eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
حجت الاسلام قنبریان در جلسه تحلیلی نماز جمعه نصر چه گفت؟ در اسلاید بالا مطالعه کنید ـــــــــــــــــــــــ سرنوشت مشترک ـــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیام نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب + اگر قومی ترسید، زبون و ذلیل می‌شود. 📌 برنامه تلویزیونی "زمانه" شنبه تا دوشنبه 📍 ساعت ۲۳ از شبکه دو سیما 🌐آدرس ما در شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/zamaneh_tv
محسن قنبریان
🎧 سخنرانی گرامیداشت شهید #هنیه و بدرقه کاروان #اربعین دانشجویی 🔸هیات های دانشجویی دانشگاه های تهران
📍 همه مراجع، سیستانی اند! • رژیم موقت صهیونی پس از رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی سیستانی را هم در لیست ترور خود قرار داده است؛ لابد چون از نقش سید حسن در آزادسازی لبنان و یاری مردم مظلوم فلسطین گفته است؛ یا ممکن است اینبار (مثل علیه داعش) فتوای جهاد علیه صهیونیست ها دهند! • خون پاک و شهادت پربرکت سید مقاومت به شکل کم نظیری همه مراجع قم، نجف، مشهد و... را در پی داشت؛ آیات نوری همدانی، مکارم، جوادی آملی، سبحانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، بشیر نجفی، مدرسی و... همه از سید مقاومت و مقاومت علیه اسرائیل تجلیل کردند. (اینجا بخوانید) • غیر از رهبر انقلاب اسلامی، چند تن از مراجع بزرگ (نوری، بشیر نجفی، محمدتقی مدرسی و...) از وجوب کمک به لبنان و مقاومت گفتند: - بر مسلمانان واجب است به یاری آنان بشتابند! - هریک از فرزندان امت باید به اندازه توان خود با این جنایت مقابله کند؛ با محکومیت و اعتراض و رد آن به هر شکل ممکن به صورت فردی و جمعی! - و... • کاش این اجماع، به نحوی می شد تا غده سرطانی، قدرت مرجعیت شیعه را ببیند و بداند: بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً: باقى ماندگان شمشير و جنگ، شماره شان با دوام تر، و فرزندانشان بيشتر است.(حکمت ۸۴) تهدید به ترور دوتن از مراجع بزرگ ایران و عراق در کنار به خاک و خون کشیدن مظلومان در غزه و لبنان توسط صهیونیستها، ظرفیت این تجمیع و علیه اسرائیل، مثل سلف صالح را فراهم تر خواهد کرد ان شاء الله. 📎مطلب مرتبط: ما و اربعین ، ما و فلسطین 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔰تجمیع فتاوا و سنت سلف صالح 🔸[سید محمد مجاهد فرزند صاحب ریاض که در زمان خود، مرجعیت عامّه داشت، پس از تجاوز قوای روس به مرزهای ایران و دادخواهی مردم آذربایجان از ایشان] «با هريك از علماى ايران مكتوبى نگار داد كه به حضرت شهريار گرد آيند و مردم را از بهر جهاد تحريص كنند.» 🔹سپس «فتوای جهاد علیه روسیه صادر کرد و به همراه گروهی از علمای عتبات ـ که تعداد آنها به پنجاه نفر می‌رسید ـ عازم تهران شد تا شخصاً مردم را به جهاد علیه روس‌ها تشویق و پادشاه را به جنگ با آن‌ها وادار کند. در مسیر راه بسیاری از داوطلبان دعوت او را قبول کرده و به همراه وی عازم تهران شدند. دیگر ولایات نیز چنین بود.» 🔸«آقا سید محمد در اواخر شوال ۱۲۴۱ق وارد تهران گردید و گروه بزرگی از علما، شاهزادگان و مردم از او استقبال کردند. بسیاری از علمای برجسته کشور به اردوگاه لشکر در چمن سلطانیه آمدند تا به همراه سید محمد عازم نبرد با روس‌ها شوند، از آن جمله می‌توان از ملامحمدجعفر استرآبادی،‌ آقا سید نصرالله استرآبادی،‌ سید محمدتقی برغانی، سید عزیزالله طالش، ملا احمد نراقی،‌ ملا عبدالوهاب قزوینی،‌ نام برد.» 🔹«این جمله مجتهدین که انجمن بودند، فتوا راندند که: هرکس از جهاد با روسیان باز نشیند، از اطاعت یزدان سربرتافته، متابعت شیطان کرده باشد. شاهنشاه دین‌دار و ولیعهد دولت نیز سخنان ایشان را دستور داشت». 🔸«بالجمله جناب حاجى ملا احمد نراقى كاشانى كه فحل فضلاى ايران بود و شيخ جعفر کاشف الغطا و آقا سيّد على و ميرزا ابو القاسم و حاج ميرزا محمّد حسين سلطان العلماء امام جمعۀ اصفهان و ملا على اكبر اصفهانى و ديگر علماء فقهاى ممالك محروسه هريك رساله نگاشتند و خاتم گذاشتند كه مجادله و مقاتله با روسيه جهاد فى سبيل اللّه است و خرد و بزرگ را واجب افتاده است كه براى رواج دين مبين، و حفظ ثغور مسلمين، خويشتن‌دارى نكنند و روسيان را از مداخلت در حدود ايران دفع دهند.» 🚩تجمیع_فتاوای علماء و حتی هماهنگی در حرکت جمعی برای مقابله با دشمنان دین، از سنت‌های ریشه‌دار سلف صالح بوده است. حالا که جسارت صهیونیست‌ها به جایی رسیده که تهدید مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین آیت‌الله سیستانی را مطرح می‌کنند، کاش نهادهای حوزوی همانند «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «شورای عالی حوزه های علمیه» از ظرفیت و اعتبار خود استفاده کنند و از طریق رایزنی نخبگانی با مراجع عظام و آیات اعلام، فتوایی اجماعی و در مورد قضایای لبنان و غزه و منطقه اخذ کنند. البته اگر نهادهای حوزوی اقدامی نداشته باشند، از ظرفیت تشکل‌های طلبگی و جمع فضلاء و اساتید هم می‌توان در این جهت استفاده کرد. ✍حسینیه اندیشه مطلب مرتبط: همه مراجع سیستانی‌اندhttp://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قسمت دوازدهم 🎥 | مجموعه گفتگوی اینترنتی "سدید" ⁉️لوازم نقش آفرینی مردم در عرصه‌های کلان کشوری چیست؟ ⁉️امر به معروف و نهی از منکر مختص به یک عده خاص است؟ 👤با‌حضور جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین /استاد‌حوزه‌ودانشگاه 🌀کاری از مجمع ملی فعالان امر به معروف و نهی از منکر 🎞 مشاهده فیلم کامل قسمت دوازدهم 🖥@Ssadid 🔗@EHYAGARI_IR
🔰 مرجعیت شیعه و فلسطین 1⃣ مساله فلسطین در شیعه از اول دینی و توسط علمای تراز اول طرح شد! 2⃣ علماء شیعه برای مساله فلسطین فردی اقدام نکردند؛ تجمیع درخواست و فتوا و هم افزایی را لحاظ کردند! 3⃣ علماء شیعه، عالمان سنّی را برای مساله فلسطین دعوت و زیر قبّه امیرالمومنین(ع) جمع و برای صدور حکم جهاد مشورت کردند! 4⃣ پیشتازی عالمان شیعه موجب شد موثرین اهل سنت درباره مسائل فلسطین (مثل فروش اراضی به صهیونیست ها و...) از آنها استفتاء کنند! 5⃣ مرجعیت شیعه، مساله فلسطین را مساله همه کشورهای اسلامی منطقه کرد! 📎 سخنرانی ما و اربعین ، ما و فلسطین ☑️ @m_ghanbarian
اختلاف آری تفرقه نه ۱.mp3
10.79M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری، تفرقه نه! جلسه اول/ ۶مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان ❓فرق اختلاف و تفرقه ❓اختلاف ممدوح و مذموم ❗️حل اختلاف و مدیریت اختلاف ❗️راه های ناقص • افراط و تفریط در دو جهت ⬅️ با ملازم جماعت بودنِ اهل حق (عدم تفرقه) اختلاف را میشود مدیریت و بعد حل کرد! ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه اختلاف آری ؛ تفرقه نه (۱) جلسه اول / ۶مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • اختلاف: تفرّق از حیث فکری و اعتقادی تفرقه: اختلاف و تشتت از حیث بدنها و تقابل اجتماعی (ر.ک: ترجمه المیزان ج۳ص۵۷۹) • اختلاف تا جایی طبیعی است؛ بخاطر تفاوت های طبیعی آدمها و... اما به تعبیر قرآن، اختلاف بعد از بیّنات و علم مذموم است و ملازم تفرقه است (آیه۱۰۵ آل عمران) بیّنات هم تشکیکی است چیزی که روزی استدلالی است یک زمانی برای جامعه روشن و بی نیاز از استدلال می شود. • رابطه تفرقه و اختلاف دو سویه است: جدایی بدنها و کناره گیری ها از اکثریت، موجب اختلاف آراء و افکار می شود. از طرف دیگر هم اختلاف فکری و سیاسی، گاهی همراه با تفرقه و خروج و بغی می شود! • جامعه ایده آل در یک سطح برتر می توان اختلاف هم نداشت و اختلاف میل به صفر کند؛ که این فرآیندی دارد. لکن در بدترین شرایط -که اختلاف آراء فکری سیاسی هست- باید کاری کرد که به تفرقه و اختلاف بغی آلود (علیه بیّنات) نیانجامد. ⬅️ پس دو چیز داریم: "حل اختلاف" / "مدیریت اختلاف" تا به تفرقه نیانجامد. • راه های ناقص برای مدیریت اختلاف: - ناقص غیر از معیوب است؛ ناقص یعنی همراه کمبود نه دارای آسیب. - راه ناقص در مدیریت اختلاف این است که فقط بگویی حول محور قرآن و عترت (حبل الله) ! - اعتصام به حبل الله، مانع تفرقه هست اما مانع اختلاف نیست! آیه هم می فرماید: ولا تفرقوا! خطبه فدکیه هم می فرماید: امامتنا اماناً من الفرقه - اما می دانیم بر سر خود قرآن و عترت، اختلاف شده است (از بدیهیات تاریخ و هم اشاره خطبه۱۲۷) - قرآن ناقص نگفته ما کامل نمی گیریم! ❓مدیریت این اختلاف و اختلافات دیگر باید چگونه باشد تا به تفرقه نیانجامد؟! و از سوی دیگر اختلاف هم به نفع "حق" حل شود؟! • ما معمولا در مرحله ثبوتی (که قرآن و عترت رافع اختلاف و مانع تفرقه است) به لحاظ الهیاتی نگهش داشته ایم! لذا در مدیریت اختلاف ناکارآمدیم! • غرب هم در مرحله اثبات افراط کرده، اصلا اختلاف را ذاتی گرفته و حق و حقیقت ثابت را منکر شده(پلورالیزم)؛ جایش به شکل تکنیکال به مدیریت اختلافات به جای حل اختلاف به نفع حق بسنده کرده است! انتخابات و دموکراسی را راهی برای مدیریت اختلافات گرفته است و آموزش داده چگونه اختلافات سیاسی می تواند جامعه بهتری بسازد؟!۱ ⬅️ راه درست کدام است؟ که اختلاف قهری و عمدی مدیریت شود و به تفرقه نیانجامد + اختلاف حل شود و به ظهور دین حق و حقیقت بیانجامد؟! • خطبه۱۲۷ در احتجاج با خوارج است که کارشان به بالاتر از اختلاف -یعنی تفرقه- انجامیده است... - دو هلاکت درباره خود علی(ع): غالیان/ ناصبیان وسط ایندو جامعه ای است تشکیکی که برخی او را فقط خلیفه می دانستند و برخی او را امام حق. - بهترین گروه درباره علی(ع): نمط اوسط است. نمط: گروهی از مردم که دارای هدف واحدی هستند. نمط اوسط: گروه وسط است که روایت دیگری بهترین شیعه می شمارد: "الا انّ خیر شیعتی النمط الاوسط الیهم یرجع الغالی و بهم یلحق التالی" (بحار ج۶ص۱۷۸) این گروه وسط غالی و ناصبی را بر می گرداند. ❓آیا سواد اعظم و جماعت مورد اشاره همین نمط اوسط است؟! آنها که همه امیر(ع) را امام حق نمی دانستند فقط ناصبی نبودند ! ❓ نمط اوسط و شیعیان در چه فرایندی اختلاف را حل می کنند و غالی و ناصبی را بر می گردانند؟! ⬅️ با ملازمت با سواد اعظم و جماعت، فرقه نشدن و تفرقه پیدا نکردن از اجتماع! لذا می فرماید: الزموا السّواد الاعظم فان یدالله مع الجماعه و ایاکم و الفرقه! آن نمط اوسط باید در جماعت بماند از بینات شروع کند و تبیین نماید تا اختلاف اول مدیریت و بعد حل شود. آن کمبود در فرآیند مدیریت اختلاف، ملازم جماعت بودن است. بحث برای مطلق اختلاف و تفرقه است نه اختلاف شیعه و سنی! • بیان علامه طباطبایی در جلد۳ المیزان: همانطور که این بروز اختلاف ضروری است بر طرف شدن آنهم به وسیله اجتماع ضروری است... (ترجمه المیزان ص۵۸۰) ⬅️ جریان حق در تقاطع های جامعه باید بماند و اختلاف فکری را اول مدیریت و بعد به نفع حقیقت حل کند نه عملا از میادین اجتماعی کناره گیری کند و زمینه تفرقه را فراهم کند! ۱. برای نمونه بخوانید: B2n.ir/f99807 *برای قضاوت بهتر جلسه بعد را هم بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سرنوشتِ ایران! 🔸 سرنوشت ایران اسلامی با سرنوشت مقاومت گره‌خورده است؛ اگر شما کاری به دعوای فلسطین نداشته باشید، اسرائیل کار دارد! 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🌐 🆔 @geraa_ir
💠 نظر مردم درباره عملیات وعده صادق ۲ چه بود؟! 🔸 بر اساس نظرسنجی متا در مهرماه ۱۴۰۳ و پس از عملیات وعده صادق ۲، ۷۲ درصد از افراد جامعه پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل را مانع بروز جنگ میان دو کشور می‌دانند. در مقابل ۲۸ درصد نیز قائل هستند که پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل زمینه بروز جنگ میان دو کشور را فراهم می‌آورد. 🔹میزان موفقیت یا عدم موفقیت عملیات وعده صادق ۲ نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۸۲.۹ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند به میزان بسیار زیاد و تا حدی عملیات وعده صادق ۲ موفق بوده است و در مقابل ۱۷.۱ درصد نیز اعلام کرده اند که این عملیات نه چندان یا اصلا موفقیت آمیز نبوده است. 🔸 میزان پیگیری اخبار حمله وعده صادق ۲ توسط مردم نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۵۸.۵ درصد بسیار زیاد، ۲۹.۴ درصد تاحدی، ۷.۸ درصد نه چندان و ۴.۴ درصد نیز اعلام کرده‌اند که اصلا خبر عملیات آن را پیگیری نکرده‌اند. 🔰 داده‌های این نظرسنجی از پانل ملی متا با نمونه ۱۸۰۰ نفری گردآوری و با روش مدل‌سازی جمعیتی تحلیل شده است. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
محسن قنبریان
📍 همه مراجع، سیستانی اند! • رژیم موقت صهیونی پس از رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی سیستانی را ه
💠 مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می تواند بکند؟! ۱. تعطیلی چند روزه دروس را نجف پیش از قم برای سید مقاومت اعلام کرد. صدور بیانیه ها هم تا سنتی ترین و ساکت ترین مراجع کشیده شد! تخصیص میزانی از وجوهات برای کمک به لبنان را -به اصطلاح این سالها- شیرازی ها هم انجام می دهند و مختص مراجع انقلابی قم نیست! پس سهم حوزه و مراجع انقلابی قم بیش از اینها باید باشد! ۲. ترکیبی بودنِ جنگ، عیان است؛ لذا مثلا "تهدید و ارعاب" کنار "ترور و بمباران" جزء علمیات رژیم است. در مقابل، "نماز "، "سفر عراقچی با هواپیمای حامل کمکها"، "خلبانیِ قالیباف به بیروت و حضور در کنار ویرانی ها" و...، هایی است که "ذاتش پیام" بوده، "بالاترین سطح اثرگذاری" را دارد. این پدیده ها بر جبهه حق می افزاید، "کمتر مقابله به مثل پذیر" و "بازدارندگی"ای کمتر از اقدامات نظامی ندارند. صرف گفتن ها و بیانیه ها در این جنگ ترکیبی موثر نیست، خلق اینگونه پدیده های موثر و بجا، است. ۳. توقع این است در "سطح مرجعیتِ" انقلابی قم پدیده ای مناسب خلق شود وقدرت جبهه حق را به رخ کشد. تهدید مرجعیت عراق و ایران به ترور توسط رژیم، این را ضروری تر هم کرده است. در این راستا دیدارهایی با مراجع و فرستادن برخی فرزندان به مناطق اسکان آوارگان دیده می شود اما تا خلق آن پدیده فاصله دارد. ۴. بطور روشن: جمع شدن مراجع قم دور هم (یا دیدارهای متوالی باهم) + عزیمت یکی از آنها (مثل آیت الله نوری همدانی) برای دیدار با مراجع نجف (برای تجمیع فتوا) می تواند پدیده ای در قدرت نرم شود. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💡استاد ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان یادداشتی با عنوان «مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می‌تواند بکند؟!» مرقوم فرمودند که مرا یاد این رخدادهای تاریخی انداخت: ✍امام خمینی و تعدادی از علما و وعاظ در ۱۵ خرداد ۴۲ دستگیر و گزینه اعدام ایشان شایع شد. مراجع تقلید و علمای طراز اول بلاد به خروش آمدند و به تهران مهاجرت کردند. آیت‌الله میلانی و شیخ مجتبی قزوینی از مشهد، آیت‌الله مرعشی نجفی، سید کاظم شریعتمداری و شیخ مرتضی حائری یزدی از قم و آخوند ملاعلی معصومی همدانی و آیت‌الله بنی‌صدر از همدان در صدر این حرکت بودند. با آمدن‌ علمای‌ طراز اول، دید و بازدیدها شروع‌ شد و جنب‌وجوش‌ فوق‌العاده‌ای‌ در میان‌ روحانیان‌ و مبارزان به‌ چشم‌ می‌خورد. اقداماتی صورت گرفت که شرح آن در این مختصر نمی‌گنجد. سرانجام شاه ناچار به عقب‌نشینی‌ شد و با پذیرفتن‌ آیت‌الله‌ سید احمد خوانساری‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ علما، عدم‌ آسیب‌رسانی‌ به‌ حضرت‌ امام را اعلام‌ کرد و اجازه‌ داد که‌ نماینده‌ علما خود شخصا با امام ملاقات‌ کند. اکنون اما مدتها است چنین تحرکاتی از صدر تا ذیل حوزه به چشم نمی‌خورد. شوخی نیست! رژیم اشغالگر که نشان داده در قتل و غارت با کسی تعارف ندارد، دو تن از برترین مراجع تقلید یعنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و آیت‌الله العظمی سیستانی را تهدید به ترور کرده است. واکنشها اما چیست؟ آیا در سطح این تهدید هست؟ چرا سال ۴۲ مراجع تقلید به تلگراف و اعلامیه بسنده نکردند؟ چون حوزه و روحانیت از یک سال قبل از آن زنده و بارور شده بود. حوزه از سکون و‌ سکوت خارج شده و کنش‌گری آن به شدت فعال شده بود. چون امام از سال ۴۱ در رخدادهای سیاسی مهم، مراجع را در یکی از بیوت گرد می‌آورد و تصمیمات ملی اتخاذ می‌شد. علمای بلاد هم به پیشنهاد امام یک شب در هفته در یکی از مساجد تجمع و سخنرانی می‌کردند. در آن مقطع حوزه می‌دید که اعلامیه و تلگراف در برابر تصمیمات حکومت جنایتکار بازدارنده نیست و تنها مهاجرت کبری قدرت‌ و نفوذ نهاد مرجعیت را به رخ می‌کشد که کشید! آنها می‌ترسیدند که اگر تعلل کنند خدای نکرده فاجعه اعدام شیخ فضل‌الله نوری تکرار شود! آن وقت حتی امثال سید عبدالله بهبهانی‌ها هم جانشان در امان نیست. امروز به شدت نیازمند دگرگونی در نوع کنش‌گری حوزه و نهاد مرجعیت هستیم و همچون دهه چهل، طیفی میانی و واسط همچون اساتید برجسته حوزه در دهه چهل که را پدید آوردند نیاز داریم که پیشگام این شکوفایی باشند. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ... أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً ! خداوندا پناه می برم به تو از اینکه ظالمی را یاری و داغدیده ای را خوار کنم! (دعای هشتم صحیفه سجادیه) 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 ☑️ @m_ghanbarian
💢 یحیای متأسی قَالَ الصادق (ع): اَلشِّيعَةُ ثلاثةٌ مُحِبٌّ وادٌّ فَهُوَ مِنَّا وَ مُتَزَيِّنٌ بِنا وَ نحنُ زَيْنٌ لِمَنْ تَزَيَّنَ بِنَا وَ مُسْتَأْكِلٌ بِنا اَلنّاسَ و مَنِ اسْتَأْكَلَ بِنا اِفْتقرَ. شيعه سه نوع است: دوستدارِ مهر ورز [متعهد] که او از ما اهلبیت است، و شيعه اى كه خود را به ما مى آرايد و ما مايه آراستگى كسى هستيم كه خود را به ما بيارايد ، و شيعه اى كه ما را وسيله ارتزاق خود قرار مى دهد و چنین کسی فقير مى شود . اگر نان خور با نام اهلبیت -حتی اگر تعهدی زنده و در صحنه به مکتب آنها نداشته باشد- از اقسام شیعه(ولو اسمی) است؛ محب متأسی هم که عمل و تعهد خود را از نسخه اهلبیت می گیرد و عمل بجایش را به سیره آنان تزیین می کند، اهلبیت او را می آرایند و او هم قسمی از شیعه (اقلا متشیع) است. از وقتی تحریم، سزای انتخابات دموکراتیک مردم فلسطین مقابل محمود عباس، شد و غزه بزرگترین زندان روباز دنیا شد؛ چاره ای جز تسلیم و ننگ یا مرگ شرافتمندانه نماند. سرور آزادگان آموزش داده بود که در چنین شرایطی باید مقاومت عاشورایی کرد. در مختصات تسلیم و ننگ یا مقاومت و مرگ شرافتمندانه به حسین(ع) تاسی کرد در نامه هایش آمده: "باید در مسیری که شروع کرده ایم پیش برویم یا بگذار کربلای جدید رخ دهد!" تا لحظه آخرش هم همین را نشان داد! عجیب این است که قسم نازل حدیث امام صادق(ع) که "صله دلبخواه بانی" را "پاکتِ تکسّب با نام اهلبیت" کرده اند به قسم دوم طعن بزنند! عجیب تر وقتی که برای قسم اول -مالک ها و سید حسن ها- هم کار در خوری نکنند! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
اختلاف آری تفرقه نه ۲.mp3
18.41M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری ، تفرقه نه! جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • چکیده جلسه قبل ❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟ ⬅️ جمع دو دسته روایت • تقسیم کار امام خمینی و آیت الله خوانساری در نهضت! • فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت + تعامل اجتماعی • جدایی از ائمه جور و دستگاه ظلمه نه جماعت و سواد اعظم! • بالاتر از مصاحبت و ملازمت، بودن در مفاصل و جایگاه های اثر گذار لازم است - روایت صدوق در صفات الشیعه ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری، تفرقه نه! جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • چکیده جلسه قبل را بخوانید! • نمط اوسط (گروه دارای حرف حق) باید ملازم و مصاحب با جماعت و اکثریت بماند و فرقه نشود(تفرقه نکند) ولو اختلاف فکری و سیاسی دارد! این اختلاف باید "مدیریت" و به نفع ظهور حق، "حل" شود. ▫️بررسی دو دسته حدیث: 1⃣ مذمت اختلاف قضات (خطبه ۱۸) 2⃣ حدیث و روایات "اختلاف علماء امتی رحمة" ❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟! ⬅️ • دسته اول، اختلاف بعد از علم و بینات است که مذموم است. قاضیان معاصر امیرالمومنین در عصر شارع و با آیات و بینات روشن و احادیث نبوی، از سر هوای نفس اختلاف می کردند؛ این قابل قیاس برای عصر غیبت و بسته شدن باب علم نیست. نمی توان اختلاف فقهاء در فتاوا و حتی اعلام عید را از این قبیل دانست! • دسته دوم اختلاف قبل از علم و بینات است که ممدوح است. هم برهم وارد شدن علماء و مباحثه و مذاکره موجب روشن شدن مطالب و مدیریت اختلاف می شود و هم اختلاف حاصل از بسته بودن باب علم، عملا (با مدیریت درست) می تواند به حفظ کیان شیعه بیانجامد(روایت امام کاظم) نه بالعکس(دقت کنید) - خاطره ای از تقسیم کار امام خمینی و مرحوم آیت الله خوانساری در نهضت؛ در حالیکه به ظاهر اختلاف می آمد! • فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت(حبل الله) + تعامل اجتماعی(لا تفرقوا) - اعتصام جمیع + لاتفرقوا در آیه هم مفید همین است... • گروهی که خود را حق می داند، حق جدایی(به هیچ نحوش) از جامعه و اجتماع را ندارد؛ "درون اجتماع" با "مدیریت اختلاف" باید به "حل اختلاف" و "وحدت" برسد. - گونه های جدید جدایی و تفرقه با فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مدرن! • دستور به جدایی و برائت و... در کلمات اهلبیت، نه از جماعت و سواد اعظم بلکه از ائمه جور و دستگاه ظلمه بوده است! • نه فقط مصاحب و ملازم جماعت بلکه در مفاصل و جایگاه های اثر گذار آن باید بود تا بتوان اختلاف فکری و سیاسی را به سمت ظهور حق مدیریت کرد. - روایت شیخ صدوق در کتاب ارزشمند "صفات الشیعه/ ص۲۸ روایت۳۹" از امام صادق(ع) در اینباره خواندنی است! ☑️ @m_ghanbarian