محسن قنبریان
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم 🔺بانک تعاونی آسیب ها
15_2064.pdf
389.8K
🔘 مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش دوم
🔺بانک تعاونی آسیب های بانک را ندارد؟
🔺کاپیتالیسم چگونه همه شئون زندگی را دارد بازاری و رقابتی می کند؟!
🔺حوزه کم کاری نکرده است؟!
🔺عقود مناسب برای تعاونی و عقود جدید سرمایه داری!
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
جمهور و عاجز الرای.mp3
10.04M
🔅جمهور و عاجز الرأی!
#قرائتی_روایی_از_نقش_جمهور_مردم
دانشگاه تهران۱۴۰۰/۳/۱۶
▫️امام صادق(ع) از دچار شدن به روسای سست تدبیر(عاجز الرای) گفت!
▫️آیا تقصیر مردم است؟!
*جمهور مردم، عماد دین اند!
*جمهور مردم، طریق کشف صالحین اند!
▫️چاره تخلّص از روسای عاجز الرای: میامین الرای!
*امیرالمومنین(ع) ملحق شدن به قومی با آراء مبارک(میامین الرای) را می خواست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📺 بازنده مناظرات!
"نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و امر تشریفاتی تبدیل کرد؛ چنانچه نباید بجای مناظره به جدال و مُراء گرفتار آمد و بجای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید"(رهبر انقلاب۸۱/۱۱/۱۶).
بازنده اصلی مناظرات، کمیته تبلیغات و رسانه ملی است که مناظره را امری تشریفاتی کرده است.
بعضی سؤالات، موضوع انشاء است. بعضی دیگر همراه القای گفتمانی خاص؛ و اغلب درجه چندم از مسائل اساسی است.
مناظره دو طرفه را به مصاحبه های هفت طرفه تغییر دادند تا جدال و هتاکی نشود و می بینید که می شود!
جای مناظره ی همه بر سر یک کلان موضوع مثل عدالت، آسیب های اجتماعی، جمهوریت و آزادی، تحریم و... ، امتحان شفاهی کارشناسی قرار داده شده است!
راستش این است که دستگاه فرهنگی-سیاسی و رسانه ملی ما از آزادی می ترسد و مناظره را امری تشریفاتی گرفته است!
کاش اقلا پخش بین المللی و ترجمه اش نمیکردند.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔷 یار کمکی مناظرات!
۱. دکتر همتی در دو مناظره، آقایان جلیلی و رضائی و... را متهم به تاخیر در تصویب fatf در جلسات مجمع کرد!
جا داشت آقایان به او جواب دهند : چرا رئیس جمهور اقلا برای تصویب fatf مجمع شرکت نمی کند؟! مصالح ملی مهمتر از لج بازی های شخصی نیست؟!
اشکالی که آقایان کواکبیان و آخوندی هم به روحانی داشته اند!
۲. دکتر همتی اگر میخواهد حتما با اشکال کردن به آقای رئیسی خود را رقیب او جا بزند جا داشت بیرون از طایفه گرایی از ایشان بپرسد:
۴سال ترک فعل رئیس جمهور در عدم شرکت در مجمع تشخیص را چرا پیگیری نکرده است؟!
*عدم شرکت روحانی در جلسات مجمع را اینجا بخوانید:
yun.ir/unwbfd
#ترک_فعل
#تاخیر_در_fatf
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔶 منتخب انقلابی تر، به مشارکت بیشتر، محتاج تر است!
انتخابات ششم، مشارکت ۷دهم درصد بیشتر از نصف(۵۰/۷٪) و انتخابات یازدهم، منتخب ۷دهم درصد بیش از نصف(۵۰/۷٪) آراء را مال خود کرد.
کمترین مشارکت و سرمرز ترین منتخب!
اما اینها فریبت ندهد که تکرارش مانعی ندارد!
منتخبی که می خواهد به غرب امتیاز دهد، به ۰/۷بیشتر از نصف او گیر نمی دهند. آنها به امارات و عربستان بدون انتخابات هم هیچ ایرادی نمی گیرند!
اما منتخبی که می خواهد مقابل غرب مقاومت کند و با مذاکره فعال حقوق ملتش را بگیرد اگر مشارکت انتخاباتش حول ۵۰٪ باشد یا آراء پیروزی اش سرمرز باشد، در مجامع بین المللی با بهانه های نقض دمکراسی روبروست!
جای درگیری بیخود ستادها باهم پی مشارکت بیشتر و رای قاطع تر باشیم!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷جمهور مردم!
تشیع ما به علی(ع) است. نمایه های او در نهج البلاغه است و تاج نهج البلاغه، عهدنامه مالک اشتر(نامه۵۳) است. آنجا امیرالمومنین در همان سالهای کوفه کذایی درباره جمهور مردم می فرماید: 《انّما عمادُ الدین...العامةُ من الامة》 پایه های دین(در تحقق اجتماعی اش) جمهور مردم اند!
حالا ایران جای خود دارد که امام خمینی فرمود از امت رسول الله و کوفه امیرالمومنین بهترند.
🔺تاریخ را سرِ ته نخوانیم!
همان جمهور و حضور اکثری مردم بود که به ۲۵سال خانه نشینی و محرومیت های سیاسی حضرت امیر(ع) در سال۳۶ پایان داد!
قبلش زمینه چنین حضوری فراهم نشد و الا باز انتخاب، علی(ع) بود!
جمهور، حق او را غصب نکرد! کنار گذاشتن شایسته ترین، محصول کار شورای کذا و کذا بود نه انتخاب عمومیِ جمهور!
در تمدید این برکناری هم، انتصاب خلیفه، جای رجوع به مردم و باز شورای کذا، مقصر بود نه جمهور مردم!
جمهور مردم اینبار که شورید و نمایندگانش از کوفه و بصره و مصر را به مدینه فرستاد، جز علی(ع) انتخاب نکرد! اولین بیعتی بود که جمهور مردم از کاندید تا خلافتش را رقم زدند!
باور کنید: جمهور مردمِ مسلمان ستون و تکیه گاه دین است.(۱)
🔺حتی در کوفه ۶۰ هجری!
جمهور مردم در اعتراض خیابانی، نائب الامام (مسلم بن عقیل) را پس نزدند!
جمهور با او در کف خیابان بودند، باز کانونهای خاص در دالانها و لابی های دار العماره، مسلم را به پول و منصب فروختند، نه جمهور مردم!
مشکل آن جمهور، پیوندهای خونی و عصبیت های قبیلگی اش بود(۲) که آن اشرافِ لابی گر را بر خواست اکثریت تسلط می داد و آنها را تکه تکه می کرد: عده زیادی را متواری در صحرا(۳)، برخی پیوسته به حسین(ع) و برخی علیه او!
در جامعه ای که پیوند ولایی بجایی خون و قبیله نشسته، جمهور، عزیزتر و گرامی تر نیست؟!
.....................................
۱.امام خمینی شاید همین فرمایش را توضیح می داد که:"این ملت است که آمد شما را از این گرفتاری ها بیرون آورد و با رای خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همه چیزهایی که ما داریم از این مردم است خصوصاً از این مستضعفین"(۶۰/۸/۲۳)
۲.امیرالمومنین در خطبه قاصعه این عصبیت را خوب بیان کرده است.
۳.تاریخ می نویسد: فرمانده ای با ۱۰۰۰نفر از کوفه به کربلا اعزام می شد ولی جز با ۳۰۰یا ۴۰۰نفر به آنجا نمی رسید بخاطر کراهتی که از جنگ با سیدالشهدا داشتند(انساب الاشراف ج۳ص۱۷۹)
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۰
☑️ @m_ghanbarian
💠 پاره تخته ی کشتی نجات باش!
#چله_اخلاص
خدا می داند گاهاً به پاره تخته های کشتی نوح غبطه می خورم وخود را از آن چوبها پَست تر میدانم!
ولیّ خدا چار پاره تخته را -"بِٲَع٘یُنِنَا وَ وَح٘یِنا"- طوری بهم دوخت که چوبها به اخلاص رسیدند: بِس٘مِ اللهِ مَج٘راها وَ مُر٘ساها(روان شدن ولنگر انداختنش با نام خداست)!
اما من و مثل من آنقدر چموش و خودخواه ایم که ولیّ خدا هم نتوانسته ازمان بلمی کوچک برای نجات چند بنده خدا بسازد. نه ایست مان و نه حرکتمان بسم الله نیست!
چه بد به حال ما که بلم کوچکی برای امام زمان(ع) در یک شهر کوچک و دهات نشدیم که بسم الله مجراها ومرساها.
دوست عزیزم! همچنان که مراقبی کسی و کسانی را تسخیر برای دنیای خود نکنی مراقب باش تسخیر برای دنیای مثل منی هم نشوی.
به آدمهای بی هوی بپیوند! پاره تخته ی کشتی ولیّ خدا شو که همه غرقند!
#بازنشر
(بخشی از حدیث نفسی با رفیقی عزیز)
☑️ @m_ghanbarian
〽️ ٪۲۰ را دریابید!
مناظره آخر بین نامزدها شنبه تمام میشود اما فقط حدود ۳۰٪ تماشاگر چالشی ترین مواجهه کاندیدها بودند!
هنوز میزان مشارکت به حسب نظر سنجی ها زیر ۵۰درصد است. مهمتر اینکه هنوز حدود ۲۰٪ تصمیم نگرفته اند!
پخش سرودهای ملی و هزینه از خون حاج قاسم و سورپرایزهای رسانه ای را در انتخابات مجلس تجربه کردیم!
یک هفته آخر جا ندارد رسانه ملی عرصه مناظرات واقعی و چالشی بین طرفداران تحریم انتخابات و مشارکت خواهان باشد؟!
جوانها و فعالین رسانه ای برای هردو طرف هست و رسانه ملی محذور ممنوع التصویرها و مطرودها را ندارد! اگر باز بازی درنیاورد و واقعا مناظره برقرار کند!
آن ۲۰٪ ، سرنوشت ساز است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-حق تعیین سرنوشت و ولایت.mp3
11.44M
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
🔺جلسه اول:
نسبت قانون اساسی و حق تعیین سرنوشت
۱۴۰۰/۳/۱۲
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-حق تعیین سرنوشت و ولایت.mp3
15.72M
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
🔺جلسه دوم:
جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت
۱۴۰۰/۳/۱۳
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۳-حق تعیین سرنوشت و ولایت.mp3
25.73M
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
🔺جلسه سوم:
جمع ولایت و تنفیذ با قانون اساسی
۱۴۰۰/۳/۱۴
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۴-حق تعیین سرنوشت و ولایت.mp3
9.44M
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
🔺جلسه چهارم:
جمهوریت و ولایت
۱۴۰۰/۳/۱۵
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
رابطه تعیین حق سرنوشت با ولایت.pdf
505.9K
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
1⃣جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت
2⃣جمع ولایت و تنفیذ با قانون اساسی
3⃣نسبت قانون اساسی و حق تعیین سرنوشت
4⃣جمهوریت و ولایت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان 1⃣جمع ولایت با حق تعیین سرنوشت 2⃣جمع ولایت و ت
🔰 معرفی:
روند و وضعیت انتخابات امسال و بحثهای حاشیه ای آن، بیشتر نشان داد که نیروهای انقلابی جدی تر نیازمند مرور مبانی فلسفی و فقهی جمهوری اسلامی -بعنوان نحوه حکمرانی حکومت اسلامی- هستند.
جزوه مبانی فلسفی و فقهی جمهوریت، تقریری موجز و طلبگی از ۴جلسه ارائه حجت الاسلام #قنبریان برای جمعی از طلاب و فضلاء در نیمه خرداد۱۴۰۰ است. این جزوه بمثابه حلقه اُولی از این بحث است و در واقع آشنایی مقدماتی است سطح عمیق تر استدلالات و اشکال و جوابها در حلقه ثانیه و در مجال دیگری طرح خواهد شد.
در اثنای برگزاری این جلسات به سخنرانی مهم و کلیدی ۱۴خرداد۱۴۰۰ رهبر انقلاب مواجه شدیم که هم تفأل خیری بود و هم تاکید بر انتخاب درست موضوع محل بحث.
طلاب و دانشجویان انقلابی را به مطالعه این جزوه و گوش دادن فایل های صوتی ۴جلسه دعوت می کنیم تا قدمی کوچک در طرح نظری مبانی انقلاب برداشته باشیم.
فرهیختگان دیگر را هم به خواندن و استماع آن دعوت کنید.
با امتنان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💻وبینار مردمسالاری دینی/مدرسه علمیه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان گزیده دوم: انتخابات، ف
⚠️همیشه بهانه برای خود رأیی هست!
فرقی نمی کند دو قطبی سنگین ۸۸ باشد یا زمین بی رقیب یا خُرد رقیب ۱۴۰۰!
گروه ها و افرادِ موثر عادت کرده اند جای مشاور و بیّنه، قیّم باشند! هردوره هم برایش توجیهی دارند!
"درایت" و "رشد سیاسی" مردم و "وفاداری به ارزشها و حاکمیت قوانین خدا" را هرچقدر هم با نظارت بیشتر و رد صلاحیت گسترده تر، اطمینان بخش تر کنیم ، باز هم آزادی انتخاب برای همان حداکثر ۵۰٪ حاضر، برایمان آسان نیست ! باز بهانه ای برای تحمیل پیدا میشود!
جوانهای خوب و انقلابی هم مختصات میدان و رای قاطع و... را می فهمند ؛ مشورت و تذکر ، آری ؛ اما توقع نداشته باشیم اظهار نظر و اظهار وجود نکنند!
#آزادی_انتخاب
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🗳 شب قدرِ خوف و رجاء!
روحانی هم مثل رهبری، انتخابات را شب قدر خواند!
شب قدر، شب خوف و رجاست:
* رجائیون، امیدوار به تحول با تغییر کابینه اند، رأیشان روشن و حتما هم می آیند !
* آنها که به هر دلیل امیدی ندارند چه؟!
جالب است وجه دعوت دو طرف(از رهبری تا خاتمی) برایشان یک چیز است: خوف!
تفاوت فقط در متعلق خوف در مشارکت پایین و نیامدن است:
- خوف از نا امنی و تروریست !
یا
- خوف از تحمیل و برچیده شدن جمهوریت!
فعلا قضاوت بماند برای بعد؛ با خوف هم میشود جمعه را "قدر" کرد و "خیر من الف شهر"!
زیر هر خوف یک امید، مخفی است.
#اولویت_مشارکت_حداکثری
*ارسال فقط به نا امیدان!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
000327 - آن مرد با شما راست گفت.mp3
8.84M
🔘امام خمینی و قائمه مردم_نظام
گوشه ای از سخنرانی شام رحلت امام۱۴خرداد۱۴۰۰
#حجت_الاسلام_قنبریان
*حرارت سخن را عفو کنید !
آتش است این بانگ نای و نیست باد
هرکه این آتش ندارد نیست باد!
☑️ @m_ghanbarian
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب
مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸
جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👇
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3236/5/234730/0
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز
تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰
۱.جایگاه خواست مردم در مکتب امام و رهبری:
همه حکومت ها با حمایت مردم و اکثریت ، قدرت بیشتر می گیرند. جمهوری اسلامی یک قدم بیشتر از این است: رای مردم در مشروعیت حکومت دخالت دارد. حکومت به زور یا تحمیلی، اسلامی نیست.
امام قاطع می فرمود:《 ما حق نداریم، خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان چیزی را تحمیل کنیم》( صحیفه امام ج۱۱ص۳۴)
سنگ زیرین جمهوریت، پذیرش حق تعیین سرنوشت برای مردم است. امام اینرا قبول داشت و آنرا با حکم عقل ثابت می دانست .می فرمود:《 باید اختیار دست مردم باشد ،این یک مساله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هرکسی باید دست خودش باشد》.( صحیفه امام ج۴ص۴۹۴)
رهبر انقلاب هم تصریح دارند:《اگر مردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایه مشروعیت خودش را از دست داده است .نظر ما درباره مردم این است》(۷۷/۱۲/۴).
باور ذهنی و قلبی این مبنا از سوی نیروهای وفادار به نظام ، ساختار فکری و فرهنگی حفظ جمهوری اسلامی است. این تفکر قطعی امامین انقلاب است که نباید با تفکر و قرائت دیگری تعویض شود . رهبر انقلاب ،جمهوری اسلامی و تکیه به رای مردم را "جزو دین" می داند .فرمود:《اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آراء مردم جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی شد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع مطلب را بیان می کرد این جزو دین است》(۹۳/۳/۱۴) ۱۴ خرداد امسال نیز دوباره همین مضمون را تکرار کردند.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز
تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰
۲. مردمسالاری دینی بهترین راه صدور انقلاب :
رشید رضا روشنفکر و مفسر مصری که از شاگردان سید جمال اسدآبادی بود ، در تفسیر المنار نقل می کند:《یکی از بزرگان دانشمند آلمان در آستانه به بعضی از مسلمین از جمله شرفای مکه گفته است: شایسته است ما مجسمه معاویه را از طلا ساخته در فلان میدان پایتخت مان برلین نصب کنیم!
به او گفتند : چرا؟!
گفت: چون معاویه نظام اسلامی را از اساس مردمسالاری به نظام سلطه و زور تبدیل کرد! اگر معاویه نبود اسلام کل عالم را فرا می گرفت و ما آلمانی ها و سایر اروپایی ها مسلمان شده بودیم!》(تفسیر المنارج۱۱ص۲۱۴)
دقت کنید صدر اسلامِ ما معاصر با قرون وسطای طولانی غربی ها بود. وقتی از حکومت و سلطه کلیسا به تنگ می آمدند ، سری بیرون کشیدند ، اگر حکومت مردمسالار علوی و نبوی را در استمرار خود می دیدند، آیا رنسانس و شورش علیه دین اتفاق می افتاد؟! هرگز! قطعا "لیظهره علی الدین کله" اتفاق می افتاد. اما سراغ گرفتند دیدند اینجا هم سلسله اموی و عباسی سرکار و باز همان سلطه و غلبه بجای اعتناء به مردم هست. اینجا اسمش اسلام است آنجا مسیحیت؛ لذا علم و تکنولوژی مسلمانان را گرفتند اما مناسبات زندگی بخصوص در عرصه سیاسی را با سکولاریزم وگذر از دین پی گرفتند.
حالا امام خمینی بعد از ۱۴ قرن دوباره مردمسالاری نبوی و علوی را احیاء کرد ؛ هیچ چیزی مثل این نمیتواند اسلام را الگوی زندگی کند . مردمسالاری دینی بهترین ابزار برای صدور انقلاب و مقدمات ظهور دین حق است اما خود مذهبی ها کمتر حق جمهوریت برای اسلام را می دانند.
اسلام های تقلبی القاعده و داعش از سوی غرب فقط و فقط به منظور بَرند کردن قرائتی غیر مردمی از اسلام و جازدنش بنام اسلام اصیل است تا بتوانند مانع رشد اسلام و مهار انقلاب اسلامی در قامت جمهوری اسلامی شوند.
هر قرائتی سیاسی از اسلام بجای "مردمسالاری دینی" چه بشکل "دین سالاری مردمی" و چه "دین سالاری داعشی" کمک به این پروژه غرب است. لذا رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد امسال ایندو را باهم جمع بست و فرمود:《یک عده هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند،منتها می گفتند آقا حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد.مردم چه کاره اند باید دین حکومت بکند و حاکمیت بکند ! اینها هم یک عده بودند که ما نمونه های این نظر دوم را این اواخر به شکل افراطی در این حضرات داعش ملاحظه کردید》.
مذهبی ها و انقلابی ها بیشتر از دیگران باید خواهان جمهوریت و پاسدار آن باشند
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز
تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰
۳.جمهور واقتدار نظام:
در گام بعد از مشروعیت بخشی، پشتیبانی اکثریت از یک حکومت، اقتدار آنرا افزون می کند. پیگیری اهداف را برای نظام و انقلابی که اهداف بلند برای خود تعیین کرده،میّسر می کند. حتی بگویم ،دولت انقلابی تر به این حمایت اکثری تر محتاج تر است.
واضح است دولتی که بخواهد به غربی ها امتیاز دهد یا استانداردهای دوگانه آنها را تمکین کند، ممکن است با میزان رای او مسامحه کنند؛ چنانچه با حکومتهای بی انتخابات و موروثی منطقه هم حرفی از دمکراسی و انتخابات ندارند! اما دولتی که می خواهد مقاومت کند و در مذاکرات و مجامع بین المللی از حقوق ملت دفاع کند، به مشارکت بالاتر و حمایت اکثری تر ملت نیازمند تر است. هم بهانه دمکراسی را از آنها میگیرد هم قدرت ملت را به رخ آنها می کشد.
رئیس جمهور انتخابات ۹۲ فقط ۷دهم درصد بالاتر از نصف آراء را داشت و شکننده ترین رای منتخب در تمام ادوار را داشت؛ نماینده ۳۶/۸٪ کل واجدین شرایط بود، اما غربی ها نگفتند تو رئیس جمهور اکثریت نیستی! چون بنای مقاومت نداشت !
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز
تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰
۴. تضمین و جبران جمهوریت:
اگر مشارکت مردم کاسته شد و حول ۵۰٪ شد چه کنیم؟!
متاسفانه این اتفاق قبلا هم افتاده سال۷۲ و انتخاب دولت دوم سازندگی ، مشارکت ۵۰/۷٪ شد و رئیس جمهور ششم فقط نماینده۳۱/۹٪ کل واجدین شرایط بود!
عوامل بسیاری بر این کاهش مشارکتها اثر دارد. و قطعا بشکل اتفاقی نمی تواند به معنی زوال مشروعیت نظام باشد چنانچه در همان بار هم در انتخابات هفتم تا دوازدهم شاهد مشارکتهای بالای ۷۰٪ و حتی بالای ۸۰درصدی شدیم.
اینبار نیز عواملی در کارآمدی دولت و برخی جهات دیگر در حکمرانی ممکن است مشارکت را به رتبه مطلوب جمهوری اسلامی نرساند. ناکامی ها و ناکارآمدی های دولت آقای روحانی قطعا سهم بالایی در این کاهش مشارکت دارد. مثلاطبق بررسی های آماری ۴۲/۶٪ افرادی که سال ۹۶ به ایشان رای دادند گفته اند قطعا در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی کنند!( مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی)
جبران این کاهش مشارکتها به کارآمد کردن دولت و رسیدگی فوری تر به درخواستهای توده مردم است.
بالاتر از این یک دولت انقلابی در تراز جمهوری اسلامی نباید مردمسالاری را فقط به حضور هر ۴سال یکبار برای ریاست جمهوری و مجلس تقلیل دهد. قانون اساسی برای مشارکت مستمر مردم در حکمرانی تدابیر معطل مانده ای دارد. غیر از اصل ۲۶ که اجازه تشکل به همه اصناف داده است، فصل هفتم مختص به شوراهاست. از جمله آن اصل ۱۰۴ است که به شوراهای قسط معروف شده است اما تقریبا متروک مانده است! طبق این اصل صنوف متعدد از جمله دهقانان و کارگران در محیط کاری خود برای برنامه ریزی بهتر می توانند نقش آفرین باشند. فرض بفرمایید در واگذاری مثل هفت تپه و هپکو و دشت مغان ،کارگران هم نقش آفرین و ناظر و حتی سهام بر باشند( که بند ب سیاستهای اصل ۴۴ مربوط به آن است) اما
متاسفانه از ۱۳۱۷۵۴۰کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که در واقع بستر شکل گیری تشکلهای کارگری هستند، حدود ۱ میلیون کارگاه کوچک با ۵، ۶کارگر هست و بیش از۳۰۰۰۰۰ کارگاه متوسط و بزرگ وجود دارد
طبق آمار وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاهها وجود دارد!در واقع اگر فقط کارگاههای متوسط و بزرگ را در نظر بگیریم حدود ۳ درصد از کارگاهها تشکل کارگری دارند!
دولت انقلابی باید این جمهوری های مستمر را برای کارگران و معلمان و کارمندان و...احیاء کند تا مردمسالاری تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و جمهوریت و مشارکت های حداکثری انتخابات هم تضمین شود.
☑️ @m_ghanbarian
🔷 تغییر !
امیرالمومنین(ع):"...لَیسَ کُلُّ مَن رَمَی اَصَابَ، اذا تَغَیَّرَ السُّلطانُ تَغَیَّرَ الزَمان"(نامه۳۱)
"هرکه از زمانه ایمن شد، زمانه به او خیانت می کند.هرکه زمانه را ارج نهد، زمانه خوارش کند. چنین نیست که هرکه تیری انداخت به هدف رسید! وقتی حاکم تغییر کند، روزگار تغییر کند".
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✴️ خداوند حکیم است نه فقیه!
بر ما شرکت در انتخابات، تقویت نظام اسلامی و رای به اصلح واجب بود(که انجام شد).
آنچه محقق شد، قطعاً به اذن پروردگار بود.
اما خداوند مثل ما مکلف نیست(لا یُسئَلُ عَمَّا یَفعَلُ). آنچه از او سر می زند نه براساس فقه و فتوا بلکه بر اساس حکمت است؛ لذا خلاف "اراده تشریعی" و "نظام ارزشی اش" هم کُنش دارد:
- به منافقان هم در طغیانشان یاری می رساند!(۱۵/بقره)
- دنیا طلبان و آخرت جویان -هردو- را از عطاء خود مدد می کند(۲۰/اسراء)
- کارکرد مفسدان را سامان و نتیجه صلاح نمی دهد(۸۱/یونس)
- و...
بعد از انجام تکلیف، شاید وقتش رسیده باشد، میزان مشارکت را یکبار هم جای نظام ارزشیِ حرام و واجب و حق و حکم، در نظام علّی و معلولی بکاویم.
سهم کارکردهای ناصالح در دولت و حکمرانی چقدر بود؟!
تا جمعه آمدن یک رای هم مهم بود و واجب، امروز علت یابی ریزش یک رأی هم مهم باشد و علتش بررسی شود، تا کف مردمسالاری دینی(انتخابات) به تراز برگردد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian