوق علیه دولت در قوانین موضوعه:
۱. جایی که دولت تصدی دارد
۲. جایی که نقش حاکمیتی دارد
• استیفای این دو حق: ۱. قضایی / ۲.سیاسی(مجلس شورای اسلامی)
❓چرا اعظم حقوق متقابل، در رابطه حاکم مردم است؟!
❗️نتیجه اش در فراز:
• فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ ؟!
• فراز :فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ، وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ؛ دوری نیست!
صلاح رعیت به صلاح ولات؛ صلاح ولات به استقامت رعیت (نه صلاح رعیت)!
❗️استقامت بر همان حقوق متقابل!
• بیانی لطیف از علامه طباطبایی در اینباره (ترجمه المیزان ج۳ص۳۹۴و۳۹۵):
- برای حذر از ارباباً من دون الله و سلطه یک طبقه یا فرد: اراده و خواست آنها #تحمیل نشود الا همان مقدار اراده و خواست دیگران #تحمل شود!
• تایید از حکمت ۱۶۴
+ حکومت با مقدوراتش می تواند بدون تحمل اراده مردم، اراده خود را تحمیل کند؛ پس آن حقوق متقابل در اینجا اعظم فریضه الهی است.
• دستور مجلس عام برا ضعیفان در عهدنامه مالک اشتر مبنی بر: شنیدن درشت گویی آنها از این قبیل است.
#خطبه_۲۱۶
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 امام خمینی انقلاب اسلامی را حسینی الحدوث و علوی البقاء خواست!
🔅 از اول #نهضت فرمود: تکلیف ما را سیدالشهدا(ع) معلوم کرده است!
• در تبعید، نزد مراجع نجف از تأسی به سیدالشهدا گفت! (ر.ک: نهضت امام خمینی ج۳) اینگونه پاسخ سؤال آن سالها که "این خونها را چه کسی گردن می گیرد؟" را داد!
• اول آذر۵۷ ، بیانیه معروف: خون بر شمشیر پیروز است را از نوفل لوشاتو صادر کرد و در بیانیه دیگر(۲۳آذر۵۷) راهپیمایی های عزاداران تاسوعا و عاشورای۵۷ را رفراندوم برای غیر رسمی شدن سلطنت و دولت اعلام کرد!
• بعدها هر وقت دیگر نهضت در تهدید جباران یزیدی افتاد باز به سیدالشهداء تأسی کرد!
🔅 در دوره #نظام، اقتداء به حکومت داری علی(ع) در بیاناتش پرتکرار شد!
• حضرت امیر(ع) را چنین می ستود:
« او تمام مقصدش خدا بود. اصل این دنیا و این ریاست دنیا و اینها در نظر او چیزی نبود، مگر اینکه بتواند یک عدلی را در یک دنیا برقرار کند، و الّا پیش آنها مطرح نبود که یک ریاستی داشته باشد یا خلافتی داشته باشد» (صحیفه امام؛ ج۱۳، ص:۱۹۵)
• حکومت ایشان را چنین معنا کرد:
«حکومت اسلامی یک همچو حکومتی است. حاکمش با آن ادنی فردش در حقوق مثل هم هستند» (صحیفه امام؛ ج۴، ص:۱۹۷-۱۹۸)
• روحانیون را به الگوگیری از آن حضرت دعوت می کرد:
«شما که داعیه پیروی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام دارید، لااقل در زندگی آن مرد بزرگ کمی مطالعه کنید، ببینید واقعا هیچ گونه پیروی و مشایعتی از آن حضرت می کنید؟ آیا از زهد، تقوا، زندگی ساده و بی آلایش آن حضرت چیزی می دانید و به کار می بندید؟ آیا از مبارزات آن بزرگوار با ظلم و بیدادگری و امتیازات طبقاتی، و دفاع و پشتیبانی بی دریغی که از مظلومین و ستمدیدگان می کرد و دستگیریهایی که از طبقات محروم و رنجدیده اجتماع می نمود چیزی می فهمید؟» (جهاد اکبر، ص۱۶۷)
• به مسئولین کشوری و لشکری هم فرمود:
«من امیدوارم که این عدالت الهی که به چهره تابناک علی بن ابیطالب علیه السلام، ظاهر شده است، در ملت ما و بخصوص قوای انتظامیه جلوه گر شود. شماها که پاسدار جمهوری اسلامی هستید و پاسدار اسلام و قرآن هستید باید به همان نحو که مولا علیه السلام، مظهر عدالت بود و مظهر رحمت، شما هم اقتدای به آن حضرت کنید و با عدالت با مردم و بین خودتان رفتار کنید و با عطوفت» (صحیفه نور، ج۱۹، ص۲۲۳/ دیدار با مسئولین)
#دهه_فجر
#اعیاد_شعبانیه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدارس شبهه پژوهی
♦️مـرکـز مـطالــعـات و پــاســخگــــویی بــه شــبـــهات (حــوزههــای عــلمیـه) با مــشــارکــت گروه کلام و فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار مینماید.
مدرسه شبهه پژوهی « رویـکـرد تـهـاجـمـی در مـواجـهـه بـا شـبـهـات»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️آیت الله سیّد محمد حـسـیـنـی قـزویـنـی
➖راهبردها و راهکارهای تهاجم
▫️حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی
➖چیستی، ضرورت و ابعاد
▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی
➖ملاکهای تدافع و تهاجم
▫️حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
➖لوازم و بایستههای حکمی و معرفتی
▫️حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی امیری
➖پیشینیه و جریانشناسی
▫️جناب آقای دکتر محمود حکمتنیا
➖بررسی فقهی، حقوقی و اخلاقی رویکرد تهاجم
دبیر علمی:
▫️حجت الاسلام احسان انبیائی
🗓 مهلت ثبت نام: 13 الی 16 بهمن 1403
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 و 24 بهمن از ساعت 13 الی 17:30
📍محل برگزاری: قـــــــم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی - سالن جلسات
لینک فرم ثبت نام:
https://formafzar.com/form/divm6
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
هدایت شده از حسینیه هنر
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تحقق همهجانبه اسلام و روحانیت اصیل
🔻 برشی از صحبتهای «حجتالاسلام محسن قنبریان» در ویژهبرنامه تلویزیونی جماران به مناسبت ایامالله دهه فجر
💠 حسینیه هنر؛ محفل رسانه، اندیشه و هنر
🌐 eitaa.com/joinchat/3915186194C76c73a937a
هدایت شده از عصرانه علمی
🔹 هشتاد و نهمین جلسه #عصرانه_علمی
🔷با موضوع
◽️ حق مخلوق از نظر شیخ انصاری رحمه الله
➖و امتداد آن در قانون اساسی
🔹با حضور:
▫️ حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🗓 سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۳:۱۵
🏢 قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
📍 موقعیت جلسه در نشان
📌 پخش زنده از کانال ایتا عصرانه علمی
حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ما می باشد
#فقه_و_اصول #جلسه_هشتاد_و_نهم
🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
جلسه سوم درسگفتار دعوت.mp3
22.49M
🔇 حقیقت دعوت و الگوی تبلیغ دینی
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
مدرسه نگاه/ ۱۱بهمن۱۴۰۳
1⃣ دعوت و تبلیغ به حسب علل وجود (فاعلی و غایی):
۱.۱. داعی منزلت پیش ساخته ندارد!
- سخن عجیب شهید ثانی در رسائل ج۲ص۷۹۲و۷۹۳
۱.۲. قائد نیست، سائق است!
- خطبه ۳۳ و ۱۰۴ نهج البلاغه
- علماء جبّار! (الکافی ج۱ص۳۶)
۱.۳. یک "نقش" انسانیِ خلّاق در "نهاد" اجتماع است!
- آسیب سازمان شدن تبلیغ!
- مسجد و هیات مردم سالار! (خصال صدوق ج۱ص۲۴۲ و ج۲ص۴۰۷)
- کانون قدرت و ثروت جای مردم!
- نسبت درست سازمان اداری با نهادهای خلّاق تبلیغی!
2⃣ به حسب علل ماهوی (ماده و صورت):
۲.۱. نشستن سر مساله های زندگی / در متن زندگی مردم!
- "رسانا" شدن دعوت، مقدم بر "رسانه" داشتن دعوت!
- بدون رسانایی تبلیغ، رسانه آنرا برساختی و تحمیلی(پروپاگاندا) می کند!
۲.۲. صورت آزادشده پیامِ دعوت!
- دین اسیر شده! (عهدنامه مالک اشتر)
- احیای تفکر دینیِ مرده! (اقبال، مطهری و...)
- اجتهاد انقلابی نه مجتهد انقلابی! (شهید بهشتی)
* بیانی صریح و جسورانه که شاید برخی را ناراحت کند!
* یک فایل صوتی مفید و مکمل!
☑️ @m_ghanbarian
#نقد
♨️توصیه ای به آقای قنبریان
1️⃣مدتی است که جناب آقای قنبریان در تحلیلهای خود از مسائل و موضوعات مختلف، علاوه بر بیان نظر خویش، اتهامات و برچسبهایی را نیز به مخالفین فکری خود روا میدارد. این حجم برچسب زنی ها که گاهی اوقات با تندگوییهایی همراه میشود، به مرور افزایش پیدا کرده و به نقطه ای رسیده است که ابتدا برچسبها به مخالفین زده میشود و سپس اصل ادعا و نظر تبیین میگردد. ایشان خود بهتر میداند که این رویه مانع از شکل گیری گفتگوی علمی واقعی است. اگر در پی اصلاح اموراند درست آن است که اختلاف اندیشه و تفکر را پذیرفته و به دور از هرگونه سرکوب اخلاقی طرف مقابل و صرفاً با کمک استدلال و منطق، دیدگاه خود را به کرسی بنشانند.
2️⃣همانطور که مقام معظم رهبری در همان پیام تاریخی خود در موضوع جنبش نرم افزاری بر رعایت اخلاق تأکید ویژه نمود و چنین فرمود:
«آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. بی شک آزادیخواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است.»
3️⃣برای جلوگیری از انسداد فضای گفتگوی علمی، صحیح آن است که آقای قنبریان مخالفین خود را با عناوینی چون «طالبان» و «متحجر» ننواخته و تلاش خویش را معطوف به استحکام بیانات خود ساخته و در مقام نقد علمیِ دیدگاه مخالفین خود برآید. به ویژه اگر مخالفین هم از کسانی باشند که مانند ایشان دل در گرو آرمانهای انقلاب اسلامی دارند. و علی الخصوص در مسئله مهمی چون «جایگاه مردم در حکومت اسلامی» آراء متفاوتی غیر از رأی ایشان وجود دارد که هم مبتنی بر ادله بوده و هم امکان استناد به دیدگاه امامین انقلاب را دارد. حال، چرا آقای قنبریان خود را مجاز میداند که به دیدگاه مخالف اتهام بزند؟ باید همگان بکوشیم تا موضوعاتی چون «مردم سالاری دینی» از ساحت خطابه بیرون رفته و در فضای علمی طرح گردیده و به محک استدلال و برهان گذاشته شود.
@Tanbiholomah
✍ (بی نام)
☑️ @m_ghanbarian