eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مرجعیت شیعه و فلسطین 1⃣ مساله فلسطین در شیعه از اول دینی و توسط علمای تراز اول طرح شد! 2⃣ علماء شیعه برای مساله فلسطین فردی اقدام نکردند؛ تجمیع درخواست و فتوا و هم افزایی را لحاظ کردند! 3⃣ علماء شیعه، عالمان سنّی را برای مساله فلسطین دعوت و زیر قبّه امیرالمومنین(ع) جمع و برای صدور حکم جهاد مشورت کردند! 4⃣ پیشتازی عالمان شیعه موجب شد موثرین اهل سنت درباره مسائل فلسطین (مثل فروش اراضی به صهیونیست ها و...) از آنها استفتاء کنند! 5⃣ مرجعیت شیعه، مساله فلسطین را مساله همه کشورهای اسلامی منطقه کرد! 📎 سخنرانی ما و اربعین ، ما و فلسطین ☑️ @m_ghanbarian
اختلاف آری تفرقه نه ۱.mp3
10.79M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری، تفرقه نه! جلسه اول/ ۶مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان ❓فرق اختلاف و تفرقه ❓اختلاف ممدوح و مذموم ❗️حل اختلاف و مدیریت اختلاف ❗️راه های ناقص • افراط و تفریط در دو جهت ⬅️ با ملازم جماعت بودنِ اهل حق (عدم تفرقه) اختلاف را میشود مدیریت و بعد حل کرد! ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه اختلاف آری ؛ تفرقه نه (۱) جلسه اول / ۶مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • اختلاف: تفرّق از حیث فکری و اعتقادی تفرقه: اختلاف و تشتت از حیث بدنها و تقابل اجتماعی (ر.ک: ترجمه المیزان ج۳ص۵۷۹) • اختلاف تا جایی طبیعی است؛ بخاطر تفاوت های طبیعی آدمها و... اما به تعبیر قرآن، اختلاف بعد از بیّنات و علم مذموم است و ملازم تفرقه است (آیه۱۰۵ آل عمران) بیّنات هم تشکیکی است چیزی که روزی استدلالی است یک زمانی برای جامعه روشن و بی نیاز از استدلال می شود. • رابطه تفرقه و اختلاف دو سویه است: جدایی بدنها و کناره گیری ها از اکثریت، موجب اختلاف آراء و افکار می شود. از طرف دیگر هم اختلاف فکری و سیاسی، گاهی همراه با تفرقه و خروج و بغی می شود! • جامعه ایده آل در یک سطح برتر می توان اختلاف هم نداشت و اختلاف میل به صفر کند؛ که این فرآیندی دارد. لکن در بدترین شرایط -که اختلاف آراء فکری سیاسی هست- باید کاری کرد که به تفرقه و اختلاف بغی آلود (علیه بیّنات) نیانجامد. ⬅️ پس دو چیز داریم: "حل اختلاف" / "مدیریت اختلاف" تا به تفرقه نیانجامد. • راه های ناقص برای مدیریت اختلاف: - ناقص غیر از معیوب است؛ ناقص یعنی همراه کمبود نه دارای آسیب. - راه ناقص در مدیریت اختلاف این است که فقط بگویی حول محور قرآن و عترت (حبل الله) ! - اعتصام به حبل الله، مانع تفرقه هست اما مانع اختلاف نیست! آیه هم می فرماید: ولا تفرقوا! خطبه فدکیه هم می فرماید: امامتنا اماناً من الفرقه - اما می دانیم بر سر خود قرآن و عترت، اختلاف شده است (از بدیهیات تاریخ و هم اشاره خطبه۱۲۷) - قرآن ناقص نگفته ما کامل نمی گیریم! ❓مدیریت این اختلاف و اختلافات دیگر باید چگونه باشد تا به تفرقه نیانجامد؟! و از سوی دیگر اختلاف هم به نفع "حق" حل شود؟! • ما معمولا در مرحله ثبوتی (که قرآن و عترت رافع اختلاف و مانع تفرقه است) به لحاظ الهیاتی نگهش داشته ایم! لذا در مدیریت اختلاف ناکارآمدیم! • غرب هم در مرحله اثبات افراط کرده، اصلا اختلاف را ذاتی گرفته و حق و حقیقت ثابت را منکر شده(پلورالیزم)؛ جایش به شکل تکنیکال به مدیریت اختلافات به جای حل اختلاف به نفع حق بسنده کرده است! انتخابات و دموکراسی را راهی برای مدیریت اختلافات گرفته است و آموزش داده چگونه اختلافات سیاسی می تواند جامعه بهتری بسازد؟!۱ ⬅️ راه درست کدام است؟ که اختلاف قهری و عمدی مدیریت شود و به تفرقه نیانجامد + اختلاف حل شود و به ظهور دین حق و حقیقت بیانجامد؟! • خطبه۱۲۷ در احتجاج با خوارج است که کارشان به بالاتر از اختلاف -یعنی تفرقه- انجامیده است... - دو هلاکت درباره خود علی(ع): غالیان/ ناصبیان وسط ایندو جامعه ای است تشکیکی که برخی او را فقط خلیفه می دانستند و برخی او را امام حق. - بهترین گروه درباره علی(ع): نمط اوسط است. نمط: گروهی از مردم که دارای هدف واحدی هستند. نمط اوسط: گروه وسط است که روایت دیگری بهترین شیعه می شمارد: "الا انّ خیر شیعتی النمط الاوسط الیهم یرجع الغالی و بهم یلحق التالی" (بحار ج۶ص۱۷۸) این گروه وسط غالی و ناصبی را بر می گرداند. ❓آیا سواد اعظم و جماعت مورد اشاره همین نمط اوسط است؟! آنها که همه امیر(ع) را امام حق نمی دانستند فقط ناصبی نبودند ! ❓ نمط اوسط و شیعیان در چه فرایندی اختلاف را حل می کنند و غالی و ناصبی را بر می گردانند؟! ⬅️ با ملازمت با سواد اعظم و جماعت، فرقه نشدن و تفرقه پیدا نکردن از اجتماع! لذا می فرماید: الزموا السّواد الاعظم فان یدالله مع الجماعه و ایاکم و الفرقه! آن نمط اوسط باید در جماعت بماند از بینات شروع کند و تبیین نماید تا اختلاف اول مدیریت و بعد حل شود. آن کمبود در فرآیند مدیریت اختلاف، ملازم جماعت بودن است. بحث برای مطلق اختلاف و تفرقه است نه اختلاف شیعه و سنی! • بیان علامه طباطبایی در جلد۳ المیزان: همانطور که این بروز اختلاف ضروری است بر طرف شدن آنهم به وسیله اجتماع ضروری است... (ترجمه المیزان ص۵۸۰) ⬅️ جریان حق در تقاطع های جامعه باید بماند و اختلاف فکری را اول مدیریت و بعد به نفع حقیقت حل کند نه عملا از میادین اجتماعی کناره گیری کند و زمینه تفرقه را فراهم کند! ۱. برای نمونه بخوانید: B2n.ir/f99807 *برای قضاوت بهتر جلسه بعد را هم بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سرنوشتِ ایران! 🔸 سرنوشت ایران اسلامی با سرنوشت مقاومت گره‌خورده است؛ اگر شما کاری به دعوای فلسطین نداشته باشید، اسرائیل کار دارد! 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🌐 🆔 @geraa_ir
💠 نظر مردم درباره عملیات وعده صادق ۲ چه بود؟! 🔸 بر اساس نظرسنجی متا در مهرماه ۱۴۰۳ و پس از عملیات وعده صادق ۲، ۷۲ درصد از افراد جامعه پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل را مانع بروز جنگ میان دو کشور می‌دانند. در مقابل ۲۸ درصد نیز قائل هستند که پاسخ نظامی ایران به حملات اسرائیل زمینه بروز جنگ میان دو کشور را فراهم می‌آورد. 🔹میزان موفقیت یا عدم موفقیت عملیات وعده صادق ۲ نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۸۲.۹ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند به میزان بسیار زیاد و تا حدی عملیات وعده صادق ۲ موفق بوده است و در مقابل ۱۷.۱ درصد نیز اعلام کرده اند که این عملیات نه چندان یا اصلا موفقیت آمیز نبوده است. 🔸 میزان پیگیری اخبار حمله وعده صادق ۲ توسط مردم نیز مورد سنجش قرار گرفته است. ۵۸.۵ درصد بسیار زیاد، ۲۹.۴ درصد تاحدی، ۷.۸ درصد نه چندان و ۴.۴ درصد نیز اعلام کرده‌اند که اصلا خبر عملیات آن را پیگیری نکرده‌اند. 🔰 داده‌های این نظرسنجی از پانل ملی متا با نمونه ۱۸۰۰ نفری گردآوری و با روش مدل‌سازی جمعیتی تحلیل شده است. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
محسن قنبریان
📍 همه مراجع، سیستانی اند! • رژیم موقت صهیونی پس از رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله العظمی سیستانی را ه
💠 مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می تواند بکند؟! ۱. تعطیلی چند روزه دروس را نجف پیش از قم برای سید مقاومت اعلام کرد. صدور بیانیه ها هم تا سنتی ترین و ساکت ترین مراجع کشیده شد! تخصیص میزانی از وجوهات برای کمک به لبنان را -به اصطلاح این سالها- شیرازی ها هم انجام می دهند و مختص مراجع انقلابی قم نیست! پس سهم حوزه و مراجع انقلابی قم بیش از اینها باید باشد! ۲. ترکیبی بودنِ جنگ، عیان است؛ لذا مثلا "تهدید و ارعاب" کنار "ترور و بمباران" جزء علمیات رژیم است. در مقابل، "نماز "، "سفر عراقچی با هواپیمای حامل کمکها"، "خلبانیِ قالیباف به بیروت و حضور در کنار ویرانی ها" و...، هایی است که "ذاتش پیام" بوده، "بالاترین سطح اثرگذاری" را دارد. این پدیده ها بر جبهه حق می افزاید، "کمتر مقابله به مثل پذیر" و "بازدارندگی"ای کمتر از اقدامات نظامی ندارند. صرف گفتن ها و بیانیه ها در این جنگ ترکیبی موثر نیست، خلق اینگونه پدیده های موثر و بجا، است. ۳. توقع این است در "سطح مرجعیتِ" انقلابی قم پدیده ای مناسب خلق شود وقدرت جبهه حق را به رخ کشد. تهدید مرجعیت عراق و ایران به ترور توسط رژیم، این را ضروری تر هم کرده است. در این راستا دیدارهایی با مراجع و فرستادن برخی فرزندان به مناطق اسکان آوارگان دیده می شود اما تا خلق آن پدیده فاصله دارد. ۴. بطور روشن: جمع شدن مراجع قم دور هم (یا دیدارهای متوالی باهم) + عزیمت یکی از آنها (مثل آیت الله نوری همدانی) برای دیدار با مراجع نجف (برای تجمیع فتوا) می تواند پدیده ای در قدرت نرم شود. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💡استاد ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان یادداشتی با عنوان «مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه می‌تواند بکند؟!» مرقوم فرمودند که مرا یاد این رخدادهای تاریخی انداخت: ✍امام خمینی و تعدادی از علما و وعاظ در ۱۵ خرداد ۴۲ دستگیر و گزینه اعدام ایشان شایع شد. مراجع تقلید و علمای طراز اول بلاد به خروش آمدند و به تهران مهاجرت کردند. آیت‌الله میلانی و شیخ مجتبی قزوینی از مشهد، آیت‌الله مرعشی نجفی، سید کاظم شریعتمداری و شیخ مرتضی حائری یزدی از قم و آخوند ملاعلی معصومی همدانی و آیت‌الله بنی‌صدر از همدان در صدر این حرکت بودند. با آمدن‌ علمای‌ طراز اول، دید و بازدیدها شروع‌ شد و جنب‌وجوش‌ فوق‌العاده‌ای‌ در میان‌ روحانیان‌ و مبارزان به‌ چشم‌ می‌خورد. اقداماتی صورت گرفت که شرح آن در این مختصر نمی‌گنجد. سرانجام شاه ناچار به عقب‌نشینی‌ شد و با پذیرفتن‌ آیت‌الله‌ سید احمد خوانساری‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ علما، عدم‌ آسیب‌رسانی‌ به‌ حضرت‌ امام را اعلام‌ کرد و اجازه‌ داد که‌ نماینده‌ علما خود شخصا با امام ملاقات‌ کند. اکنون اما مدتها است چنین تحرکاتی از صدر تا ذیل حوزه به چشم نمی‌خورد. شوخی نیست! رژیم اشغالگر که نشان داده در قتل و غارت با کسی تعارف ندارد، دو تن از برترین مراجع تقلید یعنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و آیت‌الله العظمی سیستانی را تهدید به ترور کرده است. واکنشها اما چیست؟ آیا در سطح این تهدید هست؟ چرا سال ۴۲ مراجع تقلید به تلگراف و اعلامیه بسنده نکردند؟ چون حوزه و روحانیت از یک سال قبل از آن زنده و بارور شده بود. حوزه از سکون و‌ سکوت خارج شده و کنش‌گری آن به شدت فعال شده بود. چون امام از سال ۴۱ در رخدادهای سیاسی مهم، مراجع را در یکی از بیوت گرد می‌آورد و تصمیمات ملی اتخاذ می‌شد. علمای بلاد هم به پیشنهاد امام یک شب در هفته در یکی از مساجد تجمع و سخنرانی می‌کردند. در آن مقطع حوزه می‌دید که اعلامیه و تلگراف در برابر تصمیمات حکومت جنایتکار بازدارنده نیست و تنها مهاجرت کبری قدرت‌ و نفوذ نهاد مرجعیت را به رخ می‌کشد که کشید! آنها می‌ترسیدند که اگر تعلل کنند خدای نکرده فاجعه اعدام شیخ فضل‌الله نوری تکرار شود! آن وقت حتی امثال سید عبدالله بهبهانی‌ها هم جانشان در امان نیست. امروز به شدت نیازمند دگرگونی در نوع کنش‌گری حوزه و نهاد مرجعیت هستیم و همچون دهه چهل، طیفی میانی و واسط همچون اساتید برجسته حوزه در دهه چهل که را پدید آوردند نیاز داریم که پیشگام این شکوفایی باشند. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ... أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً ! خداوندا پناه می برم به تو از اینکه ظالمی را یاری و داغدیده ای را خوار کنم! (دعای هشتم صحیفه سجادیه) 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 ☑️ @m_ghanbarian
💢 یحیای متأسی قَالَ الصادق (ع): اَلشِّيعَةُ ثلاثةٌ مُحِبٌّ وادٌّ فَهُوَ مِنَّا وَ مُتَزَيِّنٌ بِنا وَ نحنُ زَيْنٌ لِمَنْ تَزَيَّنَ بِنَا وَ مُسْتَأْكِلٌ بِنا اَلنّاسَ و مَنِ اسْتَأْكَلَ بِنا اِفْتقرَ. شيعه سه نوع است: دوستدارِ مهر ورز [متعهد] که او از ما اهلبیت است، و شيعه اى كه خود را به ما مى آرايد و ما مايه آراستگى كسى هستيم كه خود را به ما بيارايد ، و شيعه اى كه ما را وسيله ارتزاق خود قرار مى دهد و چنین کسی فقير مى شود . اگر نان خور با نام اهلبیت -حتی اگر تعهدی زنده و در صحنه به مکتب آنها نداشته باشد- از اقسام شیعه(ولو اسمی) است؛ محب متأسی هم که عمل و تعهد خود را از نسخه اهلبیت می گیرد و عمل بجایش را به سیره آنان تزیین می کند، اهلبیت او را می آرایند و او هم قسمی از شیعه (اقلا متشیع) است. از وقتی تحریم، سزای انتخابات دموکراتیک مردم فلسطین مقابل محمود عباس، شد و غزه بزرگترین زندان روباز دنیا شد؛ چاره ای جز تسلیم و ننگ یا مرگ شرافتمندانه نماند. سرور آزادگان آموزش داده بود که در چنین شرایطی باید مقاومت عاشورایی کرد. در مختصات تسلیم و ننگ یا مقاومت و مرگ شرافتمندانه به حسین(ع) تاسی کرد در نامه هایش آمده: "باید در مسیری که شروع کرده ایم پیش برویم یا بگذار کربلای جدید رخ دهد!" تا لحظه آخرش هم همین را نشان داد! عجیب این است که قسم نازل حدیث امام صادق(ع) که "صله دلبخواه بانی" را "پاکتِ تکسّب با نام اهلبیت" کرده اند به قسم دوم طعن بزنند! عجیب تر وقتی که برای قسم اول -مالک ها و سید حسن ها- هم کار در خوری نکنند! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
اختلاف آری تفرقه نه ۲.mp3
18.41M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری ، تفرقه نه! جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • چکیده جلسه قبل ❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟ ⬅️ جمع دو دسته روایت • تقسیم کار امام خمینی و آیت الله خوانساری در نهضت! • فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت + تعامل اجتماعی • جدایی از ائمه جور و دستگاه ظلمه نه جماعت و سواد اعظم! • بالاتر از مصاحبت و ملازمت، بودن در مفاصل و جایگاه های اثر گذار لازم است - روایت صدوق در صفات الشیعه ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری، تفرقه نه! جلسه دوم / ۲۰مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • چکیده جلسه قبل را بخوانید! • نمط اوسط (گروه دارای حرف حق) باید ملازم و مصاحب با جماعت و اکثریت بماند و فرقه نشود(تفرقه نکند) ولو اختلاف فکری و سیاسی دارد! این اختلاف باید "مدیریت" و به نفع ظهور حق، "حل" شود. ▫️بررسی دو دسته حدیث: 1⃣ مذمت اختلاف قضات (خطبه ۱۸) 2⃣ حدیث و روایات "اختلاف علماء امتی رحمة" ❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟! ⬅️ • دسته اول، اختلاف بعد از علم و بینات است که مذموم است. قاضیان معاصر امیرالمومنین در عصر شارع و با آیات و بینات روشن و احادیث نبوی، از سر هوای نفس اختلاف می کردند؛ این قابل قیاس برای عصر غیبت و بسته شدن باب علم نیست. نمی توان اختلاف فقهاء در فتاوا و حتی اعلام عید را از این قبیل دانست! • دسته دوم اختلاف قبل از علم و بینات است که ممدوح است. هم برهم وارد شدن علماء و مباحثه و مذاکره موجب روشن شدن مطالب و مدیریت اختلاف می شود و هم اختلاف حاصل از بسته بودن باب علم، عملا (با مدیریت درست) می تواند به حفظ کیان شیعه بیانجامد(روایت امام کاظم) نه بالعکس(دقت کنید) - خاطره ای از تقسیم کار امام خمینی و مرحوم آیت الله خوانساری در نهضت؛ در حالیکه به ظاهر اختلاف می آمد! • فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت(حبل الله) + تعامل اجتماعی(لا تفرقوا) - اعتصام جمیع + لاتفرقوا در آیه هم مفید همین است... • گروهی که خود را حق می داند، حق جدایی(به هیچ نحوش) از جامعه و اجتماع را ندارد؛ "درون اجتماع" با "مدیریت اختلاف" باید به "حل اختلاف" و "وحدت" برسد. - گونه های جدید جدایی و تفرقه با فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مدرن! • دستور به جدایی و برائت و... در کلمات اهلبیت، نه از جماعت و سواد اعظم بلکه از ائمه جور و دستگاه ظلمه بوده است! • نه فقط مصاحب و ملازم جماعت بلکه در مفاصل و جایگاه های اثر گذار آن باید بود تا بتوان اختلاف فکری و سیاسی را به سمت ظهور حق مدیریت کرد. - روایت شیخ صدوق در کتاب ارزشمند "صفات الشیعه/ ص۲۸ روایت۳۹" از امام صادق(ع) در اینباره خواندنی است! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 شرایط مرگ و زندگی! 📝 «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگ
❗️ قرآن و فقه و عرفان را مخدّر نکنیم! قرآن سرتاسر نور است و هیچ باطل و عوجی در آن نیست اما نابجا خواندنش می تواند گمراهی و تخدیر بیافریند! قرآن به "مجاهدان میدان" خطابی دارد و به "تماشاگرانِ" تلویزیونیِ صحنه و "قاعدین" خطاب دیگری ؛ اولی را برای دومی خواندن مخدّر است! از زبان "مجاهدان میدان" به دشمنان می فرماید: قُل هَل تَرَبَّصونَ بِنا إِلّا إِحدَى الحُسنَيَينِ ۖ وَنَحنُ نَتَرَبَّصُ بِكُم أَن يُصيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِن عِندِهِ أَو بِأَيدينا ۖ فَتَرَبَّصوا إِنّا مَعَكُم مُتَرَبِّصونَ﴿۵۲ توبه﴾ بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (: یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما (مجازات شوید) اکنون که چنین است، شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار می‌کشیم!»۱ و به "تماشاگران مجازی و تلویزیونیِ" مظلومان غزه و لبنان می فرماید: وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ ...﴿۷۵نساء﴾ چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟!...۲ وقتی احساسات دسته دوم کمی از کشتن کودکان و زنان بی گناه جریحه دار می شود و می رود که تقاضای جهادی و قتالی بکنند، آخوند و مکلای تلویزیون و غیر آن، عارف می شوند و "احدی الحسنیینِ" مجاهدان معرکه را بر بینندگانِ در خانه ها می خوانند و با ، وجدان دردها را تسکین می دهند! مردم غزه در ۱۰درصد این زندانِ باریک روباز، محصورتر از قبل شده و واقعا دارند نابود میشوند؛ صدای استغاثه شان بلند است! ما به خاطری که یک وقت مخاطبی سوسول پای تلویزیون، ناامید نشود جای تشرِ "مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین" ، بشارت: "بنا الا احدی الحسنیین" می دهیم!!! از کی نشستن و تماشاگری و حداکثر آهی کشیدن و دعا و نفرینی کردن یکی از دو حسنای قرآن شده است؟!! به "فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ"(پس تو برو به اتفاق پروردگارت با آنها قتال کنید ما اینجا خواهیم نشست) شبیه تر است تا "بنا الا احدی الحسنیین"! هزاران زن و کودک و زیر آتش بمانند و احدی الحسنیین ملاقات کنند! جای ما، خون شهید همانجا تکثیر می شود و پیروزی می آورد!!! از همین قبیل است همه استفاده های نابجای دیگر از مقام شهید و سنن الهی تاریخ و هرچه رنگ ماوراء و عرفان دارد! در فقه هم مفاد آیه۵۲ توبه این فتوای صریح است: "بنا بر فقه اسلام -چه فقه مذاهب اهل‌سنّت، چه فقه شیعه و شاید بقیّه‌ی مذاهب دیگر- تردیدی وجود ندارد که وقتی دشمنی بر سرزمین مسلمین تسلّط پیدا کرد، وظیفه‌ی همه است که با او مبارزه کنند، با او جهاد کنند؛ به هر شکلی از جهاد که ممکن است. امروز مبارزه‌ی با رژیم صهیونیست برای همه‌ی دنیای اسلام واجب و لازم است."۲ بحث سرِ باز یا بسته بودن راه جهاد نیست، تقلیل دادن از "برای مستضعفین" به "تعرض به ایران" است! هنیه مهمان ما بود و در کشور ما ترور شد، بجایش چند موشک می زنیم؛ برای سید حسن و سنوار، نه! بحث سرِ باور نکردن " بین مقاومت و صهیونیزم"۳ و "به هم گره خوردن سرنوشت ایران با منطقه و مقاومت"۴ است!(دقت کنید) قیاس "حمله کفار به بلاد مسلمین" با "قیام درون جامعه اسلامی علیه خلیفه وقت" ، هم مع الفارق است. اینجا هم دیگری است؛ که روایات "تقیه" و "حقن دماء شیعیان" و "احلاس بیوت" و نبودن شرایط و نیافتادن در فتنه و تأسی به سیره ائمه بعد از حسین(ع) و... "برای شیعیان" بخوانند! (و می بینیم که حدیث بازان و فقه مالانی -علیرغم فتوای مراجع بزرگ در این ۷۰سال اشغال صهیونی- می خوانند!)  ................................ ۱. استفاده های رهبر انقلاب از آیه را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=52 ۲. و اینجا: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=4&npt=7&aya=75 ۳. جنگ وجودی یا شرایط مرگ و زندگی برای طرفین را رهبران دو طرف می گویند: -رهبر انقلاب اسلامی در ۲خرداد۱۴۰۳ به رئیس مجلس لبنان: شرایط کنونی منطقه به گونه ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق! - محمود قماطی نائب رئیس شورای سیاسی حزب الله به شبکه الجزیره: ما درگیر جنگی وجودی علیه اشغالگران شده ایم... - العربیه هم به نقل از نتانیاهو: نخوض حرباً وجودیاً! - سخنگوی کابینه اش هم گفت: ما وارد جنگی شده ایم که برای بقای اسرائیل است... ۴. ر.ک: خطبه نماز جمعه نصر 📎مطلب مرتبط: - شرایط مرگ و زندگی۲ - دو نکته در بیانات اخیر رهبر انقلاب 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❗️ قرآن و فقه و عرفان را مخدّر نکنیم! قرآن سرتاسر نور است و هیچ باطل و عوجی در آن نیست اما نابجا خو
⚠️ توجهی درباره یادداشت اخیر! • دال مرکزی یادداشت -چنانچه روشن است- مربوط به حوزه گفتمان سازی مقاومت است نه استراتژی های نظامی یا سیاست گذاری های حکمرانی. بطور واضح محتواهایی که نابجا مصرف و مانع تحقق مقاومت و نصرتی لکم مُعِده می شود را اشاره وار پرداخته است. حالا این روح مقاومت بالفعل و نصرتِ مُعِده کجا و چگونه خرج شود؟ یادداشت در مقام آن نبوده است. مطلب مرتبط دوم که ضمیمه شده خط کلی ای در اینباره می دهد. • در همین راستا یادداشت چند نابجاگویی یا تقلیل دهی را اشاره می کند: - آیاتی از قرآن برای کسانی که صرفا شنونده اند! (کل ملت غیور ایران هیچوقت و هیچ جا در این کانال -چه رسد به یادداشت- مذمت نشده و قاعد شمرده نشده اند!) - برداشتهایی شبه عرفانی که به قصد امید (بنظر گوینده رجاء کاذب) از شهید و سنن الهی در حوادث می شود که چون فاقد عنصر تنظیم شده خوف و نگرانی است، جای امید و رجاء صادق، رخوت و تخدیر می سازد! - تقلیل از گفتمان حمایت از مظلوم و مستضعف به صرفا تعرض به ایران که برخی تحلیل گران دچارند! - خلط حکم بین قیامهای معاصر ائمه(ع) برای تعویض خلیفه وقت با حکم تهاجم کفار بر بلاد مسلمین که برخی گویندگان مذهبی و... آن مستقیما یا تلویحا می پردازند ! • ریشه این فروکاست ها در دو چیز بیان شده: - باور نکردن جنگ وجودی برای دو جبهه حق و صهیونیستی در این جنگ اخیر (قبلا در این کانال گفته شده و به زودی مطالب دیگر هم بارگذاری میشود) - اینکه سرنوشت ایران اسلامی به منطقه و مقاومت گره خورده است (بیانات صریح خطبه جمعه نصر) شاید بی نیاز از توضیح بود برخی شکست نورها لازم کرد! ☑️ @m_ghanbarian
[تئوریسین جنگ!] 🎯 چطور آمریکا اقتصاد بین‌الملل را به تبدیل کرد؟ — آمریکا بعد از یازده سپتامبر خط قرمزی را شکست که دنیا را به جای متفاوتی تبدیل کرد 📍در قرن اخیر، هیچ کشوری به اندازۀ آمریکا جنگ برپا نکرده است، طوری که آمریکا را «کشوری همواره در حال جنگ» توصیف می‌کنند. بااین‌حال بعد از حمله به برج‌های تجارت جهانی و آغاز آنچه «جنگ علیه ترور» خوانده می‌شود، ماهیت این جنگ‌ها تفاوتی اساسی پیدا کرد. آمریکا که در گلوگاه تقریباً تمام مبادلات مالی و اطلاعاتی بزرگ جهان بود، شروع به کنترل و پایش گستردۀ این داده‌ها با اهداف امنیتی و نظامی کرد. حاصل اختراع سلاح کشتار جمعی جدیدی بود که بعدها علیه کشورهای مختلفی به کار بسته شد: «تحریم».                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/h53899پ. ن: • «تئوریسین جنگ» آمریکاست، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم». (آیت الله ) • در این مقاله پل کروگمن می بینید آمریکا چقدر است و بیشتر از جنگ نظامی اقلا از بعد ۱۱سپتامبر از تجارت بمثابه سلاح استفاده می کند. آمریکا بالاتر از تئوریسین، محقِق و برپا کننده همه جنگها در جهان است! • در مقابل جنگِ هم دو راه بیشتر نیست: تسلیم و سازش / مقاومت و طرحی نو در انداختن! مقاله در این حوزه قوی نیست و به اشاراتی بسنده کرده است اما ریشه های را بهتر برایتان روشن می کند! ☑️ @m_ghanbarian
حجت‌الاسلام محسن قنبریان.mp3
26.35M
🔘 جنگ وجودی برای جبهه حق و صهیونیستی! حجت الاسلام قنبریان همایش تولد قیام / ۲۶مهر۱۴۰۳ • بیان آن از سوی رهبران طرفین • آنچه مانع درک این جنگ وجودی برای برخی است! • برای اسرائیل چگونه جنگ، وجودی است؟! - دوگانه سرزمین(ارض مقدس)_ دولت سکولار - دولت صهیونیستی مدرن چگونه برای ارض مقدس ، لشکر خدا شد؟! - انتفاضه و بخصوص طوفان الاقصی این گره را دارد باز می کند! • جنگ اخیر غزه برای جبه حق چگونه وجودی است؟! - دوگانه دولت_ امت در نظم مدرن - حشد پس از داعش چه شد؟! - بعد از سید حسن برای حزب الله چه خوابی دیده اند؟! - ام القرای مقاومت(ایران) و چالشی قدیمی: تقدم با چیست؟! ثروت ملی یا قدرت ملی یا...؟! جمهوری اسلامی ایران یا انقلاب اسلامی؟! 📎پیوست ۱ و ۲ 📌مطلب مرتبط: قرآن و عرفان و فقه را مخدر نکنیم! مدرسه تفکر و نوآوری نگاه @sch_negah ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 جنگ وجودی برای جبهه حق و صهیونیستی! حجت الاسلام قنبریان همایش تولد قیام / ۲۶مهر۱۴۰۳ • بیان آن از
📎پیوست ۱ ✔️ جنگ وجودی! / مستندات/ مهم جنگ غزه برای جبهه حق و باطل جنگ وجودی است ▫️شرایط منطقه برای جبهه ی حق هم شرایط مرگ و زندگی است. 🔸امام خامنه ای (حفظه الله) در دیدار نبیه بری (رئیس مجلس لبنان)، دوم خرداد ۱۴۰۳: «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط است و برای جبهه حق.» https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=56477 🔸شهید سید حسن نصر الله (رحمة الله علیه)، نوزدهم آبان ۱۴۰۲: «جنگ این روزهای غزه مانند جنگ های گذشته نیست، حادثه ای مانند بقیه حوادث نیست بلکه یک جنگ ، و است که مابعد آن به هیچ وجه مانند ماقبل آن نخواهد بود. همه باید به مسئولیت خود عمل کنند... امروز پیروزی غزه، مصلحت ملی مصر و سوریه و اردن و بخصوص لبنان است.» ar.mehrnews.com/news/1938190/ 🔸شهید سید حسن نصر الله (رحمة الله علیه)، یازدهم خرداد ۱۴۰۳: «این جنگ هم چنان که نتانیاهو و تندروهای رژیم به آن نگاه می کنند یک جنگ وجودی است و بر ما هم لازم است به آن مانند یک و سرنوشت ساز نگاه کنیم.» ar.mehrnews.com/news/1945027/ 🔸شهید سید حسن نصر الله (رحمة الله علیه)، شانزدهم مرداد ۱۴۰۳: اگر خدای نکرده مقاومت در غزه شکست بخورد که نخواهد خورد، مقدسات اسلامی و مسیحی در فلسطین نابود خواهد شد... اگر مقاومت در غزه شکست بخورد، خطر اسرائیل متوجه خواهد شد... العالم: https://B2n.ir/m67104 الجزیره: https://aja.ws/2xoj9p 🔸شهید دکتر اسماعیل هنیه (رحمة الله علیه) در مصاحبه با سایت رهبر انقلاب، منتشر شده در هفدهم مرداد ۱۴۰۳: «رهبر انقلاب آگاه هستند که خدای ناکرده هر گونه عقب‌نشینی و شکست برای مقاومت در فلسطین، در منطقه تأثیرگذار خواهد بود و به دشمن صهیونیستی اجازه‌ی نفوذ در این منطقه را می‌دهد. بنابراین، حمایت از مقاومت در فلسطین بر اساس یک وظیفه‌ی شرعی، اسلامی، انسان‌دوستانه و برادرانه است؛ همچنین، برگرفته از نگاه به ماهیّت درگیری با این پروژه‌ی صهیونیستی است، زیرا خطر آن محدود به فلسطین نیست، بلکه به گسترش پیدا می‌کند.» https://khl.ink/f/57289 🔸نتانیاهوی ملعون، ۲۶ آذر ۱۴۰۲: ما در قرار داریم. mshrgh.ir/1556612 🔸نتانیاهوی ملعون، شانزدهم مهر ۱۴۰۳: «این جنگ برای ما وجودی است و می خواهم این جنگ به «» نامگذاری شود... ما واقعیت امنیتی در منطقه خود را به خاطر فرزندان و آینده خود تغییر می دهیم و اطمینان حاصل می کنیم که آنچه در هفتم اکتبر اتفاق افتاد تکرار نخواهد شد.» عرب ۴۸: https://B2n.ir/r76518 این جنگ برای دو طرف وجودی است؟؛ فایل سخنرانی استاد قنبریان؛ ۲۶مهرماه۱۴۰۳؛ را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
1_1106026085.pdf
126.5K
📎پیوست ۲ 🔸 سخنرانی حسن روحانی در آیین گشایش همایش راهبرد بهره برداری از ذخایر گازی کشور • ماهنامه راهبرد شماره۳۹ ❓تقدم ثروت ملی بر قدرت ملی! ❓تقدم جمهوری اسلامی ایران بر انقلاب اسلامی! ☑️ @m_ghanbarian
اختلاف آری تفرقه نه ۳.mp3
24.88M
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری ، تفرقه نه! جلسه سوم(آخر) / ۲۷مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • فرآیند مدیریت اختلاف به سمت حل اختلاف با ظهور حقیقت! • ۵ تکنیک امان از تفرقه: ۱. حکمیت ۲. نفی خشونت های زبانی ۳. مخالطه و مراوده ۴. ماندن امر سیاسی در جامعه ۵. صندوق رای و انتخابات ❗️ تیه و سرگردانی یک جامعه ☑️ @m_ghanbarian
📖 درسهای نهج البلاغه ▫️ اختلاف آری؛ تفرقه نه! جلسه سوم(آخر) / ۲۷مهر۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان • فرآیند مدیریت اختلاف به گونه ای که به تفرقه نیانجامد، و حل اختلاف با ظهور حق و حقیقت باشد... • تکنیک های امان از تفرقه: ۱. حکمیت: اختلاف درونی امت اگر به سمت تفرقه و جدا شدن از جماعت و بغی رفت، یک راه حکمیت است. - نامه۵۴ به طلحه و زبیر؛ معصوم حاضر میشود متخلفین از بیعت و هم جمل را حَکَم بین خود و جمل یان کند؛ تا کار به تفرقه و جدایی نیانجامد! - در صفین، اصل حکمیت باطل نبود؛ وقت آن و حَکَم آن و حُکم آن (که باید مطابق کتاب و سنت باشد) خطا بود. - با نهروانی ها طرح نشد چون آنها از اساس کفر پنداشتند! ۲. نفی سبّ و خشونت های زبانی: مدیریت اختلاف فکری و سیاسی به این است که اجازه خشونت زبانی داده نشود والا کار به تفرقه می کشد! • خطبه۲۰۶ نهی از سب اهل صفین! حضرت امیر(ع) با آنها هم اصلاح ذات البین خواست گرچه ترک جنگ با شخص معاویه و حزبش را جحود به ماجاء به النبی می دانست! ۳. مخالطه و مراوده • صحیحه عمربن ابان از امام صادق(ع)؛ حتی با مستضعفین عقیدتی هم مخالطه و مراوده نباید ترک شود. - کسانی که بهتر بتوانند جامعه را هم بزنند و جدا جدا ماندنها را پایان دهند، برای امور مقدم اند! ۴. ماندن امر سیاسی در صحن اجتماعی: به بهانه اختلاف نکردن نباید امر سیاسی و حق و باطل را از صحنه عمومی دور کرد و آنرا صرفا فکری و علمی قلمداد و مختص نخبگان و محافل علمی کرد! حل اختلاف ، فقط با فکر نیست ؛ گرایش ها هم در اختلافات سهیم اند ؛ پس بعد از تبیین و روشن شدن حق -در فرآیند اجتماعی- باید نصرت حق و توهین(=سست کردن، نه سبّ کردن) باطل انجام شود.(خطبه ۱۶۶) ⬅️ در غیر این صورت (که حق روشن شده اما یاری نشده و باطل سست نشده) ، جامعه دچار سرگردانی و تیه می شود! - تعابیر عجیب حضرت در خطبه ۱۶۶ ۵. صندوق رای و انتخابات: بعکس دمکراسی لیبرال در تفکر اسلامی صندوق تعیین کننده حق و حقیقت (نه حق بمعنای حقوق) نیست؛ لذا حق و باطل به رای گذاشته نمی شود، بلکه در چارچوبه حق (اسلام) طرح ها و برنامه های متعدد از سوی احزاب و کاندیداها میتواند به رقابت و انتخاب مردم واگذار شود. مثلا اصل حجاب باشد یا نباشد را رای و صندوق معلوم نمی کند اما طرح تحقق حجاب این لایحه باشد یا لایحه ای با تمایزات دیگر ، میتواند تفاوت دولتها و مجلسها و عنصر رقابت های انتخاباتی باشد. • جمله مهم رهبر انقلاب اسلامی در نقش انتخابات در تحول (۲دی۱۴۰۲) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از احمد اولیایی
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei
شهید بهشتی و الهیات کاربردی.mp3
12.4M
ششمین پیش نشست همایش انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی / موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران/ ۲۳مهر۱۴۰۳ 🔘 شهید بهشتی و الهیات کاربردی 🎧 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین ✔️ چند سطح الهیات کاربردی شهید بهشتی: 1⃣ اثر بر احکام و قوانین ⬅️ اینجا او یک فقیه جامع نگر است • دو نمونه از فتوای فردی و اجتماعی 2⃣ اثر بر خود افعال فردی و جمعی بندگان ⬅️ اینجا او یک احیاگر دینی است • احیاگری در نقش عمل و تعهد • احیاگری در عزاداری تراز تشیع حسینی 3⃣ اثر در ساختارها و روابط اجتماعی ⬅️ اینجا او یک مصلح اجتماعی و به تعبیر خودش طبیب است • مثالی از تصحیح روابط عینی اقتصاد و رفع اتهام از عقود اسلامی! ☑️ @m_ghanbarian
عدالت و پیوست عدالت.mp3
16.89M
ارائه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی / افتتاحیه دوره دانش پژوهان پیوست عدالت/ مهر۱۴۰۳ 🔘 عدالت و پیوست عدالت حجت الاسلام قنبریان ▫️لحاظ کردن چند نکته برای دچار نشدن به تقلیل ها و تنزل ها • جدا کردن مساله از نامساله - تفاوت عدالت پژوهی با عدالتخواهی! • محوری ترین مساله در عدالت - عقب ماندگی از عدالت! - تصریحات رهبر انقلاب در اینباره! - هر عقب افتادگی هم قابل جبران نیست! • فهرست دوگانه های کاذب در بیان رهبر انقلاب - عدالت_ولایت - عدالت_پیشرفت - عدالت_آزادی - عدالت_معنویت - عدالت_مصلحت - عدالت_کارآمدی - عدالت_عقلانیت - عدالت_امنیت • نتیجه این دوگانه ها - مختل شدن گفتمان عدالت در بدنه مردم - از اولویت انداختن عدالت در دستگاه حکمرانی ▫️نظریه عدالت جمهوری اسلامی - عدالت سه ضلعی است .ضلع اقتصادی/ اصل ۴۳قانون اساسی .ضلع سیاسی/ اصل ۲۶ و ۱۰۴ قانون اساسی .ضلع فرهنگی/ بند ۷ و ۱۵ قانون صداوسیما ▫️عدالت در ساحت حکمرانی - قانون [نظریه عدالت] - اجرا [ظرفیت ها و موانع قانونی تحقق عدالت] - پیگرد و نظارت [مثال فقهی زکات و وقف] ☑️ @m_ghanbarian