eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ 🔸بعد از فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت انقلاب اقتصادی، شماره ی اول یادداشتی به همین نام نوشتم که بلافاصله از نوشتن شماره ۲ آن پشیمان شدم چون فضای نخبگانی جامعه انقلابی ما نیز بعضا سیاست زده و جناحی فکر می کند و آن حرفها را مسأله ی یک انقلاب نمیداند! شاید در شماره ۲ -اگر نوشته می شد- به روندی در اجرا و واگذاری توجه داده می شد که مثال پیش پا افتاده اش می شد حقوق ۱۹میلیونی مدیر بنیاد مستضعفان! 🔸الان هم فکر می کنم همین حقوق ۱۹میلیونی سوژه فضای مجازی شود ولی لایه ی خطرناکتر فکری ای که مسبب این تبعیض ها بوده باز هم دیده نشود! 🔸مشکل اصلی این است که ارزش کار کارگر کمتر از مدیر دیده شد و مقایسه کارگر معدن با او "مرام کمونیستی" خوانده می شود! 🔸یکبار این آقایان -که تقریبا همه شده اند- تکلیف نسل جوان را با نوشته های شهید مطهری معلوم کنند! اندیشه هایی التقاطی و کمونیستی بود یا به تعبیر امام، صددرصد اسلامی؟! 🔸امسال سالگرد ۴۰سالگی انقلاب عزیزمان مصادف با فاطمیه است. اقلا در ۴۰سالگی آن و بخاطر حرمت مادر این انقلاب، جای فشفشه و ترقه و بوق قطار، جوانان انقلابی جلد ۲۰ مجموعه آثار شهید مطهری را تورقی کنند تا بهتر بیابند برای انقلاب مهمتر از ترقه و فشفشه هم هست. چند جمله از آن کتاب ناظر به حرفهای جناب رفیق دوست را بدون شرح بخوانید تا ببینید بادکنک و ترقه موجب شده بسیاری از جوانان انقلابی هم از مبانی رئیس شورای انقلاب شگفت زده شوند! : ⬅️“ارزش کار کارگر بستگی دارد به مقدار مفید بودن کارش برای اجتماع. کارگر یک رکن اساسی اجتماع است، همه به کار او محتاجند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق ندارد و الا باید عالی ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بی مصرف ماهی دو هزار، سه هزارتومان[بگو۲۰میلیون!] حقوق می گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰تومان می شود، یک کار ظالمانه است! هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از ۳۰۰تومان مثلا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از ۳۰۰۰تومان کمتر باشد! درست است که کارهایی نظیر کار یک وزیر برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد؛ و برای رفتگر خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد!..."(مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹) 🔸اینها صرفا شعارهای شهید نبوده، استدلالهای قوی ایشان را در بقیه صفحات آن نوشته ها بخوانید. ! 🔺مطلب مرتبط: -انقلاب اقتصادی؟!(۱) -درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی شهید مطهری 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل). چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ... آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است. هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
مطلب زیر را ببینید👇 ☑️ @m_ghanbarian
✅ این سالها زیاد از "اشرافیت مذهبی" و ابعادش در این کانال مطلب گذاشته شد. دعوت به دیدن این ویدئو بهانه شد یکبار فهرست برخی از آن مطالب را تقدیم کنیم تا محققان یکجا و کامل ملاحظه اش کنند: 🔺برنامه تلویزیونی ثریا http://mghanbarian.ir/tv/1392/ 🔺سخنرانی "امام خمینی و اشرافیت مذهبی" http://mghanbarian.ir/lecture/2530/ 🔺هردم از این باغ بری میرسد(مسجدی روی آب) https://t.me/m_ghanbarian/1463 🔺آدرس غلط! https://t.me/m_ghanbarian/1677 🔺تقاضایی از برادران و خواهران ایمانی ام! https://t.me/m_ghanbarian/1688 🔺بودجه حوزه در سال ۹۷ https://t.me/m_ghanbarian/1653 🔺گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن https://t.me/m_ghanbarian/1693 🔺پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا https://t.me/m_ghanbarian/1700 🔺نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/10 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/14 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۳ https://eitaa.com/m_ghanbarian/17 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۴ https://eitaa.com/m_ghanbarian/20 🔺جمکران مطلوب https://eitaa.com/m_ghanbarian/23 🔺باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 🔺تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/212 🔺کبیره! https://eitaa.com/m_ghanbarian/294 🔺اتاق های خالی جای اتاق های فکر در ساختمان جدید بعثه https://eitaa.com/m_ghanbarian/351 🔺آیت الله جوادی آملی و طلاکاری حرم و قرآن https://eitaa.com/m_ghanbarian/561 🔺قرآن مطلا و قرآن اسیر! https://eitaa.com/m_ghanbarian/563 🔺مسئولین و پدیده های اعتقادسوز https://eitaa.com/m_ghanbarian/590 🔺زکات یا کفاره؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/647 ☑️ @m_ghanbarian
کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!!.mp3
7.53M
#کلیپ_صوتی 🔴کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
#کلیپ_صوتی 🔴کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️پرسش و پاسخی در رابطه با این کلیپ نوشته شده که میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/225
🔴 پیش منبر فاطمیه دوم: فاطمه(س)؛ اسوه ی انقلابی منحصر به فرد! ✅ یک انقلاب ادواری دارد و هر دوره اش برای فرد انقلابی اقتضایی دارد: 1⃣دوره نهضت: درگیری ها با وضعیت موجود و حاکمیت طاغوت با سختی ها، هراسها، یأسها و امیدهایش... 2⃣دوره نظام: پس از پیروزی و روی کار آمدن نظام اسلامی با مشکلات و مزیت هایش، با فرصتها و غنیمتهایش... 3⃣دوره فتنه ها: پس از نفوذ فرصت طلبان و شبکه شدن براندازان خاموش و توطئه هایش... ⬅️انقلاب اسلام، این سه را داشت و فاطمه(س) در هرسه حاضر است و انقلابی... ✅آدمها هم دوره دارند مثل انقلابها! گاه بچه اند و گاه نوجوان و گاه جوان و... کمتر کسی است که از بچه گی تا بزرگسالی اش در انقلابی الهی سپری شود و او در همه دوره های عمرش نقش آفرین باشد. نادرتر آنکه کسی ادوار عمرش منطبق بر ادوار انقلاب گردد و در همه نمره اش ممتاز باشد. فاطمه(س) چنین بود و علی(ع)! 1⃣کودکی اش در انقلابیگری دوره نهضت گذشت. کودک بیش از هرچیز پناه میخواهد و حمایت. فاطمه(س)این دوره پناه شد برای پیامبر(ص). و حتی مجروح شد! 2⃣نوجوانی و جوانی سن زینت و تفاخر، دوره نمود مزیتها و طلب امتیازها است. جوانی ات مصادف با دوره برقراری نظام اسلامی و پدرت پیامبر و حاکم مسلمانان هم باشد تو باید یک "آقازاده" تمام شوی! و فاطمه(س) اما در این دوره ی عمرش بهترین اسوه انقلابیگری علیه رانتها و امتیازهاست و بهترین الگو ی خانواده حاکم زاهد و مردمی است... 3⃣وقتی در اوج پیروزی و رویاهای فردای اسلامی برای همه جهان، با فتنه مواجه میشوی، انقلابیگری اقتضاء دیگری دارد متفاوت از دوره نهضت و نظام. خصوصیت فتنه غربال است. اسلام اصیل ازدوره مکه غریب تر ! رخنه ها در نظام و موریانه بر استوانه هایش قریب تر! و فاطمه(س)اینجا از همه درخشانتر... ✅و در تمام این ادوار عمر کوتاه و جلوه های انقلاب اسلام،دختری با نشاط، همسری شاداب و مادری مهربان است انگار انقلابی گری و ستیزهای سخت هیچ از لطافت و ترنم او نکاسته که افزوده است... (جزییات شنیدنی اش بماند شبهای فاطمیه) ☑️ @m_ghanbarian
از حفظ جان وحیثیت مسئولین در مقابل دشمن تا....mp3
6.7M
#کلیپ_صوتی 🔴از حفظ جان و حیثیت مسئولین در مقابل دشمن تا حفظ اموالشان در مقابل ملت! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔴 روضـه...(بدون شرح)! یکبار هم در مکه به خانه، هجوم شد! شب لیله المبیت، فاطمه(سلام الله علیها) و مادر امیرالمومنین هم در خانه بودند. قرار "مشرکین" هجوم در نیمه شب بود. "ابولهب" گفت: "در این وقت زنان و فرزندان داخل خانه اند؛ بعدها عرب درباره ما می گویند حرمت فرزندان "عموی خویش" را شکستند"!(سیره حلبیه ج۲ص۳۲) گذاشتند تا صبح شد که زن و بچه وحشت نکنند!... علی(علیه السلام) را هم -که در بستر پیامبر بود- کشیده و تا "مسجد الحرام" بردند. یک ساعت بازداشت و بعد آزادش کردند!(بحار الانوار ج۱۹ص۹۲) -اما... برای "ابولهب" یک سوره آمد چه پر معنا: "تبت یدا ابی لهب وتب...حمّـاله الحطب...حبل من مسـد"! #ای_وای_مادرم #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فاطمه اسوه مطالبه انقلابی، نه تبرج سیاسی.mp3
11.83M
سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س) ۹۷/۱۱/۲۰ ⭕️فاطمه(س) اسوه مطالبه انقلابی، نه تبرج سیاسی ☑️ @m_ghanbarian
⭕️مطالبه ی انقلابی یا تبرّج سیاسی/گزیده ای از سخنرانی روز شهادت حضرت صدیقه طاهره 🔸علامه طباطبائی جمل را تاویل آیه تبرّج در سوره احزاب میداند = پس تبرّج سیاسی بیشتر از تبرج اخلاقی مصداق آیه است 🔸عایشه در تاریخ الگویی دارد بنام "ام زمْل"! دختر مالک بن حذیفه که رهبر قبیله شد. بر آیین جاهلیت بود و در صدر اسلام به اسارت گرفته شد. عایشه او را آزاد کرد و او نزد خانواده برگشت اما همچنان مردم را به ارتداد دعوت میکرد شکست خوردگانی از برخی طوایف را دور خود جمع کرد. در دوره ابوبکر بر جمل سوار شد و با مسلمانان جنگید حدود صد تن گرد شترش کشته شدند تا پی شد! 🔸حرکت سیاسی و مطالبه و... هم به جهت هدف قابل ارزش گذاری است که مثلا ارتداد از حق و...است یا دعوت به حق ؟! ام زمل و عایشه برای ارتداد از حق و فاطمه(س) برای دعوت به حق مثال دیروز است. امروز دختران خیابان انقلاب، آزادی یواشکی و... مقابل حکم خدا است و مثل آیات القُرمزی در بحرین و...دعوت به حق است 🔸اما غیر از هدف میتوان به حسب روش و شکل هم، مطالبه انقلابی را از تبرّج سیاسی ممتاز کرد. در تبرج سیاسی که در عصر ما در فضای مجازی عرصه وسیعی دارد از خودنمایی های خاصی یا توجه دادن مخاطب به اشخاص و عناصر غیر عقلانی خاصی شکل میگیرد "مخالف خوانی" و تحریک احساسات عنصر اصلی آن است . 🔸اما مطالبه فاطمی نه بر شتر بلکه پشت پرده نه با جلوه گری یا استفاده از جلوه های پر مشتری بلکه با "خطبه" و بیان است و در سطحی بالا عرضه میشود ... نکات بیشتر را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
✅ ویژه برنامه ۲۲ بهمن ☑️ @m_ghanbarian
ضرورت انقلاب اداری.mp3
14.27M
🔷 سخنرانی: ضرورت انقلاب اداری 97/11/22 ☑️ @m_ghanbarian
🌀چند راهکار مثالی برای مطالبه گری انقلابی 1⃣تفکیک بین نقد تئوری های مغایر با نظر انقلابی امام با نقد رفتارهای شخصی: اولی حتما عمومی و علنی باشد تا راه امام گم نشود ؛ دومی در مراتب نهی از منکر و قاعده از آسان به سخت است. 2⃣کم هزینه ترین کار تکرار مکرر خود ارزشهایی مثل ساده زیستی و دوری از اشرافیت و...است با سخنان و بیانهای متعدد بدون تطبیق بر فرد و جریانی خاص. این زمینه برای مواجهه های انقلابی بعد است و باید فراگیر و عمومی و نو به نو باشد. هرشهری گروهی این بُعد را برعهده گیرد. 3⃣در تطبیقها رعایت دقت و احتیاط شود و مراتب نهی از منکر رعایت شود اول به خودش گفته شود. یک نفری اثر نداشت، چند نفری. حضوری نشد با نامه. قبل از رسانه ای کردن و مطلع شدن دوست و دشمن، یک تجمع پیامکی بر سامانه دفتر آن مدیر که فقط خودش میخواند نه هر بیگانه. اثر نداشت، رسانه های مجازی. 4⃣گاهی موارد باید در همان بدو امر دقیق و روشن برای مردم اطلاع رسانی شود. همیشه مسأله، اشرافیت یک مسئول نیست. واگذاری معیوب و تبعیضی یک شرکت و کارخانه باید از اول شفاف سازی شود(موارد هفت تپه و هپکو و آلومنیوم و...)با ویدئوها و مستندها و نوشته های شفاف ساز باید مردم را آگاه کرد. کوه خواری و مرتع خواری از این قبیل است. 5⃣استفاده از ظرفیتهای تعریف شده مطالبه گری در قانون از شماره تلفن های گویا(مثل شماره اعلامی قوه قضاییه برای کوه خواری، شماره های صدا وسیما و برنامه های آن و هم شماره های اداره کل ها و...)قطعا گزارشهای کمّی(تعداد بالا)یا کیفی(مستند خوب و مستدل)در جلب توجه آنان موثر است. 6⃣استفاده از ظرفیت دستگاههای بازرسی و قضایی مثل شکایت به دیوان عدالت، شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ و...گرچه نمونه های تجربه شده خیلی رضایت بخش نبوده اما تکرار و تعدد بی ثمر نیست. 7⃣داشتن یک رسانه مجازی یا مکتوب مستقل و پر مخاطب بسیار حائز اهمیت است که اگر رسانه های محلی یا ملی پوشش لازم را ندادند شفاف سازی برای مردم از آن طریق انجام شود. 8⃣ظرفیت مطالبه از طریق نماینده مجلس: فراموش نکنیم آنها وکیل ما هستند نه رئیس ما! هر ایرانی از بودجه عمومی ماهی ۶۰۰تومان به اداره مجلس نمی دهد که پس از رأی گرفتن دیگر پیدایشان نشود. قرار بگذاریم بجای مطالبات شخصی و گروهی، از آنها مطالبات عمومی کنیم و در همایشهای پر تجمع مطالبه ملموس و روشن عمومی را خواسته و بار بعد گزارش بگیریم! 9⃣تجمعات قانونی: از رهبری درباره تجمع علیه قوه قضاییه پرسیدند فرمود بستگی دارد اگر مانع انجام وظایفش باشد بد اگر کمک به انجام وظایفش باشد خوب(نقل به مضمون/ر.ک:دیدار در دانشگاه شهید بهشتی). (تنظیم شده از مجموعه سخنان و پرسش و پاسخهای برنامه شام ۲۲بهمن) ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 1.mp3
2.05M
⁉️پرسش و پاسخ 1⃣ تحول ساختار اداری از کجا باید شروع شود؟ راهکار آن چیست؟ نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 2.mp3
987.2K
⁉️پرسش و پاسخ 2⃣ آیا نظام اداری ما دچار فساد سیستماتیک است؟ فساد در نهاد های زیر نظر رهبری و عدم توان انتقاد به آنها نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 3.mp3
1.54M
⁉️پرسش و پاسخ 3⃣ -نقد به قوه قضاییه -انتصاب آیت الله آملی لاریجانی -عملکرد قوه قضاییه نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 4.mp3
1.63M
⁉️پرسش و پاسخ 4⃣ مصلحت سنجی های بیش از اندازه در عملکردها نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 5.mp3
424.1K
⁉️پرسش و پاسخ 5⃣ عدم اعتماد مردم به نظام نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 6.mp3
776.2K
⁉️پرسش و پاسخ 6⃣ -سهم رهبری و نهادهای زیر نظر او در مشکلات -عدم استفاده از جوانان در مجموعه های تحت نظر رهبری نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
صوت زیر را بشنوید👇
آیت الله بهجت و طرح عقب نشینی.mp3
271.9K
✅ آیت الله بهجت و طرح عقب نشینی ☑️ @m_ghanbarian
💠درسی فقهی از تجربه صفویه! 🔹آیا دانشگاه(...)در تهران -با همه خدماتش- به یک مرکز "تبارگماری" بدل نشده است؟! آیا سرمایه اولیه آن و نمونه های مشابه اش در قم و تهران و... از اموال مصادره ای یا حاکمیتی و عمومی تدارک نشده بود؟! آیا امروز علیرغم ارائه خدمات علمی و فرهنگی، خانواده و فامیلی را بهره مندتر نکرده اند؟! 🔹آیا آنچه برخی نمایندگان ولی فقیه در مراکز استانها پس از چند دهه با جایگاه ویژه خود تدارک کرده اند، پس از خود به شخصیت حقوقی بعد واگذار می کنند یا همچنان بنام خودشان و در تصرف نزدیکانشان باقی می ماند؟! در بعضی استانها مجموعه ای تجاری، ساختمانی مفصل برای مصلا یا دفتر امام جمعه تدارک شده که معمولا به منصوب بعد منتقل می شود اما امتیاز دانشگاه، شبکه ماهواره ای، دهها مدرسه علمیه و...چه؟! واضح است مخارج و مایه اولیه اینها هم از اموال یا امتیازها و مساعدتهای دولتی یا سهم مبارک امام(ع) بوده است؛ که غیر از مصرف عام داشتن نباید حیاط خلوت خانوادگی شود! 🔹نمونه ها منحصر به این موارد نیست و این نوشتار دنبال فهرست کردن موارد نیست بلکه توجه به درس مهمی از تجربه صفوی را منظور دارد 🔷تجربه صفوی: در استفاده از اراضی خاص و منابع عمومی توسط علماء اسلام -که در دولت صفوی محترم شده بودند- بحثهای فقهی عمیقی بین علماء تراز اول شیعه شکل گرفت. یک طرف محقق ثانی بود که از اراضی ای در عراق برای خود در راستای مقاصد دینی بهره می برد؛ و در طرف دیگر مقدس اردبیلی بود که اصلا بخاطر پرهیز از این استفاده ها -حتی برای خدمات عمومی- به "مقدس" لقب گرفت. در اینباره رساله های فقهی نوشته شد که ۴تا از آنها در کتاب الخراجیات توسط جامعه مدرسین یک جا چاپ شده است. 🔹از جمله خورده هایی که مثل فاضل قطیفی به طیفِ بهره مند از منابع عمومی می گرفت این بود: مالی در اختیار فقیهی گذاشته شود تا رفع نیاز عامه کند و خودش در صورتی که محتاج است از آن بهره برد؛ حال اگر چنین فقیهی حیله شرعی بکار برد و آن مال را به ملکیت فرزند یا همسرش درآورد تا با اشکال احتیاج روبرو نشود، این یک حیله شرعی است!(ر.ک:السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعه اللجاج/شیخ ابراهیم قطیفی). در مقابل، سادات و روحانیونی که چنین اقطاعی از سوی حاکمیت به آنها واگذار شده بود به عمل فقهای بزرگ شیعه مثل سید مرتضی و علامه حلی استناد می کردند که چندین قریه در تصرف داشتند! مخالفین نیز در دفاع از آن فقهای بزرگ اصرار داشتند که حتی خط علامه حلی را دیده اند که آن زمینها را به دست خود احیاء و سپس وقف عام کرده؛ نه اینکه زمین آباد را از حاکمان گرفته و حالا ملک خانوادگی شده باشد! 🔹مقدس اردبیلی در رساله خود غیر از اشکال کبروی به این زمینها -که اصلا چون فتوحات مأذون از امام معصوم نبوده، اینها قابل خراج گذاری نیست- صغرویا هم این اشکال را مطرح می کند که: چگونه یکی از ما[علماء] میتواند اموال زیادی را بیش از حد حاجت خود بگیرد در حالیکه اصل آن از آن تمام مسلمانان است یعنی باید در مصالح عامه مانند بنای مسجد و پل، آن هم به امر امام(ع) یا نائب او خرج شود.(ر.ک:رساله خراجیه مقدس اردبیلی در کتاب الخراجیات). 🔷درسی برای دهه پنجم انقلاب! نکته درس آموز آن مواجهه فقهی برای ما زیاد است. غیر از خانه ها و املاکی که به قیمت نازل، اول انقلاب به برخی مسئولان واگذار و امروز با متراژ های بالا و قیمتهای چند ده میلیاردی چالشی اجتماعی-سیاسی برای انقلاب شده؛ امتیازها و منابعی که برای کارهای عام المنفعه مثل دانشگاه اسلامی و حوزه علمیه و شبکه ماهواره ای و خیریه های بزرگ و... به برخی علماء داده شده است هم محل چالش است و نباید در تصرف خانوادگی و موروثی اینها قرار گیرد و الا با قصد اولی در تنافی است. 🔹درسیره سلف چنین بوده که پس از فوت مرجعی مُهر او شکسته می شد و اموال مورد تصرف ایشان نه به آقازاده او بلکه به اعلم بعد ایشان منتقل می شد؛ چیزی که در این سالها نقضش را سراغ داریم! 🔹همچنین اموال و امتیازهایی که از جانب نمایندگی ولی فقیه تدارک شده، منطقا باید به شخصیت حقوقی بعد(نماینده ولی فقیه بعدی)واگذار شود نه اینکه آنها اندوخته ای برای موقعیت بعدی آن فقیه(مثلا مرجعیت)قرارگیرد؛ یا خدای نکرده نوعی تبارگماری در آنها شکل گیرد و فامیل و خانواده ای را بهره مندتر کند...! 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔆ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری❗️ متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian