محسن قنبریان
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🍽 ۷سین سفره ی کوچک عدالت!
1⃣آیادر هیاهوی شوهای تلویزیونی و لپ لپ های بی مزه اش،خبر نتیجه جلسات مکرر شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران برای سال ۹۸به گوش ات خورد:۱/۵۲۲هزارتومان⁉️
❓آیا می دانی جمعیت اینها چقدر است؟۱۳/۷میلیون کارگر که ۱۱میلیون آنها قرار داد موقت دارند❗️تقریبا حدود نیمی ازخانوارهای ایرانی!
در این خبر چشمت کلمه ی"حداقل" دستمزد را نگیرد.۲۰٪کارگران قرارداد سفید امضاء دارند که ممکن است از این اقل هم محروم باشند ❗️به رشد زیاداعتراضات کارگری سال ۹۶و۹۷ نگاه کن که ۵تا ۱۰ماه همین حداقل را هم نگرفته اند❗️
2⃣تفاوت دستمزد را با اصناف دیگر -مثلاپزشکان-می دانی❓
سقف حقوق پزشکان بیماستانی ۶۰میلیونی تصویب شد که تازه مورد شکایت پزشکان به دیوان عدالت واقع شد❗️
تازه این کارانه شان در بیمارستان دولتی است ودستمزدشان در مطب و بیمارستان خصوصی هم جای خود دارد!
❓به نظرت تفاوت اقلا ۶۰،۷۰برابری، عدالت است؟(البته در آن کارانه بین خود پزشکان هم تبعیض هست!)
3⃣می دانی روندتصویب دستمزد چنین اصناف غیر دولتی چگونه است⁉️
دستمزد کارگری با چانه زنی نمایندگان کارگری با نماینده کارفرمایان و نماینده دولت تصویب می شود؛که اینبار در آخرین جلسه ۸ساعته،رقم ۱/۵۲۲ هزار تصویب شد❗️اما تعیین تعرفه وحق ویزیت پزشکان را سازمان نظام پزشکی(از پزشکان)،نماینده وزارت بهداشت(پزشک)و نماینده سازمان بیمه گر تصویب می کنند.
❓آیا گرفتن حقوق خود از کارفرمایانی -که با کمترین اعتراض ماه بعد قرارداد را تمدید نمی کنند-قابل مقایسه با رایزنی پزشکان باهم برای تعیین دستمزد خود است⁉️کسی پرسیده چرا در جلسه تعرفه پزشکان صاحب کاران (نمایندگان بیماران یا انجمن های حمایت از بیماران)حضور ندارند و به بیمه گران بسنده شده است؟!
4⃣در سالهای گذشته خبر زندان و حتی شلاق خوردن کارگرانی برای تجمع و مطالبه همین اقل حقوق معوقه را شاید شنیده باشید (مثل کارگران معدن آق دره و...)
❓آیا تا حالاخبری از شلاق خوردن پزشکی که بخاطر حاضر نشدن بربستر مریض موجب مرگ یا وخامت حال او شده یاغیراز حقوق ،زیرمیزی های هنگفت گرفته راشنیده اید؟!آیا هرپزشک به موظفی ۱۵تا۲۰دقیقه معاینه بیمار عمل می کند؟!
پزشک در این یادداشت یک مثال برای درک تبعیض اقتصادی و قضایی و سیاسی درباره کارگر است والا در اصناف دیگر هم مثال کم نیست!
5⃣تا وقتی جامعه عدالت خواه و جوانان انقلابی تفاوت حقوق و مزایای مادی(تأکید می کنم مادی)کارگر با پزشک و مهندس را تبعیض نمی داند و پشت نیمکت نشستن و سواد را مرجح مزایای مادیِ بیشتر نسبت به بیل زدن و عرق ریختن در شرایط سخت می داند؛برای این بی عدالتی درتوزیع درآمدکاری نمی کند و مهمترین مسأله شان برای عدالت درحد ویلا وساعت مچی یک وزیر وسفیر زاده می ماند❗️
❓می دانید متفکر انقلاب اسلامی، استاد مطهری این تفاوت را "بی دلیل" و"ظالمانه"می خواند❗️ایشان هم قبول داشتند که کارهایی که نبوغ وابتکار داشته ومغزی و فکری اند،سطح عالی کارند؛اما امتیاز این کارها به همان افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد و کار بدنی و سخت،مجازاتش همان سختی و بدنی بودنش است دیگر نباید مزد ومزایای مادیِ کارگر کمتر باشد؛ بخصوص که او رکن اساسی اجتماع است وهمه به کار او محتاجند و ارزش هر کار به مفید بودن آن است(ر.ک:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹)اصلا سر آن مشهورات نه حتما درست کسی فکر می کند❓
6⃣بالاتراینکه: در فقه اسلامی تشخیص و درمان از سوی پزشک -به شرطی که بر او واجب عینی تعیینی باشد-بر او واجب است.مثلا در بیمارستانی که پزشک، مأمور به خدمت است و جز او برای طبابت در آن تایم نیست،درمان بیمار بر او واجب است.از سوی دیگر "اجرت"(مزد)گرفتن بر اینگونه واجبات حرام است❗️(ر.ک:مکاسب محرمه شیخ انصاری ج۲ص۱۴۱).پس پزشک اساسا نمی تواند"اجرت"بگیرد وبرای امرار معاش باید از بیت المال"ارتزاق" کند.
❓آیا می دانید فرق "اجرت"با "ارتزاق"چیست؟ارتزاق،تأمین کفاف زندگی او- متناسب با شأن-از سوی بیت المال(بودجه عمومی)است که عادتا کمتر از ۶۰میلیون است.اما اجرت، متعلق عقد اجاره است وبه تراضی طرفین است.نیازوبلکه اضطرار مریض و کمبود امکانات پزشکی و درمانی می تواند نرخ اجرت پزشک را به ویزیت ۴۰تا ۱۲۰هزار تومانی و بیشتر برساند و
روزی چند میلیون عاید او کند❗️
7⃣جالب اینکه کارگر،"اجیر"است وباید به او اجرت دهند.
❓آیا نرخ اجرت المثل کارگر را در کشورهای پیرامون خود می دانید؟
دستمزد مصوّب سال۹۸ کارگران با احتساب دلار ۱۳هزار تومان میشود ماهی ۱۱۵دلار❗️اما اجرت کارگران در عراق ۲۹۰ دلار،ترکیه۴۷۵، عربستان۸۰۰دلار و... است❗️
ظاهرا به حسب برخی محاسبات دستمزد کارگران در ایران از زمره پایین ترین ها در دنیا است❗️
درحالیکه دستمزدپزشکی حتی اگر با اجرت المثل حساب کنیم،در ایران اقلا از متوسط آسیا بالاتر است!
📝محسن قنبریان۹۷/۱۲/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
🔴 پ.ن: باور کنید زیاد تلاش میکنم در فصل سفره و سبزه و هم دعا و رجب، از اینها بنویسم اما آیا ۱/۵۰۰ هزار اجازه سفره هفت سین و خرید شب عید می دهد؟ آیا این ۱۳میلیون، توانی برای درک فضیلت روزه رجب یا حتی مجالی برای خواندن یک "یامن ارجوه" پیدا می کنند؟!
قال امیرالمومنین(ع):العدل حیاه الاحکام.(غررالحکم)
#عدالت_اجتماعی
#عدالت_در_توزیع_درآمد
#عذرخواهی_از_خدا_و_مردم
#در_عدالت_عقب_مانده_ایم
#پیشرفت_کردیم_اما_عدالت_نه!
٭مطلب مرتبط:
شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
عدالت در بیانیه گام دوم
🔶عرفان تائب
جلسه سوم
عرض شد که گناهکار میتواند در توبه خودش خدا رابیابد .یعنی اصلا باید چنین باشد تا توبه کامل بشود . کسی که خدا را بشناسد که او کسی است که نعمت او را خورده ام پس نباید ناسپاسی کنم ،،، شهید دستغیب در این باره مثال سگی را آورده که در یک شب بارانی صاحب خود را نشناخت و پاچه اورا گرفت و بعد که فهمید دیگر داخل خانه صاحبش نرفت و بیرون خانه از سرما یخ زد و مرد. یعنی سگ هم فهمید (انا الذی علی سیده اجتری) ،⛔️
استغفار این است یعنی اگر او هم ببخشد ماباید شرم کنیم. دوم باید میزان لطف خدا را به خودمان در اندازه کاسه گدایی خود مان بسنجیم .در توبه هرچه انسان خودش را حقیرتر ببیند برنده تر است.
🔴در دوآیه ی قرآن هست که خداوند حال توبه کاران را برسی میکند.
☑️یک آیه که میفرماید:((ان الحسنات یذهبن السیئات)) یعنی خداوند گناهان را به واسطه نیکی هایی که میکنید می بخشد .ودر آیه بعد که آیه ی هفتاد سوره فرقان هست میفرمایند ((من امن و عمل عملا صالحا...... )) اگر عمل کند و آنهم عمل صالح خداوند گناهان او را به حسنه تبدیل میکند .
🔴حالا فرق این دوآیه چیست؟یعنی چه عمل صالحی است که علاوه براینکه گناهان را میبخشد آنها را به حسنه هم تبدیل می کند‼️‼️❓❓
امام صادق (ع)در ذیل آیه آخر سوره کهف می فرمایند این عمل صالح همان مودت ما اهل بیت است‼️‼️‼️
و در خیلی از تفاسیر هم در باره ایه گفته شده که منطور از عمل صاالح همان محبت ما اهل بیت است. مثالهایی در این باره اورده شده که شخصی میگفت با امام صادق (ع)همسفر بودم ودر کجاوه قرآن میخواندم تا به ایه ی هفتاد سوره فرقان رسیدم ایشان فرمودند بخوان سلیمان بخوان که این شرح حال شما و ماست . و در ذیل همان ایه سوره فرقان هم هست.و یا در جاهای دیگر اورده شده که این عمل صالح همان زیارت و محبت ابا عبدالله و اهل بیت است.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند❗️
(این جمله یک مثَل بین پژوهشگران اقتصاد اسلامی شده است و قصد توهین و تطبیق بر کسی نیست!)
🔅جوانان انقلابی اگر خواستند یک مثال و شاهد برای این ویدئو از مقام معظم رهبری بیابند، پیرامون لینک زیر بیشتر تحقیق کنند:
http://yon.ir/0gavw
🔸رابطه بین تصاحب زمین های بزرگ (۲۱۷هزارمتر) برای ساخت یکی از ۵مگامال بزرگ جهان در تهران با تأسیس بانک خصوصی و حواشی اش را ملاحظه کنید❗️⬅️ بانک برای "رونق تولید" زده نمی شود. برای مالی به بزرگی ترافوردسنتر انگلیس و بازار مصرفی اجناس خارجی و تجملی تأسیس می شود❗️
🔸رابطه این دو با گسترش لاکچریسم و شهرک خصوصی باستی هیلز لواسان راهم ببینید❗️⬅️بانک برای خدمات عمومی و بالسویه به شهروندان هم تأسیس نمی شود. برای تأمین نقدینگی ملّاکی و دلّالی احداث می شود❗️
🔸از اینها عمیق تر و جدی تر رابطه بانک های خصوصی با "خَلق پول" است. مقوله ای اقتصادی و پیچیده که تجریدی تر باید بدان توجه کرد: بانک مرکزی با اجازه خلق پول به بانک فرصت می دهد چند برابر پول واقعی سپرده ها برای خود خلق اعتبار کنند و سهام داران اصلی خود را بر هرکاری از جمله آنچه اشاره شد توانا کنند ⬅️ اصلاح بانک و بازنگری اساسی در نظام پولی یک ضرورت فوری است.
🔹برای فهم روشن تر از کار بانک و خلق پول ویدئوی زیر را ببینید👇
https://www.aparat.com/v/IH3dF
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌧ملکوت سیل!
🔹در فرهنگ عرفانی-توحیدی قرآن هر چیزی ملکوت و باطنی دارد(۸۳/یس) که مثل روح است برای کالبد.
🔹در "قوسِ نزولِ عالم" که "مدار تقدیر" و قالب گیری امور به اندازه ها و تعیّن هاست؛ سیل و هرآنچه روی زمین بلای طبیعی می شماریم، قالبِ "بما کسبت أیدی الناس" گرفته است. آنچه انسان از بدی کسب می کند، موجب ظهور فساد در زمین و آسمان می شود. و "ظلم مادر رذائل است"(غررالحکم).
عامل سیلها و بلایا بیش از فلان جرم اخلاقی؛ محصول بی عدالتی، ویژه خواری و تعدی به طبیعت و حقوق عامه است. یعنی آنچه امروز بنام برداشت بی رویه از جنگل و اشغال انفال و کوه خواری و دره خواری می شناسیم. امیر(ع)فرمود: "البطر یسلب النعمه و یجلب النقمه: مستی از ناز و نعمت[ویژه خوران]نعمت ها را گرفته و بلاها را عاید می کند"
🔹در "قوسِ صعودِ عالم" که "مدار تکلیفِ" آدمی و تعالی او و رهائی از تقیّد ها و تعیّن هاست؛ سیل و هر ظاهرا بلای طبیعی، زمینه ای برای "شرح صدر در اسلام" و درآمدن از انانیت است. احسان و ایثار؛ "من" را "ما" می کند. همدردی، همدلی می آفریند و مردم را بیش از زبان و نژاد به هم نزدیک می کند("أقرب القرب موّدات القلوب"). پویش ها ی کمک، همه را فرزند نیکی و برادر هم می کند("الناس ابناء مایُحسنون).
🔹پس از سیل هم می شود به مقصّرین پرداخت و بی تدبیری ها را مواخذه کرد اما در حین ابتلاء، نِقاش و درگیری های سیاسی-اجتماعی ویرانگرتر از سیل و به بدی فرصت طلبی دزدها و جیببر هاست! صعود را سقوط می کند.
"وأصلح لنا خبیئه أسرارنا وأعطنا منک الأمان:نهفته های درون ما را اصلاح واز جانب خود امانمان ده"(زیارت رجبیه)
📝محسن قنبریان ۹۸/۱/۴
☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم ۴
#محسن_قنبریان
🌀تجاوب نه تملق!
رهبری از تجاوب(جواب هم دادن) اقشار به بیانیه گام دوم اظهار خرسندی کردند. اما می دانیم تملّق، تجاوب نیست یا نازل ترین پاسخ دادن است.
🔸متاسفانه درصدی از اظهار نظرها و بعضا از آدمهای سرشناس در همین حد بود. مانیفست خواندن و برتر از فلان و بهمان نامیدن و باید متن درسی شود و... خودشیرینی هایی بود که گفته و منتشر هم شد اما وقتی فرازی را توضیح دادند یا اینقدر سطحی و پیش پا افتاده بود که درکشان از آن تعابیر را هم معلوم می کرد! یا اینقدر انتزاعی و کلیات ابوالبقاء بود که مبیّن ابهامی نبود و مرحمی بر دردی نمی شد!(البته این ریشه در روحیه اسطوره دوستی ما و مداحی روحانیون ما دارد. درباره امیرالمومنین هم کتابهای ما از مفاخره و اثبات افضلیت حضرت بر ابراهیم و موسی و عیسی پرشد تا سنی ها و معتزلی ها نهج البلاغه او را برایمان شرح دادند و مسیحی ها علی و صوت عدالت انسانی نوشتند و بجای قرائت فرقه ای، خوانشی جهانی از بهترین ولی خدا کردند!)
🔸تجاوب شامل پرسش و پاسخِ حتی انتقادی نسبت به این بیانیه می شود. چیزی که هنوز نمونه ای از آن اقلا در رسانه های رسمی نشر نظرات دراینباره مشاهده نشده است. اگر گوهری در این بیانیه باشد با چنین تجاوب هایی معلوم می شود نه با مفاخره و مقایسه اش با رسائل فقهاء و علماء دیگر! امروز مساله ما برگزیدن این بیانیه یا تنبیه الأمه نائینی(مثلا) که نیست!
🔸با این بیانیه همان کار شعار سال کردن هم بسیار خطاست. خوراک پلاکارت و بنر چندماه کردن و خلاص!. بلکه با شعار سال هم اگر کار شعاری و صرفا تبلیغاتی نمی شد بعد از بیش از یک دهه شعار اقتصادی این وضع اقتصاد نبود !
🔸با نامه ایشان به جوانان اروپا هم همین کردند و لابد الان هم آن کارهای شعاری و مفاخره ای را موجب مسلمان شدن جوانان اروپا و کاهش اسلام هراسی و تروریسیم می دانند!
بگذریم...
🔅پرسش و بررسی هایی از این بیانیه اشاره شد و کنکاش های بیشتری باقی است.
-تعریف استقلال به آزادی و آزادی به استقلال!
-معنویت و اخلاق و نسبت نهادهای اجتماعی با حکومتی؟
-نسبت ماموریتهای ۷گانه با مقدمه سازی برای ظهور؟
-و...
شاید توفیق تجاوب شد!
☑️ @m_ghanbarian
امروز جمعه است.mp3
4.28M
کلیپ_صوتی
🔰امروز جمعه است
⬅️درایام شهادت امام کاظم(ع) برای کسانی که دلتنگ امام زمان(ع) می شوند!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚜فدایی ما؛ آقای "کرب" و "بلا"!
#محسن_قنبریان
🔅یک حدیث عجیب:
امام موسی(علیه السلام):"خداوند برشیعه خشمناک شد پس مرا مخیّرکرد:خودم یا آنهارا؟!به خدا سوگند خودم را سپربلای آنها کردم"(۱).
🔅۱.خشم خدا برشیعه⁉️
این خشم به خاطر گناهانی که می شناسیم نبود به خاطر افشاء امر فرج و موعد خروج بود که موجب بداء وتأخیر در اقامه حکومت عدل شد!
ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیه السلام) این روایت را شنیده بود بر امام صادق(علیه السلام)هم عرضه و تأیید وتأکید گرفت که:"خداوند برای این امر سال ۷۰رامعین کرده بود،چون حسین(علیه السلام)کشته شد خدا بر خاکیان خشم گرفت پس آنرا تا سال ۱۴۰تأخیر افکند ما(اهلبیت)این موعد را برای شما-دوستان نزدیک-گفتیم وشما آنرا افشاء کردید..."(۲).
فرج برای عهد امام صادق (علیه السلام) مقدّر وبرنامه ریزی شده بود؛به هم خوردن آن،بدائش به عهد امام کاظم (علیه السلام) می رسد.موعد قبل هم با عدم یاری سیدالشهداء مواجه شده بود که خشم خداوند را موجب شد.
⬅️ضایع کردن زمینه ها ومقدمه سازی ها برای فرج و گشایش در امر بشرو مستضعفان زمین با خروج امام عدل، موجب غضب الهی است.
🔅۲.سپر بلا شدن امام⁉️
حال که زمینه سازی ها وسازمان بخشی ها لو رفته است،طبیعتا از سوی طواغیت یا اعدامهای گسترده زعمای شیعه صورت می گیرد؛یا امام و رهبر نهضت را به تنگنای مضاعف می کشند. وامام مهربان دومی را برمی گزیند(۳):
شکنجه در سیاه چالها وسلول های تاریک ونمور با پاهای خرد شده در حلقه های کُند وزنجیر!
بیرون زندان هم سالها ناشناس وفراری ،غارنشین در روستاهای شام شد(۴).
امام جواد(علیه السلام)فرموده بود:"وقتی خداوند بر خلق خشمناک شود ما را از جوارشان دور می کند"(۵).
هارون زندگی تو قارون قصه هاست
موسی اسیر مانده میان شرورها
بار قبل(موعدسال۷۰)هم بداء ،به کربلا کشید امام با فجیع ترین شهادت فدای شیعیان شد.
⬅️"کرب و بلا"ی سختِ امام،عقوبت تأخیر "فرج" است که او بجای شیعیانش به جان می خرد.دوری از مردم(غیبت) جلوه این غضب الهی است.
سرد است قتلگاه تو برعکس کربلا
پس گریه می کنی تو به یادتنورها
🔅۳.کرب وبلای امام آخر❗️
اگر هر تأخیر وبداء در فرج چنین کرب و بلایی دارد،وامام هم خود را سپر بلای شیعیان کرده آن بلا را به جان می خرد؛پس وای من!
برای فرج امام من چند بار زمینه فراهم شده است؟!چند بار در آن بداء حاصل شده است؟!تنگنا و کرب و بلای مضاعف آن با آقای من چه کرده است؟!
" ای فرزند طور وعادیات کاش می دانستم چه جایی منزل گرفته ای وچه سرزمینی ترا برخود نگه داشته؟!برمن گران است که مردم را ببینم ولی تو دیده نشوی وازتو صدا ونجوایی نشنوم!
گران است برمن که بدون من بلا احاطه ات کند وصدای زاری وشکوه ام هم به تو نرسد!گران وناگوار برمن است که برتو غیر از آنچه برما می گذرد،بگذرد!"(۶).
هرشب به روز آمدنت فکر می کنم
هرصبح بی قرارترینم برای تو
بیدار می شویم از این خواب هولناک
یک صبح جمعه با نفَس آشنای تو
...........................................
پی نوشت:
۱و۲کافی ج۱ص۲۶۰وص۳۶۸
۳.ر.ک:مرآه العقول ج۳ص۱۲۶و۱۲۷درشرح حدیث اول
۴.بحارالانوارج۴۸ص۱۰۵
۵.الکافی ج۱ص۳۴۳
۶.بریده ای از دعای ندبه
۷.اشعار به ترتیب از:سید محمدحسین حسینی وپانته آ صفایی بروجنی
⬅️(بازنویسی ای از سخنرانی ایام شهادت امام کاظم-علیه السلام-سال۹۵و۹۸)
☑️ @m_ghanbarian
5c76cc8a87e0522ec1c79821_-4492620765854494753.mp3
11.79M
⚜سخنرانی: فدایی ما، آقای کرب و بلا
۹۸/۱/۱۱
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📢ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهج البلاغه! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghan
📢ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهج البلاغه!
🔹اعتراض بر گرسنگی گرسنگان و سیری اغنیاء یا ساخت و پاخت نکردن (لایقارّوا)برآن ادبیات امیر عدالت(ع) است. ضرب آهنگ آن از سال۵۳ و سخنرانی های"طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" در سخنان رهبر انقلاب بوده است.
🔹قبل از اینکه در مثل پیام برائت امام، سعودی ها(و ولیدهای تکفیری حاضرشان) مجسمه و مثَل اعلای "اسلام آمریکایی" شوند؛ در ادبیات امام و شاگردان اصیلش-از جمله حضرت آقا-اسلام آمریکایی، نام اسلام سیران ظالم(کظه ظالم)بود. "مرفهان بی درد"، "زالوصفتان" و ثروت اندوزانی که در بی عدالتی ها و تبعیض ها از فقرا و گرسنگان بالارفته اند...
🔹اسدالله عسکراولادی -از اعضاء پرسابقه اتاق بازرگانی- از اینگونه روایت خوانی و یقه گیری های شهید بهشتی در بین ثروتمندان اتاق بازرگانی خاطره دارد:
فرموده بود: "شما بازرگانان باید به صورت ماهیانه ۱۵۰۰۰تومان از سود خود را نگاه دارید و باقی مانده را به حساب ۱۰۰امام واریز کنید!"
-اسدالله:"هزینه اتومبیل من۵۰۰۰تومان است!"
-بهشتی:"حق ندارید چنین خرج کنید پیکان بخرید!"
-اسدالله:"دوست ندارم پیکان سوار شوم. شریک تجاری خارجی من به ایران می آید اگر مثلا با موتور به دیدار وی بروم از من خرید نمی کند(!)وقتی خریدار خارجی را به انبارم می برم باید سوار بهترین ماشین باشم!"
-بهشتی:"انبارت را کوچک کن! ۱۰۰۰متر برایت کافی است و راننده هم نمی خواهد داشته باشی!"
-اسدالله عسکر اولادی از شهید بهشتی خواهش می کند هنگام سخنرانی در اتاق بازرگانی از اینگونه مسائل سخن نگوید!اما شهید بهشتی نپذیرفت و همان مسائل را طرح کرد..."(ر.ک:سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران ص۴۶۸).
🔹دهه هایی است که دیگر مثل آن روایات خوانده نمیشود بقیه مجتهدان نگهبان و قضاء و حکومت مثل بهشتی نمی گویند! اما "صیرفی" ها توثیق شده اند! مجتهد و عامی بنام "امنیت سرمایه گذار" حق را جای بهشتی به عسکراولادی ها داده اند!
🔹خواندن حدیثی در اینباره توسط رهبری و موعظه ای نرم از آن، تأخیر یکماه در پخش نمیخواهد! جای سایت و کانال ایشان جامعه عدالتخواه خوب است آنرا بسیار تکرار کند. از بسیاری حرفهای تکراری مهم تر است.
روایت خوانی رهبری دراینباره را بشنوید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42122
📝محسن قنبریان ۹۸/۱/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برای شیوع گفتمان انقلابی عدالت این ویدئو را نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian
💠دردمندی ؛جوهر پیغمبری!
#محسن_قنبریان
🔸شهید مطهری در "انسان کامل" بحق انسان را به" درد مندی" تعریف می کند...سعدی هم همین را مد نظر داشت وقتی می سرود:
توکز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
🔸پیغمبران،"انسان"برتر و کاملند نه "فراانسان".از اینرو هرچه گوهر انسان است را بیشتر دارند نه چیزی که انسانها ندارند!حتی وحی مولود دردمندی است.پیامبران با وحی دردمند بشر نمی شوند بلکه دردمندی ،مشاعر برتر آنها را فعال و به آسمان متصلشان می کند.
🔸اصلا خصوصیت درد این است که حواس انسان را جمع تر می کند.درد جسمی حواس ظاهری و دردهای روحانی و عقلانی ،حواس باطنی را متوجه می کند.از اینرو امیربیان فرمود:"کل عارف مهموم"(غررالحکم)آن مرشد کامل خود را"حلیف الهموم"(هم سوگند دردها)معرفی می کند(نامه۳۱نهج البلاغه).شبی که موسی از نگرانی گوسفندی گم شده تا صبح دردمندی داشت به پیامبری انتخاب شد ولوبعدا صدای "اناالله"را در طور شنید.ثبوتا " دردها "واسطه پیغمبری اندو" نداها"نشانه اثبات آنند نه بیشتر.
🔸درد غیر از قوای ادراکی واندیشه ای، قوای تحریکی وانگیزه ای را هم شکوفا می کند و از همین رو جوهر انسان زیستن است .امیرالمومنین فرمود:"بقدر الهمم تکون الهموم"(همتها =دردهاست).پیامبر یک شب تا دیر وقت را دنبال محتاج گشت تا ۴درهم را به خانه خود نبرد .
🔸تصویر قرآنی پیامبر اعظم (ص) دردمندی مضاعف است:
-عزیز علیه ماعنتّم حریص علیکم
-انک باخع نفسک...
-ماانزلنا القرآن علیک لتشقی.
-ویضع علیهم اصرهم و الاغلال التی کانوا علیهم...
-و...
هرکه دردمند تر به نبی خاتم نزدیک تر!
➕علاقه مندان به تفصیل این بحث مجموعه ی"همّ و هموم"که چند جلسه درس اخلاق برای طلاب حوزه علمیه است را گوش کنند
☑️ @m_ghanbarian
✴️ دردمندی که جوانترین فرمانده دفاع مقدس شد!
دبیرستانی که بود یکی دو روز غایب شد. فردا در جواب ناظم گفت برای بررسی وضعیت مردم سیل زده به ماهشهر رفته!مردم وضعشان بد نیست اما گوسفندها چیزی برای خوردن ندارند!
فردایش چند نفر از دوستان را بسیج و کامیونی را از علفهای صحرای بهبهان پُر و برای گوسفندان سیل زده ی همجوار برد!
دوران دفاع مقدس در ۱۹سالگی جوان ترین فرمانده شد!
راهش پر رهرو
(سخنرانی مبعث ۹۸)
#شهید_مسعود_پیشبهار
#جوانان_انقلابی
#دردمندی
☑️ @m_ghanbarian
✅ تلاقی سیل و شعبان این فراز از صلوات شعبانیه را به اجابت آورده که:
"وار٘زُق٘نی مُواساةَ مَن قَتَّرتَ عَلَی٘هِ مِن٘ رِز٘قِکَ بِما وَسَّع٘تَ عَلَیَّ مِن٘ فَض٘لِک":
روزی ام کن که کمک مالی دهم بر کسی که روزیت را بر او تنگ کردی با گشایشی که از فضل خویش به من دادی.
#ماه_شعبان_ماه_صدقه
#کمک_به_سیل_زدگان
#سیل_مهربانی
☑️ @m_ghanbarian
🌀ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری!
#محسن_قنبریان
🔹برای نمونه در جوامع پیشرفته برای هر۵۰۰نفر یک پزشک و میزانی از امکانات درمانی تعریف میشود تا "ضریب سلامت" بالا رود.
در یک جامعه مرفه، سرانه ملی را۳۰۰۰۰ دلار در سال تعریف می کنند و ضریب رفاه می سازند.
❓برای اینکه جامعه سرافراز باشد و هیچ وقت ننگ نپذیرد چه لازم است؟چند درصد، انسان مقاوم و ننگ ناپذیر لازم است؟! ضریب ننگ ناپذیری عمومی چگونه معین می شود؟! چه رفتارهایی موجب کاهش این ضریب است؟! چه خصوصیت هایی باید در دولتمردان و رجال سیاسی افزایش یابد تا این ضریب نشکند؟!
🔸در روانشناسی و علوم مرتبط با آن از سه تیپِ: "سلطه پذیر"، "پرخاشگر" و "جرأت مند و عزیز" بحث میشود که کمی به این موضوع نزدیک است.
توماس موریاریتی در تحقیقاتش برای تعیین "میزان مقاومت جرأت مندانه" به نتیجه وحشتناکی در جامعه آمریکا برخورد و نتیجه گرفت:"ما ملتی از قربانیان مشتاقیم"!
🔅در ادبیات دینی ما ،"ضیم"، وخیم تر از ظلم و آن است که روح انسانها را جریحه دار و شرف آنها را تحقیر می کند. کسانی که از پذیرش ضیم اباء دارند؛ "أباة الضیم"(=أباة جمعِ"آب"،اسم فاعل از اباء کننده است)، "نفوس أبیه" نام گرفته اند.
امام صادق(ع) برای خداوند کسانی می شمارد که چشم اومی شوند[تا تجاوز و ضیم ها را ببینند] گوش خدا میشوند[تا داد مظلومان را بشنوند] و زبان او می شوند[تا خوابها را بیدار و براهل ظلم فریاد کنند] "بهم یدفع الضیم"(با اینها خداوند ننگ را از جامعه دفع می کند).
🔸دنیایی که متجاوز و زورگو دارد، تحمیل ننگ و ضیم در آن همیشه محتمل است. آیه۳۴نمل از سیره مستمره ملوک و ابرقدرتها برای تحقیر کردن عزیزان جامعه انسانی و ذلیل کردن آنها می گوید.
خصوصیت نفوس أبیه (جانهای دور از ننگ)این است که "پیشتر" و "بیشتر" از دیگران ضیم را درک و واکنش نشان می دهند. از اینرو بودن نصابی از آنها جامعه را از ننگ پذیری بیمه می کند.
❓این نصاب چقدر است؟! ضریب اباء در علوم اجتماعی-سیاسی جای تحقیق ونظریه پردازی دارد. جادارد دراینباره رساله های دکتری برای تولید علوم انسانی اسلامی ارائه شود.
🔸مثلا در قبال ۵میلیون لبنانی ۱۰۰۰۰نیروی حزب الله موجب بیمه لبنان از پذیرش ننگ است.
شهدای دفاع مقدس ۰/۳۸درصد کل جمعیت ایران و رزمندگان سرجمع حدود ۶٪جمعیت بودند یعنی به ازاء هر ۱۰۰نفر ۶مجاهدِ مقاوم کافی بود تا یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم و ننگ را از خود دفع کنیم(طبعا" ضریب فتح" از"ضریب إباء"بیشتر است)
🔆ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش ذیل خطبه ۵۱؛ سید وسرور اهل اباء وعدم پذیرش ضیم -که به مردم غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر درمقابل پذیرش پستی آموخت- را اباعبدلله الحسین معرفی می کند.(ج۳ص۲۴۹).
ماربین آلمانی وجوزف فرانسوی در کتاب "رولیسیون کبیر"(یا سیاست حسین)آنرا حس رولیسیونی(تن ندادن به ظلم و ضیم)خوانده می نویسند:"حس رولیسیونی در این قوم(شیعیان)به واسطه عزاداری حسین(ع)پیدا شده وتا وقتی که این عمل را ملکه خود داشته باشند پستی و زیر دستی را قبول نتوانند کرد"(ص۳۷).
٭برای تفصیل بیشتر سلسه بحث نسل مستشهد و یادداشتهای آنرا در این کانال ببینید.
#تولد_امام_حسین
#مقاومت_جرأت_مندانه
#تولید_علوم_انسانی_اسلامی
#سوژه_ای_برای_رساله_دکتری
☑️ @m_ghanbarian
✅ دهه۶۰ همین حوالی تا شوش گونی های سنگرش را پُر میکرد؛ امروز باطلبه ها و جوانان انقلابی شهرش گونی های سیل بند حمیدیه را.
آنروز فرمانده یا جانشین سپاه بهبهان بود امروز امام جمعه مردمی و ساده زیست و مسئول حوزه علمیه این شهر.
امیر(ع) درباره مثل اینان فرمود: "انما طبائع الأبرار طبائع محتمله للخیر فمهما حُمِّلت٘ منه احتَملت٘ه"(جز این نیست که طبع و سرشت نیکوکاران، بردارنده ی خوبی ها و خیرات است هروقت خیری پیش آید بَرَش می دارند".
#امام_جمعه_بهبهان
#روحیه_جهادی
#سیل_مهربانی
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📢احیای روز مستضعفین بجای فستیوال شادی!
🔅پیشنهادی برای جشن های نیمه شعبان:
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی، نیمه شعبان به روز جهانی مستضعفین نام گرفت تا نماد وعده الهیِ ائمه شدن مستضعفان زمین(۵/قصص) باشد.
🔹اما به مرور این جهت کم رنگ، و اصلا واژه مستضعف در ادبیات سیاسی-اجتماعی کم فروغ شد. از آرزوی امام در "تشکیل حزب بزرگ مستضفین در تمام دنیا"(۱) تنزّل کردیم. در بُعد داخلی آنها را "قشر آسیب پذیر" (آدمهایی که خود آسیب را می پذیرند!) خواندیم و در بُعد خارجی هم از امپریالسیم و استکبار جهانی -بخاطر شبهات برخی بریده ها و خسته ها از مبارزه- قرائتی ملی(نه جهانی)عرضه کردیم! مثلا آمریکا و استکبار جهانی چه خسارتی به منافع ملی ما زده؟! و استکبار ستیزی چگونه تامین کننده "منافع ملی ایران" است؟!دیگر از ابعاد جهانی استکبار جز نمونه هایی در چند سرود یا سخنرانی نگفتیم. غافل از اینکه استکبار ستیزی در قواره منافع ملی ایران، مصرفش هم برای مخاطب ایرانی است نه مستضعفین جهان.(۲)
🔹جشن های نیمه شعبان هم از ابعاد روز مستضعفین خالی تر شد و حتی در مذهبی ترین و انقلابی ترین شهرهای ما -حتی قم- به فستیوال شادی تنزّل کرد!صرف ریسه و شربت و حداکثر مولودی و کف زنی! گاهی هم با چاشنی های زهرماری! تو گویی طواف به گرد بیت المعمور بود که به "مُکاء و تصدیه"(صوت و کف) فروکاسته میشد.
غافل از اینکه به حسب روایات متکثر اولین مستضعف واقعی خود ائمه اطهار و بخصوص امام در غیبت است(۳) و به تبع آن استضعاف بزرگ و ضخیم است که بشر دچار استضعاف جبّاران واقع شده است. جایی از سیری بسیار و جایی از گرسنگی می میرند، برده داری سفید وحشتناکتر از سیاه در حال رواج است و دهها استضعاف دیگر.
🔅یک تجربه:
در برخی حضورهای تبلیغی از برگزار کنندگان جشن نیمه شعبان خواسته شد با تبلیغات پیشینی و بخصوص مجازی از شرکت کنندگان بخواهند هر یک تصویری از یک استضعاف و قصه ای از مستضعفی را رصد و همراه بیاورند. درضمن برنامه برگزیده هایی جایزه بگیرند و همه تصاویر -جای افزون کردن ریسه های چراغ- جلوی چشم مخاطبان نمایشگاه شود. سخنران و مداح در آن راستا بگویند و بسرایند و از آن نمونه ها شاهد بیاورند تا برای یک شب هم که شده استضعافِ حاصل از غیبتِ امامِ عدل یکجا جلوی چشمها بیاید و بر ذهن ها و قلبها بنشیند و "درک اضطرار به امام" را افزون کند .
🔹امام زمانی های عزیز یاری کنند و "احیای روز مستضعفین" را با تجربه ها و طرح های نیکو از سر بگیرند الحمدلله خندوانه های زیادی برای مردم جور است و نیاز نیست سالروز طولانی تر شدن غیبت امامِ "فرید و طرید" (تنها ورانده شده ی) بشر، بهانه جُنگ و تردستی و دلقک بازی و مطربی شود!
در نشر این یادداشت یاری ام کنید.
.........................................
پی نوشت:
۱.در جستجوی راه امام کلام امام دفتر اول ص۵۵
۲.از آن بدتر برخی نه تنها استکبار جهانی را به رژیم سیاسی آمریکا فرو کاستند که حتی آن هم به ترامپ و تیم او فروکاسته شد!
۳.برای نمونه ر.ک: تفسیر برهان ج۴
ص۲۴۹ الی ص۲۵۴حدود۱۵روایت.
#احیای_روز_مستضعفین
#ایده_برای_نیمه_شعبان
#طرحی_نو_دراندازیم
📝 محسن قنبریان ۹۸/۱/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
🔰 تحیّر یا تیر؟!
آقاجــان!
نه این که بین من و یاران عاشورایی حسین نسبتی است!
پس قیاس ام، ادعا نیست.
اما:
واقعا تحمل تحیّر سخت تر است یا تیر؟!
ندانم برای غیبت هر هفته افزونت چه باید کرد؟! کلیشه های دعا و صدقه، جوابم نشود و آرامش در از یاد بردنت بشود!
خوش به حال سعید بن عبدالله حنفی که دانست برای امامش چه کند!
بد به حال منی که نمی دانم برایت چه باید کرد!
از راه می رسند بهاران و عیدها
مانده ولی به راه تو چشم امیدها
#غروب_جمعه
#امام_غایب
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠وجوب حضور مردمی!
🔸شهید بهشتی، "احتجاب مسئولین" (دوری و پوشیده از مردم بودن آنها) را "حرام مطلق" می دانست. یعنی حتی احتمال ترور هم نمیتواند عذری برای دوری و دیده نشدن در مردم شود! گرچه "حفاظت" از ترور، مشروع است، اما نباید به "حاجب" بدل شود! (ادله فقهی این فتوا بماند فرصتی دیگر).
🔸از سوی دیگر وجوب مردمی بودن حاکمان و در حجاب نبودنشان، واجبی "توصلی" است. یعنی مثل عبادات(نماز و روزه) نیست. قصد قربت و اخلاص شرط امتثالش نیست و بدون آن هم واجب عمل شده است(مثل امر به معروف) . البته با اخلاص، کمال یافته؛ توشه ی اخروی هم میشود.
🔸تظاهر و تبلیغش اگر موجب تشویق دیگر مسئولین برای دوری از تشریفات زائد است، لازم و نیکو هم می باشد. دعوت به اخلاصِ بیشتر و استقامت بر رفتارهای درست هم جای خود محفوظ و یک وظیفه دیگر است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian