eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۲-دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه.mp3
18.71M
🔅 دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه! حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران ۱۲اسفند۱۴۰۱ • خطبه۲۲۲ شرح آفاقی مناجات شعبانیه و عباد نجیّ • کارکرد اصلی ذکر: جلاء قلب ⬅️ شنیدن بعد سنگینی/ دیدن بعد کوری/ رام شدن بعد دشمنی • عباد نجیّ همان کمال الانقطاع ای های شعبانیه؛ مناجات خداوند در فکرشان و تکلم در ذات عقولشان - نور یقظه این مناجات و سخن سرّی - "یُذکّرون بایام الله" ، شروع "عمل لک جهراً" شعبانیه • عمل آشکار آنها همه اجتماعی-سیاسی است! - من اخذ القصد حمدوا الیه طریقه... من اخذ یمینا و شمالاً... ⬅️ اینها مصابیح و چراغ های ظلمات اند! • قلمرو اهل ذکر: - ذکر بدل از دنیا/ گذر از حیات دنیا با ذکر! - هاتف غافلین شدن/ یأمرون بالقسط... - الان در آخرت/ مطلع بر غیوب اهل برزخ...(حتی دستگیری از اهل برزخ) - کشف غطاء و پرده از اهل دنیا • اگر آنها را مجسم ببینی! - توصیف زیبای محاسبه، مراقبه آنها... - یادی از شهید علی بلورچی... ☑️ @m_ghanbarian
💠 حکومت صددرصد مردمی آینده! حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد. (رهبر انقلاب/۳۰مهر۱۳۸۱) 🔺 پ.ن: واژه ها در عصر ما زیاد دستمالی میشوند! بسیاراستعمال میشوند اما در معنا و مصداقشان، اختلاس میشود! گاه مردم گفته اما طبقه خاص، طیف خاص، جناح خاص و... مراد میشود! "مردمیِ به تمامِ معنا" و "صددرصد مردمی"، از اینجا مهم می شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحدت عمومی چه زمانی محقق می شود؟ ❓چرا برخورد امام(ره) با سرباز میدان ژاله که اسلحه بدست بود با یک سرباز بعثی متفاوت بود؟ ❓خواست اکثریت مردم چیست؟ 🎞 تبیین حجت الاسلام محسن قنبریان در مورد نظریه اجتماعی اسلام و وحدت عمومی، در برنامه تلویزیونی جهان آرا 🗨 حاشیه صراط؛ رویکرد مومنانه در جامعه که باعث جلب قلوب شده و کدورت ها را از بین میبرد عمل به آیه «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» است. تا نگاه بالا به پایین عده ای، مخصوصا مسئولین تغییر نکند جلب قلوب کسانی که به بهانه های مختلف با مظاهر دین و جمهوری اسلامی زاویه پیدا کرده اند اتفاق نخواهد افتاد. نمونه عینی و بارز این نوع برخورد مومنانه، رهبر انقلاب و شهید حاج قاسم سلیمانی است. 🎬عضو گروه رسانه ای صراط شوید @serat_zanjan 🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر صوت کامل را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔘 عدالتخواهی واقع گرا چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف حجت الاسلام قنبریان ▫️ دو آیه کلیدی و ارزیابی 1⃣ آیه ۱۱۵ انعام: وَ تَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقاً و عَدلاً لامُبَدِّلَ لِکَلِماتِه وَ هُو السَّمیعُ العلیم ❓کلمه رب چیست؟ اتمامش چیست؟! ❓تمام شدن کلمه به صدق و عدل یعنی چه؟! • کلمه چیزی است که از مکنون و منظوری پرده بردارد. گاهی سخن و فرمان است گاهی هم یک موجود عینی! قرآن، عیسی(ع) را (کلمه منه) کلمه ای از پروردگار می خواند! چون آن نحوه خلقت، تمثال کلمه وجودیِ "کُن فیکون" بود. • کلمه رب در این آیه: - روایات می گویند: ائمه اطهار(ع) - مفسرینی مثل علامه طباطبایی: دعوت اسلامی، آیین ایندو قابل جمع اند. دین و آیین از آدم تا خاتم به حسب اقتضاء و نیاز بشر تکمیل شد؛ دین اسلام اتمام و اکمال آن است. در عین حال رهبران معصوم این دین، مجسمه و تمثال آنند پس درست است آنان هم کلمه رب خوانده شوند. چنانچه آنها را در زیارات "کلمه التقوی" هم می خوانیم. • تمامیت به صدق: یعنی آنچنان که گفته شده، تحقق پذیرد. این آیین حاکی از حقیقت تکوین و بنیادی ترین حقیقت (یعنی توحید و شعب آن) و مراتب واقعیت عالم است. ⬅️ پس از این حیث متصف به صدق می شود. صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود. • تمامیت به عدل: عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، باید ها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت. متصف به عدل و ظلم می شوند. "برو" مثل "رفت" نیست. برو، انشاء و ایجاد رفتن است نمی پرسند راست است یا دروغ می گویند: این دستور عدل بود؟! ⬅️ دستورات و تشریع دین از این حیث متصف به عدل می شود. یعنی از حیث تشریع و بایسته، متکی به عدالت و رعایت حق و شأن هاست. • جمع بندی: آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم "واقع گراست" (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم "آرمانگراست" (چون بایسته ها و درخواست هایش متکی بر اصیل ترین آرمان یعنی عدالت است) ❗️ دو دیگری این کلمه رب: الف) یکی جانب "واقعیت" ایستاد و واقع گرایی را برگزید! لکن حقیقت و واقعیت اصیل عالم یعنی خدا و توحید را لحاظ نکرد! به واقعیت های دانی و پست بسنده کرد! نگفت خدا نیست؛ گفت قابل بحث علمی و عقلی نیست! یعنی صدق و کذب بردار نیست! کانت این ضربه جبران ناپذیر را زد که بحث از مبدأ و معاد را از سنجش علمی و بررسی صدق و کذب خارج کرد! پوزیتویست ها بعدا تصورش را هم زیر سؤال بردند و گفتند اصلا معنای روشنی هم ندارد! - این رئالیست و واقع گرایی در غرب به "واقعیت طبیعت" تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست! - "طبیعت" هم دو فرد اصلی دارد: طبیعت انسان و طبیعت بی جان! واقعیت شد همین طبیعت ها! علوم شد بررسی و سنجش و پیش بینی این طبیعت ها! طبیعت حرص و طمع در انسان، کنش اقتصادی او را می سازد. انسان اصلا در بستره بازار معنا شد. تنبل و بی کار است مگر برای گرسنگی یا غذای چرب تر! پیش بینی آماری و ریاضی این کنش ها علم (اقتصاد و...) شد! - آرمان در این واقع گرایی تنزل یافته، "آزادی طبیعت انسان" است. طبیعتی که واقعیت است، تغییر برنمی دارد؛ همان را آزاد بگذار! ب) دیگری جانب آرمان ایستاد! ریشه ایده ها و آرمانها و بایسته ها، عدالت بود. شعار عدالت داد لکن چون آرمان و عدالتش مبتنی بر واقعیت نبود از حقیقت اصیل توحید نمی آمد، به یک ایده آلیست پوچ انجامید. وقتی توحید و خدا را خرافه و افیون خواند، عدالت و آرمانش هم متکی بر واقع و صدق نشد... ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘 عدالتخواهی واقع گرا چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف حجت الاسلام قنبریان ❗️ عدالت مبتنی بر صدق (آرمان مبتنی بر واقعیت): عدالت در آیین الهی مبتنی بر واقعیت و صدق است. زنجیره اعتدال ها و عدالت ها یک خط مستقیم (صراط مستقیم ) می شود: - اعتدال درون انسان اولین واقعیت است. همان شهوت و طمع در نقطه تعادل میشود عفاف. وقتی عدالت بر خُلق انسان بنشیند از او انسانی عفیف (خویشتن دار از حرام) می سازد و همینجور شجاع و حکیم و... - مناصب مهم جامعه از شهادت دادن تا قضاوت و امام جماعت و کارگزار و والی و... را شرط عدالت می کند. تا مدار بر عدالت بچرخد. - از آن بالاتر صفات و اسماء خداوند را هم با عدل، میزان و متناسب می کند! توضیح اینکه: هر اسمی از اسامی خداوند مثل خود او بی نهایت است و اقتضاء اطلاق و بی نهایت دارد مثلا رحمت، بی نهایت است، اطلاق می خواهد. اطلاقش یعنی چه؟ یعنی هیچ چیز و هیچ کس بیرون نماند! شمرها و فرعون ها را هم بگیرد! در مقابل اسم قهر و غضب هم اطلاق می خواهد... چه می شود که تناسب حاکم می شود و اسماء حسنای الهی شکل می گیرد؟! مثلا "سبقت رحمته غضبه" می شود؟! ⬅️ اسم " الحَکَم العدل"، اسماء الهی را منظم می کند و به رحمت اجازه ظهور بیشتر از عذاب و نقمت می دهد! می بینید چگونه در واقعی ترین چیز عالم -یعنی صفات الهی- عدالت، تنظیم گری می کند؟! - انبیاء و اولیاء بعنوان انسان کامل هم مظهر این اسماء حسنای الهی و محصول تنظیم گری اسم الحکم العدل می شوند. ⬅️ حالا این نقطه های عدالت واقعی را اگر به هم رسم کنی یک خط مستقیم می شود، صراط مستقیمی که از درون طبیعت انسان شروع و به حریم اسماء الهی می رسد. عدالت، بایسته این آیین، استقامت بر این صراط از طبیعت تا اسماء است. می بینی چقدر با عدالت مارکسیستی منکر حقیقت های برتر تفاوت دارد؟! می بینی چقدر واقع گرا و مبتنی بر واقعیات اصیل عالم است؟! و از واقع گرایی و رئالیست طبیعی غرب فاصله می گیرد؟! ❗️ خروج از عدالت ها! خروج از عدالت، فقط در نشئه دنیا و طبیعت انسان ممکن است. وقتی گستره واقعیت را از طبیعت تا اسماء دیدی، این خروج ها از عدالت را "جوله" می بینی و عدالت را "دوله"! خروج از عدالت در طبیعت انسان که با "هلوع" و "جزوع" و "منوع" بودن خود نمایی می کند، نوعی" فساد" است. ناواقعیت و خروج از چرخه واقعی دنیا تا خداست. خروج از عدالت های اجتماعی نیز همین است. ⬅️ مقابل این فساد و ناعدالتی ایستادن، از مصادیق "تمت کلمة ربک صدقا و عدلا" است. 2⃣ آیه ۱۱۶ هود: فَلَولا کانَ مِنَ القُرُونِ مِن قَبلِکُم اُولُوا بقیة یَنهَون عَن الفسادِ فِی الارضِ الا قلیلاً مِمَّن اَنجَینا منهم و اتبع الذین ظَلَموا ما اُترفوا فیه و کانوا مجرمین. آیه در مقام توبیخ است. می فرماید چرا در نسلهای گذشته جز اندکی اولوا بقیه نبودند و بقیه تبعیت از ظلم و اتراف کرده و مجرم شدند. - اولوا بقیه یعنی صاحبان بقاء یعنی نامیرا‌. از آنها نمی میرد جز این تن! زنده و جاویدند. - بقیة الله فرد اکمل این اولوا بقیه است؛ نه یعنی باقیمانده خدا، یعنی وجه باقی رب. ❓ این اولوا بقیه چه خصوصیتی دارند؟! بین هزار خصلت عبادی و اخلاقی و عرفانی و..‌. خداوند یک خصلت را بعنوان وصف آنها در آیه آورده: ینهون عن الفساد فی الارض! نهی از فساد در زمین می کنند! عدالت خواه و فساد ستیزند. فساد همان خروج از عدل ها بود که در زنجیره قبل شمارش شد. اینها مقابل ظالمین و مترفین و شادخوران در این آیه اند. ⬅️ راه نشانه گذاری شده بقیة الله در قرآن این است. بقیه راه ها آدرس غلط است. آدرس های حجتیه ای و نوحجتیه ای آدرس غلط است! ⬅️ حالا ارزیابی کن جامعه ایرانی نسبت به ۴۰۰سال پیش (کمتر و بیشتر) به بقیة الله نزدیک شده یا دور شده؟! آیا جامعه امروز ایران بیشتر مصداق "ینهون عن افساد فی الارض" (آنهم فی الارض در همه زمین نه مقابل خان یک دهات) است یا دوره قاجار و پهلوی؟! • امام عزیز این راه را باز کرد نهی از فساد در زمین مقابل استکبار جهانی در خارج مقابل اسلام مترفین و مرفهین در داخل... - مقام صاحب الزمان حله را با ماجرای فتح بازی دراز مقایسه کنید تا ببینید چه راهی آمده ایم و چقدر به تحقق این آیه نزدیک شده ایم! * نکات مهمی در این سخنرانی برای دوستان انقلاب و عدالتخواه به لحاظ مبانی وجود دارد. حتما فایل صوتی را گوش کنید و به دیگران سفارش کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💬 #تحلیل_و_تبیین | جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در گفت‌وگوی اختصاصی رئیس قوه‌قضا
36.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 🔰 شیعه‌تر از علی؛ کاتولیک‌تر از پاپ! 👤حجت‌الاسلام • عده ای تحمل آزادی اش را نداشتند و عده ای تحمل عدالتش! این مکتب هنوز همان جور است ... 📌 برگرفته از سخنرانی شب ولادت امام علی(ع) 🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر فایل کامل صوتی را اینجا بشنوید 📄 چکیده بحث را اینجا بخوانید @AzzahraaSharif ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این کلام سید مظلومان خیلی برایش دلکش بود و آنرا در تجربه باطنی یافت؛ آن که به برادرش محمد بن علی نوشت: فَکَأَنَّ اَلدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ(کامل الزیات ج۱ ص۷۱) انگار اصلا دنیایی نبود و همه اش آخرت بوده! یاد و خاطره آقا مسعود عزیز را با دکلمه اش برای شعر خوش مضمون قزوه گرامی و رحلتش را به اهالی دین پژوهی و دوستانش تسلیت عرض می کنم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 عدالتخواهی واقع گرا چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف حجت الاسلام قنبریان #بخش_
عدالت خواهی واقع گرا.mp3
26.67M
🔰 عدالتخواهی واقع گرا بحثی مهم در مبانی شب نیمه شعبان۱۴۰۱ هیات الزهرا دانشگاه شریف تَمَّت کَلِمَتُ ربِّکَ صدقاً و عدلاً... ❓کلمه رب چیست؟ تمامش به صدق و عدل یعنی چه؟! ❗️دو دیگری این مکتب: واقع گرایی تنزیل یافته/ آرمان گرایی بدون کلمه رب! ❓ آرمان عدالت در مکتب اسلام چگونه مبتنی بر واقعیت است؟! ❗️خروج از واقعیات خط عدالت، فساد است و به ظلم و اتراف می کشد. • فلولا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض... ❓اولوا بقیه چه کسانی اند؟! چه نسبتی با بقیة الله دارند؟! ❗️وجه اصلی آنها: نهی از فساد در زمین! ❓با شاخص این آیه، جامعه ایرانی از سده های قبل بهتر شده است؟! * چکیده این بحث را اینجا بخوانید * گوش دادن این فایل صوتی را به دوستان انقلابی و عدالتخواهان توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در طریق عشق‌بازان مشکل آسان کجا... 🔹 جملات هشدارآمیز آقا سید روح‌الله را می‌خواند درباره‌ی سستی پس از . 🔸او از نگرانی امام نسبت به سستی بعد از پیروزی و نشست بعد از فتح می‌گوید.آنجا که امام می‌گفت: «وقتی که همه داریم با هم حرکت می‌کنیم که سد را بشکنیم خسته نمی‌شویم،سستی پیدا نمی‌شود.در این راه هرچه جلو می‌رویم قوی‌تر می‌شویم. اما وقتی که رسیدیم به یک جایی که سد را شکستیم و اعتقادمان این شد که الحمدلله پیروز شده‌ایم،آن وقت است که فرش زمین می‌شویم و سستی پیدا می‌کنیم و آرمان‌هایمان را فراموش می‌کنیم. در وقت پیروزی بعد از انقلاب که باید برگردیم سراغ اینکه وضعشان چطور است؟ اداره‌ای‌ها وضعشان چطور است؟ کوچه و بازار را باید چه کرد؟ را باید چه کرد؟بی‌حال و بی‌خیال می‌شویم!» 🔹و انگار این همه‌ی دغدغه‌ی او بود.مسعود دیانی با سوره‌اش،ما را به سیر در اعماق دین و تاریخ می‌بُرد، سختی راه رفته را نشان‌مان می‌داد و آرمان‌ها را به یادمان می‌آورد،تا بلکه بی‌حال و بی‌خیال ننشینیم. 🔺ان‌شاالله در بهشت رضوان، همنشین آقا سیدروح‌الله و مهمان اباعبدالله باشی. همین. 🎬@Mostazafin_TV
محسن قنبریان
#کلیپ ♦️ سلسله‌نشست‌های «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» حجت‌الاسلام قنبریان 🗓 برگزار شده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ جریان || مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان 🎙حجت‌الاسلام قنبریان ✔️ از دین اینطور فهمیده می‌شود: تساوی حقوق زن و مرد، نه تشابه نقش. ✔️ به تعبیر علامه طباطبایی کسب علوم، صنعت، اقتصاد و... بر زن واجب نیست، اما فضیلت و مایه تفاخرند؛ نه اینکه واجبات، جایز و غیر از آن غیرجایز باشند! (ر.ک: المیزان ج۲ ص۲۷۲و۲۷۳/ ترجمه اش را اینجا بخوانید) 🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر فایل صوتی را اینجا گوش دهید 📅 برگزار شده در: شنبه ۲۲ بهمن 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir| ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟! • نانو، سلول بنیادین، موشک نقطه زن و... نوآوری هستند اما حر
🕋 الهیات مردم سالاری دینی! "ما می‌خواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رای مردم، و موافق حکم خدا. آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست. مردم مسلمانند، الهی هستند، وقتی ببینند عدالت را می‌خواهد اجرا بکند. خدا می‌خواهد عدالت در بین مردم اجرا بشود. خدا می‌خواهد که به حال این ضعفا و طبقه سوم یک فکری بشود نه مثل حالا که همه قدرتها را روی هم گذاشتند، یک عده‌ای می‌خورند تا تُخَمه می‌کنند، یک عده‌ای از گرسنگی ریختند اطراف تهران، و نه آب دارند و نه برق دارند و نه نان دارند و نه چیزی دارند. می‌خواهد عدالت باشد!" امام خمینی/۲۱ آبان ۵۷ آدرس: http://emam.com/tags/index/favorites#t1144f6762 🔺 پ.ن: الهیات مرتبه اش قبل از حقوق است، به هست و تکوین می پردازد نه به بایسته و قانون. در نظام تکوین، جماعتِ مردم مسلمان و خداباور، میل شان با اراده الهی همنوا خواهد بود. البته در مقام کشف حکم خداوند و پرداختن به اولویت های الهی اگر ما اشتباه کردیم: - یا دچار محاسبه غلط و برچسبِ دین گریزی به مردم می شویم! - یا دچار توهم همراهی صددرصدی مردم با یافته های مان می شویم! امام خمینی به خوبی پشت طرح کردن الهیات همراهی رای مردم و حکم خدا ( به تعبیر رهبر انقلاب)، از و اجرای آن مثال می زند. خدا خیلی چیزهای دیگر هم می خواهد بین مردم اجرا شود، لکن درک مهمترین چیز، ضامن بقاء مردمسالاری دینی و همراهی رای و میل مردم با حکومت الهی و احکام اکتشافی ما از خداوند است. *مطلب مرتبط: اسلامی که انقلاب کرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.MP3
33.74M
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ محسن قنبریان 🎙ناقد: حجت الاسلام محمدحسین رضازاده 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی رهنما 📅زمان: دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ / مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) • ارائه: - معنای لغوی و اصطلاحی ولایت/ تقسیم ولایت (یکطرفه: بالتولیه و بغیر التولیه/ دو طرفه) - چیستی و امکان ولایت طرفینیِ عمومی - دلیل و اثبات این ولایت (ولایت بودن/ همگانی بودن/ طرفینی بودن/ شامل زنان بودن) - و... • نقد: - ارائه و کبرای بحث مورد نقد ناقد محترم قرار نگرفت! و از موضع "اصل بر ترجیح خانه نشینی زنان" ، به مباحث حضور اجتماعی زن و بخصوص مطالب حجت الاسلام قنبریان در برنامه جهان آرا نقدهایی وارد شد... - پاسخ به اشکالات ناقد از سوی ارائه کننده... - مشارکت برخی فضلای حاضر در نشست در اشکال و جوابها... * مطالب مرتبط: - جزوه "از موءوده تا محرره" - فایل کامل صوتی برنامه جهان آرا ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ مح
ارائه ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.mp3
12.51M
🎧 فایل صوتی قسمت ارائه: 🔸 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه حجت الاسلام / کرسی علمی_ترویجی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)/۲۲اسفند۱۴۰۱ (ارائه ای منظم با ادبیات فقهی از ولایت طرفینی و بودن زنان در این ولایت) ▫️ مقدمه: • ولایت در لغت و اصطلاح - ولایت مقابل عداوت است نه محبت پس نوعی فعل هم در خود دارد. تصرف در امور دیگری - در اصطلاح فقه، سلطه بر غیر است. • تقسیم ولایت: یکطرفه/ دوطرفه - ولایت یکطرفه دو درجه دارد: بغیر التولیه/ بالتولیه - بغیر التولیه، تسلط و سلطه و شبیه حق / بالتولیه، تسلیط و مفوض علیه و شبیه حکم ❗️نمایندگان ولی فقیه، تولیت دارند نه ولایت. ❓در ولایت یکطرفه برای تفکیک ایندو درجه ولایت باید لحاظ شود: ولایت ندارد یا تولیت هم نمیشود داشته باشد؟! ▫️ ولایت دوطرفه: • چیستی و امکان این ولایت ❓مگر مومن، قاصر است که مومن دیگری ولیّ او شود؟! • اثبات و دلیل این ولایت - آیات ۷۱توبه و ۷۲انفال - اخبار در مقام جعل و انشاءِ ولایت - طرفینی است (بعضهم اولیاء بعض) - اثبات عمومی بودن است... - اثبات شامل زنان شدن... • مثل ولایت یکطرفه، روی دیگر این ولایت، مأوا دادن و نصرت است؛ نه اینکه ۷۲انفال تأویل ۷۱توبه باشد! • یک مرتبه ضعیف تر ولایت طرفینی هم هست که شرط مسلمانی هم ندارد و روایات صحیح دلالت برآن دارد (که مجال طرحش نشد) * فایل صوتی کامل(ارائه، نقد) را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ را به یاد گرامی می دارم! نه فقط بخاطر "مداد العلماء افضل من دماء الشهداء"! به جهتی دیگر... • بعضی قائل اند: کاش مطهری و بهشتی شهید نشده بودند! قصدشان این است که بودن آن دو در کنار نادر مصلحانِ انقلابی بازمانده(مثل رفیقشان آیت الله خامنه ای و...)، طرح نوی انقلاب اسلامی را در همه ابعاد محقق می کرد! • اما به نظر بنده: خوب شد که شهید شدند! نه بخاطر اینکه از تخریب ها و کارشکنی ها راحت شدند! واقعاً خطا بر قلم صنع نرفت! ❓آن نادر مصلحانِ اصیل اگر می ماندند در "فکر" و "عمل" چه می شد؟!: - "به لحاظ فکری"، به نظرم الزاماً فکر رقیب خود در دو قطب "حوزه" و "دانشگاه" را منزوی نمی کردند! ای بسا خود به اتهام هایی از حوزه و به اتهامات ضدش از تحصیلکردگان رانده می شدند! مواجهه با مطهری در حوزه سنتی و حسینیه ارشادِ روشنفکران شاهد این پیش گویی است! کمی از آراء بهشتی را در کلاس های درس بخوانید و واکنش استاد و شاگرد را ببینید! - "به لحاظ عملی" هم خدای نکرده اگر دچار رسوب و سایش برخی هم دوره ای های زندان دیده خود می شدند، چه می کردیم؟! رسید عصمت که نداشتیم! • اما ، خصلت ذاتی ای و وعده ای الهی دارد: حیات همیشگیِ شهید! - حیات هم در انسان دو رکن دارد: درک و اندیشه/ تحرّک و عملکرد. ⬅️ پس شهادت اینها، حیات "درک آنها" و "سبک عمل آنها" از دین و زمانه را به جامعه انقلابی ارمغان داد! اگر روزی مصلح انقلابی شدیم قدر این ارمغان را می یابیم؛ و الا صرف شهید دوستی و مزار گردی، زنده ی آنها را ترجیح می دهد! شهادتتان "مبارک"! رزقنااللهم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۷-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
21.03M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه هفدهم/ ۱۹اسفند۱۴۰۱ ▫️ بحث طبقات اجتماعی۲ ❓تدبیر امیرالمومنین برای جلوگیری از نظام طبقاتی؟! 1⃣ نظریه اجتماعی تسخیر متقابل، بستره چینش اصناف • این نظریه در آیه۳۲ زخرف/ بیانات شهید مطهری دراینباره • این تدبیر در اصول قانون اساسی/ بیان شهید بهشتی در اینباره 2⃣ تنظیم گری پسینی و نظارت • انحاء این تنظیم گری در سیره حضرت: - تنظیمات درونی خود اصناف - تنظیم گری بین اصناف برای جلوگیری از تجمیع و ائتلاف مشترک المنافع - فرصت های مالی و اعتباری برابر برای اصناف حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳/ جلسه هفدهم/۱۹اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ بحث طبقات اجتماعی ۲ (و اعلم ان الرعیه طبقات...) ❓سؤال اساسی این بود که حتی اگر منظور از طبقه در اینجا، صنف و اقشار باشد؛ چه تدبیری هست که تبدیل به نظام طبقاتی نشود؟! • یکبار این اتفاق در صدر اسلام افتاد! جنودالله فتوحات ⬅️ غیر از تفاضل دریافتی از بیت المال(در دیوان خلیفه دوم)، مالک برخی اقطاع ها و زمین های بزرگ شدند ⬅️ صنف نظامی و تجار بزرگ غله و دام یکی شدند ⬅️ برخی عمّال و کارگزار و دبیران و قضات هم شدند ⬅️ طبقه اشراف تشکیل شد! • حضرت امیر(ع) در چنین شرایطی به خلافت رسید؛ پس خود با نظام طبقاتی مواجه است. در خطبه۱۲۹ این وضعیت را توصیف می کند: اضْرِبْ بِطَرْفِكَ حَيْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلَّا فَقِيراً يُكَابِدُ فَقْراً، أَوْ غَنِيّاً بَدَّلَ نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْراً، أَوْ بَخِيلًا اتَّخَذَ الْبُخْلَ بِحَقِّ اللَّهِ وَفْراً، أَوْ مُتَمَرِّداً كَأَنَّ بِأُذُنِهِ عَنْ سَمْعِ الْمَوَاعِظِ وَقْراً: هر كجا كه خواهى چشم بگردان و مردم را بنگر، آيا جز درويشى، كه از درويشى اش رنج مى برد يا توانگرى كه نعمت خدا را كفران مى كند يا بخيلى، كه در اداى حق خدا بخل مى ورزد تا بر ثروتش بيفزايد، يا متمردى، كه گوشش براى شنيدن اندرزها گران شده است، چيز ديگرى خواهى ديد". ⬅️ پس سؤال از امام برای اینکه چگونه صنوف، طبقه نشوند سؤال بجایی است و حتما در اینباره جواب دارند. ✅ راه حل حضرت امیر(ع) برای جلوگیری از نظام طبقاتی 1⃣ نظریه اجتماعیِ تسخیر متقابل، بستره چینش اصناف. "واعلم انَّ الرعیه طبقات لایصلُحُ بعضُها الا ببعض و لا غنی ببعضها عن بعض" یعنی اصناف و اقشار کارشان جز به هم سامان نمی گیرد و هیچیک از دیگری بی نیاز نیست. این تسخیر طرفینی است و منزلت اجتماعی را هم بین همه توزیع می کند. نظریه رقیب(چنانچه جلسه قبل اشاره شد) تسخیر یکطرفه است: صنوف و اقشاری بتوانند بقیه را تسخیر کنند! این حتما به نظام طبقاتی می انجامد. • شهید مطهری در کتاب جهان بینی توحیدی (ج۱ص۵۴تا۵۸) آیه۳۲ زخرف را از نظر فلسفه اجتماعی اسلام، مهمترین آیات می شمارد و تسخیر طرفینی تفسیر می کند. تفاوت های این دیدگاه قرآنی از فلسفه اجتماعی مارکسیسم را به خوبی تبیین می کند. (اینجا بخوانید: https://lib.eshia.ir/50069/1/55 ) ⬅️ نتیجه اینکه: به لحاظ ساختاری نباید منابع ثروت و تولید در اختیار طیف و صنف خاصی بماند؛ و الا جامعه بلاشک طبقاتی می شود! ⬅️ لذا مجتهدان و خبرگان قانون اساسی برای رعایت این مهم، آوردند: - بند۹ اصل سوم: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی - فصل۴ اصل۴۳ بند۲: تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند... - شهید بهشتی ذیل این بند فرمود: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد نه دولت. اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی و دولتی نبود این هدف تامین خواهد شد" این اصل را تمایز نظریه انقلاب اسلامی از مارکسیسم و کاپیتالیسم می خواند. برخی نمایندگان خبرگان قانون اساسی این اصل را مترقی ترین اصول اسلامی خواندند که از فقر و بیکاری جلوگیری می کند. 2⃣ تنظیم گری پسینی و نظارت حضرت فقط به طرح پیشینی برای ساختار سازی اقتصادی-سیاسی بسنده نمی کند و تنظیم گری پسینی را هم لازم می داند: "وَ کُلّ قد سمَّی اللهُ له سهمَه و وضع علی حَدِّه فریضه فی کتابه او سنه نبیّه(ص) عهداً عندنا محفوظاً" برای هریک از اصناف خداوند سهمی معین داشته و در کتاب خود و سنت پیامبرش برای آن میزانی قرار داده و دستوری داده که نزد ما محفوظ است. یعنی حاکم، با خداوند عهد دارد این سهم و میزان را محافظت کند. این نحوه دخالت دولت در اقتصاد است؛ نه بنگاه داری و کارفرمای بزرگ شدن(کمونیسم) یا به کل وظایف را به بازار سپردن(کاپیتالیسم). ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳/ جلسه هفدهم/۱۹اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️ این تنظیم گری های پسینی خود چند جور است: الف) تنظیمات درونی خود اصناف: در فرازهای آتی به تفصیل روشن می شود. این حد و سهم در درون هر صنف معلوم شده و حاکم باید بر آن نظارت کند. از باب نمونه درباره تجار و اهل صناعت، به "منع احتکار منافع" و "منع تحکم در بیوعات" پا می فشارد. - احتکار منافع، غیر از احتکار کالاهاست. نوعی انحصار است. مثلا احتکار مجوزها، احتکار کالا نیست، اما احتکار کردن یک منفعت به نفع یک صنف و بالتبع تفضل یابی آن صنف در جامعه است. - منع تحکم در فروش، مانع تبانی صنف باهم برای افزایش قیمت می شد و جلوی دامپینگ ها و... را می گیرد. - در بازار فیزیکال سابق حضرت قواعدی گذاشت: بازار کنار دارالعماره و مورد نظارت صبح گاهی هر روز حضرت/ فضای بازار را حکومت بدون اجاره در اختیار مردم قرار داده و قاعده مسجد برآن جاری می کرد! فرمود: بازار مسلمانان مثل مسجد آنان است کسی که در مکانی از بازار پیشی گرفت تا شب از دیگران برآن سزاوارتر است(کافی ج۵ص۱۵۵) بدین شکل غرفه های ساده هر روز میتوانست از آنِ فرد جدیدی باشد ⬅️ این هم کمک به ارزانی نرخ برای مصرف کننده می شد و هم تحرک اقتصادی طبقه فرودست را موجب می شد. در بازار تخصصی (راسته قصابها، خرمافروش ها و...) هم هر صبح نظارت می کرد. تازیانه دو لب را هم باید کنار ذوالفقار بشناسیم که ابزار اعمال نظارت حضرت در بازار بود! ⬅️ بازار تخصصی متمرکز به همراه نظارت هم مزایایی داشت: اشتهار برای مشتری و تسهیل خرید/ همکاری و تعاون صنف با هم/ نظارت آسانتر/ تنظیم طبیعی قیمت با عرضه و تقاضا و شفافیت اطلاعات... ب) تنظیم گری بین صنوف برای جلوگیری از تجمیع و ائتلاف مشترک المنافع: - مثلا منع کردن والیان از تجارت در روایات اهل سنت برای پیامبر(ص) هم نقل شده است. ⬅️ واضح است والی اگر تاجر هم بود تعارض منافع شکل می گیرد و به مرور موجب طبقه می شود. حضرت در شدت احتیاط حتی در بازار از فروشنده ای که او را می شناخت خرید نمی کرد؛ تا یکوقت تخفیف و... موجب بده و بستانی نشود. فقه شیعه از مکروهات برای قاضی را هم شمرده اند و حتی جمع شدن قضاوت و والی بودن را مکروه شمرده اند(ر.ک: شرایع الاسلام ج۴ص۶۷) - نمونه دیگر: باوجودی که اقلیت های مذهبی در حکومت او محترم بودند اما حاکم اهواز را دستور داد اهل ذمه را از اشتغال به صرافی منع کند! ⬅️ نظام پولی و ارزی تاثیر برهمه اصناف دارد و صرافی چون تبدیل ارز ممالک دیگر به پول داخلی را برعهده دارد، طبعا اهل ذمه نسبت به ممالک هم کیش خود مشترک المنافع اند و ممکن است موجب آسیب های اقتصادی به بازار مسلمین شود. ج) فرصت های مالی و اعتباری برابر برای اصناف. - مواجهه سنگین او در پرداخت بالسویه بیت المال و مخالفت با پرداخت های تفاضلی خلیفه دوم برای حضرت هزینه دو جنگ (جمل و صفین) داشت. ⬅️ دریافت متفاضل بیت المال از اول آورده ی برخی را بیشتر و امکان سرمایه گذاری در سایر بخش ها را فراهم می کند. این حضور مالی در اصناف مختلف به مرور و ظرف یک دهه موجب پیدایش طبقه اقتصادی می شود. حضرت سبقت در اسلام و جهاد با پیامبر را باعث اجر اخروی نه تفاضل بیت المال دانست و در مقابل اعتراض ها سخت مقاومت کرد (روایت مفصل این محاجه را در فایل صوتی بشنوید) - غیر از آن بیت المال را هم هفتگی تقسیم (بالسویه) می کرد. توضیح اینکه خلفای قبل بیت المال را سالانه تقسیم می کردند. این دو پیامد قهری داشت: مال زیادی در بیت المال کنز می شد و در چرخه تجارت قرار نمی گرفت. همین مال انباشت شده می توانست فرصت ساز برای بسیاری از طبقات پایین باشد/ تقسیم سالانه بخصوص با تفاضل پرداخت، مال بزرگی را دست برخی صنوف (امیران فتوحات، والیان و دبیران و قضات و...) قرار می داد طبعا مصرف اینها به اندازه بزرگی این مال نیست و آن آورده بزرگ در تجارت و... برده می شد و تجمیع صورت می گرفت. امیر فتوحات بزرگترین تاجر غله و دام هم می شد و... حضرت بعد از مساوی کردن پرداخت، تقسیم بیت المال را هم هفتگی کرد تا هم کنز و احتکار دولتی اموال صورت نگیرد و هم آورده های بزرگ نظم صنوف را به هم نزند و حلقه اول سبقت برخی نشود. * این بحث با جلسه قبل کامل می شود لذا دیدن جلسه قبل و گوش دادن کامل فایل صوتی توصیه می شود. ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
💬 خبر خوب علیرضا ؛ رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران پارس جنوبی در گفتگو با : 🔹 پیرو دستور فوری رئیس جمهور به وزیر نفت، مقرر شد دستورالعمل‌هایی برای بهبود وضعیت رانندگان تدوین شود. 🔸همچنین با حضور گروه طبقه‌بندی مشاغل وزارت نفت در منطقه و گفتگو با نمایندگان کارگران، ارزیابی‌های لازم جهت پیش‌بینی بار مالی اجرای این طرح در حال انجام است تا بر اساس آن طرح پیشنهادی به وزیر نفت ارائه شود. 🔹با بازگشت به کار کارگران تعلیق شده هم موافقت شده است. 🔸پیش از این هم با اجرای طرح دو هفته کار دو هفته استراحت تمامی کارگران موافقت شده بود. 🔺هرچند تا تحقق کامل مطالبات هنوز فاصله وجود دارد اما می‌توان پیش‌بینی کرد وضعیت با پیگیری کارگران و همکاری خوب دولت رو به بهبود است. 🎬 @Mostazafin_TV
. 🔸مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برای فهم دقیق از وضعیت موجود بانوان بدحجاب، سراغ بانوانی در شهر تهران رفته‎ که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند. این مرکز نمونه خود را از بین خانم‏ هایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آن‌که بخش ‏هایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است. 🔹 در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال به‌صورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به‌صورت تصادفی-خوشه‎ای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه و پایایی آن با دریافت نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفته است. ✔️ (دربخشی از نظر سنجی آمده:) همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی: از نتایج قابل‌توجه دیگر این نظرسنجی این است که ۶۴/۵ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمی‏‌توان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشه‌‏های ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساخت های رسانه ای دارند. لذا به نظر می رسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد. 🔹 برای آگاهی از نتایج نظرسنجی کلیک کنید. ▪️بخشی از این نتایج در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است. مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir @tiyaam_cs ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
13_2590(2).pdf
1.25M
بخشی از نتایج منتشر شده در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱؛ 🔻شامل: ▪️مقدمه ▪️چگونگی نمونه گیری ▪️شاخصه های پرسشنامه ▪️کنترل خودسانسوری در پرسشنامه ▪️نتایج نظرسنجی به همراه تحلیل ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs