『🕊͜͡✨』
🔻آیه :
وَقِيلَ الْيَوْمَ نَنْسَاكُمْ كَمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَاصِرِين (۳۴_جاثیه)
🔻دقت روحانی در آیه :
| باطن نسیان تنهایی است |
عبارت « و ما لکم ناصرین » اوج این آیه است و اشاره به حقیقتِ تنهایی انسانِ فراموشکارِ حقیقت در عالم دنیا ؛ "مِن" بیانیه ، اشاره به نبود جنس هیچگونه یاور و ناصری برای فراموشکاران دارد و تنها آتش شاید جوهره ی وجودیشان را برگرداند . نکته ی مهم دیگر اینست که فراموش کاران و غافلان تنهای تنهای تنهای تنهایند . چون عالم قیامت ظهور بطن نشئه ی دنیاست و این تنهایی راز غم اهل دنیا و غافلان و کسانی است که خدا و مالکیتش و سیطره ی اسمائش بر هستی را از یاد برده اند . در واقع میتوان گفت اگر حس تنهایی بر ما غلبه دارد باید بدانیم ریشه در فراموشی مالکیت هستی برای خدا و غفلت از روز دیدار و ظهور اسماءالهی در عوالم بعدی دارد .
♦️ روح القرآن
-
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
انسان موجودی لایه به لایه خلق گشت و چون اشرف مخلوقات بود ، به دنیا و پایین ترین سطح عالم هستی آمد تا مالکیت و سلطنت خداوند در تمام طبقات هستی را به نمایش بگذارد . خلافت الهی رسالتی است که نه جنیان از عهدهٔ آن بر آمدند و نه ملائک . شریعت گوهری است که التزام به آن ، انسان را به پادشاهی در نازل ترین سرزمین هستی می رساند و هر کس در این مرتبه از عالم به شاهی برسد ، در طبقات دیگر هم پادشاه ممالک غیبی خواهد شد . از اینجا بود که اهل بیت علیهم السلام تحفهٔ خلافت الهی را برای انسان به ارمغان آورند و راه سلطنت و خداگونه شدن را در تعبدِ محض از دستورات شریعت معرفی کردند .
♦️ #کهکشان_نیستی | #فصل_١٣
☑️ @m_h_esfahani
15.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
『🕊͜͡✨』
♦️همت بلند دار که مردان روزگار / از همت بلند بجائي رسيده اند ..
* حضرت خضر باب الورود امام عصر (؏)
* برخی اهل معنا آثار وجودی امام (؏) را حس می کنند .
* توجه ما به امور مختلف زیاد شده است .
* برای نزدیک شدن به امام عصر (؏) ، به توحید ، به مقام احدیت ، به مقامات عالی ، باید تمرکز پیدا کنیم ، باید متمرکز بشویم .
* دستورات شریعت تمرکز آور هست ..
💠 المحاضرات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
يا من هو مظهر العجائب
يا من هو مظهر الغرائب
يامن هو منجز المواعيد
يا من هو منجح المطالب،
يامن هو قاتل الطواغيت
يا من هو قامع الکتائب
اي تيغ تو همچو برق لامع
وي تير تو چون شهاب ثاقب
در وصف مدايح تو عاجز
صد صابي و صد هزار صاحب
در نعت فضائل تو ابکم
صد صابر وصد هزار صائب
يامن هو دافع البلايا
يا من هو عالم العواقب
جانم به لب آمد از اعادی
روزم بشب آمد از نواصب
قد ذاق من العدي الأحباء
في غيبة ابنک المصائب
بر جان ضعيف ما ببخشا
يا من هو طالب و غالب
برگير بدست تيغ و بگذار
بر دست مهين امير صاحب
پور تو که در همه عوالم
بر مسند امر تست نائب
يک بوسه بزن بچشم مستش
آن تيغ دو سر بده بدستش
میرزا حبیب الله شهیدی خراسانی.
شب ۱۳ ماه رجب
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
#بازنشر
♦️تجلیات برای نفوس مختلف به اشکال گوناگون است.
قضاياي متعددی وجود دارد که شیعیان خالص مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام پس از مراقبات طاقت فرسا و دلداری و مواظبت از حقیقتشان
با مشاهدات گوناگونی روبرو شده اند.
بعضی اهل ذکر تمام عالم را در حال ذکری که مشغولند مشاهده میکنند
مثل ذکر یونسیه که در همان حین در و دیوار و درخت و زمین و آسمان را در ادای ذکر هماهنگ با خویش می یابند.
بعضی نفوس در باطن خویش هنگام قرائت قرآن کلمات قرآن را پیش از جاری شدن بر زبانشان در دل به شکل نور و یا تلقین می یابند.
و یا برای مثال
پیرمردی در نجف اشرف بود که خدا او را قرین رحمت توحیدی خود کند که می فرمود سید هاشم حداد ره آیات قرآن را که قرائت میکرد كلماتي که از زبان مبارکش خارج می شد در وجودش فرو می رفت.
و بعضی دیگر تجلیاتی از مقام ولایت و اوحدی از افراد مشاهدات توحیدی به معنای خاصش خواهند داشت.
تمام اینها از حقیقتی لا افق و بی نهایت و واجبی بالغیر به نام نفس و سرّ انسان نشئت میگیرد که حقیقتی ذومراتب جز ولایت مولی الموحدین علی علیه السلام نیست.
همانجور که خالق کریم سبحان در حدیث قدسی فرمود:
🔻الانسان سرّی و انا سرّه
انسان سرّ من است و من سرّ انسان.
حد شهود و شکار ا این سرّ درون را غلبه ی سرّ بر کثرات و حجاب های ساتر حقیقت نفس تعیین می نماید.
همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیث حقیقت به جناب کمیل فرمودند:
🔻الحقیقه هتک الستر بغلبه السرّ.
حقيقت خرق پرده ها به سبب غلبه ي سر است
الغرض باید فکری به حال هم نشینی و هم صحبتی و دلداری این حقیت در خویش کنیم چرا که گویا در عمده ی ما به شکلی کتک خورده و خونین زیر آوار گناهان و کثرات و تعلقات در حال خفگی و جان دادن است.
آن چنان مست است عاشق کز شراب آمد به هوش
آن چنان فاش است شاهد کز خودش آمد حجاب
هیچ می هرگز نخواهد زین می مست تر
هیچ شاهد فاش تر زین برنیندازد نقاب
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
『🕊✨』
♦️دقت های روحانی در قرآن کریم♦️
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ(۲۲سجده)
ستمڪارتر از كسی كه به وسیله آیات پروردگارش تذڪر داده شود ، سپس از آنها روی برگرداند كیست ؟ بیتردید ما از مجرمان انتقام میگیریم ..
📌اگر خواستیم بدانیم که در تعریف قرآن چه کسی مجرم است از این آیه خوب میتوان فهمید . مجرم کسی است که خداوند او را در مقطعی بیدار و متوجه کرده است اما او از این بیداری و تذکر در زندگی اش روی بر می گرداند . دقت کنیم که تا بحال چقدر این اتفاق و این بیداری ها برای ما رخ داده است و ما پشت کرده ایم . خود آیه میگوید که ما قطعا از مجرمان انتقام خواهیم گرفت . بیداری ها و تذکرات الهی در زندگی را دست کم نگیریم . ما عادت کرده ایم به پشت کردن و فروش داده های معنویمان و خدای نکرده ، جرم و سنگینی غفلت ما را تحت سیطره ی اسماء جلالی خداوند قرار خواهد داد . توبه کنیم و توجه و استمرار در مراقبه .
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
♦️ تفریط در توجه به ولایت و عواقب آن
🔻آیه :
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين
🔻دقت روحانی در آیه :
در آیهٔ ۵۶ ( سوره زمر ) صحبت از تفریط و کم کاری نسبت به توجه به جنب الله است که امام صادق علیه السلام طبق نقل تفسیر قمی فرمود « نحن جنب الله » نکتهٔ بسیار مهم با توجه به آن تاکید در انتهای آیه این است که بیتوجهی کم کاری و تفریط نسبت به جنب الله و امام هر زمانه ای با توجه به این بیان انسان را وارد در گروه مسخره کنندگان خداوند و اولیاء او می گرداند . به تعبیری اگر بی توجه به مقام امام عصر و مهدی فاطمه هستیم و در یاد و ذکر او کوتاهی میکنیم روز قیامت در سلک مسخره کنندگان محشور خواهیم شد . برای یاد او روزانه قرار ثابتی بگذاریم و تا پایان عمر ملتزم باشیم .
☑️ @m_h_esfahani
♦️طبقات سبعه عالم ، اطوار وجود انسان
خدای تبارڪ و تعالی در آیه 14 سوره مبارکه نوح می فرماید :
بسم الله الرحمن الرحیم
وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا (۱۴)
نڪته قابل تامل آن است که الفاظ در قرآن ڪریم مرتبه بندی دارند و به حسب عوالمی که نفوس انسان با آنها در ارتباط است برای انسان معنا پیدا می کنند . تامل دقیق تر در همین ساحت که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که خداوند در آیه 14 می فرماید :
وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا
خداوند شما را طور طور خلق کرده
برخی این آیه را تعبیر می کنند به مراحل نطفه، علقه، مضغه و غیر آن و این معنا درست است. اما معنای دقیق تری هم هست و آن اینکه خداوند تبارک و تعالی وجود انسان را از بالاترین حقیقت عالم تا ناسوت کشیده و انسان در طبقات تمام عوالم حاضر است و طور دنیوی خود را در وهله اول درک می کند . اگر مجاهده با نفس، تلاش و تهذیب کند ، طور برزخی و مثالی خود را می بیند ؛ اگر بیشتر کار کند طور عقلانی و روحانی خود و سپس اطوار اربعه توحیدی را از طریقه دریچه ی نفس می تواند مشاهده کند .
پس نکته این است که انسان طور طور خلق شده است .
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
اگر امواج نور علم که برخاسته از فکر توحیدی و عبادت و توسل و کُرنش در برابر ساحت اهل بیت علیهم السلام است ، در جان کسی به حرکت در نیامده باشد ، علوم عقلی و نقلی ، اعم از فقه و اصول و فلسفه و عرفان و هر آنچه آن را علوم بشری می نامند ، جز تاریکی روی تاریکی نخواهد بود . اگر قوّت خرقِ حجاب به وسیلهٔ سلوک الی الله در سرزمین هستی انسان محقق نشده باشد ، علم حجاب اکبر است .
♦️ #کهکشان_نیستی | #فصل_چهل_هفتم
☑️ @m_h_esfahani
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
『🕊͜͡✨』
♦️ لقاء الله
💠 المحاضرات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
اگر خواستی بدانی چه کسی ولّی الهی است نگاه به تغییر حال مقطعی و گریه انداختن و کرامات و خوارق او نکن حتی اگر دست تو را گرفت و به کهکشان ها برد و بازگرداند بلکه نگاه کن بعد از نشستن در محضر و حضورش عزم برای حرکت در تو ایجاد گشته است یا نه.
میزان این عزم را در صورت استعدادی که فراهم کردی دلالتی بر علو مقام آن ولی خدا بدان!
کار اولیای الهی تبدیل احوالات و استعدادها به عزم پولادین و ایجاد انگیزه برای حرکت هاست.
از اینجاست که آدم ابوالبشر آمد به زمین تا ریشه های وجودش را به شاخه های شجره ولایت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین گره بزند؛ که فرمود :
ولم نجد له عزما.
قوت می بشکند ابریق را...
☑️ @m_h_esfahani