⚖ عدالتِ آزادی آفرین
#فلسفه_سیاست
1⃣ از اسامی خداوند، "الحَکَم العدل"(حاکم عادل) است. درباره اش در ادعیه می خوانیم: "تو منزهی از اینکه از تو ترسی باشد، جز از ناحیه عدالتت"!
• عدالت هم امر ترس آوری نیست. انسان در حقیقت از خودش می ترسد؛ که از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز کند.۱
2⃣ حکومت هرچه به این ترازِ الحَکَم العدل نزدیک تر شود، الهی تر است.
مردم در آن از حکومت نمی ترسند بلکه از خودشان می ترسند.۲
3⃣ ترس مردم از حکومت ها، بخاطر تخلف حکومت هاست.
بخاطر آن است که دولت و سازمان امنیت و پاسبانش به ملت زور می گفت؛ از آن طرف بین مقامات حکومت و مردم در رسیدگی به تخلف فرق است! این دو، عامل ترس مردم از حکومت(اختناق) است.
4⃣ هرچه حکومت، عدل بیشتری درباره خود و کارگزارانش اجرا کند؛ ترس مردم از آن کمتر می شود(رفع اختناق). متقابلاً ترس نسبت به خود، بیشتر می شود(تامین آزادی قانونی شهروندان).
⬅️ پس عدالتِ حاکمیت بخصوص درباره خود و صاحبان قدرت و ثروت، عامل رفع اختناق و آزادی آفرین برای مردم است.
*۱* این تئوری حِکَمی توسط پیامبر(ص) و علی(ع) تحقق عینی یافت.
*۲* بیانیه شورای تامین سیستان و برخی تصمیمات و وعده های آن درباره حوادث ۸مهرماه #زاهدان حرکتی بدین سمت است.۳ کاش زودتر با اجابت درخواست نماینده ولی فقیه انجام می شد.۴
.....................................
۱. https://lib.eshia.ir/50006/1/19
۲. yun.ir/2qcuuf
۳. yun.ir/1rt1wf
۴. https://eitaa.com/mohami_ir/39
#تاملات
#نهضت_صحیفه_خوانی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🕰 آیه ای برای فتنه ها
▫️چکیده ای از سخنرانی در دانشگاه علم وصنعت تهران/ دانشگاه شیراز
#حجت_الاسلام_قنبریان
✔️ هرفتنه و التباسی حصحصه ای دارد!
آیه۵۱ یوسف کلمه اسرار آمیزی دارد:"اَلآن حَصحَصَ الحَقُّ" الان حق آشکار شد!
یوسف ازاول معصوم بود. برای گمان سوء احتمالی، پارگی پیراهن از پشت و شاهد و... هم آمد؛ اما وقتی این معصونیت، به مظلومیت رفتن به زندان(۷سال) انجامید، بعد از آن در مجمع زنان گفته شد: الآن حَصحَص الحق!
⬅️هرجا التباس و اشتباه، قاطی شدن باطلی در حقی، ودر یک کلمه فتنه ای باشد؛ الآن حصحص الحقی دارد،یا باید داشته باشد؛ مقداری تدبیری مقداری تقدیری و ربانی.
⬅️ شهادت مظلومانه زن و کودکان در#شاهچراغ الآن حصحص الحق فتنه۱۴۰۱ بود!
❓مگر درماجرای مهسا امینی وپس از آن چیزی از التباس، قاطی شدن حق و باطلی بود؟!
❗️برای بعضی نه! اما یک جامعه باید منتظر هم بمانند. بعضی دیرتر میرسند، دیرباورترند، منابع اطلاعات شان از دیگران است، به رسانه خودی و حتی مسئولین بی اعتمادند.
❗️بعضی بستره ها هم بود، شکاف نسلی، گسل جنسیتی و مذهبی و...؛ بالتبع انتقادهایی از برخی رویکردها و عملکردها در حوزه زنان، حجاب و...بود.
اینها اقلا بنظر آن شهروندان حق و مانع دیدن باطلِ دشمن می شد.
✔️ ۵ضلعیِ معنای حصحصه:
این کلمه رازآلود فقط یکبار در قرآن آمده و پنج لبه معنا دارد که برای ما مشکل گشایی می کند:
1⃣ ظهور بعد از خفاء و کتمان۱
عکس های سلفی ما -که درصدی هم در حباب رسانه می افتد- با عکس ماهواره ایِ مثل رهبر انقلاب یکی نبود! بسیاری از ما، عاملیت و فاعلیت تحرکات خیابان را همان گسل ها و انتقادها و اعتراض ها می دیدیم. دشمن هم وجود خود را کتمان می کرد، حداکثر در بازتاب رسانه ای خیابان و کشاندن به مجامع بین المللی رو بازی می کرد.
⬅️ ماجرای شاهچراغ شد: الآن حَصحَص الحق!
جای کتمان نماند که داعش(دشمن نشان دار)جنایت کرد.
❓آشوب خیابان متاثر از مخالفان اروپایی و برلین بود نه داعش؟!
❗️همان وقت که پلیس آتش زدند و علیرغم بردباری بیشتر نیروی انتظامی خشونت بیشتر(رفتاری و زبانی) نشان دادند؛ برای بعضی شباهت به دشمن -نه هم وطن- معلوم شد؛ اما بعضی هنوز...!
ماجرای شهید#آرمان_علی_وردی کاملا شبیه کار یک دشمن بود؛ اما دشمن باید با نشان رسمی خود می آمد تابعضی باور کنند. شاهچراغ چنین شد!
2⃣ جدا کردن حصه و نصیب حق از باطل۲
درحصحصه باید حصه و سهم باطل معلوم شود.
❓در #زاهدان هم -دربیانیه شورای تامین- بی گناهانی کشته شدند؛ چرا برای آنها #ایران_تسلیت نشد؟! خون شیرازی و شیعه رنگین تر از زهدانی و سنی است؟! کشته شاهچراغ شهید است و مسجد مکی نه!
❗️هرگز! خون هر بی گناهی محترم است. خون ریخته شده بی گناه دو وجه دارد:
- وجه نزد خدایی: که فرقی نمی کند و خداوند برای هردو منتقم است و ولیّ دم یا دیه قرار داده است.
- وجه برای ما: کارکرد اجتماعی خون های ریخته شده مثل هم نیست. در زهدان نمی شد دست گذاشت کدام بی گناه و کدام فرد مسلح یا حمله کننده به پاسگاه بود؛ اما در شاهچراغ یک اسلحه به دست بود و یک حرم بی پناه و بیگناه!
⬅️ لذا شهدای شاهچراغ الآن حصحص الحق ماجرا شدند.۳
3⃣ باطل را زائل هم می کند۴
در حصحصه، حق فقط آشکار و از باطل متمایز نمی شود؛ بلکه باطل را هم رسوا و زائل میکند.
❗️شهدای امنیت هم شهید بودند. اینبار اصلا بخاطر تدبیر انتظامی و مقابله با کشته سازی، شهدای امنیت به شکل معنا داری بیشترند. اما آن شهیدان عزیز کل جامعه را به حصحصه نرساندند! برای بعضی این بودکه: در درگیری و آشوب اینها میزنند، آنها هم میزنند؛ طبیعی است برخی از این طرف هم کشته شوند!
⬅️ اما در عملیات تروریستی شاهچراغ، کشتن زن و بچه و پیر و جوان در حال غفلت(ترور) آنهم با آن وضع که بروی و برگردی و تیر دوباره بزنی و...! کودک شیرخوار وبچه دبستان، شهادتش کارکرد اجتماعی متفاوتی از شهادت مرزدار و پلیس دارد؛پس: الآن حصحص الحق!
4⃣ ثبات و استقرار حق را هم در پی دارد۵
در حصحصه، حق باید به ثبات و استقرار هم برسد. مثل یوسفی که نه فقط تبرئه شد بلکه در حصحصه، امین و عزیز مصر هم شد.
⬅️ ماجرای شاهچراغ و نوع شهادت آن عزیزان، ملت را به صحنه آورد؛ رمز همیشگی استقرار حقِ در این ۴دهه، حضور میلیونی مردم بوده است که دوباره شد؛ پس: الآن حصحص الحق!
5⃣ تکرار ظهور۶
از دیگر ویژگی های حصحصه این است که امری را درظهور و تبیّن خود، پس از تکرارها به ظهور نهایی می رساند و پس از آن هم تکرارش می کند. ظهور معصومیت یوسف از بدو ورود تا پس از زندان را به رخ می کشد و به اوج خود (تبرئه و امین مصر شدن) می رساند و بعد هم پاکی او را تکرار می کند.
⬅️ شهدای شاهچراغ، نمادی می شود برای التباس های بعدی! مرز مراقبتی در ذهن ایرانیان می شود که مراقب باشند: انتقاد و اعتراض اگر به درگیری یک ماهه خیابان رسید راه برای تروریست ها باز می شود! از این حیث هم: الآن حصحص الحق!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕰 آیه ای برای فتنه ها ▫️چکیده ای از سخنرانی در دانشگاه علم وصنعت تهران/ دانشگاه شیراز #حجت_الاسلام_
📎 پاورقی:
۱.یقال حصحص الشئ: اذا ظهر بعدخفاء او تبیّن بعد کتمان
۲.اشتقاق از"حصه" = نصیب و قسمت. بانت حصه الحق و جهته من جهه الباطل
۳. در سیره امیرالمومنین(ع) هم بین کشته "الهائشات"(فتنه ها و درگیری های شبانه و...) و "الغارات" یورش های تروریستی به شهرها و بی پناهان فرق است. برای دومی بود که فرمود اگر کسی بشنود و بمیرد ملامتی ندارد!
۴.الحاصه: مایَحُصّ شعرها: یحلقه کله فیذهب به/ ناقه حَصّاء : لیس علیها وَبَر ⬅️ ظهوره ظهوراً یُذهب الباطل
۵.در معانی حصحص: الحرکه فی الشئ حتی یستقرَّ فیه و یستمکن.
۶. حصحص فعل ثنائی مکرر بر وزن فعلل است و این صیغه دلالت بر تکرار حدوث فعل می کند.
#جهاد_تبیین
#ید_واحده
☑️ @m_ghanbarian
🏛 لانه هایی برای تسخیر!
❓جای کلیشه های تکراری ۱۳آبان می شود طرحی نو دراندازیم؟!
#چه_باید_کرد؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
☑️ اُذُن خَیر یا گوش فعال (چه باید کرد؟!/2) • آنچه این روزهای سخنگوی جوان دولت (آقای #بهادری_جهرمی)
🏛 لانه هایی برای تسخیر!
❓جای کلیشه های تکراری ۱۳آبان می شود طرحی نو دراندازیم؟!
#چه_باید_کرد3؟!
🔘 طرح مسأله
*⃣ سامانه پایش آسیب های اجتماعی دانش آموزان، خطر پذیری آنها در ۶سال اخیر را ۱۰برابر نشان می دهد! خشونت رتبه اول!
در صدر عوامل موثر بر این آسیب زایی، رسانه های دیداری (ماهواره ای یا سکوی مجازی آنها) است!
*⃣ سامانه فکت یار در گزارش خود از رشد تعامل کاربران ایرانی با رسانه های ماهواره ای ایرانی زبان پس از فیلتر اینستاگرام گفته است!
یعنی فیلترینگ حتی اگر استقبال بیشتر به پلتفرم های داخلی را در پی داشته باشد، رتبه اول عوامل موثر در آسیب و خطر پذیری دانش آموزان را نکاسته و فقط از رصد سکوی مجازی آنها به دیدن کانال ماهواره ای منتقل شده است!
*⃣ اعتماد به رسانه ملی و رسانه های داخلی هم رشد چشم گیری نکرده است! شنیده ها از پیمایش رسانه ملی از میزان قبول فوت طبیعی مهسا امینی توسط مردم حتی پس از گزارش پزشک قانونی، نگران کننده است!
*⃣ دستگاه های بروکراتیک نظام هم که جز فیلتر و منع، نمی دانند و نمی توانند؛ دهه قبل در ماهواره تجربه شد و الان علیرغم تاثیر واضح آن شبکه ها، قانون ماهواره به نتیجه قهری رها شدن انجامید؛ تا سیاست فیلترینگ مجازی به چه نتیجه ای بیانجامد!
⬅️ در چنین شرایطی آیا جنبش های دانشجویی و مردمی برای حفظ ارزشهای اسلامی و ایرانی، بجای تکرار کلیشه های جشن فتح لانه جاسوسی نباید به تسخیر این لانه های جدید فکر کنند؟!
❓ اما تسخیر بی بی سی و ایران اینترنشنال و... چگونه است؟! جریان انقلابی دانشجو و دانش آموزی چه می تواند بکند؟!
🔘 پیشنهادات
بطور کلی جریان دانشجویی و دانش آموزی به عنوان نهادی اجتماعی برای فتح این لانه ها دو راه سلبی و ایجابی می تواند تعقیب کند. سلب اعتماد به رسانه های معاند در گرو افزایش اعتماد به رسانه های داخلی و بخصوص رسانه ملی است.
از اینرو به شکل ضربتی و عملیاتی از ۱۳آبان تا ۱۶آذر می تواند مثل این ایده ها را دنبال کند:
1⃣ رسیدن به عوامل افزایش اعتماد به رسانه ملی!
فقط از سال۷۰ تا۸۹، ۱۱تحقیق در اینباره انجام شده که با نرخ متوسط هر دوسال یک تحقیق الان باید بیش از ۱۵ تحقیق باشد.
پایش نتایج تحقیقات موجود و به بحث گذاشتن نتایج در یک کارگروه تخصصی و رسیدن به دو سند سیاستی و عملیاتی اولین قدم است.
نقایص کار قابل واگذاری به پژوهش مستقل است. تا همین جا میشود بر سند تحول صدا و سیما که در حال انجام است اثر کنند.
2⃣ مطالبه عملی و عمومی نتایج به وسیله بدنه دانشجویی کشور
نتایج حاصله از تحقیقات و همچنین قوانین معوق مانده باید به شکل عمومی و فراگیر مورد مطالبه قرار گیرد. مثلا اگر طبق قانون خط و مشی و اصول برنامه های صدا و سیما(مصوب ۶۱/۴/۱۷) در ماده۷: رسانه ملی باید صدای مستضعفان و محرومان باشد؛ و در ماده۱۵: "باید زبان گویای ملت باشد و وظیفه دارد خواست ها، نیازها و مشکلات مردم را به اطلاع مسئولین برساند"؛ میزان این صدا در رسانه بررسی و مطالبه شود.
در برخی تحقیقات یاد شده نتایج روشنی برای مطالبه به چشم می خورد.
3⃣ تشکیل کمیته مستقل حقیقت یاب!
در تقابل با شبهه آفرینی مدام شبکه های معاند، یک کمیته مستقل حقیقت یاب تشکیل و با سرعت و دقت بررسی خود را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برساند.
مثلا در پرونده های کشته های ادعایی این ایام از طریق شبکه مویرگی دانشجویی در استانها و شهرستانها، اطلاعات دقیق میدانی را جمع آوری و زودتر به هیات بررسی منتخب دانشجویی ارسال و نتایج گزارش شود.(نزدیک همین پیشنهاد را سخنگوی دولت در دانشگاه ها به دانشجویان پیشنهاد میکرد)
4⃣ تشکیل دادگاه استاد_دانشجویی!
برای ماجراهایی که افکار عمومی را جریحه دار می کند و اعتماد سازی نکردن در آنها، فاصله مردم با حاکمیت را موجب می شود؛ این دادگاه علمی قابل تشکیل است(نمونه ای ملی و ارزشی از دادگاه راسل).
قبل از ماجرای مهسا امینی می شد در نحوه عملکرد گشت ارشاد در نمونه هایی که کرامت زن ایرانی مخدوش می شد، با بررسی ادله طرفین به نتایجی رسید و جاهایی که پلیس وعده توبیخ مامور خود را داده، تا حصول نتیجه تعقیب شود. پیگیری و عملکرد خوب هم مورد تشویق و تمجید قرار داده شود.
الان هم نمونه هایی که به اعتماد عمومی به پلیس یا نهادهای امنیتی می انجامد وجود دارد. (جزییات و شرایط این محکمه علمی جداگانه قابل بحث است)
#سیزده_آبان
#کودتای_رسانه_ای
#اعتماد_سازی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕰 آیه ای برای فتنه ها ▫️چکیده ای از سخنرانی در دانشگاه علم وصنعت تهران/ دانشگاه شیراز #حجت_الاسلام_
⭕️ لگد شدن خط قرمزها
در این ۴۰روز عده ای از فعالین اجتماعی سیاسی، اساتید دانشگاه و حوزه، فعالین رسانه و... دیده شدند که دیدگاه نزدیکی با معترضین داشته اما اغتشاش و خشونت و فحاشی را هم تایید نمی کنند و حتی بعضا قربانی هتاکی دانشجونمایان هم شدند!
برخی متهم به وسط بازی هم شدند!
روی سخنم با این طیف است:
- اگر کنار اعتراض به ماجرای مهسا امینی، درباره آتش زدن پلیس چیزی نگفتید؛ اقلا اینبار درباره شکنجه کردن داعش گونه #شهید_علی_وردی چیزی بگویید!
- اگر با وجود برخوردِ از سابق بهتر پلیس با اغتشاشِ خشن تر از سابقِ آشوبگران، باز فقط برخی رفتارهای پلیس را نقد و محکوم کردید؛ اینبار #شکنجه این جوان مظلوم را محکوم کنید!
- اگر شائبه ی "کار خودشان است" در کشتار شاهچراغ، ذهن شما را هم تسخیر کرده؛ ویدئوی شکنجه این طلبه بسیجی هیچ شائبه ای باقی نمی گذارد!
بدون اجماع بر خطوط قرمز، هیچ اصلاحی در رفتار معترض یا مامور انجام نمی شود!
#الآن_حَصحَصَ_الحَقُّ
#آرمان_علی_وردی
#شکنجه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 آرتین یتیم نیست؛ یتیم...!
• امام حسن عسکری(ع) فرمود:
《سخت تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد. و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند. آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است، یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد(یَتِیم فِی حَجرِه). آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود》(احتجاج،ج۱،ص۶۶)
• #آرتین یتیم نیست. یتیم، ما و دختران و پسران مان ایم که از امام خود(ع) دور و برخی فرزندانمان این روزها در مخالفت با برخی ارزشها برخاسته اند؛ در سلف مختلط دانشگاه، جشن آزادی حجاب می گیرند و...! زیر نوازش پدرانه عالم دینی هم قرار نگرفته اند. همانها که امروز آیت الله خامنه ای، "بچه های خودمان" خواند که: "به دلیل برخی هیجانها و احساسات و برخی بی دقتی ها در مسائل، وارد میدان شدند".
ای بسا علیه همین عالم دینی شعار هم بدهند/ بنویسند؛ اما ایشان امروز درباره شان فرمود: "افرادی را هم که معاند نیستند اما بر اثر غفلت یا بدفهمی و شنیدن مطالب نادرست در رسانه ها با دشمن هم صدایی می کنند، بدون دعوا کردن و با نوشتن و پیام دادن و استدلال، مراقبت و ارشاد کنید".
• بهانه تبریک #ولادت_امام_حسن_عسکری(ع) بود؛ و الا حرف در عمل به این روایت در شرایط کنونی ما بسیار است! "کان معنا فی الرفیق الاعلی" مزد کارهای کاغذی و نمایشی و حتی گاهی فرار افزا نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حمید پارسانیا
✅ تحلیل جامعهشناسان از وقایع اخیر
👤 حمید پارسانیا:
🔸 @parsania_net
🔸 @hparsania
🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
🔸 انسانها باید بتوانند به کمالاتی که حقشان است برسند و این کمالات بهصورت یکسان در دسترس آنها قرار گیرد. اموال باید به گونهای در جامعه چرخش و دوران داشته باشد که بین گروه خاصی دست به دست نچرخد.
🔸 ما بین فقه و قانون فاصلهای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوبهایی است که دین میخواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوبها توسط خود فقه انجام نمیشود؛ بلکه توسط دانشهایی است که شرایط اجرا را نشان میدهد و معرفی میکند.
📌 https://parsania.net/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88-%d8%a7%d8%ba%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b4/
👤 یوسف اباذری:
🔸 از پی درگذشت مهسا امینی، یکی از مهمترین غلیانهای اجتماعی در ایران رخ داده و در فضایی لبالب از احساس یگانگی، مردمانی از گروهها و اقشار متفاوت را به هم پیوسته است. غلیان اجتماعی پدیدهای متناقض است: از یکسو اندوهگذاریای عظیم است و از سوی دیگر شادی بیکران.
🔸 هیئت حاکمهی ایران نیز هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگیشان شود.
🔸 این خیزش، کلیهی ابعاد زندگی ایرانی را در برمیگیرد، زندگیای که هماکنون در خطر انهدام قرار دارد. اگر ایران را خانه متصور شویم، باید اعتراف کنیم که این خانه در معرض نابودیست.
📌 https://pecritique.com/2022/09/26/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b0%d8%b1%db%8c/
👤 آرش حیدری:
🔸 شعار «زن، زندگی، آزادی» مسئله مرکزیاش خیلی روشن، خود زندگی و حق زندگی شاد است. فروکاست این حرکت اعتراضی به شکاف نسلی و آن تحلیلهای عجیب و غریب درباره گیمر بودن، مجازی بودن و خیالاتی بودن جوانان، ندیدن حداقل دوهزار سال تاریخ و دستکم ندیدن مشروطه به این سو است. این تحلیلهای فروکاستگرای پوزتیویستی با نگاهی غیر تاریخی پدیدهها را مبهمتر میکنند تا آشکارتر.
🔸 شکاف میان ایدئولوژی رسمی و زندگی روزمره انسان ایرانی است. ایدئولوژی رسمی از فقه سنتی تغذیه میکند، سیاستهای فرهنگی رسمی رابطهای تقابلی با زندگی روزمره و قیوداتش دارند و پیشاپیش بخش بزرگی از جریانهای معمول زندگی را ذیل نوعی ابتذال و آسیب میفهمند.
🔸 برهنگی به معنای جنسیکردن همهچیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه میشود. مسئله خود زندگی، بدن زنده و طبیعی و حق زندگیشاد است. مسئله بر سر بدن متحرکطبیعی است، نه بدن تحریککننده. این تیپ تحلیل نوعی فرافکنی بنبستهای گفتمانی جریانغالب سیاستفرهنگی در ایران است. مسئله بر سر انسان بدنمند ذیحق است.
📌 http://isa.org.ir/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87/6033-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C
👤 علیرضا شجاعیزند:
🔸 با تحلیلهای طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم.. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیانهای معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشههای نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تنآسایی» یاد کرده است.
🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکافهای دیگر را نیز فعال میسازد، شکاف اسلام و مدرنیته است. اعتراض و آشوبهای اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکافهای قومی و نسلی و جنسیتی میتوان تحلیل کرد.
🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و بهمعنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویههای فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند
📌 https://farhikhtegandaily.com/news/75093/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%B9%D9%87-%C2%AB%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B6%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
🔸 جامعهشناسی اسلامی
✅ @edallatkhahi
⚠️ مراقب باشیم!
• دربرابر سخنان ۱۳ آبان مولوی عبدالحمید مراقب باشیم:
- خودمان بیش از این او را نماینده تام اهل سنت نشان ندهیم!
- در پاسخ به او کنایه هایی نزنیم که عامه غیر شیعه را نشان بگیرد!
هر پاسخی به ایشان که گسل شیعه-سنی را فعال کند، ندانسته در خدمت دستهایی قرار می گیرد که از این ماجراها جنگ فرقه ای را نشان کرده اند!
- پاسخ های متین و سنجیده ای که از بدنه بلوچ و سنی اطراف ایشان بکاهد؛ حکیمانه، اسلامی و ایران دوستانه است.
• حِذر در آیه ۷۱ نساء(خُذُوا حِذرَکُم) به معنى بيدارى و آماده باش و مراقبت در برابر خطر است (گاهى به معنى وسيلهاى كه به كمك آن با خطر مبارزه مىشود نيز آمده است).
حذر، در این روزهای ما :
- مراقبت در برابر خطر اختلاف مذهبی و فعال سازی گسل های مذهبی درون ایران؛
- و اسلحه مقابل دشمن خارجی و مزدوران مسلحِ تجزیه طلب است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💭 یک ایده (شاید هم تاریخ گذشته!) برای مقابله با خبرسازی های رسانه های معاند؛ و باز یادآوری اصل مشارکت دهی فعال به مردم
#مردم
#حکمرانی_مردمی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian