محسن قنبریان
❇️ خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
2⃣ نگهداشت مالی ناقص و ناتراز
▫️یکی دیگر از عوامل تبعیض ساز در پرداخت ها، تقلیل نگهداشت نیروی انسانی به نگهداشت های صرفاً مالی و آن هم به شکل ناقص و ناتراز و تبعیض ساز است!
اینگونه می شنوید که مثلا دلیل پرداخت نجومی به درصدی از پزشکان بیمارستانهای دولتی، نگهداشت نیروی متخصص، بیان میشود!
پرداختهای مدیران و متخصصان موسسات و شرکتهای دولتی نیز به همین بهانه، نامتعارف می شود!
▪️اولین آسیب جدی این روند همان تقلیل نگهداشت به پرداخت مالی است!
به لحاظ روانی، ارضاء هر میلی در انسان موجب تقویت و تشدید آن میل می شود. پرداخت پرکیس یک پزشک اگر به یک میلیارد هم برسد باز در بخش خصوصی یا کشور کوچک و ثروتمند همسایه، بیشترش هست؛ ابزار مالی تا کجا میتواند در نگهداشت، پیروز باشد؟!
این مسابقه با بخش خصوصی و شیخ نشین های پولدار بر مدار حرص و طمع کارگزار تا کجا ادامه یابد؟!
تا چه تفاوت پرداختی با کارگزاران مشابه او(مثلا یک پزشک در شهری محروم یا مهندسی در شرکتی غیر نفتی) هنوز موجه است؟!
▫️شرط اصلی برای پرداخت نگهداشت مالی چیست؟!
استفاده از ابزار مالی(پس از تامین کفاف نسبی زندگی)، برای نگهداشت نیروی انسانی، به یک شرط جایز است:
مضطر شدن به نگهداشت آن کارگزار و باقی ماندن نیاز به او، پس از ساخت فرصت برابر برای همه شایستگان!
یعنی مثلا درب دانشگاه برای جذب پزشک باز شود تا استعدادهای انسانی بیشتری فرصت خدمت بیابند و از سوی دیگر تعادل عرضه و تقاضا، قیمت خدمات پزشکی را عادلانه کند۱؛ اگر باز پنجه طلاای، فقط با نگهداشت مالیِ مازاد قابل نگه داری بود، اشکال ندارد!
یا در گزینش تکنیسین ها، فرصت برابر برای جذب خدمت ارزانتر و بهتر فراهم شود؛ اگر قحط الرجال شد، برای نگهداشت آن تکنیسین برتر با شیخ نشین ها مسابقه دهیم!
▪️فقهای اسلام شرط پرداخت بیت المال به مثل یک قاضی را پس از نبودن کاندیدای رایگان(یا ارزان) بیان کرده اند.۲
نساختن فرصت برابر تحصیل، گزینش و ارتقاء برای واجدین شرایط، هم انحصار ساخته و هم پرداخت نامتعارف و تبعیض(حتی بین هم صنفان) را موجب می شود!
عجیب اینکه چنین رویه ای دقیقا مغایر با نگهداشت استعدادها و نیروهای انسانی در سطح کلان است و موجب فرار استعدادهای دیگر می شود.
▫️امیرالمومنین(ع) وقتی با اُفت انگیزه دینی و ایمانی کوفیان برای جهاد مواجه شد، حاضر شد به همه حاضر شوندگان در جهاد با امویان غیر از "مؤونه"(خرجی خانواده)، "عطاء" و پرداخت اضافی دهد.۳
اما یک والی و مدیرش(قعقاع بن شور) را باوجود احتمال پیوستن او به معاویه با ابزار مالی، نگه نداشت و حتی بر میزان بالای مهریه او برای همسرش سخت گرفت و او هم به معاویه پیوست!۴
🖊پاورقی:
۱.این بنا برمبنای بازاری کردن خدمات عمومی مثل بهداشت و سلامت، مثال زده شده است نه مبنای مقابلش که موجه تر است.
۲.السرائر ج۲ص۱۷۸
۳.خطبه ۱۸۰ نهج البلاغه
۴.شرح ابن ابی الحدید ج۴ص۱۸۷
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
49.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 روایت عدالت
پیام تصویری حجت الاسلام قنبریان/ تجمع عدالتخواهان و مطالبه گران خوزستان/
اهواز ۷بهمن۱۴۰۰
• طبق فرازی از خطبه ۱۶۷:
- جنبش های محلی و مردمی انقلاب، نه بی تقوایی که عین تقوا، نه ضد انقلابی که عین انقلابی گری است ولو علیه برخی افراد و حلقه ها باشد، اما احیاء اصول انقلاب است!
- متعلق تقوا، بندگان و شهرهای خدا هم هست! در قیامت از محیط زیست و حیات وحش هم سؤال می شود!
- نظام طبقاتی محلی_شرکتی و گسست اجتماعی اش، تولید خشونت و ناهنجاری های فرهنگی_مذهبی اش مورد سؤال است
- یک سوم جنگلهای شمال از انفال متعلق به امام زمان و مباح برای عموم، ویلا شده برای بعضی، سؤال می شود.
• مسئولیت عمومی و نخبگانی:
روایت ⬅️ درایت،تحلیل،راه حل ⬅️ تصحیح با نیروی انقلابی مردم
#تنگ_تکاب
#جشنواره_عمار
☑️ @m_ghanbarian
💡پیشنهاد برای دهه فجر و شروع ماه رجب:
هر روز یک جلسه از سلسه بحث: توحید و توحّد قائمین به قسط از حجت الاسلام قنبریان را گوش داده و چکیده آنرا بخوانید:
🔺صوت جلسات
http://mghanbarian.ir/lecture/1346/
🔺چکیده جلسات
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1478
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1481
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1492
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1501
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1510
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1517
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1527
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1533
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1544
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی یکی از مصادیق این روایت امام صادق علیه السلام بود:
تواضعوا لمن تُعلّمونه العلم، و تواضعوا لمن طلبتم منه العلم، ولاتکونوا علماء جبّارین فیذهب باطلکم بحقکم:
با کسی که به او دانش می آموزید فروتن باشید و باکسی که از او دانش می جویید فروتن باشید و عالمانی گردن فراز(جبّار و مستبد) نباشید که این باطل شما، حق بودن شما را از بین می برد.(امالی صدوق ص۵۸۵)
امروز به این خصلت ها در بین عالمان جبهه حق بیش از همیشه محتاجیم.
رحلتش بر امام زمان(ع) تسلیت باد.
#آیت_الله_صافی
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 منطق حکمرانیِ حمایت!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ⏬
☑️ @m_ghanbarian
💠 منطق حکمرانیِ حمایت!
#بخش_اول
▫️طرح مسئله:
در بیانات رهبر انقلاب با فعالان اقتصادی(۱۴۰۰/۱۱/۱۰) دو نکته مهم اما مغفول بود:
۱.نارضایتی از یک دستگاه و بیان اینکه حق با مردم است(اینبار مثال خودرو/ ویدئو۱)
۲.سوء استفاده چند دستگاه و سازمان از حمایتهای رهبر انقلاب (اینبار مسئولین لوازم خانگی/ویدئو۲)
❓دو پرسش اساسی:
1⃣ گاهی حق مردم در دست دستگاه یا مصوبهای است که به تصریح دیده بان دلسوزی مثل رهبری، مردم از آن ناراضیاند و حق با مردم است. بهتر نیست در این تقابل، بهجای حمایت از سازمان یا مصوبه، از مردم حمایت شود؟
2⃣ آیا موارد دیگری هست که سازمان یا نهادی در مقابل حمایت رهبر انقلاب، خوب عمل نکند و از این حمایت سوء استفاده کند؟ یا مثال منحصر در همان مسئولان لوازم خانگی است؟!
⬅️باز سؤال اول خود را نشان می دهد: با حمایت از مردم، اثرگذاری روی آن نهاد و سازمان بیشتر نمیشد؟!
🔅پاسخهای مطلق مثبت و منفی دادن به این دو پرسش، سطحینگری بهنظر میرسد.
باید به منطق حکمرانی درست در حمایت (از مردم یا طرف مقابل) رسید و بعد دربارۀ مصادیق قضاوت کرد.
❗️دو مثال:
۱.در ماجرای مصوبۀ بنزینی آبان۹۸، مردم یک طرف و دولت طرف دیگر قرار گرفت.
رهبر انقلاب بر نارضایتی مردم صحه گذاشت؛ اما باز از مصوبه ی سران حمایت کرد و به مردم گفت:《وقتی یک چیزی مصوبۀ سران کشور است باید به چشم خوشبینی به آن نگاه کرد》(۲۶آبان۹۸)
جالب اینکه اینبار خود دولت با آن حمایت رهبری برخورد شایستهای نکرد و توصیههای ایشان دربارۀ قیمتها محقق نشد!
❓آیا راه بهتری در بین بود؛ مثلا حمایت از مردم و مخالفت با مصوبۀ سران، چارۀ بهتری بود؟! آنطور که برخی از آیات عظام در قم انجام دادند.۱
۲. پس از اعتراضات دی۹۶ نیز فرمودند: «این صندوقهای مشکلدار یا مثلا بعضی از موسسات مالیِ مشکلدار یا بعضی از دستگاههای مشکلدار، بعضی از مردم را ناراضی کردهاند. الان یک سال است یا شاید بیش از یک سال است -ما خبرهایش را داریم خبرها غالباً به ما میرسد- اجتماع میکنند، در فلان شهر مقابل فلان موسسه، مقابل استانداری، مقابل مجلس شورا در اینجا. از این چیزها هست، همیشه بوده و هست. هیچکس هم با اینها معارضه و مخالفتی ندارد. باید هم به این حرفها رسید، باید گوش کرد، باید شنید، باید در حد وسع و توان به آنها پاسخ داد؛ البته در میان درخواستها اگر ده درخواست هست، ممکن است دو درخواست نابجا باشد، اما آنهایی که بهجاست، آنهایی که درست است، آنها را باید همه ماها دنبال کنیم. من نمیگویم باید دنبال بکنند،خود بنده هم مسئولم، همه باید دنبال کنیم》(۱۹دی۹۶)
❗️ برای نمونه در این موارد عمدتا از مردم حمایت کردند:
• پرداخت از صندوق توسعه برای طلبکاران موسسات مالی.۲
• پرداخت از صندوق توسعه برای ماجرای ریزگردها و فاضلاب خوزستان.۳
• دستور اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری (۱۴۰۰/۹/۲۱)
❓سؤال:
چرا در مواردی همچون مصوبه بنزینی، کالاهای خانگی، خودروی داخلی، جانب مردم گرفته نمیشود تا مسئله حل شود و درمقابل، آن دستگاهها از حمایت رهبر، سوء استفاده نکنند؟!
ادامه یادداشت در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
💠 منطق حکمرانیِ حمایت!
#بخش_دوم
❓سؤال:
چرا در مواردی همچون مصوبه بنزینی، کالاهای خانگی، خودروی داخلی، جانب مردم گرفته نمیشود تا مسئله حل شود و درمقابل، آن دستگاهها از حمایت رهبر، سوء استفاده نکنند؟!
▫️منطق حکمرانیِ حمایت
پیش از بحث روی مصادیق و اختلاف در آنها که بحثی سیاسی است، باید منطق درست حکمرانی در این حوزه را کشف کرد.
🔅 ادعا این است:
1️⃣ در دوگانههای «مردم-نهاد حاکمیتی» (که یک طرف رضایت مردم و طرف دیگر دستگاه حاکمیتی) قرار دارد، باید ابتدا دید که آیا اصطلاحاً راه گریزی(مندوحه) هست که بتوان هر دو را با هم جمع کرد یا خیر؟
• مثلا؛ هنگامی که حل مسئله نارضایتی مردم خوزستان از ریزگردها و فاضلاب، با مشکل کمبود بودجه عمرانی دولت مواجه میشود؛ گریزگاه و راهحل برداشت از صندوق توسعه به فرمان رهبری بود. به شرط اینکه درست و بهجا مصرف میشد.۳
2️⃣ اما جاییکه چنین راه گریزی نیست، چالش جدی می شود. حکمران باید جانب یکی از طرفین دوگانه را بگیرد. یا جانب رضایت مردم یا نهاد و سازمانی که نوعا تبلور خواست ملی هم هست!
• مثلا؛ حل مشکل کیفیت برخی تولیدات داخلی و نارضایتی مردم، اگر با آزادسازی واردات انجام گیرد، صنایع داخلی نابود میشود؛ و اگر جانب این صنایع گرفته شود، عملاً به سوء استفاده از حمایت و افت بیشتر کیفیت میانجامد! لذا هم نارضایتی مردم میماند و هم پیشرفت و استقلال حاصل نمی شود! (دقت کنید)
⬅️ در این موارد کارشناسانِ خلّاق باید طرحی نو در مراحل تصمیمسازی دراندازند؛ یعنی راه سوم یا مندوحه بسازند!
• مثلا؛ پیشنهادها و سناریوهای علمی-عملی از سوی برخی گروههای پژوهشی دربارۀ نحوه توزیع بنزین، بهنوعی مندوحهسازی است که در آن، هم گرفتاریهای واقعی دولت درمورد نرخ بنزین دیده شود و هم رضایت عمومی حاصل گردد.
❗️کشف نشدن این راهحلها و مندوحهها، یا نرفتن آن سر میز حکمرانان، موجب شد رهبر انقلاب در آن یکشنبۀ حمایت از مصوبه بنزین، در چند دقیقه، حدود ۵بار بگوید «متخصص و کارشناس نیستم» و بعد در کشاکش دوگانه «مردم-نهاد حاکمیتی»، سراغ حمایت از دولت و سرانی برود که البته برآمده از اراده ملی بودند. (۲۶آبان۹۸)
• درباره صنایع داخلی (لوازم خانگی و خودرو و...) نیز باید راهحلهایی یافت شود تا بین پیشرفت و استقلال و خود اتکایی در صنعت با رضایت مردم از کیفیت جمع شود.
آنوقت حکمران باید از این راهحل حمایت کند.
توجه صرف به یک طرف ماجرا و ندیدن این دوگانه و کشاکش، همچون انکار شرعی منع واردات، ظاهرا پاک کردن مسئله است نه حل آن!(ویدئو۳)
3️⃣ اما اگر چنین مندوحه و راهحلهایی پیدا نشد چه باید کرد؟ اگر یک طرف، نه قشر و صنفی از مردم، بلکه عموم ملت ایران بودند، راهحل قانون اساسی، رفراندوم است. در فصل۵(حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن)، اصل۵۹ آمده:«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ،ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همهپرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد»
درفصل۸(مربوط به رهبر)، اصل۱۱۰ یکی از وظایف و اختیارات رهبر را «فرمان همهپرسی» میشمارد.
واضح است در فرض 3️⃣ بین «رضایت و خواست ملت» با «سیاست و کارکرد سازمان برآمده از اراده سابق همان مردم» دَوَران افتاده است و بایستی یکی انتخاب شود. در چنین مواردی چارۀ مشکل در نظام «امت-امامت» رأی مردم است.
🔅شهید بهشتی نیز در چنین مواردی رضایت مردم را از سه جهت مقدم میشمرد:
۱.چون پیوند قلبی مردم و حکومت را تقویت میکند، خود مصلحتی پرارزش و چهبسا پرارزشتر از مصلحت حمایت از طرف دیگر است.
۲. تشخیص عمومی مردم، از تشخیص افراد معدود، نزدیکتر به حقیقت است.
۳.تصمیم برخلاف رضایت مردم در مقام اجرا، همراه با دشواریست و مصالح واقعی را حاصل نمیکند.۴(رجوع به لوح ۱)
............................................
۱.https://www.irna.ir/news/83557333
۲.https://b2n.ir/x35960
۳.گزارشی از این اختصاص و مصرف در غیر مورد مصوب را در گزارش دیوان محاسبات بخوانید:https://b2n.ir/u67428
۴.ر.ک:مواضع تفصیلی حزب جمهوری ص۳۹۳تا۳۹۵
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 بهترینی که انتخاب آخر بودن را ننگ نمی داند!
• اگر بدانی خواستگارت، شما را بعد از دست رد چند نفر دیگر خواسته، نه اش می گویی!
• اگر بدانی سخنران یا مداح جور نشده که تو را دعوت کرده اند، قبول نمی کنی!
• با وجودی که می دانی بهترین نیستی و رتبه ات بعد از برترهاست!
اما باز برای خودت ننگ می دانی انتخاب آخر باشی!
• خداوند اما، با وجود اینکه زیباترین و برترین است، اغلب انتخاب آخر ما آدم ها بعد از همه سرخوردگی ها ست!
اما ننگش نمی گیرد !
• مثل انتخاب اول ها تحویل می گیرد و خودش را به تغافل می زند و اصلا به روی بنده سرخورده و عمر از دست داده و زیان و ضرر چشیده نمی آورد.
• این زرنگی بنده است که دستِ بالا بگیرد و بگوید: خاب الوافدون علی غیرک
یعنی تازه بقیه که به انتخابهای غیر از تو رسیدند ضرر کردند و به زودی نا امید شده، تورا انتخاب می کنند، من با انتخاب نشدنم زودتر تورا انتخاب کردم!
#ماه_رجب
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
☑️ @m_ghanbarian
29.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 زمانه نهج البلاغه!
#حجت_الاسلام_قنبریان
• الان در زمانه حکومت اسلامی و عمل به نهج البلاغه ایم یا زمانه امام سجاد(ع)؟!
• مطالبه عمل به نهج البلاغه خارجی گری و انقلابی گری مذموم است یا چیدن میوه قیام یک ملت و شهدای دفاع مقدس و کانال کمیل ها؟!
• هزار سال زمان وسائل الشیعه بود و وقت نهج البلاغه نبود، چرخید تا زمان نهج البلاغه شد! استبراء و استنجاء در شاه جور و حکومت عدل فرقی نمی کند، اما در انقلاب اسلامی عمل به خط کش نهج البلاغه لازم است!
• نامه های نهج البلاغه، نامه خصوصی نبوده، سید رضی از صندوقچه مثل منذر بن ابی جارود نگرفته، معلوم است در جامعه این عتاب ها شنیده شده است!
➕لینک کامل این سخنرانی:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2730
☑️ @m_ghanbarian
🛡 امنیت نقطه زن!
• چاره مظلوم واقع نشدن پلیس مقابل اشرار و اوباش و همزمان شلیک اشتباه نکردن به مردم (بخصوص در تجمعات و اعتراضات)، امنیت نقطه زن است.
• در امنیت نقطه زن، اشرار و اوباش مسلح(گرم یا سرد) نقطه زنی میشوند؛ یا پلیس از خود صرفا مقابل آنها (نه هر گروه معترض) دفاع می کند (ماده۳ قانون حمل سلاح).
• افزایش سرانه پلیس، ارتقاءآموزش ها و مهارتها، حمایت بالادستان از پلیس در مقابل افراد مجرم و شرور، شاید بیش از توسعه قانون کنونی برای حمل سلاح لازم باشد.
• دیدن هردو ضرورت به شکل متوازن لازم است: نه پلیس قربانی شرارت اشرار شود و نه مردم و تجمعاتشان دچار شلیک بی جا و اشتباه گردند.
• گزارش جام و جم درباره واقعه را بخوانید:
https://www.jamejamdaily.ir/Newspaper/item/131698
#شهید_رنجبر
#شهدای_امنیت
#شلیکهای_اشتباه
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
☑️ @m_ghanbarian
۲۴-درسهای نهج البلاغه.mp3
18.93M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
جلسه بیست و چهارم/ ۱۵بهمن۱۴۰۰
هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔸 تلاقی عرفان و سیاست
#خطبه_۲۲۲
• ۴کارکرد ذکر
• عباد نجیّ در دوره فقدان پیامبر و امام:
- خداوند در فکرشان راز و در ذات عقلشان تکلم می کنند اما با آیه و روایت و فقه و حکمت با مردم حرف می زنند
- یادآوری ایام الله، تقویم خوانی نیست، ۲۱بهمن بریزید به خیابان است!
- ترساندن از مقام الهی، فقط یاد معاد نیست حذر دادن از شاه پرستی و غرب پرستی است!
• اهل ذکر در نهج البلاغه:
- امر به قسط می کنند!
- نهی از منکر می کنند!
- در عین حال انگار شاهد آخرت و احوال اهل برزخ اند
• برخی کنشگران سیاسی بی اخلاق و برخی اهل سلوک بی خیال جامعه اند، این الگوی نهج البلاغه نیست!
* تفصیل را در صوت بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌐 دستگاه سنجش عدالت
🔹اینجورها هم نیست!
از آراء شهید مطهری متفکر انقلاب اسلامی ۴گانه مهمی در نظریه عدالت به دست می آید:
۱.هر قانونی باید مبتنی بر عدالت (مبنای عدلیه)
۲. هر عدالتی باید مبتنی بر استحقاق(تعریف عدالت)
۳. هر استحقاقی باید سندی در واقعیت آن موجود داشته باشد.(سند طلبکاری و حق طبیعی به تقریر خاص ایشان نه مبانی غربی)(ر.ک: مجموعه آثار ج۱۹)
🔹مثلا واقعیت و طبیعت دندان و هاضمه گوسفند، سندی بر حق علف برای اوست؛ اگر خالق علف نیافریند، خلاف حکمت اوست؛ اگر علف خدادادی از گوسفند منع شود، منع استحقاق و بی عدالتی است و آن قانون باطل!
گوسفند حق تحصیل و حق رأی ندارد اما انسان بخاطر واقعیت عقل و اراده آزاد در او، این دو حق را دارد.
(ر.ک: مجموعه آثار شهید مطهری ج۱۹ص۱۵۸)
🔹شهید مطهری همین قاعده را درباره تامین کفاف معیشت برای کارگر تا مدیرکل طرح می کند.(ر.ک: مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹و۵۰۰)
مخارج واقعی معیشت در حد کفاف یک کارمند و فرزندانش، سند استحقاق و طلبکاری اوست. اعطای این حق به تصریح روایات، عدالت است.
اقلا تا اینجا هیچ فرقی بین کارگر و وزیر و کارمند و رئیس جمهور نیست!
اما قانون های کنونی این کفاف را تامین نمی کند. فقط حدود ۱۰۰هزارتومان حق اولاد! و کل دریافتی هم در درصد قابل توجهی زیر خط فقر! آیا این ارقام واقعیت استحقاق او را پر می کند؟! واقعا خرج فرزند ۱۰۰هزارتومان است؟!
پس قطعا قوانین جاری عادلانه نیست.
🔹بقیه پارامترهای پرداخت نیز در همین دستگاه سنجش قابل ارزیابی است.
مثلا دو پارامتر مدرک و کارآمدی یک کارمند یا کارگر را میشود در این دستگاه ارزیابی کرد:
مدرک یک واقعیت عینیِ استحقاق ساز نیست تا براساس بیشتر شدنش، پرداخت بیشتر عادلانه باشد! مدرک، کف صلاحیت برای جذب به خدمت است.
اما کارآمدی، تجربه و مانند آنها یک واقعیت عینی است و افزایش کارآمدی مجموعه را موجب می شود. مدرک اگر اثری داشته باشد برای همین کارآمدی دارد و الا خود اصالتی ندارد.
اگر برای کارآمدی و مهارت، تفاضلی متعارف در پرداخت حقوق و دستمزد اتفاق افتد، عادلانه است.
🔹واقعیت این است که در بسیاری از زمینه ها مشکل عدالت، نه نظری بلکه عملی و اصابت به هسته سخت است.
هسته سخت سیاسیون، تعارض منافع و مانند آن.
در رتبه بعد مشکل اقتصادی و کوچکی کیک اقتصاد!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی عرضه ⁉️
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ⏬
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
بی عرضه⁉️
اول نمایش کوتاه "بی عرضه" اثر آنتوان چخوف را ببینید یا بخوانید:
https://arashshamsi.ir/chekhov/
• شیخ علی را چون از نوجوانی تاکنون کامل و از نزدیک می شناسم و هیچ زاویه پنهانی برایم ندارد، مثال می زنم؛ و الا مثل او که بخاطر نقد و سخنان اینچنین، دادگاهی شده باشند، کم نیستند. شیخ امید در تهران بخاطر یک نهی از منکر در نامه دربسته به امام جماعت شان، غیر از جریمه مالی تا دو سال حکم منع ورود به آن مسجد خورد! شیخ علی هم برای این حرفها (ویدئو پیوست) با شکایت مقام قضایی و نیرو انتظامی به نشر اکاذیب و تشویش به حکم تعلیقی محکوم شد!
البته اینها شاخ اینستا نبودند که همه مطلع و برخی برایشان توئیت بزنند!
• نظر من هم این است که شیخ علی نشر اکاذیب داده است! نه چون درباره اسلحه و تیراندازی مدام، زور گیری و ناامنی و تجاهر به خشونت در شهرش خلاف گفته؛ چون مسئولین مدیریتی، قضایی، انتظامی شهرش را بی عُرضه خوانده است!
• هرگز آن عالیجنابان بی عرضه نیستند، برعکس ما بی عرضه ایم(مثل خانم یولیا)!
آنها بی عرضه نیستند؛ دلیلش: همین شکایت و پیگیری چندماهه و این حکم شلاق یا جریمه مالی تعلیقی است که شاید به این خوبی برای اشرار آن شهر پیگیری نشود!
-به یکی از شاکیان، نامه نوشتم و گفتم مقام قضایی مستحب است اول متحاکمین را دعوت به صلح کند، حالا خودت شاکی هستی و به صلح و عفو سزاوارترید!
اما اصلاً محل نگذاشت و عرضه اش را با حکم گرفتن ثابت کرد.
- مدیون فرمانده جدید نیروی انتظامی نمی شوم شاید رویه ایشان متفاوت باشد و جای مطالبه گران، اشرار را در اولویت تعقیب قرار دهد.
• ما بی عرضه ایم!
چون مثل کلفَت بی عرضه داستان چخوف از ۸۰ روبل به ۱۱ روبل راضی می شویم با این محاسبه که اگر همین را هم ندادند چه؟!
مطالبه فصل حقوق ملت از قانون اساسی را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش امنیت(!) داریم!
صدای تیر اندازی دائم وتصویر شرارتها در شهر را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش دادگاهی نشده ایم! و هنوز بخاطر استوری های محترمانه و بی خطرِ امنیت خواهی، جلب نشده ایم!
• باخودم بودم از مردم عزیز بهبهان عذر خواهم!
می دانم بچه های انقلاب نجابت به خرج می دهند و الا بی عرضه نیستند! در مطالبه حقوق عامه با اخلاق تر و قانونی تر پیگیر خواهند بود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian